1. Etika umetne inteligence v izobraževanjuSmiljana Gartner, Marjan Krašna, 2023, izvirni znanstveni članek Opis: Pokovidno obdobje je razvoj in uporabo umetne inteligence (UI) pospešilo v različnih oblikah in na različne načine. Spremembe se ne dogajajo samo v industriji, temveč je vse večja želja ali zahteva, da se vpelje tudi v izobraževanje. Toda digitalna pismenost vseh deležnikov v izobraževanju mora vključevati zraven vedenja in veščin tudi etiko. V članku predstavimo etične kodekse, povezane z umetno inteligenco, nato analiziramo štiri osnovne gradnike področja etike UI v izobraževanju (avtonomnost, zasebnost, zaupanje in odgovornost), saj je razumevanje konceptov pogoj za delovanje v skladu z njimi in za njihovo uporabo UI v izobraževanju. Ključne besede: etika, umetna inteligenca, izobraževanje, kodeksi, odnos Objavljeno v DKUM: 31.05.2024; Ogledov: 192; Prenosov: 36
Celotno besedilo (405,88 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
2. Medpredmetno povezovanje filozofije za otroke v nekaterih osnovnošolskih učnih načrtih 3. triade : magistrsko deloEva Cvitanič, 2023, magistrsko delo Opis: V osnovnošolskem predmetnem programu učitelji svoj predmet poučujejo v izoliranem okolju, kar izhaja iz tradicionalnega pojmovanja, da je učitelj avtoriteta, ki zmore samozadostno obravnavati učno snov in voditi aktivnosti v razredu. V magistrski nalogi smo ugotovili, da učitelji medpredmetnemu povezovanju namenijo zelo malo ur, pri svoji samooceni pa v povprečju izpostavljajo, da se medpredmetnega povezovanja pogosto poslužujejo. Trenutno stanje ne izpolnjuje zahtev integrativnega kurikuluma, ki predpostavlja stalno prepletanje disciplin v prid dvigu kakovosti obravnavanih vsebin. Tudi medpredmetno sodelovanje med učitelji je pomembna komponenta k izboljšanju učne izkušnje medpredmetnega povezovanja. Izkazalo se je, da učitelji pri sodelovanju sledijo potrebnim korakom za kakovostno izvedbo učne ure, s tem ko pri samostojni izvedbi manj dosledno uporabljajo priporočene korake, kot so predhodna določitev splošnih ciljev, metod, pregleda literature in evalvacije. Učiteljeve samoocene kažejo, da v visoki meri v svoj predmet vnašajo spretnosti in elemente filozofije za otroke. Izkazalo se je, da so najbolj dosledni pri vnašanju sodelovalnega mišljenja in najmanj kreativnega mišljenja v učno pripravo. Ravno tako smo ugotovili, da učitelji družboslovja in humanistike pogosteje vnašajo skrbnostno mišljenje k pouku kakor učitelji naravoslovja. Problem, ki smo ga zaznali, se nahaja v nepoenoteni definiciji kritičnega mišljenja, učitelji ga pogosto vnašajo v pouk, vendar se je izkazalo, da načini izvedbe ne ustrezajo standardom učenja kritičnega misleca, predvidenega z vidika predmeta filozofija za otroke. Le-ta je v visoki meri prisotna v učnih načrtih pri splošnih ciljih predmetov, po drugi strani pa predstavlja temelj usvajanja splošnih ciljev obveznih predmetov 3. triade. Predmet filozofija za otroke bi si tako zaslužila vsaj omembo v učnih načrtih obveznih predmetov v poglavju »medpredmetne povezave«. Ključne besede: medpredmetno povezovanje, medpredmetno sodelovanje, učni načrti, filozofija za otroke, literarno motivacijsko sredstvo. Objavljeno v DKUM: 07.09.2023; Ogledov: 434; Prenosov: 71
Celotno besedilo (2,94 MB) |
3. Možnost uvajanja načina dokumentiranja in uporabe dokumentacije po pristopu Reggio Emilia v 1. in 2. razred javnih osnovnih šol v SlovenijiŠpela Jevšnik, 2020, magistrsko delo Opis: Pristop Reggio Emilia je sodoben pedagoški pristop, ki poudarja pomembnost celostnega razvoja otroka, vključenost vseh deležnikov vzgojno-izobraževalnega procesa in okolja. Ob tem nastaja edinstvena dokumentacija, ki je eden od elementov pristopa Reggio Emilia. V magistrski nalogi smo proučevali možnosti uvajanja načina dokumentiranja in uporabe dokumentacije po pristopu Reggio Emilia v 1. in 2. razredu javnih osnovnih šol v Sloveniji. Na podlagi polstrukturiranih in strukturiranih intervjujev z vzgojiteljicami in z učiteljicami ter opazovanja z udeležbo je bilo ugotovljeno (i) da je mogoče z manjšimi prilagoditvami uvajati vse raziskovane elemente RE pristopa; (ii) da ima RE dokumentacija oz. celoten RE pristop vpliv na dobro sodelovanje med starši oz. skrbniki in vzgojno-izobraževalno ustanovo; (iii) da se z RE elementom moč dokumentacije otroku omogoča spremljanje samega sebe v procesu, s tem je spodbujena otrokova samostojnost, samomotivacija in kreativnost ter (iv) da bi lahko bila RE dokumentacija uspešna dopolnitev opisnemu ocenjevanju. Učitelju bi se namreč omogočilo zajeti vsa področja učenčevega dela, tudi tista, ki se pri opisni oceni pojavljajo redkeje; ker RE dokumentacija omogoča in spodbuja sprotno (samo)refleksijo vseh vpletenih, bi bilo razumevanje opisnih ocen večje in boljše; vključili bi vse deležnike vzgojno-izobraževalnega procesa, predvsem pa starše, ki bi na podlagi Reggio Emilia dokumentacije in Reggio Emilia pristopa nasploh, postali pomemben del otrokove učne izkušnje. Ključne besede: pristop Reggio Emilia, dokumentacija, opisne ocene, pedagogika, javne šole, javni vrtci, alternativni pedagoški pristop Objavljeno v DKUM: 28.10.2020; Ogledov: 1013; Prenosov: 147
Celotno besedilo (946,77 KB) |
4. Integracija otrok priseljencev v osnovno šoloMaruša Globačnik, 2018, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu je glavni cilj izpostaviti vidike vključevanja otrok priseljencev. Naloga je razdeljena na teoretični in empirični del. V teoretičnem delu so na kratko predstavljeni pojmi, s katerimi se lahko srečajo otroci priseljencev znotraj šolskega območja, kot tudi v širši socialni skupnosti. Ugotavljamo s kakšnimi procesi se lahko srečujejo, kaj vpliva na njihovo integracijo, ter kako uspešna je le ta. V nadaljevanju teoretičnega dela smo podrobneje preučili vzroke za splošne migracije, preučili pa smo tudi odnos in pogled do priseljencev na slovenskem prostoru. V zadnjem delu smo predstavili samo vključitev otrok priseljencev v šolski sistem, kakšna je njihova uspešnost, ter v kakšni meri h uspešnosti pripomorejo starši in šolski organi. Ključne besede: otroci, priseljenci, uspešnost, vključevanje, integracija Objavljeno v DKUM: 20.11.2018; Ogledov: 1972; Prenosov: 293
Celotno besedilo (1,37 MB) |
5. Teaching ethics and critical thinking in contemporary schoolsBojan Borstner, Smiljana Gartner, 2014, izvirni znanstveni članek Opis: Basic ethical questions, dilemmas and especially decisions do not only affect the life of an individual but can also affect lives of others. In some professional ethics, where decisions about a person's life or death are made, decisions can even be irreversible. In this contribution three ways of deciding by highlighting critical, and reflective decision-making or systematic thought process as the most effective method in ethics have been pointed out. Therefore, taking ethics as a critically reflective morality highlights the fact that we can talk about ethical exploration, so ethics is a process of thinking, not a set of established answers that need only to be passively accepted. It could be concluded that the study of and practice in, evaluating arguments and evidence (moral decision making) via critical thinking as well as using other important skills (raising questions according to Blooms taxonomy and doing a lot of case studies) is the best way to achieve the most fundamental goal in teaching an ethical course -- becoming a better person. And is therefore something that should be in every curriculum. Ključne besede: authority, critical thinking, ethics, teaching ethics, decision making, intuitions Objavljeno v DKUM: 19.12.2017; Ogledov: 1151; Prenosov: 158
Celotno besedilo (547,37 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
6. |
7. Objave javnih oseb na socialnih omrežjihUrška Leitinger, 2017, diplomsko delo Opis: V nalogi sta obravnavani vprašanji: ali je socialno omrežje kot javni ali zasebni prostor v interesu javnosti in ali je javna oseba, ob moralno sporni objavi kazensko odgovorna. Postavljene so definicije socialnih omrežij, zasebnega in javnega, interes javnosti in delitvijo javnih oseb na relativno in absolutno javne. Z analizo objav izbranih javnih oseb in odziva medijev na sporne objave, je ugotovljeno, da je socialno omrežje javno ali delno javno okolje, kjer svoboda izražanja ni absolutna, neprimerne objave pa so lahko tudi kaznovane. Ključne besede: socialna omrežja, Twitter, Facebook, javno, zasebno, javne osebe, interes javnosti, svoboda govora, sovražni govor Objavljeno v DKUM: 03.07.2017; Ogledov: 2707; Prenosov: 232
Celotno besedilo (1,30 MB) |
8. Etiški vidiki genskega inženiringa rastlin in živaliNatalija Lovrenčič, 2016, diplomsko delo Opis: Gensko inženirstvo spada med najbolj revolucionarne tehnologije druge polovice 20. stoletja in se uporablja na raznih področjih človekovega delovanja. Ob tem se odpirajo razna etično-moralna, družbena in ekološka vprašanja ter dileme. Namen diplomskega dela je zato obravnavati pozitivne in negativne vidike genskega inženiringa rastlin in živali ter jih oceniti s stališča etike, natančneje s pomočjo etiških teorij: utilitarizma, etike dolžnosti ter etike vrlin. V nalogi so podrobno predstavljeni argumenti in ugovori za oziroma proti genskemu inženiringu rastlin in živali na področju kmetijstva, prehrambene industrije in medicine. Ugotovljeno je, da navkljub številnim koristim, ki jih takšni organizmi ter njihovi produkti prinašajo, je potrebno biti pozoren na morebitne negativne posledice njihove uporabe. Po presojanju etiške (ne)pravilnosti genskega spreminjanja organizmov je uporaba Aristotelove prave mere najboljša pot. Ključne besede: etika, utilitarizem, deontologija, etika vrlin, genski inženiring, gensko spremenjeni organizmi Objavljeno v DKUM: 18.10.2016; Ogledov: 2582; Prenosov: 271
Celotno besedilo (765,53 KB) |
9. PROBLEM KONCEPTA MINIMALNE NEVTRALNOSTI V LIBERALIZMUDavorin Bokan, 2016, diplomsko delo Opis: V zadnjem času se v Sloveniji in tudi v drugih sodobnih demokracijah, temelječih na liberalnih načelih, pogosto preizprašuje (ne)upravičenost poseganja države v življenja njenih državljanov, v svobodo oziroma svoboščine posameznika. V primerih slovenskih referendumov, ko je oblast ignorirala jasno izraženo voljo ljudstva, ali ko jo je spoštovala, četudi je to pomenilo zavrnitev izenačenja pravic manjšini, se zastavlja vprašanje, s kakšnimi upravičljivimi razlogi bi bila takšna dejanja dopustna. Zdi se, da v Sloveniji ideje liberalizma vse bolj bledijo oziroma so vse bolj zapostavljene.
V diplomskem delu ugotavljamo, katere so svoboščine oziroma družbene vrednote državljana, kako ravnati, kadar svoboščine trčijo in v katerih primerih bi lahko bila prisilna ravnanja države upravičena. Torej, kašna mora biti vloga države, da lahko njeni državljani živijo srečno in dobro življenje. Rawlsova teorija pravičnosti in Gausov koncept minimalne nevtralnosti nakažeta podlago srečnemu in dobremu življenju državljanov, saj prva ureja enakopravnost državljanov in porazdelitev družbenih dobrin, druga pa določa vlogo države v življenju njenih članov. Ob primerni družbeni pogodbi in upoštevanju le te o nam lahko J. Rawls, G. F. Gaus in W. A. Galston v veliko pomoč pri, na neki način, vnovičnem vzpostavljanju ideje liberalnosti v Sloveniji. Ključne besede: liberalizem, pluralnost, svoboda, pravičnost, oblast, javni razum, srečno in dobro življenje Objavljeno v DKUM: 06.10.2016; Ogledov: 1324; Prenosov: 123
Celotno besedilo (546,92 KB) |
10. VEGETARIJANSTVO IN ODNOS DO ŽIVALI MED UČITELJI PRVE TRIADEŠpela Svenšek, 2016, diplomsko delo Opis: Namen raziskave je bil ugotoviti, v kolikšni meri je razširjeno vegetarijanstvo med učitelji prve triade, kakšen je učiteljev odnos do živali, zakaj se, če se, odločajo za živali v razredu, kako se učitelji soočajo s predsodki do živali, kakšen je učiteljev odnos do vseh živih bitij in kakšne so vrednote učiteljev. Raziskava je bila opravljena na vzorcu 200 učiteljev, v starosti od manj kot 30 do več kot 50 let, s pomočjo anketnega vprašalnika. Ugotovitve raziskave kažejo, da je večina anketiranih učiteljev vsejedcev, število vegetarijancev, veganov in presnojedcev, pa ni zanemarljivo majhno. Pri nekaterih odgovorih je prišlo do razhajanj in ravno način prehranjevanja, pri nekaterih odgovorih, vpliva na mnenje, ki so ga učitelji podali. Z raziskavo se je tudi pokazalo, da ne glede na to, kakšen je učiteljev način prehranjevanja, se ne dopušča grdega ravnanja z živalmi in naravo. Učitelji se zavedajo, da so učencem zgled in kot takšni skušajo najbolj pravilno ravnati v vsakodnevnih situacijah. Čeprav se diplomsko delo usmerja predvsem v pravice živali in vegetarijanstvo, je tematika predstavljena iz različnih zornih kotov zaradi boljšega ujemanja pomembnosti obravnavane teme. Ključne besede: učitelj, vegetarijanstvo, pravice živali, odnos do živali, živali v razredu, vpliv živali na ljudi Objavljeno v DKUM: 07.06.2016; Ogledov: 1429; Prenosov: 122
Celotno besedilo (1,26 MB) |