1. Park&Ride sistem v Mariboru-celostni pregled in proučitev smiselnosti vpeljave : diplomsko deloTadej Serne, 2024, diplomsko delo Opis: Sistem »Parkiraj in pelji« (angl.) »Park&Ride« je eden izmed ukrepov prometne politike za zmanjševanje gneče v velikih mestih oziroma na širšem območju mest, kjer dan za dnem nastajajo prometni zamaški. V nalogi smo raziskovali možnosti za vzpostavitev parkiraj in pelji sistema v Mestni občini Maribor.
Izvedli smo anketo o poznavanju in uporabi sistema med prebivalci ter pregledali potencialne lokacije, ki se v strateških dokumentih in predhodnih raziskavah izpostavljajo kot najbolj verjetno ali najbolj primerne lokacije za ureditev prvega Park&Ride parkirišča v Mariboru. Naloga temelji na pregledu literature, ključnih demografskih kazalnikov in prometnih tokov v Mariboru, analizi mnenja prebivalcev ter analizi potencialnih izbranih lokacij, ki so se v preteklih študijah ali strateških dokumentih Mestne občine Maribor pojavljale kot najbolj verjetne ali najbolj primerne. Rezultat te analize je predlog izdelave podrobnega načrta implementacije na lokaciji E’leclerc. Pri tem smo oblikovali štiri smernice, ki lahko služijo kot vodilo pri pripravi tega načrta. Ključne besede: Park&Ride sistem, analiza lokacij, mnenje uporabnikov, zmanjšanje prometa v mestnem jedru, Mestna občina Maribor Objavljeno v DKUM: 19.02.2024; Ogledov: 330; Prenosov: 40
Celotno besedilo (3,62 MB) |
2. Analiza smotrnosti ukinitve zbiranja odpadkov na zbiralnicah pri enostanovanjskih hišah v mariboruPetra Serdinšek, 2021, diplomsko delo/naloga Opis: Količine odpadkov iz leta v leto naraščajo, velik vpliv na to pa imamo prav posamezniki, ki lahko z ustreznim ravnanjem z odpadki zmanjšamo njihovo nastajanje. Čim bolj želimo zmanjšati količine odpadkov, ki jih ne moremo reciklirati ali ponovno uporabiti. Na področje zbiranja odpadkov prav tako vpliva način zbiranja odpadkov. Ugotovili smo, da so zbiralnice oz. t. i. ekološki otoki, ki so zelo razširjen način zbiranja odpadkov v Sloveniji, postali problematični. Zabojniki na zbiralnicah so pogosto polni, vir slabih vonjav, tarča vandalizma. Zabojniki neposredno vplivajo na slab izgled mesta, odpadki pa so nepravilno ločeni. V diplomskem delu smo predstavili teoretična in zakonska izhodišča področja zbiranja odpadkov. Za obravnavani problem smo predlagali uvedbo načina odvoza odpadlega papirja in stekla po sistemu od vrat do vrat. V praktičnem delu diplomskega dela smo naredili analizo in primerjavo prevoženih kilometrov, porabljenega časa za odvoz odpadkov, izpustov CO2 ter stroškov goriva za podjetje Snaga Maribor, in sicer pri trenutnem načinu odvoza odpadkov ter predlagani rešitvi. Po končani analizi smiselnosti uvedbe predlagane rešitve smo predlagali, da se kljub povišanju stroškov rešitev izvede, saj prednosti, ki jih ponuja, zelo pozitivno vplivajo na kakovost izvedbe zbiranja odpadkov, estetski videz mesta in navsezadnje na kakovost življenja. Ključne besede: ravnanje z odpadki, način odvoza odpadkov, zbiralnice, Mestna občina Maribor Objavljeno v DKUM: 24.09.2021; Ogledov: 848; Prenosov: 73
Celotno besedilo (1,09 MB) |
3. Ekološki odtis Mestne občine MariborPatricija Tjukajev, 2017, izvirni znanstveni članek Opis: Varovanje okolja in ohranjanje narave sta danes nepogrešljivi temi, ko je govora o prihodnosti človeka na Zemlji. Sodobna družba se reševanja tega problema loteva z najrazličnejšimi raziskavami in ukrepi, s katerimi želi izboljšati ali vsaj ohraniti stanje okolja. Reševanja stanja okolja se lahko lotevamo na različnih nivojih, na podlagi različnih raziskav, od katerih je bolj popularna metoda ekološkega odtisa. Ta nam pokaže, koliko okoljskih virov imamo, v primerjavi s tem, koliko jih dejansko porabimo. V članku je predstavljen izračun ekološkega odtisa na primeru Mestne občine Maribor, ki do sedaj še ni bil narejen. V rezultatih so podani konkretni ukrepi, s katerimi bi v občini lahko zmanjšali pritiske na okolje, hkrati pa pri tem ne bi zapostavljali ekonomskih in socialnih interesov občine. Zaradi skromne metodologije zbiranja podatkov v Mestni občini Maribor so predstavljeni tudi vsi pomanjkljivi podatki, ki so nujni za izračun ekološkega odtisa, in bi utegnili občini koristiti v prihodnje, če bi se posluževali te metode. Ključne besede: biokapaciteta, ekološki odtis, ekološki primanjkljaj, trajnostni razvoj, Mestna občina Maribor Objavljeno v DKUM: 17.04.2018; Ogledov: 1477; Prenosov: 143
Celotno besedilo (310,17 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
4. Cenitev in dejavniki vrednosti nepremičnin ter dejavniki lastnih pričakovanj potencialnih kupcev stanovanjskih nepremičnin v mestni občini mariborBratko Zavrnik, 2017, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava značilnosti stanovanjskih nepremičnin v primerjavi z drugimi produkti na prostem trgu, načine njihovega vrednotenja in dejavnike, ki so za kupce pomembni pri odločitvah o njihovem nakupu. V teoretičnem delu so predstavljeni definicija, pojem lastništva, značilnosti, lastnosti in vrste nepremičnin. Predstavljene so tudi značilnosti in zakonitosti trga nepremičnin ter postopki vrednotenja. V empiričnem delu je na vzorcu opravljena raziskava treh sklopov lastnih pričakovanj potencialnih kupcev nepremičnin v Mestni občini Maribor: fizičnih dejavnikov, dejavnikov bivalnega okolja in socioekonomskih dejavnikov. Rezultati raziskave kažejo, da so za kupce najpomembnejši lokacija, dobre prometne povezave in občutek varnosti. Ključne besede: nepremičnine, stanovanjske nepremičnine, trg nepremičnin, cenitev nepremičnin, Mestna občina Maribor, dejavniki lastnih pričakovanj potencialnih kupcev nepremičnin Objavljeno v DKUM: 08.03.2018; Ogledov: 1561; Prenosov: 194
Celotno besedilo (1,56 MB) |
5. |
6. Analiza izposoje mestnih koles v MariboruPrimož Burjan, 2016, diplomsko delo/naloga Opis: Začetki sistemov izposoje koles so stari več kot pol stoletja, v zadnjem desetletju pa uspešno dopolnjujejo javni prevoz v vseh večjih evropskih in svetovnih mestih. Posamezniki se ga poslužujejo z namenom kratke vožnje in hitrejše mobilnosti od ene do druge točke, pomembna prednost pa je predvsem prihranek časa in denarja.
V uvodu diplomskega dela bomo opisali problem in predstavili okolje, določili cilje, namen in poti reševanja problema. Podali bomo predpostavke in omejitve ter predstavili metode dela, s katerimi bomo prišli do želenih informacij in zaključkov. V nadaljevanju bomo predstavili vrste kolesarjenja, različne sisteme izposoje koles in njihovo zgodovino. Osredotočili se bomo tudi na sisteme izposoje koles v tujih državah ter primera dobre prakse v Ljubljani in Velenju. Podrobneje bomo predstavili obstoječe stanje sistemov izposoje koles v Mariboru. S SWOT analizo bomo izpostavili njihove prednosti, slabosti, priložnosti in pomanjkljivosti ter podali lastne predloge za rešitev problema. V zaključku bomo ocenili in vrednotili uspešnost rešitve problema, navedli pogoje za uvedbo rešitve in možnosti nadaljnjega razvoja. Ključne besede: sistem izposoje koles, kolesarjenje, kolesarska infrastruktura, Mestna občina Maribor, trajnostna mobilnost Objavljeno v DKUM: 09.08.2016; Ogledov: 1365; Prenosov: 216
Celotno besedilo (1,93 MB) |
7. Proučitev možnosti za uvedbo Park&Ride na Ptuju s povezavo do MariboraLucija Obran, 2014, magistrsko delo/naloga Opis: Pričujoče magistrsko delo opisuje oziroma proučuje same možnosti za uvedbo sistema Park&Ride v Mestni občini Ptuj, od koder bi bila direktna povezava do mesta Maribor z javnim potniškim prometom.
Sistem »Park&Ride« je eden izmed ukrepov prometne politike za zmanjševanje gneče v velikih mestih oziroma na širšem območju mest, kjer dan za dnem nastajajo prometni zamaški.
Glavni namen je zmanjšati število prevoznih sredstev v mestu, saj so mestna središča danes popolnoma zasičena in je zelo težko najti prosto parkirno mesto. Sistem se nanaša na parkirišča na daljavi, ki so preko javnega prevoza povezana z mestnim središčem.
V Evropi je bil program Park&Ride prvič uporabljen v zgodnjih 70-ih letih 20. stoletja kot način zmanjševanja prometnih zastojev. Bil je cenejša alternativa, ki je spodbujala ljudi k uporabi avtobusov. S tem se je spodbujalo tudi k večji okoljski osveščenosti. Sprva so bili ti prevozi drugačna vrsta javnega prometa. Prevozi so se opravljali hitreje, bili so bolj frekvenčni in tudi cenovno ugodni. Najstarejše parkirišče Park&Ride je bilo postavljeno v Oxfordu leta 1973 in deluje še danes. Skoraj vsa velika mesta po Evropi so že uvedla ta sistem in sicer: Amsterdam, Salzburg, Dunaj, Praga, München, Firence, Rim, Stockholm, Ženeva, Luksemburg, Berlin, Oslo, Budimpešta, Helsinki in Hamburg. Edino mesto pri nas v Sloveniji, ki ima že delno vzpostavljen sistem teh parkirišč, je Ljubljana.
Preučili smo možnosti za uvedbo takšnega sistema v Mestni občini Ptuj. Pregledali smo, ali bi takšna umestitev sistema bila smiselna za samo razbremenitev mesta. Pri preučevanju smo pregledali tudi direktno povezavo mesta Ptuj z mestom Maribor z javnim potniškim prometom, torej celotno linijo Ptuj‒Maribor in pa tudi nekatere linije, ki so relevantne za mesto Ptuj, vozne rede ter tudi števna mesta na linijah. Začetna investicija uvedbe sistema je namreč dokaj velika, kar pomeni velik zalogaj za mesto Ptuj. Na podlagi anketnega vprašalnika smo tudi preučili možnosti ali se investicija splača in ali bi posledično z uvedbo tega sistema pripomogli tudi k izboljšanju oziroma povečanju uporabnikov javnega potniškega prometa.
V MO Ptuj so se že odločili in naredili investicijski projekt za uvedbo Park&Ride parkirišča na Ptuju na Zadružnem trgu. Vendar v naši magistrski nalogi delamo na tem, da bi uvedli Park&Ride parkirišče na Ptuj z direktno povezavo do Maribora preko JPP in sicer po najboljših možnostih in sicer z minimalnimi stroški na začetku in tudi ob nadaljnji uporabi. Ključne besede: Mestna občina Ptuj, Park&Ride, povezava Ptuj‒Maribor, Arriva Štajerska d.d., javni potniški promet Objavljeno v DKUM: 17.11.2014; Ogledov: 1795; Prenosov: 119
Celotno besedilo (5,16 MB) |
8. ENERGETSKA OSKRBA MARIBORA – PREDLOG UPORABE OBNOVLJIVIH VIROV ENERGIJEAlen Hojnik, 2013, diplomsko delo Opis: Zaradi škodljivih vplivov uporabe fosilnih goriv pri energetski oskrbi, ki se raztezajo od podnebnih sprememb do gospodarske nestabilnosti, so obnovljivi viri energije (OVE) deležni vedno več pozornosti. Mestna občina Maribor (MOM) ima kot eno od največjih urbanih območij v Sloveniji ključno vlogo, da na lokalni ravni ponudi rešitve okoljskim in gospodarskim problemom ter jih integrira v nacionalne programe Slovenije. V MOM je potencial vodne energije zapolnjen, obstaja pa še veliko potenciala za izrabo sončne energije, lesne biomase in plitve geotermalne energije, a na poti do njihove izrabe stojijo številne ovire politične, ekonomske in družbene narave. Vendar pa bi zaradi trenutnega stanja okolja, nestabilnih cen energentov, vse večje brezposelnosti in vsesplošne gospodarske krize bilo nujno te težave rešiti in začeti množično izkoriščati lokalno dostopne vire energije. V diplomskem delu smo najprej spoznali osnovne značilnosti MOM ter na osnovi teh obravnavali različne oblike OVE in tehnologije za njihovo izrabo. Na osnovi teh smo analizirali možnosti izrabe vsakega OVE posebej glede na dane potenciale in ovire, ki bi utegnile to preprečiti. Pri tem smo si pomagali tudi z obstoječimi načrti, projekti in drugimi dokumenti, ki pokrivajo področje rabe OVE v Evropski uniji, Sloveniji in MOM, ter na osnovi ugotovljenega sklepali o prihodnosti energetske oskrbe MOM. Ključne besede: Obnovljivi viri energije, Mestna občina Maribor, izraba OVE, onesnaževanje, gospodarstvo, razvojni programi Objavljeno v DKUM: 24.10.2013; Ogledov: 2108; Prenosov: 225
Celotno besedilo (3,00 MB) |
9. NAČINI OGREVANJA ZA DOSEGANJE ZMANJŠANJA DELCEV PM 10 NA PRIMERU MESTNE OBČINE MARIBORMaša Šket, 2013, magistrsko delo Opis: Kurilne naprave na lesno biomaso predstavljajo glavni vir emisij prahu in v središčih mest povzročajo povišano onesnaženost ozračja. Onesnaževanje z delci PM10 nastaja poleg prometa tudi kot posledica kurišč malih kurilnih naprav, ki se uporabljajo v gospodinjstvih za ogrevanje prostorov in sanitarne vode. V magistrskem delu smo iskali rešitve za zmanjšanje emisij PM10 iz kurišč malih kurilnih naprav. Ena izmed rešitev obravnavane problematike je zamenjava energenta z uporabo zemeljskega plina ali priključitev na omrežje vročevoda. V ta namen smo proučili obstoječe stanje energetske oskrbe v MOM, zakonske osnove, občinske okoljevarstvene, razvojne in energetske plane. Za določitev trenutnega stanja načinov ogrevanja, ki se pojavljajo v MOM, smo proučili tudi dimnikarsko bazo podatkov, bazo Plinarne Maribor in bazo Energetike Maribor. S primerjavo le-teh smo pridobili natančnejše in podrobnejše podatke o načinih ogrevanja v MOM. Analizirali smo stroške zamenjave energenta, oblikovali ustrezne projekte zamenjave energentov in kurilnih naprav, nove priključke na plinovod in vročevod. Ključne besede: kakovost zunanjega zraka, delci PM10, Mestna občina Maribor, male kurilne naprave, alternativni viri energije Objavljeno v DKUM: 11.09.2013; Ogledov: 2669; Prenosov: 255
Celotno besedilo (6,55 MB) |
10. Jugoslovanska radikalna zajednica in njeno delovanje v Mariboru med leti 1935 in 1938Uroš Hrastovec, 2012, diplomsko delo Opis: Politično dogajanje v Kraljevini Jugoslaviji v tridesetih letih 20. stoletja je bilo vse prej kot dolgočasno. V prvi polovici tega desetletja je bila na oblasti Jugoslovanska nacionalna stranka (JNS), katere del so bili tudi slovenski liberalci. Na podlagi zakonske določbe, ki je dovoljevala le obstoj vsedržavnih strank, so bile formalno prepovedane vse ostale stranke. Poleg tega so bili vsi voditelji bivših strank, ki se niso vključili v JNS, politično konfinirani v različne dele države. Leta 1935 je prišlo do spremembe v beograjski vladi. Premierski stolček je prevzel dr. Milan Stojadinović, ki je skupaj z Mehmedom Spaho in dr. Antonom Korošcem oblikoval vsedržavno Jugoslovansko radikalno stranko (JRZ). Kmalu po prevzetju oblasti je JRZ načrtno nastavljala svoje ljudi na vse pomembnejše državne, banske, sreske in občinske položaje. To se je zgodilo tudi v Mestni občini Maribor, ko so pristaši stranke že v letu 1935 prevzeli vse pomembnejše občinske funkcije, med drugim tudi položaj predsednika in podpredsednika Mestne občine ter večino v mestnem svetu.
V diplomskem delu je najprej na splošno predstavljeno politično dogajanje v Kraljevini Jugoslaviji v tridesetih letih 20. stoletja. Hkrati s predstavitvijo dogodkov na ravni celotne države je pomemben del diplomskega dela namenjen tudi opisu političnega dogajanja v Dravski banovini, ki je takrat skoraj v celoti zajemala ozemlje današnje Slovenije. V nadaljevanju je nato podrobneje predstavljena Jugoslovanka radikalna stranka, in sicer njen nastanek, organizacija in delovanje v državi. Zadnji del diplomskega dela pa obsega opis političnega dogajanja v Mestni občini Maribor s poudarkom na obdobju med leti 1935 in 1938, ko je bila na oblasti stranka JRZ. Glavni vir podatkov za zadnji del naloge so bili Zapisniki sej Mestnega sveta v obravnavanem obdobju. Ključne besede: Jugoslovanska radikalna zajednica, Kraljevina Jugoslavija, Mestna občina Maribor, mestni svet, trideseta leta 20. stoletja Objavljeno v DKUM: 27.09.2012; Ogledov: 3162; Prenosov: 325
Celotno besedilo (953,97 KB) |