2.
Primerjava zaznane pravičnosti skrčflacije in skimpflacijeLeon Bunič, 2025, undergraduate thesis
Abstract: Pojava skrčflacija in skimpflacija predstavljata sodobni obliki prilagajanja podjetij na naraščajoče stroške poslovanja ter inflacijske pritiske. Pri skrčflaciji gre za zmanjševanje količine izdelka ob nespremenjeni ceni, medtem ko skimpflacija pomeni zniževanje kakovosti izdelka ali storitve brez spremembe cene. Obe praksi imata skupno značilnost, da se pogosto izvajata prikrito, brez jasne komunikacije do odjemalcev, kar vodi v občutke zavajanja in posledično v vprašanja pravičnosti. V diplomskem delu so najprej predstavljeni teoretični temelji obeh pojavov, njihovi zgodovinski začetki, značilnosti in razlogi za njihov nastanek. Podrobneje je prikazana tudi razširjenost po svetu in v Sloveniji. Raziskava opozarja, da se zaradi skrčflacije in skimpflacije ne spreminja zgolj tržna dinamika, ampak se oblikujejo tudi nove potrošniške navade in različni odzivi glede na starost, družbeni sloj in kulturne posebnosti. Poseben poudarek je namenjen pojmu zaznane pravičnosti, ki ima ključno vlogo pri oblikovanju vedenja odjemalcev. Odjemalci ob zaznavanju tovrstnih sprememb pogosto občutijo nepravičnost, kar vodi v zmanjšano zaupanje do blagovnih znamk, negativne nakupne odločitve in večjo pripravljenost na preusmeritev h konkurenci. Analizirani so tudi psihološki vidiki vedenja odjemalcev ter razlike v dojemanju med skrčflacijo, ki jo odjemalci včasih sprejemajo kot manj bolečo, in skimpflacijo, ki se večinoma dojema kot hujši poseg v vrednost izdelka ali storitve. V diplomski nalogi sem se tudi osredotočil na raziskavi, kjer so bili udeleženci soočeni z obema pojavoma, nato pa ocenili njihovo zaznano pravičnost. Rezultati so pokazali, da potrošniki skimpflacijo zaznavajo kot izraziteje nepravično v primerjavi s skrčflacijo, saj zmanjšanje kakovosti pomeni neposredno izgubo vrednosti za denar in s tem večje razočaranje. Diplomska naloga tako prinaša pomemben vpogled v to, kako podjetja s svojimi praksami prilagajanja ponudbe vplivajo na vedenje odjemalcev, in opozarja, da lahko pretirana uporaba takšnih praks povzroči dolgoročno škodo, tako v obliki izgube zaupanja kot tudi zmanjšane zvestobe blagovnim znamkam. Diplomska naloga izpostavlja pomen transparentnosti in etičnega ravnanja podjetij ter potrebo po nadaljnjih raziskavah na področju vpliva skrčflacije in skimpflacije na odjemalce.
Keywords: skrčflacija, skimpflacija, zaznana pravičnost, blagovna znamka, transparentnost, odjemalci
Published in DKUM: 23.09.2025; Views: 0; Downloads: 6
Full text (2,31 MB)