1. Prostorska analiza javne infrastrukture za polnjenje električnih vozil v izbranih evropskih mestih z uporabo GIS : diplomsko deloEngin Ibrahim, 2025, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo proučuje prostorsko razporeditev in gostoto javne polnilne infrastrukture
za električna vozila v izbranih evropskih mestih, s posebnim poudarkom na prostorski
enakosti. Študija izhaja iz globalnega izziva podnebnih sprememb, ki so posledica emisij
toplogrednih plinov. Evropska unija (ang. European Union; v nadaljevanju: EU) se je
zavezala k ambicioznemu zmanjšanju emisij. Do leta 2050 želi doseči podnebno
nevtralnost, do leta 2030 pa 55 % zmanjšanje emisij v primerjavi z letom 1990. Ker
promet predstavlja približno četrtino vseh emisij toplogrednih plinov v EU, osebni
avtomobili pa več kot 70 % tega deleža, je elektrifikacija mobilnosti ključna za dosego
teh ciljev. Električna vozila so v Evropi doživela hitro rast. Tržni delež je od leta 2016, ko
je znašal le 1 % novih avtomobilov, do leta 2023 presegel 22 %. Toda širitev polnilne
infrastrukture je zaostajala. Do konca leta 2023 je bilo v EU okoli 632.000 javnih polnilnih
mest, medtem ko projekcije kažejo, da jih bo do leta 2030 potrebnih 3.5 milijona. To
pomeni, da bo treba v sedmih letih namestiti skoraj 2.9 milijona dodatnih polnilnic, kar
je približno 410.000 na leto. Poleg tega je razporeditev polnilnic močno neenakomerna
med regijami, državami in mestnimi četrtmi, kar ustvarja pomembne ovire za širšo
uporabo električnih vozil.
Delo se ukvarja s to vrzeljo z oceno prostorske pokritosti javnih polnilnic po
administrativnih enotah v osmih evropskih mestih: Amsterdamu, Bologni, Bruslju,
Eindhovnu, Gentu, Ljubljani, Parizu in na Dunaju. Ta mesta so bila izbrana zaradi
razpoložljivosti zanesljivih odprtih podatkov. Teza dela je, da je polnilna infrastruktura
bolj skoncentrirana na osrednje četrti kot na obrobne. Cilji vključujejo kartiranje in
vizualizacijo razporeditve polnilnic v izbranih mestih z uporabo ArcGIS Pro, analizo
prostorske prisotnosti javnih polnilnih mest po administrativnih enotah z izračunom
gostote na kvadratni kilometer ter prepoznavanje četrti z najvišjo in najnižjo
koncentracijo javnih polnilnih točk.
Za izvedbo pregleda literature so bile uporabljene znanstvene baze podatkov. Izbrane so
bile študije, ki so se osredotočale na polnilno infrastrukturo za električna vozila v urbanih
okoljih, s posebnim poudarkom na tistih, ki uporabljajo geografske informacijske sisteme
(ang. Geographic Information System, v nadaljevanju: GIS). Prostorski podatki so bili
zbrani iz občinskih odprtih podatkovnih portalov, OpenStreetMapa in drugih odprtih
virov. Meje četrti so bile pridobljene kot poligonske plasti, podatki o polnilnicah pa kot
točkovne koordinate. Po uvozu v ArcGIS Pro so bili vsi podatki standardizirani v skupni
koordinatni sistem. Polnilne točke so bile pretvorjene v točkovne podatkovne sloje, četrti
pa v poligonske sloje. Prvi analitični korak je uporabil orodje Summarize Within v
programu ArcGIS Pro za štetje polnilnih točk znotraj posameznih poligonov četrti.
Površina četrti je bila izračunana z uporabo funkcije Calculate Geometry, gostota pa je
bila izražena kot polnilnice na km². Rezultati so bili izvoženi v Excel, kjer so bile izdelane
preglednice za vsako mesto, kar je omogočilo enostavno primerjavo. Za vizualizacijo sta
bili uporabljeni orodji za računanje točkovne gostote (Point Density) in jedrne gostote
(Kernel Density). Point Density je prikazal število polnilnic znotraj določenega iskalnega
radija za vsako celico rastra in s tem omogočil lokalne kazalnike visoke in nizke
koncentracije. Jedrna gostota (Kernel Density) je ustvarila zvezne površine z glajenjem
vpliva posameznih vhodnih točk skozi določene pasovne širine, kar je omogočilo
prepoznavanje gruč in prostorskih gradientov, ki presegajo meje četrti. Simbolika in
postavitve so bile standardizirane za vse zemljevide, kar je omogočilo neposredno
primerjavo med mesti.
Vrednosti gostote, izračunane z orodjem Summarize Within, kažejo na dosledne vzorce v
vseh mestih. V Amsterdamu je imela najvišjo gostoto četrt West s 13,73 to Keywords: GIS, ArcGIS Pro, Polnilna postaja za električna vozila, električna vozila, evropska mesta Published in DKUM: 04.11.2025; Views: 0; Downloads: 2
Full text (2,45 MB) |
2. Sistemi delitvene mobilnosti v Sloveniji : magistrsko deloLuka Ambrož, 2025, master's thesis Abstract: Magistrsko delo obravnava sisteme delitvene mobilnosti v Sloveniji, ki so del širše delitvene ekonomije. Osredotoča se na souporabo avtomobilov, koles in e-skirojev ter analizira ponudnike teh storitev, njihove modele poslovanja in uporabniške navade. Cilj raziskave je analizirati stališča anketirancev do souporabe avtomobilov, koles in e-skirojev, ugotoviti ključne dejavnike, ki vplivajo na uporabo souporabe avtomobilov, koles in e-skirojev, prepoznati slabosti ter predlagati rešitve za izboljšanje ter povečanje uporabe souporabe avtomobilov, koles in e-skirojev. Raziskava temelji na kombinaciji kvantitativne in kvalitativne metode. Vključuje anketiranje uporabnikov souporabe avtomobilov, koles in e-skirojev, analizo sekundarnih virov ter primerjalno analizo ponudnikov storitev. Raziskava je pokazala, da so uporabniki souporabe avtomobilov, koles in e-skirojev v Sloveniji predvsem mlajši prebivalci mestnega okolja. Souporaba avtomobilov, koles in e-skirojev ima v Sloveniji velik potencial za trajnostni razvoj prometa, vendar se sooča s slabostmi kot je omejena dostopnost in slaba povezljivost z javnim prometom. Predlagane izboljšave vključujejo širitev omrežja in boljše integracije s trajnostnimi oblikami prevoza, kar bi prispevalo k povečanju uporabe souporabe avtomobilov, koles in e-skirojev ter zmanjšanju prometnih obremenitev. Keywords: delitvena mobilnost, souporaba vozil, polnilna postaja, trajnostni razvoj Published in DKUM: 14.05.2025; Views: 0; Downloads: 40
Full text (5,98 MB) |
3. Regulacija polnilne moči električnih polnilnic v zaprtem distribucijskem omrežju : diplomsko deloLuka Gačnik, 2024, undergraduate thesis Abstract: Današnja družba stremi k zeleni prihodnosti, katerega velik del so vozila na e-pogon. Ker
vsaka sprememba prinaša tako dobre kot slabe lastnosti, bo naš cilj analizirati dogajanje in
odpraviti probleme, kateri bodo nastali tekom napredka. Omrežje kot distribucija električne
energije je izredno komplicirana sekvenca dejanj, katere omogočajo normalno delovanje.
Ob drastičnem povečevanju izgradenj električnih polnilnic moramo v omrežje
implementirati pametne rešitve, ki povezujejo uporabnike s pametno polnilno
infrastrukturo. Naloga dokazuje, da lahko s pametnimi rešitvami, kot so samozadostna
gospodinjstva in pametna regulacija moči, omogočimo normalno delovanje omrežja, kljub
povečanju elektrifikacije Keywords: e-mobilnost, elektrifikacija, polnilna postaja Published in DKUM: 08.10.2024; Views: 0; Downloads: 43
Full text (2,69 MB) |
4. Razvoj solarne polnilne postaje za električna kolesa : magistrsko deloNace Grudnik, 2023, master's thesis Abstract: Zaradi trenutne energetske krize strokovnjaki priporočajo, da pričnemo še bolj varčevati z energijo in nas spodbujajo, da izrabljamo obnovljive vire energije. Razvoj in delovanje solarne polnilne postaje tako predstavlja priložnost za učinkovito izrabo sončne energije, brez potrebe po drugih virih in infrastrukturi.
Kolesarstvo v Sloveniji postaja vse bolj popularno, tudi zaradi električnih koles, saj se lahko z njimi vozimo po reliefno bolj razgibanih terenih. Fizično manj sposobnim pa omogočajo, da prekolesarijo tudi zahtevnejše in daljše poti. Tako se uporaba motornih vozil manjša, trend e-mobilnosti pa je še dodatno povečal zanimanje za električna kolesa.
V zaključni nalogi smo opredelili različne vrste električnih polnilnih postaj in analizirali trg takšnih izdelkov. Na podlagi te analize smo ustvarili tehnični zahtevnik in določili celoten električni sistem ter razvili konstrukcijo. Med uporabniki električnih koles smo izvedli anketo in ugotovili da, v primeru, če bi bilo na območju Slovenije postavljenih več javnih polnilnih mest, bi ljudje tam polnili svoje električno kolo. Dodali smo tudi predlog primernega poslovnega modela, ki ga priporočamo ob vzpostavitvi mreže solarnih polnilnih postaj. Zaključna naloga lahko služi kot izhodiščni elaborat za podjetje, ki namerava razviti solarno polnilno postajo ali temu podoben izdelek. Keywords: električna polnilna postaja, električno kolo, sončna energija, anketa, poslovni model Published in DKUM: 01.03.2023; Views: 704; Downloads: 125
Full text (9,48 MB) |
5. E-mobilnost na področju Elektra Ljubljana, d. d. : magistrsko deloErnest Pavlin, 2022, master's thesis Abstract: Delo obravnava enega izmed korakov k trajnostnemu načinu življenja družbe, in sicer e-mobilnost. Le-ta omogoča blagodejne učinke na posameznika in okolje. Predstavili smo zakonodajo e-mobilnosti v Sloveniji ter opisali vrste električnih vozil in načine polnjenja. Predstavljeno je podjetje Elektro Ljubljana, d. d., vpliv množične elektrifikacije na distribucijsko omrežje ter načrti gradenj polnilnih postaj v prihodnosti. Opisana je vizija e-mobilnosti v Sloveniji. Prikazani so realni podatki javnih polnilnih postaj podjetja Elektro Ljubljana, d. d. Sledijo scenariji, kjer uporabniki naredijo različne razdalje z BEV in PHEV ter podatki polnjenj le-teh. V zadnjem podpoglavju so prikazani izračuni porabe in primerjava električnih osebnih BEV in PHEV od 2015 do 2021 v Sloveniji. Keywords: elektromobilnost, polnilna postaja, električna vozila, porabljena električna energija Published in DKUM: 12.01.2023; Views: 940; Downloads: 155
Full text (1,47 MB) |
6. |
7. UPRAVIČENOST GRADITVE HITRE POLNILNE POSTAJE ZA VOZILA NA ELEKTRIČNI POGONMatjaž Godec, 2017, master's thesis Abstract: Električna vozila so hitro razvijajoča tehnologija, ki predstavljajo potencialno trajnostno alternativo tradicionalnim vozilom z motorji notranjega izgorevanja. Z uporabo električne energije namesto fosilnih goriv, ta nova vozila zahtevajo nove sisteme infrastrukture, ki predstavljajo inovativne tehnološke investicije. Skozi magistrsko delo smo v empiričnem delu s pomočjo izdelave Načrta gradbenih konstrukcij za gradnjo dveh hitrih polnilnih postaj z večobdobno (dinamično) metodo IRR ugotavljali upravičenost graditev na mikrolokaciji. Za izdelavo kalkulacije stroškov investicije smo izdelali tehnično poročilo, projektantski predračun s popisom gradbenih del in grafične priloge. Z izvedenimi analizami trga EV, cenami električne energije, števila polnjenj na polnilnicah, kalkulacijo stroškov investicije, in predpostavljenimi prihodnjimi stroški in prihodki smo z metodo interne donosnosti izračunali upravičenost graditve hitrih polnilnih postaj, kar je predstavljalo osrednji del magistrskega dela. Kljub visokimi začetnimi vložki nam izračuni prikažejo rezultate, kateri niso upravičeni samo iz ekonomskega vidika, temveč tudi iz zasebnega. Keywords: gradnja, gradbeništvo, ekonomska upravičenost, IRR, električna vozila, električna mobilnost, hitra polnilna postaja, ekonomska analiza, projektni menedžment Published in DKUM: 01.02.2017; Views: 2482; Downloads: 265
Full text (2,97 MB) |
8. |
9. Pregled in možnosti izboljšanja polnilnih priključkov električnih vozilGašper Koželj Zevnik, 2016, master's thesis/paper Abstract: V nalogi je zajeta problematika nekompatibilnosti polnilnih priključkov električnih vozil med različnimi znamkami in modeli električnih avtomobilov. V prvem delu naloge so predstavljene teoretične osnove polnjenja električnih vozil, in sicer polnjenje, delovanje akumulatorjev in polnilnih postaj, standardi, načini polnjenja ter tipi priključkov električnih vozil. V drugem delu naloge je izvedena raziskava na treh največjih tržiščih električnih avtomobilov z namenom ugotovitve kateri električni avtomobili, s katerimi tipi električnih priključkov, so bili v prodaji v zadnjih treh letih. Prav tako je zajet delež obstoječih javno dostopnih priključkov za vsako tržišče. V tretjem delu je predstavljen večparametrski odločitveni model, ki temelji na izsledkih raziskave in na podlagi katerega je osnovan predlog rešitve problema. Rešitev je v nalogi predlagana v obliki univerzalnega polnilnega priključka, poleg rešitve problema so podane še možne alternative. V zaključku je komentirana uspešnost rešitve in navedeni pogoji za uvedbo rešitve ter možnosti nadaljnjega razvoja. Keywords: električni avtomobil, polnjenje, priključek, polnilna postaja, politika Published in DKUM: 16.11.2016; Views: 1390; Downloads: 168
Full text (2,17 MB) |
10. PRIPRAVLJENOST EES NA ELEKTROMOBILNOST V SLOVENIJIJožef Peklar, 2016, undergraduate thesis Abstract: Naloga predstavlja trenutno stanje razvitosti elektromobilnosti v Sloveniji, njeno ekonomsko upravičenost ter elektroenergetske zmožnosti sistema za popolno elektrifikacijo osebnega prometa. Namen naloge je opozoriti na energijsko odvisnost Slovenije in na področja v energetiki, v katerih se bo pojavilo največ problemov zaradi uvedbe elektromobilnosti. Podan je tudi finančni izračun uvedbe elektromobilnosti osebnega prometa Slovenije ter dejanske elektroenergetske zmogljivosti mesta Maribor za elektromobilnost. Keywords: elektromobilnost, električni avto, polnilna postaja, električno omrežje, elektroenergetski sistem Published in DKUM: 19.08.2016; Views: 2510; Downloads: 279
Full text (1,36 MB) |