1. Vloga sociokulturnega okolja pri učinkih vzgojnih stilov na izide mladeih: raziskava v izbranih državah jugovzhodne Evrope : raziskava v izbranih državah Jugovzhodne EvropeTina Cupar, 2024, doktorska disertacija Opis: Vzgojni stili staršev predstavljajo pomemben dejavnik posameznikovega razvoja in specifičnih izidov v različnih razvojnih obdobjih. Vprašanje optimalnosti avtoritativnega, avtoritarnega ali permisivnega vzgojnega stila je pogosto povezano tudi z vprašanji pomena vloge sociokulturnega okolja, v katerem se vzgoja odvija. Pogojenost uporabe in učinkov vzgojnih stilov z vidika sociokulturnih značilnosti je v manjši meri raziskana v evropskem prostoru, zlasti v državah Jugovzhodne Evrope. Namen disertacije je v okviru meddržavne primerjalne analize desetih držav Jugovzhodne Evrope preučiti vlogo različnih značilnosti sociokulturnega okolja na makro in mikro ravni pri razširjenosti in učinkovanju vzgojnih stilov za tri različna področja izidov mladih (izobraževalne izide, problematično vedenje, subjektivno blagostanje in zdravje). Zbiranje podatkov je temeljilo na reprezentativnih vzorcih mladih iz 10 držav Jugovzhodne Evrope (N = 10.909) starih od 14 do 29 let. Rezultati glede razširjenosti vzgojnih stilov med drugim kažejo, da so o avtoritarni vzgoji v večji meri poročali moški in mladi iz družin z nižjim socioekonomskim položajem. Z vidika učinkov ugotavljamo, da so učinki avtoritativnega vzgojnega stila najbolj konsistentno pozitivni, a njihov pozitiven učinek variira glede na značilnosti sociokulturnega okolja. Učinki avtoritarnega vzgojnega stila so najbolj konsistentno negativni, a tudi najbolj dovzetni za moderacijsko vlogo sociokulturnega okolja. Učinki permisivnega vzgojnega stila so v največji meri variabilni, značilnosti sociokulturnega okolja pa jih pogojujejo v najmanjši meri. Stopnja kolektivistične usmerjenosti in stopnja tradicionalističnih vrednotnih usmeritev sociokulturnega okolja blažita negativne učinke avtoritarnega in permisivnega vzgojnega stila pri različnih izidih ter krepita pozitivne učinke avtoritativnega vzgojnega stila pri izobraževalnih izidih. Bolj prevladujoče tradicionalistične vrednote prav tako zmanjšujejo pozitivne učinke avtoritativnega vzgojnega stila na področju subjektivnega blagostanja in zdravja. Rezultati kažejo, da vzgojni stili učinkujejo manj škodljivo v sociokulturnih okoljih, ki so bolj skladni z značilnostmi posameznega stila. Tako stopnja kolektivistične usmerjenosti kot tradicionalističnih vrednotnih usmeritev imata pomembno vlogo blažilca v primerih splošno slabše funkcionalnih vzgojnih stilov. Ključne besede: vzgojni stili, mladi, Jugovzhodna Evropa, izobraževalni izidi, problematično vedenje, subjektivno blagostanje, zdravje, šolski uspeh, delinkventno vedenje, uporaba drog, sociokulturno okolje, kolektivistična usmerjenost, tradicionalistične vrednote, socioekonomska razvitost Objavljeno v DKUM: 06.03.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 10
Celotno besedilo (2,69 MB) |
2. Napovedniki nacionalizma in evroskepticizma med mladimi v Jugovzhodni Evropi : primerjalna analiza dvanajstih državVanesa Korže, 2024, magistrsko delo Opis: Temeljni namen magistrske naloge je bila preučitev napovednikov nacionalizma in evroskepticizma med mladimi iz dvanajstih držav Jugovzhodne Evrope. Empirični del naloge temelji na sekundarni analizi anketnih podatkov, ki so bili zbrani v okviru projekta »FES Youth Study Southeast Europe 2024« na nacionalno reprezentativnih vzorcih mladih, starih med 14 in 29 let. Izkazalo se je, da na ravni skupnega vzorca vseh obravnavanih držav skoraj vsi napovedniki nacionalizma in evroskepticizma tendenčno kažejo v predvidene smeri. Pri tem kot ključno ugotovitev izpostavljamo zelo visoko meddržavno variacijo napovednikov nacionalizma in evroskepticizma. Edina delna izjema je odnos med nacionalizmom in politično avtoritarnostjo, pri katerem smo ugotovili statistično značilne pozitivne korelacije v skoraj vseh obravnavanih državah. Nekoliko presenetljiva je ugotovitev, da so bolj avtoritarno nagnjeni mladi v večini držav bolj verjetno naklonjeni Evropski uniji. Presenetila nas je tudi ugotovitev, da se je le v Sloveniji pojavila pričakovana negativna korelacija med najvišjo doseženo stopnjo izobrazbe staršev in nacionalizmom. Mladi iz Slovenije sicer izrazito odstopajo tudi po moči povezave med nenaklonjenostjo priseljencem in višjo stopnjo nacionalizma. Ključne besede: nacionalizem, Evropska unija, evroskepticizem, Jugovzhodna Evropa, avtoritarnost Objavljeno v DKUM: 12.09.2024; Ogledov: 10; Prenosov: 47
Celotno besedilo (1,72 MB) |
3. Translating Answers to Open-ended Questions in Multi-lingual Surveys. A Case Study of the Cross-national Longitudinal Study: Older Audiences in the Digital Media EnvironmentUrša Marinšek, 2024, magistrsko delo Opis: This thesis looks into the process of translating answers in multi-lingual longitudinal surveys. It provides a literature review on translation in similar studies, but more importantly, through qualitative interviews with researchers involved in an international longitudinal study, it explores concrete strategies and challenges.
The Cross-National Longitudinal Study: Older Audiences in the Digital Media Environment is investigated as a case study. The main working language in the study is English and the used questionnaire includes closed- and open-ended questions. Dealing with respondents’ answers includes translating answers to English from many languages.
Researchers in this study do not pay attention to translating answers to great extent, and some think open-ended questions are not necessary in quantitative research. Those who translated answers had problems with language comprehension and cultural backgrounds. They lacked certain guidelines which would help with solving any issues. This thesis identifies the challenges that researchers face and finds possible strategies, and improvements for translations. Ključne besede: meta-methodological research, translation of answers, guidelines for translation in quantitative research, longitudinal studies Objavljeno v DKUM: 03.09.2024; Ogledov: 55; Prenosov: 11
Celotno besedilo (1,37 MB) |
4. Measuring religious costs and rewards in a cross-cultural perspectiveMiran Lavrič, Sergej Flere, 2010, izvirni znanstveni članek Opis: The assumption of rationally motivated individual religious behavior was tested in a survey of undergraduate university students from four different cultural/religious environments: Slovenia, Bosnia and Herzegovina, Serbia, and the United States of America. In particular, an attempt was made to explain readiness to bear religious costs by the expectation of otherworldly rewards and some other variables, such as religious socialization, support in the upbringing of children, religious capital, satisfaction with religious services and the perceived social sanctions for possible religious nonparticipation. It was found that it is the otherworldly rewards in all the samples that explain by far the major part of the variance in the readiness to bear religious costs. These results suggest that individuals do tend to make rational choices even when it comes to religion. Based on their beliefs, they are ready to accept religious costs approximately to the level of their expectation of otherworldly rewards. Ključne besede: medkulturne študije, racionalna izbira, religija, verski izdatki, verske nagrade, cross-cultural studies, racional choice, religion, religious costs, religious rewards Objavljeno v DKUM: 02.08.2024; Ogledov: 78; Prenosov: 4
Povezava na celotno besedilo |
5. Divergent trends in legal recognition of religious entities in Europe : the cases of Slovenia and HungaryMiran Lavrič, Sergej Flere, 2015, izvirni znanstveni članek Opis: Religious dynamics in Europe, especially regarding religious pluralism, are largely affected by the characteristics of legal recognition of religious entities in individual countries. The implementation of the European Convention of Human Rights by the European Court of Human Rights clearly points to democratic pluralism as the essential principle in treating religious entities by the state. On the other hand, the situation in European countries is very complex and certain tendencies opposite to the European Convention of Human Rights directions, particularly in terms of privileging of traditional entities, are still deeply entrenched. Recent changes in Slovenia, where two essentially parody religions have been registered, and in Hungary, where registration and recognition of previously registered churches have been annulled, are considered. It is argued that the implementation of the liberal course set by the Council of Europe is (still) largely dependent on the political situation in individual countries. Ključne besede: sociologija religije, politika, sociology of religion, politics Objavljeno v DKUM: 02.08.2024; Ogledov: 82; Prenosov: 6
Povezava na celotno besedilo |
6. The impact of primary schools’ inclusiveness on the inclusion of students with autism spectrum disorderMateja Šilc, Miran Lavrič, Majda Schmidt, 2024, izvirni znanstveni članek Opis: The inclusion of students with autism spectrum disorder (ASD) is a complex issue for schools. This study investigates the impact of the inclusivity of Slovenian primary schools on the inclusion of their students with ASD. We postulated that each pedagogical dimension of inclusion (i.e., academic, social, and emotional inclusion) of students with ASD would demonstrate a positive correlation with each dimension of inclusiveness of primary schools (i.e., inclusive culture, policy, and practice). Forty regular Slovenian elementary schools participated in the research. The Perceptions of Inclusion Questionnaire was completed by 200 respondents (40 students with ASD, 40 parents, 120 teachers), and the Index for inclusion by 240 respondents (40 parents, 200 school professionals). The analysis revealed one significant correlation, a weak positive correlation between inclusive practice and academic inclusion. Multiple regression analyses also identified one conditionally substantial pair. When we excluded the inclusive culture and policy and only considered the control of demographic variables, the results showed that the increase in inclusive practices corresponds to the increase in academic inclusion. The absence of correlations between the dimensions of school inclusivity and the pedagogical dimensions of including students with ASD can be attributed to the lack of systemic solutions for accommodating a diverse student population and the failure to conduct a thorough analysis of the inclusion and implementation of whole-school approaches. However, the Slovenian adaptation of the Index for Inclusion, a promising tool, offers hope in addressing these challenges. Ključne besede: social inclusion, academic inclusion, emotional inclusion, inclusive policies, inclusive cultures, inclusive practices, autism Objavljeno v DKUM: 02.08.2024; Ogledov: 93; Prenosov: 43
Celotno besedilo (568,18 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
7. Trendi na področju religioznosti v sloveniji in izbranih evropskih državah : magistrsko deloSanja Ančič, 2024, magistrsko delo Opis: Temeljni namen magistrskega dela je bil podrobneje proučiti sekularizacijske trende v osmih izbranih evropskih državah. Pri raziskovanju je bila uporabljena metoda sekundarne analize podatkov s pomočjo programa SPSS. Uporabljeni so bili podatki iz raziskav European Social Survey med letoma 2002 in 2020, ki so omogočili longitudinalno primerjavo vrednosti med izbranimi državami. Na osnovi opravljenih analiz je mogoče sklepati, da v Evropi poteka sekularizacija. V vseh proučevanih državah je bilo ugotovljeno, da skozi izbrano časovno obdobje upada delež tistih, ki redno obiskujejo religijske obrede, ter delež tistih, ki redno molijo zunaj verske institucije. Podatki prav tako kažejo, da v večini vključenih držav upada stopnja samoocenjene religioznosti, ocenjena na lestvici od 0 do 10. Pri tej dimenziji je bilo prav tako opaženo, da iz leta v leto narašča število gorečih vernikov, kar kaže na religijsko polarizacijo. Izkazalo se je tudi, da v nekaterih državah deleži pripadnikov verskih skupnosti skozi leta tendenčno naraščajo. Ob hkratnih trendih usihanja drugih vidikov religioznosti je mogoče trditi, da se v teh državah krepijo trendi tako imenovanega pripadanja brez verovanja (angl. belonging without believing). Gre za način prilagajanja religije sodobnemu času, pri katerem se posamezniki identificirajo s posamezno religijo, vendar se mnogi med njimi le malo zmenijo za verska in moralna prepričanja ter obredna pričakovanja svoje religije. Ključne besede: religija, sekularizacija, Evropa Objavljeno v DKUM: 06.06.2024; Ogledov: 185; Prenosov: 26
Celotno besedilo (1,04 MB) |
8. Religioznost in zadovoljstvo mladih z različnimi vidiki življenja : analiza v desetih državah jugovzhodne EvropeAmadeja Gole, 2024, magistrsko delo Opis: Temeljni namen magistrskega dela je bil v desetih državah jugovzhodne Evrope podrobneje preučiti odnos med religioznostjo ter zadovoljstvom z različnimi vidiki življenja mladih, pa tudi ugotoviti, kakšne so razlike med državami ter posameznimi religijami. Raziskava je bila izvedena s pomočjo metode sekundarne analize podatkov z uporabo programa SPSS. Uporabili smo podatke iz raziskave FES Youth Studies Southeast Europe 2018/2019, ki je bila izvedena na reprezentativnih vzorcih mladih v desetih državah jugovzhodne Evrope. Za analizo podatkov smo uporabljali korelacijsko analizo, multiplo regresijsko analizo in primerjavo povprečij s pomočjo grafikona napak. Rezultati analiz kažejo, da religioznost v nobeni državi ne korelira negativno z nobeno dimenzijo zadovoljstva. Na ravni celotnega vzorca desetih držav so bile korelacije pri vsaki dimenziji zadovoljstva pozitivne, samo v primeru zadovoljstva s prijatelji pa je bila ta povezava nesignifikantna. Rezultati so pokazali precejšnje razlike glede na dimenzijo zadovoljstva, saj smo na primer pri družini v vseh državah ugotovili statistično značilno pozitivno korelacijo z religioznostjo, v primeru prijateljev pa samo v dveh državah. Prav tako dosega družina, izmed vseh obravnavanih dimenzij, najmočnejšo korelacijo na ravni celotnega vzorca vseh obravnavanih držav. Da sta religioznost ter njen vpliv na zadovoljstvo s posameznimi vidiki življenja odvisna od več dejavnikov, pa med drugim kažejo rezultati, ki so pokazali statistično značilno pozitivno povezanost za vsako od dimenzij zadovoljstva samo pri katolištvu, medtem ko se pri islamu in pravoslavju pri nekaterih dimenzijah zadovoljstva pojavijo tudi nesignifikantne povezave. Ključne besede: Religioznost, mladi, zadovoljstvo, jugovzhodna Evropa Objavljeno v DKUM: 09.05.2024; Ogledov: 198; Prenosov: 32
Celotno besedilo (1,16 MB) |
9. Mladina 2010 : družbeni profil mladih v SlovenijiMiran Lavrič, Sergej Flere, Marina Tavčar Krajnc, Rudi Klanjšek, Bojan Musil, Andrej Naterer, Andrej Kirbiš, Marko Divjak, Petra Lešek, 2011, znanstvena monografija Objavljeno v DKUM: 14.03.2024; Ogledov: 324; Prenosov: 24
Povezava na celotno besedilo |
10. Examining motivations to walk the Camino de Santiago : a typology of pilgrimsSnežana Brumec, Miran Lavrič, Andrej Naterer, 2023, izvirni znanstveni članek Opis: The purpose of this article is to develop a comprehensive understanding of people's motivations for going on the Camino de Santiago pilgrimage using qualitative and quantitative methods. The methodology comprised qualitative research based on content analysis of 32 travelogue testimonies and quantitative research based on an online survey of prospective pilgrims (N=228). Three dimensions of motivation were identified using the following factor analyses: secular, spiritual, and religious. Then, a two-step cluster analysis was conducted to classify pilgrims into seven different types. The results revealed that pilgrims are not homogeneous in their motivations and that, except for two types with a total frequency of 4%, secular motivation is more or less present in all other types of prospective pilgrims. There are no "purely religious" pilgrims. Religious motivation always appears together with secular, spiritual, or, most often, both these forms of motivation. The findings suggest that secular motivation may be related to a need for exploration, the core motive underlying self-actualization. Ključne besede: pilgrims, typology, motivation, content analysis, Camino de Santiago Objavljeno v DKUM: 06.02.2024; Ogledov: 319; Prenosov: 31
Celotno besedilo (1,08 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |