1. Analiza obstoječih aktivnosti trajnostne mobilnosti v vrtcih občine Žalec in predlogi za njihov razvoj : diplomsko deloMatevž Starič, 2025, undergraduate thesis Abstract: V diplomski nalogi so bile analizirane obstoječe aktivnosti trajnostne mobilnosti v 12 enotah Vrtcev Občine Žalec z namenom sistematičnega pregleda stanja in oblikovanja podlag za nadaljnji razvoj programov. Uporabljena je bila kombinacija kvantitativnih in kvalitativnih metod, izveden je bil anketni vprašalnik za frekvenco, raznolikost aktivnosti
in poglobljene odzive zaposlenih. Analiza je pokazala, da so najpogostejši ukrepi sprehodi, hoja v vrtec, izvedba kolesarskih dni ter prometnih poligonov in ustvarjalnih delavnic. Poudarek je na prometni varnosti, nekoliko manj pa na sistematičnih okoljskih vidikih. Najuspešnejše enote se odlikujejo po integraciji raznolikih aktivnosti, sodelovanju
s starši in zunanjimi akterji, izzivi ostajajo logistične omejitve, časovna stiska ter oddaljenost enot za nekatere družine.
Predlogi vključujejo okrepitev kolesarskih aktivnosti, modularne učne enote, večje vključevanje staršev, sodelovanje z lokalnimi skupnostmi in izmenjavo dobrih praks.
Ključen je razvoj inovativnih programov, prilagojenih starosti otrok in letnemu času. Raziskava poudarja potrebo po večji sistematičnosti ter skupnostnem pristopu in ponuja podlago za razvoj strategije trajnostne mobilnosti v zgodnjem otroštvu. Keywords: trajnostna mobilnost, predšolska vzgoja, prometna varnost, empirična
analiza Published in DKUM: 04.11.2025; Views: 0; Downloads: 3
Full text (1,97 MB) |
2. Razvoj tehniške ustvarjalnosti otrok skozi izdelavo praktičnih izdelkov iz tekstila v vrtcu : diplomsko deloLana Špes, 2025, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo, z naslovom »Razvoj tehniške ustvarjalnosti otrok skozi izdelavo praktičnih izdelkov iz tekstila v vrtcu«, sestavlja teoretični, empirični in praktični del. V teoretičnem delu so predstavljene razvojne značilnosti otrok, didaktična izhodišča tehniške vzgoje in tehnično-tehnološke vsebine.
V empiričnem delu je bila uporabljena kvantitativno-kvalitativna raziskovalna metoda, z uporabo vprašalnika za otroke. Vzorec je obsegal 20 otrok, starih 4–5 let, iz Vrtca Rogoza – Sonček. Rezultati so pokazali nizko poznavanje tekstilnih materialov in orodij, a hkrati visoko izražen interes za ustvarjanje.
Praktični del vključuje izvedbo petih tehniških dejavnosti z ocenjevanjem otrokovega dela in s samovrednotenjem. Ugotovljene so bile razlike v angažiranosti, samostojnosti, spretnostih, varnostnem ravnanju in težavnosti, neodvisno od predhodnega znanja ali spola. Dejavnosti so pri večini otrok spodbudile zanimanje, ustvarjalnost in ponos.
Rezultati prispevajo k boljšemu razumevanju otrokovega predhodnega znanja in interesa ter poudarjajo pomen raznolikih, varnih in razvojno ustreznih izzivov. Hkrati so vzgojiteljem ponujene konkretne smernice za tehniške dejavnosti v vrtcu. Keywords: predšolska vzgoja, tehniška vzgoja, tehniška ustvarjalnost, tekstil, praktični izdelki Published in DKUM: 30.09.2025; Views: 0; Downloads: 25
Full text (10,59 MB) |
3. Uporaba Cuisenairovih paličic v povezavi z merjenjem : diplomsko deloKaja Krajšek, 2025, undergraduate thesis Abstract: Namen diplomske naloge z naslovom Uporaba Cuisenairovih paličice v povezavi z merjenjem je bil poiskati in predstaviti možnosti uporabe tega didaktičnega sredstva za približevanje koncepta merjenja otrokom skozi različne matematične dejavnosti. V teoretičnem delu diplomske naloge so opredeljeni ključni pojmi, kot so merjenje, Cuisenairove paličice, predšolska vzgoja, matematika. Praktični del vključuje nabor izbranih dejavnosti merjenja z uporabo Cuisenairovih paličic ter podrobne evalvacije, ki temeljijo na načrtnem opazovanju otrok med izvedbo.
Ugotovitve kažejo, da so otroci pri izvajanju dejavnosti izkazali veliko zanimanje za sodelovanje in raziskovanje novih vsebin. Pri tem so se pogosto opirali na že pridobljene izkušnje ter jih nadgrajevali z novimi spoznanji. Nekatere dejavnosti so jim predstavljale večji izziv, medtem ko so druge izvajali z lahkoto. Ugotovitve potrjujejo, da so otroci ob ustrezno prilagojenem pristopu visoko motivirani in odprti za pridobivanje novega znanja, pri čemer jim uporaba Cuisenairovih paličic omogoča aktivno, izkustveno učenje in razvoj merilnih spretnosti. Keywords: predšolska vzgoja, matematika, Cuisenairove paličice, merjenje, dejavnosti v vrtcu Published in DKUM: 22.09.2025; Views: 0; Downloads: 20
Full text (889,96 KB) |
4. STEM v predšolskem obdobju : diplomsko deloGloria Horvat, 2025, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu smo obravnavali vključevanje STEM vsebin v predšolsko obdobje, na katerem je poudarek na medsebojni povezanosti vsebin s področja znanosti, tehnologije, inženirstva in matematike. V teoretičnem delu smo raziskali pomen STEM za celostni razvoj otroka, predstavili različne didaktične pristope k uvajanju teh vsebin in podrobneje opisali posamezna področja. Dotaknili smo se tudi aktualnih raziskav, ki se nanašajo na izvajanje STEM dejavnosti v zgodnjem otroštvu. V praktičnem delu smo v Vrtcu Navihanček pri OŠ Središče ob Dravi načrtovali in izvedli osem izbranih STEM dejavnosti. Osrednji cilj praktičnega dela je bil otrokom približati STEM skozi igro in raziskovanje ter spremljati njihovo sodelovanje, zanimanje in odzive ob izvajanju nalog. Na podlagi evalvacij smo ugotovili, da so otroci pokazali izrazito zanimanje za STEM dejavnosti. V dejavnostih so sodelovali zelo aktivno, z navdušenjem in radovednostjo, kar je pozitivno vplivalo na njihov proces učenja in raziskovanja. Keywords: STEM izobraževanje, predšolska vzgoja, učenje skozi igro, raziskovalne dejavnosti Published in DKUM: 19.09.2025; Views: 0; Downloads: 19
Full text (2,08 MB) |
5. Mnenja in stališča slovenskih in hrvaških vzgojiteljev o usposobljenosti za odkrivanje potencialno nadarjenih predšolskih otrokLjiljana Gomerčić, 2022, original scientific article Abstract: Namen raziskave je ugotoviti, ali obstajajo razlike v mnenjih in stališčih slovenskih in hrvaških vzgojiteljev o odkrivanju potencialno nadarjenih otrok ter pri samooceni kompetenc za tovrstno delo, v mnenjih in stališčih o pomenu izobrazbe in usposabljanja ter pri podpori svetovalne službe in staršev. V raziskavi je sodelovalo 542 anketirancev, in sicer 248 (45,8 %) vzgojiteljev iz Slovenije in 294 (54,2 %) iz Hrvaške. Rezultati raziskave kažejo, da obstajajo pri samooceni posameznih kompetenc statistično pomembne razlike med slovenskimi in hrvaškimi vzgojitelji. Keywords: potencialna nadarjenost, predšolski otrok, predšolska vzgoja, strokovna usposobljenost, vzgojitelji Published in DKUM: 24.07.2025; Views: 0; Downloads: 3
Full text (643,41 KB) This document has many files! More... |
6. Mnenje vzgojiteljic in vzgojiteljev o kompetentnosti za vodenje gibalnih dejavnosti predšolskih otrok, upoštevajoč lastno gibalno dejavnostMatej Plevnik, 2021, original scientific article Abstract: Namen raziskave je bil ugotoviti, ali je redna prostočasna gibalna dejavnost vzgojiteljic in vzgojiteljev (n = 177) povezana z njihovim subjektivnim vrednotenjem kompetenc za vodenje gibalnih dejavnosti predšolskih otrok. Za zbiranje podatkov o samoocenjeni gibalni dejavnosti in subjektivni oceni kompetenc za vodenje procesa gibalnih dejavnosti predšolskih otrok smo uporabili vprašalnik. Sklenemo lahko, da prostočasna gibalna dejavnost vzgojiteljic in vzgojiteljev predstavlja dejavnik njihove subjektivne zaznave kompetenc za vodenje gibalnih dejavnosti predšolskih otrok. Keywords: predšolska vzgoja, predšolski otroci, otroški vrtci, gibalni razvoj, gibalne dejavnosti, gibalna spretnost, vzgojitelji, strokovne kompetence Published in DKUM: 01.07.2025; Views: 0; Downloads: 7
Full text (332,69 KB) This document has many files! More... |
7. Prepoznavanje socialnih veščin pri glasbenih dejavnostih v skupini tri-in štiriletnih otrok v vrtcuKatarina Zadnik, Sara Smrekar, 2020, original scientific article Abstract: V slovenskem prostoru so bili pozitivni učinki glasbenih dejavnosti na socialni razvoj izkazani le kot sekundarni rezultati raziskav. V pričujoči študiji smo, na vzorcu desetih otrok, starih od 3. do 4. leta, ugotavljali razvoj socialnih veščin pri glasbenih dejavnostih v vrtcu. Ugotovili smo, da je v polletnem obdobju postopno naraščala pogostost vključevanja in aktivnega sodelovanja pri glasbenih dejavnostih, deljenja glasbil, medsebojnega sodelovanja in navezovanja stikov. Rezultati so pokazili, da so glasbene dejavnosti spodbudile porast pogostosti deljenja rekvizitov, (medsebojnega) sodelovanja in navezovanja stikov tudi pri drugih vrtčevskih dejavnostih. Keywords: predšolska vzgoja, predšolski otroci, otroški vrtci, kurikulum, glasbena vzgoja, socialne veščine, glasbene dejavnosti, navezovanje stikov, deljenje glasbil Published in DKUM: 26.06.2025; Views: 0; Downloads: 5
Full text (334,23 KB) This document has many files! More... |
8. Pojmovanja ustvarjalnosti in stališča do te pri sedanjih in bodočih vzgojiteljicah predšolskih otrokPetra Dolenc, Gaja Čehovin, 2020, original scientific article Abstract: Pojmovanja ustvarjalnosti pomembno determinirajo vzgojiteljeva ravnanja v pedagoški praksi. Z empirično raziskavo smo zato želeli preveriti, kakšna so prevladujoča razumevanja koncepta ustvarjalnosti pri sedanjih in bodočih vzgojiteljicah, kako opredeljujejo ustvarjalno mišljenje in vedenje otrok ter kako ocenjujejo pomen vrtca pri spodbujanju otrokove ustvarjalnosti. Za namene raziskave smo oblikovali večdelni vprašalnik, ki sta ga izpolnili skupini vzgojiteljic predšolskih otrok in študentk predšolske vzgoje. Večina udeleženk ima ustrezno teoretično znanje s področja ustvarjalnosti, kljub temu pa so se med skupinama pokazala manjša razhajanja, ki so lahko posledica nekaterih implicitnih prepričanj o ustvarjalnosti in zaznavanju lastne vloge pri podpiranju ustvarjalnega vedenja predšolskih otrok. Keywords: ustvarjalnost, predšolska vzgoja, implicitne teorije o ustvarjalnosti Published in DKUM: 26.06.2025; Views: 0; Downloads: 6
Full text (4,17 MB) This document has many files! More... |
9. Pogledi vzgojiteljev na poučevanje tujega jezika v vrtcu : diplomsko deloLara Glavič, 2025, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo obravnava stališča vzgojiteljev do poučevanja tujega jezika v predšolskem obdobju. Poudarek je na njihovih izkušnjah, pristopih, kompetencah in izzivih, s katerimi se srečujejo pri izvajanju teh dejavnosti. Teoretični del se osredotoča na pomen zgodnjega učenja tujega jezika, koristi večjezičnosti, kurikularne smernice ter vlogo vzgojiteljev kot jezikovnih modelov.
Empirični del temelji na kvalitativni raziskavi z delno strukturiranimi intervjuji petih vzgojiteljev iz severovzhodne Slovenije, ki poučujejo angleščino ali nemščino kot obogatitveno dejavnost v vrtcu. Ugotovitve naše raziskave kažejo, da vzgojitelji tuji jezik najpogosteje poučujejo skozi igro, pesmi, gibalne dejavnosti in pripovedovanje zgodb. Vzgojitelji poročajo o pozitivnih odzivih otrok in staršev na poučevanje angleščine kot tujega jezika, vendar pa hkrati izpostavljajo potrebo po večji strokovni podpori in dodatnem usposabljanju.
Rezultati raziskave kažejo, da vzgojitelji, vključeni v raziskavo, poučujejo tuji jezik v vrtcu kot obogatitveno dejavnost za otroke od 3 do 6 let. Poučevanje poteka v manjših skupinah in vključuje naravno učenje tujega jezika v vsakdanjih situacijah. Vzgojitelji, ki izvajajo poučevanje, so jezikoslovci, učitelji tujega jezika in poudarjajo pomen dodatnega strokovnega izpopolnjevanja. Anketiranci kot izziv poučevanja navajajo pomanjkanje učnih gradiv, financ in sistemske podpore. Pobude za izvajanje poučevanja tujega jezika v vrtcu pogosto prihajajo od vzgojiteljev in staršev; predlogi za izboljšave pa vključujejo večjo strokovno, materialno in zakonodajno podporo.
Rezultati raziskave bodo pripomogli k boljšemu razumevanju pristopov k poučevanju tujega jezika v predšolskem obdobju ter potencialnim izboljšavam izobraževanja vzgojiteljev na tem področju. Keywords: predšolska vzgoja, tuji jezik, večjezičnost, vzgojitelji, zgodnje učenje jezikov Published in DKUM: 20.06.2025; Views: 0; Downloads: 51
Full text (981,82 KB) |
10. Medpredmetno povezovanje gibanja in glasbe v zgodnjem obdobju otroštvaMiha Marinšek, Manja Šumer, Olga Denac, 2020, original scientific article Abstract: Namen raziskave je bil preučiti učinke eksperimentalnega programa, ki temelji na povezovanju področij gibanja in glasbe, na usvajanje temeljnih gibalnih spretnosti in na razvoj ritmičnega posluha. V raziskavi je sodelovalo 62 otrok, starih od 5 do 6 let. Rezultati so pokazali, da so otroci gibalno-glasbenega in gibalnega programa dosegli večji napredek v temeljnih gibalnih spretnostih in stopnji razvitosti ritmičnega posluha kot otroci kontrolne skupine. Ob upoštevanju načela horizontalne povezanosti različnih področij dejavnosti in različnih vidikov otrokovega razvoja in učenja se je eksperimentalni gibalnoglasbeni program pokazal kot učinkovitejši. Keywords: gibalne spretnosti, ritmični posluh, načelo horizontalne povezanosti, medpredmetno povezovanje gibanja in glasbe, eksperimentalni program, predšolska vzgoja, predšolski otroci, kurikulum, glasbena vzgoja, športna vzgoja Published in DKUM: 19.06.2025; Views: 0; Downloads: 36
Full text (1,52 MB) This document has many files! More... |