1. Nakupno vedenje potrošnikov vina v povezavi z etnocentrizmom : doktorska disertacijaVita Petek, 2022, doctoral dissertation Abstract: Vinogradništvo je v Sloveniji pomemben del slovenskega gospodarstva, slovenske kulture in tradicije. Pridelek je vino, ki ga vinarji »donegujejo« v kleti, ustekleničijo, opremijo z vinsko etiketo in prodajajo na različnih lokacijah. V doktorski disertaciji smo z raziskavo prišli do rezultatov, ki kažejo dva vidika, kupca in vinarja, ko govorimo o vinski steklenici in njeni etiketi. Skozi intervjuje z vinarji smo ugotovili njihov pogled in ozadje postopka izdelave vinske etikete in skozi anketni vprašalnik vidik kupcev in njihove vzorce vedenja, ko pride do nakupa vina. Vse to smo analizirali skozi prizmo étnocentrizma, ki kaže, kako zavedni in »ponosni« so na svoje domače pridelke in izdelke. Na koncu smo z metodo analize vsebine analizirali vinske karte najboljših restavracij v Sloveniji. Rezultati analize kažejo, da je étnocentrizem pozitivno povezan s pomembnostjo geografskih identifikatorjev pri nakupu vina ter, da motiv zabave ni povezan s pomembnostjo geografskih identifikatorjev. Zunanjo podobo vinske steklenice sestavljajo oblika steklenice, barva steklenice, oblike in barve na etiketi ter zamašek. Ugotovili smo, da večina vinarjev zamašek, barve vinske etikete in stil steklenice izbere glede tipa vina, ki je v steklenici. Zavedajo se, da mora biti vinska etiketa takšna, da pritegne pozornost potrošnika, med najpomembnejšimi elementi pa so izpostavili blagovno znamko, vinorodni okoliš in sorto vina. Na koncu je bilo ugotovljeno še, da so vinske karte najboljših slovenskih restavracij dokaj étnocentrične, med njimi pa je daleč najbolj zastopana vinorodna dežela Primorska in vinarji te dežele. Keywords: vino, vinska etiketa, nakupno vedenje, étnocentrizem, znamčenje Published in DKUM: 07.10.2022; Views: 167; Downloads: 59
Full text (3,18 MB) |
2. Različni pristopi pri pridelavi jabolčnega vinaPeter Vogrin, 2021, undergraduate thesis Abstract: Na Fakulteti za kmetijstvo in biosistemske vede je bil v sodelovanju s KGZ Maribor in Biotehniško šolo Maribor izveden poskus, v katerem smo pri potencialnih potrošnikih različnega spola in starosti ugotavljali všečnost različno pripravljenih jabolčnih vin. Surovina za izdelavo bistrega jabolčnega soka in jabolčnega vina so bila jabolka sorte 'Idared'. Uporabljena dodatka jabolčnemu vinu sta bila rektificiran sladkor (v 1 % in 2 % koncentraciji) in jabolčni sok (v 15 % in 30 % koncentraciji), kontrolo je predstavljalo jabolčno vin brez dodatkov. Dodatno je bil vsem navedenim obravnavanjem dodan ogljikov dioksid. Izvedena je bila hedonska senzorična analiza, kjer so pokuševalci ocenjevali bistrost, barvo, čistost vonja, intenzivnost vonja, čistost okusa, intenzivnost okusa, svežino in pookus ter podali skupno oceno. Rezultati so pokazali, da je vpliv spola pokuševalca na spremljane parametre minimalen (potrjen le pri oceni intenzivnosti vonja), vpliv starosti pokuševalca pa se je odrazil pri oceni parametrov barva, čistost vonja in intenzivnost vonja. Izmed vseh pokuševalca vzorcev sta najvišjo oceno dobila vzorca, kjer je bil jabolčnemu vinu dodan jabolčni sok (neodvisno od koncentracije), ob tem pa je dodatek CO2 pri vseh obravnavanjih povišal skupno oceno vzorca, predvsem na račun svežine in polnosti okusa. Keywords: senzorična analiza, jabolčno vino, jabolčni sok, aromatiziranje Published in DKUM: 08.09.2021; Views: 717; Downloads: 95
Full text (881,20 KB) |
3. Speciacijska analiza kroma v vinu in pivu z uporabo tekočinske kromatografije z visoko ločljivostjo, masne spektrometrije z induktivno sklopljeno plazmo in obogatenih stabilnih izotopov 53 Cr(III) ter 50 Cr(VI) : diplomsko delo univerzitetnega študijskega programa I. stopnjeMaja Gabrič, 2020, undergraduate thesis Abstract: Vino in pivo sta priljubljeni pijači. Vsebujeta vodo, minerale, vitamine, elemente v sledovih in različne organske spojine, kot so organske kisline, polifenoli, aminokisline, polisaharidi in alkohol. Med elementi v sledovih se v obeh pijačah nahaja tudi krom (Cr). V okolju sta najbolj stabilni kemijski obliki trivalentni (Cr(III)) in šestvalentni (Cr(VI)) krom. Spojine Cr(VI) so za vse žive organizme zelo strupene in kancerogene, medtem ko so spojine trivalentnega kroma bistveno manj strupene in v nizkih koncentracijah esencialne za človeka. V znanstveni literaturi so v zadnjem obdobju objavili članke, ki poročajo o vsebnosti Cr(VI) v vinih in pivih. To bi pomenilo, da pitje teh pijač predstavlja dolgoročno kronično izpostavljenost velikega dela človeškega prebivalstva strupenemu Cr(VI). Polifenoli in ostale organske spojine, ki so v vinu in pivih so močni reducenti. Zaradi njih vina in piva, ne morejo vsebovati Cr(VI). Ugotovitve o navzočnosti Cr(VI) v vinih in pivih, so najverjetneje posledica napačno uporabljenih analiznih postopkov za določanje kemijskih zvrsti kroma (speciacije kroma). Zato smo v diplomski nalogi želeli potrditi hipotezo, da Cr(VI), v vinih in pivih, ne more obstajati. V ta namen smo analizirali vzorce vina in piva z zanesljivim postopkom speciacijske analize z anionsko-izmenjalno tekočinsko kromatografijo z visoko ločljivostjo (HPLC) v povezavi z masno spektrometrijo z induktivno sklopljeno plazmo (ICP-MS). Obnašanje Cr(III) in Cr(VI) v vzorcih vin in piv smo preučili z uporabo obogatenih stabilnih izotopov 53Cr(III) in 50Cr(VI). Kromatografsko ločbo smo spremljali z ICP-MS pri m/z 50, 52 in 53. V vzorcih vin in piv smo določili tudi celotne koncentracija kroma in nekaterih izbranih elementov. Rezultati kažejo, da vina in piva ne vsebujejo Cr(VI), ter da se je izotopsko označen 50Cr(VI), ki smo ga dodali v vino in pivo, zaradi prisotnosti antioksidantov in organske snovi v vzorcih, reduciral do 50Cr(III). Keywords: vino, pivo, speciacija kroma, tekočinska kromatografija z visoko ločljivostjo, masna spektrometrija z induktivno sklopljeno plazmo, obogateni stabilni izotopi 53Cr(III) in 50Cr(VI) Published in DKUM: 08.10.2020; Views: 866; Downloads: 86
Full text (1,23 MB) |
4. Primerjava slovenskega in avstrijskega vinorodnega okoliša ŠtajerskaJan Muršec, 2019, undergraduate thesis Abstract: V nalogi se ukvarjamo s problematiko razvoja vinske destinacije v podravski vinorodni deželi, katero primerjamo z razvojem avstrijske vinorodne dežele. Pregledovali smo statistične podatke, in skozi njih iskali skupne točke in razpotja,rezultati česar kar bi lahko pomagali pri razvoju slovenskega vinskega sektorja. Keywords: vino, vinska destinacija, vinski turizem, primerjava, razvoj, trgi Published in DKUM: 12.02.2020; Views: 923; Downloads: 257
Full text (830,16 KB) |
5. Razvoj vinsko-kolesarskega turizma v PrlekijiInes Horvat, 2019, undergraduate thesis Abstract: Turizem je nekoč bil dostopen le premožnim družinam, dandanes pa je lahko skoraj vsakdo turist, ki ima željo potovati. Dostopnost do informacij in hitre prometne povezave omogočajo prepoznavnost in razvoj destinacij, kot je Prlekija. V diplomskem projektu se bomo osredotočili na vinski in kolesarski turizem.
V okviru teoretičnih izhodišč so najprej opredeljeni pojmi, kot so turistična destinacija, podeželska destinacija, destinacijski management ter vinski in kolesarski turizem. Opredeljeni pojmi so nato podrobneje predstavljeni.
V praktičnem delu je na podlagi teoretičnih izhodišč opisana Prlekija in analizirana turistična ponudba. Analiza ponudbe in trenutnega stanja turizma v destinaciji se je izvedla s pomočjo intervjuja in ankete,na tej osnovi pa je bila opravljena tudi SWOT analiza.
V sklepnem delu smo povezali ugotovitve, potrdili ali ovrgli postavljene hipoteze in predstavili naše mnenje. Keywords: območje Prlekije, destinacija, turizem, vino, kolesarstvo, zanimivosti Published in DKUM: 23.12.2019; Views: 771; Downloads: 107
Full text (311,02 KB) |
6. Stališča predstavnikov lokalne samouprave do uporabe vina za namen turistične promocijeMaja Borlinič Gačnik, 2017, master's thesis Abstract: Vinarstvo in vinogradništvo imata v Sloveniji za gospodarski razvoj, za kulturno podobo države ter za turizem velik pomen. A kljub bogati tradiciji in pomenu panoge, vino, vinarstvo ter vinogradništvo v strateških dokumentih na nacionalnem nivoju nimajo mesta/vloge, kot bi si je želeli. V raziskovalnem delu smo dokazali, zakaj vino predstavlja identifikacijski element države Republike Slovenije in zakaj si zaslužijo strateško pozicijo v pomembnih dokumentih na lokalni in nacionalni ravni. V teoretičnem delu smo razložili pomen vina za Slovenijo in Slovence, opredelili in umestili smo pojem vinskega turizma in govorili o njegovi promociji. Obrazložili smo tudi, zakaj so pomembna stališča predstavnikov lokalne samouprave za strateške odločitve in načrtovanja. V empiričnem delu smo raziskovali stališča predstavnikov lokalne samouprave do vina kot elementna turistične promocije. Spoznali smo, da imajo župani Republike Slovenije pozitivna stališča do vina, elementa turistične promocije, in da v vinu vidijo pomembni identifikacijski element tako na državni kot lokalni ravni. Keywords: vino, uporabnost vina, vinski turizem, promocija vinskega turizma, župani, Slovenija Published in DKUM: 17.01.2018; Views: 1178; Downloads: 262
Full text (3,21 MB) |
7. Vino kot turistični potencial občine brežice skozi izročilo in umetnostDejan Lipej, 2017, bachelor thesis/paper Abstract: Diplomsko delo je razdeljeno na dva dela. Prvi del obsega teoretična izhodišča in pregled literature z obravnavanega področja, v drugem delu je opisana naša raziskava, ki zaobjema tudi analizo izbranih književnih del, povezanih z vinom. V teoretičnem delu smo poiskali, zbrali in navedli informacije, ki so potrebne za uspešno predstavitev in promocijo vina, med drugim tudi zgodovino te pijače, proces nastajanja vina, navedli smo sorte za bela in rdeča vina, opisali smo slovenski vinski posebnosti cviček in kraški teran, opredelili osnovno vinsko terminologijo, opisali značilnosti turizma v Brežicah in navedli v literaturi svetovane kombinacije hrane in vina. V raziskovalnem delu smo preverjali, ali vinarji pri predstavljanju in promociji svojega vina posegajo tudi na umetniška področja. Na koncu smo navedli nekaj literarnih del, za katera menimo, da so primerna za promocijo vina. Ugotovili smo, da turistični ponudniki na izbrani destinaciji v promociji uporabljajo bolj zgodovinske dogodke destinacije kot pa literarna dela. Diplomska naloga bo v veliko pomoč vinarjem, ki bodo želeli promovirati vino tako, da ga bodo povezali z umetnostjo. Keywords: vino, vino in umetnost, vinski turizem, Brežice, promocija Published in DKUM: 18.10.2017; Views: 1502; Downloads: 266
Full text (2,01 MB) |
8. Vinogradniška dediščina kot priložnost za oblikovanje inovativnega, doživljajskega turističnega produkta na DolenjskemMatjaž Pavlin, 2017, master's thesis Abstract: Vinogradništvo na Dolenjskem ima na tem področju zelo dolgo dediščino, ki se je skozi čas spreminjala in nadgrajevala vse do sodobnosti. V teoretičnem delu magistrskega dela smo opredelili pojme inovativni, doživljajski, vinski, trajnostni turizem in zgodbarjenje v turizmu. Opisali smo zgodovino vinogradništva s poudarkom na Dolenjsko, pomen vina v načinu življenja ljudi, šege in navade, kulinariko, vinogradniška dela, opremo in orodje ter vinske posebneže: cviček, šmarnico in petijot. V empiričnem delu magistrskega dela smo s pomočjo terenskega dela in tehnike usmerjenega intervjuja ugotavljali v kolikšni meri se je stara vinogradniška dediščina ohranila do danes. Pri tem smo ugotovili, da je vinogradniška dediščina ohranjena v tolikšni meri, da lahko na njeni osnovi pripravimo nov inovativni doživljajski turistični produkt za različne ciljne skupine obiskovalcev. Njegovo primernost in atraktivnost smo preverili s pomočjo anketnega vprašalnika, ki so ga izpolnili izkušeni turistični delavci. Tako smo ugotovili, da je produkt primeren in zelo atraktiven za izbrane ciljne skupine, pri čemer je najbolj atraktivna naravna dediščina, stavbna dediščina in kulinarika. Na tej osnovi bo zasnovan tudi nov inovativni, doživljajski turistični produkt v praksi v letu 2018. Keywords: vino, vinogradniška dediščina, cviček, turistični produkt, Dolenjska Published in DKUM: 28.09.2017; Views: 996; Downloads: 174
Full text (1,76 MB) |
9. Odnosi med Ptujem in Mariborom v poznem srednjem vekuNatalija Munda, 2017, master's thesis Abstract: Magistrska naloga obravnava odnose med Mariborom in Ptujem v poznem srednjem veku. V ospredje je avtorica postavila spor glede vinske trgovine na spodnjem Štajerskem med salzburškim Ptujem in habsburškim Mariborom. Sprva je imel monopol nad vinsko trgovino Ptuj, potem ko so Habsburžani dobili Maribor v svoje roke, so strmeli k temu, da bi monopol dobili v svoje roke. Pri oviranju Ptuja so bili zelo uspešni, saj so izvajali točno določene trgovske poti, po katerih samo se je smelo trgovati. V t. i. vinsko vojno med omenjenima mestoma se vključijo še druga mesta, saj je vinska trgovina v tistem času nudila izjemne možnosti za luksuzno življenje. Trgovci, na splošno gledano, so bili v tistem času najbogatejši sloj prebivalstva, bogatejši celo od plemstva. Zato se začnejo v poznem srednjem veku plemstvo in tudi samostani vključevati v vinsko trgovino, kar je meščanom predstavljalo konkurenco, predvsem samostani, ki so od deželnega kneza dobivali najrazličnejše privilegije, seveda na škodo meščanskih trgovcev. Ti majhni konflikti so botrovali k izbruhu nesoglasij, in ne nazadnje vodili k pravi vinski vojni. Epilog je dobila vinska vojna šele na sredini 17. Stoletja; leta 1654 skleneta obe mesti kompromis, ki ga potrdi tudi cesar Ferdinand III. Vinska trgovina se po podpisu sporazuma še močneje razbohoti. Keywords: Srednji vek, Maribor, Ptuj, Slovenska Bistrica, Radgona, vinogradništvo, vino, vinska vojna, trgovina, trgovske poti, Habsburžani, Salzburška nadškofija. Published in DKUM: 18.07.2017; Views: 1194; Downloads: 153
Full text (2,35 MB) |
10. 8 – dnevno potovanje primorskih pridelovalcev oljčnega olja in vina s partnerji po ToskaniDanica Vegi, 2016, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu obravnavamo 8 – dnevno potovanje pridelovalcev olivnega olja in vina ter njihovih partnerjev po Toskani, eni najlepših italiijanskih pokrarjin, z namenom, da si naši pridelovalovalci obeh kultur ogledajo primere dobrih praks v načinu pridelave, predelave in trženja v naši sosednji državi, ki je glede uspešnosti prodaje, prepoznavnosti in učinkovitisti promocije toliko pred mami. Teoretični del naloge je namenjen segmentiranju, saj smo združili dva delno različna segmenta interesov – v 2. poglavju razložimo razloge za tako odločitev. Tretje poglavje jej empirično, predstavljamo načrtovani obseg potovanja in vse strokovne in turistične poudarke v potovanju, saj smo izhajali iz predpostavke, da se bodo partnerji vinarjev in oljkarjev odločali za potovanje predvsem zaradi privlačnega prostočasnega programa. Keywords: Toskana, olivno olje, vino, itinerar Published in DKUM: 06.01.2017; Views: 1472; Downloads: 191
Full text (794,16 KB) |