| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 1372
First pagePrevious page12345678910Next pageLast page
1.
Multivariatni razlagalni model družbenih dejavnikov integracije priseljenih mladostnikov v Evropi : doktorska disertacija
Lucija Dežan, 2025, doctoral dissertation

Abstract: Razumevanje integracije priseljenih učenk in učencev je pomembno v luči naraščajoče etnične, jezikovne ter kulturne heterogenosti evropskih izobraževalnih ustanov in držav. Šole predstavljajo za večino priseljenih učenk in učencev prvi ter glavni prostor, kjer spoznavajo značilnosti države sprejema, s svojim delovanjem pa pospešujejo ali otežujejo integracijski proces. Uspešno integracijo priseljenih učenk in učencev razumemo kot dvosmeren ter večdimenzionalen proces, ki na dolgi rok omogoča njihovo družbeno, ekonomsko in politično sodelovanje ter preprečuje negativne vidike družbene izključenosti (npr. revščino, izkoriščanje, etnično segregacijo ali getoizacijo). Že obstoječa literatura je sicer ločeno naslovila posamezne dejavnike integracije, povezane z makro, mezo ali mikro ravnjo, vendar ostaja razmeroma neraziskano, kako se ti dejavniki prepletajo ter v kolikšni meri določajo integracijske izide priseljenih učenk in učencev. To je še posebej problematično v luči širših družbenih trendov, povezanih z vzponom skrajno desnih strank ter populističnega protiudara, ki krepijo protipriseljenski sentiment. Le s poglobljenim razumevanjem integracijskega procesa, utemeljenim na empiričnih podatkih, lahko namreč oblikujemo politike in ukrepe, ki bodo prispevali k zniževanju ksenofobnih stališč. Ta disertacija zapolnjuje omejeno vrzel s proučevanjem strukturnih značilnosti držav ter izobraževalnih sistemov v povezavi z individualnimi dejavniki priseljenih učenk in učencev v kontekstu šolskega okolja. Pri tem smo bili posebej pozorni na šest kazalnikov integracije: integracijo v šolsko okolje, obšolske dejavnosti in medvrstniško skupino ter psihološko dobrobit, znanje jezika države sprejema ter učni uspeh priseljenih učenk in učencev. Raziskava temelji na neslučajnostnem priložnostnem vzorcu učenk in učencev (N = 3244) iz šestih evropskih držav in 40 izobraževalnih ustanov. Rezultati poudarjajo izrazit pomen inkluzivnega delovanja pedagoškega osebja, ki se je izkazal kot najmočnejši napovednik integracije priseljenih učenk in učencev. Dodatno se je izkazalo, da predstavljajo osnovne šole pomembno podporno okolje za integracijo, kar pripisujemo bolj individualiziranim ukrepom, širšemu naboru obšolskih dejavnosti ter tesnejšemu sodelovanju s priseljenimi družinami v primerjavi s srednjimi šolami. Ugotovili pa smo tudi, da odraščanje v bolj urbanem okolju prispeva k boljšemu znanju jezika države sprejema ter višjim stopnjam psihološke dobrobiti priseljenih učenk in učencev. Urbana okolja s svojo infrastrukturo (npr. ljudske univerze, knjižnice, jezikovne šole, kulturna društva) in etnično heterogenim prebivalstvom omogočajo lažje usvajanje jezika države sprejema, ohranjanje lastnih kulturnih značilnosti ter spoznavanje nove družbe, kar prispeva k hitrejši integraciji. Na podlagi ugotovitev ob koncu podamo tudi priporočila za oblikovanje političnih ukrepov na področju integracije priseljenih učenk in učencev.
Keywords: integracija, priseljeni učenci in učenke, kazalnik integracije, šola, migracije, upravljanje z večkulturnostjo
Published in DKUM: 04.11.2025; Views: 0; Downloads: 12
.pdf Full text (3,78 MB)

2.
Izzivi računovodskega spremljanja upravljanja skladišč v povezavi z umetno inteligenco v podjetju x
Luka Sobočan, 2025, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo obravnava izzive računovodskega spremljanja in upravljanja skladišča v podjetju X, pri čemer je poseben poudarek namenjen vplivu digitalizacije ter postopni uvedbi tehnologij umetne inteligence. V središču raziskave so sodobni trendi digitalne preobrazbe, ki temeljito spreminjajo tradicionalne pristope k upravljanju zalog in s tem povezano računovodsko spremljanje. Analiza obstoječega stanja pred uvedbo digitalizacije je pokazala številne težave: zamude pri evidentiranju prejema blaga, netočnosti med inventuro, neučinkovito rabo skladiščnega prostora, pomanjkanje ažurnih informacij o stanju zalog ter šibko sledljivost materialnega toka. Te pomanjkljivosti so negativno vplivale na notranje poslovne procese, kakovost računovodskih podatkov in zadovoljstvo kupcev. Z uvedbo sodobnih digitalnih rešitev, kot so sistem za upravljanje skladišča (WMS), prenosni terminali, avtomatizacija procesov in povezava z računovodskimi moduli, se je učinkovitost bistveno povečala. Časovno trajanje ključnih opravil se je skrajšalo, napake so se zmanjšale, preglednost zalog se je izboljšala, prav tako pa tudi zanesljivost podatkov in njihova ažurnost. Posledično je digitalna transformacija okrepila povezavo med računovodstvom in operativnimi procesi podjetja, kar je omogočilo bolj ažurno, podatkovno podprto poročanje ter učinkovitejše spremljanje in obvladovanje stroškov. Rezultati raziskave potrjujejo, da digitalna preobrazba skladiščnih procesov prinaša številne koristi, med katerimi izstopajo večja natančnost, boljša sledljivost, hitrejše izvajanje procesov ter zmanjšanje stroškov, povezanih z naročanjem in zalogami. Sklepni del potrjuje obe postavljeni hipotezi in na podlagi analize poda konkretne predloge za nadaljnji razvoj: razširitev sistemske integracije, vključitev napredne analitike ter postopno uvajanje umetne inteligence pri napovedovanju in odločanju. Digitalizacija se tako izkaže kot ključen dejavnik dolgoročne konkurenčnosti, prilagodljivosti in strateškega razvoja podjetja v hitro spreminjajočem se tržnem okolju.
Keywords: skladiščni procesi, upravljanje skladišč, računovodsko spremljanje skladišč, digitalna transformacija, umetna inteligenca.
Published in DKUM: 03.11.2025; Views: 0; Downloads: 3
.pdf Full text (2,61 MB)

3.
Odločitveni modeli za napovedovanje povpraševanja in upravljanje zalog v podjetju Tech-gum d.o.o.
Gašper Kuhta, 2025, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo obravnava ključne odločitvene modele na področju napovedovanja povpraševanja in optimizacije zalog v proizvodnem podjetju Tech-gum d.o.o. Osrednji raziskovalni cilj je bil oblikovati metodološki okvir, ki bi podprl proces odločanja v proizvodnem okolju z dvojnim modelom poslovanja: izdelki za industrijsko uporabo, ki se proizvajajo po naročilu (Make-to-Order), ter potrošniški izdelki iz silikona, ki se proizvajajo na zalogo (Make-to-Stock). V teoretičnem delu so obravnavani pristopi napovedovanja, modeli planiranja proizvodnje ter metode upravljanja zalog, s posebnim poudarkom na povezavi med stabilnostjo oskrbovalne verige in finančnimi posledicami odločitev o nabavi. Posebna pozornost je namenjena dejstvu, da vsaka poslovno-ekonomsko utemeljena odločitev ni nujno tudi finančno izvedljiva, saj lahko kratkoročna likvidnost denarnih sredstev preseže pomen donosnosti, kar se še posebej odraža v gospodarskih razmerah v času pisanja dela. Analitično podlago obravnave predstavljajo modeli ekonomske količine naročila (EOQ) z razširitvami za postopno dobavo in količinske popuste, model signalne varnostne zaloge kot instrumenta obvladovanja tveganj v oskrbovalni verigi ter regresijski model napovedovanja porabe z izračunom odklonov in napak kot merila natančnosti napovedi. Takšen večdimenzionalni teoretični okvir omogoča celovito presojo o tem, kako izbrane odločitvene metode vplivajo tako na optimizacijo zalog in proizvodno učinkovitost, kot tudi na širšo finančno stabilnost podjetja. Empirični del zajema uporabo modela signalne zaloge, primerjavo različnih scenarijev oskrbe z materialom ter napovedovanje porabe surovin z uporabo metod linearnega trenda in drsečih povprečij. Rezultati napovedovanja so pokazali, da se metoda linearnega trenda izkazuje za natančnejšo od metode drsečih povprečij glede na merilo povprečne absolutne napake (MAE), kar potrjuje njeno večjo primernost za kratkoročno planiranje porabe silikona. Nadalje je bila izvedena analiza vpliva različnih modelov oskrbe na finančne kazalnike podjetja, med katerimi so ključni EBITDA, denarni tok ter razmerje med dolgom in kapitalom. Ugotovitve so pokazale, da scenarij postopne dobave kratkoročno ugodneje vpliva na likvidnost in znižuje zadolženost, medtem ko se v srednjeročnem obdobju kot ekonomsko bolj smiseln izkaže scenarij enkratne nabave, saj omogoča nižje skupne nabavne stroške in posledično višjo kapitalsko ustreznost. Hipoteze so bile zasnovane tako, da se medsebojno dopolnjujejo in tvorijo celovit analitični okvir, rezultati pa potrjujejo strateški pomen izbire ustreznih modelov, saj razlike v stroških in obsegu vezanih sredstev v zalogah pomembno vplivajo na poslovno-finančno uspešnost podjetja. Zaključki magistrskega dela potrjujejo, da je ustrezna izbira modela oskrbe in metode napovedovanja odvisna od časovnega horizonta, stabilnosti prodajnih tokov ter finančne strukture podjetja. Delo tako prispeva k boljšemu razumevanju povezave med proizvodnim planiranjem, finančnimi posledicami odločitev ter strateškim obvladovanjem zalog.
Keywords: napovedovanje povpraševanja, upravljanje zalog, signalna zaloga, linearni trend, drseče povprečje, odločanje, scenariji nabave, finančni kazalniki, MAE, EOQ, denarni tok
Published in DKUM: 03.11.2025; Views: 0; Downloads: 1
.pdf Full text (2,03 MB)

4.
Strateški pristopi k razvoju turizma v občini Ljutomer: vloga deležnikov in upravljanje : vloga deležnikov in upravljanje
Aljaž Marinič, 2025, undergraduate thesis

Abstract: Turizem je v občini Ljutomer prepoznan kot pomembna gospodarska dejavnost, vendar je bilo zaznano pomanjkanje sodelovanja med turističnimi deležniki ter njihova omejena vključenost v procese odločanja in načrtovanja. V teoretičnem delu je bila pregledana literatura o turistični destinaciji, destinacijskem menedžmentu, deležnikih v turizmu ter modelih sodelovanja. Empirični del temelji na izvedenih intervjujih z desetimi ključnimi predstavniki iz javnega, zasebnega in civilnega sektorja ter izobraževanja, kulture, gostinstva in medijev, pri čemer so bila pridobljena njihova stališča o trenutnem stanju turizma v občini. Z analizo je bilo ugotovljeno, da so glavni izzivi prepoznani v nestrukturiranem komuniciranju, samozadostnosti in nerazumevanju sodelovanja ter potreb deležnikov. Na podlagi ugotovitev so bile predlagane rešitve za učinkovitejše upravljanje turizma v občini Ljutomer, med katerimi so vzpostavitev usposobljenega vodstva na področju destinacijskega menedžmenta, medresorsko sodelovanje, izboljšanje prisotnosti na družbenih omrežjih, upoštevanje potreb gostov in na tej osnovi oblikovanje turističnih produktov, spremljanje globalnih razmer in trendov v turizmu ter vpeljava primerov dobrih praks iz drugih destinacij. Namen zaključnega dela je bil opredeljen kot podajanje temeljev za trajnosten, strateški in konkurenčen razvoj turizma v občini Ljutomer, hkrati pa naj bi bilo delo uporabljeno kot strokovna podlaga za prihodnje raziskave, občinske strategije in razvojne politike v turizmu.
Keywords: upravljanje, deležniki, sodelovanje, razvoj turizma, občina Ljutomer
Published in DKUM: 28.10.2025; Views: 0; Downloads: 22
.pdf Full text (1,36 MB)

5.
Kompetence vodje raftinga
Gašper Panjtar, 2025, undergraduate thesis

Abstract: Diplomsko delo raziskuje vodenje v adrenalinskih športih s poudarkom na vodenju raftinga v kriznih situacijah. Namen raziskave je raziskati ključne vodstvene kompetence, vodstvene stile ter vodenje v kriznih situacijah. Raziskali in analizirali smo vodjo ob nenadnem dvigu reke Save na rafting izletu, osredotočili smo se na njegov odziv, komunikacijo z ekipo in turisti ter na splošno ocenili njegove odločitve. Teoretični del vključuje koncepte čustvene inteligence, različne stile vodenja po Golemanu (2021). Opisane so tudi ključne kompetence rafting vodij, kot so trde in mehke veščine in pomen obvladovanja stresa ter kakovost komunikacije. V empiričnem delu smo uporabili kvalitativno metodo z izvedbo pol strukturiranih itervjujev z raft vodniki, ki so bili udeleženi v krizni situaciji in kvantitativna metoda z anketiranjem turistov, ki so bili na izletu. Cilj je bil ugotoviti, katere so vodstvene lastnosti, ki so bile ključne za uspešno izvedbo izleta v dani situaciji in kako so situacijo videli vodniki ter turisti. Rezultati raziskave so pokazali, da so vodniki zaupali v vodjo, zaupali njegovim odločitvam, in bili zadovoljni z njegovo komunikacijo. Turisti so izrazili občutek varnosti na izletu in ocenili izlet kot zelo pozitiven kljub povečani nevarnosti. Ključni dejavniki v krizni situaciji so bili dobra razporeditev nalog, dobra komunikacija in dobra presoja. Na podlagi rezultatov smo opazili, da bi lahko ekipa še bolj obvladala krizno situacijo, če bi take situacije večkrat vadili. Pri treningih bi bil poudarek na boljši komunikaciji s turisti v kriznih situacijah. Delo nam predstavi vodenje v adrenaliskih športih in nam ponuja smernice za uvajanje bodočih vodij v podobnih okoljih. 
Keywords: voditeljstvo, rafting, krizno upravljanje, komunikacija, timsko delo
Published in DKUM: 24.10.2025; Views: 0; Downloads: 1
.pdf Full text (774,69 KB)

6.
Razvoj aplikacije za upravljanje terminov v okolju Microsoft Power Apps
Anita Eva Pogorelec, 2025, undergraduate thesis

Abstract: Diplomska naloga obravnava razvoj aplikacije za upravljanje terminov v okolju Microsoft Power Apps, namenjene digitalizaciji internih rezervacijskih procesov znotraj organizacije. V uvodu je opredeljen problem ročnega upravljanja terminov, ki pogosto povzroča neučinkovitosti in napake. Cilj naloge je bil zasnovati nizkokodno rešitev, s katero se upravljanje izobraževanj, prijav ter obveščanja zaposlenih poenostavi in izboljša. Dodana vrednost razvite aplikacije je v hitrejšem izvajanju prijavnih procesov ter v podpori nadaljnji digitalizaciji organizacijskih procesov. Zaključki naloge izpostavljajo, da nizkokodni razvoj predstavlja ustrezno metodologijo za razvoj poslovnih rešitev, ki ne zahtevajo poglobljenega programerskega znanja in zagotavljajo visoko stopnjo prilagodljivosti in avtomatizacije.
Keywords: upravljanje terminov, nizkokodni razvoj, digitalizacija, Microsoft Power Apps, Microsoft Power Platform
Published in DKUM: 21.10.2025; Views: 0; Downloads: 9
.pdf Full text (1,84 MB)

7.
Uporaba umetne inteligence pri upravljanju odnosov s strankami: vidik ponudnika poslovnih rešitev
Matej Starbek, 2025, undergraduate thesis

Abstract: Umetna inteligenca (AI) korenito spreminja upravljanje odnosov s strankami (CRM) in močno vpliva na poslovanje podjetij. V tem diplomskem delu preučujemo uporabo AI-podprtih sistemov CRM (sistemi AI-CRM). Ti sistemi izkoriščajo AI za izboljšano analizo podatkov, avtomatizacijo procesov in zagotavljanje personaliziranih izkušenj. Najbolj se uveljavljajo na področjih prodaje, marketinga, podpore strankam in analitike. Čeprav pripomorejo k večji učinkovitosti, boljši napovedi in boljšemu odločanju, prinašajo tudi določene izzive, ki se kažejo v visokih začetnih stroških, potrebi po prilagoditvi obstoječih procesov in pomislekih glede varnosti in etike. Za globlji vpogled smo v podjetju BE-terna d. o. o. izvedli kvalitativno raziskavo in preučili dejanske prakse uvajanja AI v CRM. Ugotovili smo, da na AI gledajo kot na naravno evolucijo obstoječih rešitev in ne kot na tehnološko revolucijo in da se zaenkrat spremembe v delovnih vlogah kažejo bolj v preoblikovanju nalog in ne v njihovem izginjanju. Uspešnost njene uporabe je v največji meri odvisna od organizacijske pripravljenosti podjetij in ne toliko od tehnologije same, pri čemer slovenska podjetja v primerjavi z mednarodnimi še vedno zaostajajo. To delo prispeva k boljšemu razumevanju sodobnih trendov in nudi praktično vrednost organizacijam, ki se soočajo z uvedbo AI v sisteme CRM.
Keywords: umetna inteligenca (AI), upravljanje odnosov s strankami (CRM), študija primera, vidik ponudnika poslovnih rešitev
Published in DKUM: 20.10.2025; Views: 0; Downloads: 6
.pdf Full text (2,14 MB)

8.
Razvoj in implementacija nadzornih plošč: izkušnje iz bančnega okolja
Samo Žvan, 2025, master's thesis

Abstract: Nadzorne plošče v poslovnem okolju predstavljajo ključno orodje za učinkovito upravljanje in podporo odločanju. Kljub številnim teoretičnim priporočilom za uspešno implementacijo pa se organizacije v praksi pogosto soočajo z izzivi, ki omejujejo njihovo optimalno uporabo. Zaključno delo se osredotoča na analizo razvoja in implementacije nadzornih plošč v bančnem okolju z namenom razjasniti razkorak med teoretičnimi smernicami in dejanskim stanjem v praksi. Z uporabo poglobljene študije primera smo analizirali obsežno interno dokumentacijo in identificirali specifične težave, ki so povezane z razvojem in implementacijo nadzornih plošč. V nalogi obravnavamo več povezanih izzivov, med katerimi izstopajo težave pri integraciji različnih podatkovnih virov, nejasno opredeljene poslovne zahteve, omejena podatkovna pismenost uporabnikov ter nerealna pričakovanja glede funkcionalnosti nadzornih plošč. Rezultat naloge je nabor konkretnih razlogov, zaradi katerih se ti izzivi v praksi pojavljajo, ter oblikovana priporočila za njihovo učinkovitejšo odpravo in izboljšanje procesa uvedbe nadzornih plošč.
Keywords: poslovna inteligenca, nadzorne plošče, bančni sektor, upravljanje podatkov, študija primera
Published in DKUM: 17.10.2025; Views: 0; Downloads: 9
.pdf Full text (2,87 MB)

9.
Upravljanje osebnih računalnikov na Onkološkem inštitutu Ljubljana
Matjaž Šercer, 2025, undergraduate thesis

Abstract: Onkološki inštitut Ljubljana ima zelo obsežen informacijski sistem, ki ga je potrebno nenehno ažurirati. Uporabnikov je veliko, prav tako pa računalnikov. Problem, ki smo ga reševali v sklopu diplomske naloge, je bil menjava operacijskih sistemov Windows 7 z operacijskimi sistemi Windows 10. Predpostavljali smo, da bo to rešilo kar nekaj težav, tako varnostnih kot tudi drugih. Tako bo optimizirano delo zaposlenih, pa tudi delo informatikov. Med nastajanjem te naloge smo si ogledali, kako si lahko z raznimi bližnjicami in programi olajšamo delo. Najprej smo poiskali vse računalnike s starim operacijskim sistemom, nato smo preverili, kje se znotraj Onkološkega inštituta Ljubljana nahajajo in kdo jih uporablja. Po pregledu smo pripravili paket programov, ki jih potrebuje uporabnik, da se lahko izvede menjava. Po njej lahko uporabnik nemoteno opravlja svoje delo. Prikazali smo tudi nastavitve na sistemih, ki jih uporabljajo informatiki na Onkološkem inštitutu Ljubljana za optimalno delo računalnika. Nazadnje smo opisali tudi menjavo računalnika ter urejanje delovnega prostora in kablov ter prenos podatkov.
Keywords: upravljanje, osebni računalnik, operacijski sistem, programska oprema, uporabnik
Published in DKUM: 16.10.2025; Views: 0; Downloads: 3
.pdf Full text (3,01 MB)

10.
Analiza in implementacija sistema za upravljanje skladišč
Tilen Koren, 2025, undergraduate thesis

Abstract: Diplomsko delo obravnava analizo in implementacijo odprtokodnega sistema za upravljanje skladišč (angl. Warehouse Management System; v nadaljevanju: WMS) v laboratorijskem okolju Fakultete za logistiko Univerze v Mariboru. Cilj naloge je bil identificirati najprimernejši odprtokodni WMS sistem in ga implementirati v Laboratoriju za kognitivne sisteme v logistiki, kjer smo izvedli eksperiment komisioniranja s primerjavo klasične metode komisioniranja s papirjem ter metode z uporabo RF terminala. Za izbor sistema je bila izvedena primerjalna analiza petih odprtokodnih rešitev, kjer je bil Odoo WMS Community izbran kot najprimernejša rešitev. Po uspešni implementaciji je bil izveden eksperiment komisioniranja, v katerem je sodelovalo 31 udeležencev. Rezultati so pokazali, da je bilo komisioniranje s papirjem statistično značilno hitrejše za 14 %, vendar so uporabniki izrazili višjo stopnjo zadovoljstva pri uporabi RF terminala, ki se je izkazal kot intuitivnejši in manj nagnjen k napakam. Diplomsko delo potrjuje, da lahko odprtokodni sistemi WMS ob ustrezni izbiri in implementaciji zagotavljajo zanesljivo podporo skladiščnim operacijam ter dobro uporabniško izkušnjo kljub nekoliko nižji hitrosti izvedbe nalog v primerjavi s tradicionalno metodo.
Keywords: Sistem za upravljanje skladišč, odprtokodni sistem, komisioniranje
Published in DKUM: 13.10.2025; Views: 0; Downloads: 14
.pdf Full text (3,90 MB)

Search done in 0.15 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica