| | SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Iskanje po katalogu digitalne knjižnice Pomoč

Iskalni niz: išči po
išči po
išči po
išči po
* po starem in bolonjskem študiju

Opcije:
  Ponastavi


1 - 10 / 32
Na začetekNa prejšnjo stran1234Na naslednjo stranNa konec
1.
Preprečevanje nevarnosti kot podlaga za izvajanje varnostnih pooblastil
Miroslav Žaberl, Franc Pozderec, Ivanka Oberman, 2017, strokovni članek

Opis: Namen prispevka: Namen prispevka je predstaviti, kako policija zagotavlja varnost državljanov in hkrati skrbi za preprečevanje nevarnosti, ter ugotoviti, kako veljavna zakonodaja vpliva na izvajanje policijskih varnostnih pooblastil. Metode: Glavna metoda v prispevku je metoda deskripcije. S sistematičnim pregledom literature (študij strokovne literature, analiza judikatov, internetni viri) smo pridobili podatke, na podlagi katerih smo raziskali in analizirali pomen varnosti, pomen človekovih pravic in temeljnih svoboščin ter krepitev pravne države, v povezavi s slovensko policijsko zakonodajo. Navedeno nam zagotavlja celostno obravnavanje izbrane tematike. Ugotovitve: Preprečevanje in odpravljanje nevarnosti je osrednja naloga policije, hkrati pa je podlaga za uporabo varnostnih policijskih pooblastil. Pri izvajanju policijskih nalog mora policija delovati le v skladu s policijskimi pooblastili, ki jih predpisujejo zakoni in podzakonski akti. Na podlagi zakonsko določenih pooblastil policija skrbi za uspešno in učinkovito izvrševanje predpisov pri izvedbi določene policijske naloge. Izvajanje vsakega policijskega pooblastila pomeni poseg v določeno človekovo pravico ali temeljno svoboščino. Tu je pomembno predvsem načelo pravne države, ki dosledno veže vse upravne organe tako pri sprejemanju splošnih odločitev kot tudi pri neposrednem odločanju o pravicah in obveznostih posameznikov. Načelo zakonitosti pa je tisto, ki posredno nakazuje na bistvo filozofije izključitve protipravnosti zakonitega delovanja pooblaščene osebe. Je eno izmed temeljnih načel za uporabo varnostnih policijskih pooblastil. Praktična uporabnost: Dobro poznavanje policijskih pooblastil oziroma pravic in dolžnosti, ki jih imajo policisti pri opravljanju svojega dela, je osnova za zakonito, strokovno in korektno izvajanje nalog policije. Evropska konvencija o varstvu človekovih pravic je eden od temeljev, ki ga morajo policisti spoštovati, ko posegajo v ustavno varovane človekove pravice. Izvirnost/pomembnost prispevka: Avtorji se v prispevku ukvarjajo s teoretičnimi predpostavkami varnosti, spoštovanja človekovih pravic in temeljnih svoboščin ter krepitvijo pravne države na podlagi slovenske policijske zakonodaje.
Ključne besede: varnost, pravna država, policijska pooblastila, spoštovanje človekovih pravic
Objavljeno: 14.04.2020; Ogledov: 329; Prenosov: 44
.pdf Celotno besedilo (331,78 KB)
Gradivo ima več datotek! Več...

2.
Načelo pravne države v sodni praksi ustavnega sodišča
Gianluca Holderjan, 2017, diplomsko delo

Opis: V diplomski nalogi sem pojasnil pojem pravne države, ustavnega sodišča, ter njegove pristojnosti, ustavo, kasneje skozi sodno prakso sem prikazal, kako je Ustavno sodišče RS s svojimi odločbami razvijalo načelo pravne države in vsa zelo pomembna pravna podnačela. Ustavno sodišče Republike Slovenije je s svojimi odločbami odločilno vplivalo na potek razvoja slovenskega pravnega reda. Z ustavno določenim načelom pravne države je postavilo pravno določen okvir, katerega so se zakonodajalec, ter ostali državni organi primorani držati za zagotavljanje temeljnih ustavnih pravic. Načela sorazmernosti, prepovedi retroaktivnosti, pravne varnosti in jasnosti pravnih norm, varstva zaupanja v pravo ter zakonitosti delovanja državnih organov so načela, katera je Ustavno sodišče Republike Slovenije razvilo neposredno iz načela pravne države. Predstavljajo uresničevanje ter zagotavljanje pravne pravičnosti, enakega pravnega oziroma sodnega obravnavanja, zakonito in legitimno izvrševanje predpisov državnih oblasti in notranjo usklajenost pravnih aktov. Iz načela pravne države je Ustavno sodišče RS tako razvilo nekatera najpomembnejša ustavnopravna načela.
Ključne besede: Pravna država, Ustavno sodišče Republike Slovenije, Ustava Republike Slovenije, načelo pravne države, odločbe ustavnega sodišča, 2. člen Ustave RS.
Objavljeno: 20.09.2017; Ogledov: 4887; Prenosov: 904
.pdf Celotno besedilo (221,02 KB)

3.
KRŠITVE NAČELA VARSTVA ZAUPANJA (načelna prepoved retroaktivnosti) V DAVČNEM PRAVU
Alenka Kaštrun, 2016, diplomsko delo

Opis: Načelo varstva zaupanja v pravo, poenostavljeno rečeno, predvideva, da posameznik, ki je utemeljeno zaupal v veljavno pravo in ravnal v skladu z njim, ne bo zaradi tega ob morebitni kasnejši spremembi prava trpel škodljivih posledic in se mu pravni položaj ne bo poslabšal. Učinkovanje za nazaj je načelno prepovedano tako za zakone kot za druge predpise in se lahko uporabi samo kot redka izjema. V tem diplomskem delu obravnavam načelo varstva zaupanja v pravo oz. načelno prepoved retroaktivnega učinkovanja zakonskih predpisov v davčnem pravu. Predstavila bom pojem retroaktivnosti, njegovo razčlenjenost na pravo in nepravo retroaktivnost, ter primere prezrtosti in kršitve tega načela.
Ključne besede: retroaktivnost, presoja ustavnosti, varstvo zaupanja v pravo, pravna država
Objavljeno: 19.12.2016; Ogledov: 2317; Prenosov: 399
.pdf Celotno besedilo (957,87 KB)

4.
DODATNA OBDAVČITEV DOHODKOV ČLANOV POSLOVODSTEV IN NADZORNIH ORGANOV V ČASU FINANČNE IN GOSPODARSKE KRIZE Z VIDIKA USTAVNOSTI
Petra Hladin, 2016, magistrsko delo

Opis: V magistrski nalogi sem obravnavala vprašanje dodatne obdavčitve dohodkov poslovodnih oseb in članov nadzornih organov poslovnih subjektov v času finančne in gospodarske krize, z vidika ustavnosti. Predvsem me je zanimalo kakšna mora biti dodatna obdavčitev s strani zakonodajalca, da bo le-ta v skladu z načelom pravne države (2. člen Ustave), načelom prepovedi povratne veljave pravnih aktov (155. člen Ustave), ustavno pravico do zasebne lastnine (33. člen Ustave) ter ustavno zahtevo po vnaprejšnji določnosti davčnih predpisov (87. in 147. člen Ustave). Ugotovila sem, da zakonodajalec (izjemoma) lahko dodatno (tudi) retroaktivno obdavči dohodke, v kolikor spoštuje Ustavo.
Ključne besede: Dohodek, fiksno plačilo, variabilno plačilo, nagrada, varstvo ustavnosti, človekove pravice, presoja ustavnosti, ZDDDČPNO, pravna država, retroaktivnost, davčna določnost, poslovodne osebe, člani nadzornih organov.
Objavljeno: 20.07.2016; Ogledov: 695; Prenosov: 163
.pdf Celotno besedilo (759,87 KB)

5.
Vpliv korupcije na pravno državo v Republiki Sloveniji
Jure Škrbec, 2013, strokovni članek

Ključne besede: pravna država, korupcija
Objavljeno: 10.07.2015; Ogledov: 958; Prenosov: 62
URL Povezava na celotno besedilo

6.
Deficiencies in the rule of law in Slovenia in the context of Central and Eastern Europe
Petra Guasti, Bojan Dobovšek, Brane Ažman, 2012, pregledni znanstveni članek

Opis: Purpose: The article seeks to fill the gap in the existing research by first analyzing the interplay between the rule of law and its compliance in the CEE region in the context of the EU accession process; and second, by identifying key reform measures taken against corruption and clientelism in the CEE accession process; and third, by outlining the factors that have played a crucial role in this process and now affect the quality of the rule of law in the CEE region, particularly in Slovenia. Design/Methods/Approach: The methods employed include an analysis of EU documents and qualitative interviews carried out in Slovenia. Findings: In Slovenia, as well as in other CEE countries, informal institutions play an important role in a number of policy areas, but the majority of respondents find healthcare and the judiciary most affected. Practical Implications: This article will probably be a valid source to those in search of more empirically based studies of informal intuitions in Slovenia, especially as regards corruption and networking. It will be of practical use to those in charge of corruption prevention and proper policy making. Originality/Value: This article presents one the most in-depth analyses of Slovenian informal policy. It is enriched by views of external researchers.
Ključne besede: neformalne institucije, pravna država, korupcija, Slovenija
Objavljeno: 10.07.2015; Ogledov: 652; Prenosov: 48
.pdf Celotno besedilo (626,49 KB)
Gradivo ima več datotek! Več...

7.
MODELIRANJE IN SIMULACIJA VPLIVA ORGANIZACIJSKE STRUKTURE IN PRODUKTIVNOSTI NA SODNE ZAOSTANKE
Ivan Zakoč, 2014, magistrsko delo

Opis: Predstavljena je problematika sodnih zaostankov v Republiki Sloveniji. Analizirani so podatki iz uradne sodne statistike za obdobje od 1990 do 2011. Obravnavan je referenčni modus, ki je opisan z linearno padajočo produktivnostjo ob konstantem pripadu zadev. S pomočjo metodologije sistemske dinamike je bil razvit model, s pomočjo katerega je bilo ugotovljeno, da se bo ob nadaljeanju trenutnih trendov število sodnih zaostanov le povečevalo, saj temu botruje padajoča produktivnost. Različni scenariji dajejo odgovor, da tudi mediacije na daljši rok ne bodo prispevale k zmanjšanju sodnih zaostankov. Podanih je tudi nekaj teoretičnih osnov o pravni državi, pravicah, pravni praksi in ukrepih za zmanjšanje sodnih zaostankov.
Ključne besede: pravna država, sodni zaostanek, produktivnost, sistemska dinamika, modeliranje in simulacija, genetski algoritem, Scilab
Objavljeno: 07.10.2014; Ogledov: 1077; Prenosov: 107
.pdf Celotno besedilo (2,28 MB)

8.
Balkanski bojevnik : zmaga ali poraz pravne države?
Viktor Cvijanović, 2013, diplomsko delo

Opis: Balkanski bojevnik je eden največjih in najzahtevnejših sodnih primerov na slovenskem, ki poleg učinkovitosti sodišč ter sodnih postopkov vzbuja še mnoga vprašanja. V zadevi je bilo obtoženih 17 pripadnikov mednarodne kriminalne združbe, ki se je ukvarjala s proizvodnjo in prometom prepovedanih drog - kokaina. Sodba je bila obsodilna za štiri člane združbe – kurirje, domnevno vodstvo in ostali člani pa so bili zaradi izločitve (ekskluzije) tako tujih (ključnih) kot slovenskih dokazov oproščeni obtožbe, ker so jim bile v predkazenskem postopku kršene temeljne človekove pravice. Na dokaze, ki so pridobljeni z nedopustnimi posegi v človekove pravice, se po Zakonu o kazenskem postopku sodba ne sme opreti. Na eni strani imamo torej nedvomno storjena kazniva dejanja, na drugi pa nezakonito pridobljene dokaze. S tem se je sprožilo vprašanje, ali je Slovenija pravna država oziroma ali je pravna država za vse enaka. Diplomsko delo se natančneje dotika vprašanja, ali sodba sodišča prve stopnje v zadevi Balkanski bojevnik pomeni zmago ali poraz pravne države opredeljuje skozi človekove pravice kot enega izmed mnogih (čedalje bolj pomembnih) področij delovanja pravne države. Razčlenili smo pravico do (komunikacijske) zasebnosti in pravico do poštenega sojenja, ki sta se kot ključni izpostavili v kazenskem postopku. Ugotovili smo, da pravica do poštenega sojenja s svojim širokim spektrom ustavnih procesnih jamstev predstavlja eno ključnih prvin pravne države, ki jo v največjem obsegu zagotavlja sodna veja oblasti. Še več, sodišča imajo preko svojih sodb velik vpliv na percepcijo javnosti o pravni državi, kar se je izkazalo tudi v zadevi Balkanski bojevnik, ko se je po odmevni razsodbi hitro izoblikovalo vprašanje enakopravnosti in učinkovitosti pravne države. Z analizo sodbe v luči človekovih pravic smo naposled ugotovili, da je sodba zadostila standardom pravne države, da pa Slovenija s takšno oprostilno sodbo ne more biti porok varnosti, s čemer naj bi se med drugim identificrala pravna država. Postopek bi se lahko zaključil tudi z obsodilno sodbo, kar bi pomenilo večjo pravičnost v naši državi, toda bo za to potrebno razmisliti ne samo v smeri mednarodnega sodelovanja pri pregonu tovrstne kriminalitete, temveč tudi v smeri vzpostavitve skupnih standardov za izvrševanje preiskovalnih dejanj, da lahko zaupamo tujim dokazom. Pravna država se mora ob spoštovanju ustavnih človekovih pravic s poklicno učinkovitostjo policije truditi, da bi uspela udejaniti določbe materialnega prava. Kršenje človekovih pravic ne more biti sredstvo za udejanjanje materialnega kazenskega prava. V nasprotnem bomo še naprej imeli (nevarne) storilce kot so Balkanski bojevniki in dokaze, da so storili kaznivo dejanje, vendar ti dokazi ne bodo imeli nobene vrednosti, saj so pridobljeni nezakonito in jih bo sodišče oprostilo obtožbe.
Ključne besede: pravna država, človekove pravice, kazenski postopek, sojenje, pošteno sojenje, pravica do zasebnosti, primeri, analize, diplomske naloge
Objavljeno: 21.11.2013; Ogledov: 2043; Prenosov: 417
.pdf Celotno besedilo (467,85 KB)

9.
"Kriza" pravne države : diplomsko delo univerzitetnega študija
Eva Tovornik, 2013, diplomsko delo

Opis: Pravna država je načeloma vsaka država, ki se drži svojih pravil. Pravna pravila se vzpostavijo v družbi, da se (vsaj relativno) uredijo medsebojna družbena razmerja in se omogoči dokaj urejeno in predvidljivo vedenje. Določene oblike obnašanja so tako prepovedane, druge dovoljene, nekatere celo zapovedane, kar velja za državljane, kot za državo oz. za državne institucije. Država mora biti vedno podrejena pravu oz. načelu ustavnosti in zakonitosti, torej se samoomejevati, da v odnosu do posameznika/državljana ne ravna samovoljno in v lastno koristi, temveč vedno le v interesu javnosti ter zagotavljanja/uresničevanja načela pravne države. Pojem pravne države je svoj osnovni pomen pridobil že v času filozofa Aristotela, ki je poudarjal, da je za državo najpomembnejše, da v njej vlada zakon in ne človek. Skozi različna časovna obdobja so se z družbenimi spremembami, s pomočjo različnih političnih in pravnih teorij v 19. in 20. stoletju oblikovali koncepti, ki so prispevali k današnji definiciji koncepta pravne države. V Nemčiji je bil tak koncept Rechsttaat, v Angliji rule of law, v Franciji etat de droit. Preplet sestavin teh konceptov pomeni bistvene prvine pravne države, ki so sledeče: zakoni morajo imeti bistvene lastnosti, ki zagotavljajo pravno varnost, državni in drugi družbeni akterji morajo spoštovati veljavna pravna pravila, uresničevanje načela delitve oblasti, sodna oblast je neodvisna, zakonodajna oblast je podvržena ustavnosodnem nadzoru, varovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin, zagotavljanje demokracije itd. V prvem delu diplomskega dela je predstavljen koncept pravne države in njegove bistvene prvine. Kadar se te prvine ne spoštujejo ali celo opuščajo, stopnja zagotavljanja pravne države pade, kot posledica se zmanjša zaupanje ljudi v državne institucije in razširi se prepričanje, da je pravna država v »krizi.« Pravna država je v krizi, vendar glavni vzroki zanjo niso zgolj v nespoštovanju in neuresničevanju njenih bistvenih prvin. Kritična pravna teorija opozarja, da sta moderno pravo in z njim koncept pravne države izpostavljena postmodernizacijskim procesom, ki se kažejo predvsem kot krizni družbeni procesi in hkrati kot dejavnik »krize« prava.
Ključne besede: država, pravna država, diplomske naloge
Objavljeno: 27.05.2013; Ogledov: 2233; Prenosov: 784
.pdf Celotno besedilo (1,56 MB)

10.
Vpliv korupcije na pravno državo v Republiki Sloveniji : doktorska disertacija
Jure Škrbec, 2013, doktorska disertacija

Opis: Namen doktorskega dela je bil raziskati elemente a) korupcije, b) pravne države, z namenom c) ugotavljanja vpliva korupcijskih ravnanj na (pravno) državo v Sloveniji, njeno okolje in državljan(k)e. Po pregledu literature smo s poglobljenimi strukturiranimi intervjuji s strokovno javnostjo, raziskovalno metodo analize besedil ter s pomočjo programske opreme ATLAS.ti6 opravili kvalitativno in kvantitativno analizo stališč strokovne javnosti ter načelnih mnenj, zaključnih ugotovitev, mnenj in pojasnil Komisije za preprečevanje korupcije o koruptivnih ravnanjih, s čimer smo ugotovili vpliv ter značilnosti korupcije na (pravno) državo. Raziskava je bila omejena na stališča slovenske strokovne javnosti (45 oseb) in korupcijska ravnanja storjena v Sloveniji (167 primerov), rezultati pa so uporabni predvsem za Slovenijo. Rezultati analize kažejo, da ima korupcija negativni vpliv na pravno državo, saj se preko kršitev dolžnega ravnanja uradnih oseb zmanjšuje zaupanje ljudi v institucije, povzroča negativne ekonomske učinke in uničuje življenjsko okolje. Iz študije primerov korupcije prav tako izhaja, da je bilo s korupcijo največkrat kršeno načelo vezanosti izvršilne oblasti na ustavo in zakon ter načelo pravne varnosti oziroma enakopravnosti, pri čemer se takšna ravnanja najbolj kažejo pri upravnih postopkih, pri postopkih javnih naročil, pri razpolaganju s premoženjem, v obliki nasprotja interesov in pri delovanju funkcionarjev. Slovenija bi morala pri preprečevanju korupcije predvsem vzpostaviti mehanizme za avtomatično zaznavo ravnanj, povečati pogostost izobraževanj in osveščanj, urediti nadzor in implementacijo predpisov ter urediti področje javnih zavodov. Z rezultati omenjene analize korupcijskih ravnanj in strokovnih stališč smo tako pridobili edinstven vpogled v a) naravo in značilnosti korupcijskih ravnanj in pravne države ter b) v naravo in značilnosti vpliva korupcije na državo, njeno pravno nrav, okolje in njene državljane. Na podlagi tako identificiranih dejanskih značilnosti in medsebojnih vplivov c) smo tako lahko predlagali izboljšave preventivne politike, pri čemer smo omogočili identifikacijo poglavitnih vzrokov za nastanek korupcije, ki bodo služili kot kazalci za razvoj preventivnih ukrepov ter učinkovitejšega boja proti korupciji. Z raziskavo bi radi še vzpodbudili strokovno javnost h kvantitativnim analizam tovrstnih pojavov.
Ključne besede: korupcija, pravna država, dolžno ravnanje, zaupanje, funkcionarji, Slovenija, doktorske disertacije
Objavljeno: 15.05.2013; Ogledov: 3411; Prenosov: 572
.pdf Celotno besedilo (2,76 MB)

Iskanje izvedeno v 0.21 sek.
Na vrh
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici