1. Empatija osnovnošolskih učiteljev in njen pomen pri delu v razredu : magistrsko deloTiana Golob, 2024, magistrsko delo Opis: Empatija se izpostavlja kot pomembna sposobnost učitelja, ki predstavlja temelje za pozitiven odnos z učenci ter prispeva k učinkovitemu poučevanju. V tuji literaturi se pogosto uporablja izraz empatija učitelja (teacher empathy), ki ne pomeni empatije posameznika, ki je slučajno po poklicu učitelj, temveč je ta pojem kompleksnejši. Gre za stopnjo, do katere učitelj deluje z namenom globljega razumevanja učenčevega osebnega in socialnega ozadja ter občutenja skrbi kot odziv na pozitivna ali negativna čustva učenca. Cooper v kontekstu šole opredeljuje tri ključne oblike empatije: temeljno, poglobljeno in funkcionalno empatijo. Namen magistrskega dela je bil proučiti empatijo učitelja in predstaviti njen pomen za vzgojno-izobraževalno delo. Ugotoviti se želi, kakšna je povprečna stopnja empatije slovenskih učiteljev, kako gledajo na koristnost empatije pri delu v razredu in kako se to povezuje s pomembnostjo prakticiranja posamezne oblike empatije v razredu, kot tudi ovirami, ki jih pri tem zaznavajo. Pri tem se želi prav tako ugotoviti, ali se pojavljajo razlike v odgovorih učiteljev glede na stopnjo, na kateri poučujejo, in koliko let že poučujejo. V raziskavi je sodelovalo 248 osnovnošolskih učiteljev. Rezultati so pokazali, da glede na odgovore učiteljev razlik v doseženi stopnji empatije med učitelji ni moč pripisovati ne stopnji, na kateri poučujejo, ne številu let delovne dobe iz poučevanja. Razredni učitelji so v primerjavi s predmetnimi pripisali večjo pomembnost poglobljeni obliki empatije in izrazili večje strinjanje z nekaterimi vplivi empatije učitelja na njegovo delo v razredu. Pri dejavnikih, ki jih učitelji zaznavajo kot oviro pri prakticiranju empatije, so več teh zaznali predmetni učitelji. Glede na leta dela poučevanja se med učitelji kažejo razlike le v odgovorih, ki se nanašajo na zaznavanje ovir pri prakticiranju empatije. Največ dejavnikov so kot oviro pri prakticiranju empatije zaznali učitelji, ki so šele na začetku svoje poklicne poti. Ključne besede: empatija učitelja, oblike empatije, učenci, osnovna šola Objavljeno v DKUM: 14.03.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 0
Celotno besedilo (2,15 MB) |
2. Izvršilne funkcije in kognitivna rezerva v pozni odraslosti v povezavi z dvojezičnostjo : magistrsko deloNina Partljič, 2024, magistrsko delo Opis: V raziskavi smo proučevali povezavo med dvojezičnostjo, izvršilnimi funkcijami in kognitivno rezervo pri starejših odraslih po 65. letu starosti. Vzorec je predstavljalo 36 udeležencev (18 enojezičnih in 18 dvojezičnih). V dvojezični skupini je devet oseb oba jezika pričelo usvajati hkrati (simultana dvojezičnost), devet jih je drugi jezik pričelo usvajati naknadno (sukcesivna dvojezičnost). V raziskavi smo uporabili naslednje instrumente: KPSS, CRIq, TMT, Digit span, Stroopov test, Test fonemske verbalne fluentnosti FAS in Vprašalnik o dvojezičnosti.
Zanimalo nas je, ali med skupinami obstajajo razlike v kognitivni rezervi in izvršilnih funkcijah. Predvidevali smo določene prednosti dvojezičnih posameznikov z izjemo testa verbalne fluentnosti, pri čemer smo pričakovali višje rezultate v enojezični skupini. Primerjave smo opravili tudi znotraj skupine dvojezičnih, pri čemer nas je zanimala primerjava med simultano in sukcesivno dvojezičnostjo.
Ugotovili smo, da so bile v povprečju na preizkusih uspešnejše enojezične osebe. Prav tako so njihovi rezultati nakazovali višjo kognitivno rezervo. Pri primerjavi dvojezičnih oseb so rezultati pokazali prednosti simultane dvojezičnosti.
Rezultati preteklih raziskav so mešani. Sklepamo, da je vzroke za to mogoče najti v različnih izbirah metod raziskovanja, raznolikosti pripomočkov, heterogenosti skupin in različnih pojmovanjih proučevanih konceptov. Potreba po oblikovanju skupnih smernic je med raziskovalci velika in večkrat izpostavljena tema. Ključne besede: izvršilne funkcije, kognitivna rezerva, dvojezičnost, pozna odraslost Objavljeno v DKUM: 06.02.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 4
Celotno besedilo (1,45 MB) |
3. Vpliv psihoedukacijske skupine za starše otrok z motnjo avtističnega spektra in vedenjsko nespečnostjo na duševno zdravje staršev in težavno vedenje njihovih otrok : doktorska disertacijaAjda Demšar, 2024, doktorska disertacija Opis: Motnje avtističnega spektra (MAS) spadajo med razvojno-nevrološke motnje, ki se pogosto pojavljajo sočasno z drugimi stanji. Motnje spanja so pri otrocih z MAS zelo pogoste (prevalenca sega od 40 do 80 %). Med njimi je najpogostejša vedenjska nespečnost, kljub temu pa so dokazi o učinkovitosti vedenjskih intervencij za razreševanje omenjenih težav omejeni. Spanje je pomembno za kognitivno delovanje, razpoloženje, duševno zdravje in kardiovaskularno, cerebrovaskularno ter presnovno zdravje. V pričujoči doktorski disertaciji smo oblikovali in preučevali učinkovitost psihoedukativne intervencije za starše otrok z avtizmom, ki so imeli pridruženo vedenjsko nespečnost. Intervencijo smo oblikovali po principih vedenjsko-kognitivne paradigme. Predvidevali smo, da bo v okviru psihoedukacijske skupine prišlo do zmanjšanja splošnih težav s spanjem otrok z avtizmom (npr. manj nočnega prebujanja, daljšega časa spanja, krajšega časa uspavanja), kar bo pozitivno vplivalo na duševno zdravje staršev ter starševski stres in na zmanjšanje težavnega vedenja otrok z MAS. Skupno je v raziskavi sodelovalo 26 otrok z MAS in njihovih staršev, ki smo jih razdelili v intervencijsko in kontrolo skupino. Vključitveni kriteriji so bili naslednji: potrjena diagnoza MAS po MKB-10, ki jo je postavil ustrezno usposobljen strokovnjak (npr. klinični psiholog, pediater, specialist otroške in mladostniške psihiatrije); starost otroka od dveh do 11 let; težave na področju spanja so morale biti povezane z večernim uspavanjem ali s pogostim nočnim zbujanjem oziroma s kombinacijo obeh (tj. vedenjsko nespečnostjo) in so trajale vsaj tri mesece. Izključitveni kriteriji pa so bili naslednji: prisotnost vedenjskih znakov obstruktivne spalne apneje (OSA); epilepsija; senzorne motnje – gluhota; pridružena motnja v duševnem razvoju (MDR); prejemanje melatonina za uravnavanje motenj spanja ali druge oblike farmakološkega zdravljenja; starši otrok z avtizmom s slabim znanjem slovenskega jezika, kar bi lahko vplivalo na razumevanje posameznih ukrepov in izpolnjevanje vprašalnikov. Intervencijska skupina je obsegala šest zaporednih 60-minutnih tedenskih srečanj. Za merjenje spremembe na področju spanja pri otrocih z MAS smo uporabili modificiran vprašalnik o spalnih navadah otrok (CSHQ-A). Starši otrok v intervencijski skupini so po zaključku programa poročali o statistično pomembnem zmanjšanju težav na lestvici spalne tesnobe, nočnih zbujanj oz. parasomnije in skupnih težav na področju spanja, ki se je ohranilo tudi tri mesece po zaključku programa. Nekaj manjših sprememb je bilo mogoče opaziti tudi na področju težavnega vedenja otrok, tj. na ravni starostne primerjave (ko smo skupine razdelili na šolske in predšolske otroke). Oblikovana psihoedukativna intervencija se je tako na slovenskem vzorcu staršev otrok z MAS izkazala kot učinkovit in praktičen način zmanjševanja težav s spanjem pri otrocih z MAS ter se lahko brez večjih težav vključi v slovenski sistem javnega zdravstva. Izvedena raziskava ob tem odpira tudi nova področja raziskovanja, predvsem splošne prevalence spalnih motenj v Sloveniji pri otrocih, mladostnikih, mladih odraslih in odraslih z MAS; prilagoditve naše intervencije drugim starostnim skupinam ter hkrati posploševanja naših ugotovitev na že omenjene skupine. Ključne besede: motnje avtističnega spektra, motnje spanja, otroci, psihoedukacija Objavljeno v DKUM: 05.12.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 29
Celotno besedilo (3,11 MB) |
4. Povezanost emocionalne inteligentnosti in modrosti z zadovoljstvom v romatičnih razmerjih v zgodnji in srednji odrasli dobi : magistrsko deloNeja Križanec, 2024, magistrsko delo Opis: Emocionalna inteligentnost si je na konceptualni ravni podobna z modrostjo. Oba konstrukta vključujeta napredne ravni čustvenega zavedanja in uravnavanja čustev, kar naj bi vzpodbujalo zadovoljstvo z romantičnimi odnosi. Obdobje zgodnje odraslosti je zaznamovano s pripravo na partnerstvo in straševstvo, v smeri razvijanja intimnosti, prevzemanja partnerskih obvez in oblikovanja stabilnih in trajnih romantičnih odnosov. Te naloge pa se še poglabljajo v obdobju srednje odraslosti. V naši raziskavi, kjer smo želeli ugotoviti kakšna je povezanost emocionalne inteligentnosti, modrosti in zadovoljstva v romantičnih razmerjih, v obdobju zgodnje in srednje odraslosti in ali sta emocionalna inteligentnost in modrost napovednika zadovoljstva v romantičnih razmerjih, je sodelovalo 213 udeležencev. Ugotovili smo, da sta emocionalna inteligentnost in modrost pozitivno povezana z zadovoljstvom v romantičnih razmerjih, in da je emocionalna inteligentnost pomemben napovednik zadovoljstva. Prav tako smo ugotovili, da prihaja do razlik v samoocenjevanju na dimenzijah emocionalne inteligentnosti, glede na spol. Pri tem se moški ocenjujejo višje na dimenziji samokontrola, ženske pa se ocenjujejo višje na dimenziji čustvenost. Na dimenziji čustvenost so vidne razlike tudi glede na starost, in sicer mlajši odrasli so se ocenjevali kot bolj čustvene kot srednji odrasli. V samoocenjeni modrosti ne opažamo razlik, glede na starost. Ključne besede: emocionalna inteligentnost, modrost, zadovoljstvo z romantičnim razmerjem, srednja odraslost, zgodnja odraslost Objavljeno v DKUM: 28.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 12
Celotno besedilo (717,97 KB) |
5. The effectiveness of computerized cognitive remediation therapy (CCRT) for deficits in attention and executive functions in depression : a pilot studyMonika Klojčnik, Karin Bakračevič, 2023, izvirni znanstveni članek Opis: Depression is associated with cognitive deficits and changes in the brain. Major depression is often associated with cognitive problems; however, there are only a few studies that have focused on the systematic use of cognitive remediation in depression. The objective of this study was to assess the effectiveness of computerized cognitive remediation in depressed patients with cognitive dysfunction. Patients (n % 20) with depression were randomly assigned to the active or control group. The active intervention (computerized cognitive remediation) comprised 12 sessions focused on the remediation of attention and executive functions through the CogniPlus software. All participants completed neuropsychological testing before and after the intervention. A mixeddesign analysis of variance revealed a significant time group interaction in the attention and planning task, on the Beck Depression Inventory and on the Shifting, Emotional Control and Initiating sub-scales of the Behavior Rating Inventory of Executive Function-Adult. The results showed that patients undergoing cognitive remediation improved in domains related to attention and executive functions and scored significantly lower on the Beck Depression Inventory. The findings provide some evidence that cognitive remediation could be an efficient approach to dealing with cognitive deficits in depression. Ključne besede: attention, cognitive remediation, depression, executive function, neuroplasticity Objavljeno v DKUM: 31.05.2024; Ogledov: 182; Prenosov: 12
Celotno besedilo (1,13 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
6. Depression, anxiety, stress, and coping mechanisms among parents of children with autism spectrum disorderAjda Demšar, Karin Bakračevič, 2023, izvirni znanstveni članek Opis: The purpose of the present study was to determine the level of stress, anxiety, and depression among Slovenian parents of children with autism spectrum disorder and their coping mechanisms. The study included 42 parents of children with ASD who were enrolled at a specialised clinic for children with hearing and speech difficulties. We used the Depression Anxiety Stress Scales (DASS), the Coping Orientation to Problems Experienced (COPE) inventory, and a demographic questionnaire which included questions on satisfaction with life and social support received. The respondents reported no clinically elevated levels of stress, depression or anxiety. However, the mothers reported more stress and anxiety related symptoms then did the fathers. The results showed that coping strategies of positive reinterpretation and growth were positively correlated to higher perceived social support and greater satisfaction with life, and were negatively correlated with depression and anxiety. Perceived social support was highly negatively correlated with anxiety. Strategies of acceptance were used significantly more often by individuals with a higher level of education. Ključne besede: anxiety, autism spectrum disorders, stress coping, parents, social support Objavljeno v DKUM: 31.05.2024; Ogledov: 176; Prenosov: 20
Celotno besedilo (738,61 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
7. Differences in self-regulated learning between gifted students, students with special needs and other students in Slovenian schoolsEva Kranjec, Karin Bakračevič, 2023, izvirni znanstveni članek Opis: Self-regulated learning strategies play a crucial role in learning progress and academic achievement of different groups of students. The purpose of the present study is to investigate differences in the use of self-regulatory strategies among a sample of 1,495 students, aged 12 to 15 years, representing three groups: gifted students, students with special needs, and other students. The theoretical framework for the study is Pintrich's (1991) model of self-regulated learning. Data were collected using the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Results indicated that gifted students scored significantly higher on the MSLQ subscales of motivation and learning strategies than students with special needs and other peers. Special needs students reported lower intrinsic and extrinsic goal orientation and weaker self-efficacy in learning and achievement than other students. There were no significant differences between these two groups on the MSLQ learning strategies subscales. Positive and statistically significant associations between the MSLQ subscales and final grades in three school subjects (Slovenian, mathematics, and foreign language) were also confirmed. We discuss the implications of our findings for future research and the educational context that contributes most to the development of self-regulated learning in all groups of students. Ključne besede: self-regulated learning, MSLQ, gifted students, special needs, academic performance Objavljeno v DKUM: 31.05.2024; Ogledov: 167; Prenosov: 14
Celotno besedilo (514,48 KB) |
8. Povezanost dimenzij velikih pet faktorjev osebnosti in socialne opore z razvojem poporodne depresije : magistrsko deloKatja Frumen Roj, 2024, magistrsko delo Opis: Poporodna depresija je ena največjih težav, s katero se matere srečujejo po rojstvu otroka. Na njen nastanek vplivajo številni dejavniki. V tem magistrskem delu smo želeli ugotoviti, kako so osebnostne lastnosti in socialna opora povezani z nastankom simptomov poporodne depresije. Predvidevali smo, da se bosta nevroticizem in ekstravertnost statistično pomembno povezovala s poporodno depresijo, med tem ko se ostale osebnostne lastnosti ne bodo. Hkrati smo predvidevali, da bosta tako socialna opora kot opora partnerja negativno povezani s poporodno depresijo. Zanimalo nas je tudi, katere osebnostne lastnosti so napovedniki poporodne depresije.
Raziskava je potekala na vzorcu 119 novih mater v Sloveniji. Naši rezultati so pokazali, da obstaja močna pozitivna povezava med nevroticizmom in poporodno depresijo. Socialna opora in opora partnerja pa negativno korelirata s poporodno depresijo. Hkrati je naša analiza pokazala, da so osebnostne lastnosti v splošnem pojasnile 64,5% variance poporodne depresije, največji prispevek pri tem je imela lastnost nevroticizma.
Delež pojasnjene variance se je še dodatno izboljšal, ko smo dodali spremenljivki socialne opore (splošna socialna opora in opora partnerja), in sicer na 66,2%.
Ugotovitve te raziskave potrjujejo naša predvidevanja, da določene osebnostne lastnosti (predvsem nevroticizem) in pomanjkanje socialne opore pomembno prispevajo k razvoju simptomov poporodne depresije. Naše ugotovitve tako prispevajo k boljšemu razumevanju razvoja simptomov poporodne depresije in lahko služijo kot osnova za razvoj psihosocialnih in izobraževalnih intervencij. Ključne besede: poporodna depresija, socialna opora, velikih pet faktorjev osebnosti Objavljeno v DKUM: 21.03.2024; Ogledov: 260; Prenosov: 51
Celotno besedilo (629,97 KB) |
9. Povezanost med samoregulacijo in psihosocialnimi težavami v obdobju zgodnjega otroštva : magistrsko deloNastasja Urankar, 2022, magistrsko delo Opis: Zgodnje učenje samoregulacijskih veščin vodi v optimalen razvoj otroka. Otrok s pomočjo samoregulacije uravnava svoja čustva, misli in vedenja. Slabše samoregulacijske veščine in negativne izkušnje v zgodnjem otroštvu pa lahko prispevajo k pojavu psihosocialnih težav. Samoregulacija in psihosocialne težave sta pomembna konstrukta, ki se razvijata v obdobju zgodnjega otroštva. Namen magistrske naloge je preučiti povezanost med samoregulacijo in psihosocialnimi težavami predšolskih otrok glede na njihov spol in starost. V raziskavi je sodelovalo 129 predšolskih otrok in enako število njihovih staršev. Uporabljena merska pripomočka sta bila Vprašalnik o prednostih in težavah − SDQ, s katerim preverjamo izraženost psihosocialnih težav in Vprašalnik o izvršilnih funkcijah − BRIEF-P, ki ga uporabljamo za oceno posameznikove samoregulacije. Rezultati so pokazali, da se samoregulacija in psihosocialne težave v obdobju zgodnjega otroštva medsebojno povezujejo. Statistično pomembne razlike so se pokazale v izraženosti samoregulacije glede na spol; deklice so imele v primerjavi z dečki višje izraženo samoregulacijo. V raziskavi nismo ugotovili statistično pomembne razlike v izraženosti samoregulacije med mlajšimi in starejšimi otroki. Statistično pomembno so se s starostjo povezovale le nekatere dimenzije samoregulacije. Raziskava ni pokazala statistično pomembne razlike med spoloma v izraženosti psihosocialnih težav. Ugotovljena pa je bila statistično pomembna razlika med mlajšimi in starejšimi otroki v izraženosti psihosocialnih težav.
Z raziskavo smo poglobili vpogled v pomembnost optimalnega razvoja samoregulacijskih veščin, ki otroku pomagajo, da lažje premagajo psihosocialne težave in izražajo več prosocialnega vedenja. Ključne besede: zgodnje otroštvo, samoregulacija, izvršilne funkcije, psihosocialne težave, prosocialno vedenje. Objavljeno v DKUM: 05.08.2022; Ogledov: 920; Prenosov: 204
Celotno besedilo (1,55 MB) |
10. Izvajanje sprostitvenih dejavnosti na osnovni šoli ter njihov učinek na razredno klimo : magistrsko deloMaša Rus, 2020, magistrsko delo Opis: Raziskave kažejo, da se pri učencih in mladostnikih lahko pojavljajo težave s stresom, psihosomatski simptomi, tvegana vedenja in nezadovoljstvo s šolo. Po drugi strani pa raziskave s področja sprostitvenih dejavnosti poročajo o pozitivnih učinkih na duševno zdravje ter zmanjševanje stresa in psihosomatskih simptomov učencev. Razred predstavlja celoto odnosov med posameznikom in okoljem, razredna klima je dogajanje v razredu, ki je določeno z medosebnimi odnosi, osebnostnim razvojem učencev ter sistemskimi značilnostmi.
Odločili smo se, da bomo raziskali področje razredne klime in sprostitvenih tehnik. Raziskava je v šolskem letu 2017/2018 potekala na dveh mariborskih osnovnih šolah, in sicer v 4., 5., 6., 7., 8. in 9. razredu na vzorcu 464 učencev, od tega jih polovica pripada kontrolni šoli. Pred začetkom šolskega leta smo na eksperimentalni šoli izvedli izobraževanje za razrednike, kjer smo jim predstavili sprostitvene aktivnosti in jim podali primere vaj (vizualizacija, enostavne telesne vaje joge, vaje čuječnosti ...). Nato so razredniki omenjenih razredov enkrat dnevno izvajali enostavne jogijske telesne vaje v času petminutnih rekreativnih odmorov in enkrat tedensko enostavne meditativne ter sprostitvene vaje pri razrednih urah.
Pri tem smo zasledovali razlike med učenci eksperimentalne OŠ (z intervencijo sprostitvenih vaj) in kontrolne OŠ (brez intervencije sprostitvenih vaj), ki je primerljiva po številu učencev, razredih in kraju. Za pridobitev in analizo podatkov smo uporabili Vprašalnik za učence »Razredna klima« (Moj razred; Zabukovec, 1998) s 25 trditvami, ki se nanašajo na medosebne odnose (zadovoljstvo, povezanost) in osebnostni razvoj (tekmovalnost, težavnost, napetost). Na obeh šolah smo oktobra 2017 izvedli predtest, maja 2018 pa potest z istim vprašalnikom.
Rezultati so pokazali, da se razredna klima kljub intervenciji z izvajanjem sprostitvenih tehnik v omenjenem obdobju ni izboljšala. Smo pa ugotovili tudi, kakšna je bila razredna klima na eksperimentalni šoli in na kontrolni šoli na začetku in kako se je spremenila do drugega merjenja. Ugotovili smo, da je bila razredna klima na obeh šolah slabša ob koncu šolskega leta kot na začetku.
Evalvacije so pokazale, da sta na rezultate vplivala dva nepričakovana dejavnika. Učenci so bili namreč v času 2. meritve zaradi zaključevanja ocen bolj obremenjeni in pod stresom, kar je negativno vplivalo na razredno klimo. Drugi dejavnik je nedoslednost pri izvedbi, saj se sprostitvene tehnike zaradi različnih dejavnikov niso izvajale redno. Razlogi za to so bili različni, npr. spremenljivo šolsko okolje, zmanjšanje interesa razrednikov, pomanjkanje motivacije učencev ipd. Natančnega vpliva navedenih dejavnikov ni bilo možno oceniti. Ključne besede: sprostitvene tehnike, čuječnost, joga in meditacija v šoli, razredna klima, stres Objavljeno v DKUM: 28.01.2022; Ogledov: 1247; Prenosov: 237
Celotno besedilo (605,60 KB) |