1. Zelena logistika v oskrbovalni verigi na primeru podjetja TarisInja Perić, 2024, magistrsko delo Opis: Logistika je panoga v gospodarstvu, ki neposredno vpliva na življenja ljudi, stanje narave in vseh živih bitji. Zaradi velikih obratov in pogostosti obratov oskrbovalne verige prihaja do puščanja posledic na okolje, ki se izražajo kot neposredno onesnaževanje in izčrpavanje njenih energentov, katerih izvor je lahko tudi neobnovljiv. Zelena logistika in zelena oskrbovalna veriga predstavljata edino rešitev za odpravljanje ogromnih količin emisij, ki se trenutno nahajajo v našem okolju. Iskanje nadomestnih virov za neobnovljive je v današnjih časih prava skušnjava za podjetja, saj vlaganje v zeleno logistiko terja investicije in ostale spremembe, ki jih podjetja več kot očitno še niso pripravljena sprejeti v celoti. Vpliv in spodbujanje podjetij med seboj k implementacijam zelene logistike sta ključnega pomena za občutne posledice. Logistična podjetja med seboj lahko sodelujejo s prisotnostjo bonitet v primeru, da prihaja do neposrednega vpeljevanja zelene prakse v svojo dejavnost ali storitev. Trajnostna mobilnost predstavlja prihodnost logistične panoge, saj trenutna slika okolja manj kot to ne bo zdržala.
V teoretičnem delu smo se osredotočali na predstavitev osnovnih pojmov logistike, zelene logistike in emisij, hkrati smo teoretično predstavili tudi pomen in vlogo oskrbovalne verige.
Praktični del zajema predvsem iskanje rešitev in izpostavljanje obstoječih substitutov za neobnovljive energente ter neposredno obravnavanje delovanja, pozicije in vloge podjetja Tarsi d. o. o. v oskrbovalni verigi. Ključne besede: zelena logistika, oskrbovalna veriga, emisije, substituti neobnovljivih virov, vpliv podjetja Objavljeno v DKUM: 30.08.2024; Ogledov: 104; Prenosov: 52 Celotno besedilo (1,10 MB) |
2. Agentska javanska platforma za avtomatizacijo B2B e-poslovanja na osnovi Bayesovega modela vrednotenja QoS : doktorska disertacijaBojan Milić, 2024, doktorska disertacija Opis: Pričujoča raziskava obravnava vpliv kakovosti storitve na upravljanje oskrbovalnih verig (angl. Supply Chain Management). Association for Supply Chain Management definira upravljanje oskrbovalnih verig kot zasnovo, planiranje, izvajanje, spremljanje in nadzor aktivnosti v oskrbovalni verigi z namenom kreiranja neto vrednosti, izgradnje konkurenčne infrastrukture, ki omogoča sinhronizacijo ponudbe s povpraševanjem in vrednotenje globalne učinkovitosti. Na podlagi pregleda znanstvene in strokovne literature na področju upravljanja kakovosti v oskrbovalnih verigah (angl. Supply Chain Quality Management) lahko sklepamo, da trenutno še ne obstaja univerzalna opredelitev upravljanja kakovosti v oskrbovalnih verigah. Zato smo za potrebe raziskave definirali upravljanje kakovosti v oskrbovalnih verigah kot obvladovanje medsebojnih poslovnih relacij vseh partnerjev v oskrbovalni verigi, ki skozi zagotavljanje kakovosti storitve (angl. Quality of Service) prispevajo h kakovosti celotne oskrbovalne verige. Pri tem izhajajo iz osredotočenosti na kupca, celovitega upravljanja kakovosti, strateškega načrtovanja in upravljanja znanja s pomočjo informacijske tehnologije ter integriranega upravljanja procesov.
Jedro vrednotenja kakovosti storitve v raziskavi predstavlja analitični Bayesov model vrednotenja kazalnikov kakovosti storitve, ki služi kot osnova za upravljanje kakovosti v oskrbovalnih verigah. Okoli tega je zasnovana agentska javanska platforma za podporo B2B e-poslovanju. Programski agenti omogočajo avtomatizacijo e-poslovanja na osnovi ustreznih modelov obnašanja, komunikacijskih protokolov med agenti in ustrezne podporne baze znanja. Sestavljajo decentralizirano e-tržnico s storitvijo rumenih strani in porazdeljeno komunikacijsko strategijo za vzpostavljanje povezav med prostorsko in časovno razpršenimi entitetami. Obnašanje agentov, ki predstavljajo entitete oskrbovalne verige, narekuje uporabo metod in mehanizmov, ki so lastni avtonomnim informacijskim sistemom - porazdeljenost, avtonomno delovanje, samo-učenje in samo-konfiguracija. Skozi njihove modele obnašanja, ki izhajajo iz relacije ponudnik-odjemalec, so v okviru e-tržnice implementirane operacije za upravljanje oskrbovalne verige s podporo kakovosti storitve in baze znanja.
Agentska platforma e-tržnice je zasnovana v programskem jeziku Java na podlagi programskega ogrodja JADE. Deluje kot avtonomen sistem za B2B e-poslovanje s podporo odločanju na osnovi kakovosti storitve pri izvajanju operacij v oskrbovalni verigi. Njeno delovanje smo preverili sintetično skozi tipske scenarije upravljanja oskrbovalne verige kot tudi analitično s statistično analizo rezultatov na osnovi naključno generiranih vzorcev vhodnih podatkov. Na osnovi verifikacije in validacije e-tržnice lahko zaključimo, da je delovanje platforme skladno z definicijo upravljanja oskrbovalnih verig, rezultati pa skladni z Bayesovim modelom vrednotenja kakovosti storitve. Iz analize izvedenih eksperimentov izvira zaključek, da ima platforma pozitiven vpliv na kakovost storitve v oskrbovalnih verigah zaradi bolj informiranega odločanja in popolnoma sinhronega informacijskega toka. Ključne besede: oskrbovalna veriga, kakovost storitve (QoS), e-poslovanje, B2B, avtomatizacija, agenti, platforma Objavljeno v DKUM: 07.08.2024; Ogledov: 102; Prenosov: 17 Celotno besedilo (5,15 MB) |
3. Upravljanje s tveganji v logističnem delu oskrbovalne verigeTea Jerman, 2024, magistrsko delo Opis: Oskrbovalna veriga je pot, ki jo izdelek ali surovina prepotuje od proizvajalca do končnega kupca. Znotraj oskrbovalne verige prihaja do velikih tveganj. Ker so vsi deli oskrbovalne verige medsebojno povezani, se lahko delovanje celotne oskrbovalne verige poruši, če pride do tveganja le na enem delu oskrbovalne verige. Ta tveganja mora podjetje pravočasno prepoznati, da jih lahko prehiti in uspešno obvladuje.
Najbolj pomembna naloga transportnih podjetij v oskrbovalni verigi je, da poskušajo skrajšati pot dostave od proizvajalca do končnega kupca. Zato transportna podjetja predstavljajo pomemben člen v oskrbovalni verigi. Izpostavljena so številnim tveganjem. Največja tveganja predstavljajo zamude dogovorjenih rokov. Če se surovine in izdelki ne dostavijo pravočasno, to privede do zamika celotne oskrbovalne verige in nezadovoljstva med udeleženci same oskrbovalne verige. Transportna podjetja igrajo ključno vlogo za nemoteno delovanje oskrbovalne verige. Ključne besede: oskrbovalna veriga, tveganja, DSV Transport d. o. o. Objavljeno v DKUM: 28.05.2024; Ogledov: 173; Prenosov: 27 Celotno besedilo (1,85 MB) |
4. Sistem sledljivosti na osnovi veriženja blokov in povezovanje podatkov za optimizacijo kratke dobavne verigeMarina Balaic, 2024, magistrsko delo Opis: V kratki dobavni verigi so z željo, da bi zagotovili sledljivost pridelkov od kmeta do končnega potrošnika, pripravili strategijo, ki bo podprla njihov poslovni proces, z rešitvijo sledljivosti končnih produktov. Tovrstne implementacije zahtevajo velik doprinos in finančni vložek organizacije kot tudi celostno spremembo procesa v kratki dobavni verigi. Potreben je pravočasen in celovit pristop, ki omogoča učinkovito delovanje implementirane rešitve.
Magistrsko delo obravnava temo sistema sledljivosti na osnovi veriženja blokov, ki omogoča povezovanje in optimizacijo podatkov v kontekstu kratke dobavne verige za boljšo preglednost, učinkovitost in sledljivost. V začetku magistrske naloge smo si zastavili tri hipoteze, ki smo jih preučili z analiziranjem literature in praktičnih primerov. Tehnologija veriženja blokov prinaša obsežne spremembe za oskrbovalne verige na vseh področjih, ki še posebej izrazito vplivajo na ključne udeležence v oskrbovalnih verigah in končne uporabnike. V teoretičnem delu smo se tako natančneje osredotočili na predstavitev sistema sledljivosti v splošnem kontekstu oskrbovalnih verig, nato pa natančneje predstavili vpeljavo sistema sledljivosti na osnovi veriženja blokov v kratke dobavne verige.
Aplikativni del magistrske naloge je bil namenjen predstavitvi kratke dobavne verige Zelene točke in predstavitvi zasnove ideje in modela implementacije tehnologije sledljivosti v kratko dobavno verigo. V nadaljevanju smo predstavili aplikacijo sledljivosti, ki jo aktivno uporabljajo udeleženci, ter predstavili praktičen primer vnašanja informacij in uporabe te aplikacije na mobilnem telefonu. S konkretnim primerom smo prikazali sledljivost pridelka od pridelovalca do police v trgovini in prikazali skeniranje QR kode na deklaraciji proizvoda s strani potrošnika. Opredelili smo izzive, prednosti in slabosti vpeljave sistema sledljivosti v izbrani kratki dobavni verigi. Zaključili smo z diskusijo o sedanji praksi poslovanja kratke dobavne verige ter predstavili predloge in priložnosti za nadaljnje izboljšave na področju sledljivosti in razvoja poslovanja. Ključne besede: Sledljivost, tehnologija veriženja blokov, optimizacija podatkov, oskrbovalna veriga, kratka dobavna veriga. Objavljeno v DKUM: 14.05.2024; Ogledov: 221; Prenosov: 38 Celotno besedilo (2,07 MB) |
5. Logistika za prometne inženirjeTomislav Letnik, 2024, univerzitetni, visokošolski ali višješolski učbenik z recenzijo Opis: Uvod učbenika se posveča temeljnim pojmom, ki so potrebni za razumevanje področja logistike, in aktualnim logističnim izzivom. Skozi nadaljevanje so predstavljene bistvene sestavine logističnega sistema, njegove funkcije in pomen logistike za delovanje družbe. Poseben poudarek je namenjen logistiki v poslovnih procesih, povezanih z nabavo, proizvodnjo, prodajo in poprodajnimi ter razbremenilnimi vidiki. Opisani in razloženi so vidiki upravljanja logističnih procesov, pri čemer je poseben poudarek na oskrbovalnih verigah in mestni logistiki. Zadnji del učbenika je namenjen prihodnjemu razvoju logistike, pri čemer so podrobneje opisani procesi fizičnega interneta. Na koncu vsakega poglavja so zastavljena vprašanja, ki spodbujajo kritični razmislek z željo, da študentje raziskujejo področje logistike preko mej tega učbenika. Ključne besede: tovorni transport, skladiščenje, oskrbovalna veriga, fizični internet, logistika Objavljeno v DKUM: 27.03.2024; Ogledov: 368; Prenosov: 49 Celotno besedilo (20,68 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
6. Kompetence na področju logistike 4.0 : diplomsko delo univerzitetnega študijskega programaAnja Blažan Cvikl, 2023, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu so obravnavane kompetence na področju logistike 4.0. S pomočjo analize objavljenih zaposlitvenih oglasov prostih delovnih mest v Sloveniji v obdobju od januarja 2020 do konca junija 2020 je bila narejena raziskava o tem, katere kompetence so zahtevane v logistiki in oskrbovalnih verigah in če so to kompetence, ki so značilne za logistiko 4.0. Diplomsko delo je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu smo podrobno raziskali kompetence, definicije kompetenc, delitev kompetenc in opredelili kompetence v logistiki. Poudarek je predvsem na kompetencah v logistiki 4.0. V empiričnem delu smo proučili in analizirali zaposlitvene oglase, raziskali, katere kompetence potrebuje zaposleni v Sloveniji oz. katere kompetence zahtevajo delodajalci na delovnih mestih s področja logistike in oskrbovalnih verig. Kompetence smo po vzoru Grodek-Szostaka, Ochoa Siguencia, Szelag-Sikora in Marzana (2020) razdelili v tri skupine; tehnične, metodološke in socialne kompetence. Rezultati kažejo, da so najbolj iskane socialne kompetence, sledijo jim metodološke, najmanj zahtev pa je po tehničnih kompetencah. Med socialnimi kompetencami prevladuje potreba po znanju tujega jezika. Znotraj skupine metodoloških kompetenc so najpogosteje iskane administracijske veščine. Najbolj iskana kompetenca v skupini tehničnih kompetenc pa je osnovno znanje računalništva. Pet najpomembnejših in najpogosteje zahtevanih kompetenc v Sloveniji predstavljajo znanje tujega jezika, komunikacijske veščine, osnovno znanje računalništva, timsko delo in administracijske veščine. Nekaterih pomembnih kompetence s področja logistike 4.0, kot so na primer znanje na področju avtomatizacije procesov in robotizacije, znanje naprednih informacijskih tehnologij, programiranje itd., delodajalci v Sloveniji še ne zahtevajo, čeprav so ključne za razvoj logistike v sklopu industrije 4.0. Ključne besede: kompetence, industrija 4.0, logistika 4.0, zaposlitveni oglasi, digitalizacija, oskrbovalna veriga Objavljeno v DKUM: 15.02.2024; Ogledov: 285; Prenosov: 52 Celotno besedilo (1,11 MB) |
7. Biorazgradljiva embalaža v oskrbovalni verigi : diplomsko delo univerzitetnega študijskega programaLazar Cvejić, 2023, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu se ukvarjamo z analizo pojavov in procesov, povezanih z biorazgradljivo embalažo v oskrbovalni verigi. Najprej predstavimo relevantne pojme, tj. logistika, oskrbovalna veriga in embalaža. V nadaljevanju predstavimo teoretične vidike biorazgradljive embalaže, praktične primere uporabe ter prednosti in slabosti biorazgradljive embalaže. V praktični raziskavi, izvedeni s pomočjo ankete, smo ocenjevali ozaveščenost potrošnikov o biorazgradljivi embalaži v oskrbovalni verigi. Ugotovili smo, da so potrošniki v glavnem dobro seznanjeni z uporabo biorazgradljive embalaže, vendar je ne uporabljajo v veliki meri. Ključne besede: embalaža, biorazgradljiva, logistika, oskrbovalna veriga Objavljeno v DKUM: 14.02.2024; Ogledov: 356; Prenosov: 41 Celotno besedilo (1,22 MB) |
8. Logistika kontejnerskih pošiljk v času pandemije covida-19 v podjetju DHL Global Forwarding : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijskega programaKristjan Debelak, 2023, diplomsko delo Opis: Logistika kontejnerskih pošiljk je kompleksen sistem, ki optimizira gibanje blaga s standardiziranimi kontejnerji od začetka do konca oskrbovalne verige, pri tem pa mora zadovoljiti kupca. Pandemija Covida-19 je izpostavila ranljive točke pri oskrbovalnih verigah in nas postavila pred izziv hitrega prilagajanja na položaj. Te nove, hitre spremembe so povzročile motnje pomorskega tovornega prometa, kar je privedlo do velikih upadov uvoza in izvoza blaga po svetu.
V diplomskem delu je prikazano delo špediterja med pandemijo Covida-19. Predstavili smo pomen ustrezne dokumentacije, vključenih klavzul, ustrezne opreme, ter se osredotočili na konkreten primer pošiljke, ki jo je podjetje organiziralo med pandemijo in se soočilo s problematiko, ki je nastala v danem položaju. Opisali smo celoten postopek organizacije pošiljke, ki je potovala od Celja do Ho Chi Minha. Kljub temu, da se je podjetje, zaradi ukrepov proti pandemiji spopadlo z mnogimi izzivi med samo organizacijo, so največje težave pestile zaradi zamud pri odhodu ladij, kar je povzročilo precejšnje spremembe in izzive v procesu organiziranja. Kljub tem oviram pa se je podjetje odzvalo izjemno odločno in hitro, pri čemer je implementiralo nove rešitve, da bi zagotovili nemoteno delo. Najprej so morali poskrbeti za varnost in zdravje zaposlenih, saj so želeli omogočiti, da bi delo potekalo čim bolj brez težav. V ta namen so zagotovili zaščitne maske in razkužila, ter omogočili delo od doma, s čimer so skušali preprečiti morebitno širjenje virusa. Po vzpostavitvi varnih delovnih pogojev pa so se morali lotiti reševanja izzivov, ki so se pojavili pri organiziranju transporta pošiljk.
Na zamujanje ladij niso mogli vplivati, vendar smo uspešno sledili njihovemu gibanju s pomočjo programa Vesselfinder, kar je omogočilo napovedovanje njihovega prihoda in natančno spremljanje nadaljnjih procesov. Poleg tega so se soočali tudi s težavami, povezanimi s pomanjkanjem opreme in voznikov, zato so morali večkrat uporabiti iste kontejnerje oz. jih re-usati ali jih celo prevzeti v drugih pristaniščih. Ključne besede: pandemija, proces, organizacija, oskrbovalna veriga Objavljeno v DKUM: 13.02.2024; Ogledov: 345; Prenosov: 14 Celotno besedilo (1,27 MB) |
9. Trajnostne oskrbovalne verige: vpliv organizacijske kulture in normativne zavezanosti na trajnostne oskrbovalne verige iz logističnega vidika : doktorska disertacijaSebastjan Lazar, 2023, doktorska disertacija Opis: Področje trajnostnega razvoja je dandanes na globalnem nivoju postalo eno izmed najbolj
aktualnih in pomembnih področij za trenutno in vse prihodnje generacije. To potrjujejo
številke raziskave, velika zainteresiranost javnosti (tudi politične) in nenehna opozarjanja na
pomen omenjenega področja iz strani številnih vplivnežev širom sveta.
V doktorski disertaciji smo obravnavali trajnostne oskrbovalne verige v logističnih in
nelogističnih mikro, malih, srednjih in velikih podjetjih (še posebej v povezavi z organizacijsko
kulturo, normativno zavezanostjo in sedemnajstimi cilji trajnostnega razvoja po Združenih
narodih). Hkrati smo raziskali tudi usmerjenost in osredotočenost študij s področja logistike in
oskrbovalnih verig na prioritetna področja trajnostnega razvoja. Na podlagi teoretičnih
spoznanj in obstoječih raziskav smo oblikovali štiri glavne hipoteze in deset podpornih hipotez.
Trajnostno usmerjenost in osredotočanje v logistiki in oskrbovalnih verigah na prioritetna
področja trajnostnega razvoja smo raziskali s pomočjo 116 študij, ki so bile objavljene v 73
mednarodnih revijah v obdobju med letoma 2010 in 2020 v znanstveni bazi Web of Science
in/ali Scopus. Pri tem smo upoštevali tako vse tri dimenzije trajnostnega razvoja kot tudi vseh
sedemnajst ciljev trajnostnega razvoja po Združenih narodih. Ob vsem naštetem smo uporabili
tudi program VOSviewer za izdelavo različnih bibliometričih analiz.
V doktorski disertaciji smo s pomočjo anketnega vprašalnika izvajali mednarodno raziskavo na
več celinah. V raziskavo so bili večinoma vključeni zaposleni iz podjetij, ki so bila locirana v 34
različno razvitih državah. Anketni vprašalnik smo neposredno poslali v 528 podjetij in 1.576
zaposlenim. Na anketni vprašalnik se je odzvalo 516 zaposlenih. Na podlagi pridobljenih
rezultatov in uporabljenih statističnih metod, npr. faktorska analiza, linearna regresijska
analiza, Pearsonov korelacijski koeficient itn., smo ugotovili, da organizacijska kultura in
normativna zavezanost statistično značilno vplivata na trajnostni razvoj v oskrbovalnih
verigah. Ugotovili smo tudi, da organizacijska kultura statistično značilno vpliva na normativno
zavezanost. Na podlagi rezultatov raziskave s poudarkom na statistično značilnih direktnih
vplivih smo zasnovali model razvoja trajnostne oskrbovalne verige, ki upošteva vpliv
organizacijske kulture in normativne zavezanosti na trajnostni razvoj v oskrbovalnih verigah.
Pri tem smo upoštevali logistični vidik, kot je tudi posebej poudarjeno v sklopu predpostavk in
omejitev doktorske disertacije. Razvit model podjetjem omogoča izboljšanje trajnostnega
razvoja njihovih oskrbovalnih verig z upoštevanjem vpliva organizacijske kulture in normativne
zavezanosti. V doktorski disertaciji smo predstavili tudi način uporabe razvitega modela v
praksi/podjetjih.
V doktorski disertaciji smo potrdili vse štiri glavne hipoteze ter tudi vseh deset podpornih
hipotez ter tako dosegli prispevek k strokovni in znanstveni literaturi s področja predmeta
raziskovanja. Zasnovali smo koncept (razvoj modela) za izboljšanje trajnostnih oskrbovalnih
verig, ki omogoča tudi boljšo prihodnost za trenutno in vse nadaljnje generacije. Doktorska
disertacija hkrati omogoča tudi odlična izhodišča za nadaljnje raziskave s področja logistike,
oskrbovalnih verig, trajnostnega razvoja, organizacijske kulture in normativne zavezanosti. Ključne besede: logistika, oskrbovalna veriga, trajnostni razvoj, organizacijska kultura, normativna zavezanost Objavljeno v DKUM: 07.06.2023; Ogledov: 3902; Prenosov: 192 Celotno besedilo (9,33 MB) |
10. Vpliv socialnih omrežij na oskrbovalne verigeTjaša Eržen, 2022, magistrsko delo Opis: Socialna omrežja nas vsakodnevno spremljajo tako v privatnem življenju kot tudi na delovnem mestu. Različne platforme ne ponujajo samo združevanja ljudi s podobnimi interesi, ampak tudi prostor za oglaševanje različnim podjetjem. Podjetja tako lahko stopijo v kontakt s potrošniki in dobijo povratne informacije o njihovih izdelkih oziroma storitvah, lahko pa jih uporabljajo tudi za prodajo. Pri tem jim pomagajo tudi influencerji z zanimivim promoviranjem izdelkov in prikazom teh izdelkov v vsakdanjem življenju. Potrošnikom tako na prijazen in nevsiljiv način pokažejo izdelke in jih nagovorijo k nakupu.
Pot do nekega izdelka, da ga lahko influencerji promovirajo, pa ni tako lahka in zajema več členov v oskrbovalni verigi. Zavedati se moramo, da je vsak izdelek narejen iz surovin, ki jih je potrebno predelati in nato transportirati, da lahko pridejo na police trgovin, kjer jih je možno kupiti. Celoten proces je poln raznih zapletov, ki se lahko zgodijo kjer koli. Pri tem je seveda pomembna dobra komunikacija med vsemi deležniki v oskrbovalni verigi, ki se lahko le na ta način poskušajo izogniti težavam oziroma se lahko nanje bolje pripravijo. Ključne besede: Oskrbovalna veriga, socialna omrežja, influencerji, oblačila. Objavljeno v DKUM: 28.11.2022; Ogledov: 593; Prenosov: 149 Celotno besedilo (1,79 MB) |