1. Siting of healthcare care facilities based on the purpose of their operation, demographic changes, environmental characteristics, and the impact on public healthMarko Jaušovec, Nande Korpnik, Branko Gabrovec, Vanja Skalicky Klemenčič, 2022, pregledni znanstveni članek Opis: A contemporary approach to the spatial design of healthcare care facilities faces numerous
challenges at the crossroads of multidisciplinary topics of architecture and urbanism, healthcare,
security, and organisational sciences. Due to the unique combination of uses, users and architectural
expression, they are defined as urban nodes. With their inclusion, architects facilitate a better
placing of healthcare facilities, indirectly improving human health. The purpose of the article is
to seek guidelines for the siting of healthcare facilities to provide suitable and equal healthcare to
different social structures, and for the optimal and fair spatial distribution of healthcare services.
The descriptive method was used to review literature on the siting of healthcare facilities based on
the purpose of their operation, demographic changes, environmental characteristics, and the impact
on public health. This method was selected as it facilitates data acquisition from various sources
and a comprehensive understanding of the topic discussed. The results of the research show how
important the impact of the healthcare care facilities siting on human health and the wider social
significance of the topic discussed is. The findings may provide guidelines and proposals for future
spatial decisions. Ključne besede: healthcare facility location, healthcare facility location modelling, hospital geographic location, healthcare facility location planning, healthcare facility spatial plannin Objavljeno v DKUM: 13.03.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 8
Celotno besedilo (528,91 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
2. Zaposlitev športnikov po končani športni karieriNina Klemenčič, 2024, magistrsko delo Opis: Cilj vrhunskih športnikov, ki tekmujejo na najvišjih ravneh tekmovanj, so v večini čim boljši rezultati. Kljub načrtovanju pošportnega življenja športnikov, pa športno kariero lahko predčasno povzročijo poškodba ali druge težave športnika (zdravstvene, finančne, psihološke itd.). Na podlagi uspešnih rezultatov so nekateri športniki že med športno kariero zaposleni kot poklicni športniki, nekateri žal ne. Vsem pa je skupno, da bodo po koncu športne kariere morali stopiti na trg dela in poiskati zaposlitev. Velikokrat na čas do prve zaposlitve vpliva tudi dokončana stopnja izobrazbe, ki so jo športniki dosegli že med samo športno kariero. Nekateri se zaposlijo na področju športa, saj imajo na tem področju največ izkušenj in kompetenc, nekateri na področju izobraževanja, spet drugi pa najdejo povsem drugačno področje zaposlitve, ki ni povezano niti s športom niti s področjem izobraževanja.
Namen magistrskega dela je bil ugotoviti področje zaposlitve, ki jo nekdanji športniki opravljajo danes. Zanimalo nas je, ali gre za področje izobraževanja, iz katerega so se izobraževali že med športno kariero, ali gre za področje športa, ali pa so trenutno zaposleni na povsem drugem področju. Magistrsko delo je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu smo opisali področja zaključka športne kariere, poklicne kariere športnika, zaposlitev športnikov v Slovenski vojski in področje iskalcev prve zaposlitve. V empiričnem delu magistrskega dela smo s pomočjo anketnega vprašalnika in dovolj velikega vzorca anketirancev odgovarjali na naslednja raziskovalna vprašanja: Kako športniki sprejemajo dejstva o koncu športne kariere in začetku iskanja zaposlitve, kako je izobrazba povezana s trenutno zaposlitvijo nekdanjih športnikov in kateri dejavniki in na kakšen način vplivajo na zaposlitev športnikov po končani športni karieri. V empiričnem delu smo komentirali in grafično prikazali odgovore anketirancev, ki smo jih med seboj primerjali tudi glede na sekundarno in terciarno stopnjo izobraženosti anketirancev. Prišli smo do ugotovitev, da se je večina nekdanjih športnikov že v času športne kariere dovolj dobro zavedala, da bodo po koncu športne kariere morali čim prej stopiti na trg dela in njihovi dohodki ne bodo več odvisni od športnih rezultatov. Ugotovili smo tudi, da je večina nekdanjih športnikov zaposlena na področju, na katerem so se izobraževali in ne na področju športa. Menimo, da bi se morale Športne zveze in Olimpijski komite Slovenije v prihodnje bolj angažirati in pomagati pri iskanju prve zaposlitve vrhunskim športnikom, ki so zaključili športno pot. Ključne besede: zaposlitev, nekdanji športniki, dvojna kariera, poklicna kariera športnika, prva zaposlitev Objavljeno v DKUM: 28.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 17
Celotno besedilo (805,85 KB) |
3. Annihilation of highly-charged topological defectsEva Klemenčič, Pavlo Kurioz, Milan Ambrožič, Charles Rosenblatt, Samo Kralj, 2020, izvirni znanstveni članek Opis: We studied numerically external stimuli enforced annihilation of a pair of daughter nematic topological defect (TD) assemblies bearing a relatively strong topological charge |m|=3/2. A Landau- de Gennes phenomenological approach in terms of tensor nematic order parameter was used in an effectively two-dimensional Cartesian coordinate system, where spatial variations along the z-axis were neglected. A pair of {m=3/2,m=−3/2} was enforced by an appropriate surface anchoring field, mimicking an experimental sample realization using the atomic force microscope (AFM) scribing method. Furthermore, defects were confined within a rectangular boundary that imposes strong tangential anchoring. This setup enabled complex and counter-intuitive annihilation processes on varying relevant parameters. We present two qualitatively different annihilation paths, where we either gradually reduced the relative surface anchoring field importance or increased an external in-plane spatially homogeneous electric field E. The creation and depinning of additional defect pairs {12,−12} mediated the annihilation in such a geometry. Furthermore, we illustrate the absorption of TDs by sharp edges of the confining boundary, accompanied by m=±1/4↔∓1/4 winding reversal of edge singularities, and also E-driven zero-dimensional to one-dimensional defect core transformation. Ključne besede: liquid crystals, topological defects, annihilation, order reconstruction Objavljeno v DKUM: 24.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 10
Celotno besedilo (3,58 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
4. Sprememba v pojavnosti in karakteristikah okužbe s Helicobacter pylori pri otrocih in mladostnikih v severovzhodni SlovenijiSara Klemenčič, Saša Klezin, 2024, končno poročilo o rezultatih raziskav Opis: Čeprav okužba s Helicobacter pylori (H. pylori) ostaja ena najpogostejših kroničnih bakterijskih okužb na svetu, njena prevalenca upada, še posebej v Zahodnem svetu. Odpornost proti antibiotikom je eden izmed glavnih razlogov za neuspešnost zdravljenja. V svetovnem merilu se je izkazalo, da je stopnja eradikacije okužbe s H. pylori nizka, prevalenca odpornosti na antibiotike pa narašča. Ker za severovzhodni del Slovenije še ni zbranih podatkov o dinamiki okužbe s H. pylori, smo se odločili retrospektivno raziskati značilnosti omenjene okužbe pri otrocih in mladostnikih v tem delu Slovenije med letoma 2012 in 2021. Ključne besede: Helicobacter pylori, otroci, diagnostične metode, eradikacija, značilnosti okužbe, odpornost na antibiotike Objavljeno v DKUM: 20.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 12
Celotno besedilo (1,36 MB) |
5. The role of teacher education in the science literacy developmentEva Klemenčič, Mateja Ploj Virtič, Janja Majer Kovačič, 2023, izvirni znanstveni članek Opis: One of the aims of education is to produce wise and responsible citizens who are aware of their impact on the environment and can address and solve daily life problems. From this point of view, science education leading to science literacy is helpful for all students, regardless of their future careers. In this paper, we first review the definitions of science literacy in the literature and present the strategies for its development. In Slovenia, we refer to the ongoing national project NA-MA POTI. Most of the strategies studied focus on primary and secondary schools. However, for the development of science literacy in primary and secondary education, teachers themselves must achieve a sufficient level of science literacy. The research was conducted with a small group of prospective teachers, focusing on three components of science literacy: asking research questions, making hypotheses, and designing an experiment. In addition, we analysed the curricula of the science didactics courses in the teacher education program. The findings show a great need for a systematic change in the curricula. Finally, proposals and ideas for improving the curricula for the didactics of science and the syllabus of the Subject teacher study program are presented. Ključne besede: science literacy, teacher education, didactics of science, didactics of technics & technology, curricula Objavljeno v DKUM: 02.12.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 10
Celotno besedilo (369,52 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
6. Umeščanje Katoliške cerkve v ameriško družbo od ustanovitve apostolske prefekture Baltimore leta 1784 do prve svetovne vojneDominik Herle, Matjaž Klemenčič, 2022, pregledni znanstveni članek Opis: V prispevku se avtorja ukvarjata z umeščanjem Katoliške cerkve v ameriško družbo
od ustanovitve apostolske prefekture Baltimore leta 1784 do prve svetovne vojne. Avtorja
začenjata prispevek s citatom dolgoletnega direktorja Immigration History Research Centra
Univerze v Minnesoti Rudolpha Veccolija, ki je zapisal, da je zgodovina Katoliške cerkve
v ZDA pravzaprav zgodovina odnosa Katoliške cerkve do priseljenskih skupnosti. Avtorja
ugotavljata tudi, da je bil prispevek slovenskega duhovništva k razvoju struktur Katoliške
cerkve v ZDA relativno velik, še zlasti na področju michiganskega gornjega polotoka in severne Minnesote. Prispevek obravnava pomembne problematike: ustanavljanje institucij
Katoliške cerkve po ameriški revoluciji in njeno umeščanje v ameriško družbo do prve
svetovne vojne; odnos katoliške hierarhije v ZDA in rimske kurije do amerikanizacije priseljencev in/ali ohranjanja njihovih etničnih identitet; razvoj katoliškega šolstva in odnosa
Katoliške cerkve v ZDA do javnega šolstva; gibanje za amerikanizacijo Katoliške cerkve;
odnos do vprašanja suženjstva ter odnosa do afroameriške skupnosti po ukinitvi suženjstva
ter vprašanje odnosa Katoliške cerkve do ravnanja ameriške države s staroselci. Ključne besede: Katoliška cerkev, priseljenci, katoliško šolstvo, afriški Američani, suženjstvo, severnoameriški Indijanci, ZDA Objavljeno v DKUM: 07.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 2
Povezava na celotno besedilo |
7. Naravoslovni dan za 4. razred - astronomijaTjaša Založnik, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrski nalogi smo raziskovali vpliv intervencije (naravoslovni dan za četrti razred – astronomija) na znanje slučajnostno izbranih četrtošolcev. Intervencija je vključevala aktivno in sodelovalno učenje po postajah, formativno spremljanje in njegove elemente ter sodelovanje v različnih didaktičnih igrah. Rezultate smo pridobili s pred- in potestom ter vprašalnikom za učiteljice, nato pa smo podatke analizirali in primerjali. Ugotovili smo, da je bila intervencija uspešna, saj so učenci z navdušenjem aktivno sodelovali, pri večini pa je bil zaznan tudi napredek v znanju. Na predtestu so učenci, ki so snov prehodno obravnavali, dosegli višje rezultate kot tisti, ki je niso. Na potestu pa se je razlika zmanjšala in ni bila več statistično značilna. Pogovor z učiteljicami je razkril, da se izogibajo delu po postajah in didaktičnim igram ter raje uporabljajo druge učne oblike. Naloga potrjuje, da aktiven pouk in prevzemanje odgovornosti za učenje pozitivno vpliva na pridobljeno znanje učencev. Učenci so po intervenciji dojemali predmet naravoslovja kot bolj zanimiv in hkrati koristen za njihovo prihodnost. Z nalogo smo prispevali tudi k zbirki idej in virov za strokovne delavce. Pri izvedbi raziskave na večje omejitve nismo naleteli, vendar priporočamo, da se v prihodnje vključi daljšo intervencijo na večjem vzorcu za večjo reprezentativnost rezultatov. Ključne besede: naravoslovni dan, astronomija, delo po postajah, sodelovalno učenje, pred- in potest. Objavljeno v DKUM: 04.09.2024; Ogledov: 64; Prenosov: 41
Celotno besedilo (1,86 MB) |
8. Preverjanje naravoslovne pismenosti v astronomskih vsebinah pri predmetu spoznavanje okolja : magistrsko deloNika Vida Zidarič, 2024, magistrsko delo Opis: Pismenost je večna spremenljivka izobraževalnega obdobja, ki jo definiramo kot obvladovanje znanja ali veščin. Mi smo se usmerili v naravoslovno pismenost, ki je ključnega pomena za soočanje z izzivi in problemi sveta.
Znotraj teoretičnega dela smo predstavili naslednja poglavja: opredelitev naravoslovne pismenosti, gradniki naravoslovne pismenosti, astronomske vsebine v osnovni šoli, predmet spoznavanja okolja, oblikovanje astronomskih vsebin v osnovni šoli.
V praktičnem delu zaključnega dela smo se lotili priprave učnih priprav za razvijanje naravoslovne pismenosti oz. posameznih gradnikov v 1. VIO, natančneje v 3. razredu OŠ.
V empiričnem delu smo predstavili rezultate testa, ki je preverjal pridobljene kompetence naravoslovne pismenosti na vzorcu 40 učencev 3. razreda. Želeli smo povečati stopnjo naravoslovne pismenosti z optimizacijo učnih priprav, oblikovati učne priprave za učinkovitejše in bolj sistematično posredovanje učne snovi, razviti posodobljene kriterije za ocenjevanje napredka v naravoslovni pismenosti in kritično oceniti ter analizirati učinkovitost posodobljenih strategij za razvoj naravoslovne pismenosti. Ključne besede: naravoslovna pismenost, spoznavanje okolja, tretji razred, astronomija Objavljeno v DKUM: 31.07.2024; Ogledov: 123; Prenosov: 31
Celotno besedilo (3,19 MB) |
9. Vpliv načina ogrevanja na koncentracijo prašnih delcev v bivanjskih prostorihMaša Črešnar, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrski nalogi definiramo in predstavimo ključne lastnosti prašnih delcev. Predstavimo njihov vpliv na okolje in zdravje ljudi. Na kratko predstavimo tudi načine kurjave, ki se v raziskavi pojavijo. Namen drugega dela je raziskati in na podlagi dobljenih meritev sklepati o vplivu načina ogrevanja na koncentracijo prašnih delcev v bivalnih prostorih. V njem prikažemo glavne meritve za delce različnih velikosti in glavne grafe. To so grafi za posamezen način ogrevanja, ki prikazujejo številčno koncentracijo prašnih delcev v odvisnosti od njihove velikosti, in grafi za posamezno velikost delca glede na način ogrevanja v bivanjskih prostorih. Iz rezultatov je razvidno, da je pri ogrevanju s kaminom število prašnih delcev največje in da je pri vseh vrstah ogrevanja največ najmanjših delcev, to število pa z večanjem delcev pada. V določenih meritvah vidimo tudi odstopanja, ki so posledica zunanjih dejavnikov. V tretjem delu magistrskega dela predstavimo opis učne priprave za predmet fizike v osnovni šoli na temo prašnih delcev, analizo pred- in potesta za učence ter samoanalizo izvedene učne ure z devetošolci. Rezultati kažejo, da je učna ura dosegla svoj namen, še zmeraj pa so možne tudi izboljšave ali drugačni pristopi k njeni izvedbi. Ključne besede: Prašni delci, PM, kurjava, fizika okolja, pouk fizike, naravoslovne kompetence. Objavljeno v DKUM: 11.07.2024; Ogledov: 100; Prenosov: 22
Celotno besedilo (3,80 MB) |
10. Razpoznava drevesnih vrst iz oblakov točk z uporabo globokih nevronskih mrež : magistrsko deloVid Topolovec Klemenčič, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu obravnavamo razpoznavo drevesnih vrst iz oblakov točk z uporabo novejših nevronskih mrež in primerjamo uspešnost razpoznave s sorodnimi deli. Razpoznavo smo zasnovali na dva različna načina. Pri prvem načinu smo izbrali in pripravili nevronsko mrežo za obdelavo 3D podatkov oz. oblakov točk, medtem ko smo pri drugem načinu izbrali in pripravili nevronsko mrežo za obdelavo 2D podatkov oz. slik. Pripravili smo tudi skupno podatkovno zbirko z združitvijo prosto dostopnih zbirk, ki vsebujejo posamezna drevesa v obliki oblakov točk, in med učenjem obogatili podatke. Po zaključenem učenju s pripravljeno skupno podatkovno zbirko nismo dosegli podobnih zaključkov kot v primerjanem predhodnem delu. V našem primeru je izbrana nevronska mreža, namenjena obdelavi 3D podatkov, dosegla 4 % višjo skupno točnost od izbrane nevronske mreže, ki je obdelovala 2D podatke. Ključne besede: globoke nevronske mreže, klasifikacija drevesnih vrst, 3D oblaki točk, 2D slike, obogatitev podatkov Objavljeno v DKUM: 01.07.2024; Ogledov: 155; Prenosov: 67
Celotno besedilo (16,54 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |