1. ANALIZA INTEGRACIJE ESG KONCEPTOV V POSLOVANJE IZBRANIH PODJETIJTim Krajnc, Barbara Bradač Hojnik, 2024, magistrsko delo Opis: POVZETEK
Koncept ESG (Environmental, Social, Governance) se je razvil kot odgovor na potrebo po celovitem pristopu k merjenju in vrednotenju trajnostnega poslovanja podjetij, osredotoča pa se na tri ključne stebre: okoljski vpliv (Environmental), odnos do družbe (Social) ter korporativno upravljanje (Governance). Ta pristop omogoča širše razumevanje uspešnosti podjetij, ki presega zgolj finančne kazalnike. Na globalni ravni je ESG postal osrednji element sodobnega poslovanja in pomemben dejavnik pri odločanju vseh deležnikov. ESG prakse danes ne predstavljajo več zgolj moralne ali etične odgovornosti, ampak so postale bistvena sestavina dolgoročne konkurenčnosti podjetij.
Trgovinska industrija kot eden najpomembnejših sektorjev svetovnega gospodarstva igra ključno vlogo v distribuciji blaga in storitev ter vpliva na vsakodnevno življenje potrošnikov. Z globalizacijo in digitalizacijo je industrija doživela številne spremembe, ki so povečale pritisk na podjetja, da sprejmejo trajnostne prakse in vključijo ESG koncepte v svoje poslovanje. Kljub naraščajoči pomembnosti ESG pa njihova integracija ostaja izziv, saj so koncepti relativno novi in dinamični, manjkajo pa enotni standardi za njihovo implementacijo in poročanje.
To magistrsko delo najprej predstavi področje ESG in posamezne vidike okoljskih, družbenih ter upravljavskih dejavnikov, obenem pa pojasnjuje povezavo med ESG in trajnostnim poslovanjem ter osvetli globalne trende, priložnosti, izzive in zakonodajni okvir ESG v Sloveniji in Evropi. V empiričnem delu se osredotočamo na analizo implementacije ESG konceptov v dveh podjetjih iz trgovinske industrije, Spar Slovenija in Lidl Slovenija. Na podlagi trajnostnih poročil analiziramo obstoječe ESG prakse teh podjetij, ki ju ločeno predstavimo po posameznih komponentah ESG, identificiranih v teoretičnem delu.
Sledi primerjalna analiza med podjetjema po posameznih komponentah in dejavnikih ESG. Na podlagi ugotovitev in analize vrzeli v trenutnih praksah smo oblikovali priporočila ter identificirali priložnosti za izboljšave, ki lahko prispevajo k nadaljnjemu razvoju ESG strategij v obeh podjetjih.
Ključne besede: ESG, trajnostni razvoj, družbena odgovornost, trajnostna poročila. Ključne besede: Ključne besede: ESG, trajnostni razvoj, družbena odgovornost, trajnostna poročila. Objavljeno v DKUM: 09.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 16
Celotno besedilo (3,16 MB) |
2. Vpliv zelenega zavajanja na ugled in uspešnost podjetjaBrana Živković, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu proučujemo vpliv praks zelenega zavajanja na ugled in uspeh podjetja. Z uporabo literature različnih avtorjev, njihovih analiz, raziskav in zaključkov, spoznavamo osnovne pojme zelenega zavajanja. Seznanjamo se s konceptom trajnostnega razvoja, s psihologijo potrošnikov in njihovo percepcijo prakse zelenega zavajanja. Prav tako preučujemo etiko in družbeno odgovornost znotraj podjetja ter opazujemo, kako pravilno postavljena etika in družbena odgovornost vplivata na uspeh in poslovanje podjetja.
Skozi zgodovino spoznavamo razvoj tega pojma in preučujemo primere od samih začetkov pojava zelenega zavajanja do danes. Dotaknemo se tudi pravnih in etičnih okvirov ter preučujemo, kakšna pravila in katera zakonodaja danes obstajajo ter na kakšen način omejujejo širjenje zelenega zavajanja. Spoznamo razdelitev in kategorije zelenega zavajanja ter preučujemo vsako od njih posebej.
V drugem delu magistrske naloge se osredotočamo na aplikativni del in preučujemo številne primere iz prakse. Opisujemo in pojasnjujemo primere zelenega zavajanja na območju Slovenije in na mednarodni ravni. Prav tako opazujemo in opisujemo prave primere zelenega poslovanja. Pri primerih zelenega zavajanja in primerih trajnostnega in zelenega poslovanja preučujemo njihov vpliv na okolje, na potrošnike, na njihovo percepcijo ter na samo poslovanje podjetja. Ključne besede: Zeleno zavajanje, trajnostni razvoj, zelena proizvodnja, zeleno trženje, družbena odgovornost podjetij, poslovna etika Objavljeno v DKUM: 13.12.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 25
Celotno besedilo (10,81 MB) |
3. Primerjava poslanstev, vizij, ciljev in izjav o družbeni odgovornosti v izbranih slovenskih ter skrbskih logističnih podjetjih : magistrsko deloMarko Miljković, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo preučevali podjetja s področja logistike in oskrbovalnih verig ter predstavili njihove vizije, poslanstva, cilje in družbeno odgovornost. Pri raziskavi smo upoštevali javno dostopne podatke, objavljene na njihovih spletnih straneh. Osredotočili smo se na 60 izbranih podjetij s področja logistike in oskrbovalnih verig v Sloveniji ter Srbiji. Opredelili smo pojme, kot so poslanstvo, vizija, cilji ter družbena odgovornost. Ugotovili smo, da je poslanstvo izbranih podjetij s področja logistike in oskrbovalnih verig v Sloveniji ter Srbiji v veliki meri povezano z »namenom« in »ljudmi« (zaposleni, naročniki, deležniki, zainteresirane strani itd.). Vizije temeljijo predvsem »na konkretnih ciljih«, kar je podobno v obeh državah. Zasledili smo, da od skupno 60 podjetij s področja logistike in oskrbovalnih verig 44 podjetij ni imelo »časovno omejenih« ciljev, torej smo ugotovili, da se raje časovno ne omejujejo. Iz rezultatov smo zasledili, da dve tretjini teh podjetij ni družbeno odgovornih oziroma na svojih spletnih straneh nimajo informacij o družbeni odgovornosti. Prav tako smo ugotovili, da slovenska podjetja v primerjavi s srbskimi podjetji več pozornosti namenjajo varstvu naravnega okolja. Ključne besede: poslanstvo, vizija, cilji, družbena odgovornost, logistika Objavljeno v DKUM: 20.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 14
Celotno besedilo (2,81 MB) |
4. Zavedanje o pomenu energijske učinkovitosti v podjetju Eurel d.o.o. in percepcija le-te pri odjemalcihJakob Korbar, 2024, magistrsko delo Opis: V današnjem poslovnem svetu, ki je vedno bolj dinamičen, se raznorazna proizvodna podjetja soočajo z vedno večjim pritiskom, da morajo delovati energijsko učinkovito, hkrati pa zmanjšati svoj vpliv na okolje. Pri tem ne gre le za stvar prihranka stroškov, temveč gre za strateški imperativ, ki se prepleta s širšim konceptom trajnosti. Z optimizacijo energijske porabe lahko podjetja dosežejo proizvodnjo z manj vložka, kar jim veča konkurenčnost na trgu. Sprejem energijsko učinkovitih tehnologij in praks podjetja velja tudi za odraz zavezanosti podjetja k inovativnosti in razmišljanju o prihodnosti. Odjemalci, lastniki in drugi regulativni organi od podjetij vse bolj zahtevajo, da ta izkazujejo odgovornost do okolja. Trajnostne prakse, kot je uporabljanje obnovljivih virov, postajajo sestavni del ugleda podjetja in njegovega dolgoročnega poslovanja. Trendi energetske učinkovitosti se bliskovito razvijajo, poganjajo pa jih tehnološki napredek, spremembe politike in pritiski globalne pobude. Zavedanje o energijski učinkovitosti in prizadevanje za trajnost nista le etična izbira, ampak tudi strateška poslovna odločitev, ki kroji prihodnost proizvodnih podjetij.
V teoretičnem delu smo opredelili marketing na splošno ter tudi zeleni marketing oziroma marketing okoljsko sprejemljivih izdelkov. Predstavili smo tudi sedem ključnih področij zelenega marketinga. Opredelili smo splošno marketinško komuniciranje in percepcijo odjemalcev; v tem delu smo podrobno predstavili še družbeno odgovornost podjetij, dojemanje le-te, vedenje in zadovoljstvo odjemalcev. Analizirali smo še proces nakupne odločitve in njen proces pri okolju prijaznejših izdelkih. Opredelili smo tudi raziskovalne koncepte, kot so zaznan vpliv na okolje, skrb za okolje, »zeleno zavajanje«, znanje o okoljskih pobudah in okoljske vrednote odjemalcev. Na koncu smo predstavili še pojem ogljični odtis in energijsko učinkovitost ter predstavili standard ISO50001.
V empiričnem delu smo raziskovali, kako odjemalci zaznavajo podjetje Eurel, d. o. o., in njegov vpliv na okolje v primerjavi s konkurenčnim podjetjem ter kako dojemajo verodostojnost njihove komunikacije glede okoljske politike v primerjavi z njihovim konkurentom. Raziskali smo še, ali bodo odjemalci z višjo stopnjo ozaveščenosti ohranjanja čistega okolja ob nakupu upoštevali morebiten škodljiv vpliv, ki ga ima podjetje na okolje. Ugotavljali smo tudi, ali bodo odjemalci z višjo stopnjo ozaveščenosti ohranjanja čistega okolja imeli bolj pozitiven odnos do pobud podjetij za energijsko učinkovitost.
Rezultati raziskave kažejo, da se podjetje Eurel odjemalcem zdi bolj verodostojno in manj škodljivo do okolja kot njemu konkurenčno podjetje. Izkazalo se je tudi, da bodo odjemalci, ki imajo višjo stopnjo ozaveščenosti ohranjanja čistega okolja, upoštevali morebiten škodljiv vpliv podjetja na okolje pri nakupu. Prav tako se je izkazalo, da imajo odjemalci z višjo stopnjo ozaveščenosti ohranjanja čistega okolja bolj pozitiven odnos do pobud podjetij za energijsko učinkovitost. Ključne besede: energijska učinkovitost, percepcija odjemalcev, zeleni marketing, zeleno zavajanje, Eurel, korporativna trajnost, družbena odgovornost podjetja Objavljeno v DKUM: 17.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 8
Celotno besedilo (1,91 MB) |
5. Pomen medkulturnih razlik in različnih gospodarskih sistemov pri družbeno odgovorni naravnanosti podjetij po svetuMonika Rožanc, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo raziskovali vpliv kulturnih razlik in različnih gospodarskih ureditev na družbeno odgovorno poslovanje podjetij po svetu. Glavni cilj raziskave je bil ugotoviti, v kolikšni meri medkulturne razlike in gospodarski sistemi vplivajo na družbeno odgovornost podjetij. Rezultati analiz treh geografskih področij – Severne Amerike, Evrope in Japonske – so pokazali, da so v poslovnem svetu opazne pomembne razlike v izražanju družbene odgovornosti podjetij glede na kulturno in gospodarsko okolje. Ugotovljeno je bilo, da podjetja, ki izražajo visoko stopnjo družbene odgovornosti, lažje obvladujejo krize, kot je bila koronakriza. Prav tako je bilo ugotovljeno, da je ustvarjanje dobička še vedno ena izmed prioritet podjetij, na katero ne gledajo z vidika družbene odgovornosti, temveč še vedno pretežno z gospodarskega in ekonomskega vidika. Raziskava poziva k nadaljnjim analizam in prizadevanju za povišanje stopnje družbene odgovornosti podjetij po svetu. Ključne besede: medkulturne razlike, družbena odgovornost podjetja, trajnost, obvladovanje kriz, globalizacija. Objavljeno v DKUM: 10.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 13
Celotno besedilo (1,05 MB) |
6. Poročanje o družbeni odgovornosti v zavarovalništvu v SlovenijiSabrina Fink, 2024, diplomsko delo Opis: V zadnjih nekaj desetletjih se je med gospodarskimi subjekti v zahodnih demokracijah povečalo zavedanje, da so moralno dolžni nekaj vrniti družbi. Subjekt, ki ne bo pozitivno prispeval k družbi, bo razumljen kot družbeno neodgovoren! Da bi dokazale, da jim je »skrb« za ljudi in okolje, v katerem delujejo, so organizacije sprejele različne ukrepe. Poročila o družbeni odgovornosti gospodarskih družb/podjetij oziroma trajnostno poročilo, ki so poleg tradicionalnih letnih finančnih poročil zdaj postala letno poročilo, so eden od načinov, s katerimi dokazujejo, kako skrbni so bili v finančnem obdobju, ki se je pravkar končalo, in kako nameravajo nadaljevati da bo v prihodnjih obdobjih še bolj.
Družbena odgovornost podjetja se nanaša na vrsto zelo raznolikih vedenjskih vidikov v podjetju in njegov vpliv na okolje v najširšem smislu. Ti vidiki so večinoma pokriti s poročanjem na področjih ESG (Environment, Society, Governance).
Za družbeno odgovornost je značilna odgovorna poslovna praksa, zavzemanje za prostovoljne pobude, ki presegajo pravne in pogodbene zahteve, vključevanje družbeno odgovornih aktivnosti v poslovni načrt in upravljanje podjetja, opredelitev trajnostnih ukrepov in aktivnosti za različne interesne skupine podjetja, usklajevanje finančnih socialnih in okoljskih koristi za izboljšanje celovite konkurenčne pozicije podjetja.
V nalogi bomo izpostaviti pomembnost poročanja o družbeni odgovornosti. Zanima nas, katere informacije o družbeni odgovornosti izkazujejo slovenske zavarovalnice v svojih letnih poročilih za leto 2021. V raziskavi upoštevamo 13 zavarovalnic. V raziskavi smo ugotovili, da večinoma vse zavarovalnice poročajo o družbeni odgovornosti (letno poročilo, splet). Ključne besede: družbena odgovornost, poročanje o družbeni odgovornosti, zavarovalnice, letno poročilo, trajnostni razvoj, splet, zdravje in varstvo okolja, dejavniki, poslovna politika Objavljeno v DKUM: 24.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 14
Celotno besedilo (984,68 KB) |
7. Politika poslovanja bankDženita Šehić, 2024, diplomsko delo Opis: Banke kot najpomembnejše finančne institucije igrajo ključno vlogo v finančnem sistemu vsake države. Od zgodnjih začetkov do sodobne dobe digitalizacije je bančništvo doživelo bistvene spremembe pri načinu izvajanja storitev, uporabi tehnologije, dostopnosti storitev ter splošnem poslovnem modelu. Diplomsko delo temelji na raziskovanju politike poslovanja bank, ki zajema niz načel, smernic, ciljev in strategij za dosledno, etično, učinkovito ter odgovorno delovanje banke. Opredelitev politike poslovanja bankam omogoča usklajeno ravnanje vseh njihovih udeležencev ter zagotavlja lažjo usmeritev pri doseganju poslovnih ciljev banke, hkrati pa upošteva družbene, etične, in trajnostne vidike njihovega delovanja. Kodeks poslovnega ravnanja banke postavlja smernice za transparentnost, integriteto in odgovorno poslovanje, s čimer prispeva k vzpostavitvi zaupanja med banko ter njenimi notranjimi in zunanjimi udeleženci, obenem pa k oblikovanju politike poslovanja, ki sledi najvišjim etičnim standardom in družbenim pričakovanjem. V empiričnem delu diplomskega dela smo analizirali politike poslovanja treh izbranih slovenskih bank, in sicer Nove Kreditne banke Maribor, d. d., Addiko banke, d. d. ter Nove Ljubljanske banke, d. d. Preučili smo skladnost in integriteto posamezne banke, kodeks poslovnega ravnanja in etike, politiko upravljanja tveganj ter družbeno odgovornost in trajnost bank Ključne besede: banka, politika poslovanja, bančna politika, kodeks poslovnega ravnanja, skladnost poslovanja, etično poslovanje, družbena odgovornost, trajnostno poslovanje Objavljeno v DKUM: 27.08.2024; Ogledov: 111; Prenosov: 55
Celotno besedilo (1,91 MB) |
8. Nefinančni dejavniki uspešnosti kot izbrani vidik strateških usmeritev za trajnost podjetja: primer podjetja Luka Koper, d. d.Nina Horvat, 2024, magistrsko delo Opis: Nefinančna uspešnost podjetij je v trenutnih časih vedno bolj pomembna zaradi vse večjega zavedanja o nujnosti ohranjanja okolja in družbe. Za ta namen se podjetja poslužujejo aktivnosti, ki so povezane s trajnostnim razvojem in svoje poslovanje usmerjajo v družbeno odgovorno smer.
V magistrskem delu obravnavamo najprej v teoretičnem delu izbrane nefinančne dejavnike uspešnosti kot izbrane vidike strateških usmeritev za trajnost podjetja, pri katerih bomo izhajali iz MER modela integralnega managementa. Izbrani nefinančni dejavniki uspešnosti so trajnostni razvoj kot pristop k razvoju okolja, družbe in gospodarstva za zagotavljanje dolgoročne kakovosti in blaginje. Družbena odgovornost izhaja iz trajnostnega razvoja, a se natančneje nanaša tudi na podjetja - kako morajo delovati, sprejemati in prevzemati odgovornost vplivov svojega delovanja na družbo. Naslednji dejavnik je verodostojnost, ki predstavlja dejavnik, ki mora postati del kulture, da je podjetje vredno zaupanja in smatrano za verodostojno. Dejavnik kultura predstavlja nazore, vrednote, obnašanje, rituale in norme znotraj podjetja, zunaj podjetja pa se to kaže kot etika, ki se osredotoča na okolje in družbene odnose. Kot zadnji dejavnik opredeljujemo nefinančno uspešnost, ki izbrano združuje konkurenčnost, etiko, kulturo, učinkovitost in verodostojnost.
V empiričnem delu naloge bomo aplicirali teoretična izhodišča nefinančnih dejavnikov uspešnosti na praktičen primer podjetja Luka Koper, d. d. Po opravljeni raziskavi oz. aplikaciji teorije podajamo tudi ugotovitve empiričnega dela ter predloge za razvoj in prakso podjetja. Ključne besede: Trajnostni razvoj, nefinančni dejavniki uspešnosti, družbena odgovornost. Objavljeno v DKUM: 13.08.2024; Ogledov: 148; Prenosov: 43
Celotno besedilo (4,20 MB) |
9. Pomembnost trajnostnega poročila za hčerinsko podjetje Wolford : magistrsko deloBrigita Sever, 2023, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo obravnavali tematiko trajnostnega razvoja in pomembnost trajnostnega poročila za tekstilno hčerinsko podjetje. Ob proučevanju tematike smo ugotovili, da se definicije in smernice razlikujejo glede na stališča avtorjev, vse pa delujejo v korist naravnega okolja in družbe. S pridobljenimi teoretičnimi spoznanji smo zbrali obstoječe informacije za trajnostno poročilo hčerinskega podjetja. Na osnovi 17 ciljev trajnostnega razvoja, predlaganih s strani Združenih narodov, smo za podjetje definirali povezave podjetja s cilji. S pomočjo pridobljenih podatkov in povezanih ovrednotenih ciljev smo oblikovali ustrezne ukrepe. Te pa smo povezali in jih razdelili na tematske sklope. S pomočjo pridobljenih podatkov smo izdelali SWOT analizo na osnovi katere lahko podjetje gradi na prednostih, odpravlja pomanjkljivosti, izkorišča priložnosti in se izogiba tveganjem.
Zaenkrat takšno poročilo še ni potrebno, je pa za podjetje pomembno, da lahko sistematično vodi podatke, jih spremlja in definira ustrezne ukrepe za trajnostni razvoj podjetja. Ključne besede: trajnostni razvoj, trajnostno poročilo, cilji trajnostnega razvoja, tekstilno podjetje, hčerinsko podjetje, družbena odgovornost Objavljeno v DKUM: 15.02.2024; Ogledov: 416; Prenosov: 58
Celotno besedilo (2,07 MB) |
10. Analiza vplivov kritičnih dejavnikov uspeha in zrelosti podjetja na življenjski cikel upravljanja dokumentarnega sistemaSandra Jordan, 2023, doktorska disertacija Opis: Če želijo podjetja ostati konkurenčna na trgu se morajo aktivno ukvarjati z digitalizacijo procesov in poiskati procese v podjetjih, ki so zamudni in jih nadomestiti z digitalnimi različicami, hkrati pa poskrbeti, da proces ustreza vsem potrebnim standardom in zakonom. Karna (2016) opredeljuje poslovni proces kot niz dejavnosti s specifičnim vložkom na začetku in rezultatom na koncu procesa. Nadalje digitalizacijo poslovnega procesa definira kot pretvorbo niza analognih vhodov in izhodov procesa v elektronske ali digitalne ter navaja, da sta za uspeh ključna jasna vizija in natančno opredeljen strateški načrt. V splošnem digitalizacija pomeni podporo poslovnemu procesu s pomočjo razpoložljivih informacijskih tehnologij (Toman, 2018). Ensiger s soavtorji (2016) vidijo digitalizacijo predvsem kot podporo za doseganje višje učinkovitosti, boljše dobičkonosnosti in produktivnosti ter kot pomoč pri zniževanju stroškov poslovanja. Koščak (2017) pravi, da je namen digitalizacije odpraviti ponavljajoče se naloge zaposlenih in jim tako omogočiti opravljanje nalog, ki so ključne za poslovanje podjetja. Organizacija Ernst & Young (2021) poudarja, da digitalizacija procesov ponuja nove načine in priložnosti za podjetja/banke in s tem konkurenčno prednost pred drugimi.
Pomembno vlogo pri digitalni transformaciji imajo poslovne informacijske rešitve, s katerimi podjetja digitalizirajo svoje poslovne procese in delovne tokove. Najpomembnejše poslovne informacijske rešitve, ki se izvajajo v podjetjih, so (Sternad Zabukovšek idr., 2020): rešitve ERP (Enterprise Resource Planning), rešitve CRM (Customer Relationship Management), rešitve SCM (Supply Chain Management), DMS (Document Management System), rešitve BPM (Business Process Management), rešitve HRM (Human Resource Management), rešitve MES (Manufacturing Execution System) itd. Klasično upravljanje dokumentov ne more slediti potrebam trga, če želimo imeti agilno in sodobno podjetje. Zato morajo podjetja zaposlenim ponuditi rešitev, ki jim bo omogočala skrbno hranjenje in arhiviranje dokumentacije, hkrati pa jim dati dovolj časa za opravljanje glavnih dnevnih nalog. DMS ni le praktična programska aplikacija, ampak omogoča predvsem digitalizacijo poslovnih procesov. Podjetja, ki uporabljajo DMS imajo sledeče prednosti: implementirajo digitalne procese, avtomatizirajo poteke dela, omogočijo odločitve, ki temeljijo na podatkih, povečajo učinkovitost in prilagodljivost ter zagotovijo podatkovno in pravno varnost (Easy Software, 2020). Kot vsi vemo, upravljanje dokumentov ne vpliva le na delovne tokove v podjetjih, prihranke in prilagajanje potrebam trga, ampak vpliva tudi na okolje (Docxellent, 2019). Vpliv proizvodnje papirja in uporabe papirja v vsakdanjem poslovanju je v preteklih letih zelo obremenil okolje. Zato je uporaba DMS danes že skoraj obvezna programska oprema vsakega podjetja, če želi biti konkurenčno na trgu in je zagotovo dober korak v pravo smer.
Dognanja iz teoretičnega dela in empirične raziskave bodo podjetjem omogočila boljšo pripravo na uvedbo DMS (upoštevajoč zrelost, KDU, stopnjo družbene odgovornosti in trajnostnega razvoja), naprednejšo uporabo DMS ter s tem višjo učinkovitost in uspešnost podjetij, kakor tudi zaprla vrzel glede delno uspešnih oziroma neuspešnih uvedb DMS. Ključne besede: DMS, KDU, zrelost podjetja, družbena odgovornost, trajnostni razvoj. Objavljeno v DKUM: 29.11.2023; Ogledov: 521; Prenosov: 81
Celotno besedilo (6,56 MB) |