| | SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Iskanje po katalogu digitalne knjižnice Pomoč

Iskalni niz: išči po
išči po
išči po
išči po
* po starem in bolonjskem študiju

Opcije:
  Ponastavi


1 - 9 / 9
Na začetekNa prejšnjo stran1Na naslednjo stranNa konec
1.
Konec umetnosti in Andy Warhol
Jasmina Zečević, 2014, diplomsko delo

Opis: V diplomskem delu je skozi preučevanje del ameriškega filozofa Arthurja Colemana Dantoa predstavljeno umetniško gibanje imenovano pop-art. Poseben poudarek je na Andyju Warholu, umetniku, ki je spadal v omenjeno gibanje in Dantovi študiji njegovih umetniških del, predvsem Warholove umetnine Brillo škatle, za katero Danto verjame, da je odprla vrata filozofski revoluciji in še neodgovorjenemu vprašanju – Kaj je umetnost? Skozi različne definicije pojma umetnosti se skušam približali tako Dantovi filozofiji umetnosti kot tudi njegovi tezi o samem koncu umetnosti, ki naj bi nastopil z Warholom. Prav zaradi Warholovega vpliva na Dantoa, je del diplomskega dela namenjen omenjenemu umetniku, interpretaciji njegovih umetnin ter povezavi in razlikam med umetnostjo in filozofijo.
Ključne besede: konec umetnosti, Andy Warhol, Brillo škatla, umetnost, filozofija.
Objavljeno: 28.02.2014; Ogledov: 839; Prenosov: 158
.pdf Celotno besedilo (9,19 MB)

2.
Govori
Petra Kapš, 2015, magistrsko delo

Opis: Cilj magistrskega dela je raziskati in premisliti govorjeno v odnosih do pomenjanja in razumevanja. V središču je OR, izhodiščna pojma sta brbr in diskurz, jedro raziskave sta odprta in zaprta forma. Besedilo obravnava etimološke, semantične, estetske in poetske razsežnosti govora. Osrednje gradivo preučevanja so posvetovalne prakse izrekanja starih Grkov: oraklji, govoreči, retorika. Delo preučuje sovisnosti med veščino prepričevanja, verjetnostjo in lastništvom. Z osrednjo tezo o izoblikovanju forme v sorazmerju z redom lepega (spo)razumevanje proučujemo kot na določen način uokvirjeno pomenjanje. Vloga tolmača slišanega je analizirana s stališča soudeležbe tega lika pri konstituciji lastništva nad pomeni. Z govorico se potreba po posedovanju, posredovanju, njenem hranjenju izven telesa odrazi v vztrajnem izumljanju načinov ter orodij za doseganje enopomenskosti. Enopomenskost je os razumevanja, vsaj tako trdi tisočletja stara kultura, temelječa na besedi. Uveljavljanje reda forme in pojav govorice kot diskurzivne formacije postavljamo kot odločujoč dejavnik za premik od govorečega kot tistega, ki ustvarja resničnost, k formi govorice, ki temelji na prepričljivosti. Ko za govorico izrečenost ni več potrebna, ko akt izrekanja ni (več) (edini) dejavnik resničnosti, nuja resnice, ko konkretnost besed, telesno besed umanjka, izreko nadomesti red forme. Formo raziskujemo z vidika učvrščevanja strukture izrekanja in procesov fiksacije, ki od poiesis preusmerja k stasis, od gibljivih, ustvarjajočih modusov, do okostenele diskurzivne matrice z utrjenimi obrazci izrekanja.
Ključne besede: govor, beseda, razumevanje, diskurz, forma, poetsko
Objavljeno: 04.01.2016; Ogledov: 895; Prenosov: 54
.pdf Celotno besedilo (545,65 KB)

3.
PRAZNIKI IN PRAZNOVANJA V SLOVENIJI IN NA IRSKEM
Tanja Mihovec, 2016, diplomsko delo

Opis: Diplomska naloga opisuje in primerja slovenske in irske praznike ter tradicije ob njihovem praznovanju. V teoretičnem delu naloge so podrobneje opisani državni prazniki, glavni rimskokatoliški verski prazniki kakor tudi osebni prazniki nasploh ter tradicionalni elementi ob praznovanju teh praznikov v obeh državah. Prazniki so pomemben del življenja vsakega človeka. So posebni dnevi, ko se navadno ne dela, so posvečeni kakšnemu pomembnemu dogodku, osebi ali spominu nanje. Prazniki že tisočletja napolnjujejo človeško življenje in omogočajo, da se ljudje sprostijo, (navadno) veselijo ter vsaj za kratek čas pozabijo na težave. V empiričnem delu naloge s pomočjo anketnega vprašalnika ugotavljam, kako ljudje na Irskem in v Sloveniji praznujejo dva izmed najbolj priljubljenih praznikov, in sicer božič (državni in verski praznik) ter rojstni dan (osebni praznik). Rezultati so nakazali elemente praznovanj, ki so pri praznovanjih teh dveh praznikov skupni v obeh državah, še bolj pa so pokazali številne razlike, ki se pri tem pojavljajo.
Ključne besede: slovenski prazniki, irski prazniki, praznovanja, božič, rojstni dan
Objavljeno: 03.10.2016; Ogledov: 1153; Prenosov: 148
.pdf Celotno besedilo (1,23 MB)

4.
Konceptualni in izkustveni vidiki svetlobe in prostora v sodobni likovni umetnosti na slovenskem: primer opusa Ota Rimeleta
Tjaša Šavorič, 2017, magistrsko delo

Opis: V magistrski nalogi so obravnavani konceptualni in izkustveni vidiki svetlobe, prostora in barve v sodobni umetnosti na Slovenskem. Posebej je izpostavljen opus mariborskega slikarja Ota Rimeleta, katerega slikarstvo je zavezano vprašanjem barve, svetlobe in postavitve umetnin v prostor, ki preko minimalistične govorice aktivirajo gledalca. Njegovo delo zahteva poglobljen angažma obiskovalca, ki se je sposoben prepustiti estetskim in simbolnim učinkom. Skozi njegovo slikarstvo je problematiziran nematerialni vidik svetlobe, njen relativen, fluiden in ambivalenten značaj. V prvem delu naloge je podan zgodovinski pregled pojma svetlobe kot generatorja življenja, nosilca informacij o prostoru in času ter posrednika simbolnih informacij. Svetloba je že od začetkov civilizacije predmet poglobljenih filozofskih razprav, zato je narejen kronološki pregled filozofskih konceptov svetlobe, izpostavljeni so tudi najpomembnejši mejniki v razumevanju vloge svetlobe v sodobni vizualni kulturi, ki so zaznamovali pojmovanje in upodabljanje svetlobe, ter odločilno vplivali na dojemanje le-te. Obravnavana sta fenomen naravne svetlobe in fenomen sence, ki izhajata iz antične filozofije in Platonovega (427–347 pr. n. št.) bipolarnega koncepta svetlobe in sence, znamenite prispodobe o votlini v sedmi knjigi Države, ki ohranja aktualnost vse do sodobnosti. Svetloba že od nekdaj vzbuja asociacije onkraj materialnega, kar je predstavljeno skozi delo Ota Rimeleta. Narejena je analiza, kako se skozi svetlobo in barvo odraža prostor v slikah mariborskega slikarja ter kakšno je njegovo dojemanje svetlobe in barve. Slednja je v nalogi ovrednotena kot izrazno sredstvo in nosilka energije. Izpostavljeno je tudi vprašanje dematerializacije, v kolikšni meri lahko govorimo o njej in na kakšen način se odraža v Rimeletovem slikarstvu. V zadnjem delu naloge je predstavljena ideja razstavnega prostora, umetniške instalacije in z njo povezana problematike razsrediščenosti gledalca in njegova izkušnja. Navedeni so štirje modeli gledalske izkušnje: (1) psihološki/psihoanalitični model; (2) fenomenološki model; (3) model izgube oz. dezintegracije subjekta, ki se odraža zlasti kot mimetično zajetje in (4) model družbeno politične aktivacije gledalca. Rimeletov model prostorske postavitve močno asociira na fenomenološko izkušnjo aktivacije gledalca, kot jo v navezavi na minimalizem opredeli Claire Bishop v knjigi Instalation Art.
Ključne besede: filozofija umetnosti, svetloba, senca, barva, prostor, prostorska postavitev, gledalčeva izkušnja, Oto Rimele
Objavljeno: 08.05.2017; Ogledov: 872; Prenosov: 83
.pdf Celotno besedilo (1,78 MB)

5.
Husserl in Ingarden o sliki (podobi)
Božidar Kante, 2005, izvirni znanstveni članek

Ključne besede: fenomenologija podobe, intencionalost, estetski objekt
Objavljeno: 21.12.2015; Ogledov: 306; Prenosov: 19
URL Povezava na celotno besedilo

6.
PROBLEM PORNOGRAFIJE V MEDIJIH
Barbara Potušek, 2016, diplomsko delo

Opis: V diplomskem delu je obravnavana pornografija in njen pojav v medijih. Namen diplomskega dela je predstaviti problematiko pornografije, ki jo je kot obsežno in zapleteno kategorijo zelo težko opredeliti, saj se je njen pomen skozi zgodovino nenehno spreminjal. V pričujočem delu so predstavljeni poskusi definiranja pornografije in problematika, s katero se ukvarjajo številni avtorji. Zgodovina pornografije zajema vse od prvotnih primerov pornografskega ustvarjanja do pojava sodobne pornografske industrije. Obravnavana sta vidika rabe in pomena pornografije za posameznike in posameznice. Predstavljeni so učinki pornografije in njene posledice za družbo, posameznike in posameznice, in znanstvene raziskave, ki so te posledice in učinke ugotavljale. Opisani so argumenti za in proti prepovedi pornografije. V nadaljevanju so obravnavane razprave o seksualnosti skozi čas in vpliv seksualne revolucije na posameznike, predvsem na žensko seksualnost. V zaključku sta predstavljena seksualnost v različnih medijih (književnosti, umetnosti, oglaševanju, magazinih in filmski ter glasbeni industrij) in medijski seks ter njegova podobnost s pornografijo.
Ključne besede: pornografija, seksualnost, seksualnost v medijih, cenzura.
Objavljeno: 19.07.2016; Ogledov: 545; Prenosov: 127
.pdf Celotno besedilo (868,06 KB)

7.
SPOZNAVNE RAZSEŽNOSTI V KONTEKSTU LAŽI IN PREVARE V FIKCIJSKEM IN DEJANSKEM SVETU
Maja Trifunović, 2016, diplomsko delo

Opis: Osrednja tema diplomske naloge je bilo ustvariti smiselno povezavo strokovnih vedenj s področij spoznavnega jezikoslovja, teorije govornih dejanj, klasičnih in sodobnih dinamičnih literarnih teorij, pa filozofsko literarnih pojmov, ki so za interpretacijo literarnih del ključnega pomena, tj. etike in estetike ter njune interakcije pri ustvarjanju umetniške izpovedi oz. tudi filozofskih diskurzov. Poskus takšne interdisciplinarne povezave tvori temelj za filozofsko-literarno razpravo o ubesediljenju laži in prevare v estetskem okolju. Slednjega predstavlja v nalogi Dürrenmattova drama Fiziki (Die Physiker). Analizirano literarno delo je bilo izbrano za empirično obdelavo zato, ker predstavlja zelo poveden primer estetskega dela, ki operira z lažmi in prevaro, kar pravzaprav tvori komično-groteskno ozračje dela, kljub temu pa sta ta dva – običajno negativno konotirana pojma - v navedenem delu etično motivirana. Etičnost pa je sicer ne neobhodna, vendar pa zelo pogostna in tipična lastnost umetniških besedil. Motiv za laganje protagonistov v Fizikih je torej plemenit, etičen, še več, v preobleki vedno aktualne besedno-igralske umetnine skuša z obema, v osnovi »ne-vrlinama« rešiti človeštvo. V nalogi sta pojma laž in prevara, katerih medsebojno ločevanje je zelo zabrisano, in ju ne ločujejo rigidne meje, najprej opisana kot jezikovno-kognitivna pojava z njunimi odtenki v odvisnosti od kulturnega/jezikovnega konteksta (slovensko, nemško in angleško kulturno ozadje), in sicer v njihovih vsakdanjih sporočevalnih situacijah. Pri tem je bilo opaženo minimalno razlikovanje v pomenskih odtenkih obeh opazovanih konceptov v omenjenih kulturnih prostorih. To utemeljujemo z okoliščino, da gre pri vseh treh za kulture/jezike, ki so (indo)evropskega izvora in jih druži mnogo kulturnih prvin. Ta okolnost kaže na univerzalnost opazovanega fenomena (neresnica kot (marko)komunikacijski cilj), ki pa se v konkretnih ubeseditvah v vseh treh jezikih pojavlja v bogati paleti pomenskih odtenkov, od katerih imajo eni celo etičen motiv, kot npr. prizanesti nekomu morebiti zanj uničujočo kruto resnico. Laž in prevaro nato postavimo v kontekst določenih besedilnih vrst, kot so politični, filozofski in predvsem literarni diskurz (empirično obdelan na primeru drame Fiziki), teoretsko-argumentativno pa s pomočjo literarne in filozofsko utemeljene pojavnosti tega fenomena. Povzete so bile naslednje ugotovitve: Kognitivne teorije, ki gradijo na konceptu integralne povezave vseh vedenj in občutenj vsakega posameznika posebej (individualne lastnosti) in vseh pripadnikov neke (kulturne, verske, strokovne, starostne, interesne ...) skupine (univerzalne lastnosti), so tista domena, ki na najbolj zaokrožen način razlaga kavzalne povezave med koncepti, ki smo jih obravnavali: laž in prevara v odnosu do resnice v vsakodnevnem sporočevalnem kontekstu (realnem, aktualnem) komunikacijskem okviru in fikciji, v kateri živijo besedilni svetovi literarnih besedil, po večini obogateni s komponentami esteskosti, ki pa praviloma, vendar ne nujno, črpa svojo izpovedno moč iz etičnosti. Ugotovili smo, da v obeh imenovanih besedilnih okolih (vsakdanjem in fikcijskem) opazovana koncepta laž in prevara učinkujeta na podoben način in sta ubesedena s primerljivimi jezikovnimi sredstvi. Razlog za to vidimo v okolnosti, da gre za univerzalni konceptualni kategoriji, ki se lahko z enako izpovedno močjo pojavljata v različnih besedilnih svetovih, predvsem zato, ker so ti v obeh primerih produkt univerzalno in hkrati individulno konstruiranega mentalnega sveta, ki predstavlja primerljiv mentalni prostor za konceptualizacijo in ubesediljenje laži, prevare, pa seveda tudi »resnice«.
Ključne besede: Jezik in spoznavanje, teorija govornih dejanj, sodobne literarne teorije, etika, estetika, fikcija, laž in prevara kot filozofski in literarni entiteti, kultura kot komunikacijsko ozadje.
Objavljeno: 14.10.2016; Ogledov: 466; Prenosov: 59
.pdf Celotno besedilo (1,39 MB)

8.
ESTETSKA FORMA IN IZRAZ SKOZI REALNOST IN FIKCIJO PRI WOOLF IN BASHKIRTSEFF
Manuela Molnar, 2012, diplomsko delo

Opis: Diplomsko delo je osredotočeno na primerjavo estetskega prepričanja resnične umetnice iz 19. stoletja Marie Bashkirtseff, in fikcijske umetnice Lily Briscoe, katero je ustvarila Virginia Woolf leta 1927. V nalogi najprej podrobneje preučimo umetniški razvoj Bashkirtseffove, kar pa storimo z vpeljavo naturalizma in impresionizma, smeri, za kateri predpostavljamo, da se izražata v njenem delu. S pomočjo Dnevnika pridobimo vpogled v njeno željo po prepoznavnosti v moško dominiranem svetu umetnosti in, kako izraža dojemanje realnosti v pisanju in slikanju. V drugem delu diplomske naloge primerjamo Bashkirtseffovo s fikcijsko umetnico Lily Briscoe, katere življenje in misli so predstavljene skozi pisateljico Virginio Woolf v romanu K svetilniku. Predpostavimo, da na dojemanje realnosti Briscoeve vpliva formalistična teorija, katera natančneje trdi, da ima slikarstvo umetniški status le če prikaže značilno formo, ki vzbudi estetski učinek.
Ključne besede: Marie Bashkirtseff, Virginia Woolf, formalizem, naturalizem, impresionizem, dojemanje realnosti
Objavljeno: 16.04.2012; Ogledov: 1394; Prenosov: 94
.pdf Celotno besedilo (1,27 MB)

9.
ETHICAL ISSUESA AND AESTHETIC CONTEXT IN CORMAC MCCARTHY`S: THE ROAD
Vid Hudrap, Božidar Kante, 2016, diplomsko delo

Opis: The graduation thesis titled ETHICAL ISSUES AND AESTHETIC CONTEXT IN CORMAC MCCARTHY'S: THE ROAD discusses the novel The Road written by Cormac McCarthy from an ethical and aesthetical perspective. It covers issues of morality, its origins and how it is transmitted to the next generation in a world where society and its accomplishments were wiped out by a catastrophe of epic proportions. Here it examines the transmission of values from the father to the son who only knows society after the catastrophe – a society consisting only of father and son and the hostile environment they are subjected to. It follows the journey of a father and son who wander the desolate landscape in search of food and shelter and it deals with the ethical issues they encounter in their path ridden with cannibalistic bands, lone thieves and other individuals. The thesis examines the choices of the protagonists in dealing with other people, ethical conflicts which arise in these situations and between the protagonists themselves, as well as their quest to maintain their humanity. In doing so, it examines the metaphor of fire, the way people make moral decisions, our perception of moral goals and lines – the limits we set ourselves in how we deal with other people. It also touches on the basic concept of cooperation, how it evolved and its benefits for creating and maintaining a complex human society.
Ključne besede: Ethics, aesthetics, morality, transmission of morality, society, bright lines, bright lights, conceptual metaphor, cooperation.
Objavljeno: 02.06.2016; Ogledov: 622; Prenosov: 47
.pdf Celotno besedilo (789,18 KB)

Iskanje izvedeno v 0.22 sek.
Na vrh
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici