| | SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Iskanje po katalogu digitalne knjižnice Pomoč

Iskalni niz: išči po
išči po
išči po
išči po
* po starem in bolonjskem študiju

Opcije:
  Ponastavi


1 - 10 / 68
Na začetekNa prejšnjo stran1234567Na naslednjo stranNa konec
1.
Izginevanje pokrajine v risbah in grafikah Franceta Miheliča : magistrsko delo
Urška Kiselak, 2025, magistrsko delo

Opis: Vsestranski slovenski umetnik France Mihelič (1907–1998) je zapustil bogat in raznolik opus del v najrazličnejših likovnih tehnikah. Največjo grafično in risarsko zbirko Miheličevih del hranijo v Grafičnem kabinetu Franceta Miheliča, ki deluje pod okriljem Pokrajinskega muzeja Ptuj - Ormož. Zbirko več kot šest tisoč risb in grafik je z donacijo družine Musek leta 2024 obogatilo nadaljnjih 189 del iz umetnikovega zgodnjega obdobja. S sistematičnim pregledom Miheličeve zapuščine smo ugotovili, da se je umetnikovo upodabljanje krajine na risbah in grafikah skozi leta bistveno spreminjalo od realističnega do fantazijskega prikaza, v poznejših delih pa je pokrajina skoraj popolnoma izginila. Umetnostni zgodovinarji so se doslej posvečali zlasti raziskovanju umetnikove figuralike, medtem ko je bil motiv izginevanja pokrajine v pregledih Miheličevega opusa pogosto spregledan. Pričujoče delo skuša zapolniti ta manko v razumevanju umetnikovega opusa in sprememb v njem. Upodabljanje in postopno izginevanje pokrajine je postavljeno v kontekst umetnikovega študija na zagrebški akademiji, vpliva profesorjev in starejših ter sočasnih umetnikov, in Miheličevega srečanja s pustnimi običaji. Zlasti pa sta izpostavljeni najpomembnejši prelomnici, ki sta vplivali na umetnikovo delo, to sta neposredno doživetje strahot druge svetovne vojne in študijski obisk Pariza, po katerem je bilo umetnikovo ustvarjanje zaznamovano s fantastiko. V magistrskem delu je s kronološkim pregledom ter metodama analize in interpretacije prikazan umetnikov prehod iz realnega v domišljijski svet. Posebej je prikazano upodabljanje pokrajine, ki vsebinsko postaja vedno manj pomembna, saj je Mihelič za prikazovanje motivov in pripovedovanje ne potrebuje več. V magistrskem delu so prvič predstavljene tudi nekatere risbe in grafike, ki jih je Grafični kabinet Franceta Miheliča na Ptuju pridobil z donacijo družine Musek. Izbrane risbe in grafike, ki so osnova za razlago, analizo in interpretacijo vsebine, so predstavljene v kataloškem delu.
Ključne besede: France Mihelič, risba, grafika, izginevanje pokrajine, 20. stoletje
Objavljeno v DKUM: 23.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 19
.pdf Celotno besedilo (6,48 MB)

2.
Hermann Gödel-Lannoy: oris življenja in dela : magistrsko delo
Ana Petrovič, 2025, magistrsko delo

Opis: Baron Hermann Ladislav Gödel-Lannoy (1820–1892), nemški aristokrat slovenskega rodu, rojen v Mariboru, je v zadnji četrtini 19. stoletja sodil med vidnejše politične predstavnike slovenske Štajerske. Po zaključku pravne izobrazbe je svojo poklicno pot začel v sodstvu, vendar je kmalu prešel v državno upravo, kjer se je posvetil premoženjskim in finančnim zadevam. Zaradi strokovne usposobljenosti in zavzetosti je napredoval do položaja finančnega prokuratorja na Dunaju, ki ga je zasedal do svoje upokojitve leta 1880. Istočasno se je aktivno vključil v politično življenje: med letoma 1879 in 1890 je kot slovenski poslanec deloval v dunajskem državnem zboru, kjer je opravljal tudi funkcijo drugega podpredsednika, hkrati pa je bil med letoma 1884 in 1890 tudi poslanec v štajerskem deželnem zboru in namestnik deželnega glavarja. Gödel-Lannoy je slovel kot izjemno razgledan, govorniško spreten in vpliven posameznik. Po upokojitvi je v Mariboru kupil reprezentančno palačo, danes znano kot palača Goedel-Lannoy, kjer je ustvaril razkošen družinski dom z visoko umetnostnozgodovinsko vrednostjo.
Ključne besede: Hermann Gödel-Lannoy, 19. stoletje, Spodnja Štajerska, dunajski državni zbor, štajerski deželni zbor.
Objavljeno v DKUM: 11.08.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 33
.pdf Celotno besedilo (3,24 MB)

3.
Doba kraljice Marije I. v Angliji in na Irskem : magistrsko delo
Ana Korošec, 2025, magistrsko delo

Opis: Eno pomembnejših prelomnic v zgodovini Evrope petnajstega stoletja predstavlja leto 1485, ko je oblast v Angleškem kraljestvu prevzela dinastija Tudor, ena najbolj znanih evropskih vladarskih rodbin. V tudorski dobi je prišlo do ponovne krepitve monarhije ter poenotenja interesov parlamenta in vladarja, cerkvenih reform pod vplivom reformacije in pretresov v odnosih vladarjev s Katoliško cerkvijo ter z ostalimi evropskimi velesilami, občasnih verskih napetosti, spreminjanja položaja Irske itd. Osrednja osebnost magistrskega dela je Marija I., edini preživeli otrok Henrika VIII. in Katarine Aragonske, ki je leta 1553 po spletu okoliščin postala dejanska vladarica Anglije in Irske kot prva ženska na tem položaju. Zaradi svoje razmeroma kratke vladavine in negativnega prikaza v starejšem zgodovinopisju je bila dolgo časa precej zapostavljena, sploh v primerjavi s svojo naslednico, mlajšo polsestro Elizabeto I. Magistrsko delo se natančneje omejuje na obdobje med letoma 1516 in 1558, ki sovpada s časom njenega življenja. Prvo poglavje je namenjeno splošnemu pregledu dinastije Tudor od njenih začetkov do nastopa Marije I. Glavnino magistrskega dela predstavlja drugo poglavje, ki je v celoti posvečeno Marijinemu življenju, poseben poudarek pa je na njeni vladavini. V posebnem poglavju je raziskano ozadje kraljičinih pogostih zdravstvenih težav, na katere je vplivalo tudi njeno zasebno življenje, ki je bilo vse prej kot mirno in brezskrbno.
Ključne besede: Marija I., Anglija, Irska, dinastija Tudor, šestnajsto stoletje
Objavljeno v DKUM: 20.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 29
.pdf Celotno besedilo (3,04 MB)

4.
Spremembe izbranih podnebnih kazalcev in klimatskih tipov v Evropi do konca 21. stoletja : magistrsko delo
Matej Meško, 2024, magistrsko delo

Opis: V magistrskem delu so analizirane spremembe izbranih podnebnih kazalcev in spremembe razporeditev podnebnih tipov od leta 1981 do leta 2100 na podlagi štirih 30-letnih obdobij. V teoretičnem delu sta orisana geografsko in podnebno stanje Evrope, kjer so izpostavljeni ključni dejavniki, ki so vzajemno vplivali na razporeditev podnebnih tipov, v našem primeru po Köppenovi podnebni klasifikaciji. Predstavljeni so tudi naravni in antropogeni vzroki za podnebne spremembe, ki jih že širša stroka vsakoletno bolj raziskuje. Pri tem se uporabljajo različni podnebni modeli in scenariji, ki napovedujejo različne intenzitete sprememb. Delo je nastalo na podlagi podatkov modela MPI-ESM1-2-HR in pesimističnega scenarija SSP-585. Pridobljene podatke iz CHELSA CLIMATE smo oblikovali v orodjih GIS za svoje potrebe ter analizirali spremembe razporeditev podnebnih tipov in sedmih izbranih kazalcev: letne povprečne temperature zraka, povprečne maksimalne temperature zraka, povprečne minimalne temperature zraka, letne višine padavin, dolžine rastnih dob, število dni s temperaturo nad 10 °C in število dni s snežno odejo. Analize so ugotovile spremembe pri vseh kazalcih, pojavile pa so se velike regionalne spremembe v intenzivnosti sprememb. Predvsem zahodni deli celine in tudi osrednji deli so izkazovali manjše spremembe, medtem ko se pri vseh kazalcih izpostavljajo prostori Južne, Severne in Vzhodne Evrope za območja največjih sprememb. Napovedi prikazujejo visok porast temperatur, zmanjšanje padavin, povečanje rastnih dob in števila dni s temperaturo nad 10 °C ter zmanjšanje števila dni s snežno odejo. Kot posledica sprememb kazalcev je tudi sprememba v razmestitvi podnebnih tipov. Na večino Evrope bi se razširili toplejši podnebni tipi, medtem ko bi hladnejši ostali omejeni le na visokogorje in skrajne severne dele celine. Spremembe kazalcev imajo in bodo imele katastrofalne posledice za naravo in človeka.
Ključne besede: Evropa, podnebne spremembe, podnebje, temperatura, padavine, Köppen, 21. stoletje.
Objavljeno v DKUM: 08.07.2024; Ogledov: 158; Prenosov: 66
.pdf Celotno besedilo (3,26 MB)

5.
Portretno slikarstvo Ferdinanda Maliča (1820–1900) : magistrsko delo
Barbara Lešnik, 2024, magistrsko delo

Opis: V magistrskem delu je obravnavano portretno slikarstvo Ferdinanda Maliča (1820–1900). Poleg predstavitve in analize izbranih umetnin v katalogu, so le-te preučevane tudi v kontekstu slogovnega umetnikovega razvoja ter upoštevanja umetnostnega ozračja 19. stoletja v slikarjevi ožji in širši okolici. Maliču se pisci v slovenskem prostoru nikoli niso posebej posvečali, tako da je predloženo delo prvi poskus podrobnejše razčlenitve dela opusa tega štajerskega umetnika. Na podlagi analize in interpretacije izbranih portretnih del smo ugotovili, da umetnikov slogovni razvoj lahko v grobem razdelimo na dva dela, in sicer na zgodnje obdobje z izrazitejšim naslonom na bidermajersko tradicijo ter dobo po preselitvi na Vukovski dvor, kjer je realizem, s katerim se je seznanil tekom bivanja v Franciji, zares prišel v ospredje. Vseskozi pa je moč opaziti slikarjevo tehnično dovršeno risbo, igro svetlobe in sence ter osredotočenost na obrazno fiziognomijo. Maličeva umetnost je še tolikanj bolj zanimiva, če vzamemo v poštev njegovo življenjsko pot; od ambicioznega študenta, kateremu se je obetala uspešna kariera, do umika na podeželje, kjer je, izoliran od najnovejših umetnostnih trendov, ustvarjal okarakterizirane portrete ljudi iz kmečkega okolja, pa tudi intimne in velikokrat tudi žanrsko obarvane upodobitve svoje družine, katerih čustven naboj izraža potrebo po slikarjevem izražanju lastnih čustev skozi umetnost. Z analizo Maličevih portretnih del smo želeli tudi opozoriti na kvaliteto tega slikarja, pri čemer upamo, da bo to morda spodbudilo raziskave umetnosti 19. stoletja na območju slovenske Štajerske.
Ključne besede: Ferdinand Malič (Mallitsch), portret, slikarstvo, 19. stoletje, Štajerska
Objavljeno v DKUM: 06.06.2024; Ogledov: 231; Prenosov: 82
.pdf Celotno besedilo (6,78 MB)

6.
Oprema interjerjev dvorca Turnišče od srede 18. stoletja do povojnih transferjev : magistrsko delo
Nejc Lazar, 2022, magistrsko delo

Opis: Magistrsko delo obravnava dvorec Turnišče na obrobju Ptuja in s svojimi mnogimi lastniki predstavlja še dokaj neraziskano tematiko, predvsem kar se tiče opreme dvorca in popisnih inventarjev. Tako se naloga posveča predvsem zapuščinskim inventarjem, zaplembi po drugi svetovni vojni in ohranjeni opremi, ki je bila po zaplembi povečini prenesena v zbirni center v ptujskem dominikanskem samostanu in leta 1948 predana Mestnemu muzeju. Magistrsko delo v začetku predstavlja kratek historiat lastništva gradu in se posebej posveti rodbini grofov Thurn-Valsassina, ki je posest kupila, jo povečevala in dala pozidati baročni dvorec ter družini Warren Lippit, ki je z nakupom posesti in dvorca odprla uspešno kobilarno. Sledi kronološko zasnovan arhitekturni oris dvorca, v katerem so na podlagi stanja raziskav predstavljene prezidave, izgled parka in današnja podoba. Na podlagi popisov v zapuščinskih inventarjih grofov Thurn Valsassina je na kratko opredeljena oprema dvorca v prvi četrtini 18. stoletja, več pozornosti pa je namenjeno stanju opreme sredi 18. stoletja, kot je navedena v popisnem inventarju barona Cramma iz leta 1749. Pomemben del naloge na podlagi arhivskih podatkov analizira okoliščine zaplembe opreme rezidenc družine Warren Lippitt in njeni usodi. Več članov družine Warren Lippitt je bilo po vojni zaprtih v taborišču Šterntal, kasneje pa so nekaterih migrirali v tujino. Del podatkov je bilo mogoče pridobiti od njihovih potomcev v Angliji. Besedilo dopolnjuje katalog znane opreme rezidenc družine v zbirki Pokrajinskega muzeja Ptuj in pri zasebnikih. Katalog je razdeljen na sklope, v katerih so obravnavani slike, sedežno pohištvo, shrambno pohištvo, ure in postelje.
Ključne besede: Turnišče, lastniki, Thurn-Valsassina, Warren Lippitt, barok, 19. stoletje, oprema dvorca, slike, pohištvo, inventarni popisi, zaplembe.
Objavljeno v DKUM: 14.02.2022; Ogledov: 1131; Prenosov: 252
.pdf Celotno besedilo (3,70 MB)

7.
Figura, ornamentika in oltarna arhitektura v opusu jožefa holzingerja (1735-1797)
Boštjan Roškar, 2021, doktorska disertacija

Opis: Namen doktorske disertacije z naslovom Figura, ornamentika in oltarna arhitektura v kiparstvu Jožefa Holzingerja (1735–1797) je izpostaviti pomen celovite obravnave sakralnega kiparstva 18. stoletja. Raziskovalci baročnega kiparstva na Slovenskem so se v svojih raziskavah doslej skoraj brez izjeme posvečali zgolj figuraliki, čeprav je večina obravnavanega gradiva sakralnega značaja, zanj pa sta značilna tesna povezanost oziroma prepletanje med figuro, ornamentiko in oltarno arhitekturo; ornamentika figuro dopolnjuje, arhitektura pa predstavlja njeno ozadje. Parcialno obravnavanje oltarnih celot oziroma zgolj figuralike je doprineslo k manjšemu naboru pridobljenih podatkov o avtorstvu, času nastanka ali provenienci. Celostna obravnava umetnin in upoštevanje širšega konteksta sta namreč predpogoja za ustrezne datacije in atribucije, zlasti ob upoštevanju dejstva, da arhivsko gradivo za velik del baročnega kiparstva na slovenskem Štajerskem bodisi ni ohranjeno bodisi ni v razvidu, oziroma je še neobdelano ali neurejeno. Preučevanje opredeljene tematike je bilo najtehtnejše prav na primeru kiparstva Jožefa Holzingerja, saj je njegovo skoraj štiridesetletno kontinuirano kiparsko delovanje zajelo tri slogovna obdobja: pozni barok, rokoko in klasicizem. Številna ohranjena dela iz vseh treh slogovnih obdobij so predstavljala dovolj velik nabor, ki je omogočil, da je študija celostno zajela problematiko in dala rezultate, ki so širše uporabni in prenosljivi na preučevanje drugih kiparjev, nekatere izsledke pa je mogoče uporabiti tudi pri proučevanju slikarskih del. Holzinger se je enako skrbno posvečal kiparsko-figuralnemu delu, ornamentiki in oltarnim ter prižničnim arhitekturam, čeprav slednje niso bile v njegovi domeni v izvedbenem smislu, jih je pa gotovo načrtoval. Iz pregleda stanja raziskav je razvidno, da so se raziskovalci kiparstva 18. stoletja na Slovenskem in v srednjeevropskem prostoru s tematiko ukvarjali parcialno. Večina raziskovalcev se je posvečala samo figuraliki, nekateri samo ornamentiki, zelo redke pa so raziskave oltarnih in prižničnih kulis. Glavni cilj disertacije je sistematična in poglobljena študija baročnega kiparstva na primeru opusa Jožefa Holzingerja. Obsežen, vsebinsko izčrpen in s fotografskim gradivom podprt katalog Holzingerjevih del je bil osnova za vsebinske sklope analitičnega dela disertacije. Holzingerjev opus je bil prvič obravnavan z vidika odnosa med figuraliko, ornamentiko in oltarnimi oziroma prižničnimi celotami, s čimer je disertacija bistveno dopolnila dosedanje obravnave baročnega kiparstva v štajerskem in slovenskem prostoru. Ker je bil velik del raziskav namenjen stilnim spremembam Holzingerjeve figuralike in ornamentike ter prepletanju stilnih smernic, je disertacija poglobila vedenje, zakaj je v izbranem časovnem obdobju prihajalo do prepletanja stilov. Med bistvenimi cilji disertacije je bilo na primeru opusa enega kiparja poglobljeno raziskati in predstaviti ornamentiko, njen izvor, zglede in grafične predloge, ki so jih uporabljali v kiparskih in rezbarskih delavnicah, s čimer je bilo osvetljeno tudi delo drugih kiparjev obravnavanega območja. Pomemben cilj disertacije je bila klasifikacija tipov oltarnih kulis oziroma sistematična opredelitev tipologije pomembnega dela oltarnih celot, ki so bile v dosedanjih raziskavah baročnega kiparstva večinoma zapostavljene. Disertacija je osvetlila tudi doslej povsem prezrt vidik polikromacij. Izpostavljen je delež, ki so ga pri finalizaciji cerkvene opreme imeli slikarji, ki so dali končni videz oltarnim in prižničnim celotam. Obravnavani so tudi naročniki in njihova vloga pri oblikovanju ikonografskih programov cerkvene opreme in njihovi morebitni vplivi na izbor stilnih elementov. Z obravnavo naročnikov kiparskih del Jožefa Holzingerja je bil osvetljen pomen Maribora kot regionalnega kiparskega središča druge polovice 18. stoletja. Prikazano je tudi, kako daleč na območje historične Štajerske in Hrvaške so segla dela mariborskih
Ključne besede: Jožef Holzinger, Štajerska, baročno kiparstvo, oltarna arhitektura, ornamentika, rokoko, klasicizem, 18. stoletje, poslikava, pozlata
Objavljeno v DKUM: 22.10.2021; Ogledov: 1765; Prenosov: 553
.pdf Celotno besedilo (28,72 MB)

8.
Grbi plemiških rodbin na Spodnjem Štajerskem v prvem stoletju habsburške nadoblasti
Dejan Juhart, 2021, magistrsko delo

Opis: Pozno srednjeveška družba je v duhu viteštva in križarskih pohodov pričela razvijati rodbinske simbole, ki so se odražali kot poslikava na ščitih in jih imenujemo grbi. Sprva so grbe uporabljale le rodbine, ki so bile najvišje na družbeni lestvici, kasneje pa so grbe pričele uporabljati tudi nižje plemiške rodbine. Posledično so se razvila stroga pravila, ki so plemičem velevala, kakšna sme biti podoba grba. Konec 13. stoletja so imele več ali manj vse rodbine že svoj grb, ki jih danes lahko rekonstruiramo preko pečatov. Pečati so namreč temeljno izhodišče za prepoznavanje rodbinskih grbov. Rodbina je rodbinski simbol, se pravi grb, prenašala iz roda v rod in ga spreminjala le v redkih primerih. Grb je bil za plemiče orodje za potrjevanje lastnikove identitete in statusnega simbola, ki ga je imel v družbi. Na Spodnjem Štajerskem je v 14. stoletju bilo prisotnih ogromno število plemiških rodbin, ki so na heraldičnem polju uporabljali razgibano paleto različnih motivov, med katerimi prevladujejo predvsem živali in geometrijske oblike. Med rodbinami izstopajo predvsem Aufensteinski, Kunšperški, Lichtensteinski, Mariborski, Pfanberški, Ptujski, Stubenberški, Viltuški, Vovbrški, Vuzeniški, Walseejski in Žovneški, ki spadajo med posestno in politično najmočnejše rodbine na Spodnjem Štajerskem v prvem stoletju habsburške nadoblasti.
Ključne besede: Spodnja Štajerska, plemiške rodbine, grbi, heraldika, 14. stoletje, Aufensteinski, Helfenberški, Kacenštajnski, Kranichberški, Kunšperški, Lichtensteinski, Lindeški, Mariborski, Pfanberški, Ptujski, Ranšperško-Dobrnski, Safenski, Stubenbergi, Turnski, Viltuški, Vovbrški, Vrbovški, Vuzeniški, Walseejski, Žovneški, Celjski
Objavljeno v DKUM: 19.10.2021; Ogledov: 1218; Prenosov: 281
.pdf Celotno besedilo (5,04 MB)

9.
Josip Costaperaria: Mariborski dvor
Urška Gačnik, 2021, magistrsko delo

Opis: Glavna tema magistrske naloge je v sklopu slovenske moderne arhitekture prve polovice 20. stoletja spregledani arhitekt Josip Costaperaria. Kljub šolanju pri Ottu Wagnerju in delu v ateljeju Maksa Fabianija ga v raziskavah moderne arhitekture ne najdemo pogosto. V nalogi predstavimo biografijo arhitekta in njegov opus. Costaperaria je najbolj znan po svojem delu v Ljubljani, veljal je za arhitekta ljubljanske meščanske elite, za katero je načrtoval številne vile na Vrtači. Z njimi je pomembno doprinesel k funkcionalistični arhitekturi na Slovenskem. Njegov opus drugod je manj znan, pomanjkljivo je raziskana tudi stavba Mariborskega dvora (1925–1926). Naloga ponuja vpogled v stavbno zgodovino objekta, v arhitekturne značilnosti in urbanistično umestitev stavbe. Prav tako skušamo predstaviti morebitne zglede in primerjave stavbe Mariborskega dvora. Josip Costaperaria velja za enega pomembnejših modernih arhitektov pri nas, zaradi česar ga želimo z nalogo umestiti v moderno arhitekturo 20. stoletja na Slovenskem.
Ključne besede: Maribor, Mariborski dvor, moderna arhitektura, 20. stoletje, Josip Costaperaria
Objavljeno v DKUM: 24.02.2021; Ogledov: 1499; Prenosov: 273
.pdf Celotno besedilo (3,25 MB)

10.
Improvizacija v glasbi 18. stoletja za instrumente s tipkami
Blaž Hameršak, 2020, magistrsko delo

Opis: Namen magistrske naloge je predstaviti razvoj baročne improvizacije za instrumente s tipkami ter vpliv stilskih novosti na kasnejša obdobja v glasbi. V nalogi sem preučil izvajalske tehnike improvizacije, značilne glasbene oblike, v katerih se improvizacija pojavlja najpogosteje in razvoj vzporednih glasbenih pristopov, ki so spodbujali razvoj improviziranja. S pomočjo zgodovinskih virov in glasbenih del takratnih skladateljev sem raziskal vpliv baročne improvizacije na sodobno klavirsko tehniko in na razvoj instrumentov samih. Na koncu sem preučil pomembne učbenike in pedagoška dela takratnih mojstrov klavirske improvizacije, ki so pomembno vplivala na sodobne pristope k pouku instrumenta.
Ključne besede: Improvizacija, instrumenti s tipkami, barok, 18. stoletje
Objavljeno v DKUM: 28.10.2020; Ogledov: 881; Prenosov: 98
.pdf Celotno besedilo (2,02 MB)

Iskanje izvedeno v 0.09 sek.
Na vrh
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici