1. Raznolikost na delovnem mestu: Milenijci proti Generaciji zNadja Kos, 2024, master's thesis Abstract: Za današnje organizacije je ključno, da razumejo pričakovanja in zahteve mlade delovne sile ter uvedejo prilagoditve, ki so potrebne za njihovo dosego. Zato se v naši raziskavi osredotočamo na delovne vrednote kot pomemben motivacijski dejavnik v delovnem okolju. Usmerili smo se na obravnavo razlik v delovnih vrednotah med generacijama Y (milenijci) in generacijo Z ter na primerjavo teh vrednot z vrednotami izbranih mednarodnih organizacij. Cilj raziskave je ugotoviti, katere delovne vrednote so za vsako generacijo najpomembnejše in kako lahko organizacije prilagodijo svoje strategije za privabljanje in zadrževanje mladih zaposlenih. Raziskava je temeljila na kvantitativnem pristopu, pri čemer je bila uporabljena spletna anketa, izvedena med mladimi zaposlenimi in študenti iz Slovenije ter Erasmus študenti na Portugalskem. V teoretičnem delu smo opredelili temeljne pojme povezane z delovnimi vrednotami. Dodatno smo delovne vrednote preučili tudi z vidika njihovega pomena in vloge pri motiviranju posameznikov in motiviranju v organizacijah. Za potrebe raziskave smo izvedli tudi dve anketi, da smo lahko mnenje obeh generacij med seboj primerjali. Prvi vprašalnik je bil v angleškem jeziku, namenjen študentom (generaciji Z) na izmenjavi na Portugalskem. Drug vprašalnik je bil namenjen mladim zaposlenim, ki predstavljajo generacijo Y v Sloveniji. Podatke smo tudi združili in delovne vrednote generacije Y in generacije Z primerjali z vrednotami izbranih globalnih organizacij. Ugotovili smo, da med generacijami Y in Z obstajajo statistično pomembne razlike pri petih delovnih vrednotah in sicer pri vplivu na organizacijo, avtoriteti vodenja, povratnih informacij, prepoznavnosti delovnih uspehov ter vplivu na rezultate. Generacija Y močno ceni povratne informacije v delovnem okolju, vpliv, ki ga ima na organizacijo, kako močna je avtoriteta pri njihovem vodenju ter kakšen je njihov vpliv na rezultate organizacije. Poleg tega so za generacijo Y absolutno nujne delovne vrednote dostop do informacij, varnost dela in ugodnosti na delovnem mestu. Nasprotno je za generacijo Z, katerim je zelo pomembno, da so njihovi uspehi na delovnem mestu prepoznani. Pri generaciji Z pa so bile ključne vrednote dostop do informacij, ravnovesje med delom in zasebnim življenjem ter zanimivo delo. Dodatno smo izvedli tudi primerjavo delovnih vrednot generacije Y in Z z vrednotami izbranih petih mednarodnih organizacij. Primerjalna analiza je pokazala, da se generacija Z najbolje ujema z organizacijami, ki spodbujajo ustvarjalnost, fleksibilnost in dostop do informacij. Generacija Y pa išče organizacije, ki ponujajo stabilnost, podporo in priložnosti za napredovanje. Na koncu smo podali in oblikovali predloge za motiviranje mladih zaposlenih. Rezultati ponujajo pomemben vpogled v delovne vrednote mladih generacij in nudijo smernice za organizacije, kako se bolje prilagoditi njihovim pričakovanjem. Keywords: Razlike med generacijama Y in Z, delovne vrednote, vrednote mednarodnih organizacij, dvigovanje motivacije mladega kadra. Published in DKUM: 07.01.2025; Views: 0; Downloads: 12
Full text (4,28 MB) |
2. Izzivi širjenja poslovanja družinskih podjetij na mednarodni trgAnastasiya Nikolaeva Stoyanovich, 2024, master's thesis Abstract: Ukvarjali se bomo z družinskimi podjetji iz Republike Srbije, ki širijo svoje poslovanje na mednarodni trg. Zanimajo nas družinska podjetja, njihove družinske vrednote in izkušnje pri poslovanju na mednarodnem trgu. Na podlagi njihovih izkušenj, mnenj in stališč bomo dobili vpogled v to, kako razvijajo svoje poslovanje.
Cilj je odkriti družinske vrednote, ki jih gojijo omenjena družinska podjetja, da bi bolje razumeli njihov način dela, položaj na mednarodnem trgu in konkurenčne prednosti, ki jih izpostavljajo.
V teoretičnem delu bomo pojasnili pojme, kot sta družinski posel in trg, na katerem poslujejo družinska podjetja, da bi razumeli njihove osnovne značilnosti in posebnosti poslovanja. Nato bomo raziskali proces internacionalizacije družinskih podjetij, motive, prednosti in slabosti samega procesa internacionalizacije, pa tudi izzive, s katerimi se družinska podjetja lahko srečujejo. Prav tako bomo opredelili družinske vrednote, da bi razumeli njihov pomen in vpliv na poslovanje.
Poslovanje družinskih podjetij iz Srbije na mednarodnem trgu smo raziskali s pomočjo strukturiranega intervjuja odprtega tipa. V empiričnem delu so prikazani odgovori na intervjuje, ki smo jih izvedli z lastniki in člani družinskih podjetij. Združili smo njihove izkušnje, razmišljanja in stališča ter ugotovili, da se srečujejo z različnimi izzivi pri poslovanju na mednarodnem trgu, kot so plačilna tveganja, pomanjkanje ustreznega obratnega kapitala in jezikovne ovire. Obstoječi stereotipi o družinskih podjetjih, ki poslujejo na mednarodnem trgu zgolj zato, ker prihajajo iz Srbije, so lahko izzivalni in zato dovolj močan motivator za dokazovanje in vztrajnost.
Intervjuvana podjetja so podala nasvete za potencialno poslovanje na mednarodnem trgu drugih družinskih podjetij, ki temeljijo na vztrajnosti, doslednosti in poštenosti. S tem raziskovanjem pridobimo vpogled v izzive, s katerimi se družinska podjetja srečujejo, in smernice za tiste, ki bi se pogumno odločili za širjenje poslovanja na mednarodni trg. Delo lahko služi kot ideja za nadaljnje raziskovanje poslovnih tveganj na mednarodnem trgu in metod, ki bi lahko potencialno zmanjšale tveganja in stabilizirale poslovanje. Keywords: družinska podjetja, mednarodni trg, družinske vrednote, kulturne razlike, poslovni izzivi. Published in DKUM: 15.11.2024; Views: 0; Downloads: 9
Full text (1,40 MB) |
3. Analiza digitalnega trženjskega komuniciranja podjetja nikeJelena Petrović, 2024, undergraduate thesis Abstract: Z napredkom tehnologije je podjetje Nike prilagodilo svoje trženjske strategije, pri čemer je vse večjo pozornost posvetilo uporabi digitalnih komunikacijskih kanalov. V teoretičnem delu diplomske naloge smo pregledali ključne koncepte in teorije komunikacije v mednarodnem trženju, s posebnim poudarkom na digitalnih komunikacijskih kanalih, kot so družbena omrežja in e-pošta. Analizirali smo njihove značilnosti, prednosti ter izzive, ter raziskali vpliv digitalnih komunikacijskih strategij na prepoznavnost blagovne znamke in prodajo v mednarodnem okolju. Prav tako smo primerjali učinkovitost digitalnih strategij s tradicionalnimi pristopi komuniciranja.
V empiričnem delu smo se osredotočili na podjetje Nike, kjer smo pridobili podatke o uporabi različnih digitalnih komunikacijskih kanalov za komuniciranje s ciljnimi trgi. Analizirali smo zbrane podatke ter identificirali ključne dejavnike, ki vplivajo na uspešnost digitalnega komuniciranja podjetja Nike v mednarodnem trženju. Ugotovili smo, da Nike uspešno uporablja digitalne kanale, vendar obstajajo še dodatne priložnosti za izboljšanje učinkovitosti in prilagoditev strategij različnim kulturnim okoljem. Keywords: digitalni kanali komuniciranja, spletna prisotnost, e – poštni marketing, kulturne razlike, Nike Published in DKUM: 16.10.2024; Views: 0; Downloads: 14
Full text (1,13 MB) |
4. Pomen medkulturnih razlik in različnih gospodarskih sistemov pri družbeno odgovorni naravnanosti podjetij po svetuMonika Rožanc, 2024, master's thesis Abstract: V magistrskem delu smo raziskovali vpliv kulturnih razlik in različnih gospodarskih ureditev na družbeno odgovorno poslovanje podjetij po svetu. Glavni cilj raziskave je bil ugotoviti, v kolikšni meri medkulturne razlike in gospodarski sistemi vplivajo na družbeno odgovornost podjetij. Rezultati analiz treh geografskih področij – Severne Amerike, Evrope in Japonske – so pokazali, da so v poslovnem svetu opazne pomembne razlike v izražanju družbene odgovornosti podjetij glede na kulturno in gospodarsko okolje. Ugotovljeno je bilo, da podjetja, ki izražajo visoko stopnjo družbene odgovornosti, lažje obvladujejo krize, kot je bila koronakriza. Prav tako je bilo ugotovljeno, da je ustvarjanje dobička še vedno ena izmed prioritet podjetij, na katero ne gledajo z vidika družbene odgovornosti, temveč še vedno pretežno z gospodarskega in ekonomskega vidika. Raziskava poziva k nadaljnjim analizam in prizadevanju za povišanje stopnje družbene odgovornosti podjetij po svetu. Keywords: medkulturne razlike, družbena odgovornost podjetja, trajnost, obvladovanje kriz, globalizacija. Published in DKUM: 10.10.2024; Views: 0; Downloads: 13
Full text (1,05 MB) |
5. Upravljanje z raznolikostjo zaposlenih v podjetju XVojin Spasić, 2024, master's thesis Abstract: Obravnavali bomo temo upravljanja raznolikosti zaposlenih v multinacionalnem
kolektivu velikega in znanega slovenskega podjetja. Zanima nas, kako vodje ekip
ravnajo s svojimi podrejenimi, ki pogosto prihajajo iz tujine – večinoma iz nekdanjih
jugoslovanskih republik – in med katerimi lahko zaradi nacionalne in verske raznolikosti
zlahka pride do konfliktov, zlasti glede na krvavi izid jugoslovanske krize v devetdesetih
letih prejšnjega stoletja.
Naš cilj je odkriti, kako psihološke značilnosti vodij timov vplivajo na uspešno
prilagajanje stilov upravljanja raznolikosti zaposlenih, ki prihajajo iz različnih in pogosto
nasprotujočih si kulturnih, nacionalnih in verskih okolij; in izhajamo iz predpostavke, da
visoka stopnja zavedanja medsebojnih razlik, razvita čustvena inteligenca in
samozavedanje pozitivno vplivajo na upravljanje raznolikosti. Za dokaz zgornje
predpostavke smo postavili tri hipoteze, ki se nanašajo na stopnjo zavedanja
raznolikosti, čustveno inteligenco in stopnjo samozavedanja vodij timov pri vodenju
multikulturnih in multinacionalnih timov.
Metodološki postopek temelji na metodah deskripcije in kompilacije. Najprej bomo
predstavili in pojasnili koncepte različnosti, vodij, vodenja, stila vodenja
(managementa), ki bodo predstavljali osnovo za razumevanje delovnih nalog vodij
timov in odgovornosti, ki jih imajo. Teoretični podlagi bomo dodali empirični del
raziskave, vsebovan v anketnem vprašalniku, ki smo ga posredovali vodjem ekip v
našem podjetju. Vprašalnik je bil sestavljen tako, da diskretno in indiskretno ocenjuje
psihološke značilnosti vodij timov v podjetju ter nam pomaga videti povezavo med
stopnjo (samo)zavedanja in čustvene inteligence na eni strani ter sposobnostjo
prilagajanja stilov vodenja na drugi.
IV
Rezultati raziskave so pokazali, da dejansko obstaja pozitivna korelacija med
navedenimi psihološkimi značilnostmi vodij timov in njihovo sposobnostjo prilagajanja
stilov vodenja večkulturnim, tj. večnacionalnim in večverskim skupinam.
Takšni rezultati se zdijo spodbudni ne le za organizacije, katerih kolektivi so
večnacionalni, temveč tudi za družbo kot celoto, zunaj delovnega okolja, saj obstaja
realna možnost, da pripadniki sicer konfliktnih kultur skladno živijo v skupnosti, ki
spoštuje in neguje njihove razlike, hkrati pa preventivno vpliva na vsako možnost
nesoglasij. Keywords: upravljanje z raznolikostjo, nacionalne, verske in kulturne razlike, zavest, samozavedanje, čustvena inteligenca, slogi upravljanja Published in DKUM: 09.10.2024; Views: 0; Downloads: 9
Full text (1,70 MB) |
6. Mestna klima Dravograda, Slovenj Gradca in Raven na Koroškem : magistrsko deloIvo Polenik Dvornik, 2024, master's thesis Abstract: Spreminjanje naravne pokrajine zaradi procesa urbanizacije je vse pogostejši pojav v sodobnem času. Ljudje namreč v mestih proizvedemo veliko umetne energije. Z asfaltnimi in betonskimi površinami spreminjamo tako energijsko kot vodno bilanco ter z vse pogostejšo visoko gradnjo vplivamo tudi na lokalno zračno cirkulacijo. Tako človek z lastnim vnosom toplote, z gostejšo pozidanostjo in odsotnostjo vegetacije spreminja temperaturo zraka, relativno vlago, smer ter hitrost vetra in višino padavin. Vse te spremembe se v okolju manifestirajo v obliki specifične t. i. »mestne klime«, za katero so značilne višje temperature od tistih v okolici mesta. Toplotni otok Dravograda, mesta Slovenj Gradec in Raven na Koroškem je najizrazitejši v središčih naselij, od koder se glede na različne vremenske tipe širi v različne smeri. Na obliko toplotnega otoka v vseh treh naseljih poleg gostote pozidanosti, gostote prebivalstva in antropogenega vnosa energije, vpliva še relief, večje vodne površine ter zelene površine. Oblika in intenziteta toplotnega otoka se tekom dneva spreminja. Temperaturni maksimumi in minimumi se čez dan razvijajo v različnih delih naselij. Keywords: Mestna klima, toplotni otok, temperaturne razlike med mestom in okolico, temperaturni profil Published in DKUM: 08.07.2024; Views: 135; Downloads: 15
Full text (23,08 MB) |
7. Povezanost med prisotnostjo hišnih ljubljencev in anksioznostjo učencev drugega vzgojno-izobraževalnega obdobja : magistrsko deloLina Kikel, 2024, master's thesis Abstract: V magistrskem delu smo preučevali povezanost med prisotnostjo hišnih ljubljencev in stopnjo anksiozne simptomatike med učenci drugega vzgojno-izobraževalnega obdobja. Sprva smo se osredotočili na razvojne značilnosti otrok in predstavitev anksioznosti ter terapevtskih učinkov živali, nato pa analizirali rezultate, dobljene z uporabo anketnega vprašalnika. Ta je vključeval lestvico stališč do ugodnih učinkov živali na počutje in lajšanje zaskrbljenosti, zaprta in odprto vprašanje ter lestvico ocenjevanja anksiozne simptomatike pri otrocih (SCARED). Vodeno anketiranje je vključevalo 229 učencev četrtega, petega in šestega razreda na dveh podravskih osnovnih šolah in potekalo v januarju 2024, obdelava podatkov pa je bila opravljena s statističnim programom SPSS in kvalitativno analizo odprtega vprašanja. Rezultati so pokazali, da deklice in učenci brez hišnih ljubljencev izražajo več simptomov anksioznosti kot dečki, pri čemer pa imajo večinoma vsi , neodvisno od spola, starosti ali imetja hišnih ljubljencev do živali pozitivna stališča in se ob druženju z njimi počutijo bolje, bolj sproščeno in varno. Pridobljena spoznanja lahko služijo kot izhodišče pri iskanju strategij za odpravljanje anksioznosti pri učencih, hkrati pa dajejo vpoglede v koristnost terapevtskega učinka živali v domačem, izobraževalnem ali svetovalnem okolju, znotraj katerih bi lahko vključili terapevtske programe z živalmi, kar lahko prispeva k izboljšanju počutja in lajšanju anksioznosti pri otrocih. Keywords: hišni ljubljenci, anksioznost, učenci, razlike med spoloma, terapevtski učinek. Published in DKUM: 12.06.2024; Views: 151; Downloads: 55
Full text (1,08 MB) |
8. Razlike med spoloma - kako vodijo moški in kako ženskeAdrijana Stele, 2024, undergraduate thesis Abstract: V zaključnem delu smo raziskovali razlike pri vodenju med moškimi in ženskami. Skozi teorijo smo spoznavali dejstva, ki naj bi opisovala moške in ženske vodje ter predvsem, kako so si različni pri vodenju. Cilji naše raziskave so bili ugotoviti, ali prihaja do razlik pri zasedanju vodilnih položajev in zakaj. Rezultati naše raziskave so pokazali, da do razlik pri zasedanju vodilnih položajev prihaja. Največje razlike med moškimi in ženskami na vodilnih položajih smo zaznali na področju osebnostnih značilnosti. Vseeno pa to ni dovolj velik dejavnik, da bi se zaradi tega drastično spremenil način vodenja oz. pristop do vodenja. Predvsem, si moški, ki so sodelovali v raziskavi, prizadevajo, da se vzpostavi enakopravnost in da bi več žensk zasedalo vodilne položaje - vse dokler imajo za to ustrezne kompetence. Z opravljeno raziskavo smo ugotovili, da rezultati raziskave niso identični teoretičnim spoznanjem, je pa to lahko posledica premajhnega vzorca. Družba se razvija in določene raziskave so bile izvedene pred kar nekaj časa in stanje v družbi se je spremenilo. Je pa vzorec naše raziskave precej majhen in zato ne moremo trditi, da so rezultati najbolj pravilni. Keywords: vodenje, moški vodja, ženska vodja, razlike pri vodenju Published in DKUM: 16.04.2024; Views: 322; Downloads: 35
Full text (10,97 MB) |
9. Analiza razlik v onboarding procesuAida Plivčić, 2023, master's thesis Abstract: Ta magistrska naloga se osredotoča na poglobljeno preučevanje razlik v postopku onboarding procesu med tremi različnimi generacijami: generacijo X, generacijo Y in generacijo Z. Namen raziskave je raziskati in razložiti specifične izkušnje, ki jih posamezne generacije doživljajo med onboarding procesom.
Za dosego tega cilja je raziskava združila dva temeljna pristopa: obsežno pregledovanje literature in zbiranje empiričnih podatkov. S pomočjo celovitega pregleda literature so identificirane ključne razlike med generacijami v smislu njihovih vrednot, komunikacijskih preferenc, delovnih navad in pričakovanj glede kariere. Ta teoretični okvir bo nudil globok vpogled v generacijske dinamike in omogočil postavitev hipotez o morebitnih razlikah v onboarding procesu skozi čas.
Poleg teoretičnega okvira bo raziskava temeljila na empiričnih podatkih, zbranih iz dveh organizacij z različnimi strokovnimi okolji. Z anketiranjem zaposlenih iz različnih generacij se pridobila realno sliko njihovih izkušenj in stališč do onboarding procesa. Analiza teh podatkov je omogočila bolj celovito razumevanje, kakšen onboarding proces so imele različne generacije.
Rezultati te raziskave so izjemno dragoceni za organizacije, saj nudijo vpogled v učinkovitost preteklih praks onboardinga in kako so se te prakse razvijale v odzivu na spremembe v družbi. Prav tako bodo organizacijam pomagali bolje razumeti, kako se prilagoditi hitrim spremembam in spreminjajočim se pričakovanjem različnih generacij. S tem bodo organizacije lahko bolj proaktivno oblikovale prakse onboardinga, ki bodo učinkovito naslavljale potrebe in pričakovanja tako trenutnih kot prihodnjih generacij zaposlenih. Keywords: onboarding proces, uvajanje novozaposlenega, generacije X, Y in Z, medgeneracijske razlike, management človeških virov. Published in DKUM: 15.01.2024; Views: 303; Downloads: 66
Full text (1,53 MB) |
10. Analiza vloge spola v nogometuJulijana Andonov, 2023, undergraduate thesis Abstract: Nogomet je od nekdaj veljal za izključno moško domeno, dandanes pa ženski nogomet predstavlja hitro razvijajočo se športno panogo, kjer gre za veliko več kot zgolj za brcanje žoge. V zadnjem desetletju je namreč opazen prodor ženskega spola na področja, ki so bila namenjena moškim. V diplomskem delu smo analizirali vlogo spola v nogometu. Primerjali smo moški in ženski nogomet z več vidikov, kot so na primer finančni vidik, socialni vidik ter medijski vidik. Želeli smo ugotoviti, ali so ženske res v tako slabšem položaju, ko govorimo o nogometu, ter kaj bi lahko storili, da bi potencialne razlike zmanjšali. V ta namen smo izvedli anketo med profesionalnimi in neprofesionalnimi igralci nogometa. Ugotovili smo, da so ženske nogometašice v slabšem položaju od moških na več področjih. Navedli smo predloge, kako bi te razlike zmanjšali. Menimo, da so vlaganja v ženski nogomet pomembna, saj prispevajo k boljšemu razvoju same igre ter igralk. Nadalje omenimo pomembnost boljše medijske pozornosti za ženski nogomet, večje število ženskih nogometnih klubov, strokovnejše delo trenerjev in funkcionarjev ipd. Keywords: nogomet, spol, finančni vidik, razlike, socialni vidik, medijski vidik. Published in DKUM: 17.10.2023; Views: 429; Downloads: 50
Full text (1,29 MB) |