1. Poučevanje matematičnega modeliranja na razredni stopnji izobraževanja : doktorska disertacijaMateja Sabo, 2025, doctoral dissertation Abstract: Doktorska disertacija z naslovom „Poučevanje matematičnega modeliranja na razredni stopnji izobraževanja“ je obravnavala teoretične in praktične vidike uvajanja učenja in poučevanja matematičnega modeliranja v pouk matematike na razredni stopnji. Glavni cilj raziskave je bil raziskati vlogo matematičnega modeliranja kot orodja za razvijanje matematičnih kompetenc, pri čemer je bila posebna pozornost namenjena analizi trenutnega stanja ter razvoju programa profesionalnega usposabljanja za učitelje v Sloveniji in na Hrvaškem.
Matematično modeliranje je bilo opredeljeno kot proces, ki je vključeval prepoznavanje problemov iz realnega sveta, oblikovanje matematičnih predstavitev, reševanje z uporabo matematičnih orodij ter interpretacijo rezultatov v realnem kontekstu. Raziskava je poudarila, da je bilo matematično modeliranje ključno za povezovanje abstraktnih matematičnih konceptov z realnimi situacijami, kar je spodbujalo ustvarjalnost in reševanje kompleksnih problemov. Kljub njegovi pomembnosti se učenje in poučevanje matematičnega modeliranja v praksi še vedno redko uporablja, zlasti na zgodnji stopnji izobraževanja.
V empiričnem delu disertacije se je analiziralo znanje, stališča in pripravljenost učiteljev razrednega pouka za vključevanje učenja in poučevanja matematičnega modeliranja v pouk. Raziskava je bila dvofazna. V prvi fazi je bila izvedena kvantitativna analiza stanja kompetenc za poučevanje matematičnega modeliranja pri učiteljih razrednega pouka v Sloveniji in na Hrvaškem. Druga faza je obsegala evalvacijo programa profesionalnega usposabljanja učiteljev. Rezultati so pokazali, da učitelji pogosto niso dovolj razumeli konceptov matematičnega modeliranja, kar je omejevalo njihovo uporabo v razredu. Raziskava je izpostavila tudi ovire, kot so pomanjkanje časa, ustreznih virov in strokovnega usposabljanja. Posebna pozornost je bila namenjena razlikam med slovenskimi in hrvaškimi učitelji, pri čemer so bile ugotovljene določene razlike v ravni znanja in pripravljenosti za uporabo modeliranja.
Ključen prispevek disertacije je razvoj in evalvacija programa profesionalnega usposabljanja za učitelje. Program je vključeval prilagojene delavnice, ki so spodbujaleii uporabo nalog matematičnega modeliranja v učilnici, in se temeljil na kombinaciji teoretičnih razlag in praktičnih vaj. Evalvacija programa je pokazala pozitivne učinke na kompetence učiteljev in motivacijo za uvajanje modeliranja v pouk. Raziskali smo tudi učinke na učence, kjer smo merili vpliv na reševanje besedilnih nalog in sposobnost matematičnega modeliranja, pri čemer so rezultati pokazali pozitivne učinke.
Disertacija zaključuje, da je za učinkovito vključevanje matematičnega modeliranja v pouk potrebna sistemska podpora, vključno z dodatnim strokovnim usposabljanjem učiteljev, razvojem učnih gradiv ter spremembami v kurikulumu. Poudarja tudi potrebo po nadaljnjih raziskavah, ki bi omogočile globlji vpogled v vplive matematičnega modeliranja na učenje in poučevanje. Keywords: Hrvaška, matematično modeliranje, poučevanje matematike, razredni pouk, Slovenija Published in DKUM: 23.10.2025; Views: 0; Downloads: 5
Full text (5,18 MB) |
2. Strategije učenja besedišča v slovenskem jeziku kot drugem in tujem jeziku : magistrsko deloKaja Pšeničnik, 2025, master's thesis Abstract: V času številnih priseljevanj tuje govorečih posameznikov v slovenski prostor se potrebe po učenju in poučevanju slovenščine kot drugega in tujega jezika (SDTJ) znatno povečujejo. Zelo pomemben del učenja SDTJ predstavlja usvajanje besedišča. Na uspešnost pri učenju drugega ali tujega jezika v veliki meri vpliva med drugim izbira ustreznih strategij učenja. V magistrskem delu zato opredeljujemo strategije učenja besedišča v SDTJ in preučujemo, katere strategije pri učenju besedišča v slovenskem jeziku uporabljajo tuji študentje, ki se slovenščine učijo kot drugega ali tujega jezika. Naša raziskava je potrdila, da je uporaba strategij učenja besedišča pri učenju slovenščine kot drugega in tujega jezika pomembna, saj smo ugotovili, da obstajajo statistično pomembne razlike pri izbiri strategij učenja besedišča tako glede na jezikovno raven kot glede na jezikovno skupino učečega se. Keywords: slovenščina kot drugi in tuji jezik, učenje, usvajanje jezika, poučevanje, učne strategije, besedišče, strategije učenja besedišča Published in DKUM: 13.08.2025; Views: 0; Downloads: 35
Full text (1,67 MB) |
3. Poučevanje naravoslovja v kombiniranem oddelku: načrtovanje in izvedba učne poti za 3. in 4. razred osnovne šole : magistrsko deloAmadeja Cvek, 2025, master's thesis Abstract: V magistrskem delu nas je zanimalo, ali je lahko učna pot uporabno učno sredstvo za povezovanja učne vsebine v kombiniranem oddelku. V prvem delu magistrske smo predstavili teoretično ozadje poučevanja na prostem in v kombiniranem oddelku. V praktičnem delu naloge smo izvedli kvalitativno akcijsko raziskavo, in sicer polstrukturiran intervju s petimi učiteljicami razrednega pouka, ki poučujejo v kombiniranem oddelku. Analiza odgovorov je pokazala, da učiteljice menijo, da je poučevanje v kombiniranem oddelku zahtevnejše v primerjavi s poučevanjem v homogenem oddelku, da je za pripravo ure potrebno več priprave in organizacije. Prav tako učiteljice zavzemajo pozitivno stališče do uporabe učne poti pri poučevanju naravoslovnih vsebin v kombiniranem oddelku in si želijo več učnih poti v okolici šole. Na podlagi pridobljenih odgovorov smo načrtovali in izvedli naravoslovno učno pot v okolici Podružnične osnovne šole Kristan Vrh. Pri izvedbi učne poti je sodelovalo šest učencev kombiniranega razreda 3. in 4. razreda. Skozi evalvacijo izvedbe učne poti smo ugotovili, da je učna pot primerno sredstvo za povezovanje naravoslovne učne vsebine v kombiniranem oddelku. Keywords: kombiniran oddelek, učna pot, pouk na prostem, aktivno učenje, diferencirano poučevanje Published in DKUM: 06.08.2025; Views: 0; Downloads: 15
Full text (4,79 MB) |
4. Predlogi nalog in didaktičnih iger za začetno učenje slovenščine kot drugega jezika v osnovni šoli : magistrsko deloMaruša Bukovec, 2025, master's thesis Abstract: Namen magistrske naloge je oblikovanje predlaganih nalog in didaktičnih iger za začetno učenje slovenščine kot drugega jezika, ki so povezane z učnim načrtom za začetno učenje slovenščine kot drugega jezika. Sekundarni namen je, da učiteljem s pomočjo ustvarjenih predlaganih nalog olajšamo načrtovanje in učenje učencev priseljencev pri dodatnih urah kot tudi kasneje pri pouku.
V teoretičnem delu magistrske naloge smo raziskali le nekatere vidike in dejavnike, ki vplivajo na učenje učencev priseljencev. Opredelili smo pojem sporazumevalna zmožnost, predstavili razliko med drugim in tujim jezikom, natančneje opredelili pojme migrant, tujec in priseljenec, naredili pregled priseljevanja učencev priseljencev, natančneje zapisali zakonsko ureditev osnovnošolskega šolanja učencev priseljencev, zapisali glavne smernice za vključevanje učencev priseljencev v slovenski vzgojno-izobraževalni sistem, pregledali učne načrte za pouk slovenščine za učence priseljence in pregledali ter opisali ponujene učbenike za učenje slovenščine kot drugega jezika.
V empiričnem delu smo ustvarili predlagane naloge in didaktične igre za začetno učenje slovenščine kot drugega jezika v osnovni šoli. Naloge so nastale na podlagi izkušenj z učitelji, ki poučujejo učence priseljence. Prav tako so povezane z učnim načrtom za začetno učenje slovenščine kot drugega jezika in so sestavljene tako, da so učenci priseljenci aktivno vključeni. Keywords: sporazumevalna zmožnost, osnovna šola, slovenščina kot drugi jezik, vključevanje učencev priseljencev, gradiva za poučevanje učencev priseljencev Published in DKUM: 31.07.2025; Views: 0; Downloads: 16
Full text (6,59 MB) |
5. Ustvarjalni pristopi k poučevanju na razredni stopnji: delo z odpadnim materialom za spodbujanje ekološke zavesti in trajnostnih praks : magistrsko deloMelanija Stojkovič, 2025, master's thesis Abstract: Magistrsko delo preučuje ustvarjalno poučevanje naravoslovja in tehnike v petem razredu osnovne šole z uporabo odpadnega materiala. V teoretičnem delu so predstavljeni koncepti naravoslovne in tehnične pismenosti, ustvarjalnosti ter okoljske vzgoje. Empirični del temelji na akcijski raziskavi: izbranih pet modelov iz komercialne naravoslovne škatle (padalo, gugalnica, zmaj, hladilna torba in vetromer) smo izdelali, analizirali ter za vsak model zasnovali didaktično enakovredno alternativo iz odpadnih materialov (helikopter, nihalo, jadrnica, termovka in vetrnica). Izdelke smo ovrednotili glede na funkcionalnost in trajnostni vidik. Raziskava je potekala brez vključevanja zunanjih udeležencev. Rezultati kažejo, da lahko odpadni material v celoti nadomestijo originalne komponente, ne da bi se zmanjšala pedagoška vrednost učnih pripomočkov. Pristop spodbuja razvoj naravoslovno-tehničnih spretnosti ter krepi okoljsko odgovornost učencev. Ugotovitve podpirajo redno vključevanje trajnostno naravnanih praktičnih dejavnosti v pouk in ponujajo konkretne smernice za učitelje. Keywords: izkustveno učenje, kreativno poučevanje, naravoslovje in tehnika, okoljska zavest, tehnični modeli Published in DKUM: 31.07.2025; Views: 0; Downloads: 18
Full text (2,50 MB) |
6. Slovenščina iz besede v kretnjo : primer rabe slovenskega znakovnega jezika v šoliAna Elizabeta Kerman De Luisa, Andreja Žele, 2023, original scientific article Abstract: Pri obeh jezikovnih sistemih, v verbalnem jeziku oz. ubesedeni slovenščini in slovenskem znakovnem jeziku, se srečujemo tudi z osnovnimi besedotvornimi oz. znakotvornimi prvinami, ki so v nadaljevanju gradniki tvorjenih besed in kretenj. V slovenskem jeziku tvorimo besede po besedotvornih postopkih, kot so izpeljava, zlaganje, sestavljanje, ki so hkrati predstavljeni tudi kot besedotvorni tipi. Za izražanje teh besedotvornih tipov so pri znakotvorju na voljo vizualne prvine: mimika, oblika roke in prstov, hitrost gibanja, smer gibanja in kretalni prostor. Keywords: slovenščina, slovenski znakovni jezik, osnovna kretnja, tvorjena kretnja, tolmačenje, poučevanje Published in DKUM: 28.07.2025; Views: 0; Downloads: 3
Full text (1,89 MB) This document has many files! More... |
7. Elements of formative assessment in selected textbooks for teaching English in the 6th grade of primary school : master's thesisSimona Kitek, 2025, master's thesis Abstract: Formative assessment is a different philosophy of learning and teaching, or a different range of didactic approaches than we are used to from the Slovenian school system. Formative assessment places the student as an individual in the centre of learning process and includes him in the learning process. This process allows students to make their knowledge more permanent. In the field of education formative assessment is not a new topic. Nevertheless, a smaller number of teachers implement the elements of formative assessment in the teaching process. Regardless of all the theoretical knowledge that teachers have already mastered in recent years, formative assessment is still insufficiently included in the lessons themselves and in the evaluation of their knowledge. Therefore, I decided to research how the elements of formative assessment are integrated in textbooks, which teachers use on daily basis. While researching the selected textbooks, that I have used as a basis for my master's thesis in the field of German language, I realized that the authors who write textbooks for teaching German as a foreign language regularly include the elements of formative assessment in the textbook content itself. Either as guidelines for creating a language portfolio, which the students make themselves, or as self-assessment scales, where the students can assess where they are in terms of their acquired knowledge. Therefore, the following master's thesis focuses on the representation of the elements of formative assessment, especially in English textbooks, which are meant for teaching English as foreign language in the sixth grade of primary schools in Slovenia. In the theoretical part we describe what formative assessment is. The main elements of formative assessments are going to be described, as well as the positive effects and possible negative effects that their inclusion in the lessons might bring. Formative assessment differs from summative assessment of the student's knowledge, which results in student’s grades. Summative assessment only assesses the student's end knowledge. It focuses rather on the end result of student’s knowledge rather than on the path. The final summative evaluation does not help the students in achieving a certain level of knowledge that we as teachers expect when we evaluate their knowledge. In contrast to the ingrained summative assessment, formative assessment evaluates students' knowledge with key elements of formative assessment such as presenting the learning intentions, portfolio creation, giving an immediate feedback, self-assessment, and peer assessment. Since the inclusion of formative assessment elements is often a problem and an additional burden for teachers in addition to all the work they have to do as teachers, I took a close look in the practical part of my master's thesis at the textbooks that teachers use when teaching English as a foreign language in the sixth grade of primary school, Touchstone 6 new and Project 2 Fourth Edition, and investigated if any of the elements of formative assessment are included in the mentioned materials, to what extent and lastly which ones. To introduce formative assessment elements more easily and successfully into English lessons in sixth grade, I also wrote some lesson plans for Touchstone 6 new textbook, in which I included the key elements and methods based on formative assessment. Teaching English as a foreign language in the sixth grade of primary school is crucial for the development of language skills and the wider personal growth of students. The importance of knowing a foreign language extends far beyond the classroom and affects career opportunities, cultural awareness, and cognitive development. The inclusion of formative assessment improves acquired knowledge and adapts the learning process to the needs of individual students, which contributes to more effective and successful learning. Keywords: formativno spremljanje pouka, poučevanje angleščine kot tujega jezika Published in DKUM: 15.07.2025; Views: 0; Downloads: 22
Full text (3,21 MB) |
8. Razvijanje kritičnega mišljenja pri pouku tujega jezika z uporabo orodij, podprtih z UI : magistrsko deloIrena Švagelj Fajan, 2025, master's thesis Abstract: Kritično mišljenje kot ena ključnih kompetenc 21. stoletja ima pomembno vlogo pri razvijanju jezikovne in kognitivne zmožnosti učencev. V digitalni dobi, kjer je sposobnost analize, vrednotenja in refleksije informacij bistvenega pomena, se pojavlja potreba po učinkovitih in ciljno usmerjenih pedagoških pristopih. Umetna inteligenca (UI) ponuja nove možnosti za personalizirano in interaktivno učenje, vendar njen vpliv na razvoj višjih kognitivnih procesov v pouku tujega jezika ostaja premalo raziskan. V tem okviru magistrska naloga preučuje, kako lahko uporaba orodij UI, zlasti ChatGPT, prispeva k spodbujanju kritičnega mišljenja pri učencih. Raziskava temelji na pedagoškem poleksperimentu, dopolnjenem z anketnim vprašalnikom in polstrukturiranimi intervjuji, ki so bili izvedeni med skupino osnovnošolcev. Analiza podatkov kaže, da strukturirana in pedagoško premišljena raba UI orodij pozitivno vpliva na učenčevo angažiranost, analitično razmišljanje in sposobnost refleksivnega učenja. Ugotovitve ponujajo smernice za učinkovito vključevanje UI v poučevanje tujih jezikov in poudarjajo ključno vlogo učitelja kot spodbujevalca kognitivnega razvoja. Keywords: umetna inteligenca, kritično mišljenje, poučevanje tujih jezikov, ChatGPT, pedagoški poleksperiment Published in DKUM: 15.07.2025; Views: 0; Downloads: 18
Full text (999,76 KB) |
9. Glasba kot medij pri jezikovnem pouku nemščine in slovenščine v srednji šoli : magistrsko deloMelisa Brković, 2025, master's thesis Abstract: Žal se glasba še vedno premalo uporablja kot didaktični medij pri pouku, čeprav številne raziskave dokazujejo, da pozitivno vpliva na ljudi in še posebej na učeče se (npr. učeče se nekega jezika). Glasba pomaga pri sprostitvi in/ali koncentraciji, spodbuja pa tudi ustvarjalnost. Če se osredotočimo na področje učenja in usvajanja jezika, je pomembno omeniti, da se glasba lahko uporablja tudi za prenos in učenje besedišča in slovnice ter omogoča učencu, da se lažje spozna s ciljno kulturo in poveča njegovo razumevanje zanjo. V magistrskem delu so bili pregledani in analizirani različni učbeniki za nemški in slovenski jezik (od 1. do 4. letnika) za gimnazije in srednje strokovne šole za naloge, ki vključujejo glasbo kot medij za področje jezikovnega pouka. Na to temo smo z anketnimi vprašalniki anketirali profesorje slovenščine in nemščine ter dijake slovenščine in nemščine. Keywords: glasba, slovenski jezik, nemški jezik, pozitiven vpliv, poučevanje jezika Published in DKUM: 10.07.2025; Views: 0; Downloads: 38
Full text (3,01 MB) |
10. Obrnjeno učenje in poučevanje kot priložnost za inovativno in prožno izvajanje učnih oblik v visokošolskem izobraževanjuRomina Plešec Gasparič, Milena Valenčič Zuljan, Jana Kalin, 2020, original scientific article Abstract: Zagotavljanje kakovosti visokošolskega izobraževanja med drugim odpira vprašanje razmerja med neposrednim in posrednim visokošolskim poučevanjem. Didaktična inovacija obrnjeno učenje in poučevanje, ki se v mednarodnem univerzitetnem učnem okolju intenzivno raziskuje, omogoča visokošolskemu učitelju izpeljavo učnih oblik na prožnejši in bolj inovativen način, s čimer lahko prispeva k študentovi samoregulaciji učenja, miselni aktivnosti, višjim učnim dosežkom, ustreznejši časovni obremenitvi, prav tako pa lahko spodbuja višja pojmovanja znanja pri študentih in njihove sodelovalne spretnosti. V članku avtorice opredelijo prednosti in omejitve posameznih učnih oblik in podrobneje predstavijo obrnjeno učenje in poučevanje. Keywords: visokošolski študij, učne metode, obrnjeno učenje, inovativno učenje, visokošolska didaktika, posredno in neposredno visokošolsko poučevanje, razvrščanje študentov v skupine, obrnjeno učenje in poučevanje Published in DKUM: 24.06.2025; Views: 0; Downloads: 8
Full text (1,29 MB) This document has many files! More... |