1. Spoznavanje vremenskih pojavov skozi lutkovno-gledališke dejavnosti : diplomsko deloNastja Slemnik, 2022, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo z naslovom Spoznavanje vremenskih pojavov skozi lutkovno-gledališke dejavnosti je sestavljeno iz teoretičnega in praktičnega dela. V teoretičnem delu smo predstavili, kaj je lutka, ter opisali vrste lutk, ki smo jih uporabili v praktičnem delu. Poudarili smo tudi pomen Kurikuluma za vrtec ter opisali možnosti povezovanja lutk z naravo. Opisali smo vlogo vzgojitelja v lutkovnem procesu in gledaliških dejavnostih ter vlogo otroka v lutkovnem procesu. Predstavili smo pomen zgodnjega srečanja z lutko, in sicer pomen lutke pri razvoju otroka, oblikovanju socialnih veščin ter razvoju domišljije, komunikacije in ustvarjalnosti. Na področju narava smo raziskovali vremenske pojave, ki smo jih v teoretičnem delu tudi opisali. Osredotočili smo se na dež, sneg, oblak, točo, mavrico ter veter in jih otrokom v praksi tudi predstavili.
V praktičnem delu smo v več pripravah spoznavali vremenske pojave skozi lutkovno-gledališke dejavnosti. Namen projekta je bil, da otroci na zabaven in sodoben način uresničujejo vzgojno-izobraževalne cilje. Projekt smo izvedli v vrtcu pri Osnovni šoli Muta, v skupini otrok, starih od 3 do 5 let. Z različnimi lutkovnimi tehnikami, kot so ročna lutka, mimična lutka, lutka na palici, senčna lutka in ploska lutka, z gledališkimi predstavami in vremensko karto so otroci usvajali pojme vremenskih pojavov in se seznanjali z njihovim nastankom. Projekt smo zaključili s preverjanjem pridobljenega znanja o vremenskih pojavih skozi lutkovno-gledališke dejavnosti. Keywords: lutke, narava, vremenski pojavi, lutkovne predstave, gledališke predstave, predšolski otrok Published in DKUM: 23.11.2022; Views: 742; Downloads: 141 Full text (5,83 MB) |
2. Slovenski naslov: pentomino kot didaktični pripomoček na razredni stopnji : magistrsko deloAnja Sever, 2022, master's thesis Abstract: V magistrskem delu se ukvarjamo z didaktičnim pripomočkom pentomino, njegovimi razsežnostmi uporabe in učinkovito vpeljavo v učni proces pri poučevanju matematike na razredni stopnji. V ta namen smo pregledali obstoječo domačo in tujo znanstveno in strokovno literaturo ter s pomočjo kritične mase literature potrdili uspešnost uporabe pentomina pri razvoju prostorskih sposobnosti, geometrijskega mišljenja in razumevanju odnosa med obsegom in ploščino. Tako uporaba fizičnega kot tudi pentomina v digitalni obliki potrjuje pozitivni vpliv na razvoj matematičnih kompetenc. Oblikovali smo gradiva za učitelje, ki vsebujejo osmišljeno uporabo pentominov skozi aktivnosti in igre za vse teme v učnem načrtu matematike na razredni stopnji (algebra – razvoj številskih predstav, aritmetika – razvoj računskih operacij, geometrija, merjenje, podatki). Keywords: pentomino, didaktični pripomoček, prostorske sposobnosti, geometrija, merjenje, številske predstave, računske operacije Published in DKUM: 19.05.2022; Views: 719; Downloads: 70 Full text (4,20 MB) |
3. Priprava in izvedba lutkovne predstave strokovnih delavk za otrokeAlja Macuh, Špela Maicen, 2020, undergraduate thesis Abstract: V teoretičnem delu naše diplomske naloge so predstavljena teoretična izhodišča in opis projekta priprave lutkovne predstave, ki lahko služi za primer, kako lahko strokovni delavci/delavke v vrtcu, pripravijo lutkovno predstavo.
V praktičnem delu je najprej predstavljen koncept projektnega dela, izvedenega v Vrtcu Cirkulane. Projekt je oblikovan po dnevih in v trajanju 10. dni. Zasnovan je bil vse od izbire teksta, vrste lutk, izdelave lutk, scene, vaj in izvedbe ter kotičkov, ki sledijo po končani lutkovni predstavi. Izbrana je bila predstava z naslovom Miška želi prijatelja, avtorice Nine Mav Hrovat. Uporabljene so bile ročne lutke. Izbrani so bili otroci 4-5 leta starosti. Opisano je načrtovanje in priprava ter izbira vseh potrebnih elementov za lutkovno predstavo. Glavni cilj je bil usmerjen k vzgojiteljem in pomočnikom, približati jim in jih pritegniti k lutkovnemu področju, spodbuditi k ustvarjanju in izražanju skozi lutkovno gledališče. Hkrati je cilj tudi otrokom približati lutkovno umetnost, negovanje in spodbudo čustvenega doživljanja ob ogledu predstave, ob tem tudi razvijanje domišljije ter razvoj socialno-interakcijskih spretnosti. Izbrana je bila deskriptivna metoda raziskovanja in uporaba primarnih virov.
Zasnova projekta, ki je predstavljen v diplomski nalogi, lahko vzgojiteljem služi kot primer, kako lahko vzgojitelji v vrtcu pripravijo lutkovno predstavo za otroke. Keywords: lutke v vrtcu, lutkovna predstava, izvedba lutkovne predstave, projekt v vrtcu Published in DKUM: 13.08.2020; Views: 1171; Downloads: 184 Full text (1,36 MB) |
4. Gledališče kot del književne vzgojeLaura Šadl, 2020, master's thesis Abstract: V magistrski nalogi smo raziskovali pomembnost sistematičnega razvijanja recepcijske zmožnosti gledališke predstave pri otrocih. Razvili smo didaktični model za razvijanje recepcijske zmožnosti gledališke predstave, s katerim smo usmerjali otrokovo pozornost v besedilne signale, ki jih vsebuje gledališka predstava, in sicer njene literarne in njene dramske elemente. Predvidevali smo, da bo tako sistematično razvijanje gledališke vzgoje privedlo do boljšega zaznavanja besedilnih signalov in do kakovostnejše interpretacije gledališke predstave.
V teoretičnem delu magistrskega dela smo predstavili estetiko recepcije, literarno recepcijo po posameznih obdobjih otrokovega razvoja in komunikacijski model književne vzgoje. Nato smo se osredotočili na gledališče, njegovo sestavo, obliko in zvrsti. Ob študiju domače in tuje literature smo predstavili dramatiko in gledališče v izobraževalnem procesu ter dramskogledališke dejavnosti v osnovnih šolah. Na koncu smo opredelili še pomen otroške gledališke predstave za otrokov razvoj in pravila obnašanja v gledališču.
V empiričnem delu naloge smo preverili uspešnost didaktičnega modela za razvijanje recepcijske zmožnosti gledališke predstave, in sicer smo interpretirali odgovore otrok na vprašanja o zaznavanju in razumevanju književnih oseb, književnega časa, književnega prostora in književnega dogajanja gledališke predstave. Primerjali smo odgovore otroka, ki je bil predhodno pripravljen na ogled gledališke predstave s pomočjo didaktičnega modela za razvijanje recepcijske zmožnosti gledališke predstave, in otroka, ki ni bil predhodno pripravljen na ogled gledališke predstave, ter med njima iskali razlike. Potrdili smo zastavljene hipoteze ter odprli možnosti za nadaljnje raziskovanje na tem področju. Keywords: gledališče, književna vzgoja, gledališka vzgoja, recepcija gledališke predstave, dramski in literarni elementi. Published in DKUM: 13.08.2020; Views: 1131; Downloads: 107 Full text (1,26 MB) |
5. Doživljanje staršev otrok, obolelih za rakom: socialne predstave o bolezniIves Zemljarič, 2020, master's thesis Abstract: Kadar za rakom zboli otrok ali mladostnik, je bolezen še posebej obremenjujoča za starša; negotovost glede uspeha zdravljenja pa vztraja še leta po diagnozi. Dosedanje raziskave na tem področju se večinoma osredotočajo na posameznika ali družino, medtem ko zanemarjajo socialno-psihološki vidik, kot so socialne predstave o bolezni in nekatera druga z zdravljenjem povezana prepričanja. Namen magistrskega dela je raziskati, kako je izkušnja zdravljenja raka oblikovala predstavo staršev obolelih otrok o bolezni ter kako je oblikovala doživljanje sebe in vsakdanje funkcioniranje po koncu zdravljenja. Cilj raziskave je dobiti vpogled v doživljanje bolezni in tako razumeti, kako se starši z njo soočajo. Izbrali smo kvalitativni pristop, in sicer metodo interpretativne fenomenološke analize, ki analizo usmerja k celostnemu razumevanju doživete izkušnje. Napravili smo 10 polstrukturiranih intervjujev s starši, katerih otroci so se v mladostništvu zdravili zaradi raka. Po koncu kodiranja smo opredelili 76 kod, ki smo jih razvrstili v 12 kategorij, in opredelili štiri nadredne teme: Bolezen rak kot grožnja, Boj za preživetje, Opora starša pri obvladovanju bolezni in Sprememba kot proces, ki smo jih na koncu integrirali s preteklimi spoznanji. Predvidevamo, da bomo s celostnim razumevanjem izkušnje staršev za rakom obolelih otrok prispevali k oblikovanju ustreznih preventivnih ukrepov za ohranjanje psihičnega blagostanja tudi več let po koncu zdravljenja. Keywords: starši, rak pri otrocih in mladostnikih, socialne predstave o bolezni, interpretativna fenomenološka analiza, polstrukturirani intervju Published in DKUM: 19.02.2020; Views: 1449; Downloads: 434 Full text (2,18 MB) |
6. Lutkovna predstava za otrokeKatja Brezovšek, 2019, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo z naslovom Lutkovna predstava za otroke na podlagi strokovne literature, knjig, člankov in internetnih virov preučuje teoretične osnove lutke in lutkovne predstave ter njenega poteka. Lutke vključujejo in povezuje veliko področij.
Diplomsko delo je teoretično. Delo obravnava lutke, lutkovno predstavo in njen potek, kar otroci spoznajo že v predšolskem obdobju. Z lutko se otroci počutijo varne in tako lahko postane njihova vsakodnevna prijateljica. Z njo lahko dosežejo ali odkrijejo nekaj novega ali pa obnovijo nekaj že znanega. Lutka jih popelje v svet domišljije in tako lahko z njo veliko lažje dosežejo zastavljene cilje. Pravljični liki pa se prek pesmi, barv, gibanja in besede približajo otroku in tako prenašajo pomembne življenjske vsebine. Z lutko vzgojitelji ali lutkovni igralci nastopajo pred otroki v vrtcu, v gledališču ali kjer koli, kjer si pripravijo oder za lutkovno predstavo. Predstave so otrokom prirejene glede na njihovo starostno obdobje in njihova dojemanja sveta, lutke. Za začetek in navdih pa si je mogoče ogledati kakšno lutkovno predstavo v samem lutkovnem gledališču. Najprej se je treba lotiti teme in besedila, kasneje pa izdelave lutk, scene, glasbe, osvetljave, ki se seveda vežejo na temo lutkovne predstave. Za nastanek le-te sta potrebna skrbno načrtovanje in priprava, da ob izvedbi predstave gledalcu pusti pozitiven vtis, vznemirjenje in ustvarjalnost. Keywords: Otrok, lutke, lutkovne tehnike, lutkovna predstava, gledališče, nastanek lutkovne predstave Published in DKUM: 21.05.2019; Views: 2038; Downloads: 222 Full text (1,36 MB) |
7. Predstave o mikroorganizmihAnja Puhmeister Jug, 2019, master's thesis Abstract: Ljudje lahko imajo težave s predstavami o objektih in procesih in pogosta situacija pri pouku je, da otroci sami ne morejo ustvariti pravilne predstave o objektih poučevanja, še posebej če ti temeljijo zgolj na verbalnih opisih. Zato je učiteljeva pomoč v tvorjenju predstav, ki mora izkoristiti vse možnosti, ki jih nudi tradicionalna in sodobna tehnologija, neprecenljiva.
Najbolj težavni za vzpostavljanje predstav so objekti in procesi s katerimi učenci nimajo neposrednih izkušenj ali so izven območja neposrednih zaznav, ki jih omogočajo čutila, kar velja za večino mikroorganizmov. Mikroorganizmi so pomemben dejavnik za potek življenja na Zemlji ter posredno ali neposredno vplivajo na številne vidike človeških življenj in dejavnosti. Med pomembnejšimi negativnimi vplivi je njihov vpliv na zdravje, kvarjenje hrane in uničevanje dobrin, med pozitivnimi pa bi lahko navedli njihov pomen kot simbiotskih organizmov v prebavilih ali na koži ter v povezavi z biotehnološkimi procesi. Ker so vseprisotni in vplivajo na dobre in slabe procese v naravi, je njihova obravnava sestavni del šolskih kurikulov ter neformalnih poti do znanja.
Namen magistrskega dela je bil ugotoviti poznavanje mikroorganizmov in predstave o njih pri ljudeh vseh starostnih skupin. Keywords: mikroorganizem, vizualizacija, predstave Published in DKUM: 04.04.2019; Views: 1190; Downloads: 97 Full text (1,54 MB) |
8. Priprava lutkovnega projekta z otroki starimi od 4 do 6 letAna Čujež, 2018, undergraduate thesis Abstract: Naše diplomsko delo predstavlja pripravo lutkovnega projekta s predšolskimi otroki. V teoretičnem delu smo predstavlili, kaj je lutkovno gledlišče, vse o lutki, ki v njem nastopa, ter o različnih lutkovnih tehnikah. Popeljala nas je skozi komponente, ki so sestavni del predstave. Pojasnili smo, kako se je treba lotiti predstave, kaj vse moramo pred tem vedeti, iz katerih delov predstava sestoji, kaj je ključno za začetek in katera tema je najbolj primerna za predstavo, ki jo pripravljamo z otroki. Pojasnili smo tudi, kako izbrati tekst in kako ga sami z otroki napisati. Kako otroci izdelujejo lutke, kostume, sceno, rekvizite, glasbo in kako vadijo za predstavo. Osredotočili smo se tudi na potek posamezih vaj. Med drugim smo se ustavili tudi pri tem, kakšen vpliv ima gledališče na otroke in kakšna sta naša vpliv in vloga pri samem nastajanju predstave ter spoznavanju otrok z gledališčem ter lutkami.
V praktičnem delu je predstavljeno, kako je nastajala naša avtorska lutkovno gledališka predstava z otroki. Otroke je skozi ves postopek nastajanja spremljala lutka klovn Eko, ki se je izkazala za nevrjetno motivacijsko in spodbudno sredstvo. Zaključili smo z uspešno uprizoritvijo predstave. Keywords: lutka, lutkovna predstava, priprava predstave, otroci, vrtec, gledališče za otroke Published in DKUM: 03.12.2018; Views: 1467; Downloads: 295 Full text (44,01 MB) |
9. PRIPRAVA LUTKOVNE PREDSTAVE ZA OTROKEKarin Cigler, 2016, undergraduate thesis Abstract: Namen diplomske naloge z naslovom priprava lutkovne predstave za otroke, je bil raziskati kako pripraviti lutkovno predstavo za otroke. V teoretičnem delu smo na kratko opisali kaj lutka in lutkovnost sploh pomeni in nekaj o zgodovini lutkarstva na Slovenskem. Bolj smo se osredotočili na metode uporabe lutke v vrtcu, katere lutkovne tehnike poznamo in nekaj nasploh o gledališkem prostoru. Največ pozornosti pa smo posvetili sami pripravi lutkovne predstave in katere komponente so za dobro predstavo tudi pomembne ter kako pomembno je, da predstavo prilagodimo starostni stopnji otrok.
Kot smo opisovali v teoretičnem delu, smo tudi v empiričnem delu želeli pridobiti podatke o tem ali in kako strokovni delavci pripravijo lutkovno predstavo za otroke. Uporabili smo deskriptivno metodo raziskovanja. Podatke smo pridobili s kvantitativno tehniko in sicer z anketo, ki je bila sestavljena iz vprašanj zaprtega tipa. Rezultati so pokazali, da anketiranci uprizoritve pripravijo večkrat na leto in sicer najpogosteje ob pomembnih dogodkih. Vse sodelujejo vzgojiteljice med seboj. Najpogosteje pripravljajo lutkovne predstave za otroke prvega in drugega starostnega obdobja, nanjo pa se po večini pripravljajo več kot en teden. Najpogosteje uprizarjajo priredbe pravljic, izberejo ročne lutke, jih izdelajo z metodo lepljenja in šivanja in sicer iz tekstila. V uvodu uporabijo pripovedovalca, na koncu pa glasbo, ki je najpogosteje posneta. Tekst izvajajo lutke same, za konec pa izvedejo likovne dejavnosti. Keywords: Lutka, otrok, lutkarji, lutkovna predstava, priprava lutkovne predstave Published in DKUM: 20.12.2016; Views: 2247; Downloads: 293 Full text (1,38 MB) |
10. ZASNOVA SPLETNEGA PORTALA FILMSKIH PREDSTAVRenato Galinec, 2016, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo obravnava zasnovo spletne strani oziroma spletnega portala za upravljanje kina in filmskih predstav. Vse skupaj temelji na dobrih smernicah in principih snovanja spletnih strani, ki so tudi na kratko opisani. Prav tako so na kratko opisane tehnologije, uporabljene pri sami izdelavi spletne strani. V diplomskem delu so opisane naslednje funkcionalnosti in cilji: registracija in prijava novih uporabnikov, razpoložljiva administrativna nadzorna plošča, kjer se lahko dodajajo nove kino predstavitve, in možnost lastnega ustvarjanja kino dvoran. Samim uporabnikom spletnega portala je omogočen prikaz sporeda, kjer si lahko rezervirajo sedeže ter komentirajo filme. Za vsem tem stoji ustrezna podatkovna baza Keywords: zasnova, filmske predstave, kino, PHP, MySQL Published in DKUM: 30.11.2016; Views: 2019; Downloads: 154 Full text (1,35 MB) |