| | SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Iskanje po katalogu digitalne knjižnice Pomoč

Iskalni niz: išči po
išči po
išči po
išči po
* po starem in bolonjskem študiju

Opcije:
  Ponastavi


1 - 10 / 74
Na začetekNa prejšnjo stran12345678Na naslednjo stranNa konec
1.
Neformalno izobraževanje fizikalnih vsebin in mladinsko raziskovalno delo : mladi raziskovalci, raziskovalni tabori in festivali
Mitja Slavinec, Eva Klemenčič, 2024

Opis: Gradivo je namenjeno študentom izobraževalne fizike, bodočim učiteljem. Neformalno izobraževanje je pomembna dopolnitev formalnim oblikam izobraževanj na vseh ravneh šolanja, saj podpira razvoj ključnih kompetenc ter vzpodbuja mlade k raziskovanju. V gradivu se osredotočamo na mladinsko raziskovalno delo in raziskovalne tabore. Ker so učitelji mentorji mladim raziskovalcem, predstavimo potek in napotke za pripravo in predstavitev mladinskih raziskovalnih nalog s poudarkom na področju fizike in astronomije. Bralce seznanimo z naborom številnih raziskovalnih taborov in dogodkov, ki se izvajajo v Sloveniji, ter podrobneje predstavimo astronomski tabor, na katerem sodelujejo tudi učitelji fizike.
Ključne besede: mladinsko raziskovalno delo, mladi raziskovalci, raziskovalni tabori, izvenšolske dejavnosti, promocija znanosti
Objavljeno v DKUM: 05.04.2024; Ogledov: 58; Prenosov: 0
.pdf Celotno besedilo (2,23 MB)
Gradivo ima več datotek! Več...

2.
Dinamika enodimenzionalnih sistemov
Vladimir Grubelnik, Marko Marhl, 2024, univerzitetni, visokošolski ali višješolski učbenik z recenzijo

Opis: Učbenik obravnava enodimenzionalne dinamične sisteme z elementarnim pristopom. Cilj je študentom omogočiti boljše razumevanje temeljnih načel dinamike sistemov, kot so določitev stacionarnih stanj, stabilnostna analiza, bifurkacije in dolgoročno obnašanje sistemov. Učbenik je zasnovan predvsem za študente fizike, vendar je uporaben tudi za druge smeri, kjer je matematično modeliranje dinamičnih sistemov del učnega načrta. Vsebinski sklopi učbenika zajemajo osnovne značilnosti dinamičnih sistemov, geometrijski pristop reševanja enodimenzionalnih sistemov, tokove na krožnici, bifurkacije in njihove značilnosti, enodimenzionalne preslikave (mape) ter številne primere enodimenzionalnih sistemov v fiziki, biologiji in kemiji. Primeri so izbrani tako, da študentom pomagajo razvijati intuicijo za dinamiko bolj kompleksnih več dimenzionalnih sistemov, s katerimi se soočajo v vsakdanjem življenju.
Ključne besede: dinamika sistemov, povratne zanke, stabilnostna analiza, bifurkacije, logistična mapa, kaos
Objavljeno v DKUM: 13.02.2024; Ogledov: 190; Prenosov: 18
.pdf Celotno besedilo (11,09 MB)
Gradivo ima več datotek! Več...

3.
Vpliv meteoroloških pojavov na astronomska opazovanja objektov sončnega sistema na razredni stopnji : magistrsko delo
Vera Homšak, 2023, magistrsko delo

Opis: V magistrski nalogi so predstavljeni priprava na astronomsko opazovanje z upoštevanjem vplivov meteoroloških pojavov ter didaktični pripomočki oz. modeli, ki jih učitelj lahko uporabi pri predstavitvi te teme učencem razrednega pouka. V teoretičnem delu je težišče na astronomiji kot vedi in deloma na nastanku vesolja, posvetimo pa se tudi predstavitvi objektov v sončnem sistemu in pripravljanju na opazovanje. Dotaknemo se še meteorologije kot vede in meteoroloških pojavov ter njihovega vpliva na astronomsko opazovanje objektov našega Osončja. Obe obravnavani vedi sta med seboj tesno povezani, kar mora upoštevati tudi učitelj pri obravnavi teh tem, še zlasti pri pripravi na astronomsko opazovanje na razredni stopnji, pa tudi v preostalih razredih osnovne šole. V nalogi se nato posvetimo pregledu učnih vsebin s področja astronomije in meteorologije iz učnega načrta za osnovno šolo, tako za redni pouk od 1. do 9. razreda kot tudi za izbirni predmet v 3. vzgojno-izobraževalnem obdobju. Sledi praktični del zaključne naloge, v katerem so predstavljene štiri astronomske aktivnosti. Vse štiri aktivnosti smo izvedli z učenci 5. razreda, ki so bili naključno izbrani in razvrščeni v dve skupini. Vse izbrane in izvedene aktivnosti spodbujajo učence h globljemu spoznavanju te zanimive znanosti in k boljši predstavi o našem Osončju.
Ključne besede: astronomija, meteorologija, sončni sistem, opazovanje objektov sončnega sistema, osnovna šola
Objavljeno v DKUM: 21.06.2023; Ogledov: 385; Prenosov: 74
.pdf Celotno besedilo (4,82 MB)

4.
Izvedba astronomskih aktivnosti v šoli in preko dela na daljavo pri izbranih petošolcih : magistrsko delo
Melanija Rogina, 2022, magistrsko delo

Opis: V magistrskem delu se osredotočimo na astronomske aktivnosti, ki jih lahko izvajamo v šoli z učenci v 1. in 2. vzgojno-izobraževalnem obdobju, prav tako pa jih lahko ostali učenci izvedejo doma preko dela na daljavo, saj je postopek vsake posamezne aktivnosti pojasnjen v video razlagi, objavljeni na spletni platformi Razlagamo.si. V prvem delu zaključnega dela predstavimo pojme, povezane z astronomijo. Dotaknemo se različnih objektov in pojavov našega vesolja, prav tako pa se seznanimo s tem, kako nočno nebo opazujemo in kakšno je potovanje izven naše atmosfere. V nadaljevanju sledi didaktičen pregled astronomskih vsebin za učence od 1. do 5. razreda osnovne šole ter za vse tiste, ki obiskujejo astronomijo kot izbirni predmet. V zadnjem sklopu teoretičnega dela pa predstavimo še delo na daljavo, ki je v današnjem času močno vpleteno v šolski sistem. Sledi praktičen del, kjer so predstavljene štiri astronomske aktivnosti, ki so jih izbrani petošolci izvedli v šoli ter doma ob video razlagi. Predstavljen je tudi didaktični pripomoček, ki služi za lažjo predstavo o planetih našega Osončja. Vse dejavnosti spodbujajo učence k izvajanju eksperimentov in jih motivirajo za globlje spoznavanje astronomije.
Ključne besede: astronomija, eksperimenti, delo na daljavo, Razlagamo.si
Objavljeno v DKUM: 30.09.2022; Ogledov: 530; Prenosov: 72
.pdf Celotno besedilo (34,01 MB)

5.
Didaktika fizike 2 s praktikumom : zbirka laboratorijskih vaj
Robert Repnik, Mitja Slavinec, Eva Klemenčič, 2022

Opis: Didaktika fizike s praktikumom 2 – zbirka laboratorijskih vaj je namenjena študentom 3. in 4. letnika študijskega programa Predmetni učitelj, usmeritev Izobraževalna fizika na Fakulteti za naravoslovje in matematiko v Mariboru. Fizikalni eksperimenti se izvajajo pri predmetu Didaktika fizike 2 s praktikumom in so razdeljeni v sedem tematskih sklopov: Pospešeno gibanje, Mehanika tekočin, Termodinamika, Zvok, Svetloba, Elektromagnetizem in Moderna fizika. V okviru laboratorijskih vaj študentje pridobivajo znanje in razvijajo spretnosti za ustrezno izvedbo eksperimentov pri pouku fizike na srednješolskem nivoju izobraževanja.
Ključne besede: fizika, didaktika, srednja šola, fizikalni eksperimenti
Objavljeno v DKUM: 12.07.2022; Ogledov: 607; Prenosov: 80
.pdf Celotno besedilo (14,29 MB)
Gradivo ima več datotek! Več...

6.
Fizikalni eksperimenti 2 : zbirka laboratorijskih vaj
Robert Repnik, Mitja Slavinec, Eva Klemenčič, 2022, delovni zvezek za višje in visoke šole

Opis: Fizikalni eksperimenti 2 – zbirka laboratorijskih vaj je namenjena študentom 2. letnika študijskega programa Fizika in študijskega programa Predmetni učitelj, usmeritev Izobraževalna fizika, na Fakulteti za naravoslovje in matematiko v Mariboru. Laboratorijske vaje se izvajajo pri predmetu Fizikalni eksperimenti 2 in obravnavajo področje elektromagnetizma in termodinamike. Zbirka je razdeljena na tri poglavja. V prvem poglavju so predstavljene obvezne, v drugem delu pa izbirne laboratorijske vaje, pri katerih gre za vsebinsko ali izvedbeno nadgradnjo. Tretje poglavje je namenjeno osnovam priprave in analize grafov v različnih računalniških programih.
Ključne besede: fizika, fizikalni eksperimenti, elektromagnetizem, termodinamika, laboratorijsko delo
Objavljeno v DKUM: 12.07.2022; Ogledov: 645; Prenosov: 112
.pdf Celotno besedilo (16,16 MB)
Gradivo ima več datotek! Več...

7.
Fizikalni eksperimenti 3 : zbirka laboratorijskih vaj
Robert Repnik, Robert Hauko, 2022, delovni zvezek za višje in visoke šole

Opis: Fizikalni eksperimenti 3 – zbirka laboratorijskih vaj – so namenjeni študentom 1. stopnje študija v programih Fizika in Predmetni učitelj na Fakulteti za naravoslovje in matematiko v Mariboru. Zbirka zajema snov s področja nihanja in valovanja. Vaje se izvajajo pri predmetu Fizikalni eksperimenti 3 v letnem semestru 2. letnika. Naslovi vaj: Goriščne razdalje leč, Uklon in interferenca, Stefanov zakon, Sklopljeno nihanje, Hitrost ultrazvoka, Nihanje s trenjem, Resonanca, Stoječe valovanje, Frekvenca in hitrost zvoka, Prekinjeno nihalo, Spektrometer. Navodila so namenjena uspešni izvedbi meritev, analizi, interpretaciji in vrednotenju merskih rezultatov. Dodani so naslovi samostojnih projektov, ki so bili v okviru predmeta izvedeni v preteklih letih.
Ključne besede: fizika, nihanje, valovanje, laboratorijske vaje, fizikalne meritve, projekti
Objavljeno v DKUM: 12.07.2022; Ogledov: 695; Prenosov: 87
.pdf Celotno besedilo (7,26 MB)
Gradivo ima več datotek! Več...

8.
Vpeljava kaotičnih sistemov s poudarkom na akustiki v pouk fizike na programu splošne gimnazije
Damjan Osrajnik, 2022, doktorska disertacija

Opis: Kaotični sistemi so kompleksni oscilirajoči sistemi z značilno nelinearno dinamiko. Slednje vodi do otežene obravnave, zaradi česar se kaotični sistemi ne vključujejo v pouk fizike na sekundarni ravni izobraževanja. Osnovni cilj doktorske disertacije je razvoj učnega pripomočka za vpeljavo kaotičnih sistemov v pouk fizike na programu splošne gimnazije. Na podlagi pregleda literature sklenem, da nezadostno matematično znanje dijakov vodi v poenostavljanje opisa dinamike sistemov, včasih tudi do mere, ko rezultati modela več niso primerljivi z realnim stanjem. Posledično so obravnavani primeri pogosto neavtentični, učenje fizike pa osredotočeno na uporabo formul. V teoretičnem delu predstavim matematično modeliranje oscilirajočih sistemov, pri čemer se osredotočim na dvodimenzionalne linearne in nelinearne dinamične sisteme. S stabilnostno analizo pokažem, da so za nastanek oscilacij potrebni dvodimenzionalni sistemi in predstavim, da za prisotnost determinističnega kaosa, sistem mora biti večdimenzionalen, nelinearen in oscilirajoč. Na primerih kaotičnih sistemov v naravi in družbi predstavim nekatere značilnosti kaosa kot je občutljivost na začetne pogoje. Podrobneje predstavim dve metodi za prepoznavanje determinističnega kaosa in sicer metodo izračuna največjega Lyapunovega eksponenta ter vizualizacijsko metodo grafa ponovitev. Nato se osredotočim na akustične sisteme, natančneje na vibrirajoče strune. Na primeru posnetka zvoka tona in akorda A zaigranega na kitari, prikažem časovno vrsto tlačnih sprememb. Za časovno vrsta akorda A se nam na prvi pogled zdi, da ustreza kaotičnemu sistemu, zato to preverimo z metodami za prepoznavo kaotičnega obnašanja. Metoda največjega Lyapunovega eksponenta napačno nakazuje, da gre za kaotičen sistem. To potrdim z uporabo vizualizacijske metode grafa ponovitev za ton in za akord A, ki potrdi, da opazovana dinamika ni kaotična. Teoretični del doktorske disertacije se zaključi z razvojem učnega pripomočka za vpeljavo kaotičnih sistemov v pouk fizike. V ta namen pregledam obravnavo oscilirajočih sistemov pri fiziki in se seznanim z matematičnimi omejitvami obravnave fizikalnih modelov. Študije so že pokazale prednost vpeljave blokovnih shem za razumevanje dinamike sistemov. Z blokovnimi shemami prikažem vzročno posledične relacije med količinami in vizualiziramo, kako količine vplivajo ena na drugo. Na blokovnih shemam temeljijo tudi grafično orientirani računalniški programi. Na podlagi zbranih informacij razvijem učni pripomoček za vpeljavo kaotičnih sistemov v pouk fizike. Učni pripomoček obsega 20 strani dolg učni list s 6. poglavji in 4 videoposnetke z razlago. Učni pripomoček prilagodim v luči omejevanja fizičnih stikov in sicer tako, da je primeren za poučevanje na daljavo, saj omogoča samostojno delo dijaka. Za oceno učinkovitosti razvitega učnega pripomočka izvedem empirično raziskavo, v katero je vključenih 7 srednjih šol, 7 učiteljev fizike in 243 dijakov. Učiteljem fizike posredujem učno gradivo, ki obsega učni pripomoček, inicialni in finalni test znanja za dijake ter lestvico stališč, s katero zbiramo mnenja učiteljev o učnem pripomočku. Z inicialnim testom znanja pridobivam informacije o trenutnem razumevanju dinamike sistemov ter prepoznavanja oscilirajočih in kaotičnih sistemov z namenom dopolniti učni pripomoček. Finalni test znanja je namenjen oceni učinkovitosti učnega pripomočka z vidika pridobljenega znanja dijaka. Preverim, v kolikšni meri dijak po uporabi učnega pripomočka razume dinamiko sistemov in fazne prostore ter v kolikšni meri se izboljša prepoznava oscilirajočih in kaotičnih sistemov iz grafičnih prikazov. Z analizo rezultatov finalnega testa potrdim, da se je razumevanje dijakov izboljšalo. Dodatno lahko na podlagi pregleda lestvice stališč potrdim, da je v učnem pripomočku obravnavana tematika zanima, aktualna, a zahtevna. Ocenjujem, da je razvit učni pripomoček učinkovit in primeren za vpeljavo kaotičnih sistemov v pouk fizike na programu splošna gimnazija.
Ključne besede: kaotični sistemi, oscilirajoči sistemi, akustični sistemi, fizika, splošna gimnazija, srednja šola, poučevanje fizike, kaos, časovne vrste, učni pripomoček
Objavljeno v DKUM: 11.07.2022; Ogledov: 670; Prenosov: 72
.pdf Celotno besedilo (5,76 MB)

9.
Razvijanje naravoslovnih in digitalnih kompetenc v fiziki z bbc micro:bit-om : magistrsko delo
Peter Bernad, 2022, magistrsko delo

Opis: Načrtovanje osnovnošolskih fizikalnih poskusov je lahko velik izziv, če nas zanima ustrezna zahtevnost ter učinkovitost izvedbe. Pri tem si lahko pomagamo z razpoložljivimi orodji in pripomočki, saj lahko denimo kompleksne fizikalne poskuse podpremo z različnimi računalniškimi animacijami, videoposnetki in simulacijami. Menimo, da je pri fizikalnih poskusih ključnega pomena tudi razvijanje naravoslovne pismenosti, naravoslovnih kompetenc in povezovanje fizikalnih pojavov z vsakdanjim življenjem. Poleg krepitve naravoslovne pismenosti ne smemo pozabiti na digitalne kompetence, ki bi jih učenci morali usvajati pri vsakem predmetu. V magistrskem delu predstavimo razvoj naravoslovnih in digitalnih kompetenc skozi fizično računalništvo z uporabo mikrokrmilnika BBC Micro:bit. Najprej predstavimo namen in primere eksperimentalnega dela pri pouku osnovnošolske fizike s poudarkom na fizikalnem računalništvu. Nato predstavimo zbirko vaj, ki smo jo najprej pilotno testirali z devetošolci in glede na rezultate izboljšali za osrednje testiranje. Na koncu podamo rezultate glede učinkovitosti zbirke vaj in razmislek o možni vključitvi v pouk fizike. Rezultati kažejo, da je zbirka vaj učinkovita, vendar bi bila potrebna še bolj poglobljena analiza glede optimalne vključitve zbirke poskusov v obvezni predmet fizika zaradi časovnih omejitev.
Ključne besede: BBC Micro:bit, eksperimentalno delo, fizično računalništvo, pouk fizike, naravoslovne kompetence, digitalne kompetence
Objavljeno v DKUM: 15.06.2022; Ogledov: 676; Prenosov: 40
.pdf Celotno besedilo (2,94 MB)

10.
Priročnik primerov pedagoške prakse poučevanja in učenja na univerzitetnem nivoju z osredotočenostjo na naravoslovno-matematična področja
Drago Bokal, Eva Klemenčič, Robert Repnik, 2022, priročnik

Opis: Priročnik primerov pedagoške prakse poučevanja in učenja na univerzitetnem nivoju z osredotočenostjo na naravoslovno-matematična področja je namenjen vsem visokošolskim učiteljem in sodelavcem, ki želijo v svoj pedagoški proces vpeljati preverjene pedagoške prakse z namenom izboljšati študijski uspeh in opolnomočiti študente z ustreznimi kompetencami za njihovo nadaljnjo karierno pot. V priročniku predstavimo proces usvajanja znanja od odkrivanja do uporabe skozi lestvico stopenj zrelosti tehnologij. Pri tem želimo poudariti omejenost virov kot so znanje, inteligenca, čustvena inteligenca, empatija, čas, pozornost, zaupanje in pomen njihovega optimalnega izkoriščanja. Skozi konkretne primere učinkovitih pedagoških praks želimo vzpodbuditi visokošolske učitelje in sodelavce, da v pedagoški proces vpeljejo sodobne metode učenja in jih kombinirajo s tradicionalnimi.
Ključne besede: univerzalni model procesa, tehnološka zrelost, učinkovite pedagoške prakse, naravoslovje, matematika
Objavljeno v DKUM: 16.05.2022; Ogledov: 600; Prenosov: 66
.pdf Celotno besedilo (3,07 MB)
Gradivo ima več datotek! Več...

Iskanje izvedeno v 0.2 sek.
Na vrh
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici