| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 600
First pagePrevious page12345678910Next pageLast page
1.
Vključevanje načela trajnosti pri pouku tehnike in tehnologije ter možnost medpredmetnega povezovanja z geografijo na področju trajnosti : magistrsko delo
Nina Globovnik, 2025, master's thesis

Abstract: V magistrskem delu se uvodoma posvečamo teoretičnim izhodiščem načela trajnosti in trajnostnega razvoja ter sodobnim smernicam vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj (VITR). V ospredje postavljamo oblikovanje učenčevih spretnosti, veščin in uporabnega znanja, kar z drugo besedo imenujemo razvijanje kompetenc 21. stoletja. Poudarjene so vsebine trajnostnega razvoja ter dejavnosti, ki poudarjajo oblikovanje kritičnega mišljenja učencev o aktualnih okoljskih problemih ter jih spodbujajo, da postanejo trajnostno odgovorni državljani. Le tako bomo namreč lahko ohranil ali morda celo izboljšali stanje okolja in ga pustili bodočim generacijam, pri čemer bo odločilno vlogo imel trajnostno usmerjen izobraževalni sistem, ki bo ozaveščal, vzgajal in vplival na trajnostno ravnanje posameznikov. Za raziskovanje stanja na področju vključevanja načela trajnosti pri pouku tehnika in tehnologija ter možnost medpredmetnega povezovanja z geografijo v osnovni šoli smo raziskavo izvedli na načine, ki so predstavljeni v realnem časovnem zaporedju, kot se je raziskava dejansko izvajala: - pregled strokovne literature na temo trajnosti in trajnostnega razvoja, - neempiričen del raziskave, ki smo jo izvedli s primerjavo trajnostnih vsebin v učnih načrtih za TIT in GEO ter - empiričen del raziskave, kjer smo izbrali fokusno skupino učiteljev TIT ter izvedli polstrukturirani intervju, ki smo ga nadalje analizirali s tematsko analizo. V okviru neempiričnega dela magistrske naloge smo pregledali aktualna Učna načrta za tehniko in tehnologijo(TIT) ter geografijo (GEO) in poiskali skupne vsebinske sklope, ki se navezujejo na načelo trajnosti. Predstavili smo prednosti medpredmetnega sodelovanja in poudarek namenja praktičnemu učenju, kjer so učenci praviloma bolj motivirani in razmišljajo na višjih taksonomskih stopnjah. Na tak način osvojeno znanje je praviloma kakovostnejše in dolgotrajnejše. Prav zato smo se osredotočili na možnosti medpredmetnega sodelovanja TIT in GEO na področju trajnostnih vsebin. V empiričnem delu raziskave smo izvedli polstrukturirani intervju med učitelji tehnike in tehnologije ter ugotavljali, v kolikšni meri spodbujajo načelo trajnosti pri pouku, na katere ovire pri izvajanju trajnostnih vsebin in pri medpredmetnem povezovanju najpogosteje naletijo pri svojem delu ter pri katerih vsebinskih sklopih so možnosti za medpredmetno povezovanje z geografijo po njihovem mnenju najbolj smiselne in učinkovite. Glavne ugotovitve v zvezi vključevanja načel trajnosti pri pouku TIT poudarjajo pomen praktičnega dela, projektnih dni, izkustvenega učenja in sodelovalnega učenja, pri čemer je medpredmetno povezovanje predstavljeno kot odličen primer spodbujanja trajnostnih načel pri učencih in omogoča oblikovanje učenčevih moralnih in etičnih načel do čistega okolja. Prav zato v nalogi predstavljamo skupne vsebinske sklope, ki vključujejo načelo trajnosti in so primerni za medpredmetno povezovanje TIT in GEO. Predstavljeni izsledki raziskave in primeri dobrih praks bodo učiteljem TIT prav gotovo v veliko pomoč pri vključevanju trajnostnih vsebin v pouk. Predstavljajo pester nabor vsebinskih sklopov za medpredmetno povezovanje na področju vključevanja načel trajnosti in priložnost za nadaljnje spodbujanje trajnosti pri pouku tehnike in tehnologije.
Keywords: načelo trajnosti, medpredmetno povezovanje, tehnika in tehnologija, geografija
Published in DKUM: 20.03.2025; Views: 0; Downloads: 7
.pdf Full text (1,62 MB)

2.
Povezovanje naravoslovnih in tehničnih vsebin z izkustvenim učenjem v naravi: vzorčni model za izvedbo aktivnosti znotraj različnih gozdnih okolij : magistrsko delo
Dan Simenčič, 2025, master's thesis

Abstract: Osrednja naloga magistrskega dela je bila raziskati pomen naravoslovnega in tehničnega izobraževanja v naravnem (gozdnem) okolju, s poudarkom na izkustvenem učenju in praktičnih aktivnostih. Sestavljena je iz teoretičnega in praktičnega dela. V teoretičnem delu so predstavljeni vsebine predmeta naravoslovje in tehnika ter tudi pomembnost in vpliv učenja v naravi, vloga staršev in primeri dobrih praks. Velika pozornost se namenja učnim pristopom, kot so raziskovalno učenje, taborništvo, gozdna pedagogika in pustolovsko učenje, ki koristijo pri poučevanju v naravnih okoljih. Omenjen je tudi pomen gozda v izobraževanju. Praktični del zavzema sklop nalog in opis treh aktivnosti (vezanje vozlov, izdelava gozdnega kolesa in gradnja bivaka), ki so bile izvedene na dveh osnovnih šolah v različnih naravnih okoljih. Enkrat v mestnem parku, drugič pa v klasičnem slovenskem gozdu. Aktivnosti so bile zasnovane s pomočjo učne priprave in predstavljene s pomočjo priročnika. Rezultati so potrdili večjo stopnjo motivacije, zanimanja, ustvarjalnosti in sodelovanja učencev pri izvedbi. Prav tako se je uresničilo, da je narava ponudila prostor, ki ponuja bogate možnosti za celostni in trajnostni razvoj vseh učencev.
Keywords: naravoslovje in tehnika, naravno okolje, učenje v naravi, izkustveno učenje, praktične aktivnosti
Published in DKUM: 19.03.2025; Views: 0; Downloads: 46
.pdf Full text (10,38 MB)

3.
Marcel Moyse in njegov opus za flavto : magistrsko delo
Anastasija Kostić, 2025, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo obravnava flavtista in pedagoga Marcela Moysa. Namen je preučiti glasbenikovo življenje ter njegove vidike in načine poučevanja na podlagi videoposnetkov s seminarjev za flavto, pridobljenih intervjujev raznih flavtistov o njegovem življenju in glasbeni biografiji Trevorja Wya. Eden izmed ciljev je ugotoviti, kako je Moysovo otroštvo vplivalo na nastanek njegovih etud in način njegovega poučevanja. Delo se osredinja na interakcijo med Moysovimi zbirkami in metodami ter vidiki vadenja flavte v povezavi s tehniko, z artikulacijo, nastankom in s produkcijo tona. Praktični del je zasnovan na analizi dveh njegovih etud. V okviru raziskave so bili temeljito preučeni cilj posamezne etude in težave, s katerimi se posamezniki srečajo med igranjem. Zbrani podatki so bili aplicirani v praktični izvedbi etud. Metodološko delo temelji na arhivskem raziskovanju glasbenikovega življenja, analizi etud in na praktični izvedbi. Raziskava virov se večinoma opira na spletne vire, pridobljene iz članka The Marcel Moyse Society Newsletter, katerega urednica je Moysova potomka.
Keywords: Marcel Moyse, poučevanje, tehnika, artikulacija, vadenje
Published in DKUM: 17.03.2025; Views: 0; Downloads: 15
.pdf Full text (5,71 MB)

4.
Metodika učenja skupinske taktike v nogometu (sodelovanje dveh igralcev v napadu in obrambi) : diplomsko delo
Minas Koren, 2025, undergraduate thesis

Abstract: Naloga predstavlja metodologijo učenja skupinske taktike med dvema igralcema, in sicer v napadu in v obrambi. Obravnavana je sistematičnost učenja, postopnost in pomen drugih nogometnih veščin za uspešno izvajanje taktičnih elementov. Učenje skupinske taktike je ključno za doseganje zastavljenih ciljev na treningu. S to metodo lahko igralci postopoma in pravilno osvojijo potrebne taktične elemente. Ker je razumevanje taktičnih zahtev v sodobnem nogometu izjemno pomembno, je smiselno, da se že pri mlajših selekcijah vključuje učenje taktičnih elementov v trening.
Keywords: nogomet, taktika, skupinska taktika, sodelovanje dveh igralcev, nogometna tehnika, sodobni model nogometne igre, metodika učenja
Published in DKUM: 11.03.2025; Views: 0; Downloads: 29
.pdf Full text (3,36 MB)

5.
Načrtovanje in izdelava učne stene za praktično učenje električnih vezav : magistrsko delo
Anže Boh, 2025, master's thesis

Abstract: Vsebine s področja elektrotehnike so sestavni del učnih načrtov v različnih razredih programa osnovne šole v Sloveniji. Na razredni stopnji se učenci srečajo z osnovnimi pojmi, povezanimi z elektriko. Pri tehniki in tehnologiji ter izbirnih predmetih, povezanih s tehniko, pa so učenci že deležni bolj poglobljenih vsebin z omenjenega področja. Fakulteta za naravoslovje in matematiko Univerze v Mariboru izvaja programe, v okviru katerih se izobražujejo bodoči učitelji, ki bodo izpolnjevali formalne pogoje za poučevanje tehnike in tehnologije ter z njo povezanih izbirnih predmetov v slovenskih osnovnih šolah. Glede na veljavne učne načrte morajo omenjeni bodoči učitelji dobro poznati vsebine s področja elektrotehnike, da bodo lahko kakovostno in varno izvajali pouk. V okviru tega dela smo načrtovali in postavili učno steno, ki omogoča učenje različnih načinov električnih vezav. V prvem delu smo v veljavnih učnih načrtih za osnovno šolo poiskali tiste učne cilje, ki so povezani s področjem elektrotehnike, opisali pogoje za poučevanje, tehnike in tehnologije v osnovni šoli ter programe na Fakulteti za naravoslovje in matematiko Univerze v Mariboru, v okviru katerih se bodoči učitelji tehnike in tehnologije izobražujejo. V drugem delu smo opisali proces načrtovanja in postavitve učne stene ter pripravili primer možnih vaj za študente.
Keywords: elektrotehnika, električne vezave, učna stena, tehnika in tehnologija
Published in DKUM: 26.02.2025; Views: 0; Downloads: 15
.pdf Full text (4,50 MB)

6.
Medpredmetno povezovanje pouka tehnike in tehnologije : magistrsko delo
Žiga Kamenik, 2025, master's thesis

Abstract: Medpredmetno povezovanje je ena od sodobnih metod poučevanja, katerih cilj je učenčeva izgradnja lastnega znanja in priprava na zmožnost življenja v realnem okolju. Učitelji se sicer pogosto medpredmetno povezujemo, vendar so povezave velikokrat preveč neoprijemljive in zgolj besedne. Poleg tega izpeljane medpredmetno povezane aktivnosti redko analiziramo in ovrednotimo. Tehnika in tehnologija kot praktično zastavljen predmet omogoča mnogo medpredmetnih povezav na različnih ravneh. Magistrsko delo je sestavljeno iz treh delov. V prvem, teoretičnem delu so predstavljene sodobne metode poučevanja. Izpostavljene so lastnosti, značilnosti in pogoji za medpredmetno povezovanje ter predstavljene ravni medpredmetnega povezovanja. Posebej je izpostavljeno medpredmetno povezovanje tehnike in tehnologije. V drugem delu magistrskega dela so opredeljeni in pojasnjeni trije kriteriji evalviranja medpredmetnega povezovanja. V zadnjem, praktičnem delu so predstavljeni štirje primeri medpredmetnega povezovanja tehnike in tehnologije. Evalvirani so s kriteriji, postavljenimi v drugem poglavju. Ugotovitve iz evalvacije so, da učenci pri medpredmetno povezanih učnih aktivnostih dosegajo višje taksonomske ravni znanja in da je izraba učnega procesa bolj ekonomična. Tehniko in tehnologijo je mogoče povezati s predmeti vseh področij na vseh treh ravneh. Magistrsko delo naj bo spodbuda učiteljem za izvajanje medpredmetno povezanih učnih aktivnosti in orodje za njihovo analizo.
Keywords: analiza, medpredmetno povezovanje, tehnika in tehnologija, vrednotenje
Published in DKUM: 25.02.2025; Views: 0; Downloads: 12
.pdf Full text (5,43 MB)

7.
Parametrično modeliranje izpiralne enote polnilnega sistema za pijače : diplomsko delo
Matic Zadravec, 2024, undergraduate thesis

Abstract: V diplomski nalogi se obravnava parametrično modeliranje izpiralne enote polnilnega sistema za pijače podjetja Vipoll, d. o. o., ki se ukvarja z izdelavo polnilnih sistemov za živilsko industrijo. Poudarjena je pomembnost izpiranja embalaže in zagotavljanje higiene ter kakovosti. Glavni cilj je parametrizacija izpiralne enote, določitev ključnih parametrov in izdelava parametričnega modela z različnimi konfiguracijami. Celotni model je izdelan v programskem paketu SolidWorks 2023, kar omogoča hitrejše načrtovanje in zmanjšuje potrebo po ponovnem modeliranju podobnih elementov. Prav tako je prikaz modela v virtualnem svetu potrdil, da je model pripravljen za izdelavo.
Keywords: izpiralec, polnilna tehnika, konstruiranje, parametrično modeliranje, vizualizacija
Published in DKUM: 06.12.2024; Views: 0; Downloads: 42
.pdf Full text (5,14 MB)

8.
Primerjava izdelave izdelka iz lesa pri pouku naravoslovja in tehnike na matični in podružnični šoli : magistrsko delo
Nina Terpotec, 2024, master's thesis

Abstract: V magistrskem delu z naslovom Primerjava izdelave izdelka iz lesa pri pouku naravoslovja in tehnike na matični in podružnični šoli smo v teoretičnem delu podrobneje opisali predmet naravoslovje in tehnika, matično ter podružnično šolo in izdelavo praktičnih izdelkov, kjer smo predstavili ustvarjalnost, varno delo, orodje ter pripomočke, ki jih uporabljamo v šoli pri predmetu naravoslovje in tehnika, ter delovno okolje. V nadaljevanju smo opisali izbrano gradivo les ter obdelovalne postopke lesa, s katerimi se srečujejo učenci pri predmetu naravoslovje in tehnika. V empiričnem delu smo s pomočjo deskriptivne metode opisali in analizirali potek pouka na matični ter podružnični šoli. V raziskavi so sodelovali učenci 4. razreda izbrane matične in podružnične osnovne šole. Rezultati raziskave so predstavljeni slikovno in opisno ter kažejo, da razpoložljivost pripomočkov, materiala in orodja nimajo velikega vpliva na kakovost izdelave izdelkov. Učenci na matični šoli so imeli boljše pogoje za delo, vendar so imeli večje težave pri izdelovanju. Največji izziv jim je predstavljalo rokovanje z orodji in natančnost. Na podružnični šoli pa so se učenci soočali s pomanjkanjem določenih orodij in materialov, a so kljub temu izdelali kakovostne izdelke. Ne glede na izzive so učenci na obeh šolah pokazali veliko ustvarjalnosti.
Keywords: naravoslovje in tehnika, matična šola, podružnična šola, izdelek iz lesa
Published in DKUM: 29.08.2024; Views: 96; Downloads: 92
.pdf Full text (3,10 MB)

9.
Vključevanje konstrukcijskih sestavljank v kontekst učnega procesa na razredni stopnji znotraj podravske regije in vključevanje učencev v tekmovanje na področju konstruktorstva : magistrsko delo
Nastja Sagadin, 2024, master's thesis

Abstract: V magistrskem delu nas je zanimalo, katere konstrukcijskih zbirke poznajo učitelji, ki poučujejo na razredni stopnji v podravski regiji; kako jih vključujejo v učni proces in ali učence vključujejo v tekmovanje iz konstruktorstva. V anketi je sodelovalo 59 učiteljev. Največ učiteljev obeh vzgojno-izobraževalnih obdobij pozna in uporablja konstrukcijsko zbirko LEGO. Poleg LEGA še poznajo in uporabljajo zbirko didaktičnih konstrukcijskih delovnih gradiv založbe Izotech; konstrukcijsko zbirko Fischertechnik ipd. Učitelji pri predmetu spoznavanje okolja večinoma uporabljajo konstrukcijske zbirke pri tematskem sklopu Sile in gibanje, pri katerem sestavljajo različna vozila, opazujejo gibanje in gradijo mostove, ter pri tematskem sklopu Promet, pri katerem simulirajo promet. Pri naravoslovju in tehniki je izstopal tematski sklop Sile in gibanja, pri katerem sestavljajo vozila z različnimi pogoni, mostove, gugalnice, različna gonila, škripce itd. Ugotovili smo, da učitelji pri spoznavanju okolja nekoliko pogosteje uporabljajo konstrukcijske zbirke kot učitelji pri naravoslovju in tehniki. Tekmovanje v konstrukturstvu je dokaj nepoznano; več kot polovica učiteljev ga ne pozna. Tekmovanja se udeležujejo le učenci štirih učiteljev, od tega je le en učitelj od 4. do 6. razreda mentor učencem pri tekmovanju. Med razlogi za neudeležbo na tekmovanju je izstopal razlog nepoznavanja tekmovanja; sledil je razlog, da ta tematika ni najbližja učiteljem.
Keywords: konstrukcijske zbirke, spoznavanje okolja, naravoslovje in tehnika, uporaba, tekmovanje
Published in DKUM: 21.06.2024; Views: 165; Downloads: 44
.pdf Full text (4,14 MB)

10.
Ustvarjalnost in kreativnost osnovnošolskih učencev na tehniškem področju : magistrsko delo
Ivan Kojc, 2024, master's thesis

Abstract: Nadarjeni učenci pri tehniki in tehnologiji potrebujejo dejavnosti, ki jim omogočajo razvijanje tehnične ustvarjalnosti in kreativnosti. Nadarjenost obravnavamo kot lastnost, ki jo učenec ima, ustvarjalnost in kreativnost pa kot dejavnost, skozi katero se nadarjenost izkazuje. V prvem delu naloge smo s testiranjem ugotavljali raven ustvarjalnosti in kreativnosti ter nadarjenosti na tehničnem področju in povezavo med njima. V raziskavo so bili vključeni učenci, ki imajo na urniku predmet tehnika in tehnologija ter tisti, ki obiskujejo neobvezni izbirni predmet tehnika. Učence smo testirali z modeliranim testom tehnične ustvarjalnosti in kreativnosti, ki smo ga sestavili s pomočjo Torranceovega testa ustvarjalnega mišljenja in z modeliranim testom tehnične nadarjenosti. V drugem delu smo ugotavljali raven ustvarjalnosti in kreativnosti z izdelavo izdelka oziroma modela. Zaradi zahtevnosti postopka in zagotovitve veljavnosti, zanesljivosti in objektivnosti smo vključili učence 4., 6. in 7. razreda. Ugotovili smo, da obstaja povezanost med tehnično nadarjenostjo ter tehnično ustvarjalnostjo in kreativnostjo. Odvisna je od spola, zaključne ocene in starosti. Dekleta so izkazala večjo tehniško ustvarjalnost in kreativnost, fantje pa večjo tehniško nadarjenost. Višji kot sta bili zaključna ocena in starost učencev, višja je bila tudi stopnja tehnične nadarjenosti ter tehnične ustvarjalnosti in kreativnosti. Prav tako smo ugotovili, da so učenci izkazali manjšo ustvarjalnost in kreativnost pri izdelavi izdelka kot pri testiranju.
Keywords: osnovnošolsko izobraževanje, tehnična nadarjenost, tehnična ustvarjalnost in kreativnost, tehnika in tehnologija
Published in DKUM: 19.06.2024; Views: 178; Downloads: 54
.pdf Full text (1,91 MB)

Search done in 0.21 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica