1. Vloga prostočasnega jahanja pri obvladovanju učnih težav otrok : magistrsko deloHana Černe, 2025, magistrsko delo Opis: Šport in gibalne aktivnosti pozitivno vplivajo na počutje in zdravje. Z empirično raziskavo smo proučili vlogo prostočasnega jahanja pri šolskem uspehu in reševanju učnih težav osnovnošolcev. Zbrali smo kvalitativne in kvantitativne podatke 49 osnovnošolcev, 39 staršev in 28 učiteljev jahanja iz različnih krajev, največ na severovzhodu Slovenije. Rezultati naše raziskave so pokazali, da vpliv jahanja na šolski uspeh ni negativen, saj osnovnošolce sprosti, vzgaja in motivira pri opravljanju šolskih obveznosti. Večina osnovnošolcev jaha enkrat, dvakrat ali trikrat na teden tri leta ali več in je dosegla odličen ali prav dober končni šolski uspeh ter nima večjih učnih težav, približno ¼ je učencev s posebnimi potrebami. Na jahanju se dobro počutijo in so notranje motivirani za učenje. Pridobivajo telesne spretnosti, urijo pozornost ter koncentracijo. Učijo se skrbi za konja in pridobivajo delovne navade. Učitelji jahanja spodbujajo učence k samostojnosti in prevzemanju odgovornosti. Osnovnošolci opažajo, da so med učenjem jahanja postali bolj vztrajni in samozavestni, se znajo sprostiti pri preverjanju in ocenjevanju znanja ter v družbi vrstnikov in bolj zaupajo vase ter v svoje sposobnosti. Tudi starši in učitelji jahanja opažajo podobne učinke jahanja na otroke, le z drugačnega zornega kota. Starši otrokom radi omogočijo jahanje, če opravljajo svoje obveznosti. Zavedajo se, da ima gibalna aktivnost pomembno vlogo pri razvoju pozitivne samopodobe pa tudi pri reševanju težav. Težave in močna področja otrok med delom z njimi spoznavajo tudi učitelji jahanja, ki se zavedajo, kako pomembna je podpora učitelja, vrstnikov – pogosto delajo v skupinski obliki – in konja, odnos s katerim otrokom veliko pomeni. Učitelji jahanja spodbujajo trud učencev. Napredovanje pri učenju jahanja jim prinaša občutek kompetentnosti, zato jim je tudi v šoli lažje. Ključne besede: rekreativno jahanje, učne težave, učenje, šolski uspeh, občutek kompetentnosti, gibalna aktivnost Objavljeno v DKUM: 26.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 8
Celotno besedilo (1,08 MB) |
2. Izzivi pri delu s priseljenci v izobraževanju odraslih - študija primera Andragoškega zavoda Maribor - Ljudske univerze : magistrsko deloLotka Uršnik, 2025, magistrsko delo Opis: Proces integracije priseljencev je en izmed ključnih izzivov sodobnih evropskih družb. Izobraževanje odraslih v tem procesu ne predstavlja zgolj podpornega okolja, temveč odigra odločilno vlogo. Magistrsko delo raziskuje izzive, s katerimi se soočajo učitelji v programih izobraževanja odraslih pri delu s priseljenci, na primeru Andragoškega zavoda Maribor – Ljudske univerze. Teoretični del naloge obravnava koncept integracije, politike Evropske unije in Slovenije na področju priseljevanja ter pomen izobraževanja kot integracijskega mehanizma. Empirični del temelji na vzorcu petih učiteljic, ki poučujejo v programih namenjenim priseljencem in se izvajajo na Andragoškem zavodu Maribor. Rezultati kažejo na številne sistemske in izvedbene izzive s katerimi se srečujejo. Med ključnimi, se izpostavljajo predvsem jezikovne in kulturne ovire in pomanjkanje notranje motivacije. Ugotovili smo, da se izkazuje potreba po celovitejšem pristopu k usposabljanju izobraževalcev odraslih in izboljšanju podpornih mehanizmov znotraj izobraževalnih ustanov. Delo prispeva k razumevanju kompleksnosti izobraževalnega dela v kontekstu priseljevanja ter odpira prostor za nadgradnjo andragoških pristopov. Ključne besede: integracija, izobraževanje odraslih, priseljenci Objavljeno v DKUM: 15.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 17
Celotno besedilo (1,47 MB) |
3. Strategije učenja besedišča v slovenskem jeziku kot drugem in tujem jeziku : magistrsko deloKaja Pšeničnik, 2025, magistrsko delo Opis: V času številnih priseljevanj tuje govorečih posameznikov v slovenski prostor se potrebe po učenju in poučevanju slovenščine kot drugega in tujega jezika (SDTJ) znatno povečujejo. Zelo pomemben del učenja SDTJ predstavlja usvajanje besedišča. Na uspešnost pri učenju drugega ali tujega jezika v veliki meri vpliva med drugim izbira ustreznih strategij učenja. V magistrskem delu zato opredeljujemo strategije učenja besedišča v SDTJ in preučujemo, katere strategije pri učenju besedišča v slovenskem jeziku uporabljajo tuji študentje, ki se slovenščine učijo kot drugega ali tujega jezika. Naša raziskava je potrdila, da je uporaba strategij učenja besedišča pri učenju slovenščine kot drugega in tujega jezika pomembna, saj smo ugotovili, da obstajajo statistično pomembne razlike pri izbiri strategij učenja besedišča tako glede na jezikovno raven kot glede na jezikovno skupino učečega se. Ključne besede: slovenščina kot drugi in tuji jezik, učenje, usvajanje jezika, poučevanje, učne strategije, besedišče, strategije učenja besedišča Objavljeno v DKUM: 13.08.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 35
Celotno besedilo (1,67 MB) |
4. Pogostost rabe učbenika za angleščino za samostojno delo učenca v 7. in 9. razredu : magistrsko deloAnja Gaber, 2025, magistrsko delo Opis: Raziskave na področju uporabe učbenikov za samostojno učenje so pokazale, da je samostojno učenje oblika, ki se najprej začne v razredu, pri pouku, kjer ima glavno vlogo učitelj kot vodja, usmerjevalec, organizator in motivator. Vendar je pogostost uporabe učbenika za samostojno delo odvisna tudi od drugih dejavnikov, kot so spol in starost učencev, priljubljenost predmeta, pogostost uporabe učbenika pri pouku, spodbudno učno okolje, razumevanje besedil in slovničnih pravil ter vsebinska zasnova učbenika. V empiričnem delu smo predstavili rezultate raziskave, v kateri je sodelovalo 79 učencev 7. in 9. razreda treh podeželskih osnovnih šol na Kozjanskem. Za zbiranje podatkov smo uporabili anketni vprašalnik, ki so ga učitelji posredovali svojim učencem in z njihovo pomočjo reševali. Anketni vprašalniki so bili objavljeni v aplikaciji 1ka, pridobljeni podatki so bili obdelani v programu SPSS. Ugotovili smo, da obstajajo statistično pomembne razlike pri uporabi učbenika za samostojno učenje glede na obiskan razred, in sicer ga, pogosteje uporabljajo učenci 7. razreda. Prav tako so učenke tiste, ki pogosteje uporabljajo učbenik tudi doma. Ugotovili smo, da učenci, ki so s strani učitelja deležni več spodbud za samostojno rabo učbenika, ga pogosteje samostojno uporabljajo. Razlike so bile ugotovljene tudi pri različno uporabljenih učbenikih. Učencem je najpomembneje, da učbenik vsebuje veliko slikovnega gradiva, ki je kakovostno in jih vodi k boljšemu razumevanju, kar je bilo podprto tudi z zadnjim raziskovalnim vprašanjem, na katerega je največji delež učencev odgovoril, da bi si želeli spremeniti grafično podobo učbenika, medtem ko jih je veliko zadovoljnih s sedanjim učbenikom za angleščino. Na podlagi pridobljenih rezultatov smo v zaključku strnili ugotovitve raziskave ter podali možnosti za nadaljnje in bolj poglobljeno raziskovanje tematike, s katero se ukvarjamo. Ključne besede: uporaba učbenika, samostojno učenje, učbeniki za angleščino, učni načrt Objavljeno v DKUM: 12.08.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 7
Celotno besedilo (1,60 MB) |
5. Sodobni didaktični diskurzi v kontekstu pedagoške tradicije : monografija v počastitev 80-letnice prof. dr. Martina Kramarja2025 Opis: Znanstvena monografija Sodobni didaktični diskurzi v kontekstu pedagoške tradicije celovito obravnava sodobna vprašanja didaktične teorije in prakse v luči pedagoške dediščine prof. dr. Martina Kramarja. V štirih tematskih sklopih poglavja obravnavajo ključne vidike učiteljevega profesionalnega razvoja, didaktičnega načrtovanja, oblikovanja učnega prostora ter teoretskih in zgodovinskih okvirov poučevanja. Poudarek je na refleksiji, avtonomiji učitelja, aktivni vlogi učenca ter pomenu premišljenega in raziskovalno podprtega pedagoškega delovanja. Monografija s svojo vsebinsko raznolikostjo ter konceptualno globino ne le ohranja, temveč tudi razvija temeljne ideje Kramarjevega znanstvenega opusa ter pomembno prispeva k razumevanju izzivov in možnosti sodobne pedagoške prakse. Ključne besede: refleksija, didaktika, učni cilji, učne oblike, učitelj, učenec, oddelčna skupnost, visokošolsko izobraževanje, projektno učno delo, učni prostor, profesionalni razvoj, pedagoške paradigme, inovacije v poučevanju, raziskovanje učiteljeve prakse Objavljeno v DKUM: 21.07.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 18
Celotno besedilo (4,96 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
6. Didaktika : Med dediščino preteklosti in sodobnim utripom učenja in poučevanja, zbornik povzetkov2025, zbornik Opis: Zbornik povzetkov konference prinaša raznolike in aktualne prispevke s področja vzgoje in izobraževanja. V osrednjem delu so predstavljene teme refleksije učiteljev, procesno usmerjenega študija ter sodobnih izzivov visokošolske didaktike. Razprave se dotikajo tudi stresa in izgorelosti učiteljev ter participacije študentov v akademskem odločanju. V sklopu specialnih didaktik avtorji obravnavajo pomen kulturne dediščine, matematične koncepte, zgodovinsko poučevanje in praktične vidike pouka biologije. Prispevki o jezikovnem pouku izpostavljajo pomen kritičnega branja, jezikovne politike in metodike. Sekcija o pouku izpostavlja sodobne didaktične pristope, pouk na prostem ter teoretske modele. Zadnji sklop vključuje prispevke o svetovalnem delu, umetnosti v izobraževanju ter izzivih pri izobraževanju odraslih. Skupno zbornik odraža preplet teoretskih uvidov in praktičnih rešitev za izboljšanje kakovosti izobraževalnega procesa. Ključne besede: refleksija učiteljev, visokošolska didaktika, procesno usmerjen študij, participacija študentov, specialne didaktike, pouk, svetovalno delo, kulturna dediščina, poučevanje jezikov, didaktične metode, izobraževanje odraslih, kakovost izobraževanja Objavljeno v DKUM: 20.06.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 8
Povezava na datoteko |
7. Selected Contemporary Research on Special Needs, Giftedness, and Talent in Slovenia2025, znanstvena monografija Opis: This monograph covers an extensive array of topics related to special needs, talent, and giftedness in the Slovenian educational system. It consists of twelve insightful chapters written by twenty-three authors, mostly from the University of Maribor's Faculty of Education. Addressing a wide range of professionals, the book examines innovative research and strategies to enhance the support and education of these special populations. The topics covered include speech and language therapy, reading adaptations and adjustments to music lessons for autistic students, the inclusion of children with special needs in folklore, and the identification and support of twice-exceptional students. It also discusses student involvement in school-home cooperation, early identification of mathematically gifted children, musical talent development, dance creativity in kindergarten, multilingual reading to expand vocabulary, and classroom design to encourage artistic expression. Overall, the monograph promotes a better understanding of these populations' specific needs and encourages discussion about creating inclusive, supportive, and effective educational environments. Ključne besede: special needs, giftedness and talent, inclusive education, supportive environments, Slovenian education system Objavljeno v DKUM: 13.06.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 274
Celotno besedilo (11,12 MB) Gradivo ima več datotek! Več... Gradivo je zbirka in zajema 12 gradiv! |
8. Svetovalno delo v dijaškem domu : magistrsko deloMaša Cvilak, 2024, magistrsko delo Opis: Svetovalno delo je eden izmed pomembnih vidikov v življenjih dijakov. To velja v kontekstu šole, za mnoge pa to velja tudi v kontekstu življenja v dijaškem domu. Za dijake, ki svoje življenje začenjajo ali pa nadaljujejo v dijaških domovih, je svetovalna služba lahko, poleg vzgojiteljev, ključnega pomena za njihovo dobro počutje, razvoj ter spopadanje s stiskami.
V teoretičnem delu se dotaknemo ključnih vidikov svetovalnega dela, dijaških domov ter stisk, ki jih mladostniki doživljajo skozi to turbulentno obdobje. V empiričnem delu smo s pomočjo različnih analiz ugotovili, da sta med nalogami svetovalne službe pomembni pomoč dijakom s posebnimi potrebami ter pomoč pri socialnih in ekonomskih stiskah, sta celo najpomembnejši nalogi svetovalnih delavcev po mnenju tistih, ki obiskujejo gimnazijo, najmanj pomembni pa sta po mnenju tistih, ki obiskujejo srednjo strokovno šolo. Ugotovili smo, da se mladostniki najpogosteje srečujejo s stiskami, povezanimi s samopodobo, najredkeje pa s težavami povezanimi z disciplino. Izkazalo se je, da se mladostniki pretežno strinjajo, da svetovalno službo obiskujejo dijaki, ki so problematični, in da si ti dijaki ne želijo, da bi vrstniki vedeli, da obiskujejo svetovalno službo. Raziskava je pokazala, da se dijaki v isti meri, kadar doživljajo stisko, včasih obrnejo na starše, svetovalno službo dijaškega doma ter na prijatelja ali sošolca. Ključne besede: svetovalno delo, dijaški dom, težave mladostnikov, šolski svetovalni delavci, odnos Objavljeno v DKUM: 29.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 81
Celotno besedilo (1,71 MB) |
9. Uporaba didaktičnih iger pri pouku zgodovine v osnovni šoli : magistrsko deloEva Fekonja, 2024, magistrsko delo Opis: Temeljni namen magistrskega dela je bil s pomočjo kvantitativnega in kvalitativnega metodološkega pristopa ugotoviti, v kolikšni meri se učitelji zgodovine v osnovni šoli poslužujejo didaktičnih iger pri svojem pouku.
V teoretičnem delu smo analizirali otroško igro, različne vrste iger, kot so fizična igra, simbolna igra in igra s pravili, ter raziskali, kako te oblike iger prispevajo k razvoju in učenju otrok. Poseben poudarek smo namenili didaktičnim igram in njihovi vlogi pri spodbujanju aktivnega učenja ter inovativnim učnim metodam, ki presegajo tradicionalne pedagoške pristope. Primerjali smo tradicionalni pouk in pouk, obogaten z didaktičnimi igrami, ter preučili prednosti in slabosti obeh metod. V empiričnem delu smo s kvantitativno raziskavo preučevali pogostost uporabe didaktičnih iger pri pouku zgodovine ter jih kvalitativno preizkusili na Osnovni šoli Fram. Rezultati kažejo, da učitelji prepoznavajo didaktične igre kot učinkovito dopolnilo pri utrjevanju in ponavljanju snovi, saj spodbujajo aktivnost in motivacijo učencev. Učitelji, ki uporabljajo formativno spremljanje, igre pogosteje vključujejo v pouk, vendar se hkrati soočajo z izzivi, kot sta pomanjkanje časa in manjša primernost iger za preverjanje znanja. Ključne besede: Otroška igra, didaktične igre, formativno spremljanje, učni proces, učenje Objavljeno v DKUM: 28.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 69
Celotno besedilo (1,78 MB) |
10. Zaznavanje kakovosti šolskega življenja srednješolcev in njihova nagnjenja k vseživljenjskemu učenju : magistrsko deloAdriana Anžel, 2024, magistrsko delo Opis: Namen magistrskega dela je bil preučiti mnenja dijakov o kakovosti šolskega življenja in njihova nagnjenja k vseživljenjskemu učenju glede na spol, vrsto šole in učni uspeh. V teoretičnem delu smo najprej opredelili kakovost in koncepte, povezane s kakovostjo v vzgoji in izobraževanju. Največji poudarek smo dali pomenu in dejavnikom kakovosti šolskega življenja srednješolcev. Nato smo opredelili nagnjenja k vseživljenjskemu učenju in pojasnili motivacijo učencev, da nenehno izpopolnjujejo svoje znanje. V empiričnem delu magistrskega dela smo predstavili izsledke kvantitativne anketne raziskave. Vzorčno enoto je sestavljalo 306 dijakov zadnjih letnikov srednjih šol v Podravski statistični regiji. Raziskava je pokazala, da obstaja šibka, pozitivna in statistično pomembna povezava med kakovostjo šolskega življenja srednješolcev in njihovimi nagnjenji k vseživljenjskemu učenju. Ugotovili smo, da ne obstajajo statistično pomembne razlike v kakovosti šolskega življenja glede na spol in vrsto šole. Le-te pa so se pojavljale v nagnjenjih k vseživljenjskemu učenju. Dijakinje so dosegale višjo stopnjo nagnjenj k vseživljenjskemu učenju kot dijaki. Srednješolci, ki obiskujejo splošne gimnazije, so izražali višja nagnjenja k vseživljenjskemu učenju kot dijaki srednjih strokovnih in poklicnih šol. Statistično pomembne povezave v kakovosti šolskega življenja in nagnjenjih k vseživljenjskemu učenju smo zabeležili tudi pri spremenljivki učni uspeh. Ključne besede: kakovost življenja, kakovost izobraževanja, kakovost šolskega življenja, vseživljenjsko učenje, vseživljenjska nagnjenja srednješolcev Objavljeno v DKUM: 10.09.2024; Ogledov: 38; Prenosov: 72
Celotno besedilo (2,70 MB) |