1. Praktični vidiki razvijanja likovne apreciacije na razredni stopnji : magistrsko deloNina Repnik, 2024, master's thesis Abstract: Magistrsko delo raziskuje vlogo likovne apreciacije pri pouku likovne umetnosti na razredni stopnji. Raziskava temelji na kvalitativni metodi in je izvedena v treh raziskovalnih krogih. V prvem raziskovalnem krogu je bila z uporabo polstrukturiranega intervjuja ugotovljena trenutna raven uporabe smernic likovne apreciacije pri pouku. V
drugem krogu so bile izvedene učne ure iz petih področij likovne umetnosti, ki so vključevale vse komponente likovne apreciacije in metodo estetskega transferja. Tretji raziskovalni krog pa je vključeval analizo in sintezo ugotovitev o učinkovitosti predlaganih smernic in rezultatov prejšnjih krogov. Kvalitativni del raziskave je zajemal 11 učiteljev iz podravskih osnovnih šol, ki so poučevali različne starostne skupine otrok in imeli različno delovno dobo. Keywords: likovna umetnost, likovna apreciacija, reprodukcije Published in DKUM: 20.01.2025; Views: 0; Downloads: 15
Full text (15,18 MB) |
2. Primerjava mer velikosti gnezda, izgub med laktacijo in spolne strukture v gnezdu med haremskim in načrtnim pripustom pri krškopoljskem prašičuUrban Gajšt, 2020, undergraduate thesis Abstract: V prašičereji se rejci pretežno poslužujejo dveh načinov oplojevanja svinj. Najpogosteje se odločajo za osemenjevanje, drugi način pa je naravni pripust, kakršen je haremski pripust, ali načrtno parjenje. Medtem ko so primerjalne študije mere reprodukcije med osemenjevanjem in naravnim pripustom relativno dobro zastopane, pa primerjalnih podatkov med različnimi načini naravnega pripusta pravzaprav ni. Cilj te študije je bil primerjati mere reprodukcije/gnezda med haremskim in načrtnim pripustom. V raziskavo je bilo vključenih 21 plemenskih svinj, pri katerih je bilo opravljenih 145 pripustov. Izmed 145 obravnavanih pripustov je bilo 78 načrtnih in 67 pripustov haremskega tipa. Z raziskavo smo ugotovili, da način pripusta ne vpliva na število rojenih pujskov, izgube med laktacijo in spolno razmerje pujskov (p ≥ 0.05). Statistično značilne razlike (p ≤ 0.05) so se pojavile samo v parametru mrtvorojeni pujski v povezavi z načinom pripusta in zaporedno prasitvijo, pri čemer je več mrtvorojenih pujskov v prvih prasitvah (1.-3. zaporedna prasitev) pri haremskem pripustu, medtem ko pri načrtnem pripustu mrtvorojeni pujski naraščajo v kasnejših prasitvah (7.-11. zaporedna prasitev). Na podlagi rezultatov lahko sklepamo, da ob primerni izvedbi med obravnavanima tipoma naravnega pripusta ni razlik v uspehu reprodukcije. Kljub temu pa je pri izbiri načina naravnega pripusta potrebno upoštevati zaporedno prasitev svinj. Keywords: haremski pripust, načrtno parjenje, mere reprodukcije, krškopoljski prašič Published in DKUM: 22.09.2020; Views: 1119; Downloads: 76
Full text (598,50 KB) |
3. PREVERJANJE RAZLIČNIH NAČINOV RAZVIJANJA LIKOVNE APRECIACIJEAndreja Švec, 2015, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo z naslovom Preverjanje različnih načinov razvijanja likovne apreciacije je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. Nastalo je z namenom preverjanja različnih načinov predstavitve z dvanajstimi umetniškimi deli. Ob neposrednem pedagoškem delu in na podlagi ugotovljenih rezultatov želimo najti ustrezne načine ter poti za razvijanje likovne apreciacije. V prvem delu, ki predstavlja teoretično izhodišče, smo predstavili likovno apreciacijo, zapisali njen nastanek ter pomen in možnosti razvijanja likovne apreciacije. Predstavili smo tudi likovno vrednotenje in likovno ustvarjalnost, saj sta obe dejavnosti močno povezani z likovno apreciacijo. Pri vrednotenju smo opisali vrste likovnega vrednotenja in pristope v fazi likovnega vrednotenja. Pri ustvarjalnosti smo opredelili pojem, zapisali kriterije in razložili likovno ustvarjalnost. Predstavili smo tudi njun vpliv na likovnoapreciativne sposobnosti. V drugem – empiričnem delu smo predstavili rezultate, ki smo jih pridobili z izvajanjem in s preizkušanjem različnih načinov postopnega odkrivanja z dvanajstimi umetniškimi deli sodobnih slovenskih umetnikov. Pri zbiranju podatkov smo izbrali analizo zvočnih posnetkov, ki smo jih posneli med raziskavo pri uri likovne umetnosti. Raziskovalni vzorec je zajemal učence šestih razredov s treh mariborskih osnovnih šol. Raziskava je pokazala, da so izbrani načini postopnega odkrivanja za posamezno umetniško delo različno učinkoviti, saj so nekaterim učencem bila bližje realistična dela, nekaterim pa abstraktna umetniška dela. Kljub vsemu so vsi načini postopnega odkrivanja del pri vseh predstavljenih umetniških delih v večini dosegli, da so učenci umetniška dela dobro opazovali. Keywords: likovna apreciacija, likovno vrednotenje, likovna ustvarjalnost, percepcija, recepcija, reprodukcije umetniških del Published in DKUM: 06.02.2019; Views: 3594; Downloads: 112
Full text (1,30 MB) |
4. LIKOVNA APRECIACIJA V FUNKCIJI RAZVIJANJA LIKOVNIH POJMOV V PRVEM TRILETJU OSNOVNE ŠOLEAnja Pavlič, 2016, master's thesis Abstract: Magistrsko delo je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. V njem obravnavamo razvoj likovne apreciacije pri učencih prvega vzgojno-izobraževalnega obdobja osnovne šole z obravnavanjem petih različnih reprodukcij umetniških del.
V teoretičnem delu naloge opredeljujemo likovno umetnost v prvem vzgojno-izobraževalnem obdobju, likovne pojme in likovno apreciacijo. Dotikamo se umetniških del in reprodukcij, obravnavanih pri rednem pouku likovne umetnosti. Opisujemo, kako poteka razvoj apreciativnih sposobnosti pri učencih in kaj je pri tem pomembno. Opisujemo tudi vpliv medijev, vrednotenje likovnega dela in likovno ustvarjalnost učencev.
V empiričnem delu naloge obravnavamo rezultate, ki smo jih pridobili z izvajanjem dveh učnih ur likovne umetnosti v prvem, drugem in tretjem razredu osnovne šole. Prikazujemo odzive učencev ob spoznavanju petih reprodukcij slovenskih umetnikov. Učni uri smo začinili z razvedrili in medpredmetnimi povezavami. Apreciativne sposobnosti primerjamo glede na razred ter podajamo vertikalen pregled kvantitete in kvalitete likovnih pojmov učencev ob stiku z reprodukcijami. Za pridobitev rezultatov smo uporabili skupinski intervju ter analizo zvočnih posnetkov, ki smo jih pridobili s pomočjo diktafona. V raziskavi je sodelovali skupno 44 učencev vseh treh razredov, od tega 22 dečkov in 22 deklic. Celotna raziskava je potekala na Osnovni šoli Pohorskega bataljona Oplotnica.
Rezultati, predstavljeni kot parafrazirana transkripcija pogovora, kažejo, da učenci zelo dobro sprejemajo in ponotranjijo reprodukcije umetniških del. Njihovi odzivi so bili prisotni na vseh treh ravneh odzivanja: bili so spontani, igrivi in domišljijski. Likovne pojme so precej dobro poznali, neznane pojme so hitro usvojili. Pojavile so se pričakovane razlike v odzivih in poznavanju likovnih pojmov glede na razred. Izveden način spoznavanja umetnosti se je izkazal kot primeren način poučevanja likovne umetnosti v prvem vzgojno-izobraževalnem obdobju, saj so se učenci poleg učenja tudi sprostili in vzpostavili pozitiven odnos do reprodukcij. Keywords: likovna umetnost, likovna apreciacija, likovni pojmi, reprodukcije umetniških del, 1. vzgojno-izobraževalno obdobje, likovno vrednotenje Published in DKUM: 05.08.2016; Views: 3607; Downloads: 209
Full text (2,93 MB) |
5. Bacterial chemotaxis and entropy productionPaško Županović, Milan Brumen, Marko Jagodič, Davor Juretić, 2010, original scientific article Abstract: Entropy production is calculated for bacterial chemotaxis in the case of a migrating band of bacteria in a capillary tube. It is found that the speed of the migrating band is a decreasing function of the starting concentration of the metabolizable attractant. The experimentally found dependence of speed on the starting concentration of galactose, glucose and oxygen is fitted with power-law functions. It is found that the corresponding exponents lie within the theoretically predicted interval. The effect of the reproduction of bacteria on band speed is considered, too. The acceleration of the band is predicted due to the reproduction rate of bacteria. The relationship between chemotaxis, the maximum entropy production principle and the formation of self-organizing structure is discussed. Keywords: biofizika, bakterijska kemotaksa, hitrost reprodukcije, princip maksimalne produkcije entropije, biophysics, bacterial chemotaxis, reproduction rate, princip maksimalne produkcije entropije Published in DKUM: 10.07.2015; Views: 1343; Downloads: 94
Link to full text |
6. PROBLEMATIKA PRIVATNEGA REPRODUCIRANJA KOT OMEJITVE AVTORSKE PRAVICENina Bezjak, 2014, undergraduate thesis Abstract: V pričujočem delu ugotavljamo, da je pravica reproduciranja najpomembnejša avtorska pravica, obseg zaščite avtorskih pravic pa se je postopoma razširjal in tako le-ta danes vključuje tudi primere, kadar reprodukcija ni identična originalu. V jedru diplomskega dela spoznamo, da reprodukcijo srečamo v različnih oblikah in obsegih, izjemno pomembno pa je tudi poudariti, da je odplačnost, neodplačnost reproduciranja ali uporaba kopij glede avtorjevih pravic nepomembna. Pred samim zaključkom dela spoznamo še t. i. tristopenjski test, katerega slovensko različico – štiristopenjski test – ureja ZASP v 46. členu, pri čemer gre za dodatna pravila, ki vsebinsko omejujejo avtorsko pravico. Keywords: Reprodukcija, omejitev reproduciranja, avtorska pravica, gospodarski interesi avtorja, tristopenjski test, štiristopenjski test, cilji reprodukcije. Published in DKUM: 15.12.2014; Views: 2547; Downloads: 279
Full text (746,56 KB) |
7. ODNOS UČENCEV DO LIKOVNIH DEL UMETNIKOVMartina Eder, 2013, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo obravnava odnos mlajših otrok do likovnih del umetnikov, ki je eno izmed pomembnih področij likovnega razvoja otrok. V teoretičnem delu opredeljuje opazovanje in zaznavanje v splošnem pomenu kot tudi opazovanje in zaznavanje likovnih del v izobraževalnem procesu. Ob tem so zajete tudi plasti likovnega dela, ki so pomembne za razumevanje diplomskega dela. Ker pa je naloga osredotočena na mlajše osnovnošolske učence, njihovo opazovanje in vrednotenje likovnih del, je predstavljeno tudi vrednotenje likovnih del, izbira primernih del za likovno vrednotenje ter kako to vrednotenje izvajajmo pri likovni vzgoji. Zadnji del je namenjen nič manj pomembnemu delu likovne vzgoje, in sicer razstavam likovnih del, obiskom galerij in ekskurzijam. Cilj diplomske naloge je ugotoviti, kakšen je odnos učencev do izbranih likovnih del umetnikov, kako likovna dela opazujejo, jih opisujejo in vrednotijo pa tudi kakšna čustva v njih vzbujajo posamezne reprodukcije likovnih del priznanih umetnikov. V raziskavi so sodelovali učenci prvega, tretjega in petega razreda mariborske osnovne šole. Podatki so bili zbrani z intervjujem, nato pa so bili na osnovi transkripcije odgovori učencev analizirani. Ugotovitve so pokazale, da so učenci petega razreda bolj dovzetni za likovna dela kot mlajši učenci, njihovi čustveni odzivi pa so bili različni in odvisni od posameznih del; večinoma so likovna dela v njih vzbujala pozitivne občutke. Ugotovili smo tudi, da učenci vseh treh razredov zlahka prepoznajo razliko med dvema likovnima deloma, vendar le takrat, kadar sodita na različno likovno področje. Keywords: Likovna dela umetnikov, reprodukcije likovnih del, opazovanje, zaznavanje, vrednotenje likovnih del. Published in DKUM: 28.05.2013; Views: 2013; Downloads: 295
Full text (1,56 MB) |
8. PROBLEMATIKA RAZVIJANJA LIKOVNE APRECIACIJE NA RAZREDNI STOPNJI OSNOVNE ŠOLEStaša Popović, 2013, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu obravnavamo problematiko razvijanja likovne apreciacije na razredni stopnji osnovnošolskega izobraževanja.
V prvem delu, ki predstavlja teoretično izhodišče smo opredelili likovno apreciacijo in zapisali njene značilnosti. Izpostavili smo pomembnost uporabe umetniških del pri pouku likovne vzgoje, kriterije za izbiro le-teh in pomembnost obiskovanja galerij in muzejev. Predstavili smo vlogo učitelja, medije in metode pri pouku likovne vzgoje. Ker je likovna apreciacija močno povezana z ustvarjalnostjo in vrednotenjem, smo oboje tudi opredelili. Pri vrednotenju smo govorili o vrstah vrednotenja in plasteh likovnega dela. Pri ustvarjalnosti smo poleg opredelitve predstavili še ustvarjalni proces in razložili likovno ustvarjalnost, dejavnike le-te ter zapisali načine spodbujanja in zaviranja ustvarjalnosti.
V empiričnem delu smo predstavili analizo rezultatov pridobljenih z anketnim vprašalnikom. Zanimala so nas stališča učiteljev osnovnih šol do uporabe likovnih umetniških del in uporaba le-teh pri pouku likovne vzgoje.
Raziskava je pokazala, da se učitelji zavedajo nujnosti srečevanja otrok z umetniškimi deli in pomembnosti vključevanja le-teh v pouk likovne vzgoje, manj pozornosti pa posvečajo razvoju apreciativnih zmožnosti z originalnimi likovnimi deli (galerije, muzeji). Ugotovili smo, da učitelji v povprečju pri uri likovne vzgoje s kombinacijo verbalnih in vizualnih metod (metoda razlage, metoda prikazovanja) prikažejo od ene do treh reprodukcij, le-te večinoma posredujejo v tiskani obliki ali pa s pomočjo spleta in največkrat v uvodnem delu ure. Analiza je še pokazala, da učitelji dajejo prednost prikazovanju umetniških del s klasičnimi motivi kot pa z abstraktnimi motivi. Keywords: likovna apreciacija, likovno vrednotenje, likovna ustvarjalnost, reprodukcije umetniških del Published in DKUM: 28.05.2013; Views: 1767; Downloads: 187
Full text (614,75 KB) |