1. Stališča učencev 4. in 5. razreda do uporabe IKT-naprav pri predmetu naravoslovje in tehnika : magistrsko deloLara Črnko, 2023, master's thesis Abstract: V današnjem svetu je tehnologija prisotna na skoraj vseh področjih življenja. Večina nas je vsak dan v službi ali v prostem času vključena v digitalni svet, zato je digitalna pismenost pomembna kompetenca, ki bi jo morali imeti vsi, ki se s tehnologijo srečujemo.
Sem spada tudi učitelj, saj se je njegovo delo skozi leta zelo spremenilo. Prilagoditi je moral svoje znanje, kompetence, razmišljanje, pripravo na pouk in delo v razredu. Zavedati pa se moramo, da ima vključevanje naprav informacijsko-komunikacijske tehnologije v proces izobraževanja tako prednosti kot slabosti. Naloga učitelja je, da se jih zaveda, delo temu prilagodi in na ustrezen način preda znanje učencem. Učenci, ki zdaj hodijo v osnovne šole se že zdaj in se bodo v veliki večini dnevno srečevali s tehnologijo skozi celotno življenjsko pot, zato je pomembno, da jih pripravimo na ustrezno uporabo. Predajanje znanje se zato mora začeti že ob vstopu v osnovno šolo. Keywords: IKT-naprave, tehnika in tehnologija, stališča učencev, vpliv IKT-naprav, kompetence učiteljev Published in DKUM: 23.01.2024; Views: 314; Downloads: 66 Full text (1,13 MB) |
2. Večkulturnost v šoli: študija primera in raziskava stališč učiteljevUrška Pliberšek, 2020, master's thesis Abstract: Sodobne družbe so večkulturne, kar je moč pripisati vplivom globalizacije, ki se kaže v masovnih migracijah. Povečevanje števila migrantov v EU se je pokazalo v pritiskih javnosti po zaostrovanju migracijskih in integracijskih politik. Namen magistrske naloge je bil preučiti stališča učencev do večkulturnosti in ugotoviti, ali lahko na stališča in prisotnost stereotipov vplivamo z izvajanjem pedagoških delavnic. Preverili smo stališča učiteljev do večkulturnosti in katere pedagoške metode uporabljajo in ocenjujejo za učinkovite pri obravnavi tematike večkulturnosti. Uporabili smo metodo študije primera, ki smo jo izvedli v 4. razredu na eni osnovni šoli v podravski regiji (N = 46) in spletno anketo, s katero smo preverjali stališča učiteljev (N = 181). V študiji primera se je pokazalo, da učenci pozitivno dojemajo večkulturnost in v enaki meri izražajo stereotipe do priseljencev. Po izvedbi pedagoških delavnic so se stališča otrok pozitivno spremenila, zmanjšalo se je izražanje stereotipov. Učitelji imajo pozitivna stališča do večkulturnosti, najbolj so izražena pri učiteljih družboslovnih predmetov, ki tematiko večkulturnosti najpogosteje obravnavajo. Najbolj negativna stališča izražajo učitelji naravoslovnih predmetov. Najučinkovitejši metodi, ki jih učitelji uporabljajo, sta razgovor in prikazovanje s filmom. Rezultati raziskave niso reprezentativni, lahko pa na podlagi ugotovitev, ki izhajajo iz konkretnega vzorca, podamo nekatera priporočila za učitelje. Keywords: večkulturnost, stališča učiteljev in učencev, pedagoške metode, prikazovanje s filmom in literaturo Published in DKUM: 22.09.2020; Views: 1294; Downloads: 275 Full text (1,70 MB) |
3. Stališča o učinkovitosti uporabe univerzalnih principov prepričevanjaLaura Zrinski, 2019, master's thesis Abstract: Retorika kot veščina prepričevanja je v sodobni družbi ena najpomembnejših veščin. Govorci, ki so dobri retoriki in znajo njena načela uporabiti na ustrezen način, lahko to izkoristijo v svoj prid. Retoriko podrobneje poznajo predvsem tisti, ki se poklicno ukvarjajo s prepričevanjem ali manipulacijo, vendar to ne pomeni, da za druge posameznike znanje o retoriki ni koristno. Vsak človek, ki živi v moderni družbi, se dnevno sooča z različnimi govornimi situacijami. Te so lahko popolnoma običajni pogovori, lahko pa so to retorične situacije, iz katerih ima vsaj eden izmed govorcev določeno korist. Slednje situacije so s strani okoriščenega posameznika vnaprej zelo dobro premišljene. Ta posameznik vstopi v kontakt z določeno osebo z namenom, da ima kasneje od nje korist. V tem primeru pa je znanje o retoriki, tudi za ljudi, ki se ne ukvarjajo z njo, smiselno in uporabno. S tem znanjem lažje prepoznajo manipulacijske strategije, ki jih nekdo preizkuša v pogovoru z njimi, in se jim lažje uprejo. Glede na to, da je tovrstno poznavanje zakonitosti retorike lahko koristno v vsakdanjem življenju, bi se lahko prenašalo že na otroke.
Raziskav s področja uporabe in razumevanja retorike pri osnovnošolskih učencih v Sloveniji primanjkuje. Raziskave, ki bi se dotikala univerzalnih principov prepričevanja, na slovenskem področju ni mogoče najti. V osnovnih šolah se retoriki kot vedi ne posveča posebej. Devetošolci imajo sicer možnost izbrati izbirni predmet Retorika, kjer se vsebine retorike podrobneje obravnavajo, vendar do takrat učenci nimajo stika z njo. Poleg tega je tudi v zadnjem razredu osnovne šole ta predmet zgolj izbira. Ker je raziskav s tega področja tudi po svetu malo, se bomo v tej magistrski nalogi posvetili primerjavi razumevanja univerzalnih principov prepričevanja med petošolci in devetošolci.
V nadaljevanju bomo predstavili, s čim se ukvarja retorika kot veda in njeno zgodovino. Naredili bomo pregled sestave prepričevalnega govora in zapisali, kako nam že prastare civilizacije zapuščajo dragoceno znanje o retoričnem govoru. Kasneje bomo opisali tudi vseh sedem univerzalnih principov prepričevanja. Univerzalni principi prepričevanja so povzeti po raziskavah profesorja Roberta B. Cialdinija, ki se poklicno ukvarja z manipulacijskimi strategijami in njihovim vplivom na družbo.
V magistrski nalogi se bomo posvetili razmišljanju učencev in njihovem razumevanju univerzalnih principov prepričevanja. Preverjali bomo, ali učenci, kljub temu, da jim retorična načela, vsaj do devetega razreda, niso načrtno predstavljena, razumejo univerzalne principe prepričevanja. Primerjali bomo odgovore prvošolcev in petošolcev ter ugotavljali, v kolikšni meri učenci dojemajo učinkovitost teh principov in na kakšen način si jih razlagajo. Keywords: univerzalni principi prepričevanja, retorika, stališča učencev Published in DKUM: 22.11.2019; Views: 1208; Downloads: 171 Full text (1,52 MB) |
4. Participacija učencev pri pouku in na šoliMonika Mithans, 2017, doctoral dissertation Abstract: Doktorska disertacija z dvodelno strukturo (teoretični in empirični del) obravnava participacijo učencev pri pouku in na šoli. V teoretičnem delu je predstavljen pojem participacija in argumenti za/proti participaciji učencev. Sledi primerjava avstrijskih in slovenskih šolskih sistemov in s participacijo povezane zakonodaje obeh držav. Opredeljeni so dejavniki, ki vplivajo na možnosti participacije učencev na ravni šole. Ta del se nadaljuje s predstavitvijo participacije učencev pri pouku in opisom dejavnikov, ki vplivajo na možnosti njenega uresničevanja. Nato so z vidika participacije učencev predstavljene strategije odprtega pouka, učni načrti izbranih predmetov, dosedanja znanstvena spoznanja o uresničevanju participacije v vzgojno-izobraževalnem procesu in pogojih za njeno uresničevanje v praksi.
Pričujoča spoznanja predstavljajo temeljno podstat empirične raziskave, predstavljene v drugem delu doktorske disertacije, katere temeljni namen je osvetliti, kako učenci zaznavajo možnosti participacije in kakšna je njena vloga z vidika razredne (delovne) klime, motivacije učencev in njihovega znanja, izraženega z modalno oceno.
Raziskava je razdeljena na dva dela. V prvem delu je sodelovalo 322 učencev, ki obiskujejo šole v Avstriji, in 458 učencev, ki obiskujejo šole v Sloveniji. Prav tako so sodelovali učitelji: 102 iz Avstrije in 131 iz Slovenije. Ugotavljamo, da participacija učencev v praksi še vedno ni zaživela. Učenci, ki obiskujejo šole v Avstriji, zaznavajo več možnosti soodločanja kot njihovi vrstniki pri nas. Pri večini učencev je prisotna želja po soodločanju.
Ugotovili smo statistično značilen pozitiven vpliv odprtega pouka na participacijo učencev. Tako zaznavajo učenci, ki svoj pouk vidijo kot odprt, več možnosti soodločanja.
Naši rezultati kažejo statistično značilno razliko v stališčih učiteljev do participacije učencev, ki izkazuje večjo naklonjenost participaciji učencev s strani učiteljev, ki poučujejo v Avstriji.
Nadalje smo ugotovili obstoj pozitivne in statistično značilne korelacije med stališči učiteljev do participacije učencev ter njihovim lastnimi možnostmi soodločanja, zadovoljstvom z delovnim mestom, s poklicem in šolsko klimo. Učitelji s pozitivnejšimi stališči do participacije učencev zaznavajo več lastnih možnosti soodločanja, so zadovoljnejši s svojim poklicem, delovnim mestom in šolsko klimo.
V drugem delu raziskave smo s pomočjo opazovanja pouka s protokolom Flandersove analize razredne interakcije ugotovili, da glede na stopnjo govorne participacije ni statistično značilne razlike v klimi (P = 0,499) in motivaciji (P = 0,840). Povprečja so pokazala, da je razredna (delovna) klima ugodnejša v razredih z nižjo stopnjo govorne participacije, najnižja v razredih z višjo. Iz povprečij pri motivaciji učencev ugotavljamo, da se ta s stopnjo govorne participacije sistematično dvigujejo. Rezultati kažejo, da je razlika v znanju učencev, izraženem z modalno oceno, glede na stopnjo govorne participacije statistično značilna (P = 0,000). Višja stopnja govorne participacije je pogostejša v razredu z več dobrimi in prav dobrimi ocenimi, nižja v razredih z najvišjimi (odličnimi) in z najnižjimi (zadostnimi) ocenami. Keywords: Avstrija, Slovenija, dejavniki participacije, participacija, možnosti soodločanja, otrokove pravice, soodločanje učencev v šoli, soodločanje učencev pri pouku, želje po soodločanju, stališča učiteljev do participacije učencev. Published in DKUM: 13.10.2017; Views: 3294; Downloads: 718 Full text (1,80 MB) |
5. MOTNJE AVTISTIČNEGA SPEKTRA IN STALIŠČA UČITELJEV TER DRUGIH STROKOVNIH DELAVCEV DO UČENCEV Z AVTIZMOMKatja Hatunšek, 2014, master's thesis Abstract: Magistrsko delo govori o avtizmu, ki je ena najbolj razširjenih nevrorazvojnih motenj in prizadene tako človekovo osebnostno kot tudi socialno funkcionalnost. Natančnega vzroka, kaj botruje nastanku avtizma, žal še ne poznamo. Obstaja veliko teorij, a kljub raziskavam, ki so bile opravljene, zaključkov, ki bi potrdili vzroke za pojav avtizma, ni. Je pa zato znanih veliko dejstev o tem, kako zdraviti oziroma lajšati avtizem in kako ravnati z avtističnimi otroki. Izrednega pomena je zgodnje prepoznavanje avtizma in hitre intervencije, ki sledijo.
Magistrsko delo opisuje različne definicije in klasifikacije avtizma, pri katerih si avtorji še vedno niso enotni. V delu smo se podrobneje dotaknili etiologije avtizma in značilnosti, katere razodevajo avtističnega otroka. Prav tako pa nismo zanemarili tega, kako diagnosticirati avtizem in kakšne so prognoze za tovrstne otroke.
V empiričnem delu je opisana raziskava, s katero smo proučili stališča do avtističnih otrok, zlasti stališča s strani učiteljev in drugih strokovnih delavcev, ki se vsakodnevno srečujejo z njimi. Preverili smo tudi poznavanje avtizma do avtističnih učencev, učiteljev in drugih strokovnih delavcev. V raziskavi je sodelovalo 220 udeležencev, polovica učiteljev in polovica drugih strokovnih delavcev (socialni delavci, psihologi, specialni pedagogi in defektolog). Rezultati so pokazali, da tako učitelji kot tudi drugi delavci slabo poznajo avtizem. Leta delovnih izkušenj na rezultat znanja o avtizmu nimajo vpliva. Udeleženci raziskave, ki so že imeli izkušnjo z avtistom, so se izkazali kot boljši poznavalci avtizma. Neposreden stik z avtističnimi otroki in leta delovnih izkušenj ne vplivajo na zavzemanje bolj pozitivnih stališč do učencev z avtizmom. Keywords: otroci z avtizmom, stališča, poznavanje avtizma, stališča do učencev z avtizmom Published in DKUM: 22.12.2014; Views: 2679; Downloads: 750 Full text (1,26 MB) |
6. MEDIJI PRI POUKU ANGLEŠKEGA JEZIKA V DRUGI TRIADI OSNOVNE ŠOLEMateja Cafuta, 2010, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu so predstavljena različna sodobna teoretična izhodišča, ki opredeljujejo medije kot sredstvo in pripomoček za informiranje ljudi. Prikazala sem uporabo medijev pri pouku tujega jezika. Vključila sem tudi prednosti in slabosti uporabe medijev pri pouku, zlasti pri pouku tujega jezika na razredni stopnji OŠ. V nadaljevanju pa so predstavljene številne dodatne dejavnosti, ki vključujejo medije v pouk in bi jih učitelji lahko uporabljali pri pouku tujega jezika ter ga tako še bolj popestrili in morda tudi dodatno motivirali otroke za učenje angleškega jezika na razredni stopnji osnovne šole. V empiričnem delu diplomske naloge sem prikazala stališča učencev drugega triletja osnovne šole glede vključevanja medijev pri pouku angleškega jezika ter kakšen je vpliv medijev na znanje angleškega jezika pri učencih na razredni stopnji OŠ. Rezultati kažejo, da so mnenja učencev o uporabi medijev pozitivna in da si želijo v pouk angleškega jezika vključiti še več medijev, predvsem elektronskih. Raziskava je pokazala tudi, da imajo mediji močan vpliv na znanje tujega jezika pri učencih, saj večina učencev pogosto spremlja oddaje v angleškem jeziku. Prav tako jih veliko tudi brska po spletnih straneh, ki so v angleščini, in ne nazadnje večina učencev raje posluša skladbe v angleškem jeziku, nekateri učenci pa posežejo tudi po angleški literaturi. Keywords: Ključne besede: mediji, pouk tujega jezika, stališča učencev glede vključevanja medijev, vpliv medijev na znanje angleškega jezika Published in DKUM: 27.07.2010; Views: 3778; Downloads: 349 Full text (586,06 KB) |