1. Posnemanje zvokov narave v partiturah sodobnih slovenskih skladateljev in njihovo vključevanje v lastne zborovske kompozicije : magistrsko deloKevin Bezjak, 2024, magistrsko delo Opis: Vključevanje zvokov narave v partiture skladateljev ni novost sodobnega časa, temveč ga zaznamo že v obdobju renesanse in že mnogo prej. Ker so zvoki narave zanimivi, jih skladatelji v svoje kompozicije vključujejo še danes. S kompleksnostjo zvokov velikokrat naletimo na nekonvencionalne zapise. Skladatelji iščejo načine, kako določen zvok najlažje zapisati, pri tem pa upoštevajo, da je zvok za poustvarjalca najbolj razumljiv. V teoretičnem delu smo predstavili možnosti pridobivanja formalnega znanja iz kompozicije v Sloveniji in ga dopolnili z neformalnimi možnostmi pridobivanja tega znanja. Pomembnejši del teoretičnega dela predstavljajo vpogled v partiture, opis posnemanja zvokov narave v partiturah slovenskih skladateljev in kratek pregled tega pojava v preteklosti. V praktičnem delu magistrske naloge smo ustvarili skladbe in vanje vključili posnemanje zvokov narave. Predstavili smo besedila in njihove avtorje, dodali partiture skladb in skladbe na kratko opisali, da bi jih bodoči poustvarjalci lažje razumeli in bi jim jih v večji meri približali. Ključne besede: zborovska glasba, zvoki narave, kompozicija, slovenski skladatelji, umetne zborovske skladbe Objavljeno v DKUM: 03.10.2024; Ogledov: 1; Prenosov: 9 Celotno besedilo (16,84 MB) |
2. Izboljšanje managementa športnega društva - primer NK PobrežjeAdam Bezjak, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga obravnava izboljšanje managementa športnega društva, s posebnim poudarkom na primeru NK Pobrežje. Problem, ki ga raziskujemo, vključuje izzive, s katerimi se soočajo nogometna društva na lokalni ravni, kot so pomanjkanje finančnih sredstev, omejene kapacitete ter organizacijski problemi. Predmet obdelave je analiza trenutnega stanja managementa v NK Pobrežje in predlogi za izboljšanje. Raziskava je pokazala, da lahko izboljšanje managementa kapacitet in finančnega upravljanja bistveno pripomoreta k boljši organizaciji in uspešnosti kluba. Analiza je vključevala anketiranje članov kluba in ostalih deležnikov, povezanih s klubom, ter intervju s športnim direktorjem, kar je omogočilo poglobljen vpogled v notranje delovanje kluba. Rezultati raziskave nakazujejo na pomembnost izboljšanja strateškega načrtovanja, finančnega upravljanja ter vključevanja lokalne skupnosti za zagotavljanje dolgoročne uspešnosti in trajnosti delovanja športnega društva. Prav tako so rezultati raziskav potrdili raziskovalna vprašanja naloge ter omogočili oblikovanje predlogov za izboljšanje managementa kapacitet NK Pobrežje. Ključne besede: športno društvo, management, kapacitete, finančno upravljanje, NK Pobrežje. Objavljeno v DKUM: 01.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 6 Celotno besedilo (1,60 MB) |
3. Učenje na podlagi nalog: ugotavljanje vpojnosti materialov : diplomsko deloSanela Bezjak, 2024, diplomsko delo Opis: V teoretičnem delu s pomočjo strokovne literature najprej predstavimo otroka ter značilnosti njegovega razvoja in učenja. Nato opredelimo vlogo otroka in vzgojitelja v samem procesu učenja. Predstavimo pomen naravoslovja v vrtcu in učno strategijo, poimenovano učenje na podlagi nalog. Ta zajema tri faze dela: pripravo na nalogo, nalogo in pregled. Sledi praktični del, v katerem predstavimo ugotovitve, ki smo jih pridobili s pomočjo izvajanja pripravljene dejavnosti v vrtcu Markovci. Skrbno pripravljeno dejavnost na temo ugotavljanje vpojnosti materialov z uporabo strategije učenja na podlagi nalog smo izvedli v dveh skupinah otrok, starih 4–5 in 5–6 let, ter med njima primerjali pridobljene rezultate. Ugotovili smo, da starejši otroci bolj sodelujejo med sabo. Komunikacija je zahtevnejša in usmerjena na nalogo, dobro razumejo svojo vlogo in vlogo otroka v paru ter težave rešijo znotraj para. Starejši otroci nalogo uspešno rešijo sami, medtem ko mlajši potrebujejo več usmeritev odraslega pri reševanju težav. Ključne besede: učenje na podlagi nalog, vpojnost materialov, sodelovanje predšolskih otrok, delo v paru. Objavljeno v DKUM: 22.08.2024; Ogledov: 71; Prenosov: 16 Celotno besedilo (2,38 MB) |
4. Plačna vrzel med spoloma : primerjava, stanje in teoretske razlage na vzorcu desetih evropskih državUrška Bezjak, 2024, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava plačno vrzel med spoloma, pri čemer sta predstavljeni prilagojena in neprilagojena razlika v plačilu med spoloma ter najpogostejši pristop, imenovan Blinder-Oaxaca. Empirični del naloge je sestavljen iz sekundarnih podatkov. Z njim smo želeli ugotoviti stanje v zadnjih treh desetletjih in trenutno stanje v desetih izbranih državah (Estonija, Češka, Nemčija, Švedska, Norveška, Danska, Hrvaška, Romunija, Bolgarija in Slovenija). Najbolj izstopa Estonija, saj ima v vseh izbranih letih največjo plačno vrzel med spoloma; skandinavske države imajo v povprečju večjo plačno vrzel kot balkanske države; Slovenija pa ima eno najnižjih vrednosti v Evropski uniji (nižjo ima še Romunija). S predstavitvijo treh najbolj znanih teorij (teorija človeškega kapitala, poklicne segregacije in diskriminacije) smo ugotovili, da ni enotnega soglasja o tem, kateri dejavniki so povzročili ali povzročajo razliko v plačilu med spoloma. Priznano je bilo, da so vsi omenjeni dejavniki medsebojno odvisni ter lahko sooblikujejo drug drugega. Zaključili smo z možnostmi in politikami za odpravo plačne vrzeli med spoloma, pri čemer smo izpostavili transparentnost plačil, ki lahko omogoča učinkovito uporabo načela enakega plačila v praksi. Vendar še ni dovolj raziskav, ki bi pokazale dejanski učinek tega ukrepa na plače in rezultate zaposlovanja. Ključne besede: Razlika v plačilu med spoloma, evropske države, človeški kapital, transparentnost plačil. Objavljeno v DKUM: 21.03.2024; Ogledov: 342; Prenosov: 73 Celotno besedilo (2,00 MB) |
5. Modeliranje toka krvi skozi žilno opornico z uporabo večfaznega modela zvezne tekočineJaka Bezjak, 2023, magistrsko delo Opis: V tem delu je predstavljen pristop modeliranja toka krvi kot enofazni in večfazni sistem, skozi žilno opornico na poenostavljeni geometriji. Predstavljene so bile dosedanje ugotovitve na področju računske dinamike tekočin krvi, vodilne enačbe v posameznem pristopu ter trije pristopi večfaznega sistema. Za večfazni pristop je bil izbran pristop Euler-Euler. V enofaznem sistemu je kri obravnavana kot Newtonska ter nenewtonska tekočina, medtem ko je v večfaznem sistemu obravnavana kot štiri fazna zmes. Izvedene so bile tri simulacije ustaljenih razmer ter ena časovno odvisna simulacija na enofaznem nenewtonskem modelu. Za izvedbo simulacij je bil uporabljen programski paket ANSYS Fluent 2023 r1. Rezultati so bili analizirani v programu CFD Post, kjer smo opazovali vpliv žilne opornice na strižno napetost. Opazili smo področja manjše strižne napetosti med opornicami ter razlike med notranjo in zunanjo stranjo žile. Dobljene rezultate smo primerjali z referenčnim člankom. Enofazni modeli so bili skladni s člankom, pri čemer je bil nenewtonski model malenkost boljši, medtem ko so rezultati večfaznega modela bistveno odstopali. Iz tega smo sklepali, da je za potrebe analiziranje žilne opornice pristop enofazne tekočine primernejši, medtem ko je prednost večfaznega modela v možnosti vpogleda porazdelitev posameznih faz oziroma krvnih delcev. Na koncu smo tudi našteli omejitve večfaznega pristopa in raziskali možnosti za izboljšavo. Ključne besede: Tok krvi, opornica, nenewtonska tekočina, večfazni sistem, numerična simulacija, strižna napetost. Objavljeno v DKUM: 04.01.2024; Ogledov: 339; Prenosov: 33 Celotno besedilo (4,61 MB) |
6. Vključevanje odraslih z redkimi oblikami raka (sarkoma) v družbo : magistrsko deloGabi Bezjak, 2023, magistrsko delo Opis: Socialna inkluzija je ključna za pravično in enakopravno družbo. V sedanjem času pa se soočamo z izzivi, ki otežujejo to inkluzijo. Eden od teh izzivov je redek rak, imenovan sarkom, ki predstavlja manj kot odstotek vseh malignih tumorjev pri odraslih. Pogosto se spregleda in bolniki se soočajo s pomanjkanjem ozaveščenosti o tej bolezni. Diskriminacija in stigmatizacija bolnikov s sarkomom otežujeta njihov dostop do ustreznejše zdravstvene oskrbe, podpore in zaposlitve.
Za dosego socialne inkluzije sta ključna ozaveščanje in izobraževanje, s katerima se spodbuja razumevanje in sočutje do teh ljudi. Pomembno je zagotoviti ustrezne vire in storitve za bolnike, da lahko živijo polno in neodvisno življenje. Z ozaveščanjem je treba spodbujati zgodnje odkrivanje raka in izboljšati dostop do specializirane zdravstvene oskrbe ter podpirati raziskave in inovacije na tem področju.
Namen naše raziskave je predstaviti subjektivno zaznavo soočanja petih bolnikov z redko boleznijo (obliko raka sarkoma), proces soočanja z boleznijo s poudarkom na zaznavanju njihove vključenosti v družbo.
Intervjuvanci so izrazili skupno mnenje, da je potrebno prisluhniti njihovim potrebam in težavam ter sprejeti ukrepe za izboljšanje njihovega dostojanstva in kakovosti življenja. Prav tako se strinjajo, da je o tej temi treba več govoriti, saj lahko to prispeva k izboljšanju položaja tudi drugih bolnikov s to boleznijo. Ključne besede: socialna inkluzija, redek rak, sarkom, diskriminacija, ozaveščanje Objavljeno v DKUM: 26.10.2023; Ogledov: 795; Prenosov: 90 Celotno besedilo (1,60 MB) |
7. Zdravstvena pismenost mladostnikovAnita Bezjak, 2022, magistrsko delo Opis: Uvod: Zdravstvena pismenost je ključna za opolnomočenje in aktivno udeležbo posameznikov pri skrbi za lastno zdravje. V zaključnem delu smo želeli ugotoviti, kakšna je zdravstvena pismenost mladostnikov v Sloveniji.
Metode: Podatke smo pridobili s pomočjo validiranega anketnega vprašalnika »Lestvica zdravstvene pismenosti«. Izvedena je bila presečna študija z uporabo deskriptivne in inferenčne statistike. Analizo podatkov smo izvedli s programom Microsoft Excel 2016 in s programom IBM SPSS 28.0.
Rezultati: Od 755 povabljenih se je 430 (55,4 %) mladostnikov udeležilo raziskave. Sodelovalo je 338 žensk in 92 moških. Povprečna starost mladostnikov je bila 16,93 let. Ugotovili smo, da starost (rs = 0,05; p = 0,25), čas uporabe interneta (p = 0,80) in učni uspeh (p = 0,42) niso statistično povezani s stopnjo zdravstvene pismenosti. Povprečna zdravstvena pismenost je znašala 28,65. Od vseh sodelujočih je 299 (299/430; 69,6 %) mladostnikov visoko zdravstveno pismenih, 63 (63/430; 14,6 %) srednje in 62 (62/430; 14,4 %) zelo visoko zdravstveno pismenih. Trije mladostniki (3/430; 0,7 %) so nizko in trije (3/430; 0,7 %) zelo nizko zdravstveno pismeni.
Diskusija in zaključek: Ugotavljamo, da so mladostniki visoko zdravstveno pismeni, le majhen delež je nizko in zelo nizko zdravstveno pismenih. Starost, učni uspeh in čas, ki ga porabijo za internet, nimajo statistično pomembne povezave z zdravstveno pismenostjo. Zdravstveno pismenost je mogoče izboljšati z zagotavljanjem informacij, učinkovito komunikacijo in strukturiranim izobraževanjem. Ključne besede: mladostnik, zdravstvena pismenost, znanje, zdravstvene informacije, krepitev zdravja Objavljeno v DKUM: 19.12.2022; Ogledov: 578; Prenosov: 101 Celotno besedilo (889,94 KB) |
8. Poznavanje načinov pridelave sadja in navade potrošnikov v času covid-19 razmer : magistrsko deloValerija Bezjak, 2022, magistrsko delo Opis: Slovenija je 12. marca 2020 razglasila epidemijo zaradi koronavirusa SARS-CoV2, ki povzroča respiratorno bolezen koronavirusa covid-19. Po izbruhu epidemije se je način življenja bistveno spremenil; strah pred boleznijo in zaprtje trgovskih centrov sta vnesla spremembe v brezskrben način nakupovanja hrane. V letu 2021 smo med 248 potrošniki iz celotne Slovenije opravili anketo, s katero smo preverili njihovo poznavanje načinov pridelave sadja ter spremembe njihovih nakupovalnih navad v času covid-19 razmer. Rezultati ankete so pokazali, da potrošniki slabo poznajo razlike med pridelovalnimi sistemi; najbolje so seznanjeni z integriranim in konvencionalnim načinom pridelave sadja (60 % oz. 52 % poznavanje), z ostalimi načini, kot so ekološko, biodinamično, »0,0 MRL« in »low-input« pa slabše (poznavanje pod 46 %). Poznavanje načinov pridelave pri potrošnikih ni povezano z njihovo starostjo, razen pri konvencionalnem načinu, kjer so ga v večini prepoznali potrošniki, stari nad 30 let. Spol in kraj bivanja (ruralno ali urbano območje) nista imela vpliva na poznavanje pridelovalnih sistemov. Glede nakupovalnih navad potrošnikov v času covid-19 razmer je 44,4 % vprašanih izjavilo, da so v času pandemije manj pogosto obiskovali trgovine; 21,5 % je raje nakupovalo živila preko spleta. Potrošniki so se v času pandemije covida-19 nekoliko pogosteje odločili za nakup embalirane hrane. Ključne besede: covid-19, lokalna oskrba, potrošnike odločitve, način pridelave sadja, nakupovalne navade Objavljeno v DKUM: 05.12.2022; Ogledov: 552; Prenosov: 56 Celotno besedilo (1,60 MB) |
9. Izvajanje dejavnosti za razvijanje socialno-emocionalnih veščin v integraciji z likovno umetnostjo v bolnišničnih vrtcih : diplomsko deloGabi Bezjak, 2021, diplomsko delo Opis: Temeljni vzgojno-izobraževalni cilj bolnišničnih vrtcev je ustvarjanje ustreznih mentalnih in higienskih razmer, ki so pomembne za razvoj in počutje otrok v času, ko so v bolnišnici. Različna čustvena stanja, ki jih doživlja hospitalizirani otrok, je mogoče s pomočjo likovne umetnosti transformirati in korigirati. V empiričnem delu smo raziskovali, kako vzgojiteljice v bolnišničnem vrtcu razvijajo socialno-emocionalne veščine s pomočjo likovne umetnosti. V raziskavi je sodelovalo pet vzgojiteljic iz različnih bolnišničnih vrtcev v Sloveniji, s katerimi smo opravili intervju. Rezultati raziskave kažejo, da je njihovo načrtovanje dela na osnovni ravni (za načrtovanje uporabljajo le Kurikulum, šibko je poznavanje dodatne literature). Medsebojno povezovanje vzgojiteljic bolnišničnih vrtcev je šibko. Likovne dejavnosti izvajajo najpogosteje individualno v bolnišnični sobi. Največkrat ponujeni likovni motivi so človeške, živalske figure in domišljijski motivi. Najbolj pogosto uporabljeni likovni področji sta risanje in slikanje. Premalo pozornosti posvečajo načrtovanju dejavnosti z vključevanjem teme o čustvih. Vzgojiteljice menijo, da se socialno-emocionalne veščine razvijajo bolj spontano (s komunikacijo, igro) in ne načrtovano, hkrati pa so vse vzgojiteljice mnenja, da je pomembno razvijati socialno-emocionalne veščine pri otrocih v bolnišničnem vrtcu, ker to pripomore k boljšemu duševnemu zdravju. Rezultati te naloge so pomembni za izboljšanje kakovosti dela v bolnišničnih vrtcih. Ključne besede: predšolska vzgoja, bolnišnični vrtec, socialno-emocionalne veščine, področje družba, likovna umetnost Objavljeno v DKUM: 15.11.2021; Ogledov: 1053; Prenosov: 101 Celotno besedilo (2,33 MB) |
10. Merjenje pri naravoslovnih dejavnostih predšolskih otrokEva Bezjak, 2021, diplomsko delo Opis: Merjenje je naravoslovni postopek, s katerim se otroci srečujejo že v predšolskem obdobju. Otroci pri dejavnostih z merjenjem spoznavajo količine, enote za merjenje količine, merilne pripomočke ter strategije merjenja. V teoretičnem delu smo s pomočjo literature predstavili spoznavni razvoj otroka in zgodovino merjenja. Še podrobneje smo se osredotočili na merjenje v predšolskem obdobju, merjenje različnih količin in na druge raziskave, povezane z merjenjem. V empiričnemu delu smo predstavili 5 nalog, s katerimi smo ugotavljali, kako otroci, stari od 4 do 6 let, razumejo merjenje ter osnovne merske pojme. Opazovani otroci so v raziskavi pokazali razumevanje, da ima nek predmet prostornino, uspešno prepoznali in izmerili dolžino ter prepoznali najvišji predmet izmed podanih. Ključne besede: predšolski otrok, merjenje, dolžina, ploščina, prostornina Objavljeno v DKUM: 12.10.2021; Ogledov: 1560; Prenosov: 150 Celotno besedilo (2,81 MB) |