| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 48
First pagePrevious page12345Next pageLast page
1.
Prezentacija spolov skozi vizualne podobe v osnovnošolskih družboslovnih učbenikih : magistrsko delo
Vesna Krajnc, 2025, master's thesis

Abstract: Prispevek obravnava prezentacijo spolov skozi vizualne podobe v osnovnošolskih družboslovnih učbenikih. Učbeniki in vizualne podobe v njih imajo pomemben vpliv na socializacijo, saj na učence prenašajo predstave o spolu. Namen raziskave je bil osvetliti problematiko spolne stereotipizacije v učbenikih, raziskati, kako vizualne podobe v učbenikih prikazujejo moške in ženske spolne vloge, ugotoviti, kateri spol je upodobljen večkrat, raziskati, pri katerih predmetih in v katerih razredih je spolna stereotipizacija največja in na katerih področjih težijo k večji nestereotipizaciji spolov. V empiričnem delu smo uporabili metodo analize slik. Izsledki raziskave prikazujejo, da je prezentacija spolov v osnovnošolskih družboslovnih učbenikih večinoma spolno stereotipizirana. Raziskava je pokazala, da je na nekaterih področjih viden napredek k spolno nevtralnemu prikazu, vendar je še vedno veliko več spolne stereotipizacije. V prihodnje bi bilo dobro spodbuditi avtorje učbenikov, da dajo večji poudarek spolno nevtralnemu prikazu vlog moških in žensk.
Keywords: spolna stereotipizacija, družboslovni učbeniki, vizualna podoba, spolne vloge, spolna (ne)enakost
Published in DKUM: 11.08.2025; Views: 0; Downloads: 23
.pdf Full text (4,80 MB)

2.
Spolsko občutljiv jezik v učbeniških besedilih za slovenščino
Nuša Ščuka, Simona Kranjc, 2023, original scientific article

Abstract: V razpravi obravnavava učno gradivo pri predmetu slovenščina v osnovni šoli z vidika kritične analize diskurza in vizualne slovnice (Kress in van Leeuwen 2020), pri tem pa se osredotočava predvsem na rabo spolsko občutljivega jezika. Kljub temu da je pri slovenščini poudarek na besednem, je učno gradivo sestavljeno kot interakcija besednega in slikovnega koda. Znaki obeh semiotskih kodov se med seboj povezujejo in bralec ali bralka učnega gradiva zlahka razbere smisel in sporočilo. V ospredju analize je pojmovanje spolov in razmerje med njima.
Keywords: učbeniška besedila, spolsko občutljiv jezik, slovenščina, spolne vloge, stereotipi
Published in DKUM: 28.07.2025; Views: 0; Downloads: 3
.pdf Full text (877,36 KB)
This document has many files! More...

3.
Kriza identitete računovodij v dobi elektronskega poročanja
Nađa Špadijer, 2025, undergraduate thesis

Abstract: Diplomsko delo obravnava vpliv digitalizacije na delovanje računovodskih servisov v Sloveniji in Črni gori s poudarkom na spremembah v vlogi in identiteti računovodij. V teoretičnem delu smo predstavili identiteto računovodij čez čas, vpliv digitalizacije na računovodsko prakso, prilagajanje kompetenc in pridobivanje digitalnih znanj. Osredotočili smo se na pojave, kot so vloga računovodij, elektronsko poročanje in avtomatizacija. Empirični del diplomskega dela temelji na anketnem vprašalniku, ki ga je izpolnilo 14 računovodskih servisov iz Črne gore in Slovenije. S pomočjo vprašalnika smo analizirali stopnjo digitalizacije, uporabo konkretnih digitalnih rešitev, spremembe v komunikaciji s strankami, pogostost digitalnega izobraževanja ter mnenja o vplivu digitalizacije na identiteto računovodij. Zastavili smo si eno hipotezo, ki smo jo na podlagi dobljenih rezultatov potrdili. Ugotovili smo, da tehnološke inovacije avtomatizirajo osnovne naloge računovodij ter spreminjajo njihovo profesionalno identiteto, saj jih postopno usmerjajo v svetovalno in strateško vlogo. Rezultati so pokazali, da proces digitalizacije poteka neenakomerno in je odvisen od različnih dejavnikov, kot so velikost servisa, razpoložljivi viri ter stopnja digitalne pismenosti zaposlenih in strank. Diplomsko delo prispeva k boljšemu razumevanju izzivov in priložnosti, ki jih digitalizacija prinaša računovodski stroki, ter poudarja potrebo po stalnem izobraževanju in prilagajanju, da bi računovodje ohranili svojo profesionalno identiteto in relevantnost v spreminjajočem se digitalnem okolju.
Keywords: računovodstvo, identiteta računovodij, elektronsko poročanje, izzivi digitalizacije, sprememba vloge računovodij
Published in DKUM: 10.07.2025; Views: 0; Downloads: 90
.pdf Full text (2,95 MB)

4.
Enakost spolov na trgu dela v Sloveniji
Neža Žugelj Gašperšič, 2024, master's thesis

Abstract: Vsak dan se srečujemo s problematiko enakosti spolov na trgu dela. Gre za kompleksen problem, ki je sestavljen iz veliko različnih dejavnikov. V magistrsem delu smo proučevali mnenja žensk in moških o enakosti spolov na trgu dela v Sloveniji in ugotavljali, ali je med mnenji glede na spol možno opaziti določene razlike. Natančneje smo i raziskali, kakšen pogled imajo ženske in moški na plačne vrzeli med spoloma. Zanimalo nas je, kakšna so mnenja anketirancev o tradicionalnih vlogah glede na različne starostne skupine in glede na spol. Izhajali smo iz dejstva, da tradicionalne vloge spolov močno vplivajo na segregacijo poklicev po spolu. Proučevali smo, kako se razlikujejo mnenja o prisotnosti spolne diskriminacije na delovnem mestu glede na spol in končano izobrazbo anketirancev. Zanimalo nas je tudi, kakšen pogled imajo anketiranci na vlogo javne politike in vlade pri odpravljanju neenakosti med spoloma na delovnem mestu. Raziskava je izvedena z anketnim vprašalnikom, ki smo ga poslali zaposlenim v različnih panogah in sektorjih. Rezultati kažejo, da je možno opaziti razlike v mnenjih o enakosti spolov na trgu dela v Sloveniji glede na spol, starost in končano izobrazbo anketirancev. Ženske v povprečju menijo, da je neenakost spolov na trgu dela problem, moški pa v povprečju do problema niso opredeljeni. Glede na izobrazbo in starost se razlike v mnenjih kažejo pri moških starih med 33 in 49 let, ki ne odstopajo od tradicionalnih vlog spolov ter moških s končano več kot srednjo šolo, ki imajo nevtralen pogled na spolno diskriminacijo na delovnem mestu. Kljub temu je mnenje žensk in moških o določenih problematikah neenakosti spolov na trgu dela dokaj enotno, kar kaže na napredek in manjšanje vrzeli med spoloma. Še vedno je možno opaziti močan vpliv tradicionalnih vlog spolov, diskriminacije in pristranskosti ter močno segregacijo poklicev glede na spol.
Keywords: plačne vrzeli, poklicna segregacija, spolna diskriminacija, tradicionalne vloge spolov
Published in DKUM: 22.11.2024; Views: 0; Downloads: 70
.pdf Full text (1,25 MB)

5.
Analiza reprezentacije enakosti spolov v risanki Čebelica Maja : magistrsko delo
Adriana Anžel, 2024, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo obravnava reprezentacijo enakosti spolov – ženskega in moškega glavnega lika v animirani risanki Čebelica Maja. Vzorec raziskave, ki je bil analiziran, je vključeval 78 epizod prve sezone omenjene risanke. Raziskovalni podatki so bili analizirani z metodo analize vsebine. Osredotočili smo se na zastopanost likov in na to, kako sta glavna lika, Maja in Vili, predstavljena glede na različne osebnostne, vedenjske in komunikacijske lastnosti ter izražanje osnovnih čustev. Zanimalo nas je, ali so upodobitve glavnih likov na omenjenih področjih spolno stereotipne in v kolikšni meri. Največje razlike med spoloma so se pojavile v zastopanosti likov, kjer so prevladovali moški liki, in v komunikacijskih lastnostih, kjer je po pogostosti verbalnega izražanja izstopal glavni ženski lik. Rezultati so pokazali, da oba lika zastopata spolno uravnoteženost, saj poudarjata, da lahko tako moški kot ženske izražajo širok spekter osebnostnih, vedenjskih in komunikacijskih lastnosti ter čustev. Vili je bolj pogosto izkazoval tipično žensko vedenje (pasivnost, strah, dvom vase) in bil prikazan na feminiziran način. Pri liku Maje pa smo pogosteje zabeležili bolj maskulinizirane lastnosti (aktivnost, pogum, izražanje mnenja), kar pomeni, da je pogosteje izkazovala tipično moško vedenje. Obenem je glavni moški lik ohranjal nekatere značilne moške lastnosti (žaljenje, hvaljenje), glavni ženski lik pa je ohranjal nekatere značilne ženske lastnosti (ljubeznivost, tolaženje), kar je pripomoglo k razlikovanju med spoloma. Kljub temu je bila enakost spolov v risanki nakazana.
Keywords: spolne vloge, spolni stereotipi, risanka Čebelica Maja, maskulinost in femininost
Published in DKUM: 12.08.2024; Views: 67; Downloads: 94
.pdf Full text (5,22 MB)

6.
Položaj zagovornika v kazenskem postopku, z namenom zagotavljanja pravice do poštenega sojenja : magistrsko delo
Špela Strahovnik, 2024, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo obravnava položaj zagovornika v kazenskem postopku, ki se odraža v okviru pravice do obrambe kot enemu izmed bistvenih elementov pravice do poštenega sojenja, pri čemer je v teoriji in praksi problematičen trenutek, na katerega se ta pravica veže. Kazenski postopek predstavlja za posameznika položaj, v katerem se brez strokovne pomoči ne bi znašel in znal uveljavljati zase vsega, kar mu pravo kot celota pravnih pravil in načel zagotavlja. Pravica do obrambe zato predstavlja ključen vzvod obdolženca, ki je kot prava nevešča stranka znotraj kazenskega postopka postavljen v šibkejši in podrejen položaj v primerjavi z nasproti stoječim državnim aparatom. Namen, ki se mu sledi znotraj kazenskega postopka, je v korelaciji z namenom, ki se dosega s pravico do zagovornika, to pa je v zagotavljanju poštenega postopka kot celote. Namen celotnega kazenskega postopka je v zagotavljanju, sledenju in spoštovanju načela pravičnosti, preko katerega se izraža pravica do poštenega sojenja. Kljub temu da načelo, priznano s strani pravne teorije in prakse, uživa pomen krovnega načela kazenskega postopka, je v teoriji še vedno nekaj kritik, ki dvomijo v njegovo funkcijo. Uresničevanje pravice do zagovornika je za zagotavljanje smiselne in poštene obrambe v kazenskem postopku potrebno vezati na trenutek, ko je posameznik v najranljivejšem položaju. Tak položaj izhaja že iz predkazenskega postopka, pri čemer je prisotnost zagovornika pomembna od trenutka, ko se preiskovanje osredotoči na posameznika kot morebitnega osumljenca v kazenskem postopku. Problematika takšnega pojmovanja, kjer tudi v praksi velikokrat prihaja do kršitev, izhaja predvsem iz nesistematične zakonodajne ureditve, ki bi zaradi ustrezne pravne varnosti posameznikov morala biti podvržena reformi, s čimer bi predkazenski postopek bil priznan kot bistveni del kazenskega postopka, od katerega je odvisen potek nadaljnjega postopanja.
Keywords: Pravica do obrambe, pravica do zagovornika, enakost orožij, načelo pravičnosti kot krovno načelo kazenskega postopka, zagotovitev poštenega kazenskega postopka, pomembnost vloge zagovornika že v predkazenskem postopku.
Published in DKUM: 24.06.2024; Views: 207; Downloads: 134
.pdf Full text (1,79 MB)

7.
8.
Spremembe v partnerskem odnosu ob rojstvu otroka
Nina Zaner, 2017, undergraduate thesis

Abstract: Kot vzgojitelji predšolskih otrok smo pri svojem delu v neposrednem stiku z otroki kot tudi z njihovimi starši. Vsaka vzgoja otroka se najprej začne v družinskem okolju in ima na otrokov razvoj pomemben vpliv. Pri tem je zelo pomemben tudi partnerski odnos in njegova spreminjajoča se dinamika. V diplomskem delu, ki je razdeljeno na dva dela, teoretičnega in empiričnega, smo raziskovali, kako se partnerski odnos spreminja skozi posamezna obdobja, v času pričakovanja in po rojstvu prvega otroka. Osredinili smo se predvsem na dinamiko partnerskega odnosa, vloge, ki jih partnerja v teh obdobjih sprejemata, na njun odnos, družinsko življenje ter ovire in strahove, s katerimi se soočata. Predstavljamo ugotovitve, do katerih smo prišli s kvalitativnim raziskovanjem s pomočjo polstrukturiranih intervjujev.
Keywords: partnerski odnos, nosečnost, rojstvo otroka, starševstvo, družina, komunikacija, vloge, skupaj preživet čas.
Published in DKUM: 25.10.2023; Views: 445; Downloads: 116
.pdf Full text (560,59 KB)

9.
Feministične ideje in družbene vloge žensk v romanu Ženske Marilyn French
Suzana Remih, 2021, master's thesis

Abstract: Ženske so bile večji del zgodovine zaradi prevlade patriarhata v slabšem družbenem položaju kot moški. Ko so ženske začele opažati svoje drugorazredne vloge, se je razvil feminizem, ki se je zavzemal za ukinitev podrejenega položaja žensk na vseh področjih. V tem obdobju se je tudi književnost, predvsem izpod peres pisateljic, ukvarjala z vprašanji položaja žensk v družbi. V svojem magistrskem delu sem skozi analizo romana Ženske skušala ugotoviti, kakšne družbene vloge imajo ženski liki v romanu in katere feministične ideje se v delu pojavijo. Roman Marilyn French, ki sledi življenju in feminističnemu prebujanju Mire Ward in njenih prijateljic, vsekakor vsebuje feministične ideje. Ženski liki, ki so na začetku romana ujeti v tradicionalnih ženskih vlogah, se odločijo za spremembe, se odpovedujejo neuspešnim zakonom in med sabo govorijo o neenakosti med spoloma. Prikazovanje ekonomske odvisnosti žensk, bremen materinstva in neplačanega gospodinjskega dela, pomanjkanja časa za lastne interese, neenakopravnosti, manjvrednosti, izkoriščanja, zatiranosti ali celo nevidnost v javnih in zasebnih življenjih so glavne teme romana. Pisateljica pa prikaže tudi bolečino in ovire, ki ženske čakajo na poti do osvoboditve, saj boj proti močnim družbenim strukturam prinese trpljenje, odpovedovanje in osamljenost.
Keywords: Marilyn French, Ženske, feminizem, družbene vloge, spol, odnosi, družbeni položaj žensk
Published in DKUM: 04.11.2021; Views: 1034; Downloads: 106
.pdf Full text (742,00 KB)

10.
Vloga razrednika pri poučevanju otrok s primanjkljaji na posameznih področjih učenja
Urška Kukovec, 2020, master's thesis

Abstract: V magistrskem delu se posvečamo vlogi razrednika pri poučevanju otrok s primanjkljaji na posameznih področjih učenja v rednih osnovnih šolah. V teoretičnem delu predstavimo vloge in naloge učitelja in razrednika ter skupine otrok s posebnimi potrebami. Podrobneje je predstavljena skupina otrok s primanjkljaji na posameznih področjih učenja, pri čemer predstavimo njihove posebnosti in prilagoditve za delo z njimi ter spoznamo posamezne skupine otrok s primanjkljaji na posameznih področjih učenja. V empiričnem delu je bil namen raziskati, ali se vloga razrednika pri poučevanju otrok s primanjkljaji na posameznih področjih učenja skozi razrede v osnovni šoli spreminja, ugotoviti, ali razredniki vedo, kakšna je njihova vloga pri delu z otrokom s primanjkljaji na posameznih področjih učenja, kaj zajema delo razrednika pri poučevanju otrok s primanjkljaji na posameznih področjih učenja, ali se pojavijo razlike v količini administrativnega dela razrednika in v sodelovanju s starši otroka s primanjkljaji na posameznih področjih učenja. Za pridobitev rezultatov smo uporabili kvalitativno metodo oziroma deskriptivno metodo pedagoškega raziskovanja. Rezultati so pokazali, da bistvenih razlik pri vlogi razrednika skozi razrede v osnovni šoli ni. Pri poznavanju vloge razrednika smo ugotovili, da razredniki vedo, kakšne so njihove vloge in naloge pri poučevanju otrok s primanjkljaji na posameznih področjih učenja. Prišli smo tudi do spoznanja, da imajo razredniki, če imajo v razredu otroka s primanjkljaji na posameznih področjih učenja, več administrativnega dela in da se pojavijo razlike pri sodelovanju s starši.
Keywords: otroci s primanjkljaji na posameznih področjih učenja, razrednik, učitelj, vloge in naloge razrednika, vloge in naloge učitelja.
Published in DKUM: 07.09.2020; Views: 1259; Downloads: 282
.pdf Full text (1,82 MB)

Search done in 0.11 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica