1. Finančna pismenost dodiplomskih in podiplomskih študentov Ekonomsko-poslovne fakultete v MariboruŠpela Ozmec, 2024, diplomsko delo Opis: Finančna pismenost postaja vedno bolj zanimiv predmet raziskovanja, predvsem zaradi svojega vpliva na upravljanje osebnih financ. Obsega znanje in razumevanje finančnih konceptov in finančnih tveganj kot tudi veščine, motivacijo in samozavest za uporabo tega znanja pri finančnih odločitvah. V svetu le eden od treh odraslih razume osnovne finančne koncepte. Zelo pomembno je, da imajo mladostniki in mlajši otroci možnost, da si z denarjem, z upravljanjem denarja ter na splošno z delovanjem znotraj obstoječega finančnega sistema naberejo čim več konkretnih izkušenj. Le na tak način si bodo lahko izboljšali svojo finančno pismenost, kar jim bo olajšalo finančne odločitve in aktivno delovanje znotraj finančnega sistema v odraslosti. Posledice finančne nepismenosti so lahko škodljive, od tega, da se o tem ne poučujejo v šolah, do tega, da je vse večja potreba po finančnem izobraževanju kar starši ne morejo financirati. Finančno izobraževanje je v slovenskem izobraževalnem sistemu vključeno v različne šolske predmete. Pri pregledu šolskih sistemov v Evropi in svetu so v obveznem osnovnošolskem izobraževanju vsebine, ki obravnavajo finančno izobraževanje, vključene v predmet Home Economics ali po naše Gospodinjstvo. Pomen finančnega izobraževanja sicer narašča, vendar bo finančna ozaveščenost prebivalstva uspešna šele, ko bodo vsi spoznali, da so finančno premalo pismeni. Zaradi premalo finančnega izobraževanja v mladosti in premalo zavedanja o koristih stalnega finančnega izobraževanja lahko vodi do zmanjšanja finančnega znanja na delovnem mestu ter v drugih okoljih. Zato je pomembno, da zagotovimo zgodnje priložnosti za postavitev temeljev finančne pismenosti. OECD je vodilna organizacija na področju merjenja finančne pismenosti po vsem svetu, saj je razvila celovita orodja za odrasle in mlade. Za merjenje finančne pismenosti se uporablja zbirka orodij OECD/INFE za odrasle in mlade, katerega vprašalnik vsebuje naslednje elemente: finančno znanje, finančno vedenje in finančni odnos. Glavne ugotovitve so, da so moški bolj finančno pismeni kot ženske. Finančna pismenost se resnično razlikuje glede na demografske dejavnike, kot so starost, izobrazba, spol in dohodek. Finančne vsebine niso dovolj vključene v osnovnošolski in srednješolski izobraževalni program v Sloveniji. Ključne besede: finančna pismenost, finančno izobraževanje, šolski sistem, finančno znanje, metodologija merjenja finančne pismenosti Objavljeno v DKUM: 15.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 6 Celotno besedilo (1,82 MB) |
2. Finančna pismenost in vpliv pandemije COVID-19 na varčevalne in investicijske navade Slovencev.Jure Fras, 2022, magistrsko delo Opis: Slovenci praviloma veljamo pri izbiri varčevanja za precej konservativen narod, ki je pretežno nenaklonjen tveganju. V nekaterih obdobjih je takšno finančno vedenje smiselno in povzroča manj finančne škode, v drugih obdobjih pa je lahko finančna škoda zaradi takšnega vedenja bistveno večja.
Nahajamo se v izredno negotovem obdobju, ko so se posledice svetovne pandemije začele kazati na ekonomskem področju, vse skupaj pa je le še podkrepila vojna v Ukrajini. Spopadamo se s težavami na področju dobave energentov, prav tako nam ne prizanaša rekordno visoka inflacija, ki med ljudmi vzbuja strah in nestabilnost. Prav to je obdobje, ko je »varčevanje v nogavici« najbolj pogosta, a hkrati najslabša oblika varčevanja, saj inflacija požira vrednost našega denarja.
V magistrski nalogi smo se spraševali, kaj pravzaprav vpliva na varčevalne navade ljudi. Ugotovili smo, da smo Slovenci, kljub nekaterim zmotnim prepričanjem, glede na ostale primerljive narode relativno visoko finančno pismeni. Največ znanj s področja finančne pismenosti dobimo skozi prakso in ob učenju z denarjem, zaostajamo pa pri učenju finančne pismenosti v sklopu izobraževalnih programov.
Ugotavljali smo, katerih finančnih naložb se Slovenci največ poslužujemo in zakaj. V magistrskem delu je predstavljen pregled finančnih naložb glede na različne faktorje, kot so tveganje, donos, ročnost ipd. Preučevali smo vpliv pandemije COVID-19 na varčevalne in investicijske navade Slovencev in ugotovili, da se je varčevanje v tem obdobju enormno povečalo, stopnja varčevanja je znašala rekordnih 22,6 %.
Pomanjkanje znanja ter nepreverjene informacije predstavljajo glavni razlog za konservativno varčevalno politiko Slovencev, sprememba le-te pa bi lahko ključno vplivala na ustrezno prerazporeditev kapitala, povečanje BDP-ja in višjo blaginjo med ljudmi. Ključne besede: Finančna pismenost, finančni inštrumenti, varčevalne navade, investicijske navade, pandemija Covid-19. Objavljeno v DKUM: 16.03.2023; Ogledov: 627; Prenosov: 120 Celotno besedilo (2,58 MB) |
3. Finančna pismenost nepoučenih vlagateljev v zlatoEva Bolcar, 2022, magistrsko delo Opis: V trenutnem ekonomskem okolju, zaznamovanim z negotovostjo, se cena zlata ponovno viša in s tem obuja možnosti o njenih naložbenih lastnostih. Zlato je v zadnjem času pritegnilo pozornost tudi nepoučenih, malih vlagateljev, kateri iščejo boljše alternativne oblike naložb za investiranje. Pri tem je pomembna tudi finančna pismenost, ki postaja vse bolj pomembna življenjska veščina. Vendar domače, kot tudi tuje raziskave kažejo, da je finančna pismenost med odraslimi nizka, kar kaže na to, da so možne še izboljšave na tem področju. V magistrskem delu se tako osredotočamo na povezavo med finančno pismenostjo in naložbenim zlatom ter raziskujemo kakšno je finančno razumevanje nepoučenih vlagateljev v zlato, kot obliko naložbe. Zanimalo nas je, v kolikšni meri so naklonjeni varčevanju in investiranju ter naložbenemu zlatu, kako ga dojemajo, ter ali bi bili pripravljeni vlagati v zlato v prihodnosti.
V teoretičnem delu smo na podlagi pregleda strokovne literature opredelili pojem finančne pismenosti ter povzeli ugotovitve različnih domačih in tujih raziskav o stopnji finančne pismenosti. Predstavili smo nekatere primere dobre prakse, ki dvigujejo finančno opismenjevanje pri nas, kot tudi v tujini. V nadaljevanju smo opravili historično analizo gibanja cene zlata zadnjih 50 let ter opredelili glavne dejavnike, ki so vplivali na gibanje cene zlata. Utemeljili smo status zlata kot varne naložbe, status hranilca vrednosti oziroma kdaj naj bi ščitil pred inflacijo ter kakšen je vpliv zlata na razpršitev portfelja. Nadalje smo analizirali naložbene lastnosti zlata ter njegovo donosnost v različnih obdobjih, opravili pa smo tudi primerjavo z nekaterimi drugimi naložbenimi razredi, kot so depozit, vzajemni skladi, delnice in kripto sredstva.
V okviru opravljene raziskave smo ugotovili, da večina anketiranih drži svoja denarna sredstva na računih bank v obliki depozitov ali denar varčuje doma. V naložbeno zlato investira le desetina anketiranih. Le-ti v večini pravilno ocenjujejo lastnosti naložbenega zlata, predvsem kot dolgoročno naložbo in kot dober hranilec vrednosti. Zlato v večini ne prepoznavajo kot naložbo, ki bi v prihodnosti prinašala visoke donose, čeprav več kot polovica anketiranih dopušča možnost, da bi v prihodnosti vlagali v zlato. Najbolj močan razlog tistih, ki ne bi vlagali v zlato pa je bil ravno nizka informiranost in pomanjkanje znanja v to obliko naložbe. Ključne besede: Finančna pismenost, zlato, naložba, vlagatelj. Objavljeno v DKUM: 14.07.2022; Ogledov: 716; Prenosov: 155 Celotno besedilo (1,87 MB) |
4. Vpliv davčne pismenosti na davčno sodelovanjeMonika Strauss, 2020, magistrsko delo Opis: Gospodarska rast in razvoj sta dva izmed osrednjih ekonomskih ciljev vsake države, ki se
dosegajo na podlagi pobranih javnofinančnih prihodkov. Za nemoteno izvajanje vseh
aktivnosti, ki zagotavljajo obstoj in razvoj države, so potrebni prihodki. Slednje država
ustvari na podlagi pobiranja davkov od svojih davkoplačevalcev. Iz različnih razlogov
prihaja do utaj davkov, kar za države pomeni primanjkljaj davčnih prihodkov, zato je
toliko bolj pomembno, da država usmeri pogled v raziskovanje odnosa državljanov do
obdavčevanja in v raziskovanje njihove davčne morale ter tako opredeli strategije za
povečanje davčne pismenosti.
V raziskavi smo preverjali, kako davčna pismenost vpliva na davčno sodelovanje
davkoplačevalcev. Uvodnemu delu sledi pregled spoznanj iz literature s področja davčne
pismenosti in davčnega sodelovanja kot podlaga za empirično raziskavo v drugem delu
naloge. Pri pregledu literature smo proučevali povezavo med davčno pismenostjo,
davčnim sodelovanjem in davčno moralo posameznika.
V empiričnem delu raziskave smo se omejili na izračun stopnje davčne pismenosti pri
dveh ciljnih skupinah (študenti in samozaposlene fizične osebe). Oblikovali smo način
izračuna davčne pismenosti in analizirali povezavo med stopnjo davčne pismenosti in
demografskimi ter socioekonomskimi dejavniki. V nalogi smo pokazali, da največji delež
razlik v davčni pismenosti pojasni status zaposlitve (študent ali samozaposlena fizična
oseba). Manjši vpliv imata višina dohodka ter stopnja izobrazbe.V raziskavi smo preverjali kako davčna pismenost vpliva na davčno sodelovanje davkoplačevalcev. V samem začetku smo napravili pregled literature s področja davčne pismenosti in davčnega sodelovanja, kar nam je dalo teoretična izhodišča za empirično raziskavo. Pri pregledu literature smo ugotovili in spoznali povezavo med davčno pismenostjo, davčnim sodelovanjem in davčno moralo posameznika.
V empiričnem delu raziskave smo se omejili na izračun stopnje davčne pismenosti pri dveh ciljnih skupinah (študenti in samozaposlene fizične osebe). Oblikovali smo način izračuna davčne pismenosti in analizirali povezavo med stopnjo davčne pismenosti in demografskimi in socio-ekonomskimi dejavniki. V nalogi smo pokazali, da največji delež razlik v davčni pismenosti pojasni status zaposlitve (študent ali samozaposlena fizična oseba). Manjši vpliv imata višina dohodka ter stopnja izobrazbe. Ključne besede: davčna pismenost, finančna pismenost, davčno sodelovanje, davčna morala, davčna utaja, siva ekonomija Objavljeno v DKUM: 09.02.2021; Ogledov: 1490; Prenosov: 265 Celotno besedilo (1,48 MB) |
5. Finančna pismenost mladih v slovenijiGorana Savanović, 2020, diplomsko delo Opis: Živimo v zelo dinamičnem ter volatilnem gospodarskem okolju, ki od ekonomskih subjektov zahteva nenehno sprejemanje poslovnih odločitev na osnovi asimetričnih informacij, ki imajo različne ekonomske učinke. Pojavlja se potreba, da morajo ekonomski subjekti imeti relativno zadosti znanja s področja financ ter gospodarjenja, če želijo generirati ustrezne denarne tokove in dobičke. V akademskih krogih se je izoblikoval poseben termin oz. konstrukt finančne pismenosti, ki žal nima enotne definicije niti ni natančno kvantitativno opredeljen, vendar omenjeni termin v grobem pomeni posameznikovo znanje ter veščine s področja financ ter ocenjevanja finančnih tveganj, s ciljem sprejemanja ustreznih poslovnih odločitev. V diplomski nalogi smo raziskovali, kakšno je stanje finančne pismenosti med mladimi v Sloveniji. Ugotovili smo, da mladi v Sloveniji niti so finančno pismeni niti niso, ampak so izrazito indiferentni do upravljanja s financami, niti so finančno odgovorni niti niso, ampak imajo nevtralen odnos do financ. in Vpliv staršev in finančna pismenost mladih sta izrazito nevtralna. V Sloveniji obstaja raziskovalna vrzel na področju finančne pismenosti mladih. Izobraževalne institucije bi morale v svoje učne programe vključiti vsebine na temo finančne pismenosti. Mlade je potrebno motivirati, da bodo bolj finančno pismeni in s tem bolj opolnomočeni za sprejemanje pomembnih finančnih odločitev v življenju. Ključne besede: finančna pismenost, finančno tveganje, finančno znanje, poslovne odločitve, upravljanje s financami Objavljeno v DKUM: 14.12.2020; Ogledov: 2448; Prenosov: 220 Celotno besedilo (1,40 MB) |
6. Finančna pismenost in posledice pomanjkljive finanče pismenostiKlemen Zapečnik, 2020, diplomsko delo Opis: Finančna pismenost je sposobnost posameznikovega razumevanja in zmožnost uspešnega izkoriščanja raznih finančnih veščin in instrumentov, povezanih z osebnim finančnim upravljanjem. K finančni pismenosti sodi tudi zmožnost realnega in efektivnega oblikovanja osebnega proračuna, ter nalaganje denarja v naložbe za prihodnost. Naloga finančne pismenosti je, da prispeva k osebni finančni neodvisnosti in na podlagi znanja ter informiranosti pomaga posameznikom pri sprejemanju pravilnih finančnih odločitev.
V diplomskem projektu posamezne sklope finančne pismenosti opredelimo z vidika njihovih značilnosti, ter kako vplivajo na dolgoročno finančno stanje posameznikov. Podrobneje analiziramo poročilo o finančni pismenosti odraslih, ki ga je pripravila Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD), proučimo pa tudi finančno pismenost v Sloveniji. V diplomskem projektu ugotavljamo, da ima svetovna populacija premalo osnovnega finančnega znanja, kar lahko vpliva ne samo na posameznikovo življenje, pač pa tudi na posamezno gospodarstvo.
V delu analiziramo državne tudi programe izobraževanja na področju finančne pismenosti prebivalstva, prav tako pa proučimo tudi orodja, ki jih lahko posamezniki uporabijo v pomoč na poti do finančne neodvisnosti. Na koncu presojamo tudi posledice pomanjkljive finančne pismenosti. Ključne besede: finančna pismenost, osebni proračun, finančno znanje, metodologija merjenja finančne pismenosti Objavljeno v DKUM: 19.11.2020; Ogledov: 1841; Prenosov: 296 Celotno besedilo (1,31 MB) |
7. MLADOSTNIKI IN OSEBNE FINANCE - PREHOD V FINANČNO SAMOSTOJNOSTMihaela Kotnik, 2016, diplomsko delo Opis: V obdobju mladostništva se oseba pripravlja na samostojnost. Ko posameznik odraste, se sooči z zahtevo po učinkovitem upravljanju z osebnimi financami. Po 15. letu starosti potrebuje mladostnik ustrezna znanja o učinkovitem ravnanju z lastnimi finančnimi sredstvi in možnost praktičnih izkušenj, da se bo lahko učinkovito pripravil na obdobje samostojnosti. V raziskavi nas je zanimalo, kakšna je stopnja finančne pismenosti mladostnikov in na kakšni ravni je ponudba finančnega opismenjevanja mladostnikov. Ugotovitve kažejo, da je finančna pismenost mladostnikov na nizki ravni in da bi morali na področju finančnega opismenjevanja v Sloveniji še veliko postoriti. Ključne besede: mladostnik, osebne finance, finančna pismenost, finančno opismenjevanje Objavljeno v DKUM: 30.06.2016; Ogledov: 1220; Prenosov: 200 Celotno besedilo (1,66 MB) |