1. Razvoj premestitvenih strategij v večglobinskem regalnem skladiščnem sistemu avtomatskih vozičkov : doktorska disertacijaJakob Marolt, 2024, doctoral dissertation Abstract: V doktorski disertaciji je obravnavan premestitveni problem transportno skladiščnih enot (TSE) v večglobinskem skladiščnem sistemu avtomatskih vozičkov (AVS/RS). Pri procesu odpreme TSE lahko zaradi več globin prednja TSE ovira dostop do ciljne TSE. Na podlagi uporabe učinkovite skladiščne in premestitvene strategije lahko ovirajočim TSE izberemo skladiščno mesto, kjer minimiramo povprečni čas enojnega in dvojnega delovnega cikla (DDC) in posledično povečamo pretočno zmogljivost večglobinskega AVS/RS skladiščnega sistema.
V kontekstu problematike stohastične odpreme TSE, kjer vrstni red odpreme TSE ni vnaprej poznan, smo z uporabo metode Markovskih verig za kombinacijo skladiščne strategije najglobljega mesta (DF) in premestitvene strategije DF izpeljali in predstavili analitični model. Zaradi izrazite kompleksnosti analitičnega modela smo prav tako razvili in predstavili empirični model, ki temelji na linearnih in kvadratnih regresijskih enačbah . Oba predlagana modela smo verificirali s pomočjo simulacijskega modela diskretnih dogodkov (DES). Analiza rezultatov je pokazala visoko ujemanje napovedi povprečnih časov DDC obeh predlaganih modelov z rezultati simulacije.
V okviru doktorske disertacije smo analizirali več različnih kombinacij skladiščnih in premestitvenih strategij. Namen te analize je bila identifikacija najučinkovitejše kombinacije skladiščne in premestitvene strategije za zmanjšanje povprečnega časa DDC in povečanje pretočne zmogljivosti večglobinskih AVS/RS skladiščnih sistemov. Pri simulacijski analizi DES smo spreminjali število globin in število stolpcev skladiščnega regala (skladiščnih mest vzdolž regalnega hodnika) pri čemer je skupno število skladiščnih mest (zalogovna velikost skladišča) ostalo enako pri vseh konfiguracijah skladišča. Analiza je pokazala, da skladiščni sistemi z večjim številom globin skladiščnega regala omogočajo doseganje krajših povprečnih časov DDC. Prav tako smo ugotovili, da kombinacija skladiščne strategije DF in premestitvene strategije najbližjega soseda (NN) velja za najbolj učinkovito, še posebej pri uporabi AVS/RS skladiščnih sistemih s petimi in šestimi globinami.
Problem deterministične odpreme TSE, kjer je vrstni red odpreme TSE poznan v naprej, smo reševali z algoritmi spodbudnega učenja. Analizirali smo učinkovitost algoritmov Deep Q-Network (DQN) in Proximal Policy Optimization (PPO). Razvili in predstavili smo štiri načine zapisa stanja večglobinskega AVS/RS skladiščnega sistema in analizirali, s katerim zapisom stanja so se agenti najučinkovitejše priučili reševanja premestitvenega problema TSE . Rezultate algoritmov DQN in PPO smo primerjali z rezultati celoštevilčnega programa in ugotovili, da so agenti priučeni z algoritmom PPO reševali premestitveni problem z manjšim povprečnim številom premestitev. Nadaljnja analiza rezultatov je pokazala, da so bili agenti priučeni z algoritmom DQN bolj zanesljivi pri reševanju premestitvenega problema TSE, v primerjavi z agenti priučenimi z uporabo algoritma PPO. V primerjalni analizi smo ugotovili, da lahko priučeni agenti rešujejo premestitveni problem TSE skoraj optimalno. Keywords: Intralogistika, večglobinski AVS/RS skladiščni sistem, premestitveni problem TSE, analitično in numerično modeliranje, spodbudno učenje, analiza učinkovitosti Published in DKUM: 16.12.2024; Views: 0; Downloads: 12
Full text (8,27 MB) |
2. Učno okolje, ki omogoča kakovostno samostojno učenjeMilena Kerndl, 2010, review article Abstract: V ospredju poučevanja v sodobni šoli ni več oddelek učencev, temveč učeča se skupnost. Učitelj ustvarja učne situacije, v katerih dodeli učencem avtentične naloge, ki jim pomenijo učni izziv, obenem pa spodbujajo notranjo motivacijo.
Učiteljeva vloga se je iz edinega vira informacij spremenila v usmerjevalca, svetovalca, spodbujevalca, vodnika, inštruktorja, poslušalca, moderatorja, organizatorja ... Učitelj ni le strokovnjak na vsebinskem področju, temveč tudi opazovalec, ki ima veliko znanja o medsebojnih odnosih, da lahko učni proces fleksibilno prilagaja zmožnostim, potrebam in interesom učencev. Ob uporabi aktivnih metod naj bo učitelj pozoren na to, da le-te ne postanejo same sebi namen. Premišljeno naj izbira in povezuje metode/strategije (in ustvarja tako učno okolje), ki bodo optimalno pripeljale do zastavljenih ciljev (izobraževalnih, funkcionalnih in vzgojnih).
V prispevku je v prvem delu najprej zapisanih nekaj teoretičnih izhodišč o sodobnem pouku, ki jim sledi uporaba pri pouku slovenščine na primeru obravnave humoreske. Keywords: spodbudno učno okolje, tradicionalni pouk, konstruktivizem, aktivne metode in oblike dela, strategija VŽN, sodelovalno učenje, igra vlog, metoda šestih klobukov, problemski pouk, diferenciacija, individualizacija, humoreska Published in DKUM: 10.10.2017; Views: 2731; Downloads: 639
Full text (100,16 KB) This document has many files! More... |
3. ISKANJE IDEALNIH INDIVIDUALNIH POGOJEV ZA UČENJE PRI POUKU SLOVENŠČINEGoran Obradović, 2012, undergraduate thesis Abstract: Učenje nas spremlja vse življenje. Za uspešno učenje v času pridobivanja formalne izobrazbe je pomembno usvajanje delovnih navad že v predšolskem obdobju. Posameznik glede na to, kaj lahko črpa iz okolja, kasneje razvije sebi lastne učne navade.
Da bi dosegli idealne individualne pogoje za učenje, se je najprej treba naučiti, kako se učiti. S poznavanjem učnih metod in tehnik je prvi korak že narejen, nadalje je posamezniku treba določiti primerne cilje, ki naj bi jih dosegel, kar se odraža v učnem uspehu. Cilji naj bi bili zastavljeni premišljeno, v sodelovanju učenca s starši in učitelji. Problem, ki ga opažamo, je ta, da se danes vse manj staršev vključuje v otrokovo izobraževanje oz. le-tega spremlja samo preko pridobljenih ocen, premalo časa pa namenijo spremljanju načinu doseganja uspeha. Učencu mora nekdo pomagati poiskati pogoje za učenje – primerne metode učenja, pravo motivacijo, primeren prostor in čas učenja ter dovolj veliko spodbudo iz okolja.
Prav urejene družinske razmere olajšajo učenčevo delo, ker se lahko posveti le doseganju ciljev, ne pa tudi reševanju družinskih težav. Starši si morajo vzeti čas za otroka in za vso družino, hkrati morajo znati slabo voljo izraziti v okolju, ki je izvor za takšno razpoloženje – če ni kriv otrok, naj ne bo deležen nepotrebne kritike. Družina lahko veliko naredi tudi z zgledom. Učenec, ki bo že od nekdaj vajen obiskov v knjižnici in poseganja po literaturi, bo prej razvil potrebo po radovednosti in učenju: tako bo dosegal tudi boljše učne rezultate. Prav ti so postali osnovna motivacija za učenje, ki pa ga učenci dojemajo kot nujno zlo in ne kot način za odkrivanje nečesa novega.
Iskanja pogojev za učenje smo se lotili s predstavitvijo temeljnih dognanj raziskovalcev s tega področja in z raziskavo tega v praksi. O učnih navadah smo spraševali učence in dijake, enega izmed razredov pa smo postavili še v drugačno okolje in pripravili posebno učno uro, ki jo je nato izvedla učiteljica, ki tudi sicer poučuje ta razred. S tem smo želeli preveriti, ali je tovrstni način pridobivanja znanja za učence privlačnejši in kako deluje na usvajanje znanja med poukom. Da smo dobili celoten vpogled v učenje, smo za sodelovanje prosili še učitelje in strokovne sodelavce šole, ki so nam preko svojih dolgoletnih izkušenj v šolstvu razširili pogled z druge strani katedra. Keywords: učenje, učne navade, pogoji za učenje, spodbudno okolje, učni uspeh Published in DKUM: 03.01.2013; Views: 1809; Downloads: 152
Full text (872,58 KB) |