1. Svetovalno delo v dijaškem domu : magistrsko deloMaša Cvilak, 2024, magistrsko delo Opis: Svetovalno delo je eden izmed pomembnih vidikov v življenjih dijakov. To velja v kontekstu šole, za mnoge pa to velja tudi v kontekstu življenja v dijaškem domu. Za dijake, ki svoje življenje začenjajo ali pa nadaljujejo v dijaških domovih, je svetovalna služba lahko, poleg vzgojiteljev, ključnega pomena za njihovo dobro počutje, razvoj ter spopadanje s stiskami.
V teoretičnem delu se dotaknemo ključnih vidikov svetovalnega dela, dijaških domov ter stisk, ki jih mladostniki doživljajo skozi to turbulentno obdobje. V empiričnem delu smo s pomočjo različnih analiz ugotovili, da sta med nalogami svetovalne službe pomembni pomoč dijakom s posebnimi potrebami ter pomoč pri socialnih in ekonomskih stiskah, sta celo najpomembnejši nalogi svetovalnih delavcev po mnenju tistih, ki obiskujejo gimnazijo, najmanj pomembni pa sta po mnenju tistih, ki obiskujejo srednjo strokovno šolo. Ugotovili smo, da se mladostniki najpogosteje srečujejo s stiskami, povezanimi s samopodobo, najredkeje pa s težavami povezanimi z disciplino. Izkazalo se je, da se mladostniki pretežno strinjajo, da svetovalno službo obiskujejo dijaki, ki so problematični, in da si ti dijaki ne želijo, da bi vrstniki vedeli, da obiskujejo svetovalno službo. Raziskava je pokazala, da se dijaki v isti meri, kadar doživljajo stisko, včasih obrnejo na starše, svetovalno službo dijaškega doma ter na prijatelja ali sošolca. Ključne besede: svetovalno delo, dijaški dom, težave mladostnikov, šolski svetovalni delavci, odnos Objavljeno v DKUM: 29.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 50
Celotno besedilo (1,71 MB) |
2. Uporaba didaktičnih iger pri pouku zgodovine v osnovni šoli : magistrsko deloEva Fekonja, 2024, magistrsko delo Opis: Temeljni namen magistrskega dela je bil s pomočjo kvantitativnega in kvalitativnega metodološkega pristopa ugotoviti, v kolikšni meri se učitelji zgodovine v osnovni šoli poslužujejo didaktičnih iger pri svojem pouku.
V teoretičnem delu smo analizirali otroško igro, različne vrste iger, kot so fizična igra, simbolna igra in igra s pravili, ter raziskali, kako te oblike iger prispevajo k razvoju in učenju otrok. Poseben poudarek smo namenili didaktičnim igram in njihovi vlogi pri spodbujanju aktivnega učenja ter inovativnim učnim metodam, ki presegajo tradicionalne pedagoške pristope. Primerjali smo tradicionalni pouk in pouk, obogaten z didaktičnimi igrami, ter preučili prednosti in slabosti obeh metod. V empiričnem delu smo s kvantitativno raziskavo preučevali pogostost uporabe didaktičnih iger pri pouku zgodovine ter jih kvalitativno preizkusili na Osnovni šoli Fram. Rezultati kažejo, da učitelji prepoznavajo didaktične igre kot učinkovito dopolnilo pri utrjevanju in ponavljanju snovi, saj spodbujajo aktivnost in motivacijo učencev. Učitelji, ki uporabljajo formativno spremljanje, igre pogosteje vključujejo v pouk, vendar se hkrati soočajo z izzivi, kot sta pomanjkanje časa in manjša primernost iger za preverjanje znanja. Ključne besede: Otroška igra, didaktične igre, formativno spremljanje, učni proces, učenje Objavljeno v DKUM: 28.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 45
Celotno besedilo (1,78 MB) |
3. Zaznavanje kakovosti šolskega življenja srednješolcev in njihova nagnjenja k vseživljenjskemu učenju : magistrsko deloAdriana Anžel, 2024, magistrsko delo Opis: Namen magistrskega dela je bil preučiti mnenja dijakov o kakovosti šolskega življenja in njihova nagnjenja k vseživljenjskemu učenju glede na spol, vrsto šole in učni uspeh. V teoretičnem delu smo najprej opredelili kakovost in koncepte, povezane s kakovostjo v vzgoji in izobraževanju. Največji poudarek smo dali pomenu in dejavnikom kakovosti šolskega življenja srednješolcev. Nato smo opredelili nagnjenja k vseživljenjskemu učenju in pojasnili motivacijo učencev, da nenehno izpopolnjujejo svoje znanje. V empiričnem delu magistrskega dela smo predstavili izsledke kvantitativne anketne raziskave. Vzorčno enoto je sestavljalo 306 dijakov zadnjih letnikov srednjih šol v Podravski statistični regiji. Raziskava je pokazala, da obstaja šibka, pozitivna in statistično pomembna povezava med kakovostjo šolskega življenja srednješolcev in njihovimi nagnjenji k vseživljenjskemu učenju. Ugotovili smo, da ne obstajajo statistično pomembne razlike v kakovosti šolskega življenja glede na spol in vrsto šole. Le-te pa so se pojavljale v nagnjenjih k vseživljenjskemu učenju. Dijakinje so dosegale višjo stopnjo nagnjenj k vseživljenjskemu učenju kot dijaki. Srednješolci, ki obiskujejo splošne gimnazije, so izražali višja nagnjenja k vseživljenjskemu učenju kot dijaki srednjih strokovnih in poklicnih šol. Statistično pomembne povezave v kakovosti šolskega življenja in nagnjenjih k vseživljenjskemu učenju smo zabeležili tudi pri spremenljivki učni uspeh. Ključne besede: kakovost življenja, kakovost izobraževanja, kakovost šolskega življenja, vseživljenjsko učenje, vseživljenjska nagnjenja srednješolcev Objavljeno v DKUM: 10.09.2024; Ogledov: 38; Prenosov: 38
Celotno besedilo (2,70 MB) |
4. Association between one's attachment to parents and subsequent attachment to a partnerJernej Kovač, Marija Javornik, 2021, izvirni znanstveni članek Opis: The primary purpose of this study was to explore the association between individuals' attachments to their mothers and fathers, and their subsequent attachments to partners, based on research conducted in Slovenia. Participants in the empirical study were antenuptial couples who attended the premarital counselling course organized by and offered through the Franciscan Family Institute in Ljubljana, Slovenia. In order to explore more fully the concept of attachment, the authors of the study focused on the following dimensions: trust, communication and estrangement. The results of the study showed greater similarities in the three identified dimensions to the way in which both women and men experience attachment to their mothers and partners, while there were marked differences in the subjects' experience of attachment to their fathers. Ključne besede: family, attachment, children, parents, mothers, fathers Objavljeno v DKUM: 04.09.2024; Ogledov: 43; Prenosov: 4
Celotno besedilo (297,85 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
5. Sodelovanje šolske skupnosti s starši, učenci in domačim krajem : magistrsko deloDušan Ivanišević, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu je obravnavana tematika sodelovanja šol s starši, ki predstavlja pomemben vidik razvoja šolstva in sodobne izzive, s katerimi se šole danes soočajo. V teoretičnem delu je na začetku opredeljen pojem komunikacija in načini komuniciranja, s poudarkom na učiteljevih komunikacijskih kompetencah, ki so pri sodelovanju s starši zelo pomembne. V nadaljevanju so opisane formalne in neformalne oblike sodelovanja s starši, ki so zakonsko predpisane, zato je omenjena tudi šolska zakonodaja, ki v Beli knjigi o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji ureja to področje. Predstavljeni so tudi tipi odnosov med učitelji in starši, prav tako ovire, ki se pojavljajo med njimi. V zadnjem poglavju so na kratko opisani odnosi med učitelji in učenci, s poudarkom na šolski klimi, ki vpliva na razpoloženje v socialnem okolju.
V empiričnem delu naloge so na podlagi rešenega anketnega vprašalnika 66 učencev 8. in 9. razredov osnovnih šol na področju Maribora in lestvice stališč 30 osnovnošolskih učiteljev predstavljene glavne ugotovitve raziskave. Učenci menijo, da je šolska skupnost zbor predstavnikov učencev, izvoljenih ob začetku šolskega leta. Učinkovitost govorilnih ur in roditeljskih sestankov večinoma ocenjujejo kot bolj učinkovite, pisna sporočila pa kot srednje učinkovita. Med neformalnimi oblikami kot najbolj učinkovite oblike učenci ocenjujejo dneve dejavnosti in se večinoma popolnoma strinjajo, da je sodelovanje šole s starši zelo pomembno področje delovanja. Učenci se tudi v glavnem strinjajo, da sodelovanje šole s starši pozitivno vpliva na stališča učencev do šole. Učitelji se v glavnem strinjajo, da so bolj naklonjeni formalnim oblikam sodelovanja, so pa neodločeni glede neformalnih oblik sodelovanja. Popolnoma se strinjajo, da je uspešnost sodelovanja s starši povezana s pedagoško razgledanostjo in strokovnostjo in da so komunikacijske kompetence pomembne pri sodelovanju s starši. V glavnem se strinjajo, da je sodelovanje šol z lokalno skupnostjo nujno zaradi oblikovanja enotnejšega socializacijskega prostora učencev. Ključne besede: sodelovanje, šola, učenci, učitelji, starši, lokalna skupnost Objavljeno v DKUM: 09.05.2024; Ogledov: 205; Prenosov: 54
Celotno besedilo (2,28 MB) |
6. Individualna pomoč in podpora učencem z učnimi težavami : študija primera Dnevnega centra za otroke in mladostnike PikaSaša Rojko, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo se osredotočili na analizo nudenja individualne pomoči in drugih oblik podpore v Dnevnem centru za otroke in mladostnike PIKA. V teoretičnem delu smo opredelili temeljne koncepte, ki so pomembni za razumevanje učnih težav in oblik dela za njihovo odpravo. Na podlagi obstoječe literature smo raziskali vrste in oblike učnih težav, ki obstajajo, in njihove prepoznavne značilnosti. Proučili smo proces obravnave otroka in se na podlagi literature seznanili s temeljnimi načeli, ki jih je pri nudenju pomoči treba upoštevati. Osredotočili smo se tudi na predstavitev individualnih in skupinskih oblik pomoči ter drugih metod in oblik dela. Na koncu smo predstavili še delovanje dnevnih centrov in zakonodajo, po kateri se morajo ravnati. V empiričnem delu smo izvedli študijo primera Dnevnega centra za otroke in mladostnike PIKA v Mariboru. Ugotovili smo, da se zaposleni v dnevnem centru soočajo s širokim spektrom otrok z raznimi učnimi in psihosocialnimi težavami. Čeprav pri svojem delu posegajo po individualni in skupinski obliki dela, dosežejo največje in najhitrejše spremembe v vedenju in procesu učenja z individualno obliko. Ključne besede: individualna pomoč, skupinska pomoč, dnevni center, učne težave Objavljeno v DKUM: 15.04.2024; Ogledov: 253; Prenosov: 63
Celotno besedilo (1,84 MB) |
7. The role of education in sustainable dietary patterns in SloveniaAndrej Kirbiš, Monika Lamot, Marija Javornik, 2021, izvirni znanstveni članek Opis: The most sustainable dietary patterns involve the consumption of plant-based (vegan) foods, excluding or reducing animal products, including meat, fish, and dairy, yet there is a lack of research on determinants of sustainable dietary patterns in central European countries. The present article aimed to examine the prevalence of sustainable dietary practices and attitudes among the Slovenian public and to investigate the role of education in fostering sustainable dietary patterns. We analyzed a representative national sample of Slovenians, with data gathered in 2019 (ISSP/Slovenian Public Opinion; N = 1079; 51.2% females). The results indicate that most Slovenians do not have sustainable dietary practices or attitudes with regard to health, the environment, animals, and dietary minorities. One in four Slovenians consume meat at least once per day and one in two consume meat three to six times per week. In addition, 78.2% of Slovenians consume milk at least three times per week; more than half consume milk daily or more often. Fish consumption is the least frequent among the three food groups. At least two-thirds of Slovenians also hold attitudes that are low in sustainability. Results also show that, after controlling for confounding variables, higher educational level emerged as an independent predictor of lower meat consumption, but not of lower fish or milk consumption. Furthermore, those in the lowest educational group are significantly less likely to hold sustainable attitudes than those in the higher educational group. Finally, current student status only decreases meat consumption. Since our results show an educational gradient in meat consumption and attitudes, public health and environmental campaigns should focus on the less-educated groups, encouraging them to reduce meat intake and fostering more sustainable attitudes. Ključne besede: dietary patterns, education, sustainability, attitudes, meat, animals Objavljeno v DKUM: 12.04.2024; Ogledov: 223; Prenosov: 35
Celotno besedilo (464,36 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
8. Izdelava senzorične table za 1. in 2. starostno obdobje ter odziv predšolskih otrok na njeno praktično uporabo : diplomsko deloUrška Čeh, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obsega obravnavo pomena igre in igrač za predšolske otroke. Namen diplomskega dela je izdelava senzorične table, ki bi bila primerna tako za 1. kot 2. starostno obdobje. Izdelana igrača bo nekaj časa prisotna v vrtcu. Na podlagi opazovanja igre z didaktično igračo bomo glede na vnaprej zapisane postavke ocenjevali njeno uporabo. Z diplomsko nalogo želimo namreč predstaviti izdelavo didaktične igrače, ki bi pozitivno vplivala na razvoj različnih področij pri otroku, ob tem pa bi tudi staršu nudila različne možnosti in ideje za lastno oblikovanje težavnih nalog na osnovi igre.
V teoretičnem delu je predstavljen pomen igre in igrač za otroka. Pozornost smo namenili tudi vlogi odraslega, predvsem pri pomembnosti izbire in nakupovanja igrač. Vse igrače niso vedno primerne za otroka. Za njegov razvoj so dobre le tiste, ki upoštevajo kriterije dobre igrače, kar je v nadaljevanju tudi predstavljeno.
V empiričnem delu smo se posvetili izdelavi senzorične table, kjer smo poskušali upoštevati vse vidike dobre igrače. Le-to smo preizkusili v vrtcu in jo ocenili na podlagi vnaprej zapisanih postavk. S tem smo analizirali izdelano didaktično igračo. Ključne besede: igra, didaktična igrača, predšolski otroci, senzorična tabla, učenje Objavljeno v DKUM: 02.04.2024; Ogledov: 228; Prenosov: 43
Celotno besedilo (1,65 MB) |
9. Timske priprave v vrtcu : diplomsko deloKatja Kozel, 2023, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu z naslovom Timske priprave v vrtcu smo obravnavali načrtovanje vzgojno-izobraževalnega dela v vrtcu in osnovni šoli, kjer smo se osredotočili na pomen sodelovanja strokovnih delavcev v timu.
V teoretičnem delu smo posebno pozornost namenili Kurikulumu za vrtce, načrtovanju kurikuluma in opredelili učni načrt ter značilnosti njegovega načrtovanja. Obravnavali smo ravni in vrste priprav vzgojno-izobraževalnega dela ter hkrati zajeli artikulacijo pouka. Dotaknili smo se makroartikulacije, mediartikulacije in mikroartikulacije. V zadnjem poglavju teoretičnega dela smo se posvetili obravnavi pouka ter njegovih nalog, funkcij, dejavnikov, strukture in načel.
V empiričnem delu smo analizirali timsko delo vzgojiteljic in pomočnic vzgojiteljic pri načrtovanju, izvajanju načrtovanih in nenačrtovanih dejavnosti ter evalvaciji dela. Podatki so nam pokazali, da v večini strokovne delavke med seboj dobro sodelujejo in so v vzgojnem in izobraževalnem procesu enakopravne. Ključne besede: načrtovanje, priprave, artikulacija, pouk, sodelovanje Objavljeno v DKUM: 22.11.2023; Ogledov: 477; Prenosov: 73
Celotno besedilo (1,32 MB) |
10. Medpredmetno povezovanje filozofije za otroke v nekaterih osnovnošolskih učnih načrtih 3. triade : magistrsko deloEva Cvitanič, 2023, magistrsko delo Opis: V osnovnošolskem predmetnem programu učitelji svoj predmet poučujejo v izoliranem okolju, kar izhaja iz tradicionalnega pojmovanja, da je učitelj avtoriteta, ki zmore samozadostno obravnavati učno snov in voditi aktivnosti v razredu. V magistrski nalogi smo ugotovili, da učitelji medpredmetnemu povezovanju namenijo zelo malo ur, pri svoji samooceni pa v povprečju izpostavljajo, da se medpredmetnega povezovanja pogosto poslužujejo. Trenutno stanje ne izpolnjuje zahtev integrativnega kurikuluma, ki predpostavlja stalno prepletanje disciplin v prid dvigu kakovosti obravnavanih vsebin. Tudi medpredmetno sodelovanje med učitelji je pomembna komponenta k izboljšanju učne izkušnje medpredmetnega povezovanja. Izkazalo se je, da učitelji pri sodelovanju sledijo potrebnim korakom za kakovostno izvedbo učne ure, s tem ko pri samostojni izvedbi manj dosledno uporabljajo priporočene korake, kot so predhodna določitev splošnih ciljev, metod, pregleda literature in evalvacije. Učiteljeve samoocene kažejo, da v visoki meri v svoj predmet vnašajo spretnosti in elemente filozofije za otroke. Izkazalo se je, da so najbolj dosledni pri vnašanju sodelovalnega mišljenja in najmanj kreativnega mišljenja v učno pripravo. Ravno tako smo ugotovili, da učitelji družboslovja in humanistike pogosteje vnašajo skrbnostno mišljenje k pouku kakor učitelji naravoslovja. Problem, ki smo ga zaznali, se nahaja v nepoenoteni definiciji kritičnega mišljenja, učitelji ga pogosto vnašajo v pouk, vendar se je izkazalo, da načini izvedbe ne ustrezajo standardom učenja kritičnega misleca, predvidenega z vidika predmeta filozofija za otroke. Le-ta je v visoki meri prisotna v učnih načrtih pri splošnih ciljih predmetov, po drugi strani pa predstavlja temelj usvajanja splošnih ciljev obveznih predmetov 3. triade. Predmet filozofija za otroke bi si tako zaslužila vsaj omembo v učnih načrtih obveznih predmetov v poglavju »medpredmetne povezave«. Ključne besede: medpredmetno povezovanje, medpredmetno sodelovanje, učni načrti, filozofija za otroke, literarno motivacijsko sredstvo. Objavljeno v DKUM: 07.09.2023; Ogledov: 434; Prenosov: 78
Celotno besedilo (2,94 MB) |