1. Forenzično računovodstvo in izzivi korupcije pri javnem naročanjuDenis Fras, 2022, master's thesis Abstract: V magistrskem delu smo raziskovali uporabnost forenzičnega računovodstva v boju proti korupciji v poslovnem svetu. O sami korupciji in njenem preprečevanju se v zadnjem času veliko govori, saj se novi sumi o koruptivnih dejanjih pojavljajo dnevno, med njimi sta še posebej izrazita pojava nepotizma in klientelizma. Ker je zaradi velike mere kreativnosti posameznikov prevare v poslovnem svetu vse težje odkrivati, se je razvila nova veja računovodstva, ki se je specializirala za preiskovanje, odkrivanje in dokazovanje poslovno-finančnih prevar, poneverb in kriminalnih dejanj »belih ovratnikov«. Nova veja računovodstva se imenuje forenzično računovodstvo in zajema uporabo računovodskih pojmov, razumevanj, rešitev in tehnik za reševanje pravnih poslov. V zadnjem desetletju so se spremenila gospodarska razmerja, poslabšala se je kultura nosilcev poslovnih dejavnosti. Ob tem sta se razvili predvsem negotovost in turbulenca, ki vplivata in ogrožata temeljne vrednote v poslovnem svetu. Etično obnašanje je v želji po pridobivanju lastne koristi in uspeha zamenjalo neetično. Razvil se je gospodarski kriminal, ki se širi na vsa področja in povzroča nepopravljivo škodo. Tako je tudi dejavnost javnega naročanja podvržena koruptivnim dejanjem, kar je glavna tema magistrskega dela. Javno naročanje je dejavnost, ki predstavlja oskrbo javnega sektorja z blagom, storitvami in gradbenimi deli s ciljem pridobiti na podlagi vnaprej določenega postopka in na podlagi pridobitve čim več konkurenčnih ponudb najugodnejšega ponudnika (Kos, 2013). Zaradi neupoštevanja temeljnih načel javnega naročanja in etičnih meril javnih uslužbencev ter posledičnega nepravilnega ravnanja v postopkih javnega naročanja (ki so lahko tudi posledica nepoznavanja veljavnih predpisov) pogosto prihaja do koruptivnih dejanj v postopku. Nemalokrat se zgodi, da naročnik prilagodi javno naročilo ali njegov element z namenom, da bo izbran točno določen ponudnik. Kljub nadzoru določenih institucij nad postopki je korupcija še vedno močan del sistema javnega naročanja, kar dokazujejo prijave sumov koruptivnih dejanj s strani neizbranih ponudnikov. S čim bi torej lahko uspešno zatrli koruptivna dejanja? Morda s spremembo zakonodaje, še bolj poostrenim nadzorom nad delom naročnikov in ponudnikov ter uvajanjem forenzičnega računovodstva z namenom vzpostaviti sistem transparentnosti in integritete ter dokazati, da se korupcija ne izplača. Keywords: forenzično računovodstvo, forenzični računovodja, prevara, korupcija, gospodarski kriminal, obvladovanje tveganj, odkrivanje kaznivih dejanj, preprečevanje kaznivih dejanj, javno naročilo, javni sektor Published in DKUM: 20.12.2022; Views: 824; Downloads: 145
Full text (2,30 MB) |
2. FORENZIČNO RAČUNOVODSTVO KOT ORODJE ZA ODKRIVANJE IN PREPREČEVANJE GOSPODARSKIH KAZNIVIH DEJANJ V JAVNEM SEKTORJU - PRIMER SLOVENIJENina Lužnik, 2015, master's thesis Abstract: Namen magistrske naloge je preučiti, ali je forenzično računovodstvo primerno orodje za odkrivanje in preprečevanje gospodarskih kaznivih dejanj v javnem sektorju Slovenije. Iz dostopne literature ni možno pridobiti podatkov o tem, ali slovenski javni sektor že uporablja storitve forenzičnih računovodij, zato smo v ta namen izvedli raziskavo, ki jo predstavljamo v drugem delu magistrske naloge.
Forenzično računovodstvo je razmeroma nova dejavnost. V Sloveniji je šele v fazi razvoja, medtem ko drugod po svetu že nekaj let uporabljajo storitve, ki jih ponujajo forenzični računovodje.
V prvem delu magistrske naloge smo predstavili dejavnost forenzičnega računovodstva, razvoj same dejavnosti ter trenutno stanje v Sloveniji. Predstavili smo tudi poklic forenzični računovodja ter raziskali, katere sposobnosti in znanja mora forenzični računovodja imeti za opravljanje te dejavnosti. Nato smo predstavili gospodarska kazniva dejanja, ki so značilna za javni sektor. Kazenski zakonik ne razlikuje med kaznivimi dejanji za javni in zasebni sektor, zato smo se v magistrski nalogi omejili na kazniva dejanja zoper uradno dolžnost, javna pooblastila in javna sredstva, ki so najbolj značilna za javni sektor.
V drugem delu magistrske naloge smo izvedli raziskavo med naključno izbranimi šestimi slovenskimi ministrstvi. Razposlali smo krajši anketni vprašalnik, v katerem nas je zanimalo, ali zaposleni na ministrstvih poznajo in razumejo pojem forenzično računovodstvo in ali menijo, da bi bilo forenzično računovodstvo primeren način za odkrivanje in preprečevanje gospodarskih kaznivih dejanj v javnem sektorju. Zanimalo nas je tudi, ali ministrstva že uporabljajo storitve, ki jih ponujajo forenzični računovodje. Podatki, ki smo jih pridobili, so služili za preverjanje naslednjih postavljenih hipotez. Keywords: forenzično računovodstvo, forenzični računovodja, gospodarska kazniva dejanja, javni sektor, odkrivanje gospodarskih kaznivih dejanj, preprečevanje gospodarskih kaznivih dejanj Published in DKUM: 27.08.2015; Views: 1994; Downloads: 458
Full text (750,83 KB) |
3. VZROKI MLADOLETNIŠKEGA PRESTOPNIŠTVA IN UKREPI ZA NJEGOVO PREPREČEVANJESabina Matija, 2013, undergraduate thesis Abstract: Diplomska naloga obravnava mladoletniško prestopništvo. Osredotoča se na vzroke in ukrepe za preprečevanje oziroma zmanjševanje prestopništva mladih. Pozornost je posvečena še obravnavi tako mladoletnih storilcev kaznivih dejanj kot mladoletnih storilcev prekrškov.
Mladoletniško prestopništvo obsega kazniva dejanja in druge oblike deviantnega, negativnega odklonskega vedenja otrok in mladoletnikov, vendar je pri nas sprejeto ožje pojmovanje omenjenega pojava. Po tem konceptu obravnava kazenska zakonodaja samo kazniva dejanja mladoletnikov, torej ravnanja, ki jih kazenski zakonik določa kot kazniva in jih storijo mladoletniki (to so praviloma osebe med 14. in 18. letom starosti). Izključena so kazniva dejanja, ki jih storijo otroci (osebe do 14. leta starosti) in vsa ravnanja mladoletnikov, ki so sicer odklonska, niso pa kazniva. Sodišča obravnavajo mladoletne storilce kaznivih dejanj v prirejenem kazenskem postopku, ostale mladoletne storilce nekaznivih a odklonskih dejanj pa obravnavajo nekazenski (sodni ali upravni) organi.
Dejavniki tveganja ali vzroki za prestopniško vedenje mladoletnikov povečujejo možnost za razvoj takšnega vedenja. Nekatere teorije posplošujejo pomen posameznega dejavnika, vendar je večinsko mnenje, da na mladoletniško prestopništvo vplivajo številni, med seboj povezani dejavniki, ki izhajajo iz širšega ali ožjega družbenega ali mladoletnikovega okolja, iz splošnih socialnih in ekonomskih razmer ter iz osebnih lastnosti mladoletnika. Potrebno je upoštevati njihovo součinkovanje, saj se pogosto pokaže učinek šele v medsebojni povezavi. Kljub temu ima nedvomno najpomembnejši vpliv družina, ki bistveno vpliva na razvoj otrokove percepcije. Družina pomembno vpliva na razvoj otroka, na njegovo zaznavanje kaj je prav in kaj ne in ima tako zelo pozitiven vpliv. Po drugi strani pa neurejene družinske razmere (slaba vzgoja, odsotnost mej in nadzora, pomanjkanje čustvenih vezi) prispevajo na nastanek prestopništva. Pomemben dejavnik so tudi vrstniki, saj ko začne popuščati vpliv staršev je družba tista, ki ima vedno večji vpliv na posameznika.
Mladoletne storilce kaznivih dejanj in mladoletne storilce prekrškov je potrebno obravnavati na specifičen način, predvsem zaradi njihove stopnje osebnega razvoja ter dovzetnosti za vplive okolja. S posebno vrsto kazenskih sankcij se skuša mladoletniku zagotoviti vzgoja, prevzgoja in pravilen razvoj ter pomoč pri ponovni vključitvi v življenje. Pri tem ima pomembno vlogo tudi center za socialno delo, ki sodeluje s sodiščem.
V okviru preprečevanja oziroma zmanjševanja mladoletniškega prestopništva je potrebna sprememba ali odprava vzrokov, okoliščin in situacij, ki vplivajo na njegov razvoj. Učinkovito ukrepanje zahteva predvsem poznavanje vzrokov in preventivno dejavnost vseh pristojnih institucij ter njihovo sodelovanje. Keywords: mladoletnik, mladoletniško prestopništvo, dejavniki tveganja, mladoletni storilci kaznivih dejanj, mladoletni storilci prekrškov, center za socialno delo, preprečevanje mladoletniškega prestopništva Published in DKUM: 24.04.2013; Views: 3584; Downloads: 584
Full text (589,15 KB) |