1. Pogled strokovnih delavcev na dvojno izjemne učence in delo z njimi v osnovnih šolah : magistrsko deloJasna Tivadar, 2022, master's thesis Abstract: Magistrsko delo obravnava pojem dvojne izjemnosti učencev skozi oči strokovnih delavcev. Dvojna izjemnost v današnjem času ni redek pojav, saj je v šolski praksi možno zaslediti kar nekaj učencev, ki so hkrati nadarjeni in imajo posebne potrebe. V literaturi lahko zasledimo, da predstavljajo ti učenci strokovnim delavcem poseben izziv, saj jih zaradi njihovih dvojnih značilnosti težko prepoznajo.
V magistrskem delu smo se osredotočili na poznavanje izraza dvojno izjemni učenci med strokovnimi delavci, na pedagoško delo z dvojno izjemnimi učenci in usposobljenost strokovnih delavcev za delo s to skupino učencev ter na njihova stališča do pojava dvojne izjemnosti pri učencih. Narejena je bila raziskava, v katero je bilo vključenih 312 strokovnih delavcev večinskih osnovnih šol.
V naši raziskavi smo ugotovili, da so med vsemi strokovnimi delavci prav učitelji za dodatno strokovno pomoč in svetovalni delavci v ospredju pri poznavanju izraza dvojno izjemni učenec kot tudi pri usposobljenosti za delo z njimi. Prav tako največjo pomembnost zgodnji prepoznavi dvojno izjemnih učencev pripisujejo učitelji za dodatno strokovno pomoč in svetovalni delavci, medtem ko najmanjšo pomembnost zgodnji prepoznavi namenjajo strokovni delavci, ki v zadnjih petih letih niso bili vključeni v nobeno dodatno izobraževanje. Iz odgovorov smo izvedeli tudi, da se dvojno izjemnim učencem kot oblika pomoči nudi predvsem dodatna strokovna pomoč, dodatni pouk ter pomoč učitelja predmetnega področja, kjer ima učenec težave. Analiza trditev o stališčih strokovnih delavcev je pokazala, da se strokovni delavci zavedajo, da lahko težave, primanjkljaje oz. motnje zasledimo tudi pri nadarjenih učencih. Kljub temu zavedanju je pri strokovnih delavcih prisotno mišljenje, da je pomembno, da se osredotočimo na učenčeve primanjkljaje. Keywords: dvojno izjemni učenci, nadarjeni učenci, otroci s posebnimi potrebami, prepoznavanje, vzgojno-izobraževalno delo. Published in DKUM: 25.11.2022; Views: 288; Downloads: 84
Full text (1,63 MB) |
2. Izzivi uporabe sistemov umetne inteligence v policijskih postopkih : magistrsko deloMaša Ocepek, 2022, master's thesis Abstract: Uporaba sistemov umetne inteligence je že nekaj let prisotna v različnih sferah posameznikovega zasebnega in družbenega življenja, čeprav se njene prisotnosti pogosto niti ne zavedamo. Ljudje izraz umetna inteligenca po večini še vedno povezujejo z roboti, ki imajo človeku podobne lastnosti, vendar pa umetna inteligenca ni omejena le na uporabo v robotiki. Uporabljajo jo različne aplikacije, s katerimi se posamezniki srečujemo v vsakdanjem življenju, kot je na primer odklepanje pametnega telefona ali osebnega računalnika s prepoznavo obraza, označevanje oseb na fotografiji na družbenih omrežij (na primer Facebook) ali aplikacija Google Translate. V magistrskem delu se osredotočamo in raziskujemo predvsem uporabo sistemov umetne inteligence v policijskih postopkih in njen vpliv na posameznika in družbo.
Sistemi umetne inteligence imajo pomemben potencial tudi za uporabo pri izvrševanju nalog in pooblastil organov kazenskega pregona, saj so sposobni v zelo kratkem času obdelati, primerjati in kategorizirati veliko količino razpoložljivih podatkov. Iz tega razloga so organi kazenskega pregona uporabo tehnologij, ki temeljijo na umetni inteligenci, že vključili v različne sfere svojega delovanja. Kljub priložnostim, ki jih uporaba sistemov umetne inteligence prinaša v policijskih postopkih, pa ti sistemi pomembno vplivajo tudi na številne človekove pravice in temeljne svoboščine ter procesnopravna jamstva v kazenskem postopku. Ker gre za relativno mlado tehnologijo v razvoju, v svetu na globalni ravni še ni sprejete enotne definicije sistemov umetne inteligence, prav tako pa tudi obstoječi regulativni okvir ne zadosti potrebam za varno in pravično uporabo teh sistemov. Zaradi specifike delovanja, ki je večini posameznikov nepoznana in nedoumljiva, številnih odprtih možnosti uporabe sistemov umetne inteligence v policijskih postopkih in čezmejnih vplivov uporabe sistemov umetne inteligence, je zato nujno, da mednarodna skupnost enotno pristopi k oblikovanju enotne definicije sistemov umetne inteligence in sprejetju ustreznega regulativnega okvira, ki bo zagotovil spoštovanje mednarodno in ustavno priznanih človekovih pravic. Keywords: umetna inteligenca, človekove pravice, napovedno policijsko delo, prepoznavanje obraza, prepoznavanje registrskih tablic, zasebnost, diskriminacija Published in DKUM: 19.10.2022; Views: 168; Downloads: 42
Full text (1,39 MB) |
3. Aplikacija za pregledovanje in podpisovanje slikovnih dokumentov PDF s pomočjo optičnega prepoznavanja besedila : diplomsko deloIgor Kepe, 2022, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu smo razvili aplikacijo, ki bo pohitrila in olajšala podpisovanje dokumentov PDF. Implementirana je v programskem jeziku Python, optično prepoznavanje besedila pa je izvedeno z uporabo odprtokodne knjižnice Tesseract. Aplikacija je namenjena podpisovanju dokumentov PDF s slikovnimi in certificiranimi digitalnimi podpisi ter prepoznavanju besedila iz slik in slikovnih dokumentov PDF. Poleg tega nam lahko služi tudi kot enostavni urejevalnik besedila. V veliko pomoč je aplikacija lahko študentom ter vsem, ki se pri delu srečujejo z digitalizacijo ali arhiviranjem dokumentov. Prav tako vsem tistim, ki potrebujejo prepoznavo besedila natisnjenih ali skeniranih dokumentov. Keywords: Optično prepoznavanje znakov, Tesseract OCR, digitalni podpis, Python, dokument PDF Published in DKUM: 17.10.2022; Views: 92; Downloads: 21
Full text (2,57 MB) |
4. Procesiranje podatkov tof kamere o3d303 za robotsko manipulacijo objektovPrimož Kobale, 2022, undergraduate thesis Abstract: Vse več sodobnih industrijskih procesov zahteva strojni vid za lažjo avtomatizacijo procesov. V zadnjem času so se na trgu pojavile 3D Tof kamere, ki omogočajo opis prostora v treh dimenzijah. Za razliko od klasičnih 2D kamer imajo dodatno dimenzijo(globino), in so bistveno cenejše od drugih tehnologij zajemanja 3D prostora. V diplomskem delu je predstavljena teorija delovanja ToF kamer in ToF kamera O3D303 proizvajalca IFM electronics. Opisan je razvoj aplikacije, napisan v programskem okolju Matlab. Uporabili smo vnaprej znane rutine iskanja kvadrom podobnim oblikam v oblaku točk s pomočjo funkcij iz Matlabove knjižnice Computer Vison Toolbox. Na koncu je predstavljena analiza rezultatov in uporabnost aplikacije v simulacijskem okolju Keywords: Oblak točk, 3D ToF kamera, O3D303, Matlab, prepoznavanje objektov Published in DKUM: 14.09.2022; Views: 178; Downloads: 37
Full text (4,18 MB) |
5. Prepoznavanje in senzorično vrednotenje posameznih vrst meduKarin Glazer, 2022, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu smo se osredotočili na problem prepoznavanja različnih vrst medu in senzoričnih lastnosti posameznih vrst medu. V okviru poskusa smo v oktobru 2020 izvedli senzorično ocenjevanje medu po hedonski lestvici. Pri tem smo vključili naslednje vrste medu: lipov, cvetlični, hojev in kostanjev. Vrste medu smo izbrali glede na raznolikost njihovih senzoričnih lastnosti. Zanimalo nas je, kako bo pri pokuševalcih potekala prepoznava medu in kakšno vlogo bosta pri oceni všečnosti posameznih lastnosti medu imela spol in starost pokuševalca. Rezultati so pokazali, da so bili mlajši pokuševalci (stari od 21 do 40 let) uspešnejši pri prepoznavanju vrste medu. Prav tako je imela starost pokuševalcev vpliv na oceno všečnost bistrosti, konsistence in pookusa medu, medtem ko na barvo, vonj, okus in skupni vtis medu ni imela vpliva. Pokazalo se je, da spol pokuševalcev ni vplival na všečnost posameznih parametrov. Rezultati so pokazali, da je največ najnižjih ocen prejel hojev med, kar lahko povežemo z njegovimi posebnostmi, kot sta npr. smolnat okus in pookus po zeliščih, kar očitno našim pokuševalcem ni ustrezalo. Največ najvišjih ocen pa je prejel kostanjev med, ki je rjavordečkaste barve, z izrazitim, nekoliko grenkim okusom in pookusom. Pri oceni skupnega vtisa razlik med vzorci nismo potrdili. Keywords: med, prepoznavanje, senzorične lastnosti, pokuševalec Published in DKUM: 20.07.2022; Views: 290; Downloads: 63
Full text (848,17 KB) |
6. Vloga pediatrov pri prepoznavi nasilja nad otroki : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Informacijska varnostNika Košir, 2022, undergraduate thesis Abstract: Nasilje nad otroki je nedopustno ravnanje, ki otroka zaznamuje za vse življenje. Otroci so še posebej ranljivi, ker se ne zmorejo braniti sami. Najpogosteje se nasilje dogaja znotraj družine, kar posledično pomeni, da okolje, ki naj bi bilo najvarnejše za otroka, predstavlja resno grožnjo njegovemu zdravju. Zato je pomembno, da vsi sistemi, kot so šola, zdravstvo in drugi, otroku pomagajo zagotoviti varnost. Od zaposlenih v zdravstvu se pričakuje visok angažma pri odzivanju in tudi preprečevanju nasilja v družini. Še posebej to velja v primeru nasilja nad otroki, kjer so kot ključni akterji prepoznani zaposleni v pediatriji, kar je jasno iz narave njihovega dela.
V diplomskem delu smo raziskovali, ali zaposleni v pediatriji prepoznajo pomembnost te vloge. V teoretičnem delu smo pojasnili osnovne pojme, vrste nasilja in posledice nasilja nad otroki. Podrobneje smo opisali vlogo zdravstvenih delavcev pri prepoznavi žrtve nasilja v družini in potek zdravstvene obravnave otroka ob sumu na nasilje. Za namen empiričnega dela je bila narejena raziskava med zaposlenimi na Pediatrični kliniki v Ljubljani. Izvedena sta bila spletno anketiranje (n = 54) in en krajši polstrukturiran intervju. Rezultati anketnega vprašalnika so prikazani in interpretirani s pomočjo programov SPSS in Microsoft Excel.
Med 46 anketiranci, ki so odgovorili na vprašanje, ali so med svojim delom že obravnavali žrtev nasilja, jih je bilo 13 brez takšnih izkušenj. Anketirani so se prepoznali kot pomembni akterji za prepoznavo otrok kot žrtev nasilja. Iz kliničnih znakov uspe 21 od 33 anketirancev občasno in 11 od 33 anketirancev pogosteje prepoznati, da je pacient žrtev nasilja v družini. Toda vseeno med anketiranimi zaposlenimi na Pediatrični kliniki v Ljubljani obstaja zavedanje, da so premalo ozaveščeni glede prepoznave nasilja v družini in da niso dovolj usposobljeni za prepoznavo tovrstnega nasilja. Poleg tega jim pri tem največjo oviro predstavlja pomanjkanje sodelovanja z ostalimi institucijami, ko se nasilje odkrije. To izpostavljamo kot ključne elemente, ki jih bo treba nasloviti v prihodnosti. Keywords: prepoznavanje nasilja, obravnavanje nasilja, diplomske naloge Published in DKUM: 30.06.2022; Views: 414; Downloads: 117
Full text (1,35 MB) |
7. Kompetence strokovnih delavcev vrtca za prepoznavanje žrtev psihičnega nasilja med predšolskimi otroki : diplomsko deloMaja Ros, 2021, undergraduate thesis Abstract: Diplomska naloga z naslovom Kompetence strokovnih delavcev vrtca za prepoznavanje žrtev psihičnega nasilja med predšolskimi otroki je sestavljena iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu smo pojasnili oblike nasilja, podrobneje pa smo opredelili psihično in medvrstniško nasilje ter nasilje med odraslim in otrokom. Dotaknili smo se tudi vzrokov in posledic nasilja ter kompetenc za prepoznavanje in soočanje s psihičnim nasiljem, ki bi jih strokovni delavci morali imeti. V empiričnim delu smo predstavili rezultate raziskave, ki smo jo izvedli z anketiranjem. Anketni vprašalnik je izpolnilo 143 strokovnih delavcev vrtca. Dobljene rezultate smo natančno analizirali, pri čemer smo si pomagali s programom SPSS. Naš namen je bil, da na podlagi zastavljenih hipotez preučimo kompetence anketirancev ob zaznavi (psihičnega) nasilja nad otrokom glede na njihovo delovno mesto in delovno dobo. Preučiti smo želeli tudi pogostost psihičnega nasilja glede na starost in spol otroka ter ugotavljati, kdo izvaja to obliko nasilja.
Ugotovili smo, da je najpogostejša oblika nasilja v vrtcu psihično nasilje. Ta oblika nasilja terja veliko žrtev, predvsem dečke. Psihično nasilje v največji meri izvajajo starši. Vrtci bi morali imeti organizirane različne preventivne programe za preprečevanje nasilja v vrtcih, a se v praksi to ne pojavlja povsod. Anketa je pokazala, da imajo vzgojitelji in njihovi pomočniki z 20-letno delovno dobo več izkušenj s psihičnim nasiljem kot svetovalni delavci z enako let delovne dobe. V sklepu diplomske naloge smo podrobneje ovrednotili hipoteze in jih obrazložili. Keywords: kompetence strokovnih delavcev, nasilje, otroci, prepoznavanje in soočanje s psihičnim nasiljem, psihično nasilje. Published in DKUM: 13.12.2021; Views: 372; Downloads: 78
Full text (1,88 MB) |
8. Prepoznavanje matematike na fotografijah v predšolskem obdobju : diplomsko deloKatarina Fužir, 2021, undergraduate thesis Abstract: V teoretičnem delu diplomskega dela smo predstavili področje matematike, matematiko v vrtcu, povezavo med matematiko in jezikom, nekaj besed smo namenili tudi matematičnim vsebinam v predšolskem obdobju. V empiričnem delu smo predstavili raziskavo o prepoznavanju matematike na fotografijah pri predšolskih otrocih. Za pridobivanje podatkov smo uporabili polstrukturiran intervju z vsakim otrokom posebej. Zanimalo nas je, ali otroci na fotografijah iz različnih področij prepoznavajo matematiko, kako občutijo matematiko na fotografijah in ali obstajajo razlike v prepoznavanju matematike na fotografijah med dečki in deklicami. V interpretaciji rezultatov smo podrobneje analizirali vsako fotografijo in ob koncu naredili primerjavo med vsemi fotografijami in primerjavo prepoznavanja med spoloma. Ugotovili smo, da so otroci matematiko na fotografijah dobro prepoznavali, najbolje pri fotografijah, vzetih iz družbenega okolja. Matematiko na fotografijah so otroci največkrat povezovali s področjem aritmetike, geometrije in merjenja. Pri večini fotografij razlik v prepoznavanju matematike med deklicami in dečki ni bilo zaznati. Keywords: zgodnje učenje matematike, predšolska vzgoja, prepoznavanje matematike, uporaba fotografij Published in DKUM: 16.11.2021; Views: 380; Downloads: 43
Full text (1,69 MB) |
9. Učiteljevo prepoznavanje anksioznih učencev na razredni stopnji : magistrsko deloAndreja Turičnik, 2021, master's thesis Abstract: Vedno bolj se brez tabujev govori o različnih motnjah anksioznosti. Kot učitelji se moramo zavedati, da anksioznosti ne občutijo samo odrasli, ampak tudi otroci. Starši, zaradi vse bolj stresnega načina življenja, slednjega prenašajo tudi na otroke. Pri tem lahko otroci občutijo velik pritisk in tesnobo.
V teoretičnem delu smo pregledali dela in raziskave različnih slovenskih in tujih avtorjev, ki so pisali o anksioznih motnjah, prepoznavanju teh ter tehnikah, s katerimi lahko učitelji in starši pomagajo otrokom premagovati anksioznost.
V empiričnem delu smo s pomočjo spletnega vprašalnika želeli ugotoviti, kakšne poglede imajo na anksioznost učitelji razrednega pouka in kako jo pri svojih učencih prepoznavajo. V raziskavo je bilo vključenih 116 anketirancev, ki so bili del priložnostnega vzorca, saj smo anketo objavili v spletnem okolju 1ka. Ugotovili smo, da učitelji na splošno dobro poznajo znake anksioznosti in jih pri svojih učencih tudi prepoznajo. Ugotovili smo tudi, da so učitelji, ki so na začetku kariere, praviloma prepoznali več znakov anksioznosti kot učitelji z daljšo delovno dobo. Okolje, v katerem učitelji poučujejo, ni povezano s prepoznavanjem znakov anksioznosti pri učencih. Kot najpogostejši znak anksioznosti so anketiranci navedli težave z zbranostjo. V nasprotju z našimi hipotezami pa so udeleženci večinoma odgovorili, da se anksioznost pojavlja v manjši meri. Kar pomeni, da anksioznost v šoli ni tako pogosta, kot smo predvidevali, ali pa je učitelji ne prepoznavajo v tolikšni meri. S pomočjo vprašalnika smo ugotovili, da učitelji uporabljajo dodatne prilagodite pri poučevanju anksioznih učencev. Pri tem je najpogosteje navedena metoda ta, da se nameni več časa preverjanju znanja. Izvedeli smo tudi, da si učitelji želijo dodatnih usposabljanj na področju poučevanja anksioznih učencev. Dejstvo je spodbudno, saj so s tem učitelji pokazali, da se problematike zavedajo in se na tem področju želijo tudi dodatno izpopolniti. Keywords: Anksioznost, razredna stopnja, prepoznavanje anksioznosti. Published in DKUM: 15.11.2021; Views: 407; Downloads: 66
Full text (1,04 MB) |
10. Prepoznavanje objektov iz satelitskih slik z metodami globokega učenja na vgrajeni napravi : diplomsko deloMartin Domajnko, 2021, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu rešujemo problem prepoznavanja prometa iz satelitskih slik. Cilj je bil uporabiti metode globokega učenja, pognati modele na izbranih vgrajenih napravah in doseči povprečno natančnost vsaj 75 % pri hitrosti izvajanja 5 sličic na sekundo. Za eksperiment uporabimo modela Faster R-CNN in SSD iz knjižnic Detectron2 ter TensorFlow Object Detection API. Fazi učenja in testiranja izvedemo na satelitskih slikah baze podatkov xView, katere predhodno razdelimo na učno in testno množico. Na učni množici izvedemo tudi bogatenje slik. Naučene modele preizkusimo na grafičnih karticah Nvidia GeForce GTX 970 ter Nvidia Titan X Pascal, na procesorju Intel Core i7-4790 in na vgrajenih napravah Intel Neural Compute Stick 2 ter Nvidia Jetson TX2. Preizkuse izvedemo s pomočjo skript napisanih v programskem jeziku Python3. Te izvozijo modele v posebno zamrznjeno stanje, jih optimizirajo za izvajanje na izbrani napravi in izmerijo njegovo hitrost ter natančnost. Najvišjo povprečno natančnost 37,33 % dosežemo z modelom Faster R-CNN iz knjižnice Detectron2. Z modelom SSD iz knjižnice TensorFlow Object Detection API na grafični kartici Nvidia GeForce GTX 970 dosežemo povprečno hitrost izvajanja 84,5 sličic na sekundo. Demonstrirana rešitev v diplomskem delu je primerna za izvajanje na vgrajenih napravah, a žal ni dovolj natančna. Za doseganje boljših rezultatov moramo našo rešitev izvajati na hitrejši strojni opremi, ki podpira večje ter s tem natančnejše modele. Keywords: strojno učenje, globoko učenje, vgrajene naprave, prepoznavanje objektov, satelitske slike, računalniški vid Published in DKUM: 18.10.2021; Views: 424; Downloads: 60
Full text (34,13 MB) |