1. Impact of the COVID-19 pandemic on the consumption of antibiotics and the emergence of AMR : case study in a general hospitalUrška Rozman, Konrad Kranjec, Aleksander Šeruga, Urška Kramar, Dominika Vrbnjak, Miha Lavrič, Sonja Šostar-Turk, 2025, izvirni znanstveni članek Opis: Objectives: The COVID-19 pandemic changed the use of antibiotics and had an impact on the development of antimicrobial resistance. The study aimed to examine the consumption of antibiotics and the occurrence of AMR infection and colonization in the selected general hospital. Methods: Data on antibiotic consumption and data on AMR infections and colonization were monitored in the period before the COVID-19 pandemic (2018, 2019) and during the COVID-19 pandemic (2020, 2021). Descriptive statistics, the Mann–Whitney U test, and the Pearson or Spearman correlation test were used. Results: The overall prescription of antibiotics stayed approximately the same, however, some important differences can be observed when analyzing specific groups of antibiotics (vancomycin, linezolid, piperacillin/tazobactam, meropenem, colistin). We did not observe the difference in the occurrence of AMR infections and colonizations before and during the pandemic. However, we did observe an alarming increase in CRaB, ESBL and VRE and highlighted the increase in all AMR groups between the first and second year of the pandemic. Conclusion: The connection between antibiotic consumption and the occurrence of AMR infections and colonization was confirmed. Ključne besede: COVID-19, antibiotics, AMR, general hospital, Slovenia Objavljeno v DKUM: 01.07.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 2
Celotno besedilo (901,08 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
2. Ocenjevanje temperamenta v zgodnjem mladostništvu : psihometrične značilnosti vprašalnika EATQ-R-SFEva Kranjec, Maja Zupančič, Gregor Sočan, 2021, izvirni znanstveni članek Opis: Namen raziskave je preveriti psihometrične značilnosti kratke različice revidiranega Vprašalnika temperamenta za zgodnje mladostnike – EATQ-RSF. Na vzorcu 238 slovenskih zgodnjih mladostnikov smo preverili faktorsko strukturo, zanesljivost ter razlike med spoloma v ravni izraznosti temperamentnih potez. Analiza podatkov je v splošnem pokazala zadovoljivo prileganje podatkov obravnavanim modelom, čeprav indeksi prileganja za nekatere podlestvice niso dosegli priporočenih vrednosti. Skladnost nadrednih lestvic je zadovoljiva. Mladostnice imajo bolj izražene poteze zadovoljstvo ob šibkih dražljajih, strah in povezovanje z drugimi ter dimenzijo pozitivno čustvovanje kot mladostniki. EATQ-R-SF je ustrezna za uporabo v raziskovanju, čeprav rezultati nakazujejo potrebo po vsebinskem in psihometričnem izboljšanju pripomočka. Ključne besede: temperament, zgodnje mladostništvo, ocenjevanje, vprašalnik EATQ-R-SF, psihometrične značilnosti, razlike med spoloma Objavljeno v DKUM: 27.06.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 0
Celotno besedilo (372,20 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
3. Povezanost med čustveno inteligentnostjo in učno uspešnostjo učencev druge triade osnovnošolskega izobraževanja : magistrsko deloSara Štumberger, 2025, magistrsko delo Opis: Čustvena inteligentnost je pomemben dejavnik uspešnosti na različnih področjih otrokovega življenja, tudi učnih dosežkov. Zaradi manka raziskav v slovenskem okolju smo preučili povezanost med čustveno inteligentnostjo in učno uspešnostjo pri učencih ter analizirali razlike glede na spol in razred učencev. V raziskavi je sodelovalo 160 učencev drugega izobraževalnega obdobja, iz dveh podravskih osnovnih šol. Učno uspešnost učencev smo pridobili s poročanjem učencev o njihovih zaključnih ocenah, medtem ko smo podatke o čustveni inteligentnosti pridobili s pomočjo kratke oblike samoocenjevalnega vprašalnika TEIQue-SF (angl. Trait Emotional Intelligence Questionnaire-Short Form). Rezultati so pokazali, da se raven splošne čustvene inteligentnosti in dosežki na njenih štirih podlestvicah statistično značilno ne razlikujejo glede na spol in razred. Učenke so v primerjavi z učenci dosegale statistično značilno višjo učno uspešnost, medtem ko razlike med učenci 4., 5. in 6. razreda niso bile statistično značilne. Vse štiri komponente čustvene inteligentnosti (tj. psihološko blagostanje, samonadzor, čustvovanje in sociabilnost) so se med seboj značilno in visoko pozitivno povezovale. Samonadzor in čustvovanje sta bila šibko do zmerno in značilno pozitivno povezana z učno uspešnostjo, med tem, ko so se pozitivne povezave med psihološkim blagostanjem, sociabilnostjo in učno uspešnostjo kazale kot zanemarljive in niso bile statistično značilne. Ključne besede: čustvena inteligentnost, učna uspešnost, učenci, razlike med spoloma, razlike med razredi Objavljeno v DKUM: 04.06.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 22
Celotno besedilo (1,13 MB) |
4. Generativna umetna inteligenca v izobraževanju : Analiza stanja v primarnem, sekundarnem in terciarnem izobraževanjuMarta Licardo, Eva Kranjec, Alenka Lipovec, Kosta Dolenc, Barbara Arcet, Andrej Flogie, Darja Plavčak, Milena Ivanuš-Grmek, Barbara Bednjički Rošer, Barbara Sraka Petek, Maruša Laure, 2025 Opis: Monografija predstavlja prvo celovito in sistematično analizo stanja uporabe generativne umetne inteligence (GEN-UI) v izobraževanju v Sloveniji. Raziskava, strukturirana skozi enajst tematskih področij, zajema različne deležnike vzgojno-izobraževalnega sistema na primarni, sekundarni in terciarni ravni. Vsebina ponuja poglobljen vpogled v vrste, pogostost in namene uporabe GEN-UI v osnovnih, srednjih šolah ter fakultetah. Obravnavani so izzivi, s katerimi se srečujejo deležniki pri uporabi GEN-UI, etična vprašanja ter pedagoške priložnosti, ki jih omogočajo orodja GEN-UI. Analizirane so tudi potrebe po usposabljanju, zaznane tehnične omejitve ter predlogi za optimizacijo uporabe GEN-UI v pedagoških procesih. Poseben poudarek je namenjen percepciji vpliva GEN-UI na različne vidike vzgojno-izobraževalnega dela, vključno z organizacijsko podporo, zaznanimi koristmi, uporabniško izkušnjo ter doživljanjem procesov učenja, poučevanja in vodenja ob uporabi GEN-UI. Monografija predstavlja pomemben znanstveni in strokovni doprinos k področju edukacijskih ved ter nudi dragocene usmeritve za oblikovanje strateških politik in odločitev na področju vzgoje in izobraževanja v prihodnosti. Objavljeno v DKUM: 14.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 12
Celotno besedilo (5,28 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
5. Priročnik za načrtovanje krepitve vključujoče razredne in šolske klime ter preprečevanja in odzivanja na medvrstniško nasilje v osnovni šoliKatja Košir, Tanja Špes, Marina Horvat, Ana Kozina, Eva Kranjec, Sonja Pečjak, Igor Peras, Tina Pirc, Tina Pivec, Janja Usenik, Saša Zorjan, 2024, strokovna monografija Opis: Priročnik za načrtovanje krepitve vključujoče razredne in šolske klime ter preprečevanja in odzivanja na medvrstniško nasilje v osnovni šoli poglobljeno predstavlja pojav medvrstniškega nasilja in njegove dejavnike. V priročniku so prav tako predstavljene ključne ugotovitve kvantitativne in kvalitativne raziskave, ki jo je raziskovalna skupina izvedla v okviru projekta Socialni kontekst kot dejavnik medvrstniškega nasilja: kako z oblikovanjem pozitivne vrstniške kulture prispevati k vključujoči šoli?. V priročniku so predstavljene z dokazi podprte smernice za preprečevanje in odzivanje na medvrstniško nasilje, namenjene učiteljem, svetovalnim delavcem in ostalim strokovnim delavcem ter učencem na osnovnih šolah. Predstavljeni so tudi primeri dobrih praks. Ključne besede: priročnik, smernice, vključujoča šolska klima, medvrstniško nasilje, osnovna šola Objavljeno v DKUM: 14.08.2024; Ogledov: 95; Prenosov: 114
Celotno besedilo (7,99 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
6. Povezanost med prisotnostjo hišnih ljubljencev in anksioznostjo učencev drugega vzgojno-izobraževalnega obdobja : magistrsko deloLina Kikel, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo preučevali povezanost med prisotnostjo hišnih ljubljencev in stopnjo anksiozne simptomatike med učenci drugega vzgojno-izobraževalnega obdobja. Sprva smo se osredotočili na razvojne značilnosti otrok in predstavitev anksioznosti ter terapevtskih učinkov živali, nato pa analizirali rezultate, dobljene z uporabo anketnega vprašalnika. Ta je vključeval lestvico stališč do ugodnih učinkov živali na počutje in lajšanje zaskrbljenosti, zaprta in odprto vprašanje ter lestvico ocenjevanja anksiozne simptomatike pri otrocih (SCARED). Vodeno anketiranje je vključevalo 229 učencev četrtega, petega in šestega razreda na dveh podravskih osnovnih šolah in potekalo v januarju 2024, obdelava podatkov pa je bila opravljena s statističnim programom SPSS in kvalitativno analizo odprtega vprašanja. Rezultati so pokazali, da deklice in učenci brez hišnih ljubljencev izražajo več simptomov anksioznosti kot dečki, pri čemer pa imajo večinoma vsi , neodvisno od spola, starosti ali imetja hišnih ljubljencev do živali pozitivna stališča in se ob druženju z njimi počutijo bolje, bolj sproščeno in varno. Pridobljena spoznanja lahko služijo kot izhodišče pri iskanju strategij za odpravljanje anksioznosti pri učencih, hkrati pa dajejo vpoglede v koristnost terapevtskega učinka živali v domačem, izobraževalnem ali svetovalnem okolju, znotraj katerih bi lahko vključili terapevtske programe z živalmi, kar lahko prispeva k izboljšanju počutja in lajšanju anksioznosti pri otrocih. Ključne besede: hišni ljubljenci, anksioznost, učenci, razlike med spoloma, terapevtski učinek. Objavljeno v DKUM: 12.06.2024; Ogledov: 151; Prenosov: 63
Celotno besedilo (1,08 MB) |
7. Differences in self-regulated learning between gifted students, students with special needs and other students in Slovenian schoolsEva Kranjec, Karin Bakračevič, 2023, izvirni znanstveni članek Opis: Self-regulated learning strategies play a crucial role in learning progress and academic achievement of different groups of students. The purpose of the present study is to investigate differences in the use of self-regulatory strategies among a sample of 1,495 students, aged 12 to 15 years, representing three groups: gifted students, students with special needs, and other students. The theoretical framework for the study is Pintrich's (1991) model of self-regulated learning. Data were collected using the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Results indicated that gifted students scored significantly higher on the MSLQ subscales of motivation and learning strategies than students with special needs and other peers. Special needs students reported lower intrinsic and extrinsic goal orientation and weaker self-efficacy in learning and achievement than other students. There were no significant differences between these two groups on the MSLQ learning strategies subscales. Positive and statistically significant associations between the MSLQ subscales and final grades in three school subjects (Slovenian, mathematics, and foreign language) were also confirmed. We discuss the implications of our findings for future research and the educational context that contributes most to the development of self-regulated learning in all groups of students. Ključne besede: self-regulated learning, MSLQ, gifted students, special needs, academic performance Objavljeno v DKUM: 31.05.2024; Ogledov: 167; Prenosov: 16
Celotno besedilo (514,48 KB) |
8. |
9. Vpliv pandemije covid-19 na porabo antibiotikov in pojav okužb z bakterijami, odpornimi proti antibiotikomKonrad Kranjec, 2024, magistrsko delo Opis: Povzetek
Uvod: Pandemija covid-19 je vplivala na celotni zdravstveni sistem s potrebo po spremembi organizacije dela. Poslabšala je razmere v bolnišnicah z vidika pojava bolnišničnih okužb, kolonizacij in njihovega prenosa. Pri sočasni okužbi z virusom SARS-CoV2 se je zaradi sekundarne bakterijske okužbe uvajala antibiotična terapija.
Metode: Raziskava je temeljila na kvantitativni metodologiji. Preučevali smo vpliv pandemije covid-19 na porabo antibiotikov in pojav bolnišničnih okužb, kolonizacij z VOB. Za vzorec empiričnega dela raziskave smo uporabili bolnišnico v severovzhodni Sloveniji. Podatke smo spremljali pred in med pandemijo covid-19 ter jih statistično obdelali z uporabo Mann-Whitney U Testa in Spearmanovega korelacijskega testa.
Rezultati: V času pandemije covid-19 se je povečala poraba antibiotikov in pojav bolnišničnih okužb, kolonizacij, vendar razlika ni statistično pomembna. Poraba antibiotikov v letu 2018 je znašala 49,400 DDD/100 BOD, leta 2019 je 47,965 DDD/100 BOD, leta 2020 je 51,020 DDD/100 BOD in leta 2021 je poraba na letni ravni znašala 54,705 DDD/100 BOD. Povečala se je pojavnost ESBL, VRE, CRE, CPE, CRAb in premo sorazmerno zmanjšala pojavnost MRSA in CRPs in CP.
Zaključek: Pomankanje rezervnih skupin antibiotikov in vse večji porast bolnišničnih okužb postaja vedno večji izziv. Ključne besede: covid-19, antibiotiki, odpornost, bolnišnične okužbe, izolacijski ukrepi Objavljeno v DKUM: 26.03.2024; Ogledov: 527; Prenosov: 113
Celotno besedilo (2,25 MB) |
10. Osveščenost staršev glede stresa in stisk njihovih otrok v 1. razredu osnovne šole : diplomsko deloDaša Ličina, 2023, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo z naslovom Osveščenost staršev glede stresa in stisk njihovih otrok v 1. razredu osnovne šole sestavljata teoretični in empirični del. V teoretičnem delu smo se osredotočili na stres in stiske otrok, nato smo se poglobili v vzroke za nastanek, načine spoprijemanja in vlogo odraslih. V empiričnem delu smo predstavili rezultate raziskave, ki smo jo opravili s starši prvošolcev javnih in zasebnih osnovnih šol. Zanimalo nas je, koliko znanja imajo starši na področju stresa in stisk otrok, kako se s tem spoprijemajo in ali znajo ustrezno prepoznati simptome stresa in stisk pri lastnem otroku. Spletni anketni vprašalnik je bil aktiven od meseca maja 2022 do avgusta 2022, v tem času nam je uspelo zbrati 86 ustrezno izpolnjenih anketnih vprašalnikov.
Podatki so bili zbrani s pomočjo anketnega vprašalnika, pridobljene odgovore pa smo obdelali s programom SPSS. Pridobljeni rezultati in ugotovitve nakazujejo na dobro seznanjenost staršev na področju stisk in stresa otrok ter spremljanje le-tega, hkrati pa nakazujejo, da starši na podlagi opazovanja telesnega in čustvenega počutja lastnega otroka ne opazijo ali ne znajo ustrezno oceniti, ali je njihov otrok v stiski ali pod stresom. Ključne besede: Otroci, starši, osveščenost, stres, stiske Objavljeno v DKUM: 03.10.2023; Ogledov: 546; Prenosov: 88
Celotno besedilo (2,13 MB) |