1. Vpliv usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja na izgorelostBarbara Budja, 2023, magistrsko delo Opis: V magistrski nalogi je predstavljen vpliv usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja na izgorelost. V teoretičnem delu smo opredelili oba koncepta in predstavili posamezne dejavnike, ki vplivajo tako na usklajevanje dela in zasebnega življenja kot tudi na stopnje izgorelosti. Dejavnike pa smo razdelili na organizacijske in posameznikove ter notranje in zunanje. V raziskovalnem delu magistrskega dela smo uporabili kvantitativno metodologijo dela. Raziskavo smo izvedeli med naključno izbranimi posamezniki. V raziskavi smo preverjali, kateri dejavniki na posameznikovi in organizacijski ravni vplivajo na usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja ter na izgorelost ter ali nanju vplivajo enaki dejavniki. Zanimalo pa nas je tudi, ali težave pri ustaljevanju poklicnega in zasebnega življenja vplivajo na izgorelost. Ugotovili smo, da na usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja vplivajo predvsem organizacijski dejavniki, na stopnje izgorelosti (izčrpanost, utrujenost in izgorelost) pa bolj vplivajo tako dejavniki na posameznikovi kot tudi organizacijski ravni. Ugotovili smo tudi, da težave pri usklajevanju poklicnega in zasebnega življenja vplivajo na izgorevanje posameznika. Usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja je čedalje pomembnejša tema znanstvenikov in kadrovikov, saj ta vpliva na zadovoljstvo zaposlenih in ohranjanje zdravega kadra. Posamezniki, ki se srečujejo s težavami pri usklajevanju, so namreč bolj utrujeni in izgoreli. Ker je delo danes postalo pomemben del posameznikovega življenja, je treba raziskati področje vpliva usklajevanja dela in zasebnega življenja na izgorevanje zaposlenih. Ključne besede: usklajevanje, izgorelost, stopnje izgorelosti, dejavniki, vpliv Objavljeno v DKUM: 03.08.2023; Ogledov: 737; Prenosov: 214 Celotno besedilo (2,41 MB) |
2. Mnenje staršev in vzgojiteljev o bralni znački v predšolskem obdobjuKatja Budja, 2019, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo preučevali stališča vzgojiteljev in staršev o predšolski bralni znački. V teoretičnem delu smo najprej definirali bralno in družinsko pismenost ter opisali, zakaj sta pomembni. Nato smo se posvetili bralni znački – na kratko smo opisali njeno zgodovino, namen ter oblike, metode in cilje dela. Ker je pri samem procesu zelo pomemben izbor knjig, smo predstavili tudi le-tega. Veliko vlogo pri bralni znački ima tudi knjižnica, zato smo omenili še njeno vlogo. V empiričnem delu smo s pomočjo anketnih vprašalnikov za vzgojitelje in starše ugotavljali, kakšno je njihovo mnenje o bralni znački v predšolskem obdobju. Ključne besede: predšolska bralna značka, bralna značka, branje, spodbujanje branja, bralna pismenost, družinska pismenost Objavljeno v DKUM: 20.11.2019; Ogledov: 1640; Prenosov: 185 Celotno besedilo (733,90 KB) |
3. Razvrščanje naročil v proizvodnji podjetja elektro industrijeBoštjan Budja, 2019, magistrsko delo/naloga Opis: Osnovni cilj proizvodnje je zagotoviti izdelke kupcem v dogovorjenih dobavnih rokih ob minimalnih stroških. Pri doseganju teh ciljev si lahko pomagamo z optimalnim razvrščanjem kapacitet. Podjetja morajo biti čim bolj fleksibilna in se zaradi konkurence pripravljena odzvati na spremembe kar se da hitro. Dinamično razvrščanje proizvodnje v malih in srednje velikih podjetjih je eden izmed najbolj zahtevnih kombinatoričnih optimizacijskih problemov, saj je izjemno kompleksno in presega človeške sposobnosti. Praktična vrednost razvrščanja se kaže neposredno pri višanju izkoristka proizvodnih resursov in s tem povezanem nižanju proizvodnih stroškov podjetja.
V teoretičnem delu smo predstavili bistvene značilnost naročniške proizvodnje, podali teorijo s področja razvrščanja opravil in opisali prednostna oz. prioritetna pravila za razvrščanje delovnih nalogov. V praktičnem delu pa smo na primeru obravnavanega podjetja z naročniško proizvodnjo uporabili različna pravila razvrščanja in iskali optimalno možnost. Ključne besede: proizvodnja po naročilu, dinamično razporejanje proizvodnje, prednostna pravila, planiranje (terminiranje) proizvodnega procesa, razvrščanje, optimizacija, Lekin Objavljeno v DKUM: 30.07.2019; Ogledov: 1318; Prenosov: 272 Celotno besedilo (3,81 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
4. Vpogled v otrokove dolžnosti doma in v šoliLucija Budja, 2018, magistrsko delo Opis: Magistrska naloga z naslovom Vpogled v otrokove dolžnosti doma in v šoli je sestavljena iz dveh delov, in sicer iz teoretičnega in empiričnega dela. V njej je predstavljen vpogled v opravljanje dolžnosti otrok tako doma, kot tudi v šoli. Teoretični del magistrske naloge zajema pregled znanstvenih ugotovitev o družini, vzgoji, vzgojnih stilih in odgovornosti. V empiričnem delu pa smo s pomočjo anketnih vprašalnikov preverili, katere zadolžitve otroci opravljajo doma in katere v šoli, na kakšen način pomagajo staršem ter kako pogosto opravljajo določene zadolžitve. Sodelovalo je 200 učencev 3. in 6. razredov treh osnovnih šol, ki spadajo v Mestno občino Maribor. Ugotovili smo, da se tretješolci in šestošolci zavedajo svojih dolžnosti ter jih v veliki meri tudi poznajo. Ugotovili smo tudi, da tretješolci več dolžnosti opravljajo v šoli kot doma, medtem ko šestošolci več dolžnosti opravljajo doma kot v šoli. Prav tako smo ugotovili, da dekleta opravljajo več zadolžitev v primerjavi z dečki. Ključne besede: Otrok, dolžnosti, družina, vzgoja, odgovornost. Objavljeno v DKUM: 20.11.2018; Ogledov: 1487; Prenosov: 176 Celotno besedilo (1,65 MB) |
5. Priprava orodij za hladno preoblikovanje v velikoserijski proizvodnji : magistrsko deloMatej Budja, 2018, magistrsko delo Opis: V podjetjih s proizvodnjo velikoserijskih izdelkov s procesom hladnega preoblikovanja je treba vsako posamezno »orodje za hladno preoblikovanje« (v nadaljnjem tekstu »orodje«) pripraviti na delovanje pazljivo, natančno in hkrati hitro. Z neupoštevanjem konstrukcijskih in organizacijskih določil ter pomanjkanjem znanja s področja priprave orodja lahko pride do problemov in poškodb delavca ter orodja v orodjarni ali pri obratovanju na stroju. Zaradi teh dejavnikov posledično sledijo zastoji v procesu, ker je treba orodje z delovnega mesta odpeljati v orodjarno ter ugotoviti in odpraviti vzrok napake. Takšni zastoji pa podjetju predstavljajo nepotrebni strošek. V času preizkušanja in serijske uporabe je treba konstrukcijsko izvedbo orodij tudi izboljševati. Te probleme je potrebno reševati sproti in dosledno, saj je vsakemu podjetju v interesu, da procesi v proizvodnji zaradi tega ne zastajajo. Ključne besede: Orodje, hladno preoblikovanje, orodjarna, stiskalnica, kovanje, dimenzioniranje, navodila. Objavljeno v DKUM: 04.10.2018; Ogledov: 1321; Prenosov: 209 Celotno besedilo (7,01 MB) |
6. Vloga prepričanj o umskih sposobnostih v šolskem okolju: Miselna naravnanost v povezavi z učnim uspehom, učno nadarjenostjo, s samoregulacijo učenja in z učno samopodoboKatja Polh Budja, 2017, magistrsko delo Opis: Namen magistrske naloge je bil raziskati vlogo prepričanj o umskih sposobnostih v šolskem okolju. V raziskavi smo preverjali miselno naravnanost o umskih sposobnostih kot dejavnik učne uspešnosti, nadarjenosti, učne samoregulacije in učne samopodobe. Miselna naravnanost zajema prepričanja, ki jih imajo posamezniki o svojih najbolj osnovnih lastnostih in sposobnostih. Posamezniki s fiksno miselno naravnanostjo so prepričani, da so njihove sposobnosti nespremenljive, posamezniki z miselno naravnanostjo k rasti pa menijo, da se njihove sposobnosti z učenjem in s trudom lahko spremenijo. Z našo raziskavo smo želeli ugotoviti, ali imajo učenci z višjo stopnjo miselne naravnanosti k rasti boljši učni uspeh, višjo učno samopodobo in višjo stopnjo relativne avtonomije pri samoregulaciji učenja v primerjavi z učenci, ki so v večji meri fiksno miselno naravnani. V študiji je sodelovalo 232 učencev osmega oziroma devetega razreda osnovne šole, v starostnem razponu od 13 do 17 let. Udeleženci so izpolnili vprašalnik, sestavljen iz treh lestvic; Vprašalnik učne samoregulacije (SRQ-A), Vprašalnik učne samopodobe (SDQ-II) in Vprašalnik miselne naravnanosti (revidirana mera). Uporabili smo še mero učne uspešnosti (izračunano na podlagi povprečja zaključnih ocen pri treh šolskih predmetih iz preteklega šolskega leta) in podatek o statusu nadarjenosti. Rezultati so pokazali, da imajo učenci z višjo stopnjo miselne naravnanosti k rasti boljši učni uspeh, višjo učno samopodobo in višjo stopnjo relativne avtonomije pri samoregulaciji učenja v primerjavi z učenci, ki so v večji meri fiksno miselno naravnani. Ugotovili smo tudi, da so nadarjeni učenci v večji meri miselno naravnani k rasti v primerjavi z učenci, ki niso identificirani kot nadarjeni. V nasprotju z našo predpostavko se je pokazalo, da miselna naravnanost nima prirastne napovedne vrednosti za učno uspešnost ob učni samopodobi in učni samoregulaciji. Ugotovitve kažejo na pomembnost raziskovanja miselne naravnanosti in odkrivanja številnih področij, kjer se posameznikova miselna naravnanost odraža. Ključne besede: miselna naravnanost, učna uspešnost, učna samoregulacija, učna samopodoba, nadarjenost Objavljeno v DKUM: 11.01.2018; Ogledov: 2300; Prenosov: 530 Celotno besedilo (929,33 KB) |
7. ZDRAVSTVENA OBRAVNAVA PACIENTA S PALATALNIM MIOKLONUSOMKatja Budja, 2015, diplomsko delo Opis: Temeljno izhodišče: Palatalni mioklonus je bolezen, pri kateri gre za ritmično krčenje mehkega neba, zaradi česar pacienti pogosto slišijo klikanje v ušesih. Vzrok je lahko organski ali nepojasnjena funkcionalna motnja, pogosto pa je psihogenega izvora. V tem primeru govorimo o psihogenem palatalnem tremorju. Namen diplomskega dela je predstaviti palatalni mioklonus in na praktičnem primeru pacienta s palatalnim mioklonusom ugotoviti, pri katerih štirinajstih osnovnih življenjskih aktivnostih se pojavljajo težave, pri tem pa izpostaviti glavne negovalne diagnoze.
Raziskovalna metodologija: Diplomsko delo vključuje praktični primer 32-letnega pacienta s psihogenim palatalnim mioklonusom v obdobju od leta 2009 do vključno decembra 2014. Pacient je bil obravnavan s pomočjo delno strukturiranega vprašalnika in zdravstvene dokumentacije.
Rezultati: Na podlagi zbranih podatkov smo ugotovili, da se pri pacientu s psihogenim palatalnim mioklonusom negovalne diagnoze po Marjory Gordon pojavljo pri prvi osnovni življenjski aktivnosti (OŽA) dihanje, pri tretji OŽA izločanje in odvajanje, četrti OŽA gibanje in ustrezna lega, peti OŽA spanje in počitek in deseti OŽA komunikacija, odnosi z ljudmi, izražanje čustev, občutkov, potreb. Ugotovili smo tudi, da psihogeni palatalni mioklonus in njegovo zdravljenje negativno vplivata na socialno življenje in kakovost življenja pacienta.
Diskusija in zaključek: Pri pacientu s psihogenim palatalnim miokonusom se pojavljajo psihične težave, ki se manifestirajo na telesni ravni, le-te pa spremljajo težave na vedenjskem in čustvenem področju, znižujejo zaupanje do sočloveka ter negativno vplivajo na vzpostavljanje in vzdrževanje medsebojnih odnosov. Medicinska sestra je pri obravnavi pacienta v vlogi vira informacij, svetovalke, terapevtke, učiteljice in nadomestne osebe. Ključne besede: palatalni mioklonus, diagnostične metode, zdravljenje, vpliv na socialno življenje, zdravstvena nega. Objavljeno v DKUM: 07.12.2015; Ogledov: 2037; Prenosov: 189 Celotno besedilo (817,74 KB) |
8. POMEN VAROVANJA INTELEKTUALNE LASTNINE PRI SNOVANJU POLITIKE PODJETJAMatej Budja, 2013, diplomsko delo Opis: V diplomskem seminarju sem ugotavljal medsebojno soodvisnost politike podjetja in pomena varovanja intelektualne lastnine. Osredotočil sem se na inovativno slovensko podjetje Eurel d.o.o., katerega vodi Štefan Kuzma, teoretični in praktični strokovnjak tako pri vodenju podjetja, kot tudi v zvezi z varovanjem IL.
Ugotovil sem sledeče:
• Eurel proizvaja izdelke skladno z zahtevanimi specifikacijami naročnikov in v dogovorjenih rokih
• Zadovoljnost odjemalcev je njihova prioriteta
• Poslužujejo se vitke proizvodnje in nenehnih izboljšav
• Spodbujajo in nagrajujejo zaposlene za pozitiven doprinos k podjetju
• So družbeno in okoljsko naravnano podjetje
Eurel ima torej jasno definirane temeljne cilje. Pri doseganju le-teh morajo biti inovativni, se dinamično odzivati in pravočasno prepoznati priložnosti - skratka v danem trenutku morajo najti določene konkurenčne prednosti. Da bi zaščitili intelektualno lastnino, katera jim omogoča te prednosti in posledično tudi dobiček, se morajo posluževati predvsem patentiranja izdelkov in postopkov. Brez slednjega, bi konkurenca namreč lažje reproducirala in izdelovala izdelke, brez lastnega vložka v razvoj in inoviranje, kar bi utegnilo dejanska inovativna podjetja upočasniti (ali celo onemogočiti nadaljni razvoj, poslovanje).
Teoretično podlago diplomskega dela sem (intervju z g.Kuzmo, analiza podjetja) dopolnil s praktičnimi nasveti in primeri za podjetje Eurel d.o.o., katero je tipični predstavnik novodobnih inovativnih podjetij.
Na primeru omenjenega podjetja se lepo vidi, kako globoko sta povezani (in prepleteni) politika podjetja in varovanje IL. Sklepam lahko, da je situacija podobna tudi pri drugih inovativnih podjetjih. Ob tem velja omeniti opozorilo g. Kuzme, da je potrebno »pametno patentiranje«, saj lahko v nasprotnem primeru storimo več škode kot koristi. Ključne besede: politika podjetja, varovanje intelektualne lastnine, inovativno podjetje, pametno patentiranje Objavljeno v DKUM: 04.04.2014; Ogledov: 1660; Prenosov: 147 Celotno besedilo (1,44 MB) |
9. LASTNOSTI BETONSKIH MEŠANIC Z VSEBNOSTJO GUMENIH SEKANCEV IN ELEKTROFILTRSKEGA PEPELAMarko Budja, 2013, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi smo opravili eksperimentalno analizo betonske mešanice z dodatkom elektrofiltrskega pepela (EFP), reciklirane gume in aeranta. Mehurčki od aeranta v hidratiziranem betonu so služili kot nukleacijska mesta za rast kristalov etringita. Na vzorcih hidratiziranega betona smo z Dugganovim testom izzvali zakasnelo tvorbo etringita (DEF), ki običajno povzroči degradacijo betona. Napetosti, ki so posledica volumskih sprememb zaradi DEF, so bile kompenzirane z delci reciklirane gume, ki so delovali kot vzmeti v togi cementni matrici. Posledično ni prišlo do nobenih poškodb na preizkusnih vzorcih iz eksperimentalne betonske mešanice. Ključne besede: beton, reciklirana guma, aerant, elektrofiltrski pepel, volumske deformacije Objavljeno v DKUM: 22.11.2013; Ogledov: 1973; Prenosov: 169 Celotno besedilo (2,46 MB) |
10. SPRICHWÖRTER VERSTEHEN - UNTERSCHIEDE ZWISCHEN MUTTERSPRACHLERN UND NICHT - MUTTERSPRACHLERNBrigita Budja, 2013, diplomsko delo Opis: Die vorliegende Diplomarbeit ist in acht Kapitel gegliedert, davon beinhalten die ersten drei Kapitel den theoretischen Teil und danach folgen in den nächsten Kapiteln die Studie und die Resultate der Analyse. Am Ende sind noch der Fazit der Diplomarbeit, das Literaturverzeichnis und der Anhang mit dem Beispiel des Fragebogens.
Das erste Kapitel, die Einleitung, stellt die vorliegende Diplomarbeit „Sprichwörter verstehen – Unterschiede zwischen Muttersprachlern und Nicht – Muttersprachlern“ vor. Hier wird kurz der Aufbau der Diplomarbeit beschrieben, wie auch die Annahmen über die Sprichwörter und die verwendete Methodologie der Untersuchung dargestellt. Im zweiten Kapitel werden die Charaktereigenschaften über das Sprichwort und auch die phraseologische Merkmale erklärt. In dem dritte Kapitel kann man sehen, in welchen Texten werden die Sprichwörter benutzt und wie werden sie den Jugendlichen, wie auch den Erwachsenden präsentiert. Das vierte Kapitel beinhaltet die Studie der Untersuchung. In diesem Kapitel werden der Zweck und das Ziel der Untersuchung zusammengefasst, wie auch die Annahmen übersichtlich vorgelegt und auch die verwendete Methodologie mit dem Untersuchungskorpus, Aufbau des Fragebogens und der Testpersonen beschrieben. Das fünfte Kapitel, Resultate der Analyse, teilt sich in zwei Teile, wie auch der Fragebogen zusammengestellt ist. Danach folgen die Auswertung der Resultate des ersten und den zweiten Teil des Fragebogens. In dem sechsten Kapitel, das Fazit, werden die Annahmen bestätigt oder abgelehnt.
Am Ende ist das Literaturverzeichnis geschrieben und der Anhang. In dem Anhang stehen der Fragebogen der Untersuchung und die Tabellen mit den Erklärungen von den Probanden zu den Sprichwörtern in dem ersten Teil. Ključne besede: Sprichwörter, Texte mit Sprichwörtern, Allgemeine Charakteristik, Phraseologische Merkmale Objavljeno v DKUM: 20.09.2013; Ogledov: 2042; Prenosov: 122 Celotno besedilo (1,30 MB) |