1. Razumevanje živega in neživega v vrtcu in šoli : diplomsko deloLeon Horvat, 2025, undergraduate thesis Abstract: Kurikularno področje narave je za otrokov razvoj izjemno pomembno. Otroci namreč vsak dan preživijo vsaj del časa na prostem, v naravnem okolju, kar ima, kot so pokazale številne raziskave, številne pozitivne učinke na njihovo dobro počutje in celostni razvoj.
Diplomska naloga je sestavljena iz dveh delov: teoretičnega in empiričnega. V teoretičnem delu smo se osredotočili na področje narave ter natančneje obravnavali tematiko živega in neživega. Predstavili smo obstoječe ugotovitve in spoznanja ter delo številnih avtorjev. Poseben poudarek smo namenili razmišljanju otrok o živem in neživem ter pomenu te tematike za predšolske otroke.
Empirični del diplomske naloge vključuje raziskavo, izvedeno v Vrtcu Podgorci in na Osnovni šoli Velika Nedelja – Podružnica Podgorci. V raziskavo je bilo vključenih 64 otrok iz petih različnih skupin: štirih iz vrtca in prvega razreda osnovne šole. Najmlajša starostna skupina je vključevala otroke, stare 2–3 leta, sledile so skupine 2–4 leta, 3–4 leta, 5–6 let in najstarejša skupina, stara 6–7 let. Empirični del smo zaključili z nekaj predlogi dejavnosti, s katerimi lahko starši, vzgojitelji in drugi preverijo otrokovo razumevanje razlik med živim in neživim.
Raziskava je potekala individualno. Otroci so razvrščali 20 predmetov, živih in neživih, na dva lista: zelenega za žive in rdečega za nežive predmete. Na podlagi dobljenih rezultatov smo ugotovili, da otroci večinoma prej in lažje razumejo pojem živega kot neživega, saj imajo pri razvrščanju več težav z neživim. Razumevanje živega in neživega se s starostjo izboljšuje, vendar tudi v prvem razredu vsi odgovori še niso povsem pravilni. Keywords: otrok, živo, neživo, narava, raziskava Published in DKUM: 25.08.2025; Views: 0; Downloads: 11
Full text (7,93 MB) |
2. Ozaveščenost državljanov Bosne in Hercegovine ter Slovenije o trajnostni embalaži v trgovinah : diplomsko deloMihaela Blagojević, 2025, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu smo raziskovali ozaveščenost državljanov Bosne in Hercegovine ter Slovenije o trajnostni embalaži v maloprodaji. Cilj diplomskega dela je bil preučiti, kako dobro so potrošniki seznanjeni s koncepti trajnostne embalaže, njenimi prednostmi in vplivi na okolje. V teoretičnem delu smo opredelili funkcije embalaže, različne vrste embalažnih materialov ter njihovo označevanje. Poudarili smo pomen trajnostne embalaže in izzive, s katerim se spoprijemajo podjetja in potrošniki pri njenem sprejemanju. V raziskovalnem delu smo izvedli anketno raziskavo, s katero smo pridobili podatke o stališčih potrošnikov glede uporabe trajnostne embalaže. Rezultati so pokazali, da med potrošniki v Sloveniji ter Bosni in Hercegovini ni bistvenih razlik v ozaveščenosti o trajnostni embalaži, čeprav so pri nekaterih vprašanjih opazne značilne razlike. Kljub temu potreba po dodatnem izobraževanju obstaja v obeh državah. Na koncu smo podali predloge za izboljšanje ozaveščenosti in povečanje uporabe trajnostne embalaže v maloprodaji. Naloga izpostavlja pomembnost trajnostne embalaže za zmanjšanje okoljskega odtisa in spodbujanje krožnega gospodarstva. Keywords: logistika, trajnostna embalaža, anketna raziskava v maloprodaji Published in DKUM: 18.08.2025; Views: 0; Downloads: 9
Full text (6,51 MB) |
3. Odločitveni model planiranja prevoznih sredstev : magistrsko deloIgor Emeršič, 2025, master's thesis Abstract: V zaključnem delu smo raziskali in prikazali postopke planiranja ter zamenjave prevoznih sredstev v podjetju Pošta Slovenije d. o. o. Osredotočili smo se na vozni park pošte 2230 Lenart v Slovenskih goricah. Pošta Slovenije ima enega največjih voznih parkov v Sloveniji, pri čemer sta pravočasno planiranje in zamenjava prevoznih sredstev ključnega pomena tako z ekonomskega kot s tehnološkega vidika. V magistrskem delu smo podrobneje predstavili Pošto Lenart oziroma vozila, ki jih uporabljajo na pošti. Raziskali smo trg vozil, ki so ustrezna glede na namen in način uporabe, ter določili kriterije zamenjave obstoječih rabljenih vozil, na osnovi katerih smo dobili količine in vrste vozil, potrebnih zamenjave. Na osnovah količin in raziskave trga smo postavili tri odločitvene modele za nakup treh različnih vrst novih vozil na pošti. Modeli vsebujejo štiri glavne atribute in večje število podatributov, zaloge vrednosti ter uteži, ki nam na koncu podajo končni rezultat – predlagan model vozila. Keywords: vozni park, upravljanje, trg vozil, odločitveni modeli, raziskava trga Published in DKUM: 31.07.2025; Views: 0; Downloads: 32
Full text (4,57 MB) |
4. Interpretativna raziskava in njena uporaba na pedagoškem področjuNina Krmac, 2022, review article Abstract: Prispevek se osredinja na opredelitev interpretativne raziskave, ki je v slovenskem prostoru slabo poznana. Tudi v svetu je neenotno definirana in pri več avtorjih različno klasificirana. Nekateri jo omenjajo kot način raziskovanja znotraj interpretativne paradigme, medtem ko jo drugi opredeljujejo kot vrsto raziskave oziroma način interpretacije podatkov, ki je mogoč tudi v okviru drugih paradigem. Pogosto je enačena tudi s kvalitativnim raziskovanjem. V prispevku sta tako predstavljena njena vloga in pomen pri raziskovanju, posebej pa je prikazana njena uporabnost na pedagoškem področju. Keywords: interpretativna raziskava, vzgoja in izobraževanje, raziskovalne paradigme, kvantitativno raziskovanje, kvalitativno raziskovanje Published in DKUM: 24.07.2025; Views: 0; Downloads: 2
Full text (431,88 KB) This document has many files! More... |
5. Poznavanje multiple skleroze med laično populacijoMia Markuž, 2024, undergraduate thesis Abstract: Multipla skleroza (MS) je kronična avtoimuna bolezen centralnega živčnega sistema, ki lahko povzroči invalidnost. Kljub napredku v zdravljenju in ozaveščanju o bolezni strokovna javnost ugotavlja, da znanje o MS med laično populacijo ni zadostno. Raziskava je vključila 105 anketirancev. Anketiranci so izpolnili vprašalnik s 25 vprašanji o poznavanju MS. V vprašalniku se je ocenjevalo njihovo znanje o bolezni, simptomih, vzrokih, diagnostiki in zdravljenju.
Rezultati so pokazali, da so anketiranci dosegli zadovoljivo znanje o MS, saj je večina pridobila med 50 % in 70 % možnih točk. Boljše rezultate so dosegli starejši anketiranci in tisti s srednješolsko izobrazbo. Več težav so imeli pri vprašanjih o delovanju človeškega telesa in diagnostičnih postopkih.
Naša raziskava potrjuje, da ima laična populacija zadovoljivo, vendar ne celovito znanje o MS. Rezultati so višji v primerjavi z mednarodnimi študijami iz leta 2021, kar kaže na povečano ozaveščenost. Priporočamo nadaljnje raziskave o poznavanju MS med zdravstvenimi delavci in bolniki in večjo izpostavljenost podatkov o bolezni v medijih in zdravstvenih ustanovah. Keywords: Multipla skleroza, laiki, ozaveščenost, raziskava Published in DKUM: 19.02.2025; Views: 0; Downloads: 70
Full text (1,38 MB) |
6. Kultura varnosti pri delu v operacijskih dvoranahTeodor Pevec, 2025, doctoral dissertation Abstract: Izhodišča in namen raziskave: Bolnikova varnost je postala glavna skrb izvajalcev in kreatorjev zdravstvenega sistema, saj se v Evropi varnostni zapleti zgodijo pri 8 % do 12 % vseh sprejetih bolnikov v bolnišnice.
Metode: Razvili smo slovenski vprašalnik odnosa do varnosti v operacijskih dvoranah in na
istem vzorcu zaposlenih v operacijskih dvoranah v sedmih od deset slovenskih regionalnih bolnišnicah ugotavljali vpliv poklicne skupine in izkušenj na odnos do varnosti. Nadaljevali smo s kvalitativno raziskavo, kjer smo pri predstavnikih poklicnih skupin, ki delajo v operacijskih dvoranah, ugotavljali odnos do incidentne situacije. Na koncu pa preverili, kako se upoštevajo priporočila za uporabo preventivne antibiotične zaščite.
Rezultati: Slovenska verzija vprašalnika odnosa do varnosti v operacijski dvorani vsebuje 28 vprašanj in izkazuje primerne kriterije veljavnosti in zanesljivosti. Pri reševanju incidentov ne pride do pomoči med različnimi profili zaposlenih v operacijski dvorani. Vsi elementi perioperativne antibiotične zaščite so bili pravilno upoštevani pri 82 % bolnikov.
Zaključek: Slovenski vprašalnik o varnostni kulturi v operacijskih dvoranah je dober merilni instrument, in se lahko uporablja tako pri opredelitvi potencialno nevarnih področij za varnost bolnikov kakor za merjenje učinka ukrepov za povečanje kulture varnosti. Keywords: kultura varnosti, vprašalnik, raziskava mešanega tipa, perioperativna antibiotična zaščita Published in DKUM: 18.02.2025; Views: 0; Downloads: 38
Full text (1,55 MB) |
7. Razvoj in vitro modela kožeMaja Sever, Dominik Škrinjar, 2024, final research report Abstract: Tridimenzionalni (3D) biotiskani modeli kože se vse bolj uveljavljajo v predkliničnih in kliničnih raziskavah kot alternativa testiranju na živalih. Ključno za uspeh teh raziskav je zagotavljanje ponovljivosti in primerljivosti rezultatov, kar zahteva razvoj zanesljivih hidrogelov, ki omogočajo stabilno vključitev celic v 3D biotisk. Eden največjih izzivov pri tem je zagotavljanje konsistentnosti lastnosti hidrogela, ki je temeljni material za izdelavo 3D tiskanega in vitro modela kože, potrebnega za različne faze raziskav. Namen te raziskave je bil preučiti možnost priprave večje serije hidrogela ter raziskati načine njihovega dolgoročnega shranjevanja, s poudarkom na tehnikah zamrzovanja, z namenom ohranitve njihovih fizikalno-kemijskih lastnosti. Tako bi omogočili uporabo enotne serije hidrogela skozi celoten razvoj in vitro modela kože, kar bi zmanjšalo variacije, ki nastajajo pri posameznih pripravah hidrogelov za različne raziskovalne metode. Osredotočili smo se na vpliv temperature (-20 °C in -80 °C) ter trajanja shranjevanja (7 in 29 dni) na ključne lastnosti hidrogelov, kot so viskoznost, poroznost, sposobnost nabrekanja, degradacija in mehanske lastnosti po odmrznitvi. Potrditev teh hipotez bi prispevala k večji ponovljivosti in natančnosti 3D biotiskljivih in vitro modelov kože. Keywords: in vitro model kože, 3D biotiskanje, hidrogel, predkinična in klinična raziskava Published in DKUM: 24.01.2025; Views: 0; Downloads: 20
Full text (2,90 MB) |
8. Vpliv prodajnega procesa poslovne programske opreme na uporabniško izkušnjo končnega poslovnega uporabnikaNino Kaučič, 2024, master's thesis Abstract: V raziskavi smo se osredotočili na preučevanje vpliva osebnega svetovanja, jasnosti komunikacije in strokovnosti prodajnega osebja na uporabniško izkušnjo poslovnih uporabnikov programske opreme. Naš glavni namen je bil ugotoviti, kako ti dejavniki vplivajo na zadovoljstvo uporabnikov in njihove odločitve za nakup ter nadaljnjo uporabo programske opreme.
Raziskavo smo izvedli s kvalitativno metodologijo, pri čemer smo analizirali transkripte poglobljenih intervjujev s poslovnimi uporabniki iz različnih industrijskih sektorjev. Cilj intervjujev je bil pridobiti vpogled v njihove resnične izkušnje, potrebe, pričakovanja in dojemanja, ki oblikujejo njihovo zadovoljstvo ali nezadovoljstvo s poslovno programsko opremo.
Ugotovili smo, da je osebno svetovanje s strani prodajnih predstavnikov ključno za pozitivno uporabniško izkušnjo. Uporabniki so izrazili visoko stopnjo zadovoljstva z jasnostjo in transparentnostjo komunikacije ter strokovnostjo prodajnega osebja. Njihovo znanje in sposobnost prilagoditve informacij specifičnim potrebam uporabnikov sta bistveno prispevala k odločitvi za nakup in kasnejši uporabi programske opreme.
Rezultati naše raziskave bodo imeli pomemben vpliv na strategije podjetij, ki razvijajo in tržijo poslovno programsko opremo. Poudarjajo potrebo po vlaganju v usposabljanje prodajnega osebja, da bi izboljšali njihovo tehnično znanje in komunikacijske veščine. Prav tako priporočamo vzpostavitev sistemov za zbiranje in upoštevanje povratnih informacij uporabnikov, kar lahko vodi k večjemu zadovoljstvu strank in izboljšanju produktov ter storitev.
Z implementacijo teh ukrepov lahko podjetja izboljšajo svojo konkurenčnost na trgu, povečajo zvestobo strank in dosežejo boljše poslovne rezultate. Naša raziskava tako ponuja dragocene uvide za podjetja, ki želijo izboljšati svojo uporabniško izkušnjo in s tem dolgoročno uspešnost na trgu. Keywords: uporabniška izkušnja, osebno svetovanje, jasnost komunikacije, strokovnost prodajnega osebja, poslovna programska oprema, zadovoljstvo strank, kvalitativna raziskava, poglobljeni intervjuji, prodajni proces, povratne informacije uporabnikov Published in DKUM: 29.11.2024; Views: 0; Downloads: 60
Full text (1,60 MB) |
9. Prospektivna raziskava okužbe s človeškimi papilomavirusi pri moških z anogenitalnimi bradavicami in zdravih prostovoljcihVesna Tlaker, 2024, doctoral dissertation Abstract: Da bi pridobili globlji vpogled v naravni potek anogenitalnih bradavic (AGB) in dinamiko okužbe s HPV, smo v prospektivni raziskavi spremljali moške paciente z novodiagnosticiranimi AGB in zdrave kontrolne preiskovance. Med vstopom in šestimi kontrolnimi obiski (vsakih 2,6 meseca) smo zbrali tkivne vzorce AGB in 1.232 vzorcev dlak iz anogenitalne regije in obrvi. To predstavlja najtesnejše dolgotrajno spremljanje pacientov z AGB doslej. Pacienti so bili zdravljeni v skladu z uveljavljenimi postopki, večinoma krioterapijo. Ugotovili smo tesno povezavo med prisotnostjo HPV6/11 v dlakah in klinično vidnimi AGB, z visoko stopnjo ujemanja na ravni (pod)linij pri posameznih pacientih. Delež pacientov z vidnimi AGB in HPV6/11-pozitivnimi dlakami se je med spremljanjem zmanjševal s podobnimi trendi. Nobena različica HPV6/11 ni bila povezana z večjo stopnjo ponovitve AGB. Kljub zdravljenju je visok odstotek pacientov z AGB doživel eno ali več ponovitev AGB.Pacienti s HPV6/11-pozitivnimi vzorci dlak ali vidnimi AGB na prejšnjem obisku so imeli znatno večje možnosti za pojav vidnih AGB ob naslednjem obisku. Naši izsledki kažejo na potrebo po nadaljnjih raziskavah za poglobljeno razumevanje naravnega poteka okužbe s HPV6/11, za spodbujanje ozaveščenosti o AGB in podporo širokemu dostopu do cepljenja proti HPV za oba spola in širše starostne skupine. Keywords: anogenitalne bradavice, humani papilomavirus, HPV6, HPV11, prospektivna raziskava Published in DKUM: 26.11.2024; Views: 0; Downloads: 20
Full text (1,95 MB) |
10. Spolnost v oglaševanju ter odziv študentov in starejših na spolno obarvane oglaseAneja Krautberger, 2024, undergraduate thesis Abstract: Napredek v oglaševanju in sodobni način življenja sta povzročila, da smo ljudje vsak dan preplavljeni s sporočili podjetij, ki promovirajo svoje izdelke in storitve na vsakem koraku. V zadnjem času opažam, da je večina oglasov, ki se pojavljajo v tiskanih medijih, radiu, televiziji in spletu, izrazito spolno naravnanih.
Diplomsko delo obravnava spolnost v oglaševanju, pri čemer je v teoretičnem delu predstavljena zgodovina spolnosti v oglaševanju ter razvoj različnih pojavnih oblik spolnosti skozi čas. Prav tako so obravnavani etični in regulativni vidiki uporabe spolnosti za oglaševanje.
Empirični del naloge analizira odzive študentov in starejših na spolno obarvane oglase ter ponuja vpogled na njihove odzive in posledično tudi njihove nakupne namere.
Poleg starostnih razlik raziskava poudarja tudi razlike med spoloma. Ženske so bolj kritične do spolno obarvanih oglasov in so bolj naklonjene nevtralnim oglasom, medtem ko moški pogosteje reagirajo pozitivno na spolno vsebino v oglaševanju. To poudarja potrebo po premišljenem in odgovornem oglaševanju, ki upošteva demografske in kulturne značilnosti ciljnih skupin. Keywords: oglaševanje, spolnost v oglaševanju, nakupne namere, raziskava Published in DKUM: 02.10.2024; Views: 0; Downloads: 25
Full text (5,59 MB) |