| | SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Iskanje po katalogu digitalne knjižnice Pomoč

Iskalni niz: išči po
išči po
išči po
išči po
* po starem in bolonjskem študiju

Opcije:
  Ponastavi


1 - 10 / 216
Na začetekNa prejšnjo stran12345678910Na naslednjo stranNa konec
1.
Razvoj modela za ugotavljanje podhranjenosti pri hospitaliziranih pediatričnih pacientih z metodami podatkovnega rudarjenja in neinvazivnimi kazalniki
Petra Klanjšek, 2024, doktorska disertacija

Opis: Izhodišča: Neprepoznana podhranjenost pri hospitaliziranih otrocih in mladostnikih lahko vodi v kronično podhranjenost, otežuje zdravljenje osnovne bolezni ter poslabša klinične izide. Z rutinskim presejanjem tveganja za podhranjenost ob hospitalizaciji se olajša pravočasno prepoznavanje podhranjenosti, z ustreznimi prehranskimi intervencijami se preprečijo trajne posledice podhranjenosti, zmanjšajo se stroški zdravljenja in skrajša se hospitalizacija otrok in mladostnikov. Priporoča se uporaba presejalnega orodja, razvitega v kliničnem okolju za točno določeno populacijo hospitaliziranih otrok in mladostnikov ter kliniko. Namen doktorske disertacije je bil razviti model za ugotavljanje tveganja podhranjenosti pri hospitaliziranih otrocih in mladostnikih z metodami podatkovnega rudarjenja in neinvazivnimi kazalniki. Metode: Izvedli smo presečno opazovalno raziskavo z uporabo zaporednega eksplorativnega načrta mešanih metod na populaciji hospitaliziranih otrok in mladostnikov, starih od 1 meseca do 18 let. V kvalitativnem delu smo podatke zbrali s pregledom, analizo in sintezo literature ter jih analizirali z induktivnim generiranjem kategorij spremenljivk, ki so bile vključene v obrazec z vprašanji. V kvantitativnem delu smo podatke zbrali z obrazcem z vprašanji, zdravnikovo poglobljeno oceno prehranskega tveganja, klasifikacijo prehranskega stanja Svetovne zdravstvene organizacije, antropometričnimi meritvami in anketiranjem staršev otrok oz. mladostnikov. Podatke smo analizirali z uporabo deskriptivne in inferenčne statistike ter inteligentnimi metodami podatkovnega rudarjenja. Rezultati: Od 180 otrok in mladostnikov jih je v učni skupini sodelovalo 142 in v testni 38. Od 277 zbranih spremenljivk, vključenih v zbiranje podatkov, smo v razvoj modelov vključili 30 statistično značilnih, kot so: izguba telesne mase, izguba mišične ali maščobne mase, prehranski vnos, gastrointestinalni simptomi. Razvili smo 3 statistične modele in 10 modelov podatkovnega rudarjenja. Najboljše rezultate testiranja ima model GP (AUC = 1, 95 % IZ 1, 1), med statističnimi pa model Logistična regresija (AUC = 0,977, 95 % IZ 0,922, 1). Ujemanje modela GP s poglobljeno oceno prehranskega tveganja je popolno (κ = 1, 95 % IZ 1, 1). Ujemanje modela Logistična regresija s poglobljeno oceno prehranskega tveganja je prav tako skoraj popolno (κ = 0, 837, 95 % IZ 0,659, 1,014) s Se 93,3 %, Sp 91,3 %, PPV 95,5 % in NPV 87,5 %. Ujemanje s SZO klasifikacijo prehranskega stanja je pri obeh modelih precejšnje (κ = med 0,73 in 0,78). Nobeden od razvitih modelov se ne razlikuje statistično značilno od poglobljene ocene prehranskega tveganja in SZO klasifikacije prehranskega stanja. Model, razvit z inteligentnimi metodami, je v primerjavi s statističnim modelom uspešnejše ugotavljal podhranjenost pri hospitaliziranih otrocih in mladostnikih, prav tako v primerjavi s SZO klasifikacijo prehranskega stanja. Razprava in zaključek: Vseh 13 razvitih modelov presejanja je dokazano veljavnih z visoko napovedno vrednostjo ugotavljanja tveganja za podhranjenost. Priporočamo testiranje modelov na večji populaciji hospitaliziranih otrok in mladostnikov v ostalih pediatričnih zdravstvenih institucijah v Sloveniji. S tem bi modele modificirali, dopolnjevali in prilagodili kliniki, v kateri bi jih uporabljali z namenom zagotavljanja kakovosti celostne zdravstvene obravnave otrok in mladostnikov. Uvajanje rutinskega prehranskega presejanja z razvitimi modeli predstavlja temelj sistematične obravnave klinične poti prehranskega presejanja.
Ključne besede: tveganje za podhranjenost, nedohranjenost, prehransko presejalno orodje, otrok, prehransko stanje
Objavljeno v DKUM: 30.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 9
.pdf Celotno besedilo (8,53 MB)

2.
Self-management of chronic diseases : a concept analysis
Lucija Gosak, Dominika Vrbnjak, Majda Pajnkihar, 2022, pregledni znanstveni članek

Opis: Introduction. Due to coronavirus disease 2019, which affected the provision of nursing care to chronic patients, the self-management of patients has increased through the use of modern technology. To support the self-management of chronic patients, it is essential to analyze and clarify the concept of self-management before using it in practice. Methods. A literature search was performed in the Web of Science, PubMed, CINAHL, ScienceDirect, Sage Journals, MEDLINE, Cochrane Library databases, in addition to Google Scholar and COBISS using the keywords “concept,” “self-care,” “chronic disease,” and “nurse.” Qualitative, quantitative, and mixed methods research, books, and abstracts, related to the selected concept in English were included in the review. Studies were ranked according to the hierarchy of evidence. Concept analysis by Cutcliffe and McKenna was used. Results. Of the 2974 identified studies, 31 were included in the analysis. Seven attributes were identified: assessment of physical and emotional signs and symptoms, response to changes, consultation with the health care provider, communication, goals, attention to treatment effectiveness, and awareness of the situation. The antecedents are learning, motivation, habits, cultural and religious values, self-efficacy, literacy. The consequences concept includes improving individuals’ clinical outcomes and quality of life and reducing public health costs. Conclusions. As nursing care focuses more and more on self-management of the disease and not just on treatment, patients are increasingly using different techniques to manage their disease. By incorporating the concept of self-management of chronic disease into modern technology, we can contribute to patient care.
Ključne besede: chronic patients, health care, self-care, self-management
Objavljeno v DKUM: 13.06.2024; Ogledov: 149; Prenosov: 21
.pdf Celotno besedilo (215,81 KB)
Gradivo ima več datotek! Več...

3.
Kakovost negovalne dokumentacije z vidika osredotočenosti na osebo in vpeljave elektronskega zdravstvenega zapisa
Maja Klančnik Gruden, 2024, doktorska disertacija

Opis: Uvod: Dokumentacija zdravstvene nege podpira medicinske sestre pri sprejemanju kliničnih odločitev, zato je pomembno, da je kakovostna in ustreza strokovnim zahtevam ter odseva načela osredotočenosti na osebo, česar raziskave ne potrjujejo. Uvedba elektronskega zapisa zdravstvene nege (EZZN) kaže pozitivne učinke, ki niso enoznačni in zanesljivi. Namen doktorske disertacije je izdelati predlog izboljšav obstoječega kliničnega informacijskega sistema zdravstvene nege, ki bi medicinske sestre spodbujal k izvajanju bolj na osebo osredotočene zdravstvene nege. Metode: Raziskava je temeljila na paradigmi pragmatizma in uporabi mešanih metode. Kot raziskovalni pristop je bilo uporabljeno akcijsko raziskovanje. Izveden je bil en cikel, ki je potekal v petih korakih: identifikacija problema, načrtovanje, intervencija, evalvacija in integracija.V okviru identifikacije problema sta bili konvergentno izvedeni kvantitativna in kvalitativna raziskava. V kvantitativno raziskavo je bilo vključenih 207 dokumentacij otrok z akutno okužbo spodnjih dihal s treh oddelkov. Izvedena je bila opazovalna presečna raziskava s pomočjo merskega instrumenta Q-DIO. V kvalitativno raziskavo je bilo vključenih 60 dokumentacij otrok, ki so bili zbrani s pomočjo kategorizacijske matrike, izdelane na osnovi teorije Na osebo osredotočena zdravstvena nega ter analizirani po metodi direktivne analize vsebine. V fazi intervencije je bila izvedena učna delavnica, priprava pa v fazi načrtovanja. Učne delavnice se je udeležilo 47 članov tima zdravstvene nege iz oddelka, kjer so uporabljali EZZN. Ti so bili v fazi evalvacije povabljeni k sodelovanju v drugi kvalitativni raziskavi, izvedeni s pomočjo fokusnih skupin. Teh se je udeležilo 28 oseb. Zbrani podatki so bili analizirani s pomočjo orodja tematska mreža. V zadnji fazi so bili za izdelavo priporočil integrirani rezultati raziskav, analiza literature in načela teorije Na osebo osredotočena zdravstvena nega. Rezultati: Kakovost zapisov zdravstvene nege je bila pomembno višja na oddelku, kjer so uporabljali EZZN in standardiziran jezik za poimenovanje negovalnih diagnoz (p < 0,05). Najbolje so bile podprte faze procesa zdravstvene nege: izvajanje (100 %), postavljanje negovalnih diagnoz (98 %) in ocenjevanje (87 %); najslabše je bilo podprto načrtovanje (51 %). Frekvenca in raznolikost pojavljanja negovalnih diagnoz sta bili največji v fiziološki in psihološki dimenziji, pri tem je imel oddelek, ki je uporabljal EZZN in standardiziran jezik, največjo raznolikost v vseh treh dimenzijah, kjer so se diagnoze pojavljale. Pri kvalitativni analizi zapisov zdravstvene nege je bilo ugotovljeno, da ti le delno pokrivajo pet procesov osredotočenosti na osebo. Na podlagi kvalitativne analize zapisov intervjujev fokusnih skupin sta bili oblikovani dve tematski mreži: uporabnost kliničnega informacijskega sistema zdravstvene nege in na osebo osredotočeni zapisi zdravstvene nege. Razprava in sklep: Dokumentacija zdravstvene nege je pomembno orodje pri odločanju medicinskih sester. Zagotavljanje in preverjanje njene kakovosti s standardiziranimi orodji sta zato pomembni. Uporaba elektronske dokumentacije prispeva k večji kakovosti in bolj celostni obravnavi, vendar še ni zagotovilo kakovosti. Na osnovi integracije rezultatov raziskave, analize literature in teorije Na osebo osredotočena zdravstvena nega je bilo izpostavljenih pet tematskih sklopov: kompetence uporabnikov, podporno okolje, uporabniku prijazen in na procesu zdravstvene nege zasnovan informacijski sistem, pristno delovanje in izidi zdravstvene nege.
Ključne besede: na osebo osredotočena zdravstvena nega, elektronski zapis zdravstvene nege, klinični informacijski sistem zdravstvene nege, akutna bolnišnična obravnava
Objavljeno v DKUM: 09.05.2024; Ogledov: 278; Prenosov: 63
.pdf Celotno besedilo (5,73 MB)

4.
The KIDSCREEN-27 scale: translation and validation study of the Slovenian version
Leona Cilar Budler, Majda Pajnkihar, Ulrike Ravens-Sieberer, Owen Barr, Gregor Štiglic, 2022, izvirni znanstveni članek

Opis: Background: There are many methods available for measuring social support and quality of life (QoL) of adolescents, of these, the KIDSCREEN tools are most widely used. Thus, we aimed to translate and validate the KIDSCREEN-27 scale for the usage among adolescents aged between 10 and 19 years old in Slovenia. Methods: A cross-sectional study was conducted among 2852 adolescents in primary and secondary school from November 2019 to January 2020 in Slovenia. 6-steps method of validation was used to test psychometric properties of the KIDSCREEN-27 scale. We checked descriptive statistics, performed a Mokken scale analysis, parametric item response theory, factor analysis, classical test theory and total (sub)scale scores. Results: All five subscales of the KIDSCREEN-27 formed a unidimensional scale with good homogeneity and reliability. The confirmatory factor analysis showed poor fit in user model versus baseline model metrics (CFI = 0.847; TLI = 0.862) and good fit in root mean square error (RMSEA = 0.072; p(χ2) < 0.001). A scale reliability was calculated using Cronbach's α (0.93), beta (0.86), G6 (0.95) and omega (0.93). Conclusions: The questionnaire showed average psychometric properties and can be used among adolescents in Slovenia to find out about their quality of life. Further research is needed to explore why fit in user model metrics is poor.
Ključne besede: social support, adolescent, psychometrics, factor analysis, quality of life
Objavljeno v DKUM: 23.08.2023; Ogledov: 335; Prenosov: 27
.pdf Celotno besedilo (1,77 MB)
Gradivo ima več datotek! Več...

5.
Emotional intelligence among nursing students: findings from a longitudinal study
Leona Cilar Budler, Lucija Gosak, Dominika Vrbnjak, Majda Pajnkihar, Gregor Štiglic, 2022, izvirni znanstveni članek

Opis: Emotional intelligence is an important factor for nursing students’ success and work performance. Although the level of emotional intelligence increases with age and tends to be higher in women, results of different studies on emotional intelligence in nursing students vary regarding age, study year, and gender. A longitudinal study was conducted in 2016 and 2019 among undergraduate nursing students to explore whether emotional intelligence changes over time. A total of 111 undergraduate nursing students participated in the study in the first year of their study, and 101 in the third year. Data were collected using the Trait Emotional Intelligence Questionnaire Short Form (TEIQue-SF) and Schutte Self Report Emotional Intelligence Test (SSEIT). There was a significant difference in emotional intelligence between students in their first (M = 154.40; 95% CI: 101.85–193.05) and third year (M = 162.01; 95% CI: 118.65–196.00) of study using TEIQue-SF questionnaire. There was a weak correlation (r = 0.170) between emotional intelligence and age measuring using the TEIQue-SF questionnaire, and no significant correlation when measured using SSEIT (r = 0.34). We found that nursing students’ emotional intelligence changes over time with years of education and age, suggesting that emotional intelligence skills can be improved. Further research is needed to determine the gendered nature of emotional intelligence in nursing students.
Ključne besede: emotional intelligence, nursing, students, caring experience, TEIQue-SF, SSEIT
Objavljeno v DKUM: 23.08.2023; Ogledov: 428; Prenosov: 40
.pdf Celotno besedilo (798,48 KB)
Gradivo ima več datotek! Več...

6.
Nursing support in facilitating mental well-being of adolescents
Leona Cilar Budler, 2022, doktorska disertacija

Opis: Background: Mental well-being is a state in which an individual acts positively, feels good, copes with the daily stressors and contributes to his/her community. Adolescents are a population who experience the various stressors brought on by growing up. The purpose of the doctoral dissertation is to determine the mental well-being of adolescents in correlation with the support of family, friends, teachers, and nurses. Methods: The research was based on the paradigm of pragmatism which supports the usage of quantitative and qualitative approaches using mixed methods. The quantitative part of the research included 2 972 adolescents. The survey method was used, descriptive and inferential statistics and presentation of the results were done with the help of tables, charts and figures. In the qualitative part of the research, data were collected using the interview method. Interviews were conducted with 5 focus groups involving 16 adolescents, 8 parents, 6 teachers, 3 legislators, and 6 nurses. The data were analysed following the steps of Corbin & Strauss (2008). Results: The mental well-being of adolescents is positively related (r = 0.624) to their social support. The mental well-being (r = -0.286) and social support (r = -0.239) of adolescents declines with age. Adolescents are of the opinion that the role of the nurse is to talk to them, help them, advise them, and explain difficulties that bother them. The mental well-being of adolescents is related to their interaction and interpersonal relations with parents, friends, and teachers. In ensuring the mental well-being of adolescents, we must consider the model multidimensional well-being. The Model of Interpersonal Relationships is proposed, which is formed based on the results of quantitative and qualitative part of the research and taking into account the concepts of the Theory of Interpersonal Relationships (Peplau, 1952) and the model of Multidimensional Well-being (Sarriera & Bedin, 2017). Discussion: Mental well-being is an important and relatively new concept in nursing. Adolescents’ mental well-being is closely linked to interpersonal relationships and a safe environment in which they can express themselves. Adolescents and parents do not obtain the necessary professional help in a timely manner. There is also a need for additional education on the mental well-being of adolescents among adolescents, parents, teachers, and nurses. Conclusion: Interpersonal relationships between adolescents, family, friends, teachers, and nurses are of major importance for ensuring mental well-being. There is a need for further research to improve the mental well-being of adolescents worldwide.
Ključne besede: youth, mental health, quality of life, social support, nursing
Objavljeno v DKUM: 12.09.2022; Ogledov: 895; Prenosov: 251
.pdf Celotno besedilo (6,60 MB)

7.
Pomen, razumevanje in doživljanje duhovne oskrbe starejših oseb, obolelih za demenco, v socialnovarstvenih zavodih
Nataša Mlinar Reljić, 2021, doktorska disertacija

Opis: Izhodišča: Pomemben vidik celostne zdravstvene nege starejših oseb, obolelih za demenco, v socialnovarstvenih zavodih je zagotavljanje duhovnih potreb. Duhovna oskrba starejših oseb z demenco pomembno vpliva na izboljšanje kognitivnih sposobnosti, opravljanje dnevnih aktivnosti, na samozavest in pomaga pri soočanju z boleznijo. Vloga tima zdravstvene nege in oskrbe pri tem je ključnega pomena, saj mora pravočasno prepoznati in razumeti duhovne potrebe ter jih zadovoljiti. Z doktorsko disertacijo želimo raziskati pomen, razumevanje in doživljanje duhovne oskrbe starejših oseb, obolelih za demenco, v socialnovarstvenih zavodih. Raziskovalna metodologija in metode: Uporabljena je bila kvalitativna metodologija raziskovanja z interpretativno hermenevtično fenomenologijo kot metodo raziskavanja. Vzorčenje je bilo namensko in kriterijsko. Uporabili smo triangulacijo podatkov. Podatke smo zbrali z metodo poglobljenih, odprtih individualnih intervjujev in z metodo fokusnih skupin. Zbrane podatke smo analizirali in jih sintetizirali po fenomenološko-hermenevtični metodi. Rezultati: Ugotovitve kažejo, da mora duhovna oskrba temeljiti na spoštovanju, prijaznosti, ljubeznivosti, rahločutnosti, dostojanstvu, empatiji, sočutju, individualni in celostni obravnavi, na poznavanju življenjske zgodbe starejših oseb z demenco in osredotočenosti na majhnih, a zanje pomembnih stvareh. Člani tima zdravstvene nege in oskrbe se pri zagotavljanju duhovne oskrbe srečujejo s številnimi izzivi, da bi zadovoljili duhovne potrebe, med katerimi so najpomembnejše potrebe po iskanju (novega) smisla, povezanosti in pripadnosti. Razprava in zaključek: Na osnovi ugotovitev raziskave oblikovan model celostne duhovne oskrbe starejših oseb, obolelih z demenco, predstavlja edinstven in poglobljen vpogled v pomen, razumevanje in doživljanje duhovne oskrbe starejših oseb, obolelih za demenco, ki bivajo v socialnovarstvenih zavodih, njihovih svojcev in članov tima zdravstvene nege in oskrbe.
Ključne besede: duhovna oskrba, svojci, dom za starejše, medicinske sestre
Objavljeno v DKUM: 10.01.2022; Ogledov: 1876; Prenosov: 470
.pdf Celotno besedilo (2,69 MB)

8.
International Scientific Conference "Learning to Live and Work Together" : Book of Abstracts, June 10th, 2021, Slovenia
2021, zbornik

Opis: University of Maribor Faculty of Health Sciences is organizing the Online International Scientific Conference »LEARNING to Live and Work Together«, held on June 29th 2021. E-proceedings of the conference include most recent findings of domestic and foreign researchers and students in higher education, social work, nursing and health sciences. The conference aims to explore the quality of life for migrant students, transformative action in higher education, advances in nursing research and education as well as advanced nursing practice experience in Slovenian and international arena. It provides an opportunity to promote the development, dissemination and use of knowledge in the field of social work, nursing and health sciences for educators and health practitioners, furthermore they exchange research evidence, models of best practice and innovative ideas.
Ključne besede: higher education, social work, nursing, health sciences, conference, research
Objavljeno v DKUM: 08.10.2021; Ogledov: 1166; Prenosov: 129
.pdf Celotno besedilo (3,95 MB)
Gradivo ima več datotek! Več...

9.
Odnos in ovire študentov zdravstvene nege do raziskovalnega dela
Gregor Romih, 2021, magistrsko delo

Opis: Uvod: Raziskovanje v zdravstveni negi predstavlja vodilo klinične prakse za kakovostno in varno oskrbo pacientov. Raziskave kažejo, da imajo študenti pozitiven odnos do raziskovanja, vendar pa se pri tem srečujejo s številnimi ovirami. Namen zaključnega dela je bil raziskati odnos in zaznavanje ovir študentov zdravstvene nege do raziskovalnega dela. Metode: Izvedena je bila presečno opazovalna raziskava s kvantitativno metodologijo raziskovanja. Podatki so bili zbrani z anketnima vprašalnikoma na priložnostnem vzorcu študentov zdravstvene nege (n = 219). Statistična analiza je bila izvedena s programsko opremo IBM SPSS 23.0 in metodo opisne ter sklepne statistike. Rezultati: V povprečju je imelo 80 % anketiranih študentov pozitiven odnos do raziskovanja (M = 136,93; SD = 30,88; p < 0,001). Ugotovljena je bila statistično značilna razlika v odnosu do raziskovanja glede na letnik (p < 0,001) in stopnjo študija (p < 0,001). Kot največjo oviro v raziskovanju so študenti ocenili kompleksnost raziskovalnega procesa (M = 3,95; SD = 0,68) ter okoljske ovire (M = 3,53; SD = 0,59). Razlik v zaznavanju ovir glede na prejšnje izkušnje z raziskovalnim delom ni bilo ugotovljenih (p = 0,098). Potrjena pa je bila negativna statistično značilna povezava med odnosom do raziskovanja in zaznavanjem ovir v raziskovanju (rs(219) = -0,554, p < 0,001). Razprava in sklep: Pozitiven odnos do raziskovanja je pomemben element uporabe na dokazih utemeljene zdravstvene nege v kliničnem okolju. Odnos do raziskovanja med študenti je treba ohranjati in nadgrajevati, pri tem pa študente opremiti z znanjem in veščinami za uspešno odpravo ovir pri raziskovanju.
Ključne besede: raziskovanje, zdravstvena nega, študenti, stališča, prepreke
Objavljeno v DKUM: 17.08.2021; Ogledov: 1397; Prenosov: 385
.pdf Celotno besedilo (1,77 MB)

10.
Advanced Nursing Practice : International Experiences and Future Direction for Nursing in Slovenia, Book of Abstracts
2021, zbornik

Opis: First international Advanced Nursing Practice conference in Slovenia brought world leading academic scholars to exchange and share their experiences on Advance Nursing Practice (ANP) education and practice. Special emphasis will be put on presentation of competencies, roles and scope of practice. Aim of our conference was to bring ANP education and especially the nature of ANP practice closer to an academic and clinical environment as well to decision making bodies in government and other professional groups in Slovenia. Numerous studies have shown that advanced practice nurses can provide quality patient care by role extension or expansion, contribute to efficacy, cost efficiency, patient satisfaction, reduced (re)hospitalizations, and reduced mortality. Experts from countries where ANP is well established and experts from countries where ANP is in the beginning stages of development participated in round table discussion. Conclusions of the round table discussion produced future direction for development of ANP in Slovenia.
Ključne besede: advanced nursing practice, nursing, nurses, education, conference
Objavljeno v DKUM: 20.07.2021; Ogledov: 1895; Prenosov: 175
.pdf Celotno besedilo (2,01 MB)
Gradivo ima več datotek! Več...

Iskanje izvedeno v 0.36 sek.
Na vrh
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici