1. Dinamika rasti v sodobnem gospodarstvu: primerjava podjetij iz sektorja stavbnega pohištva in aluminijastih izdelkovEva Cesarec, 2024, diplomsko delo Opis: V sodobnem dinamičnem gospodarstvu se podjetja srečujejo z izzivi, priložnostmi in nevarnostmi, ki zahtevajo nenehno prilagajanje in inovativnost. Ključen dejavnik za doseganje uspešnega poslovanja je sposobnost podjetja, da učinkovito upravlja podjetniško rast, pri čemer dinamično podjetništvo predstavlja gonilo inovacij ter ustvarjanja vrednosti. Sodobna podjetja morajo uporabljati različne strategije rasti za oblikovanje konkurenčnega podjetja, ki lahko vključujejo notranje in zunanje pristope ter se prepletajo med seboj. Rastoče podjetje, kot sta Roletarstvo Medle d.o.o. in Aluminium Kety Emmi d.o.o., mora ustvarjati pozitivne denarne tokove ali dobiček, ki raste hitreje kot celotno gospodarstvo. To omogoča reinvestiranje dobička v razširitev poslovanja, razvoj produktov in storitev ter raziskave trga in odjemalcev. Obe podjetji sta v fazi rasti svojega življenjskega cikla, kjer se osredotočata na povečanje učinkovitosti, inovacije in pridobivanje novih trgov. Roletarstvo Medle d.o.o. se osredotoča na kakovost proizvodov, zadovoljstvo kupcev in vlaganja v raziskave ter razvoj novih tehnologij. Ključne strategije vključujejo optimizacijo proizvodnih procesov in motivacijo zaposlenih. Aluminium Kety Emmi d.o.o. pa je usmerjeno v avtomobilsko industrijo in uvajanje naprednih tehnologij ter digitalizacijo proizvodnje. Obe podjetji bosta morali ohraniti prilagodljivost, inovativnost ter uspešno upravljati s tveganji v spremenljivem poslovnem okolju, da bi lahko nadaljevali svojo rast in razvoj. Ključne besede: strategija rasti, rast podjetja, razvoj, rast, konkurenčna analiza, tržna analiza Objavljeno v DKUM: 14.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 9
Celotno besedilo (1,22 MB) |
2. Fostering SDG Content Integration in the Economics and Business Undergraduate Curriculum: A Faculty-Driven Mapping ApproachIgor Vrečko, Maja Rožman, Karin Širec, 2024, izvirni znanstveni članek Opis: The Faculty of Economics and Business (FEB UM) initiated a project to align its undergraduate study program with sustainable development principles. This involved mapping the Sustainable Development Goals (SDGs) within the curriculum, using recommended keywords and faculty assessments. The exercise aimed to objectively showcase current sustainability integration and to identify areas for enhanced sustainable practice infusion. The method entailed both the direct and indirect consideration of SDG content. This endeavor heightened faculty awareness and enthusiasm for incorporating the SDGs, highlighting the significance of aligning academic programs with global sustainability objectives. This study has offered a framework for similar institutions aiming to boost sustainability through curriculum mapping and active faculty engagement. Ključne besede: Sustainable Development Goals (SDGs), curriculum mapping, higher education, sustainability in economics and business education, faculty engagement Objavljeno v DKUM: 16.12.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 6
Celotno besedilo (718,91 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
3. Vpliv zelenega zavajanja na ugled in uspešnost podjetjaBrana Živković, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu proučujemo vpliv praks zelenega zavajanja na ugled in uspeh podjetja. Z uporabo literature različnih avtorjev, njihovih analiz, raziskav in zaključkov, spoznavamo osnovne pojme zelenega zavajanja. Seznanjamo se s konceptom trajnostnega razvoja, s psihologijo potrošnikov in njihovo percepcijo prakse zelenega zavajanja. Prav tako preučujemo etiko in družbeno odgovornost znotraj podjetja ter opazujemo, kako pravilno postavljena etika in družbena odgovornost vplivata na uspeh in poslovanje podjetja.
Skozi zgodovino spoznavamo razvoj tega pojma in preučujemo primere od samih začetkov pojava zelenega zavajanja do danes. Dotaknemo se tudi pravnih in etičnih okvirov ter preučujemo, kakšna pravila in katera zakonodaja danes obstajajo ter na kakšen način omejujejo širjenje zelenega zavajanja. Spoznamo razdelitev in kategorije zelenega zavajanja ter preučujemo vsako od njih posebej.
V drugem delu magistrske naloge se osredotočamo na aplikativni del in preučujemo številne primere iz prakse. Opisujemo in pojasnjujemo primere zelenega zavajanja na območju Slovenije in na mednarodni ravni. Prav tako opazujemo in opisujemo prave primere zelenega poslovanja. Pri primerih zelenega zavajanja in primerih trajnostnega in zelenega poslovanja preučujemo njihov vpliv na okolje, na potrošnike, na njihovo percepcijo ter na samo poslovanje podjetja. Ključne besede: Zeleno zavajanje, trajnostni razvoj, zelena proizvodnja, zeleno trženje, družbena odgovornost podjetij, poslovna etika Objavljeno v DKUM: 13.12.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 25
Celotno besedilo (10,81 MB) |
4. Podjetništvo čez meje: Razlike in podobnosti med mladimi podjetniki v Sloveniji in na PortugalskemFilip Štamberger, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo proučevali podjetništvo mladih v Sloveniji in na Portugalskem, podatke obeh držav pa smo primerjali tudi z evropskim povprečjem. V teoretičnem delu smo najprej obravnavali ekonomsko teorijo podjetništva, kasneje pa smo se osredotočili na podjetništvo mladih. Pri podjetništvu mladih smo obravnavali starostno kategoriziranje in posebnosti podjetništva mladih, ki ga definirajo. Ugotovili smo, da se mladi podjetniki soočajo s številnimi izzivi in ovirami, ki jim otežujejo vstop na trg, kot so finančne omejitve in pomanjkanje izkušenj. Drugi del naloge temelji na primerjalni analizi podatkov obeh držav, ki so bili zbrani v sklopu različnih raziskav o stanju podjetništva. Za analizo smo uporabili podatke raziskav Globalnega podjetniškega monitorja (GEM), raziskave Flash Eurobarometer (Evropska komisija) in raziskav Organizacije za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD). V analizi smo iskali podobnosti in razlike v razumevanju, obnašanju in načinu delovanja mladih podjetnikov v obeh državah. Pri tem smo ugotovili, da je podjetništva med mladimi na Portugalskem več kot v Sloveniji, a da je to lahko posledica nuje, saj je tudi podjetništvo iz nuje na Portugalskem višje kot v Sloveniji. Preverjali smo tudi prisotnost vrzeli med spoloma, ki je pokazala, da so razlike med spoloma v podjetništvu mladih na Portugalskem manjše kot v Sloveniji. Pri primerjanju motivacijskih dejavnikov smo ugotovili, da portugalske mlade za podjetništvo v najvišji meri motivira želja po neodvisnosti, medtem ko je v Sloveniji glavni dejavnik boljša možnost za dohodek. Raziskavo smo zaključili s primerjavo gospodarskih sektorjev, v katerih mladi podjetniki obeh držav najraje delujejo, in primerjavo podpornih programov ter spodbud, ki so mladim podjetnikom v obeh državah na voljo. Primerjava je pokazala, da tako portugalski kot tudi slovenski mladi podjetniki v največji meri delujejo v IT sektorju, podporno okolje za mlade podjetnike v Sloveniji pa je boljše od tistega na Portugalskem. Ključne besede: Podjetništvo, podjetništvo mladih, Portugalska, Slovenija, primerjalna analiza, GEM. Objavljeno v DKUM: 29.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 14
Celotno besedilo (1,71 MB) |
5. Vpliv tveganega kapitala na uspešnost rasti podjetjaJernej Cankar, 2024, diplomsko delo Opis: V sodobnem poslovnem okolju je financiranje ključnega pomena za rast in razvoj podjetij, zlasti za mlada in inovativna podjetja v zgodnjih fazah razvoja. Tvegani kapital predstavlja eno od oblik financiranja, ki omogoča tem podjetjem pridobitev potrebnih sredstev za širitev, inovacije in vstop na trg. Kljub pomembnosti tveganega kapitala ostajajo odprta vprašanja o dejanskem vplivu tovrstnega financiranja na rast in uspešnost podjetij.
Diplomska naloga obravnava vprašanje, kako pridobitev tveganega kapitala vpliva na različne vidike rasti in uspešnosti podjetij. S primerjavo podatkov, ki se nanašajo na rast prihodkov, rast vrednosti podjetij in na rast zaposlenosti v obdobju petih let (od 2019 do 2023), smo na podlagi vzorca štirih podjetij (dveh, ki sta prejeli tvegani kapital in dveh, ki ga nista prejeli), ugotovili, da sta stopnja rasti prihodkov in stopnja rasti zaposlenosti v podjetjih, ki sta prejela tvegani kapital, višja kot v podjetjih, ki ga nista, medtem ko tvegani kapital ne vpliva na rast vrednosti podjetij. Ključne besede: Podjetje, tvegani kapital, rast prihodkov, rast vrednosti podjetja, rast števila zaposlenih. Objavljeno v DKUM: 14.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 11
Celotno besedilo (2,17 MB) |
6. Alternativne oblike podjetništva - športniki kot podjetnikiDoris Fesel, 2024, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo raziskuje podjetništvo v kontekstu športa, s poudarkom na specifičnih osebnostnih lastnostih športnikov, ki jih usmerjajo k podjetniškim dejavnostim. Delo analizira ključne dejavnike, ki vplivajo na podjetniško nagnjenost športnikov, vključno z izobraževalnimi programi, družbenimi vidiki ter uporabo tehnologij, kot so e-športi in digitalna orodja, ki odpirajo nove poslovne priložnosti. V raziskavi so uporabljene tako kvalitativne metode, preko intervjujev z izbranimi športniki, kot kvantitativne metode, preko anketiranja širšega nabora respondentov. Rezultati raziskave kažejo, da obstajajo skupne osebnostne lastnosti med športniki in podjetniki, vendar te lastnosti niso edini dejavniki, ki spodbujajo podjetniške namere. Prav tako so bile ugotovljene statistično značilne razlike v podjetniških namerah glede na spol. Finančna stabilnost se je izkazala kot pomemben motivacijski dejavnik za vstop v podjetništvo, vendar pa obstajajo tudi drugi pomembni dejavniki, ki vplivajo na podjetniške odločitve športnikov. Ključne besede: podjetništvo, športno podjetništvo, podjetniške namere Objavljeno v DKUM: 17.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 11
Celotno besedilo (5,46 MB) |
7. Vpliv pandemije covid-19 na poslovanje in rast izbranega podjetjaŠpela Tramšek, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo na podlagi analize poslovanje in rasti podjetja Kozmetike Afrodita, d. o. o. ugotavljali, ali je pandemija COVID-19, ki se je hitro razširila po vsem svetu in je za nekaj časa zaustavila svetovno gospodarstvo ter povzročila kolaps v zdravstvenem sistemu, negativno vplivala na delovanje podjetja Kozmetika Afrodita, d. o. o. V teoretičnem delu smo najprej predstavili negativne vplive, ki jih je pandemija COVID-19 povzročila svetovnemu in slovenskemu gospodarstvo, gospodarske dejavnosti, ki so bile v tem času najbolj prizadete ter poslovne modele, ki so bili najbolj učinkoviti za uspešno poslovanje podjetij med krizo. Hkrati pa smo predstavili nekaj ukrepov za zajezitev pandemije COVID-19, ki jih je predpisala vlada Republike Slovenije. V empiričnem delu diplomskega dela smo na podlagi analize letnih poročil, ki jih je podjetje Kozmetika Afrodita, d. o. o. objavilo na spletni strani GVIN, opravili analizo prihodkov, stroškov, zaposlovanja in naložb v letih 2019, 2020, 2021 in 2022, pri čemer leto 2020 predstavlja leto, ko je bila razglašena pandemija COVID-19, ter analizo poslovanja in rasti podjetja Kozmetike Afrodita, d. o. o. Nato pa smo izvedli še primerjalno analizo izbranih kazalnikov Kozmetike Afrodita, d. o. o. s konkurenčnimi podjetji Shine Brown d. o. o., Preline d. o. o. in B4U Laboratories d. o. o. Na podlagi dobljenih rezultatov smo prišli do ugotovitve, da je pandemija COVID-19 vplivala na svetovno in slovensko gospodarstvo, saj je močno upadel svetovni BDP, povečalo se je število brezposelnih, povišale so se cene surovin, borzni indeksi so izgubili svojo vrednost, podjetja pa so morala prilagoditi poslovne modele takratnim razmeram. Analiza podjetja Kozmetike Afrodita, d. o. o. je pokazala, da pandemija COVID-19 skoraj ni imela vplivala na poslovanje in rast podjetja. Zabeleženi so bili nekoliko nižji prihodki od prodaje, zaradi zaprtja prodajnih salonov in čisti dobiček od prodaje, ki pa je v letu 2021 ponovno narasel. Nekaj težav so imeli pri dobavi surovin za proizvodnjo kozmetičnih izdelkov, kljub temu pa je poslovanje podjetja potekalo skoraj nemoteno, saj so svoje proizvodne procese preusmerili v proizvodnjo zaščitnih mask in dezinfekcijskih sredstev. Ključne besede: COVID-19, pandemija, Kozmetika Afrodita, d. o. o., gospodarski vpliv, poslovne strategije, ukrepi za blažitev krize, prilagoditev podjetij. Objavljeno v DKUM: 02.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 11
Celotno besedilo (1,47 MB) |
8. Vpliv pandemije covida-19 na žensko podjetništvo v EvropiRina Lesjak, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi smo obravnavali številne vplive covida-19 na žensko podjetništvo v Evropi. Analizirali smo spremembe indeksa TEA podjetnic in podjetnikov v evropskih državah in ugotovili, da so bile podjetnice zaradi pandemije manj podjetniško aktivne v primerjavi s podjetniki.
Raziskovali smo spremembe motivacijskih razlogov podjetnic in podjetnikov v Evropi in ugotovili, da so v obdobju covida-19 bile podjetnice bolj nagnjene k podjetništvu kot sredstvu za ustvarjanje pozitivnih sprememb v svetu v primerjavi s podjetniki.
Analizirali smo vključenost podjetnic in podjetnikov v zgodnjih fazah podjetniške aktivnosti v različnih sektorjih in ugotovili, da so v nekaterih sektorjih podjetnice dejansko povečale svoj delež ali ohranile stabilen delež, medtem ko so v drugih sektorjih doživele zmanjšanje. Torej je vpliv pandemije na podjetnice in podjetnike odvisen od sektorja in ni mogoče enoznačno trditi, da je pandemija v celoti bolj prizadela podjetnice kot podjetnike.
V diplomski nalogi smo med drugim tudi analizirali stopnjo zaprtij podjetij podjetnic in podjetnikov v Evropi. Ugotovili smo, da so se podjetnice soočale z višjimi stopnjami zapiranj podjetij v primerjavi s podjetniki v obdobju covida-19.
Preučevali smo uporaba digitalne tehnologije podjetnic in podjetnikov v zgodnjih fazah podjetniške aktivnosti v letu 2021 in na podlagi analize danih podatkov lahko povzamemo, da so podjetnice v zgodnjih fazah podjetniške aktivnosti v primerjavi s podjetniki zaznale manjšo stopnjo vpliva pandemije covida-19 na uporabo digitalnih tehnologij v letu 2021.
Kot zadnje nas je zanimala stopnja učinkovitosti zaznave vladnih ukrepov podjetnic in podjetnikov v Evropi, ki so v zgodnjih fazah podjetniških aktivnosti v letu 2020. Ugotovili smo, da so podjetnice v zgodnjih fazah podjetniške aktivnosti zaznavale vladne ukrepe kot manj učinkovite v primerjavi s podjetniki. Ključne besede: covid-19, žensko podjetništvo, indeks TEA, motivacijski razlogi, sektorji, zaprtje podjetij, uporaba digitalnih tehnologij, vladni ukrepi. Objavljeno v DKUM: 26.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 11
Celotno besedilo (1,47 MB) |
9. Analiza dejavnikov rasti podjetja z uporabo pestel: okoljski in drugi vpliviNuša Sobočan, 2024, diplomsko delo Opis: PESTEL-analiza je pomembno orodje za vsako podjetje, ki želi razumeti in obvladovati zunanje- dejavnike, ki vplivajo na njegovo poslovanje. S pregledom političnih, ekonomskih, socialnih, tehnoloških, okoljskih in pravnih dejavnikov podjetja pridobijo vpoglede, ki jim omogočajo prilagajanje strategij in sprejemanje odločilnih poslovnih odločitev. Živimo v času, ko trajnost postaja ključni element konkurenčne prednosti, zato je razumevanje okoljskih vplivov še posebej pomembno.
Diplomska naloga se osredotoča na analizo dejavnikov rasti podjetja z uporabo PESTEL-analize, s posebnim poudarkom na okoljskih dejavnikih. PESTEL-analiza omogoča celovit pregled zunanjih dejavnikov, ki vplivajo na poslovno okolje in rast podjetja. Pregled posameznih komponent PESTEL-analize vključuje politične, ekonomske, socialne, tehnološke, okoljske in pravne dejavnike, pri čemer so okoljski dejavniki še posebej podrobno obravnavani glede na njihov pomen in vpliv na podjetja. Okoljski dejavniki, kot so energetska učinkovitost, ravnanje z odpadki, trajnostni razvoj izdelkov, okoljske regulative in zakoni, tržne zahteve ter vpliv podnebnih sprememb, imajo pomembno vlogo pri oblikovanju poslovnih strategij. Integracija teh dejavnikov v poslovno strategijo je ključna za doseganje dolgoročne rasti in konkurenčne prednosti. Poleg okoljskih dejavnikov so za rast podjetja pomembni tudi notranji dejavniki, kot so inovacije in razvoj izdelkov, organizacijska kultura in vodenje, človeški viri ter finančno upravljanje, ter zunanji dejavniki, kot so tržne razmere, tehnološki napredek, dostop do trgov in regulativno okolje. V empiričnem delu naloge je podrobno predstavljen primer podjetja Pipistrel. Obravnavani so dejavniki rasti podjetja, vključno s finančnimi kazalniki, tržnim položajem, širitvijo na tuje trge, inovacijami in razvojem, zeleno tehnologijo, zaposlenimi, uvedbo trajnostnih praks in zmanjševanjem okoljskega odtisa. Analiziran je vpliv posameznih dejavnikov PESTEL-analize na rast podjetja Pipistrel, pri čemer so okoljski dejavniki izpostavljeni kot ključni za njegovo dolgoročno uspešnost. Okoljski dejavniki, kot so energetska učinkovitost, trajnostni razvoj izdelkov in okoljske regulative pomembno vplivajo na rast podjetja Pipistrel. Integracija okoljskih dejavnikov v poslovno strategijo in uvedba trajnostnih praks so ključni za dolgoročno rast in uspešnost podjetja na konkurenčnem globalnem trgu na katerem posluje. Primeri uspešnega vključevanja okoljskih strategij, kot so IKEA, Tesla in Unilever, dodatno potrjujejo pomembnost teh dejavnikov za trajnostno rast podjetij. Trajnostna usmeritev je na podlagi analize in empiričnih podatkov ključna za dolgoročno rast in konkurenčnost za podjetje Pipistrel in tudi druge. Ključne besede: PESTEL-analiza, rast podjetja, trajnost, varstvo okolja, konkurenčnost, okoljski dejavniki, podjetje Objavljeno v DKUM: 26.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 26
Celotno besedilo (1,18 MB) |
10. Optimizacija proizvodnega procesa in konstruiranje manipulatorja za stiskalnico izdelka avtomobilske industrije : magistrsko deloGašper Colja, 2024, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava optimizacijo procesa in konstruiranje manipulatorja za stiskalnico izdelka avtomobilske industrije v podjetju Aluminium Kety Emmi, d. o. o.. V zaključnem delu so opisani samoprodorni pritrdilni elementi, predvsem samoprodorne pritrdilne matice, ki se uporabljajo pretežno v avtomobilski industriji. Prav tako je predstavljen postopek namestitve teh matic. Naloga obravnava korake vse od idejne zasnove in konstruiranja manipulatorja ter pomožnih delov za stiskalnico do optimizacije proizvodnega procesa, ekonomske analize in stroškovnega ovrednotenja. Ključne besede: optimizacija, manipulator, konstruiranje, ekonomska analiza, stroškovno ovrednotenje Objavljeno v DKUM: 20.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 0
Celotno besedilo (5,68 MB) |