1. Pregledni in predvidljivi delovni pogoji z vidika veljavne zakonodaje in direktive EU 2019/1152 : magistrsko deloNina Kotnik, 2023, master's thesis Abstract: Hiter razvoj tehnologije, digitalizacija, novi načini organizacije dela, demografske spremembe ter gospodarska in finančna kriza so prispevale k spremembam delovnega okolja. Slednje je dodatno povečalo potrebo po preglednih in predvidljivih delovnih pogojih, ki zajemajo obsežen spekter vidikov, vključno z delovnim časom, odmori, fizičnimi in psihičnimi zahtevami na delovnem mestu, organizacijo dela, delovnimi aktivnostmi, delovnim okoljem, usposabljanjem, pogoji zaposlitve ter ravnovesjem med poklicnim in zasebnim življenjem.
V mednarodni in evropski ureditvi urejajo delavne pogoje predvsem konvencije in priporočila MOD, MPESKP, SDČP, ESL, MESL, Listina EU, direktive in sodna praksa SEU. V Republiki Sloveniji pa so delovni pogoji podrobno urejeni v ZDR-1 in ZVZD-1.
V magistrskem delu so obravnavani pregledni in predvidljivi delovni pogoji, ki so jasni in razumljivi, kar omogoča delavcem jasno razumevanje njihovega dela, odgovornosti, pravic, obveznosti in pričakovanj. Takšni delovni pogoji so bistvenega pomena za zagotavljanje visoke ravni zaposlovanja in socialne zaščite, zato njihovo izboljšanje predstavlja eno ključnih prioritet EU. Tako sta Evropski parlament in Svet 20. junija 2019 sprejela Direktivo 2019/1152 o preglednih in predvidljivih delovnih pogojev, ki je nasledila Direktivo 91/533/EGS z dne 14. oktobra 1991 o obveznosti delodajalca, da zaposlene obvesti o pogojih, ki se nanašajo na pogodbo o zaposlitvi ali delovno razmerje.
Direktiva 91/533/EGS je določala elemente delovnega razmerja, ki morajo biti delavcem pisno sporočeni, z namenom zagotavljanja ustrezne obveščenost ter zagotavljanja večje varstvo. Analiza uresničevanja Direktive 91/533/EGS je sčasoma pokazala, da le-ta ni več celovito ustrezna, saj ne zagotavlja zadostnega varstva za vse delavce, zato jo je nadomestila Direktiva o preglednih in predvidljivih delovnih pogojih, ki prinaša številne spremembe povezane z delovnimi pogoji, krepi preglednost in predvidljivost delovnih razmerij ter zagotavlja obsežnejše in posodobljene pravice za vse delavce v EU, vključno s tistimi v nestandardnih in novih oblikah dela, ki so bili doslej pogosto izključeni. Hkrati ohranja prožnost za prilagajanje spreminjajočemu se trgu dela.
Državam članicam EU se je 1. avgusta 2022 iztekel rok za sprejem predpisov za prilagoditev nacionalne zakonodaje direktivi. Kljub temu, da slednje Republiki Sloveniji ni uspelo v predpisanem roku, je Državni zbor Republike Slovenije na seji 7. novembra 2023 sprejel Zakon o spremembah in dopolnitvah ZDR-1 (ZDR-1D) z vključitvijo določb iz Direktive o preglednih in predvidljivih delovnih pogojih. Slednjega je predsednica Republike Slovenije razglasila 15. novembra 2023. Keywords: trg dela, delovno razmerje, delavec, delodajalec, pogodba o zaposlitvi, obveščanje, pravice delavcev Published in DKUM: 25.01.2024; Views: 382; Downloads: 133
Full text (1,43 MB) |
2. Kazensko pravno varstvo pravic delavcev : magistrsko deloBlažka Kovačič, 2023, master's thesis Abstract: Magistrska naloga se osredotoča na varovanje pravic delavcev, in sicer na področju kazenskega prava. Ker vedno znova prihaja do kršitev pravic delavcev, se porajajo vprašanja o morebitnih spremembah zakonodaje, ki ščiti njihove interese.
Magistrsko delo vsebuje pregled delovnopravne in analizo kazenskopravne zakonodaje (22. poglavje Kazenskega zakonika, v nadaljevanju KZ-1), ki ščiti interese delavcev. Predstavljeno je, kako delovnopravna zakonodaja vpliva na kazensko pravo in katere posamezne pravice delavcev morajo biti kršene, da lahko govorimo o posameznih kaznivih dejanjih iz 22. poglavja KZ-1. Za kršitev temeljnih pravic delavcev (196. člen KZ-1) je potrebno, da nastopi pravna posledica v obliki delavčevega prikrajšanja njegove pravice. Ena izmed takih pravic je na primer pravica do omejenega delovnega časa 40 ur tedensko, kar se lahko podaljša le v določenih dejavnostih ter v določenih primerih. Glede odgovornosti za kazniva dejanja ugotavljam, da pravne osebe lahko odgovarjajo za vsa kazniva dejanja, ki so navedena v poglavju kaznivih dejanj zoper delovno razmerje in socialno varnost. Da pravna oseba lahko odgovarja, morata biti izpolnjena dva pogoja, in sicer formalni in materialni. Pomembno je poudariti, da naklepa fizične osebe ne moremo enačiti z naklepnim ravnanjem pravne osebe. Niti po temeljni jezikovni razlagi ni možno utemeljiti izenačitve, saj terminološko naklepno ravnanje, ki je v povezavi s pravno osebo, ni enako kot naklep fizične osebe. Razlika je prav tako tudi sistematična. Kot ugotavljam v poglavju o sankcijah, se lahko za kršitev temeljnih pravic delavcev izreče zapor od enega meseca do treh let ter stranska denarna kazen, z omilitvijo denarna kazen, lahko pa se izreče tudi pogojna obsodba. V magistrskem delu predvsem ugotavljam, da bi bilo potrebno vzpostaviti bolj prilagodljiv trg dela, ki bi vodil do večje zaposlenosti, kjer bi iskalci zaposlitve lažje in hitreje našli ustrezno zaposlitev, delodajalci pa enostavneje sprejemali odločitve o novem zaposlovanju in odpuščanju.
Prispevek magistrske naloge se odraža predvsem kot kritična presoja in analiza obstoječe delovnopravne in kazenskopravne zakonodaje, ki ščiti pravice delavcev. Prav tako so v delu podani smiselni predlogi, ki lahko pripomorejo k zmanjšanju kršitev obstoječe zakonodaje. Keywords: Odgovornost za kaznivo dejanje, obveznosti delodajalca, prenehanje delovnega razmerja, plačilo za delo, zaposlovanje na črno, šikaniranje na delovnem mestu, sodelovanje delavcev pri upravljanju, kršitev sindikalnih pravic, varnost pri delu, pravice iz socialnega zavarovanja. Published in DKUM: 18.10.2023; Views: 527; Downloads: 132
Full text (844,65 KB) |
3. Prepoved diskriminacije pri uveljavljanju pravice do zaposlitve na notranjem trgu EUAnja Kozar, 2020, undergraduate thesis Abstract: Diplomska naloga z naslovom Prepoved diskriminacije pri uveljavljanju pravice do zaposlitve na notranjem trgu EU obravnava pravice delavcev zaposlenih v tujini. Temeljna svoboščina prostega pretoka oseb zagotavlja posameznikom neomejeno iskanje in sprejetje zaposlitve v kateri koli državi članici. Ta pravica omogoča tudi priključitev družinskih članov v izbrani državi. Zaposlitev v tujini ni tako enostavna, kot se zdi na prvi pogled, saj je potrebno poznati postopke prihoda v izbrano državo, svoje pravice in obveznosti, ki se nanašajo tako na iskalce zaposlitve kot na zaposlene. Vsem delavcem se zagotavlja enaka obravnava pri zaposlovanju ter izvajanju dela, ne glede na to, v kateri državi članici so zaposleni. Prepoved diskriminacije pri zaposlovanju zahteva enakopravno dodeljevanje vseh pravic in pomoči, tako finančnih kot nefinančnih, zaposlenim in njihovim družinskim članom. Problem, ki se v praksi pojavlja je nepoznavanje vseh pripadajočih pravic pri zaposlovanju ter nepoznavanja pojma diskriminacija oz. neprepoznavanje njenih oblik s strani zaposlenih v tujini. Ne glede na prepoved diskriminacije pri zaposlovanju se ta v praksi vseeno pojavlja. Pojavlja se tudi izkoriščanje delavcev iz manj razvitih držav, postavljanje nesprejemljivih pogojev pri zaposlovanju žensk, prepoved izpovedovanja določene vere. Nekateri delavci diskriminacije zavestno ne prijavijo, saj v tem ne vidijo rešitve problema, nekateri se bojijo za svojo zaposlitev, nekateri pa je ne opazijo. Pomemben vidik je tudi obdavčitev prejetega dohodka iz naslova zaposlitve. Zaposleni v tujini so pogosto zavezani za plačilo davka v domači in gostujoči državi. Države članice so tako v izogib dvojnemu obdavčenju sprejele in podpisale medsebojne pogodbe in konvencije. Keywords: Prepoved diskriminacije, zaposlovanje, prosti pretok delavcev, pravice, družinski člani, dohodek Published in DKUM: 01.10.2020; Views: 1025; Downloads: 103
Full text (533,28 KB) |
4. Pravna vprašanja v zvezi s plačilom za deloDora Škrobar, 2017, master's thesis Abstract: V magistrskem delu obravnavam pravna vprašanja v zvezi s plačilom za delo. Plačilo za delo je temeljna pravica delavca iz delovnega razmerja, zato je eno izmed pomembnejših pravnih vprašanj določitev te pravice v pogodbi o zaposlitvi. Ker gre za osrednji institut delovnega prava, ki je v preseku različnih, največkrat nasprotujočih si interesov delavca, delodajalca in države, ureditev plačila za delo ni prepuščena avtonomiji pogodbenih strank s pogodbo o zaposlitvi, ampak se je oblikoval korpus obvezujočih pravnih pravil, ki določajo minimalne delovnopravne standarde varstva pravice delavca do plačila za delo. Kljub obsežnemu pravnemu urejanju tega področja s heteronomnimi in avtonomnimi pravnimi pravili, se ohranja načelo v korist delavca (in favorem) urejanja pravice v pogodbi o zaposlitvi, tako po obsegu, kot po višini posameznih vrst izplačil. Delo se osredinja na prikaz in pravno analizo urejanja plačila za delo v Zakonu o delovnih razmerjih ter v kolektivnih pogodbah na ravni dejavnosti in v tej zvezi splošno obravnava posamezna pravna vprašanja. Do katerih plačil, poleg plače je upravičen delavec na temelju svojega statusa, kakšna naj bo višina plače in drugih plačil, ali ima delavec in delavka pravico do enakega plačila za enako delo in delo enake vrednosti, pravočasnost izplačila, obremenitev plačila z obveznimi dajatvami, pravice delavca v primeru zamude ali neizplačila plače, ali sprememba zakona ali kolektivne pogodbe vpliva na določila o plačilu za delo v pogodbi o zaposlitvi idr., to so osrednja pravna vprašanja, ki jih obravnava magistrsko delo.
Gre za široko, kompleksno in izredno pomembno področje delovnega prava, s katerim se povezujejo številni delovnopravni instituti, neposredno ali vsaj posredno. Poleg delovnopravnega vidika pa je plačilo za delo pomembno tudi iz davčnega vidika in vidika socialne varnosti. V obsežno materijo pravnega urejanja plačila za delo pa posegajo tudi mednarodne norme in norme Evropske unije. Sicer na tej ravni ni mogoče pričakovati podrobne ureditve plačila za delo, vendarle pa iz njih izhajajo nekatera temeljna načela in pravice, ki jih je treba upoštevati v nacionalnem pravnem redu.
V magistrskem delu je izpostavljen le pregled pravnih vprašanj v zvezi s plačilom za delo v zasebnem sektorju. Delo ne vključuje posebnosti urejanja plačnega sistema v javnem sektorju, saj le-ta zaradi specifične javnopravne narave in z njim povezanih javnih financ, zahteva posebno pravno obravnavo. Keywords: Plačilo za delo, kolektivne pogodbe, minimalna plača, enako plačilo delavcev in delavk za enako delo in delo enake vrednosti, pravno varstvo pravice do plačila. Published in DKUM: 08.03.2017; Views: 2069; Downloads: 366
Full text (1,89 MB) |
5. Kazniva dejanja zoper delovno razmerje in kazenska odgovornost delodajalcaMateja Kamenšek Gornik, 2016, master's thesis Abstract: Pravice delavcev iz delovnega razmerja so pomembna civilizacijska pridobitev, katere je potrebno predvsem v času gospodarske krize, posebej varovati. V zadnjem času smo namreč priča številnim kršitvam temeljnih pravic delavcev s strani delodajalcev, ki imajo znake prekrška, pogosto pa tudi kaznivega dejanja. Zaradi takšnih ravnanj delodajalcev so najbolj prizadeti prav delavci, posredno pa tudi država, ki ne dobi plačanih prispevkov iz socialnih zavarovanj delavcev, s čimer so ogroženi temelji socialne varnosti v državi. Magistrska naloga obravnava normativne značilnosti kaznivih dejanj zoper delovno razmerje, ki so določena v 22. poglavju Kazenskega zakonika (KZ-1), s poudarkom na njihovi blanketni naravi, ki v praksi zaradi obsežnosti predpisov s področja delovne, davčne in socialne zakonodaje, povzroča težave tako organom pregona pri odkrivanju in preganjanju kaznivih dejanj, kot tudi sodiščem pri sojenju ter odločanju o krivdi oziroma kazenski odgovornosti storilca. S tega vidika so v nalogi, v okviru zakonskih znakov in posameznih pojmov v kaznivih dejanjih, prikazane tudi dopolnilne norme iz posameznih področnih zakonov, kjer so temeljne pravice delavcev natančno določene. Ker to področje pokriva tako kazenskopravno kot tudi prekrškovno varstvo, je pri sojenju v posamezni zadevi, potrebno ustrezen poudarek dati tudi ločevanju kaznivega dejanja od prekrška in s tem povezanim načelom „ne bis in idem“. Keywords: delavec - delodajalec - pogodba o zaposlitvi - delovno razmerje - temeljne pravice delavcev - šikaniranje na delovnem mestu - pravice iskalcev zaposlitve in brezposelnih oseb - zaposlovanje in delo na črno - pravice delavcev do sodelovanja pri upravljanju in sindikalne pravice - varnost in zdravje pri delu - krivda - kazenska odgovornost - blanketne norme - ne bis in idem - prekršek - kaznivo dejanje - sodna praksa Published in DKUM: 15.09.2016; Views: 3712; Downloads: 477
Full text (3,56 MB) |
6. Migracije, prisilno delo in izkoriščanje makedonskih delavcev v Sloveniji : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študija Varnost in policijsko deloDarko Poposki, 2015, undergraduate thesis Abstract: V diplomski nalogi bomo skušali opisati stanje na področju držav bivše Jugoslavije, predvsem v Republiki Makedoniji, s tem povezane migracije v Slovenijo, ki so potekale zadnjih dvajset let ter različne načine izkoriščanja makedonskih delavcev na področju podjetništva.
Sprva bomo opredelili ključne pojme na področju migracij ter predstavili njihovo delitev. V nadaljevanju bomo podrobno predstavili imigracijsko politiko v Republiki Sloveniji ter z njo povezane postopke, na podlagi katerih država omogoča začasno ali sezonsko zaposlitev tujih delavcev. Ob tem bomo predstavili tudi pogoje za vstop in bivanje v Sloveniji, ki jih morajo izpolnjevati tuji državljani. Zanimalo nas bo, kakšno vlogo ima predpisana imigracijska politika pri izkoriščanju.
Dodatno pozornost bomo namenili vrstam zaposlovanja ter različnim načinom izkoriščanja tujih delavcev. Pri tem nas bodo zanimale predvsem njihove življenjske razmere, (ne)plačevanje rednega dela, nadur, prispevkov in zagotavljanje drugih zakonsko določenih pravic (regres, dopust in bolniška) ter druge oblike nasilja, ki ga delodajalci izvajajo nad tujimi, predvsem makedonskimi delavci. Zanimalo nas bo, kakšne so posledice kršitev njihovih pravic zanje.
V empiričnem delu naloge bomo opravili nekaj intervjujev z Makedonci, ki opravljajo delo v Sloveniji. Pri tem bomo ugotavljali, v kolikšni meri so dejansko kršene njihove pravice ter na kakšen način jih delodajalci izkoriščajo. Keywords: migracije, migranti, dovoljenje za bivanje, dovoljenje za delo, tuji delavci, makedonski delavci, prisilno delo, izkoriščanje, pravice delavcev, kršitve, diplomske naloge Published in DKUM: 15.10.2015; Views: 2427; Downloads: 414
Full text (547,37 KB) |
7. Sindikalna dejavnost v policiji : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študija Varnost in policijsko deloKlara Ćosić Žibert, 2015, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo obravnava delovanje sindikatov v policiji. Kot vsi vemo, je PSS nastal že v času osamosvojitve in je pred kratkim praznoval 20-letnico svojega delovanja, medtem ko je SPS nastal v času mandata Pahorjeve vlade oziroma takratne ministrice za notranje zadeve gospe Katarine Kresal. S tem, ko je nastal še en sindikat, ki ga je takratno ministrstvo podpiralo in po zadnjih dogodkih tudi sedanje, pa so se začeli problemi tudi med zaposlenimi. V nekaterih sredinah so člani SPS izvajali pritiske na člane PSS, kaj počnejo v tem starem sindikatu (PSS) ipd. Tudi zadnji dogodki kažejo, da je vladi in MNZ všeč, ker sta PSS in SPS skregana med seboj in le redko sodelujeta. Analiza statističnih podatkov nadalje pokaže, da tudi policisti in policistke niso zadovoljni s tem, da obstajata dva delujoča sindikata. Prav tako je bilo iz analize ugotovljeno, da je kar 42.7 % anketirancev mnenja, da sindikata med seboj slabo sodelujeta.
Če na kratko povzamemo celotno nalogo, lahko zapišemo, da je sindikat organizacija v katerem so včlanjeni člani, ki imajo določene pravice, kot so pravica do stavke, koalicijska svoboda, delavski boj, soodločanje, pogajanja in kolektivno pogodbo. Glavna naloga sindikata je, da se bori za pravice policistov, s čimer se je strinjajo tudi 72,5 % anketirancev. Glede na pravice in ugodnosti, ki jih pridobijo člani sindikata, je bilo iz analize ugotovljeno, da je kar 85.5 % policistk in policistov včlanjenih v sindikat. Vsak sindikat ima tudi svojega sindikalnega zaupnika, ki deluje na območju celotne regije ali pa na določeni policijski postaji. Naloga sindikalnega zaupnika je, da obvešča svoje člane o trenutnem dogajanju. Pri tem je statistična analiza pokazala, da se kar 34,5 % anketirancev poprečno strinjajo s tem, da sindikalni zaupniki dobro opravljajo svoje delo. Prav tako je bilo iz analize ugotovljeno, da se 33,6 % anketirancev prav tako povprečno strinjajo s tem, da sindikalni zaupniki obveščajo člane o trenutnih dogodkih. 35,5 % pa je vseh tistih, ki so mnenja, da sindikat povprečno zastopa interese svojih članov.
Lahko rečemo, da sindikat in sindikalni zaupniki dobro opravljajo svoje delo. Keywords: sindikati, pravice delavcev, sindikalna dejavnost, policija, Policijski sindikat Slovenije, Sindikat policistov Slovenije, raziskave, diplomske naloge Published in DKUM: 18.08.2015; Views: 1965; Downloads: 194
Full text (1,31 MB) |
8. Kršitev temeljnih pravic delavcev in zaposlovanje na črno v Posavju : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študija Varnost in policijsko deloZala Ivačič, 2015, undergraduate thesis Abstract: V diplomski nalogi so podrobno predstavljeni zaposlovanje na črno kot kaznivo dejanje in prekršek ter sankcije zanju ter državni organi, ki se z njima ukvarjajo. Prav tako je predstavljena statistika policije in državnega tožilstva za to kaznivo dejanje za obdobje od leta 2009 do 2013. Za prekršek zaposlovanje na črno je za obdobje od leta 2009 do 2013 predstavljena statistika Inšpektorata Republike Slovenije za delo.
Prav tako je v diplomski nalogi predstavljeno kaznivo dejanje kršitev temeljnih pravic delavcev in najpogostejši prekrški s tega področja. Ker gre za obsežno področje, so predstavljeni samo tisti prekrški, ki se prekrivajo s kaznivim dejanjem kršitev temeljnih pravic delavcev. Za ta kazniva dejanja in prekrške so predstavljene tudi sankcije ter organi, ki se ukvarjajo z odkrivanjem in preiskovanjem kaznivih dejanj in prekrškov s tega področja. Statistika zajema podatke policije, državnega tožilstva in Inšpektorata Republike Slovenije za delo.
Dejstvo je, da se je število zaznanih kaznivih dejanj zaposlovanja na črno in kršitev temeljnih pravic delavcev od leta 2009 do 2013 zvišalo. Vzrokov za to je več: delavci se čedalje bolj zavedajo svojih pravic, izvajanje poostrenih nadzorov s strani policije in čedalje boljše sodelovanje organov, ki opravljajo delo na tem področju.
Predstavljeni so tudi problemi, s katerimi se pri preiskovanju in dokazovanju teh dveh kaznivih dejanj srečujeta policija in državno tožilstvo. Pri kaznivemu dejanju kršitve temeljnih pravic delavcev je potrebno dokazati, da je prepovedana posledica nastala, ker je delodajalec te pravice kršil naklepno. Keywords: delavci, pravice delavcev, kršitve, zaposlovanje na črno, delo na črno, odkrivanje, preiskovanje, finančna uprava, policija, inšpektorati, preprečevanje, statistični podatki, diplomske naloge Published in DKUM: 17.04.2015; Views: 2350; Downloads: 372
Full text (618,93 KB) |
9. NAJPOGOSTEJE KRŠENE PRAVICE DELAVCEVJana Petrovčič, 2014, undergraduate thesis Abstract: Na Inšpektoratu RS za delo ter na uradu Varuha za človekove pravice iz leta v leto beležijo povečane prilive novih zadev, povezanih s kršitvijo pravic iz delovnega razmerja.
Najpogosteje se pojavljajo kršitve pravic delavcev na področju plačila za delo in ostalih prejemkov iz delovnega razmerja, tovrstne kršitve so najštevilčnejše od pričetka gospodarske krize. Inšpektorji ugotavljajo številne nepravilnosti na področju pogodb o zaposlitvi (zavlačevanje sklenitve pogodbe o zaposlitvi za nedoločen čas, siljenje zaposlenih v pridobivanje statusa samostojnega podjetnika), nepravilnosti na področju zagotavljanja varnega in zdravega dela (pomanjkljivo usposabljanje zaposlenih, neredni zdravniški pregledi), kršitve na področju delovnega časa, odmorov ter počitkov. Kršitve se pojavljajo tudi na področju odpovedi pogodbe o zaposlitvi ter glede letnega dopusta. Vse pogosteje se inšpektorji, pa tudi Varuh človekovih pravic, srečujejo s psihosocialnimi dejavniki tveganja na delovnem mestu, kot so trpinčenje, šikaniranje, »mobing«, diskriminacija. V raziskavi smo s pomočjo anketnega vprašalnika pridobili izkušnje delavcev ter njihova stališča o najpogosteje kršenih pravicah delavcev. Rezultati kažejo na podobnost z ugotovitvami Inšpektorata RS za delo. Keywords: delavec, delovno razmerje, pravice delavcev, kršenje pravic delavcev, Inšpektorat Republike Slovenije za delo Published in DKUM: 11.09.2014; Views: 3035; Downloads: 356
Full text (473,79 KB) |
10. PRAVICA DO STAVKE: PRAVNA UREDITEV V SLOVENIJI IN NA POLJSKEMGregor Goldinskij, 2013, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo je razdeljeno na tri dele, ki sicer predstavljajo celoto. Prvi del obravnava pravne vire z področja kolektivnega delovnega prava s posebnim oziroma na določbe, ki se nanašajo na industrijske akcije, še posebej na stavko kot eno izmed najprepoznavnejših pojavnih oblik le teh. Pravica do stavke je v obeh državah ustavna pravica. V Sloveniji je urejena v 77. čl. Ustave RS, na Poljskem pa imajo v skladu s 3. odst. 59. čl. Ustave RP sindikati pravico do organiziranja delavskih stavk ali drugih oblik protestnih ukrepov ob upoštevanju omejitev, ki jih določa zakon. Konkretizaciji ustavnih določb sta opredeljeni v Zakonu o stavki, ki se še vedno smiselno uporablja v Republiki Sloveniji na podlagi 4. čl. Ustavnega zakona za izvedbo temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije in na Poljskem v Zakonu iz 23. maja 1991 o reševanju kolektivnih delovnih sporov. Mednarodni akti, ki urejajo stavko so predvsem Konvencija MOD št. 87 o sindikalnih svoboščinah in varstvu sindikalnih pravic, Konvencija MOD št. 98 o uporabi načel o pravicah organiziranja in kolektivnega dogovarjanja in Spremenjena evropska socialna listina, ki pa je Poljska v nasprotju z Slovenijo še ni ratificirala.
Drugi del obravnava kolektivne delovne spore in na kratko postopek njihovega reševanja. Na Poljskem Zakon iz 23. maja 1991 o reševanju kolektivnih delovnih sporov v 1. čl. slednjega definira kot:»spor med delavci in enim ali več delodajalci, ki se nanaša na delovne razmere, plače ali socialne dajatve, kot tudi sindikalne pravice in interese delavcev ali drugih skupin oseb, ki imajo pravico ustanoviti sindikat«. V primerjavi z Poljsko je bila opredelitev pojma KDS po veljavni slovenski pravni ureditvi doslej lahko le približna. KDS je pravni pojem, ki ga v slovenski pozitivnopravni ureditvi prvič omenja Zakon o delovnih in socialnih sodiščih. Popolna opredelitve KDS v našem pravnem sistemu ni mogoča. Za to obstajata predvsem dva razloga. Prvi je ta, da na področju industrijskih akcij imamo še vedno stari Zakon o stavki in da je Zakon o kolektivnih pogodbah bil sprejet šele leta 2006. Razen stavke naš pravni sistem ne ureja drugih oblik industrijskih akcij. Drugi razlog pa je skromna sodna praksa, ki se ni mogla razviti zaradi zastarele, pomanjkljive zakonodaje. Določen vpliv na raven delovnih sporov ima tudi skromno strokovno izročilo.
Tretji del obravnavane teme se začenja z definicijo stavke v obeh pravnih sistemih in analizo pravice do stavke ter njenega razvoja. Nadalje je predstavljena zakonitost različnih pojavnih oblik industrijskih akcij, ki jim predvsem v Sloveniji manjka zakonske ureditve. Sledi analiza postopkov pri organiziranju in izvedbi stavke (formalni in materialni pogoji zakonitosti stavke, organiziranje in napoved stavke, klavzula o socialnem mire ipd.). Za tem so navedene pravne posledice stavke (odpoved pogodbe o zaposlitvi, nadomestilo plače in ostali prejemki). Pred zaključkom pa še sledi prikaz v glavnem neustrezne zakonodaje, ki določa omejitve pravice do stavke delavcev v državnih organih in v javnih službah ter odškodninska odgovornost za škodo zaradi stavke. Keywords: Ključne besede: pravni viri kolektivnega delovnega prava, kolektivni delovni spor, stavka, pravica do stavke, industrijske akcije, potek stavke, pogoji za zakonitost, pravne posledice stavke, omejitev pravice do stavke nekaterim kategorijam delavcev, odškodninska odgovornost. Published in DKUM: 22.08.2013; Views: 4568; Downloads: 548
Full text (993,75 KB) |