| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 314
First pagePrevious page12345678910Next pageLast page
1.
Multivariatni razlagalni model družbenih dejavnikov integracije priseljenih mladostnikov v Evropi : doktorska disertacija
Lucija Dežan, 2025, doctoral dissertation

Abstract: Razumevanje integracije priseljenih učenk in učencev je pomembno v luči naraščajoče etnične, jezikovne ter kulturne heterogenosti evropskih izobraževalnih ustanov in držav. Šole predstavljajo za večino priseljenih učenk in učencev prvi ter glavni prostor, kjer spoznavajo značilnosti države sprejema, s svojim delovanjem pa pospešujejo ali otežujejo integracijski proces. Uspešno integracijo priseljenih učenk in učencev razumemo kot dvosmeren ter večdimenzionalen proces, ki na dolgi rok omogoča njihovo družbeno, ekonomsko in politično sodelovanje ter preprečuje negativne vidike družbene izključenosti (npr. revščino, izkoriščanje, etnično segregacijo ali getoizacijo). Že obstoječa literatura je sicer ločeno naslovila posamezne dejavnike integracije, povezane z makro, mezo ali mikro ravnjo, vendar ostaja razmeroma neraziskano, kako se ti dejavniki prepletajo ter v kolikšni meri določajo integracijske izide priseljenih učenk in učencev. To je še posebej problematično v luči širših družbenih trendov, povezanih z vzponom skrajno desnih strank ter populističnega protiudara, ki krepijo protipriseljenski sentiment. Le s poglobljenim razumevanjem integracijskega procesa, utemeljenim na empiričnih podatkih, lahko namreč oblikujemo politike in ukrepe, ki bodo prispevali k zniževanju ksenofobnih stališč. Ta disertacija zapolnjuje omejeno vrzel s proučevanjem strukturnih značilnosti držav ter izobraževalnih sistemov v povezavi z individualnimi dejavniki priseljenih učenk in učencev v kontekstu šolskega okolja. Pri tem smo bili posebej pozorni na šest kazalnikov integracije: integracijo v šolsko okolje, obšolske dejavnosti in medvrstniško skupino ter psihološko dobrobit, znanje jezika države sprejema ter učni uspeh priseljenih učenk in učencev. Raziskava temelji na neslučajnostnem priložnostnem vzorcu učenk in učencev (N = 3244) iz šestih evropskih držav in 40 izobraževalnih ustanov. Rezultati poudarjajo izrazit pomen inkluzivnega delovanja pedagoškega osebja, ki se je izkazal kot najmočnejši napovednik integracije priseljenih učenk in učencev. Dodatno se je izkazalo, da predstavljajo osnovne šole pomembno podporno okolje za integracijo, kar pripisujemo bolj individualiziranim ukrepom, širšemu naboru obšolskih dejavnosti ter tesnejšemu sodelovanju s priseljenimi družinami v primerjavi s srednjimi šolami. Ugotovili pa smo tudi, da odraščanje v bolj urbanem okolju prispeva k boljšemu znanju jezika države sprejema ter višjim stopnjam psihološke dobrobiti priseljenih učenk in učencev. Urbana okolja s svojo infrastrukturo (npr. ljudske univerze, knjižnice, jezikovne šole, kulturna društva) in etnično heterogenim prebivalstvom omogočajo lažje usvajanje jezika države sprejema, ohranjanje lastnih kulturnih značilnosti ter spoznavanje nove družbe, kar prispeva k hitrejši integraciji. Na podlagi ugotovitev ob koncu podamo tudi priporočila za oblikovanje političnih ukrepov na področju integracije priseljenih učenk in učencev.
Keywords: integracija, priseljeni učenci in učenke, kazalnik integracije, šola, migracije, upravljanje z večkulturnostjo
Published in DKUM: 04.11.2025; Views: 0; Downloads: 9
.pdf Full text (3,78 MB)

2.
Uporaba umetne inteligence v osnovnošolskem izobraževanju: mnenja učiteljev in učencev
Aleš Zavec, 2025, master's thesis

Abstract: V magistrskem delu smo se osredotočili na večplastno raziskavo uporabe umetne inteligence (UI) v osnovnih šolah, saj je v veliki meri že prisotna v tem okolju. Cilj raziskave je bil raziskati uporabo UI v osnovnih šolah. V empiričnem delu smo z kavzalno ne-eksperimentalno metodo in študijo primera odgovorili na vprašanja o doživljanju UI v učnem procesu. Ugotovili smo, da so tako učitelji kot učenci v večni naklonjeni uporabi UI v osnovni šoli. Pri obeh skupinah anketirancev, so rezultati pokazali, da se največkrat uporablja orodje podjetja OpenAI – ChatGPT. Sama uporaba orodij UI se jim zdi preprosta in uporabna, prav tako so tako učenci kot učitelji podali mnenje, da nameravajo uporabljati orodja UI tudi v prihodnje
Keywords: umetna inteligenca, osnovna šola, učenci, učitelji, učni proces
Published in DKUM: 23.10.2025; Views: 0; Downloads: 5
.pdf Full text (3,69 MB)

3.
Vpliv zaslonske tehnologije na bralno pismenost učencev : magistrsko delo
Nika Kozole, 2025, master's thesis

Abstract: V zadnjih letih vse več raziskav opozarja na upad bralne pismenosti pri otrocih, kar številni povezujejo z razširjeno uporabo zaslonskih tehnologij. Zasloni so postali nepogrešljiv del življenja otrok in mladostnikov. Otroci so že zgodaj izpostavljeni različnim oblikam zaslonov, kar odpira vprašanja o njihovem vplivu na razvoj bralne pismenosti. Namen magistrskega dela je bil raziskati povezavo med izpostavljenostjo zaslonskim tehnologijam in bralno pismenostjo učencev od 1. do 5. razreda osnovne šole. V raziskavi je bila uporabljena kombinacija kvantitativne in kvalitativne metode, pri čemer so bili podatki zbrani s preizkusom bralnega razumevanja za učence, anketnim vprašalnikom za starše ter polstrukturiranimi intervjuji z učitelji in učenci. Rezultati kažejo določene trende, ki nakazujejo povezavo med pogostostjo in načinom uporabe zaslonov ter uspešnostjo pri bralnih nalogah. Starši, ki dosledno omejujejo uporabo zaslonov otrokom, so dosegali višje rezultate, medtem ko so otroci z raznovrstno uporabo naprav dosegli nižjo raven bralne pismenosti. Večina učencev se zaveda, da zasloni vzamejo čas za branje, obenem pa poročajo o utrujenosti in slabši koncentraciji po dolgotrajni uporabi naprav. Učitelji poudarjajo pomen uravnotežene uporabe zaslonov ter zgodnje spodbude k branju. Ugotovitve prispevajo k boljšemu razumevanju vplivov zaslonov in poudarjajo pomen celostnega pristopa k razvoju bralne pismenosti.
Keywords: bralna pismenost, zaslonska tehnologija, učenci, bralno razumevanje
Published in DKUM: 05.09.2025; Views: 0; Downloads: 23
.pdf Full text (2,76 MB)

4.
Didaktika naravoslovja in tehnike na razredni stopnji
Samo Fošnarič, Kosta Dolenc, 2025

Abstract: Učbenik Didaktika naravoslovja in tehnike na razredni stopnji sistematično predstavi, kako mlajše učence voditi od prvih izkušenj v predmetu Spoznavanje okolja do poglobljenega pouka Naravoslovja in tehnike. Avtorja razložita cilje, standarde znanja in medpredmetne povezave, nato pa ponudita konkretna orodja za pripravo in izvedbo pouka: opis didaktičnih pristopov (transmisijski, konstruktivistični, raziskovalni, PBL, flipped classroom), faz načrtovanja učnih ur, metod (verbalno-tekstualne, demonstracijske, laboratorijske, izkustvene) ter učnih oblik (frontalno, skupinsko, tandem, individualno). Poseben poudarek je na načelih poučevanja, strategijah tehnološko-praktičnega dela, preverjanju in ocenjevanju, razvoju prostorskih in časovnih predstav ter vključevanju IKT in trajnostnih vsebin. Učbenik zaokroža vsebino z vodnikom po tehniški dokumentaciji, materialno-tehničnih pogojih šole ter zgodovinskim pregledom razvoja naravoslovno-tehniških predmetov v Sloveniji. Namenjena je bodočim in aktivnim učiteljem kot celovit priročnik za sodobno, kompetenčno naravnano poučevanje.
Keywords: naravoslovje in tehnika, didaktika, razredna stopnja, učenci, vzgoja in izobraževanje
Published in DKUM: 27.08.2025; Views: 0; Downloads: 25
.pdf Full text (36,37 MB)
This document has many files! More...

5.
Vključevanje učencev priseljencev glede na jezikovne razlike : magistrsko delo
Andrej Cifer, 2025, master's thesis

Abstract: V Sloveniji stalno narašča število otrok, katerih materni jezik ni slovenščina. Ugotovili smo, da je njihovo vključevanje v šolski sistem z zakonodajnega vidika sicer že ustrezno urejeno, nas pa je zanimala praksa inkluzivnega delovanja dveh osnovnih šol v Prekmurju ob vključevanju učenk priseljenk glede na njihove jezikovne razlike. V teoretičnem delu naloge smo predstavili inkluzivno vključevanje otrok priseljencev v Sloveniji, kakšna je njihova socialno vključenost v novo okolje, težave novega okolja, kako so obravnavani z vidika pravičnosti izobraževanja, kakšen je njihov položaj glede govora in jezika v novem okolju, kaj za njih pomeni usvajanje drugega oz. novega jezika ter kako se kaže njihova uspešnost usvajanja slovenskega govora in jezika. V empiričnem delu smo predstavili študijo primera učenk priseljenk z Rusije ter Bosne in Hercegovine v dveh prekmurskih šolah, ki so v sestrskem sorodstvenem razmerju. S pomočjo spletnih anket za učitelje obeh šol, polstrukturiranega intervjuja z učenkami in s pregledom šolskih dokumentov smo ugotavljali uspešnost vključitve v novo okolje ter usvojitve govora in jezika glede na njihove jezikovne razlike. Ugotovili smo, da stopnja inkluzivnosti zaradi mestnega oz. vaškega okolja ter načina delovanja šol ni enaka in da na njihovo vključevanje bolj kot jezikovne razlike vpliva tako domače kot šolsko okolje.
Keywords: učenci priseljenci, inkluzija, medkulturnost, večjezičnost
Published in DKUM: 08.08.2025; Views: 0; Downloads: 29
.pdf Full text (3,02 MB)

6.
Prometnovarnostni načrt Podružnične osnovne šole Pristava pri Mestinju : magistrsko delo
Teodor Vodeb, 2025, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo Prometnovarnostni načrt Podružnične osnovne šole Pristava pri Mestinju je sestavljeno iz treh smiselno povezanih delov: teoretični, empirični in praktični. V sklopu naloge smo želeli ugotoviti, kako varni so udeleženci v prometu in kako zadovoljni so s prometno urejenostjo šolskega okoliša. V teoretičnem delu smo zajeli literaturo, ki predstavlja temelj magistrske naloge. Podrobno smo definirali prometno vzgojo, prometne akcije, promet in udeležence v njem. V empiričnem delu naloge smo anketirali starše in učence omenjene šole in ugotovili, da večina anketiranih učencev (59,2 %) meni, da je njihova šolska pot varna. Med starši je prevladovalo zadovoljstvo z urejenostjo avtobusnih postajališč (89,9 %). Ugotovili smo, da je za prometno varnost v okolici šole dobro poskrbljeno, kljub temu pa na šolskih poteh najdemo tudi nevarna mesta. Slednja smo, v okviru praktičnega dela naloge, analizirali skupaj z lokalno policijsko postajo in podali predloge izboljšav. Na podlagi stanja prometne varnosti smo izdelali prometnovarnostni načrt, ki ga šola lahko objavi na svoji spletni strani.
Keywords: učenci, promet, varnost, prometnovarnostni načrt, osnovne šole
Published in DKUM: 05.08.2025; Views: 0; Downloads: 15
.pdf Full text (5,86 MB)

7.
Aktivna vloga nadarjenega učenca pri pripravi in evalvaciji individualiziranega programa
Mojca Kukanja-Gabrijelčič, Maruška Željeznov Seničar, 2024, original scientific article

Abstract: Prispevek osvetljuje pomen aktivne participacije nadarjenega učenca v procesu priprave in evalvacije individualiziranega programa (INDEP), ki izhaja iz učenčevih sposobnosti, želja in potreb. S kvalitativno vsebinsko primerjalno analizo tristo individualiziranih programov za nadarjene učence smo ugotavljali upoštevanje temeljnega načela vključenosti nadarjenega učenca v vsebinsko-ciljno pripravo in evalvacijo INDEP. Ugotovili smo, da se pri načrtovanju individualiziranih programov delno upoštevajo: aktivna vloga nadarjenega učenca, vsebinske prilagoditve in izzivi pri pouku, splošni in specifični cilji ter mentorska pomoč in podpora. Zapisani cilji v individualiziranih programih ne izkazujejo individualnih ciljev nadarjenega učenca ter so pogosto enako zapisani za vse nadarjene učence znotraj iste šole.
Keywords: individualizirani program, nadarjenost, nadarjeni učenci, aktivna participacija, evalvacija
Published in DKUM: 30.07.2025; Views: 0; Downloads: 4
.pdf Full text (339,25 KB)
This document has many files! More...

8.
Razvijanje ročnih del v okviru razširjenega programa (RaP) na območju občine Šmarje pri Jelšah : magistrsko delo
Anja Šket, 2025, master's thesis

Abstract: Z magistrskim delom smo raziskovali interese četrtošolcev in petošolcev Osnovne šole Šmarje pri Jelšah s podružnicami glede ročnih del. V teoretičnem delu smo opredelili pojme ustvarjalnost, motorične spretnosti in razširjen program, ki predstavlja novost v slovenskem šolskem sistemu in se postopoma uvaja v osnovne šole po Sloveniji. Nadaljevali smo poimenovanje ročnih del in vsako izmed izbranih ročnih del podrobneje opisali. Analiza odgovorov anketnega vprašalnika 198 učencev je pokazala, da učenci prosti čas preživljajo v naravi ali pa se ukvarjajo s športom. Želijo pridobiti znanja ročnih del. Deklice se želijo v največji meri naučiti kvačkanja in šivanja, skoraj tretjina dečkov pa ni zainteresiranih za ročna dela, preostali se želijo v največji meri naučiti kvačkanja. Učenci so pokazali največje zanimanje za izdelovanje uporabnih izdelkov, dekorativni izdelki jih zanimajo nekoliko manj. Raziskava je pokazala pomanjkanje dejavnosti v občini Šmarje pri Jelšah, predvsem na podružničnih šolah. Na podlagi ugotovitev smo izdelali letni delovni načrt za izvajanje dejavnosti ročnih del znotraj razširjenega programa. Ta je razdeljen na pet sklopov, cilj vsakega sklopa je, da se učenci naučijo osnov šivanja, vezenja, kvačkanja in pletenja ter poznajo njihove pripomočke in ustrezne materiale. Za vsak sklop so predstavljeni izdelki, ki jih lahko izdelajo učenci.
Keywords: ročna dela, ustvarjalnost, razširjen program, učenci, letni delovni načrt
Published in DKUM: 30.07.2025; Views: 0; Downloads: 13
.pdf Full text (9,01 MB)

9.
Kognitivna učinkovitost slovenskih, indijskih in gambijskih nadarjenih učencev pri reševanju miselnih nalog
Mojca Kukanja-Gabrijelčič, Ema Šavs, Teja Nemec, 2023, original scientific article

Abstract: V prispevku prikažemo primerjalno analizo med evidentiranimi nadarjenimi slovenskimi, gambijskimi in indijskimi učenci, kjer smo poskušali ugotoviti, kako so se odrezali pri reševanju izbranih miselnih nalog, kjer smo bili osredotočeni na logično-matematično in prostorsko inteligentnost. Ugotovili smo, da se rezultati testiranih skupin med seboj pričakovano razlikujejo. Slovenski učenci so se od desetih sklopov nalog bolje kot njihovi indijski in gambijski vrstniki skupno odrezali kar pri sedmih sklopih nalog, pri štirih nalogah smo zaznali statistično značilno razliko med slovenskimi in indijskimi otroki, primerjava med slovenskimi in gambijskimi učenci pa pokaže, da je pri vseh sklopih miselnih nalog imela boljše rezultate skupina otrok iz Zahodnega sveta z visokim HDI (Indeksom človekovega razvoja).
Keywords: inteligentnost, nadarjenost, nadarjene učenke/nadarjeni učenci, miselne naloge, kulturno okolje, šolstvo v Indiji, šolstvo v Gambiji
Published in DKUM: 28.07.2025; Views: 0; Downloads: 1
.pdf Full text (543,05 KB)
This document has many files! More...

10.
Uporaba podporno avtonomnega ali kontrolirajočega motivacijskega stila poučevanja pri specialnih in rehabilitacijskih pedagogih
Tanja Černe, 2022, original scientific article

Abstract: Samodeterminacijska teorija predpostavlja, da motivacijski stil poučevanja pomembno vpliva na motivacijsko naravnanost učencev, na zapomnitev in avtomatizacijo učnih spretnosti in na izobrazbene dosežke. V raziskavo je bilo vključenih 30 specialnih in rehabilitacijskih pedagogov, ki izvajajo dodatno strokovno pomoč v osnovni šoli; ti so izpolnjevali samoocenjevalni vprašalnik, ki temelji na samodeterminacijski teoriji. Ugotovili smo, da je pri specialnih in rehabilitacijskih pedagogih v največji meri prisoten podporno avtonomni stil poučevanja, da prisotnost posamezne lastnosti ne pogojuje prisotnosti druge in da glede na leta delovnih izkušenj ni razlike v uporabi stila.
Keywords: samodeterminacijska teorija, podporno avtonomni stil poučevanja, kontrolirajoči stil poučevanja, specialni in rehabilitacijski pedagogi, učenci s specifičnimi učnimi težavami
Published in DKUM: 25.07.2025; Views: 0; Downloads: 2
.pdf Full text (440,40 KB)
This document has many files! More...

Search done in 0.13 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica