1. Logopedski timi v gorenjski regijiLana Guslov, 2025, master's thesis Abstract: Logoped-surdopedagog je strokovnjak, ki se ukvarja s preprečevanjem, diagnosticiranjem in (re)habilitacijo komunikacijskih motenj, težav pri hranjenju in požiranju ter obravnavo gluhote in naglušnosti, vključno z njihovimi vzroki in posledicami. Njegovo delo je raznoliko in poteka na področjih zdravstva, vzgoje in izobraževanja ter socialnega varstva.
V teoretičnem delu smo predstavili ključne vidike logopedije in surdopedagogike, opisali kompetence ter opisali delovanja, možnosti akademskega izobraževanja in zaposlitve. Posebej smo izpostavili problem pomanjkanja logopedov-surdopedagogov v Gorenjski regiji, ki odraža širši državni izziv.
Glavni problem, ki smo ga raziskovali, je pomanjkanje logopedov na Gorenjskem in v Sloveniji. Cilj naše raziskave je bil ugotoviti vzroke za ta primanjkljaj ter raziskati načine, kako mlade spodbuditi k izbiri tega poklica, da bi dolgoročno povečali število strokovnjakov na tem področju.
Vzorec raziskave je zajemal 13 logopedov, med njimi dve logopedinji iz Razvojne ambulante Kranj in devet logopedov iz drugih ustanov v Gorenjski regiji, ki delujejo v zdravstvu, šolstvu in rehabilitaciji. Z dvema sodelujočima smo izvedli strukturiran intervju, kjer sta predstavili svoje poglede na poklic, izzive in možne rešitve za izboljšanje stanja. Ostalim logopedom smo poslali raziskovalna vprašanja prek elektronske pošte, na katera so odgovorili.
Rezultati raziskave kažejo, da se ozaveščenost o pomenu logopedov-surdopedagogov v strokovni in širši javnosti povečuje. Prav tako se vse več govori o težavah, povezanih s pomanjkanjem teh strokovnjakov. Pozitivno pa je tudi, da so opazni premiki k povečanju števila logopedov-surdopedagogov tako na regionalni kot državni ravni. Keywords: logoped, surdopedagog, tim, gorenjska regija, pomanjkanje kadra Published in DKUM: 08.04.2025; Views: 0; Downloads: 4
Full text (788,13 KB) |
2. Fluktuacija kadra zdravstvene nege v enotah intenzivne terapijeSonja Černjač, 2024, master's thesis Abstract: Nosilka zdravstvene nege in oskrbe ter strokovnjakinja na področju zdravstvene nege je medicinska sestra. Medicinske sestre (pod pojmom je mišljena tudi moška oblika
izvajalcev zdravstvene nege – zdravstveniki/tehniki zdravstvene nege) imajo na
področju zdravstvenega varstva pomembno vlogo, saj skrbijo za paciente, imajo pa tudi vodilno vlogo v bolnišnicah, zdravstvenih sistemih in drugih organizacijah. Kako obdržati medicinske sestre na njihovih delovnih mestih, je globalni problem, ki pa je v enotah intenzivne terapije zaradi intenzivnega načina dela še bolj izrazit. Fluktuacija je naraščajoči problem, ki navadno nastopi zaradi nezadovoljstva zaposlenih. Visoka stopnja fluktuacije zdravstvenih delavcev je vse pogostejši pojav v bolnišnicah po vsem svetu, predvsem pa v enotah intenzivne terapije, kjer skrb za življenjsko ogrožene paciente predstavlja več znanja, usposabljanja, kritičnega razmišljanja in več stresnih dogodkov. Poleg resnih finančnih posledic fluktuacija ogroža varnost in kakovost na področju skrbi za paciente, prihaja do prekinitev kontinuitete oskrbe, dogaja se več napak pri zdravljenju. Prepoznani problem smo v magistrskem delu želeli bolje spoznati
v teoretičnem delu, kjer smo se osredotočili na razumevanje pojma fluktuacija ter
predstavitev vrst, vzrokov, posledic in ukrepov za zmanjšanje prej omenjene
problematike. V empiričnem delu magistrskega dela smo si želeli razjasniti trend
odhajanja medicinskih sester, ki odhajajo z enot intenzivnih terapij, pridobiti uvid v splošno delovno vzdušje na omenjenih delovnih mestih ter odgovoriti na vprašanje, kako bi lahko pripomogli k zadržanju medicinskih sester na svojih delovnih mestih. Izvedli smo raziskavo s pomočjo anketnega vprašalnika, pri katerem je sodelovalo 71 medicinskih sester, zaposlenih na oddelkih za intenzivno terapijo III v UKC Ljubljana. Anketiranci so pri vprašanjih odprtega tipa v največji meri izpostavili, da se na svojem delovnem mestu soočajo s pomanjkanjem kadra, kar vodi v preobremenjenost zaposlenega. Motijo jih medosebni odnosi z drugimi MS in slaba organizacija dela, medtem ko nekateri niso zadovoljni tudi s svojo plačo glede na stres in odgovornost, ki jo imajo. Ugotovili smo, da obstajajo statistično značilne povezanosti (šibko pozitivne) med določenimi občutki in počutjem na delovnem mestu ter težnjo po menjavi zaposlitve (razburjenost zaradi nečesa nepričakovanega na delovnem mestu, občutek živčnosti in stresa, občutek nezmožnosti spopadanja s stvarmi, ki jih je potrebno opraviti, občutek jeze zaradi stvari izven nadzora). Anketirani zaposleni so se v statistično značilno v manjši meri strinjali z nekaterimi trditvami v anketnem vprašalniku, kar v določeni meri kaže na nezadovoljstvo z organizacijo dela in naravo samega dela. Ugotovili smo, da večina zaposlenih pogosto ali zelo pogosto dela več ur, kot je za določeni mesec predvideno. Ugotovili smo tudi, da stres lahko vpliva na odločitev o menjavi zaposlitve, možen vzrok za stres pa so lahko psihične in fizične obremenitve na delovnem mestu. Kot potencialna rešitev je bila v največji meri izpostavljena ravno večja kadrovska zasedba, kar bi zmanjšalo vsakodnevne psihične in fizične obremenitve na delovnem mestu. Da pa bi več zaposlenih želelo delati v tako zahtevnem in intenzivnem okolju, je potrebno začeti pri osnovah. S poznavanjem
razmer v enotah intenzivne terapije, z razumevanjem fluktuacije kot take in upoštevanjem ukrepov za njeno zmanjšanje oz. zajezitev lahko prispevamo k večjemu
zadovoljstvu medicinskih sester in njihovemu zadržanju na njihovih delovnih mestih.
Rezultati te raziskave bodo lahko v pomoč managerjem/vodjem v zdravstvenih ustanovah pri razumevanju in spoprijemanju s fluktuacijo ter razpolaganju s svojim
zdravstvenim kadrom. Keywords: fluktuacija, enota intenzivne terapije, medicinske sestre, pomanjkanje
medicinskih sester Published in DKUM: 28.01.2025; Views: 0; Downloads: 48
Full text (3,94 MB) |
3. Motnje spanja in vloga železa pri otrocih z avtizmomManca Knez, Domen Korošec, 2024, final research report Abstract: Motnje spanja predstavljajo eno izmed pogostejših pridruženih obolenj pri otrocih z motnjo avtističnega spektra (MAS). Bistveno vplivajo na stopnjo izraženosti simptomatike avtizma in lahko slabšajo dnevno funkcioniranje posameznika. Pomanjkanje železa je v raziskavah povezano z nastankom motenj spanja. Namen naše raziskave je bil pregled statusa železa pri pacientih z MAS, njegove povezave s pridruženimi motnjami spanja in vpliva ostalih dejavnikov na motnje spanja. Keywords: motnja avtističnega spektra, avtizem, pomanjkanje železa, motnja spanja, feritin, motnje gibanja v spanju Published in DKUM: 24.01.2025; Views: 0; Downloads: 26
Full text (2,91 MB) |
4. Problematika pridobivanja strokovnega kadra s področja gostinstva v podjetju xElena Drašković, 2024, undergraduate thesis Abstract: Pridobivanje kadrov je proces, katerega namen je zapolniti potrebe po prostih delovnim mestih v podjetjih. Nekatera podjetja imajo s pridobivanjem kadra veliko težav. Še posebej izrazita problematika pridobivanja kadrov je v gostinstvu, kjer se soočajo z velikim številom deficitarnih poklicev.
V diplomski nalogi smo najprej predstavili proces zaposlovanja kadrov s teoretičnega vidika. Opisali smo planiranje, pridobivanje, selekcijo in uvajanje kadra, kar je predstavljalo osnovo za razumevanje problemskega stanja in iskanja rešitev v raziskovalnem delu, v katerem smo proučevali problematiko pridobivanja strokovnega kadra s področja gostinstva v podjetju X. S pomočjo intervjuja in ankete smo zbrali mnenja zaposlenih o tem, zakaj se na področju gostinstva težje pridobi novi kader.
Ugotovili smo, da ima podjetje pri pridobivanju in zadrževanju gostinskega kadra težave zaradi pomanjkanja strokovnega kadra na tem področju in da ta kader zato pogosto zahteva boljše delovne pogoje. Za izboljšanje situacije v podjetju X smo predlagali višje plačilo delavcem ter več ugodnosti, kot so na primer organizirana srečanja sodelavcev in izvajanje različnih športnih ali kreativnih delavnic. Keywords: pridobivanje kadra, gostinstvo, pomanjkanje kadra Published in DKUM: 27.08.2024; Views: 55; Downloads: 16
Full text (1,14 MB) |
5. Problematika pomanjkanja kadra v podjetjihAndraž Logar, 2023, master's thesis Abstract: Obdobje nenehnih sprememb, razvoj na področju tehnologije, inflacija, pandemija covida-19 in politične napetosti v svetu so le nekateri dejavniki, ki povzročajo nestabilen in nepredvidljiv trg dela. Ti za organizacije in podjetja predstavljajo kopico izzivov, ki se kažejo v dragih materialih, dolgih dobavnih rokih ipd. Enega od izzivov, če ne celo največjega, pa predstavljajo kadri oz. njihovo pomanjkanje, s čimer se srečuje večina podjetij. Stopnja brezposelnosti je izjemno nizka, povpraševanje po kadrih pa je znatno večje kot ponudba na trgu dela. Za organizacije je ključno, da se na pravilen in sistematičen način lotijo zadrževanja lastnega in pridobivanja zunanjega kadra.
Namen zaključnega dela je bil predstaviti problematiko pomanjkanja kadra in vzroke za njen nastanek, prikazati možne posledice te problematike in oblikovati potencialne rešitve za izboljšanje obstoječega stanja. Proučili smo znanstveno ter strokovno literaturo s področja trga dela in upravljanja s človeškimi viri. Uporabili smo metodi deskripcije in kompilacije ter analitično, induktivno-deduktivno, sintetično in komparativno metodo. V empiričnem delu magistrskega dela pa smo uporabili kvantitativne metode raziskovanja. S pomočjo anketnega vprašalnika smo v raziskavo poskusili zajeti čim večje število slovenskih podjetjih, ki se med seboj razlikujejo po velikosti, panogi in regiji, ter pridobljene podatke statistično analizirali.
Ugotovili smo, da se velika večina podjetij sooča s problematiko pomanjkanja kadra, še posebej velika in srednja ter proizvodna podjetja. Največje pomanjkanje lahko zaznamo pri nizko kvalificiranem in srednje kvalificiranem kadru, saj sta ta profila največkrat zastopana v velikih ali srednjih ter proizvodnih podjetjih. Podjetja vzroke za pomanjkanje najpogosteje vidijo v deficitarnosti določenih poklicev in nezainteresiranosti kandidatov, ki imajo hkrati previsoka pričakovanja. Organizacije nove zaposlene najpogosteje iščejo prek agencij za zaposlovanje in na neformalen način, že zaposlene pa želijo zadržati s poštenim plačilom, zdravim delovnim okoljem in skrbjo za razvoj vseh sodelavcev.
Povzamemo lahko, da problematika pomanjkanja kadra igra pomembno vlogo na trenutnem trgu dela, na vseh deležnikih pa je, da se z nastalo situacijo soočijo in iščejo morebitne rešitve. Predlagamo, da podjetja med seboj sodelujejo in si izmenjujejo primere dobrih praks, saj je to edini način, da ohranimo zdravo delovno okolje. Iskati je treba rešitve, ne izgovorov. Keywords: Pomanjkanje kadra, trg dela, upravljanje s človeškimi viri, podjetje. Published in DKUM: 16.10.2023; Views: 566; Downloads: 140
Full text (2,29 MB) |
6. Izmensko delo in zagotavljanje pacientove varnostiMelisa Krajnc, 2022, undergraduate thesis Abstract: Uvod: Izmensko delo je v zdravstvenem sektorju nepogrešljivo. Pacienti, ki potrebujejo kontinuirano zdravstveno oskrbo, so v obravnavi tudi ponoči, kar pomeni, da zdravstveno osebje dela v tri ali dvoizmenskem delovnem času. Zaradi izmenskega dela in sprememb v bioritmu lahko pri zaposlenih posledično nastanejo motnje cirkadianega ritma, kar vodi do utrujenosti, to pa predstavlja tveganje za pojav napak. Namen zaključnega dela je raziskati kako izmensko delo vpliva na zvišano pojavnost napak pri delu s pacientom.
Metode: V zaključnem delu je bila uporabljena deskriptivna metoda dela. Opravili smo sistematični pregled znanstvene in strokovne literature po mednarodnih podatkovnih bazah (Medline, CINAHL, PubMed, Cochrane Library, IOS Press). Upoštevali smo vključitvene in izključitvene kriterije ter zajeli članke, objavljene med letoma 2011 in 2021.
Rezultati: Ugotavljamo, da izmensko delo prispeva k motnjam cirkadianega ritma posameznika. Pri osebi se pojavi pomanjkanje spanca, kar vodi k motnjam kognitivnih sposobnosti. To se odrazi v zvišani frekvenci storjenih napak v procesu zdravstvene obravnave pacienta in ogroža pacientovo varnost.
Razprava in sklep: Ker se izmenskemu in nočnemu delu v zdravstvu ne moremo izogniti je pomembna zdravstvena vzgoja zaposlenih, glede tveganja za nastanek napak zaradi utrujenosti. Prav tako je treba promovirati kulturo varnosti na delovnem mestu. Keywords: izmensko delo, medicinske sestre, pomanjkanje spanca, utrujenost, napaka Published in DKUM: 19.12.2022; Views: 744; Downloads: 69
Full text (1,28 MB) |
7. Vključevanje ergonomskih načel v reševanje problematike pomanjkanja delovne sile zaradi starajočih se zaposlenihTilen Medved, 2022, master's thesis Abstract: Magistrsko delo obravnava povezavo med tremi problemi, s katerimi se trenutno soočamo v Sloveniji. Na eni strani prihaja do pomanjkanja delovne sile, na drugi strani se soočamo s staranjem prebivalstva, na tretji strani pa je prisotnih vse več zdravstvenih težav, s katerimi se pogosteje soočajo starejši zaposleni. Pravilno ergonomsko oblikovano delovno mesto je ključ do uspešnosti in večje učinkovitosti v podjetjih.
Bili smo mnenja, da je ustrezna ergonomska ureditev delovnih mest ključna za zdravo staranje zaposlenih in za odpravljanje njihovih potencialnih zdravstvenih težav, ki posledično vodijo v absentizem in prezentizem. V ta namen smo izvedli obsežno statistično analizo, v katero smo vključili 80 anketirancev, ki so zaposleni v različnih slovenskih podjetjih. S pomočjo analize rezultatov smo ugotovili, da se negativni vplivi neustreznih fizikalnih dejavnikov, kot so na primer prisilna drža, ponavljajoči se gibi ter slaba osvetljenost delovnega mesta, s staranjem povečujejo. Raziskali smo, kateri osebni in psihosocialni dejavniki so med zaposlenimi najbolj prisotni – starost, delo s hitrim tempom in ponavljajoče se delo. Raziskali smo tudi pogostost bolniških odsotnosti in njihovo povezavo s starostjo. Izločili smo dobre prakse proaktivne ergonomije, ki jih zaposleni najbolj potrebujejo za uspešno in učinkovito delo, kot so primerna in zadostna osvetlitev delovnega mesta, prilagodljiv delovni čas in večje število krajših odmorov.
Empirični del potrjuje, da bi zaposleni podprli odločitev podjetja pri vlaganju v ergonomsko ureditev delovnih mest za izboljšanje počutja in produktivnosti, dvig stopnje varnosti in za blaženje posledic staranja zaposlenih.
Glavna dodana vrednost raziskovalnega dela je v predlogu izboljšave, v oblikovanju in predstavitvi ergonomskega modela: »Model vključevanja ergonomije v steber sodobne organizacije«. Učinki modela so pozitivni za vse zaposlene, za vodstvo in podjetje kot celoto. Zaposleni se bolje počutijo, so bolj zdravi, delajo v varnem okolju, so bolj produktivni in se lahko uspešno zdravo in aktivno starajo. Model izpostavlja možnost aktivnega izogibanja problematike zaposlovanja novih kadrov ter nakazuje poti zniževanja stroškov zaradi manjše stopnje absentizma in prezentizma. Z upoštevanjem ergonomskih načel podjetje postane bolj uspešno in učinkovito ter posledično bolj konkurenčno. Keywords: ergonomija, staranje zaposlenih, pomanjkanje delovne sile. Published in DKUM: 30.08.2022; Views: 852; Downloads: 268
Full text (3,07 MB) |
8. Motnje hranjenja pri ženskah, ki se rekreativno ukvarjajo s fitnes vadbo : diplomsko deloBarbara Šnopl, 2021, undergraduate thesis Abstract: Motnje hranjenja so izredno kompleksen pojav, ki ga uvrščamo med resne duševne bolezni in predstavlja velik problem sodobne družbe. Namen raziskave, izvedene v okviru diplomske naloge, je bil raziskati motnje hranjenja med ženskami na področju rekreativne fitnes vadbe. S pomočjo raziskave smo želeli izpostaviti problematiko pojava motenj hranjenja pri rekreativnih športnicah in poiskati vzroke za njihov nastanek. Raziskali smo tudi področje samopodobe in kako je le-ta povezana z motnjami hranjenja. V raziskavo je bilo vključenih 37 oseb ženskega spola, ki obiskujejo fitnes center. Osnovni podatki anketirank so bili pridobljeni s pomočjo anonimnega spletnega anketnega vprašalnika. Raven samopodobe je bila preverjena z Vprašalnikom samopodobe za posameznike v poznem mladostništvu in odraslosti (SDQ III). Rezultati raziskave so pokazali, da obstaja povezava med motnjami hranjenja in rekreativnim ukvarjanjem s fitnes vadbo. Vzrokov za njihov nastanek je več. V ospredju sta predvsem nizka samopodoba in duševna stiska. Glede na dobljene rezultate raziskave sklepamo, da je potrebno poudariti problematiko in pojav motenj hranjenja v športu in širšo populacijo še bolj izobraziti o tem, kako prepoznati značilnosti motenj hranjenja pri obolelih osebah. Hkrati pa je potrebno ozaveščati tako vrhunske športnike kot rekreativce o tem, kako pomembna je primerna prehrana ob športni aktivnosti. Keywords: Motnje hranjenja, športna aktivnost, rekreacija, energijsko pomanjkanje, samopodoba. Published in DKUM: 18.11.2021; Views: 898; Downloads: 214
Full text (1,14 MB) |
9. Prenova skladiščnega poslovanja podjetja Moduli SG d.o.o.Nuša Kaudik, 2021, bachelor thesis/paper Abstract: V diplomskem delu smo opisali problematiko procesa skladiščenja podjetja Moduli SG d.o.o. in predlagati rešitev zanjo. S tem bi pripomogli k izboljšavi skladiščnega poslovanja, posledično pa tudi poslovanja celotnega podjetja.
Z analizo obstoječega stanja smo pridobili podatke za prestavitev skladišča in skladiščnih procesov podjetja, s tem smo dobili podrobnejši vpogled v problematiko. Kasneje smo izdelali vzročno–posledični diagram, ki prikazuje in izpostavlja glavne vzroke za neučinkovito skladiščno poslovanje. Ugotovili smo, da so ti vzroki pomanjkanje skladiščnega prostora, neorganizirano delo v skladišču ter slab informacijski sistem. Ker sta poglavitna problema prostor in organizacija, smo podali predlog povečanja skladiščnega prostora z dodanimi izračuni stroškov. S pomočjo podatkov zaposlenih v podjetju smo naredili ABC analizo materialov, ki bo doprinesla k boljši organizaciji v skladišču. Predlog za izboljšanje informacijskega sistema ter nadomestitvijo obstoječega SAP z novim so v podjetju že sprejeli kot učinkovito rešitev. Pričeli so s procesom vpeljave novega informacijskega sistema Norma. V zaključku diplomskega dela smo predstavili rezultate in ugotovitve ter jih povzeli in smiselno strnili v celoto. Keywords: skladiščenje, skladiščni procesi, pomanjkanje skladiščnega prostora, ABC analiza, komisioniranje, skladiščno poslovanje Published in DKUM: 12.11.2021; Views: 714; Downloads: 67
Full text (2,33 MB) |
10. Ustavna pravica do obrazložene sodne odločbe po ZPP in analiza pritožbenih razlogov po 14. in 15. točki 339. člena ZPP v sodni praksiMonika Pušaver, 2021, master's thesis Abstract: V Republiki Sloveniji so enake človekove pravice in temeljne svoboščine posameznikom – ne glede na narodnost, raso, spol, jezik, vero, politično ali drugo prepričanje, gmotno stanje, rojstvo, izobrazbo, družbeni položaj, invalidnost ali katerokoli drugo osebno okoliščino – zagotovljene z Ustavo Republike Slovenije.
V Ustavi Republike Slovenije kot hierarhično najvišjem pravnem aktu so te pravice taksativno naštete in zelo na kratko definirane – Ustava Republike Slovenije namreč nadaljnje oziroma podrobnejše urejanje teh pravic prenaša na hierarhično nižje ustavnoskladne pravne akte – zakone in podzakonske akte.
V 22. členu Ustave Republike Slovenije je posameznikom zagotovljeno enako varstvo pravic, iz katerega izhaja več pravic – pravica do izjavljanja, pravica do enakopravnosti strank, prepoved sodniške samovolje in prepoved samovoljnega odstopa od ustaljene sodne prakse.
Pravici stranke do izjavljanja kot najpomembnejšemu izrazu pravice do enakega varstva pravic na drugi strani ustreza obveznost sodišča, da vse navedbe strank v postopku vzame na znanje, pretehta njihovo pomembnost in da se do navedb, ki so za odločitev bistvenega pomena, v obrazložitvi sodbe opredeli. Za zagotovitev ustavne pravice do poštenega sojenja in zaupanja v sodstvo je namreč pomembno, da stranka lahko ne glede na to, ali je njenemu zahtevku ali pravnemu sredstvu ugodeno ali ne, iz obrazložitve sodbe razvidi, ali se je sodišče seznanilo z njenimi argumenti, ali jih je obravnavalo in na katere materialnopravne predpise je oprlo svojo odločitev.
V civilnih postopkih potek pravdnega postopka ter postopek izdaje, vsebino in obliko sodbe določa ZPP – le-ta mora kot hierarhično nižji akt v pravdnem postopku zagotoviti izdajo takšne sodbe, iz katere bo stranka razvidela, ali je sodišče njenemu tožbenemu zahtevku ali pravnemu sredstvu ugodilo ali ga je zavrnilo in na podlagi katerih argumentov ter veljavnih pravnih predpisov je sprejelo svojo odločitev.
V predmetnem magistrskem delu je podrobneje obravnavano, na kakšen način je z ZPP v civilnem pravdnem postopku posameznikom zagotovljena ustavna pravica do obrazložene sodne odločbe, katera ravnanja sodišč pomenijo kršitev te pravice in na kakšen način lahko stranke dosežejo odpravo teh kršitev. Keywords: civilno pravo, sodba, obrazložitev, pravica, dejstva, kršitev, pritožba, pomanjkanje, utemeljitev, izrek Published in DKUM: 11.10.2021; Views: 1110; Downloads: 170
Full text (1,45 MB) |