1. Leg-foot chest compressions: a scoping reviewNino Fijačko, Kristina McShea, Eva Dolenc Šparovec, Špela Metličar, Tomaž Horvat, Vinay M. Nadkarni, Robert Greif, 2025, pregledni znanstveni članek Ključne besede: Cardiopulmonary resuscitation, Chest compressions, Leg-foot, Heel of the foot, Ball of the foot Objavljeno v DKUM: 27.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 1
Celotno besedilo (882,70 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
2. From digital technology to healthy habits : interdisciplinary foundations for developing training programs for a healthy lifestyle among childrenKosta Dolenc, Samo Fošnarič, 2025, izvirni znanstveni članek Opis: This article explores the impact of digital technology on children’s development, focussing on the physical, cognitive, and emotional domains. The introduction emphasises the benefits of digital tools for education and language acquisition, but also points out the associated risks such as physical inactivity, sleep disturbances and mental health problems. A rigorous methodological approach ensures the inclusion of high-quality data, while subsequent sections explore key themes, including the interplay between screen time, physical activity, and diet. The conclusion emphasises interdisciplinary interventions, including the ZŽS project framework, which integrates technology, health, and environmental responsibility. This approach aims to promote healthier lifestyle choices. Ključne besede: digital technology, mental health, child development, physical activity Objavljeno v DKUM: 02.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 6
Celotno besedilo (426,89 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
3. Uporaba umetne inteligence za izboljšanje navodil pri izdelavi praktičnih izdelkov v 5. razredu osnovne šole : magistrsko deloKlara Tomšič, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava uporabo umetno inteligentnih sistemov pri oblikovanju učnih navodil za praktične izdelke v osnovni šoli. V teoretičnem delu smo opredelili umetno inteligenco, njeno zgodovino, chatbote, prompting in vlogo UI v izobraževanju. V praktičnem delu smo primerjali naloge za izdelavo gugalnice nihalke iz delovnih zvezkov s tistimi, ki so jih oblikovali sistemi ChatGPT, Gemini in Perplexity. Ugotovili smo, da imajo nekateri sistemi - zlasti Gemini in Perplexity - potencial za oblikovanje kakovostnih, ciljno usmerjenih in didaktično ustreznih nalog. Te vključujejo raziskovalne elemente, refleksijo ter so v veliki meri tehnično izvedljive. Po drugi strani pa naloge, ustvarjene z modeloma ChatGPT, pogosto zahtevajo učiteljevo intervencijo in prilagoditev. Umetna inteligenca se izkaže kot uporabna predvsem v začetni fazi načrtovanja učne ure, vendar njena uporaba zahteva strokovno presojo in nadgradnjo. Delo poudarja pomen kritične rabe UI in vlogo učitelja kot ključnega dejavnika kakovostne učne izvedbe. Ključne besede: umetna inteligenca, tehnični izdelek, osnovna šola, učna navodila Objavljeno v DKUM: 04.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 7
Celotno besedilo (6,28 MB) |
4. Didaktika naravoslovja in tehnike na razredni stopnjiSamo Fošnarič, Kosta Dolenc, 2025 Opis: Učbenik Didaktika naravoslovja in tehnike na razredni stopnji sistematično predstavi, kako mlajše učence voditi od prvih izkušenj v predmetu Spoznavanje okolja do poglobljenega pouka Naravoslovja in tehnike. Avtorja razložita cilje, standarde znanja in medpredmetne povezave, nato pa ponudita konkretna orodja za pripravo in izvedbo pouka: opis didaktičnih pristopov (transmisijski, konstruktivistični, raziskovalni, PBL, flipped classroom), faz načrtovanja učnih ur, metod (verbalno-tekstualne, demonstracijske, laboratorijske, izkustvene) ter učnih oblik (frontalno, skupinsko, tandem, individualno). Poseben poudarek je na načelih poučevanja, strategijah tehnološko-praktičnega dela, preverjanju in ocenjevanju, razvoju prostorskih in časovnih predstav ter vključevanju IKT in trajnostnih vsebin. Učbenik zaokroža vsebino z vodnikom po tehniški dokumentaciji, materialno-tehničnih pogojih šole ter zgodovinskim pregledom razvoja naravoslovno-tehniških predmetov v Sloveniji. Namenjena je bodočim in aktivnim učiteljem kot celovit priročnik za sodobno, kompetenčno naravnano poučevanje. Ključne besede: naravoslovje in tehnika, didaktika, razredna stopnja, učenci, vzgoja in izobraževanje Objavljeno v DKUM: 27.08.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 24
Celotno besedilo (36,37 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
5. Konstruiranje z lego gradniki v 2. razredu osnovne šole v okviru razširjenega programa : magistrsko deloTamara Simonič, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrska naloga obravnava projektno učno delo, izvedeno z učenci drugega razreda Osnovne šole Kamnica v okviru razširjenega programa. V projekt je bilo vključenih 14 učencev, dejavnosti pa so potekale štiri tedne, dvakrat tedensko, v mesecu maju. Skupaj je bilo izvedenih sedem srečanj. Glavni namen magistrske naloge je bil konstruiranje Lego kotička z lego gradniki, ki spodbujajo celostni razvoj učencev tako na področju finih motoričnih spretnosti kot tudi na kognitivni, socialni in ustvarjalni ravni. Projekt je nastajal ob aktivnem sodelovanju učencev skozi celoten proces.
Evalvacija projektnega učnega dela Moje Lego mesto – Kamnica je pokazala visoko stopnjo zadovoljstva učencev, ki so delo z lego gradniki doživeli kot ustvarjalno, poučno in motivacijsko izkušnjo. Pozitivno so ocenili možnost samostojnega načrtovanja in skupinskega dela, kot izboljšavo pa so navedli potrebo po več lego gradnikih in več časa za izvedbo. Učenci so pokazali visoko mero vključenosti, projekt pa je prispeval k povezovanju teorije s prakso na igriv in ustvarjalen način. Ključne besede: konstruiranje, lego gradniki, drugi razred, osnovna šola, razširjen program Objavljeno v DKUM: 08.08.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 32
Celotno besedilo (3,88 MB) |
6. Izdelava lesene makete mlina na Muri v okviru tehničnega in naravoslovnega dneva : magistrsko deloMaja Kovač, 2025, magistrsko delo Opis: V sklopu tehničnega in naravoslovnega dneva so učenci prek medpredmetnega povezovanja učnih predmetov spoznali mlin na Muri. Ta je pomemben del kulturne dediščine njihovega kraja, zato je bila ta izkušnja zanje še posebej dragocena. Med izvedbo dnevov dejavnosti so se učenci naučili delovanja mlina na Muri in iz česa je sestavljen ter spoznali njegov pomen v preteklosti in danes. Tehnični in naravoslovni dan sta bila izvedena v petem razredu Osnovne šole Beltinci. Učenci so aktivno sodelovali v celotnem poteku dnevov dejavnosti, od začetne ideje izvedbe pa vse do končne evalvacije.
Evalvacija, ki je vključevala mnenje učitelja in učencev o obeh dnevih dejavnosti, je pokazala, da je izvedba tehničnega in naravoslovnega dneva pozitivno vplivala na učence. Ugotovitve so pokazale, da sta tehnični in naravoslovni dan uspešno povezala različne dejavnosti z učnimi cilji, kar je pri učencih spodbudilo pozitivno motivacijo, prispevalo k pridobivanju znanja in razumevanja ter veščin medsebojnega sodelovanja. Učenci so v okviru dnevov dejavnosti prav tako razvijali kritično mišljenje, reševali probleme v skupini ter krepili tehnično ustvarjalnost in motorične spretnosti. Preplet tehničnega in naravoslovnega dneva se je tako izkazal kot učinkovito sredstvo za pridobivanje in spodbujanje znanja na praktičen in inovativen način. Ključne besede: tehnični dan, naravoslovni dan, mlin na Muri, kulturna dediščina, medpredmetna povezava Objavljeno v DKUM: 05.08.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 16
Celotno besedilo (4,84 MB) |
7. Gibalne aktivnosti kot sredstvo usvajanja in utrjevanja naravoslovnih vsebin znotraj tematskega sklopa Živa bitja pri predmetu naravoslovje in tehnika v petem razredu osnovne šole : magistrsko deloAnja Stopar, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava vpliv vključevanja gibalnih aktivnosti v pouk naravoslovja in tehnike v 5. razredu osnovne šole znotraj tematskega sklopa Živa bitja. Teoretični del izpostavlja pomen gibanja za otrokov telesni in kognitivni razvoj ter prikazuje možnosti za medpredmetno povezovanje naravoslovja in tehnike ter športne vzgoje. Podrobneje so predstavljeni tudi naravoslovni pojmi, ki sodijo v sklop Živa bitja. V empiričnem delu so bile analizirane gibalne aktivnosti, ki so jih študenti izvedli z učenci v šolskem okolju. Podatki, zbrani z opazovalnimi listi, so pokazali, da gibalne aktivnosti pozitivno vplivajo na učenčevo razumevanje vsebine, motivacijo in aktivno sodelovanje. Ugotovljene so bile tudi možnosti za izboljšave, predvsem glede časovne in prostorske organizacije. Raziskava potrjuje, da je vključevanje gibanja v pouk naravoslovja in tehnike učinkovit, sodoben in celosten didaktični pristop. Ključne besede: gibalne aktivnosti, naravoslovje in tehnika, razumevanje, motivacija, priročnik Objavljeno v DKUM: 25.07.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 20
Celotno besedilo (897,90 KB) |
8. Bralni kotiček na prostem kot rezultat projektnega dela v osnovni šoli : magistrsko deloMarko Bračič, 2025, magistrsko delo Opis: Projektno učno delo je sodoben pedagoški pristop, ki učencem omogoča aktivno vlogo pri reševanju izzivov iz vsakdanjega življenja. Pri tem razvijajo ključne kompetence, kot so ustvarjalnost, samostojnost, sodelovanje in odgovornost. Zunanji prostori šole ponujajo številne možnosti za učenje, vendar pogosto ostajajo neizkoriščeni.
Devetošolci so v okviru interesne dejavnosti, ki je potekala po načelih projektnega dela, oblikovali in izvedli projekt bralnega kotička v šolskem parku. Z mislijo na mlajše učence so izdelali ergonomsko oblikovano klop, knjigobežnico in lesen podest s cvetlično gredo ter uredili okolico. Ob tem so pridobivali tehnično znanje, spoznavali materiale, orodja in delovne postopke ter krepili občutek pripadnosti šolskemu prostoru. Čeprav je končni izdelek uspešno narejen, največjo vrednost predstavlja proces, ki je učencem omogočil izkustveno učenje, sodelovanje in aktivno sooblikovanje šolskega okolja. Ključne besede: projektno učno delo, tehnika in tehnologija, knjigobežnica, bralni kotiček, osnovna šola Objavljeno v DKUM: 16.07.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 10
Celotno besedilo (1,61 MB) |
9. Samodejno odkrivanje anomalij v dnevniških zapisih omrežnega stikala z uporabo nevronskih mrež na grafihAnže Dolenc, 2025, magistrsko delo Opis: V magistrski nalogi obravnavamo zaznavanje anomalij v dnevniških zapisih omrežnega stikala z uporabo nevronskih mrež nad grafi. Klasične metode analize logov nadomestimo s pristopom Log2Graph, ki dnevniške zapise pretvori v grafe s pomočjo razčlenjevalnika Drain in vektorskih predstavitev GloVe ter TF-IDF. Za učenje uporabljamo model DiGCN in preučimo vpliv vrednosti hiperparametrov, deleža anomalij ter kontaminacije učne množice na uspešnost zaznavanja anomalij. Rezultate ocenimo z metrikami AP, ROC AUC in F1. Pristop izkazuje robustnost in prilagodljivost pri zaznavanju anomalij v realnih omrežnih podatkih. Ključne besede: dnevniški zapisi, omrežno stikalo, zaznava anomalij, strojno učenje, Log2Graph Objavljeno v DKUM: 10.07.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 31
Celotno besedilo (4,49 MB) |
10. Signs of a catastrophe : predicted shortage of teachers of lower secondary science and technics and technology in SloveniaKosta Dolenc, Andrej Šorgo, Mateja Ploj Virtič, 2021, izvirni znanstveni članek Opis: The paper provides evidence as a baseline for action to prevent the educational catastrophe that would result from the predicted shortage of STEM teachers in lower secondary schools in Slovenia. Based on the data, obtained from the relevant institutions, we can predict that, without a change in educational policy towards encouraging students to choose the teaching of STEM subjects as a career, the number of STEM teachers will fall below all acceptable levels. Ključne besede: STEM teacher shortage, lower secondary schools, the economics of education Objavljeno v DKUM: 27.06.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 7
Celotno besedilo (2,31 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |