| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 2 / 2
First pagePrevious page1Next pageLast page
1.
Zaznana pravičnost skimpflacije
Grega Vrhovnik, 2025, undergraduate thesis

Abstract: Diplomsko delo obravnava pojav skimpflacije, pri katerem podjetja prikrito znižujejo kakovost izdelkov/storitev ob nespremenjeni ceni. Raziskava se osredotoča na to, kako odjemalci zaznavajo skimpflacijo ter kakšen vpliv ima ta praksa na njihovo zadovoljstvo, zaupanje in zvestobo do znamke. Podatki so bili zbrani s pomočjo spletnega anketnega vprašalnika, oblikovanega v orodju 1ka.si. Vprašalnik je vseboval vprašanja glede zaznavanja skimpflacije, presoje pravičnosti ter vpliva na zaupanje in zvestobo znamki. Uporabljen je bil kvantitativni raziskovalni pristop z nenaključnim priložnostnim vzorcem, ki je zajemal 118 slovenskih odjemalcev. Podatki so bili analizirani z deskriptivno in regresijsko analizo v programu SPSS. Ugotovitve kažejo, da večina odjemalcev pojav dojema kot nepravičen ter zavajajoč, kar lahko negativno vpliva na odnos odjemalcev do podjetji. Ob zaznavi skimpflacije se odjemalci pogosto odločijo za zamenjavo blagovne znamke, zmanjšajo pripravljenost za ponovni nakup izdelka/storitve ter delijo negativno izkušnjo z drugimi. Diplomsko delo kaže na to, da lahko prikrite spremembe kakovosti ogrozijo konkurenčnost podjetji.
Keywords: skimpflacija, pravičnost, zvestoba, zaupanje, odjemalci
Published in DKUM: 07.10.2025; Views: 0; Downloads: 19
.pdf Full text (1,47 MB)

2.
Primerjava zaznane pravičnosti skrčflacije in skimpflacije
Leon Bunič, 2025, undergraduate thesis

Abstract: Pojava skrčflacija in skimpflacija predstavljata sodobni obliki prilagajanja podjetij na naraščajoče stroške poslovanja ter inflacijske pritiske. Pri skrčflaciji gre za zmanjševanje količine izdelka ob nespremenjeni ceni, medtem ko skimpflacija pomeni zniževanje kakovosti izdelka ali storitve brez spremembe cene. Obe praksi imata skupno značilnost, da se pogosto izvajata prikrito, brez jasne komunikacije do odjemalcev, kar vodi v občutke zavajanja in posledično v vprašanja pravičnosti. V diplomskem delu so najprej predstavljeni teoretični temelji obeh pojavov, njihovi zgodovinski začetki, značilnosti in razlogi za njihov nastanek. Podrobneje je prikazana tudi razširjenost po svetu in v Sloveniji. Raziskava opozarja, da se zaradi skrčflacije in skimpflacije ne spreminja zgolj tržna dinamika, ampak se oblikujejo tudi nove potrošniške navade in različni odzivi glede na starost, družbeni sloj in kulturne posebnosti. Poseben poudarek je namenjen pojmu zaznane pravičnosti, ki ima ključno vlogo pri oblikovanju vedenja odjemalcev. Odjemalci ob zaznavanju tovrstnih sprememb pogosto občutijo nepravičnost, kar vodi v zmanjšano zaupanje do blagovnih znamk, negativne nakupne odločitve in večjo pripravljenost na preusmeritev h konkurenci. Analizirani so tudi psihološki vidiki vedenja odjemalcev ter razlike v dojemanju med skrčflacijo, ki jo odjemalci včasih sprejemajo kot manj bolečo, in skimpflacijo, ki se večinoma dojema kot hujši poseg v vrednost izdelka ali storitve. V diplomski nalogi sem se tudi osredotočil na raziskavi, kjer so bili udeleženci soočeni z obema pojavoma, nato pa ocenili njihovo zaznano pravičnost. Rezultati so pokazali, da potrošniki skimpflacijo zaznavajo kot izraziteje nepravično v primerjavi s skrčflacijo, saj zmanjšanje kakovosti pomeni neposredno izgubo vrednosti za denar in s tem večje razočaranje. Diplomska naloga tako prinaša pomemben vpogled v to, kako podjetja s svojimi praksami prilagajanja ponudbe vplivajo na vedenje odjemalcev, in opozarja, da lahko pretirana uporaba takšnih praks povzroči dolgoročno škodo, tako v obliki izgube zaupanja kot tudi zmanjšane zvestobe blagovnim znamkam. Diplomska naloga izpostavlja pomen transparentnosti in etičnega ravnanja podjetij ter potrebo po nadaljnjih raziskavah na področju vpliva skrčflacije in skimpflacije na odjemalce.
Keywords: skrčflacija, skimpflacija, zaznana pravičnost, blagovna znamka, transparentnost, odjemalci
Published in DKUM: 23.09.2025; Views: 0; Downloads: 6
.pdf Full text (2,31 MB)

Search done in 0.02 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica