| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 2 / 2
First pagePrevious page1Next pageLast page
1.
Pravice potnika/izletnika ob odpovedi leta zaradi stečaja letalskega prevoznika
Selmin Kičin, 2020, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo obravnava problematiko pravnega položaja potnika v primeru odpovedi leta zaradi stečaja letalskega prevoznika. Potnik pri načrtovanju potovanja vstopa v različne pogodbene odnose kot šibkejša pogodbena stranka, ki je za razliko od velikih družb strokovno in informacijsko podhranjena. Slovenska zakonodaja v veliki meri sledi zakonodaji EU in ščiti potnika v primeru odpovedi leta zaradi stečaja letalskega prevoznika. To se kaže v posameznih institutih, kot so različni sistemi zavarovanj, sistemi vračil kupnin, organiziranje alternativnih možnosti izvedbe leta, odgovornosti ponudnikov turistične dejavnosti, odgovornosti za izbiro tretjih oseb itd. Kljub temu pa še obstajajo nekatera področja, kjer bi bila potrebna večja zaščita potnika. Pravni položaj potnika ob odpovedi leta zaradi stečaja letalskega prevoznika je odvisen od tega, na kakšen način in s kom potnik sklepa pravni posel, v katerega je vključena storitev letalskega prevoza. V osnovi poznamo tri načine oziroma možnosti nakupa letalske vozovnice. Potnik lahko vozovnico kupi neposredno od letalskega prevoznika. Če je nad letalskim prevoznikom začet stečajni postopek, je potrebno poleg ostalih možnosti, kot so takojšno vračilo kupnine ali organizacija nadomestnega leta, upoštevati še določbe insolvenčnega prava, ki ščitijo potnika kot upnika stečajnega postopka. Potnika pa se lahko odloči za sklenitev pogodbe o organiziranju potovanja, kjer organizator potovanja sklene pravni posel z letalskim prevoznikom, ki nastopa kot ponudnik storitve letalskega prevoza v pogodbi o organiziranju potovanja. Tukaj so pravila nekoliko drugačna, saj je pogosto breme odgovornosti za morebitno neizvedbo leta na organizatorju potovanja, saj je organizator tisti, ki organizira storitev letalskega prevoza in najde ustreznega prevoznika. Zato bo v tem primeru potnik lažje prišel do takojšnega vračila kupnine oziroma nadomestnega leta, kot v primerih, ko bo potnik sklenil pravni posel neposredno z letalskim prevoznikom, kjer bo najpogosteje svojo terjatev tj. kupnino prijavil v stečajni postopek v kolikor je nad njim uveden stečajni postopek. Insolvenčna zakonodaja ščiti potnika do te mere, da je pravni položaj vseh upnikov enak. Kar pomeni, da ni mogoče, da bi ostali upniki bili poplačani pred potnikom in v celoti, tako da bi le ta ostal brez poplačila oziroma bi bil poplačan kasneje. Velikokrat pa potnik ne pozna trenutnih razmer na trgu turističnih storitev, zato se odloči za sklenitev posredniške pogodbe o potovanju. Posrednik v imenu in na račun potnika sklene pravni posel z organizatorjem potovanja ali pa neposredno z letalskim prevoznikom. Pravna ureditev posredniku nalaga odgovornost za izbiro tretje osebe, kar pomeni zaščito potnika v primeru stečaja letalskega prevoznika, kadar posrednik pri izbiri ne ravna skrbno in ne preveri vseh okoliščin, ki bi lahko vplivale na izpolnitev pogodbe. Tudi v primeru, če potnik zahteva sklenitev pravnega posla z določenim letalskim prevoznikom, je posrednik dolžan potnika opozoriti na morebitne pomanjkljivosti oziroma okoliščine, ki bi lahko vplivale na samo izvedbo leta.
Keywords: odpoved leta, stečaj letalskega prevoznika, varstvo pravic potnikov, pogodba o prevozu oseb, pogodba o organiziranju potovanja, posredniška pogodba o potovanju, turistični paketi, odgovornost letalskega prevoznika, odgovornost organizatorja potovanja, odgovornost posrednika potovanja, potrdilo o potovanju.
Published: 11.11.2020; Views: 463; Downloads: 53
.pdf Full text (576,97 KB)

2.
Nekonsistentnost varstva pravic potnikov po pravu EU
Katja Rakun, 2016, master's thesis

Abstract: Ljudje že od nekdaj potujemo iz različnih vzrokov in razlogov. Sodobna prometna sredstva nam dandanes omogočajo, da v relativno kratkem času pridemo iz enega kraja v drugega, iz ene države v drugo, z ene celine na drugo. Ob tem je izrednega pomena prevozni sektor, ki v sodobnem času ni le sredstvo premoščanja fizičnih razdalj, temveč eden od najpomembnejših ekonomskih dejavnikov, kateri vpliva na številna druga gospodarska področja. Pri tem je pomembna tudi unifikacija prevoznega prava, ne samo zaradi pravne varnosti ali morda praktičnosti, temveč predvsem zaradi varnosti prevoza kot takšnega. Ti vidiki so izredno pomembni tudi za evropsko integracijo, ki prav posebno pozornost namenja zlasti varstvu potnikov. Celovita zaščita potnikov, njihovih ekonomskih in neekonomskih interesov po tem, ko vstopijo v pogodbeno razmerje za določeno vrsto prevoza, je pravzaprav ena od največjih značilnosti sodobnega transportnega prava EU. Pri tem pa gre za svojevrsten, vzajemen odnos med varstvom potnikov na eni in politiko varstva potrošnikov na drugi strani; zaščita potnikov je namreč rezultat, posledica politike varstva potrošnikov, hkrati pa je bila politika varstva potrošnikov močno razširjena ravno s specifikami varstva potnikov. EU si že od leta 1991 prizadeva zagotoviti enake osnovne pravice za vse potnike in razvija zakonodajo, ki bi se uporabljala v vseh državah EU. Po prvih uspehih na področju letalskih prevozov, sledijo ostali trije prevozni sektorji; železniški, ladijski in avtobusni. EU naj bi tako po besedah nekdanjega podpredsednika Evropske komisije Siima Kallasa postalo prvo območje na svetu, kjer potniki pri vseh vrstah prevoza uživajo celoten sklop pravic. Ne glede na to katere oblike prevoza se kot potniki poslužujemo, pri vsaki obliki prevoza lahko pride do zamude, odpovedi, izgube ali poškodovanja prtljage, poškodbe, tudi smrti potnika. Logično pričakovanje je, da so tudi pravice potnikov v teh primerih enake, torej ne glede na to ali je do zamude prišlo pri koriščenju letalskega ali pa železniškega prevoza. Upravičeno je pričakovanje, da so poenoteni vsaj ključni pojmi in kriteriji, denimo kaj se šteje kot zamuda, enak režim odgovornosti prevoznika, primerljiv sistem sankcij, odškodnin in podobno. Pa vendar tudi na tem mestu velja ugotovitev, da ni vse zlato, kar se sveti in tako tudi pri evropskem konceptu varstva potnikov ni vse popolno in idealno. Čeprav gre dejansko za zaokrožen sklop pravil, ki na ravni celotne EU na prvi pogled impresivno določajo enak sistem varstva pravic potnikov, pri podrobnejši primerjavi določb štirih uredb EU, ki za letalske, železniške, ladijske in avtobusne prevoze predvidijo enotno ureditev in varstvo pravic potnikov, zelo hitro ugotovimo, da le-te vsebinsko niso poenotene. Nekonsistentnost varstva potnikov, ki vpliva tudi na negotovost potnika, pa ni edina pomanjkljivost. Na določenih mestih so v uredbah tudi pravne praznine, glede katerih je moralo ključno vlogo odigrati Sodišče EU. 8 Varstvo pravic potnika je danes pomembno tudi iz gospodarskega vidika, čeprav se v praksi ugotavlja, da potniki svoje pravice kljub vsemu premalo poznajo. Poleg tega so razlike tudi med samimi prevoznimi sektorji; medtem ko je praksa Sodišča EU izredno bogata na področju letalskih prevozov, tega ne moremo trditi za ostale prevozne sektorje, kar pa težko razumemo na način, da je v ostalih oblikah prevoza ureditev toliko boljša ali učinkovitejša. Ob podrobnejšem pregledu in primerjavi evropske ureditve na področju varstva pravic potnikov, smo pri doseganju zastavljenega cilja, to je enotnega in učinkovitega varstva pravic potnikov v vseh štirih oblikah prevoza, tako šele nekje na pol poti.
Keywords: prevozno pravo, potrošniki, varstvo pravic potnikov, pravo EU, magistrske naloge
Published: 17.10.2016; Views: 1984; Downloads: 148
.pdf Full text (2,30 MB)

Search done in 0.06 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica