1. Ekonomska učinkovitost kadrovske reorganizacije javnega podjetja MarpromJaka Majhenič, 2021, magistrsko delo Opis: Spremembe v okolju podjetja, bodisi so to na trgu podjetja, trgu dela, finančnem trgu, dobavnem trgu, družbeno-politične ali socialne spremembe ter preostale, silijo podjetja v aktivnosti, s katerimi se na njih prilagajajo. Podjetja namreč na spremembe v okolju odgovarjajo s spremembami v svojem poslovnem modelu, organizacijski ali procesni strukturi. Samo z uspešno vpeljanimi spremembami lahko podjetja odgovorijo na zunanje izzive in se odrežejo uspešneje kot konkurenca.
Zaposleni so kot eden izmed najpomembnejših elementov podjetja na spremembe zelo občutljivi. Spreminjanje delovne rutine, podajanje v neznano, uvajanje novih tehnologij in tudi spreminjanje strukture zaposlenih ustvarja med njimi nezaupanje in strah, zaradi tega pa so lahko z njihove strani tudi spremembe neuspešno sprejete in posledično vpeljane aktivnosti ne prinesejo želenih rezultatov. Poleg uspešnega upravljanja in vpeljevanja sprememb je tako zelo pomembno tudi dobro upravljanje človeških virov v podjetju. Na strateškem, pa tudi operativnem nivoju podjetja pa morajo aktivnosti upravljanja človeških virov in aktivnosti upravljanja sprememb delovati povezano in usklajeno.
Z magistrskim delom smo želeli predstaviti pomembnost pravilnega upravljanja človeških virov v povezavi z vpeljevanjem sprememb v poslovanje podjetja. Pri tem smo se še posebaj osredotočili na kadrovsko reorganizacijo podjetja, ki jo številni povezujejo samo z odpuščanjem. Posledično kadrovska reorganizacija tudi med zaposlenimi vzbuja strah in nezaupanje v samo spremembo, podobno pa se pojavlja tudi v odnosu do vodstva podjetja. Vrhovni management se mora zavedati občutljivosti te spremembe in pomena dobre, jasne komunikacije in pravilnega upravljanja zaposlenih tako v obdobju pred reorganizacijo, med samim procesom izvedbe reorganizacije in tudi po končani kadrovski reorganizaciji. Ker pa mora vsaka sprememba v podjetju izboljšati trenutno stanje in podjetju prinesti konkurenčno prednost, bodisi z znižanjem stroškom, boljšim izkoristkom dela, optimiziranjem procesov itd., smo v nalogi obravnavali tudi ekonomski del kadrovske reorganizacije. Na primeru javnega podjetja Marprom d. o. o. smo prikazali proces izvedbe kadrovske reorganizacije in na koncu ob primerjavi začetnega in končnega stanja ter ob upoštevanju stroškov implementacije reorganizacije ovrednostili ekonomsko učinkovitost reorganizacije. Ključne besede: kadrovska reorganizacija, management človeških virov, javno podjetje, upravljanje kadrov, organizacijske spremembe Objavljeno v DKUM: 23.12.2021; Ogledov: 965; Prenosov: 137 Celotno besedilo (1,15 MB) |
2. Zadolženost javnega in zasebnega telekomunikacijskega podjetja - primerjavaAleš Rojko, 2021, diplomsko delo Opis: Vsak se sreča kdaj v svojem življenju s kakšno obliko finančnega dolga, saj nam omogoči zadovoljitev finančnih potreb za preživetje, nakup premičnin in nepremičnin. Finančni dolg nam omogoča hitrejšo pridobitve željene dobrine z možnostjo odplačevanja na daljši rok. Tako, kot posamezniki morajo tudi podjetja posegati po dolžniških finančnih virih za preživetje, ter za rast in razvoj podjetja. Pri tem pa je pomembno, da se kot posameznik in kot podjetje vprašamo, kje je meja dolga katerega lahko odplačujemo brez večjih težav, smo pripravljeni na dogodke, ki se lahko zgodijo v prihodnosti in poslabšajo našo finančno stanje ter s tem otežijo odplačilo dolgov. Da se temu izognemo je poznavanje finančne strukture podjetja, ključnega pomena za odkrivanje s katerim virom financiranja se naj podjetje poslužuje v prihodnje in če se je sposobno financirat z dolžniškimi viri. Za ugotavljanje finančnega položaja podjetja in strukture financiranja podjetja lahko odkrijemo s kazalnikom deleža kapitala in dolgov v financiranju in s kazalnikom finančnega vzvoda, za ugotavljanje sposobnosti odplačevanja pa s kazalnikom pokritja finančnih dolgov in kazalnikom obrestnega pokritja.
Večkrat slišimo o privatizaciji podjetij, kjer gre za to, da se javna podjetja prodajo zasebnemu lastniku, kar ustvari dilemo, saj so zasebna podjetja usmerjena v uresničevanje interesov lastnikov, kar velikokrat pomeni, da je primarni cilj, ustvarjanje čim večjega dobička. Kot vemo pa so javna podjetja v lasti države in delujejo na temelju zagotavljanja javnih dobrin v javnem interesu, kar pomeni, da podjetje izvaja storitve ali proizvaja proizvode, ki so velikega pomena za državljane. Zato ni nujno, da ta podjetja poslujejo najbolj gospodarno, saj morajo državljanom zagotavljati dobrine po dostopni ceni, v primeru finančnih težav pa država jamči za podjetje. Delovanje javnega podjetja je dodatno omejeno z zakoni, kar onemogoča zlorabo javnih podjetji s strani javnih naročil. Ključne besede: javno podjetje, zasebno podjetje, telekomunikacije, zadolženost Objavljeno v DKUM: 15.06.2021; Ogledov: 953; Prenosov: 61 Celotno besedilo (1,02 MB) |
3. FINANCIRANJE JAVNIH PODJETIJ NA PRIMERU JAVNEGA KOMUNALNEGA PODJETJA LOG D.O.O.Ana Kotnik, 2013, diplomsko delo Opis: V delu diplomskega seminarja smo se seznanili z javnimi podjetji, podrobneje s financiranjem javnih podjetij. Tako ste lahko prebrali kakšna je razlika med javnimi in zasebnimi podjetji, zakaj so javna podjetja neuspešna v primerjavi z zasebnimi, kako so gospodarske javne službe opredeljene oz. kaj spada pod njih. Navedli smo instrumente financiranja teh podjetij ter kako je zakonsko urejeno to financiranje in delovanje javnih podjetij. V nadaljevanju smo poiskali sezname podjetij, v katerih in Republika Slovenija neposredni lastniški delež. Ta podjetja smo razvrstili v različne skupine za lažje analiziranje po različnih kriterijih, da smo dobili kar se da dobro sliko o lastništvih naše države v teh podjetjih. Za najboljših dvajset podjetij iz tega seznama smo naredili analizo finančnega stanja v preteklem letu ter jih na kratko opisali. Za lažjo primerjavo njihovega poslovanja, smo v tabeli 36 zbrali najpomembnejše podatke o njihovem finančnem poslovanju in odstotku državnega deleža v njih. Za konec smo predstavili Javno komunalno podjetje LOG d.o.o. . Na primeru tega podjetja smo prikazali dejansko financiranje in poslovanje javnih podjetij. Za LOG do.o. smo naredili analize poslovanja v preteklih letih, načrte za prihodnost in strategijo javnega podjetja. Ključne besede: Javno podjetje, financiranje javnih podjetij, gospodarske javne službe, instrumenti financiranja, država – lastnica, javno komunalno podjetje, zakon o gospodarskih javnih službah (ZGJS) Objavljeno v DKUM: 05.01.2021; Ogledov: 1421; Prenosov: 109 Celotno besedilo (1,54 MB) |
4. Primerjava delovnih razmer med javnim in zasebnim podjetjemDanijela Šerbinek, 2018, magistrsko delo Opis: Delovne razmere so pomemben dejavnik oziroma pokazatelj stanja, ki vlada v posamezni organizaciji. Skrb za dobre medsebojne odnose med zaposlenimi in nadrejenimi bi morala biti za vsako vodstvo primarnega pomena. Brez prisotnosti človeških virov oziroma kadrovske funkcije nobena organizacija ne more delovati, zato se nanjo v procesu poslovanja nikakor ne sme pozabiti. Magistrsko delo je sestavljeno iz teoretičnega dela, kjer smo v sklopu proučevanja delovnih razmer podrobneje raziskali osnovne delovne pogoje, delovno razmerje in delovni čas. V empiričnem delu smo naredili raziskavo oziroma primerjavo delovnih razmer med javnim in zasebnim podjetjem. Na podlagi pridobljenih rezultatov raziskave smo ugotovili, da je treba prioritetno pristopiti k ozaveščanju ljudi o prednostih skrajšanega delovnega časa, saj prinašajo veliko pozitivnih učinkov tako na zaposlene kot na delodajalce. Raziskava je pokazala, da med anketiranimi zaposlenimi obstaja velik interes po postopnem upokojevanju, zato je tudi to področje ena izmed prioritetnih nalog vsakega delodajalca, če želi v prihodnje konkurirati na trgu. Magistrsko delo je namenjeno vsem delodajalcem oziroma posameznikom, ki delujejo na področju managementa človeških virov, kot tudi vsem zaposlenim, ki so željni novih spoznanj. Ključne besede: osnovni delovni pogoji, delovno razmerje, delovni čas, javno podjetje, zasebno podjetje Objavljeno v DKUM: 19.10.2018; Ogledov: 1152; Prenosov: 177 Celotno besedilo (1,41 MB) |
5. Vpeljava električnega ali hibridnega avtobusa v javno podjetje marprom d.o.o.Mitja Mlakar, 2017, diplomsko delo/naloga Opis: V diplomski nalogi smo skušali ugotoviti, ali se v Javnem podjetju Maprom d.o.o. na liniji 21 Ljubljanska–Tržaška cesta–Merkur izplača vpeljati električni oziroma hibridni avtobus. Analizirali smo izračune povprečne porabe goriva, ogljičnega odtisa in ROI ter prišli do nekaterih ugotovitev. V teoretičnem delu diplomske naloge smo omenili subvencije za avtobuse v Republiki Sloveniji, predstavili električni avtobus in električne baterije ter definirali javni linijski prevoz. V praktičnem delu naloge smo predstavili obstoječe stanje. Pri tem smo primerjali tri vozila, jih temeljito analizirali in na koncu podali kritično analizo. V zadnjem delu diplomske naloge smo predlagali nekaj rešitev in z izračunom ROI potrdili končno analizo. Ključne besede: električni avtobus, električne baterije, ogljični odtis, ROI, Javno podjetje Marprom d.o.o. Objavljeno v DKUM: 09.06.2017; Ogledov: 2404; Prenosov: 254 Celotno besedilo (1,67 MB) |
6. Oblika organiziranosti notranjega revidiranja v sistemu javnega holdingaMojca Korošec, 2016, magistrsko delo Opis: Poslovodenje podjetij se sooča z nenehnimi spremembami, usmerjenostjo v prihodnost in iskanjem sinergij za doseganje konkurenčnih prednosti v razvitem poslovnem okolju. Poslovni procesi v velikih podjetjih so vedno bolj kompleksni, zaradi česar poslovodstvu ne omogočajo neposrednega nadzora nad njimi. Ker se poslovodstva in lastniki zavedajo, da je za dolgoročno dosego ciljev potrebno sistematično upravljanje in nadzorovanje poslovnih procesov v podjetju, pa krepijo vlogo notranje revizije v njem. K navedenemu jih spodbujajo tudi smernice iz okolja, ki spodbuja zavedanje o sistematičnem uvajanju korporativnega upravljanja v podjetja. Pri korporativnem upravljanju podjetja pa ima svoj prispevek tudi notranja revizija.
Notranja revizija v podjetju deluje s ciljem, da so glavna tveganja v organizaciji obvladovana in dolgoročni cilji družbe doseženi. Podrejena je neposredno poslovodstvu, ne opravlja operativnih nalog in deluje neodvisno na podlagi etičnih pravil, veljavnih standardov stroke in notranjih aktov družbe. Oblika njene organiziranosti je v javnih podjetjih oz. v skupini javnih podjetij, to je javnem holdingu, za razliko od proračunskih uporabnikov, bank in zavarovalnic, v celoti prepuščena odločitvi poslovodstva.
Na podlagi opredeljenih kriterijev, sem v magistrskem delu sistematično analizirala možne oblike organiziranosti notranjerevizijske službe v javnem holdingu in proučevala njihove prednosti in slabosti. Ocenjujem, da je za skupino javnih podjetij, ki so povezana v javni holding kot matično družbo, najbolj primerna oblika centralizirano organizirana notranjerevizijska služba. Z navedeno obliko organiziranosti se lahko dosega najboljši rezultat glede kakovost izvedenih notranjih revizij ter stroškovno učinkovitost, ob zagotavljanju neodvisnosti notranje revizije, kot temeljne lastnosti za učinkovito doseganje ciljev.
V nalogi sem proučevala tudi vpliv sodelovanja nadzornega sveta in notranjega revizorja na neodvisnost slednjega. Ugotovila sem, da potrebnost podajanja soglasij nadzornega sveta na ključne akte notranje revizije (k aktu, s katerim se urejajo namen, pomen in naloge notranje revizije ter k letnemu in večletnemu načrtu dela notranje revizije), njuna medsebojna komunikacija ter podajanje informacij notranjega revizorja o poslovanju družbe nadzornemu svetu, krepijo neodvisnost notranjega revizorja in učinkovitost nadzornega sveta pri nadziranju poslov organizacije. Ključne besede: javni holding, javno podjetje, notranje revidiranje, notranja revizija, notranjerevizijska služba, centralizirana organiziranost notranjerevizijske službe, nadzorni svet Objavljeno v DKUM: 10.12.2016; Ogledov: 2238; Prenosov: 129 Celotno besedilo (1,03 MB) |
7. IZVAJANJE GOSPADARSKIH JAVNIH SLUŽB RAVNANJA Z ODPADKI IN ANALIZA USPEŠNOSTI IZ DEJAVNOSTI RAVNANJE Z ODPADKIRobert Čajić, 2016, specialistično delo Opis: V Sloveniji se je z začetkom veljavnosti Zakona o javno-zasebnem partnerstvu pričelo z izvajanjem gospodarskih javnih služb tudi s strani zasebnih izvajalcev.
V prvem delu specialistične naloge je predstavljena ureditev na področju izvajanja gospodarskih javnih služb v Sloveniji. Poudarek je na izvajanju dejavnosti opravljanja gospodarske javne službe ravnanja z odpadki. Predstavljeni so pravna ureditev izvajanja gospodarskih javnih služb, postopki za določanje cen izvajanja gospodarskih javnih služb in opisani postopki za potrditev veljavnih cen.
V Sloveniji je v zadnjih letih zelo veliko napisanega na temo učinkovitosti s strani javnega ali zasebnega podjetja; predvsem v smislu, kdo bolje upravlja podjetje – javni ali zasebni lastnik. Predstavljene so raziskave s področja ravnanja z odpadki od začetnih naprej, ki se ukvarjajo z vprašanjem obstoja razlik med izvajanjem dejavnosti ravnanja z odpadki s strani zasebnega in javnega podjetja.
V raziskovalnem delu primerjamo rezultate poslovanja javnih in zasebnih podjetij, ki se v Sloveniji ukvarjajo z eno od gospodarskih javnih služb na področju ravnanja z odpadki. Izvedena je bila primerjava kazalcev EBITDA, EBIT in EBT v celotnih prihodkih iz prodaje oz. kosmatem donosu iz poslovanja javnih in zasebnih podjetij v časovnem obdobju od 2012 do 2014. Podlage za izvedeno raziskavo so bili javno objavljeni rezultati poslovanja podjetij na področju ravnanja z odpadki v Sloveniji. V raziskavi je bilo ugotovljeno, da zasebna podjetja v Sloveniji, ki se ukvarjajo z ravnanjem z odpadki, dosegajo nadpovprečne vrednosti omenjenih kazalnikov v primerjavi s povprečjem vseh analiziranih podjetij. Ključne besede: EBITDA, EBIT, EBT, ravnanje z odpadki, javno podjetje, zasebno podjetje Objavljeno v DKUM: 13.09.2016; Ogledov: 1169; Prenosov: 140 Celotno besedilo (430,30 KB) |
8. DRŽAVNE POMOČI PRI PRIVATIZACIJI JAVNIH PODJETIJDavid Borlinič Gačnik, 2015, diplomsko delo Opis: Državne pomoči pomenijo grožnjo delovanju notranjega trga zaradi njihovega vpliva na normalno delovanje trga in vpliva na prost pretok blaga med državami članicami (saj navadno diskriminirajo podjetja iz ostalih držav članic). Prepoved in izjemni primeri združljivosti državnih pomoči so določeni v 107. členu Pogodbe o delovanju Evropske Unije in nekaterih drugih aktih, ki so v kontekstu privatizacije obravnavani v tej diplomski nalogi. Ostala pravila EU o privatizaciji (pravila o prostem pretoku kapitala, pravila o delavskem soupravljanju, pravila o prevzemih) so predstavljena zgolj pregledno. Državne pomoči se torej lahko pojavijo tudi pri privatizaciji javnih podjetij, kadar država nameni določeno gospodarsko prednost, ki lahko izkrivlja tržno konkurenco bodisi kupcu podjetja, bodisi podjetju, ki je predmet privatizacije. Država je pri tržnih transakcijah obvezana k ravnanju v skladu s testom zasebnega podjetnika, ki se v primerih privatizacije prevede v test zasebnega prodajalca, katerega vodilo je vedno doseganje najvišje može kupnine. Neekonomski pogoji na prodajno ceno ne smejo imeti vpliva. Test zasebnega prodajalca se pri privatizaciji javnih podjetij uporablja za ugotavljanje obstoja gospodarske prednosti oz. koristi za prejemnika. Načini, kako država nameni gospodarsko prednost oziroma korist vsaj enemu podjetju so različni. Gospodarsko prednost v višini razlike med doseženo in tržno ceno prodanega podjetja lahko država nameni tako, da določi nekatere pogoje, ki jih zasebnik pri transakcijah te vrste ne bi postavil. Kupec je sicer takšne pogoje pripravljen sprejeti, vendar na račun znižanja kupnine. Razlika med tržno vrednostjo podjetja in doseženo kupnino je državna pomoč. Država lahko pri privatizaciji sprejema nekatere ukrepe v breme javnih sredstev, s katerimi privablja potencialne ponudnike, ki prav tako pomenijo državno pomoč. Problematika državnih pomoči se pri teh ukrepih pojavi, kadar ukrepi niso v skladu s testom zasebnega prodajalca. Evropska Komisija je skozi večletno prakso ustvarila pravila za ugotavljanje obstoja državnih pomoči pri privatizaciji javnih podjetij, ki jih je zbrala v XXIII. Poročilu o politiki konkurence. V poročilu se Komisija opredeljuje do različnih postopkov privatizacije tako, da določa postopke, pri katerih bo domnevala (ne)obstoj državnih pomoči. Kadar bo država prodajala podjetja po postopkih, določenih v poročilu, ne bo obvezana k priglasitvi privatizacije Evropski Komisiji. Rdeča nit diplomske naloge je način postopanja države, da zagotovi aid-free privatizacijo. Ključne besede: Državne pomoči, privatizacija, javno podjetje, test zasebnega podjetnika, test zasebnega prodajalca, gospodarska korist, domneva (ne)obstoja pomoči. Objavljeno v DKUM: 19.04.2016; Ogledov: 1746; Prenosov: 280 Celotno besedilo (926,28 KB) |
9. PROJEKTNI RAZVOJ JAVNIH PODJETIJ NA PRIMERU PODJETJA OKP ROGAŠKA SLATINA, D.O.O.Ajda Pirš, 2016, magistrsko delo Opis: Prispevek javnih podjetij h gospodarstvu je sorazmerno visok. Ta podjetja imajo pogosto monopol ter zagotavljajo pomembne javne storitve (vodo, energijo, komunalne storitve, javni prevoz, itd.), ki so zaradi širših gospodarskih potreb nujne. Gospodarske javne službe opravljajo javna podjetja, ki so v pretežni lasti države, občin oziroma drugih lokalnih skupnosti. Njihova naloga je zagotavljanje javnih dobrin in storitev, tako da so dostopne vsem uporabnikom pod enakimi pogoji, česar trg ne more jamčiti. Njihova uspešnost je močno odvisna od konkurenčnosti nacionalnih gospodarstev, kar posledično vpliva na produktivnost javnih podjetij, ki je vsako leto nižja.
Država bo morala prej ali slej narediti spremembe na področju gospodarskih javnih služb, vendar bo do realizacije sprememb preteklo ogromno časa. Zato bomo v magistrskem delu predstavili projektno zasnovan razvoj javnih podjetij, ki predstavlja pomemben faktor pri spremembah na področju gospodarskih javnih služb. Z uvedbo projektno zasnovanega razvoja podjetja bomo v javnih podjetjih dosegli kakovost gospodarskih javnih storitev, konkurenčnost ter inovativnost, kar bo posledično pripeljalo do konkurenčnejšega nacionalnega gospodarstva ter zadovoljstva ustanoviteljic podjetja in njihovih uporabnikov storitev.
Cilj magistrskega dela je predstavitev projektno zasnovanega razvoja podjetij na primeru javnega podjetja. Projektno zasnovan razvoj javnih podjetij bomo predstavili v štirih korakih, ki so potrebni za sam zagon procesa, ti so:
• oblikovanje vizije in poslanstva,
• izbira projektne organizacije,
• oblikovanje strategije in ciljev
• ter izdelava strateškega projektnega plana.
Vse štiri korake bomo predstavili na praktičnem primeru podjetja OKP Rogaška Slatina, d.o.o. (v nadaljevanju OKP, d.o.o.). Vodstvo podjetja OKP, d.o.o. se je že pred leti odločilo, da bodo v proces poslovanja vključili projektno zasnovan razvoj podjetja. Njihov namen uvedbe projektno zasnovanega razvoja v podjetje je bil večja usmerjenost k strategijam in ciljem, večja usmerjenost zadovoljevanja potreb, zahtev, želja uporabnikov storitev in ustanoviteljic podjetja, večja kontrola in nadzor nad izvajanjem projektov, storitev in celotnim poslovanjem podjetja, večja motiviranost zaposlenih, itd.
Z magistrskim delom želimo nadgraditi že obstoječ projektno zasnovan razvoj podjetja OKP d.o.o. Nadgradnjo bomo dosegli z uvedbo prej omenjenih korakov. Ključne besede: Javno podjetje, projekt, projektni management, projektna organizacija, strateški projektni plan. Objavljeno v DKUM: 03.03.2016; Ogledov: 1753; Prenosov: 83 Celotno besedilo (1,66 MB) |
10. |