| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 30
First pagePrevious page123Next pageLast page
1.
Analiza razkritij o upravljanju s tveganji v letnih poročilih slovenskih kotirajočih podjetij
Karin Majger, 2025, undergraduate thesis

Abstract: Diplomsko delo obravnava razkritja o upravljanju s tveganji v letnih poročilih podjetij. Osredotoča se na to, kako podjetja razkrivajo obvezne in prostovoljne informacije o tveganjih ter katera tveganja prepoznavajo kot ključna oz. najpomembnejša. Namen diplomskega dela je proučiti obseg (razširjenost) in vsebinsko primernost (ustreznost) razkritij o upravljanju s tveganji v letnih poročilih podjetij, ki kotirajo na Ljubljanski borzi, pri čemer se osredotočamo na poslovni del v letnih poročilih. S tem zagotavljamo vpogled v stanje glede razkrivanja informacij o tveganjih v Sloveniji na izbranem vzorcu podjetij. V raziskavo je bilo vključenih 23 podjetij za obdobje treh let, in sicer od leta 2019 do leta 2021. S pomočjo raziskave smo proučili, ali so informacije o upravljanju s tveganji ustrezne glede na obvezna in prostovoljna razkritja v letnih poročilih podjetij za dobro analitično uporabnost informacij deležnikov podjetij. Diplomsko delo je strukturirano v več poglavij. V uvodu so podani opredelitev področja raziskave, namen in cilji raziskave ter hipoteze, ki smo jih preverjali v empiričnem delu. Teoretični del opredeljuje tveganje, njegove različne vrste (finančna, operativna, strateška, pravna in okoljska tveganja) ter strategije in procese upravljanja s tveganji. V njem so opisani tudi pomen razkrivanja tveganj v letnih poročilih in razlike med obveznimi in prostovoljnimi razkritji. V empiričnem delu diplomskega dela smo izvedli kvalitativno in kvantitativno analizo obveznih in prostovoljnih razkritij o tveganjih v poslovnem delu letnih poročil izbranih podjetij. Rezultati analize kažejo, da vsa podjetja konsistentno razkrivajo vse obvezne kategorije tveganj, kar kaže na visoko raven skladnosti z zakonodajo. Pri prostovoljnih razkritjih pa so bile ugotovljene bistvene razlike med podjetji, saj nekatera podjetja vključujejo več kategorij, ki smo jih določili v okviru analize, medtem ko druga razkrivajo le minimalno število informacij. Večina podjetij kot najpomembnejše tveganje izpostavlja finančno tveganje, pri nekaterih podjetjih pa se pojavljajo tudi druga tveganja, kot so operativna in kibernetska. Delo opozarja tudi na visoko stopnjo standardizacije letnih poročil, ki se iz leta v leto pogosto le minimalno spreminjajo. Na koncu smo preverjali še hipoteze diplomskega dela. Prva hipoteza (H1), da slovenska podjetja razkrivajo obvezne informacije o upravljanju s tveganji v letnih poročilih v proučevanem obdobju, je bila potrjena. Druga hipoteza (H2), da večina (več kot polovica) slovenskih podjetij prostovoljno razkriva informacije o upravljanju s tveganji, je bila prav tako potrjena. Tudi tretja hipoteza (H3), da večina podjetij kot ključno tveganje razkriva finančno tveganje, je bila potrjena. Za prihodnje raziskave predlagamo podrobnejšo analizo dolgoročnih trendov razkrivanja tveganj, predvsem v obdobju po pandemiji covida-19, in vključitev širšega vzorca podjetij ali primerjalno analizo s podjetji iz drugih držav, kar bi omogočilo boljši vpogled v prakse upravljanja s tveganji.
Keywords: upravljanje s tveganji, obvladovanje tveganj, tveganja, kotirajoča podjetja, letno poročilo, razkritja o upravljanju s tveganji, obvezna razkritja, prostovoljna razkritja
Published in DKUM: 10.09.2025; Views: 0; Downloads: 28
.pdf Full text (1,99 MB)

2.
Obvladovanje kibernetskih tveganj v računovodstvu: vloga notranjih kontrol
Mojca Hancman, 2025, undergraduate thesis

Abstract: V diplomskem delu je raziskana vloga notranjih kontrol pri obvladovanju kibernetskih tveganj v računovodskih informacijskih sistemih. Namen diplomskega dela je bil raziskati, kako notranje kontrole prispevajo k večji varnosti računovodskih informacijskih sistemov in zmanjšujejo tveganja za kibernetske napade. V delu so najprej predstavljeni osnovni pojmi in vrste notranjih kontrol, nato pa je sledi pregled domače in tuje strokovne literature, ki obravnava pomen teh kontrol pri zaščiti informacijskih sistemov. Poudarili smo ranljivost računovodskih informacijskih sistemov v digitalnem okolju, kjer grožnje, kot so phishing napadi, kraja identitete in malware napadi, predstavljajo resno nevarnost za organizacije. Predstavljene so glavne vrste notranjih kontrol (preventivne, detektivne in korektivne) ter njihova implementacija preko sodobnih računovodskih informacijskih sistemov, ki omogočajo omejevanje dostopa, ustvarjanje revizijskih sledi ter sprotno spremljanje transakcij. Obravnavali smo tudi možne napredne varnostne ukrepe, kot so blockchain tehnologija, pametne pogodbe in neprekinjena revizija. Diplomsko delo zaključuje, da učinkovita zaščita računovodskih informacijskih sistemov temelji na celostnem pristopu, ki vključuje napredno tehnologijo, usposabljanje zaposlenih in stalno posodabljanje varnostnih politik. Rezultati potrjujejo, da notranje kontrole pomembno prispevajo k zmanjšanju kibernetskih tveganj in ohranjanju stabilnega in zanesljivega finančnega poročanja podjetij. Preverjene so tri hipoteze. Hipoteza H1 se nanašala na povezavo med rednimi pregledi notranjih kontrol in zmanjšano pojavnostjo nepooblaščenih dostopov ter finančnih prevar. Hipoteza H3 obravnava vpliv celovitih strategij obvladovanja tveganj v računovodskih informacijskih sistemih na preprečevanje finančnih izgub in kibernetskih incidentov. Obe hipotezi sta bili podprti z ugotovitvami iz strokovne literature. Hipoteze H2, ki predvidevala, da so podjetja z močnimi preventivnimi kontrolami redkeje tarča kibernetskih napadov, pa ni bilo mogoče potrditi ali ovreči, saj v pregledanih virih ni bilo dovolj empiričnih podatkov za primerjavo pogostosti napadov glede na vrsto uporabljenih notranjih kontrol. Raziskava ima določene omejitve, ki jih je treba upoštevati pri interpretaciji ugotovitev. Osredotoča se zgolj na najpogostejše oblike kibernetskih groženj in ne zajema vseh možnih vrst napadov. Prav tako obravnava predvsem osnovne vrste notranjih kontrol in izbrane avtomatizirane varnostne ukrepe, pri čemer niso vključeni vsi varnostni mehanizmi, ki jih uporabljajo sodobni računovodskih informacijski sistemi. Diplomsko delo temelji izključno na pregledu obstoječe literature v slovenskem in angleškem jeziku. Poleg tega se raziskava ne ukvarja s podrobno primerjavo posameznih programskih rešitev računovodskih informacijskih sistemov (npr. SAP, Oracle, Microsoft Dynamics), temveč ostaja na ravni splošnih značilnosti notranjih kontrol v digitalnem okolju.
Keywords: kibernetska tveganja, kibernetska varnost, računovodstvo, upravljanje kibernetskih tveganj, notranje kontroliranje, notranje kontrole
Published in DKUM: 02.09.2025; Views: 0; Downloads: 24
.pdf Full text (804,27 KB)

3.
Strategija povečanja odpornosti oskrbovalnih verig v 5. korakih
Matevž Obrecht, 2025, independent scientific component part or a chapter in a monograph

Abstract: Zavedanje, da je zanesljivost oskrbe na globalnem trgu že nekaj časa tvegana, je v času izrednih razmer postalo neizpodbitno dejstvo. Veliki mednarodni igralci na parketu oskrbovalnih verig se že več kot desetletje ukvarjajo z nezanesljivimi dobavami. V kolikor želimo, da je naša oskrbovalna veriga odporna, se je potrebno najprej zavedati, da je za večjo odpornost treba predvideti možne motnje ter si izdelati scenarije, kako z njimi upravljati. Za večjo odpornost na motnje ter prilagodljivo oskrbovalno verigo je torej ključnega pomena, da ima podjetje najprej jasno opredeljeno strategijo oskrbovalne verige, osnovano na analizi tveganj, vrednostni verigi, modelu zrelosti in primerjavi s konkurenco, kar nam pomaga opredeliti prednostne ukrepe in akcijski načrt za doseganje večje odpornosti in prilagodljivosti, ki postajata temelj poslovanja v družbi 5.0.
Keywords: odpornost, upravljanje oskrbovalnih verig, analiza tveganj, prednostna matrika, vrednostna veriga
Published in DKUM: 02.07.2025; Views: 0; Downloads: 6
.pdf Full text (569,83 KB)
This document has many files! More...

4.
Proces upravljanja incidentov informacijske varnosti banke X: študija primera : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Informacijska varnost
Matej Enci, 2024, undergraduate thesis

Abstract: Grožnje iz sveta informacijske varnosti postajajo vse pogostejši pojav, pri čemer napadalci, z uporabo različnih tipov kibernetskih napadov, poskušajo pridobiti občutljive podatke in finančna sredstva ali povzročiti škodo žrtvam napada. Z namenom učinkovitega zoperstavljanja tovrstnim grožnjam se vzpostavljajo celovite varnostne politike, ki vsebujejo oblikovane smernice in okvirje za zaščito informacijskih sistemov ter z njimi povezane podatke. Zaradi vse hitrejšega razvoja in povečanja kompleksnosti groženj je nujno potrebno posodabljanje varnostnih politik s ciljem proaktivnega prilagajanja novim, naprednejšim grožnjam. V diplomskem delu je bil, s ciljem proaktivnega prilagajanja na sodobne grožnje, opravljen pregled aktualne literature ter dobrih praks iz področja informacijske varnosti. Skladno z literaturo je bila nato izvedena analiza varnostne politike procesa upravljanja incidentov informacijske varnosti, pri čemer se je osredotočalo na študijo primera, z namenom pridobitve konkretnega vpogleda v realno okolje. Po opravljeni analizi so bile odkrite pomanjkljivosti in pripravljene izboljšave, s pomočjo katerih lahko organizacija pripravi še bolj sistematičen pristop k obravnavi incidentov informacijske varnosti. Ugotovitve so pokazale, da je v finančnem svetu velik poudarek na zaščiti pred kibernetskimi grožnjami, katera je tudi regulirana iz strani revizijskih organov. Poleg zagotavljanja skladnosti z regulativnimi zahtevami še vedno obstaja prostor za zagotovitev naprednejše zaščite pred grožnjami, ki pa je odvisen od strateških ciljev organizacije ter finančnih virov, namenjenih za zagotavljanje informacijske varnosti. Te ugotovitve so lahko pomembne za strokovnjake iz področja informacijske varnosti, katerim služijo kot dobre prakse za upravljanje informacijske varnosti.
Keywords: informacijska varnost, varnostna politika, kibernetske grožnje, varnost podatkov, upravljanje tveganj, diplomske naloge
Published in DKUM: 25.09.2024; Views: 0; Downloads: 54
.pdf Full text (1,00 MB)

5.
Upravljanje tveganj v velikih slovenskih podjetjih
Manja Kumer, 2023, master's thesis

Abstract: Upravljanje s tveganji v velikih slovenskih podjetjih je temeljni proces, namenjen prepoznavanju, ocenjevanju, zmanjševanju in spremljanju različnih vrst tveganj. To vključuje strateška, operativna, finančna tveganja, tveganja vplivov regulative in zakonodaje ter druga. Proces se začne s prepoznavanjem morebitnih groženj in priložnosti, čemur sledi ocena njihove verjetnosti in vpliva, prednostna razvrstitev tveganj in opredelitev sprejemljivih ravni tolerance tveganja. Nato se razvijejo in izvajajo strategije ublažitve, da se zmanjša ali odpravi vpliv teh ugotovljenih tveganj. Strategije tveganj v podjetju zajemajo celovit pristop k upravljanju tveganj v organizacijah, ki vključuje sprejemanje tveganja, prenos, izogibanje in zmanjševanje tveganja. Te strategije so zasnovane tako, da spodbujajo kulturo ozaveščenosti o tveganjih in preglednosti med zaposlenimi in zainteresiranimi stranmi. Orodja in njegove prednosti za upravljanje tveganj v podjetju, kot analiza tveganj, programska oprema za upravljanje tveganj, napovedi vrjetnih težav in katastrofalnih dogodkov, omogočanje rasti in konkurenca podjetij, izboljšanje poslovnih procesov ter načrtovanje proračuna, omogočajo bolj sistematičen, na podatkih temelječ in učinkovit proces obvladovanja tveganja. Ta orodja zagotavljajo prednosti, kot so izboljšano odločanje, proaktivno obvladovanje tveganj in izboljšano obvladovanje tveganj. Vendar obvladovanje tveganj v podjetju ni brez izzivov. Težave vključujejo kakovost in razpoložljivost podatkov, količinsko opredelitev nefinančnih tveganj, spremljanje regulativnih sprememb, obravnavanje človeških dejavnikov, slaba komunikacija ter drugo. Premagovanje teh izzivov je bistvenega pomena za organizacije, da lahko učinkovito delujejo v nenehno razvijajočem se poslovnem okolju in zaščitijo svoj dolgoročni uspeh. Prizadevanja za komuniciranje in izobraževanje zagotavljajo, da so zaposleni in deležniki dobro obveščeni o praksah obvladovanja tveganj. Nenehne izboljšave se spodbujajo z učenjem iz preteklih incidentov, sprejemanjem tehnološkega napredka in prilagajanjem pristopa obvladovanja tveganja posebnim potrebam vsakega podjetja. Navsezadnje je učinkovito obvladovanje tveganj ključnega pomena za ta velika slovenska podjetja, da se prilagodijo spreminjajočim se razmeram, zaščitijo svoje interese ter ohranijo dolgoročno rast in uspeh. S pomočjo letnih poročil smo primerjali upravljanja tveganj v slovenskih podjetjih za preteklih pet let. Obravnavana slovenska podjetja imajo svojo stategijo in politiko v primeru nastanka tveganj, ki sta ključnega pomena za ta podjetja, da se umaknejo iz negotovosti in izkoristijo priložnosti, hkrati pa zaščitijo svoje interese. Velika podjetja se v konkurenčnem okolju sodobnega poslovanja soočajo s kritičnim izzivom optimizacije delovanja in kakovosti ob učinkovitem obvladovanju tveganj. V tabelah smo pojasnili stopnje vrst tveganj, natančneje kreditno, likvidnostno, valutno, operativno, geopolitično in tržno tveganje. podjetij Revoz, Mercator, Lek in Krka. Ugotovili smo, da imajo omenjena podjetja izredno podobne in podrobne sisteme za obvladovanje tveganja. Prav tako smo za zadnje tekoče leto omenjenih podjetij naredili tabelo dejavnikov učinkovitosti in preverili katere od naštetih dejavnikov vsebujejo podjetja. Za vsako podjetje smo v letnem poročilu tudi pregledali njihove izzive in priložnosti glede upravljanja tveganj ter vplivov regulative in zakonodaje na le-to.
Keywords: Upravljanje tveganj, strategija tveganj, izzivi upravljanja tveganj, vrste tveganj, register tveganj.
Published in DKUM: 18.01.2024; Views: 547; Downloads: 242
.pdf Full text (1,04 MB)

6.
Uporaba metod in orodij zagotavljanja kakovosti pri načrtovanju in nadzoru procesov : magistrsko delo
Jaka Kos, 2023, master's thesis

Abstract: V magistrskem delu je obravnavano vodenje kakovosti z uporabo metod in orodji zagotavljanja kakovosti na izbranem izdelku podjetja ETI Elektroelement d. o. o. Cilj dela je bil preučiti izdelek in proces izdelave, identificirati morebitne napake in predlagati izboljšave, ki bi pripomogle k izboljšanju kakovosti proizvodnje. Prav tako so v magistrskem delu predstavljene teoretične osnove metod in orodji, s katerimi se je izvajala analiza kakovosti izdelka in procesa izdelave. Praktični del magistrskega dela se osredotoča na prikaz izvedbe izbranih metod in orodji za zagotavljanje kakovosti v proizvodnji izdelka. V diskusiji so razloženi pridobljeni rezultati, ki opravičujejo smotrnost in uporabo izvedenih metod in orodji za izboljšavo kakovosti procesov in proizvodov, kar zajema tudi sledenje odstopanj, odkrivanje napak, njihovo analizo in odpravo ter implementacijo izboljšav.
Keywords: vodenje kakovosti, statistični nadzor proizvodnih procesov, meritve, upravljanje tveganj
Published in DKUM: 15.09.2023; Views: 479; Downloads: 92
.pdf Full text (3,24 MB)

7.
Posebnosti notranjega revidiranja poslovnih tveganj v bankah
Nuša Mahorič, 2020, master's thesis

Abstract: V hitrem tempu življenja, kjer se neprestano dogajajo spremembe v tehniki, modernizaciji, konkurenci v poslovnem okolju, se moramo zavedati, da vse te spremembe prinašajo tudi vedno več novih tveganj in s tem negotovosti tudi v bankah. Zaradi tega tudi bankam preti veliko bančnih tveganj, ki se jim ne morejo izogniti, zato je pomembno, da se obstoječa in nova tveganja spremljajo in upravljajo. V magistrskem delu smo predstavili tveganja, ki so jim banke podvržene, in sicer kreditno, tržno, spremembe obrestne mere, operativno, likvidnostno, makroekonomsko in druga, med katere spadajo uvedbe novih produktov ali tveganja izgube ugleda. Zato je pomembno, da banka najprej prepozna dejavnike tveganj, saj jih šele takrat lahko začne upravljati. Prek realnih primerov so predstavljena poslovna tveganja, kjer vidimo, kako posamezna tveganja banke same opredeljujejo in kakšna načela politike imajo zastavljena za upravljanje posameznih tveganj. Za boljše razumevanje notranje revizije in njenega delovanja spoznamo revizijski postopek, ki zajema načrtovanje revizije, prepoznavanje tveganj, revizijsko testiranje, preučevanje in ocenjevanje obvladovanj tveganj, poročanje o rezultatih in spremljanje odpravljanja slabosti pri upravljanju tveganj. Za širši vpogled v notranje revizije smo opravili tudi intervju z notranjim revizorjem, pri čemer smo spoznali pomembnost te. Za dolgoročno uspešnost banke je pomembno sodelovanje uprave, notranjih revizorjev in revidirancev. Vsi bi se morali zavedati, da delujejo za skupni cilj – za varnost banke. Notranji revizorji pa so tisti, ki so usposobljeni, da to varnost neprestano še posebej preverjajo.
Keywords: notranja revizija, banke, upravljanje tveganj, revidiranje, intervju
Published in DKUM: 13.04.2021; Views: 1080; Downloads: 229
.pdf Full text (960,58 KB)

8.
UPRAVLJANJE TVEGANJ V MEDNARODNEM POSLOVANJU PODJETJA STRAMEX PET D.O.O.
Marko Tertinek, 2016, undergraduate thesis

Abstract: Vsako podjetje stremi k zvišanju svojih prihodkov in dobičkov, kar pa je na domačem trgu omejeno. Zato so podjetja prisiljena, da začnejo poslovati na tujih trgih, če želijo uresničiti svojo vizijo nadaljnje rasti. V današnjem turbulentnem okolju mednarodnega poslovanja je vsako podjetje izpostavljeno tveganjem na tujih trgih. Tema diplomskega dela je aktualna in uporabna za podjetja, ki želijo postati in ostati uspešna v mednarodnem poslovanju. Poznamo deželna, finančna in poslovna tveganja. Ker so tveganja v mednarodnem poslovanju zelo obsežna tema, smo se odločili, da obravnavamo ta tveganja na osnovi proučevanja primera podjetja Stramex Pet, d. o. o., ki je na trgu prisotno več kot 20 let. Želeli smo se prepričati, če podjetje dobro upravlja tveganja, zato smo se odločili, da slednje analiziramo in ocenimo uspešnost upravljanja tveganj v podjetju Stramex Pet, d. o. o.
Keywords: Mednarodno poslovanje, tveganje, upravljanje tveganj, finančno tveganje, deželno tveganje, poslovno tveganje. .
Published in DKUM: 18.03.2021; Views: 1036; Downloads: 103
.pdf Full text (978,15 KB)

9.
Upravljanje tveganj v hladni oskrbovalni verigi
Tatjana Živič, 2019, bachelor thesis/paper

Abstract: Zaradi pogosto spregledanih in nepravočasno upravljanih tveganj ter posledično velikih količin izgub živil v hladni oskrbovalni verigi smo se v diplomski nalogi osredotočili na identifikacijo in vzročno opredelitev potencialnih tveganj na konkretnem primeru hladne oskrbovalne verige pri prireji mleka in mlečnih izdelkov. Omenjeno verigo smo s pomočjo analize HACCP segmentirali in izvedli vzročni grafični prikaz ključnih tveganj oskrbovalne verige, jih analizirali in zanj poiskali možne rešitve. Ključna tveganja smo dopolnili v Katalog tveganj, ki je uporaben pripomoček za upravljanje tveganj v vsaki dani organizaciji, saj njegova uporaba omogoča določati smernice za prepoznavanje tveganj.
Keywords: tveganje, upravljanje tveganj, ISO standardi, Katalog tveganj, HACCP sistem, hladna oskrbovalna veriga, prireja mleka in mlečnih izdelkov
Published in DKUM: 04.04.2019; Views: 1721; Downloads: 193
.pdf Full text (1,83 MB)

10.
KLASIFIKACIJA TERJATEV IN OBLIKOVANJE BONITETNIH RAZREDOV V BANKI X
Maja Janačković, 2017, undergraduate thesis

Abstract: V času svetovne krize in zaostrenih gospodarskih razmer se je povečalo tveganje tudi pri poslovanju finančnih institucij. Vsaka finančna ustanova mora obvladovati tveganja pri svojem poslovanju, tako kreditna, tržna kot operativna. Največji delež tveganja odpade na kreditno tveganje, ki mu je bilo v diplomskem seminarju posvečenega največ prostora. V diplomskem seminarju smo želeli izpostaviti pomen upravljanja s kreditnim tveganjem v banki. Banka mora predvsem oceniti, kakšna je možnost, da bo posojeni denar oziroma financirani predmet dobila poplačan. Pred financiranjem je torej nujno potrebno oceniti, kakšno tveganje obstaja, da stranka mogoče ne bo mogla ali ne bo hotela poplačati obveznosti. Za obvladovanje kreditnega tveganja se banke poslužujejo različnih tehnik odkrivanja možnosti plačila oziroma neplačila. S tem področjem se v bankah ponavadi ukvarja oddelek bonitete oziroma področje »Upravljanje s kreditnimi tveganji«. Zaposleni v bonitetni službi ocenjujejo posamezna podjetja, ki želijo financiranje, na podlagi klasičnih finančnih analiz, ugotavljanja bonitete strank in predvsem ugotavljanja, ali je stranka sposobna ustvariti dovolj denarnega toka, da bo potencialne obveznosti lahko plačevala. S poglobljeno analizo smo pridobili dodatna znanja s področja ugotavljanja bonitete in plačilne sposobnosti podjetij.
Keywords: tveganja, tveganje v bankah, kreditno tveganje, upravljanje tveganj, analiza tveganj.
Published in DKUM: 05.07.2017; Views: 1167; Downloads: 107
.pdf Full text (1,13 MB)

Search done in 0.09 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica