| | SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Iskanje po katalogu digitalne knjižnice Pomoč

Iskalni niz: išči po
išči po
išči po
išči po
* po starem in bolonjskem študiju

Opcije:
  Ponastavi


1 - 10 / 20
Na začetekNa prejšnjo stran12Na naslednjo stranNa konec
1.
Analiza obravnave tabujev v učbeniškem gradivu za predmet Družba in etika, Državljanska vzgoja in etika oziroma Državljanska in domovinska vzgoja ter etika : magistrsko delo
Amadeja Žökš, 2025, magistrsko delo

Opis: V magistrskem delu je prikazana obravnava tematik, ki jih sodobna družba pogosto dojema kot tabuje, v nekaterih osnovnošolskih učbenikih in delovnih zvezkih predmeta DDKE in njegovih predhodnikov Etika in družba ter Državljanska vzgoja in etika. Vsi trije so bili, vsak v svojem časovnem obdobju, del slovenskega kurikuluma vse od osamosvojitve leta 1991. Raziskava je bila izvedena na primeru sedmih osnovnošolskih učbenikov in štirih pripadajočih delovnih zvezkov. V teoretičnem delu so predstavljeni najpogostejši tabuji, ki so bili vodilo za analizo vsebine učbenikov. Obravnavo tabuiziranih tem v posameznih učbenikih smo nato izvedli z metodo analize vsebine. Rezultati raziskave so pokazali, da so v novejših učbenikih iz obravnave povsem odstranjene le redke občutljive teme. Na drugi strani so rezultati pokazali tudi, da so nekatere občutljive teme, kot so denimo vojna, neenakost in politika, v novejših učbenikih obravnavane še bolj natančno kot v starejših.
Ključne besede: tabu, učbeniško gradivo, primerjava učbenikov, Domovinska in državljanska kultura in etika
Objavljeno v DKUM: 29.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 8
.pdf Celotno besedilo (1,06 MB)

2.
Spolno stereotipne karakteristike junakov v slovenski osnovnošolski bralni znački : magistrsko delo
Sara Antolič, 2024, magistrsko delo

Opis: Prisotnost spolne stereotipizacije v otroški in mladinski literaturi odločilno vpliva na utrjevanje ali izpodbijanje stereotipnega dojemanja spolov in spolnih vlog pri mladih bralcih. Preko načina upodobitve literarnih junakov, ki jih otroci spoznavajo v zgodbah, se v mladih umih oblikuje določeno razumevanje spolov in spolnih vlog. Pomembnost prisotnosti spolne stereotipizacije v družbi je v tem, da lahko vodi v razvoj predsodkov, v nekaterih primerih tudi v nasilje. V magistrskem delu smo z analizo vsebine priporočljive literature osnovnošolske Bralne značke od šolskega leta 2019/2020 do 2022/2023 v petih slovenskih osnovnih šolah preučevali prisotnost spolne stereotipizacije literarnih junakov. Ugotovili smo, da so stereotipi poenostavljena prepričanja o določeni skupini ljudi. Spolni stereotipi namreč stereotipno določajo vedenja, osebnostne karakteristike, družbene vloge in zunanji videz moških in žensk. S tujko skupek stereotipnih lastnostih žensk imenujemo femininost, moških pa maskulinost. Stereotipne feminine lastnosti žensk so skrbnost, čustvenost, plahost, ljubeznivost. Moške stereotipne maskuline lastnosti pa so individualnost, pogum, drznost in inteligentnost. Analiza vsebine je pokazala, da feminina in maskulina polarnost določata položaj in vlogo junakov v zgodbi. Ugotovili smo, da so moški in ženske v zgodbah predstavljene na tri načine: preko zunanjega videza, pridevnikov in odločitvah ali dejanjih. Rezultati analiziranja 241 literarnih del so pokazali, da so moški junaki v literaturi zastopani v večji meri kot ženske junakinje ter da so bili tako moški kot ženski junaki predstavljeni v skladu s spolnimi stereotipi. Celotna analiza vsebine je pokazala, da je vsebina Bralne značke pretežno spolno stereotipna. Na podlagi teoretičnih izhodišč in empiričnega raziskovanja lahko sklenemo, da otroci skozi prebiranje literature razvijajo spolno stereotipno dojemanje spolov in spolnih vlog.
Ključne besede: spol, spolni stereotipi, osnovnošolska Bralna značka, otroška literatura, mladinska literatura, vsebina analize
Objavljeno v DKUM: 13.03.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 20
.pdf Celotno besedilo (801,81 KB)

3.
Sprejemanje mitov o posilstvu med študenti v Sloveniji : magistrsko delo
Nikita Pongračič, 2025, magistrsko delo

Opis: Magistrska naloga preučuje povezanost sprejemanja mitov o posilstvu med slovenskimi študenti s sociodemografskimi dejavniki in ambivalentnim seksizmom. Miti o posilstvu utrjujejo škodljive stereotipe, spodbujajo obtoževanje žrtev in banalizirajo spolno nasilje. Raziskava zapolnjuje vrzel v slovenski literaturi na tem področju. Podatki so bili zbrani na vzorcu slovenskih študentov z uporabo metode anketiranja ter analizirani s pomočjo statističnih testov. Sprejemanje mitov o posilstvu in ambivalentni seksizem sta bila merjena s standardiziranima lestvicama, vključene pa so bile tudi sociodemografske spremenljivke. Rezultati kažejo na relativno nizko splošno raven sprejemanja mitov o posilstvu. Najmočnejša napovednika sta spol in ambivalentni seksizem, saj so moški ter posamezniki z višjimi ocenami seksizma izražali višje stopnje sprejemanja mitov. Dodatne analize so razkrile, da sta višja stopnja izobrazbe in odsotnost verske pripadnosti povezani z nižjim sprejemanjem mitov, medtem ko starost ni imela pomembne vloge. Ti izsledki so skladni z mednarodnimi raziskavami, ki poudarjajo vpliv spolnih norm in ambivalentnega seksizma na odnos do spolnega nasilja. Raziskava s tem izpostavi pomen razumevanja vloge spola in naslavljanja seksizma za zmanjšanje sprejemanja mitov o posilstvu in izboljšanje družbenega odziva na spolno nasilje.
Ključne besede: spolno nasilje, miti o posilstvu, sprejemanje mitov o posilstvu, študenti, Slovenija
Objavljeno v DKUM: 10.02.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 37
.pdf Celotno besedilo (2,09 MB)

4.
Analiza opolnomočenja in emancipacije Disneyjevih princes v izbranih pesmih od leta 1937 do leta 2019 : magistrsko delo
Katja Kocjančič, 2024, magistrsko delo

Opis: Magistrsko delo predstavlja analizo opolnomočenja in emancipacije Disneyjevih princes v izbranih pesmih od leta 1937 do leta 2019. Opolnomočenje in emancipacija sta gonilni sili družbenih sprememb, predvsem feminizma. Disneyjeve princese v animiranih filmih odražajo družbeni čas, v katerem so bile izdane, zato nas je zanimalo, ali so predstave le-teh skladne z družbenimi spremembami – feminističnimi valovi, opolnomočenjem, emancipacijo in spremembami v kulturi oblačenja. S kvalitativno analizo vsebine besedil in videospotov izbranih 14 pesmi na eksplicitnem in implicitnem nivoju smo želeli prikazati razvoj opolnomočenja in emancipacije Disneyjevih princes od leta 1937 do leta 2019. Preverjali smo še, kako njihove predstave sovpadajo z opolnomočenjem in emancipacijo v času, v katerem so bile izdane. Raziskava je pokazala, da predstave Disneyjevih princes sovpadajo s feminističnimi valovi. V 82 letih je viden razvoj od pasivnih, v usodo vdanih princes do opolnomočenih in emancipiranih kraljic z močjo vladanja. Tudi v prihodnje bi bilo smiselno, da se temu trendu sledi ter se ga razširi in stopnjuje.
Ključne besede: opolnomočenje, emancipacija, feminizem, Disneyjeve princese, pesem hotenja
Objavljeno v DKUM: 10.09.2024; Ogledov: 51; Prenosov: 34
.pdf Celotno besedilo (11,96 MB)

5.
Analiza reprezentacije enakosti spolov v risanki Čebelica Maja : magistrsko delo
Adriana Anžel, 2024, magistrsko delo

Opis: Magistrsko delo obravnava reprezentacijo enakosti spolov – ženskega in moškega glavnega lika v animirani risanki Čebelica Maja. Vzorec raziskave, ki je bil analiziran, je vključeval 78 epizod prve sezone omenjene risanke. Raziskovalni podatki so bili analizirani z metodo analize vsebine. Osredotočili smo se na zastopanost likov in na to, kako sta glavna lika, Maja in Vili, predstavljena glede na različne osebnostne, vedenjske in komunikacijske lastnosti ter izražanje osnovnih čustev. Zanimalo nas je, ali so upodobitve glavnih likov na omenjenih področjih spolno stereotipne in v kolikšni meri. Največje razlike med spoloma so se pojavile v zastopanosti likov, kjer so prevladovali moški liki, in v komunikacijskih lastnostih, kjer je po pogostosti verbalnega izražanja izstopal glavni ženski lik. Rezultati so pokazali, da oba lika zastopata spolno uravnoteženost, saj poudarjata, da lahko tako moški kot ženske izražajo širok spekter osebnostnih, vedenjskih in komunikacijskih lastnosti ter čustev. Vili je bolj pogosto izkazoval tipično žensko vedenje (pasivnost, strah, dvom vase) in bil prikazan na feminiziran način. Pri liku Maje pa smo pogosteje zabeležili bolj maskulinizirane lastnosti (aktivnost, pogum, izražanje mnenja), kar pomeni, da je pogosteje izkazovala tipično moško vedenje. Obenem je glavni moški lik ohranjal nekatere značilne moške lastnosti (žaljenje, hvaljenje), glavni ženski lik pa je ohranjal nekatere značilne ženske lastnosti (ljubeznivost, tolaženje), kar je pripomoglo k razlikovanju med spoloma. Kljub temu je bila enakost spolov v risanki nakazana.
Ključne besede: spolne vloge, spolni stereotipi, risanka Čebelica Maja, maskulinost in femininost
Objavljeno v DKUM: 12.08.2024; Ogledov: 67; Prenosov: 73
.pdf Celotno besedilo (5,22 MB)

6.
Do visual constructs in social science textbooks evince gender stereotypes and bias? : a case study from India
Suzana Košir, Radhika Lakshminarayanan, 2023, izvirni znanstveni članek

Opis: India presents a heterogeneous socio-economic ethos, rooted within structures of patriarchy and caste, rendering any transformation of traditional gender roles, increasingly challenging. Gender socialisation begins in childhood and is assimilated through schools. Students imbibe gender concepts through textbooks and classroom experiences, which either reinforce their social perceptions or influence them to critique inequalities and bias. Adopting a multi-pronged approach through feminist critical discourse analysis (FCDA) and content analysis, this research evaluates the images used in Indian school social science textbooks, for constructs of gender representation, structures, and stereotyping. The research reveals that gender structures depicted in textbooks foster patriarchy and gender bias. There is minimal effort to depict feminist activism and little scope to foster gender reflexivity and social debate, which only sustains stereotypical perceptions of gender roles within Indian society.
Ključne besede: gender stereotypes, gender socialisation, images in textbooks, gender bias, social sciences
Objavljeno v DKUM: 17.05.2024; Ogledov: 123; Prenosov: 53
.pdf Celotno besedilo (2,72 MB)
Gradivo ima več datotek! Več...

7.
Teachers’ impact on the implementation of human rights education in international Indian schools in Kuwait
Radhika Lakshminarayanan, Suzana Košir, 2023, izvirni znanstveni članek

Opis: With globalization, the establishment of private international schools has increased, particularly in nations with large migrant populations. These schools are affiliated to accreditation bodies from their respective country of origin for curriculum and assessment, although they may also be subject to certain norms within host countries. effectuates the official curriculum defined by the accrediting institution into the actual curriculum within the classroom. Although this reflects on all courses taught, it has wider implications in the effectiveness of Human rights education (HRE). This paper investigates key factors that determine the effective implementation of HRE by teachers in international schools, using the case study of Indian schools in Kuwait. By developing the 3I model (Introduction, Interpretation, and Implementation), the researchers determined the causative linkages in the structure and effectiveness of school curriculum for HRE, measured with exploratory factor analysis and structural equation modelling. The results indicate that human rights are not adequately addressed in the official curriculum and the teachcomprehension of human rights influences the application of HRE in the actual curriculum, which may present scope for bias and subjectivity.
Ključne besede: human rights, human rights education, international schools, Indian school curriculum, Kuwait
Objavljeno v DKUM: 12.04.2024; Ogledov: 265; Prenosov: 32
.pdf Celotno besedilo (10,41 MB)
Gradivo ima več datotek! Več...

8.
Spolno nadlegovanje v študentskih kampusih v Sloveniji : magistrsko delo
Lucija Pauko, 2024, magistrsko delo

Opis: Namen magistrske naloge je bil raziskati spolno nadlegovanje v študentskih kampusih in se pri tem osredotočiti na pojav, razumevanje in posledice med študenti. V teoretičnem delu smo uporabili metodo deskripcije, kjer smo osvetlili začetke pojava spolnega nadlegovanja, različne opredelitve avtorjev, razširjenost in prijave ter zakonsko zaščito. Poglobljeno smo spoznali tudi organizacije za preprečevanje teh pojavov in se dotaknili negativnih posledic spolnega nadlegovanja. V empiričnem delu smo s spletno anketo raziskali pojavnost spolnega nadlegovanja med študenti v študentskih kampusih. Opazili smo, da ženske hitreje interpretirajo določena dejanja kot spolno nadlegovanje v primerjavi z moškimi. Pogosteje se spolno nadlegovanje pojavlja med študentkami. Večina študentov kot storilce prepoznava neznance moškega spola, ki so pogosto pod vplivom alkohola. Sram in strah sta najpogostejši posledici. Raziskava je tudi razkrila, da polovica študentov ne pozna zakonodaje o spolnem nadlegovanju, hkrati pa menijo, da kampusi in fakultete k preprečevanju prispevajo premalo. Študenti kažejo omejeno poznavanje organizacij in gibanj za preprečevanje spolnega nadlegovanja, kar poudarja potrebo po izboljšani ozaveščenosti. Raziskava je pristopila k tej nujni problematiki z namenom razumevanja globljih vzrokov, posledic ter oblik spolnega nadlegovanja. S poglobljeno analizo in empiričnimi študijami smo skušali osvetliti raznolikost in obseg tega problema. Naloga prispeva k literaturi in razpravam o spolnem nadlegovanju ter ponuja vpogled, ki lahko služi kot temelj za razvoj bolj učinkovitih strategij preprečevanja in obravnavanja te družbeno relevantne tematike.
Ključne besede: spolno nadlegovanje, študentski kampusi, študenti, spolno nasilje
Objavljeno v DKUM: 28.03.2024; Ogledov: 271; Prenosov: 113
.pdf Celotno besedilo (2,18 MB)

9.
Vloga in pomen prostega časa vojakinj v slovenski vojski : magistrsko delo
Mateja Bračič, 2024, magistrsko delo

Opis: Temeljni namen magistrskega dela je bil proučiti, kakšno vlogo in pomen imata prosti čas in njegovo preživljanje za vojakinje v Slovenski vojski. V ospredju naše raziskave je bilo raziskovanje žensk, ki so zaposlene v vojski, kako preživljajo svoj prosti čas, kdaj so se začele bolj množično vključevati in kakšne delovne naloge v povprečju pogosteje opravljajo v primerjavi z moškimi sodelavci. Raziskali smo, kako preživljajo svoj prosti čas in katere družbene vloge poleg vloge vojakinje še imajo v življenju. Predstavili smo vojaško institucijo in zgodovino vključevanja žensk vanjo. Z empirično raziskavo na vzorcu petih vojakinj iz Centra vojaških šol Maribor smo pridobili podatke s pomočjo polstrukturiranega intervjuja. Ugotovili smo, kako se kot vojakinje počutijo sprejete v Slovenski vojski, katera dela opravljajo, kako usklajujejo službene in družinske obveznosti, kaj jim pomeni prosti čas in kako ga preživljajo. Za vse udeleženke v intervjuju ima prosti čas velik pomen in ga cenijo. Preživljajo ga v krogu družine, izvajajo skupne aktivnosti in se ukvarjajo s športnimi dejavnostmi. Ugotovili smo, da se preživljanje prostega časa medi vojakinjami, ki so bile udeležene v intervjuju, razlikuje glede na njihov življenjski slog, partnersko razmerje in delovno mesto, ki ga zasedajo.
Ključne besede: vojakinje, vojska, prosti čas, družbena vloga, ženske
Objavljeno v DKUM: 21.03.2024; Ogledov: 257; Prenosov: 58
.pdf Celotno besedilo (2,10 MB)

10.
Prikazi nebinarnih spolov in spolne disforije v Netflixovi seriji Sex education : magistrsko delo
Saša Rojko, 2024, magistrsko delo

Opis: V magistrskem delu smo se osredotočili na prikazovanje nebinarnih spolov in spolne disforije v Netflixovi seriji Sex Education. V teoretičnem delu smo opredelili temeljne koncepte in gibanja, ki so pomembna za razumevanje nebinarnih spolov in spolne disforije. Na podlagi raziskav smo raziskali razširjenost spolne disforije in nebinarnih spolov po svetu ter tako pridobili epidemiološki pregled pojavnosti. Proučili smo proces spremembe spola in se na podlagi literature seznanili s pravno ureditvijo spremembe spola v Sloveniji in Evropi. Osredotočili smo se tudi na predstavitev spolne disforije in nebinarnih spolov v medijih, predvsem na njihovo predstavitev na televiziji in na vpliv negativnih upodobitev. Iz tega smo izpeljali priporočila medijem za bolj inkluzivno prikazovanje nebinarnih spolov in spolne disforije. V empiričnem delu smo izvedli analizo prikazovanja nebinarnih spolov in spolne disforije v Netflixovi seriji Sex Education. Ugotovili smo, da so nebinarni spoli in spolna disforija kljub omejitvam predstavljeni realistično, medtem ko je transspolnost predstavljena pomanjkljivo. Med omejitvami izstopa dejstvo, da gre za izmišljeno serijo, katere temeljni cilj je gledanost, in ne predstavitev konstruktivnih informacij splošni javnosti. Izkazalo se je, da je kljub nekaterim pomanjkljivostim seriji Sex Education uspelo prikazati prednosti, slabosti, stiske in vsakodnevne konflikte, s katerimi se v življenju soočajo nebinarni spoli.
Ključne besede: spolna disforija, nebinarni spoli, transspolnost
Objavljeno v DKUM: 21.03.2024; Ogledov: 261; Prenosov: 92
.pdf Celotno besedilo (2,06 MB)

Iskanje izvedeno v 0.09 sek.
Na vrh
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici