1. Vloga centralne banke in vlade pri zagotavljanju stabilnosti cenLaura Korošec, 2025, undergraduate thesis Abstract: Vloga centralnih bank in vlad pri zagotavljanju stabilnosti cen je ključna za vzdržnost gospodarske rasti in blaginje. Po pandemiji Covid-19 so številna gospodarstva doživela visoko inflacijo, ki so jo sprožili predvsem ponudbeni šoki, povezani z rastjo cen energentov, hrane in surovin ter motnjami v dobavnih verigah. Empirična analiza štirih držav – Slovenije, Nemčije, ZDA in Švedske – je pokazala, da pravočasno in usklajeno delovanje monetarne in fiskalne politike prispeva k hitrejšemu umirjanju inflacije, medtem ko obsežne in dolgotrajne fiskalne spodbude povečujejo tveganja za javnofinančno stabilnost. Ugotovitve potrjujejo, da so med fiskalnimi ukrepi na kratek rok lahko učinkoviti ciljno usmerjeni ukrepi, kot so subvencije in omejitve cen, vendar morajo biti časovno omejeni in prilagojeni specifičnim gospodarskim razmeram. Keywords: inflacija, stabilnost cen, monetarna politika, fiskalna politika, centralna banka, vlada Published in DKUM: 23.10.2025; Views: 0; Downloads: 11
Full text (1,24 MB) |
2. Dinamika in analiza inflacije ter odziv denarne politike v evroobmočjuMatej Dogša, 2023, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu smo pregledali obstoječo literaturo o inflaciji, njenih vplivih, vzrokih, načinih merjenja in vplivu ekonomske politike na njo. Pojasnili smo pojme CPI indeks, BDP deflator, HICP indeks, indeks proizvodnih cen, stroškovno pogojena inflacija, inflacija povpraševanja in stabilnost cen. Ločeno smo predstavili denarno in fiskalno politiko. Pri denarni politiki smo pregledali njeno definicijo, naloge, strategijo, instrumente ter uporabna teoretična modela Taylorjevo pravilo in kvantitativno teorijo denarja. Pri fiskalni politiki smo pregledali njeno definicijo, instrumente, raziskave glede fiskalnih ukrepov in njihov vpliv na inflacijo ter povezavo med nekonsistentnostjo fiskalne politike in inflacijo. V empiričnem delu smo na osnovi podatkov iz podatkovne baze Eurostat analizirali gibanje inflacije od januarja 2020 do maja 2023. Analizirali smo inflacijo za evroobmočje in države evroobmočja ter prikazali stopnjo rasti indeksa HICP in 12 skupin dobrin indeksa HICP. Ugotovili smo, da se je z največjo inflacijo v preučevanem obdobju soočala Estonija, in sicer avgusta 2022 z letno stopnjo 25,2 %. Ugotovili smo tudi, da je največjo rast skupnega indeksa HICP od januarja 2020 do maja 2023 imela prav tako Estonija, kjer je stopnja rasti indeksa znašala 36,51 %. Prikazali smo tudi bistvene vzroke za tako gibanje inflacije v preučevanem obdobju ter ugotovili, da se je zvišala raven cen vseh skupin dobrin razen skupin dobrin »komunikacije« in »izobraževanje« v nekaterih državah. V diplomskem delu smo prav tako pregledali ukrepe ECB v preučevanem obdobju in ugotovili, da je ECB v tem obdobju izvajala tako ekspanzivno kot restriktivno denarno politiko. Keywords: inflacija, denarna politika, fiskalna politika, evroobmočje, stabilnost cen Published in DKUM: 15.09.2023; Views: 533; Downloads: 177
Full text (2,13 MB) |
3. Analiza prodajnih cenNastja Sivka, 2018, undergraduate thesis Abstract: Konkurenca na trgu je velika. Trg je zasičen z različnimi blagovnimi znamkami in izdelki. Vsi bi želeli vedeti, kaj so najpomembnejši faktorji, ki vplivajo na nakupno odločitev. Dejstvo je, da preprostega odgovora ni.
Lahko pa z gotovostjo trdimo, da sta cena in preplet komunikacijskih aktivnosti dva izmed ključnih elementov. Čokolada Milka zavzema več kot 44 % trga s čokoladami, Gorenjka več kot 12 %, Dorina predstavlja okoli 11 %, trgovske blagovne znamke okoli 10 % in Lindt dobra 2 %. Če povzamemo analizo cen, ima Mercator najnižje cene pri čokoladah trgovske blagovne znamke. Vsekakor pa je glavni favorit na trgu čokolad Spar, saj ima široko paleto izdelkov in je cenovno konkurenčen glede na trg. Pri trgovski blagovni znamki je cenovna primerjava malce težja, saj je velik dejavnik, ki vpliva na ceno, sama sestava izdelka. Produkti blagovnih znamk naj bi zagotavljali isto kakovost pri različnih trgovcih, pri trgovskih blagovnih znamkah pa so lahko odstopanja precejšnja, v odvisnosti ali trgovec zasleduje kvaliteto ali zgolj ceno. Keywords: analiza prodajnih cen, konkurenca, blagovna znamka, kakovost, trgovci, politika cen, slovenski trg, prodajna cena, popusti, ugodnosti, promocija, življenjski cikel izdelka, promocijske cene, diferencirane cene, analiza raziskave, cenovna primerjava Published in DKUM: 19.09.2019; Views: 1459; Downloads: 323
Full text (9,19 MB) |
4. Cenovne disparitete v slovenskem gospodarstvuEgon Žižmond, 1990, professional article Abstract: V slovenskem gospodarstvu so prisotne znatne cenovne disparitete, ki otežujejo tudi vključevanje slovenskega gospodarstva v evropski gospodarski prostor. Članek analizira disparitete proizvajalnih in drobnoprodajnih cen ter razlike med izvoznimi cenami na eni ter direktnimi stroški, lastnimi cenami in proizvajalnimi cenami na drugi strani. Ker je večina disparitet posledica etatističnega ekonomskega sistema in administriranja v ekonomski politiki, bi le reforma ekonomskega sistema in ustreznejša ekonomska politika lahko omogočila oblikovanje normalnejših cenovnih razmerij. Keywords: cene, gibanje cen, Slovenija, proizvajalna cena, produkcijska cena, politika cen, industrijska politika, prodaja na drobno, dinamični model, prodajna cena, prices, price movement, Slovenia, production price, price policy, retail sale, sales price, dynamical model Published in DKUM: 10.07.2015; Views: 1521; Downloads: 40
Link to full text |
5. Regulirane cene v Sloveniji 1992-2004Boštjan Vasle, 2005, professional monograph Keywords: cene, oblikovanje cene, regulacija, ekonomske analize, Slovenija, indeksi, kazalniki, življenjski standard, poraba, inflacija, finance, politika cen, devizni tečaji, nafta, gibanje cen, matematični modeli, input-output, teorija, obresti, statistika Published in DKUM: 10.07.2015; Views: 1766; Downloads: 112
Link to full text |
6. Strateški načrt trženja blagovne znamke Valpaint na avstrijskem trgu : diplomsko deloKatarina Cafnik, 2006, undergraduate thesis Keywords: medorganizacijsko trženje, trgovinsko podjetje, poslovanje, mednarodno poslovanje, mednarodno trženje, tržno planiranje, tržne raziskave, SWOT analiza, proizvodi, strategija, strategija trženja, komuniciranje, internacionalizacija, mala podjetja, blagovne znamke, upravljanje, marketing mix, barve, marketinški splet, les, politika izdelka, politika cen, aktivnosti, zaščita, strategija trženja, pozicioniranje, predstava, mednarodni trg, pospeševanje prodaje, distribucija, Slovenija, Italija, poslovn Published in DKUM: 30.05.2012; Views: 2228; Downloads: 144
Full text (598,63 KB) |
7. Analiza strategije izvoznega trženja podjetja Zlatarna Celje, d.d. : diplomsko deloRenata Videčnik, 2006, undergraduate thesis Keywords: mednarodno trženje, izvoz, poslovanje podjetja, mednarodno poslovanje, kovinska industrija, zlato, politika izdelka, izdelki, cene, politika cen, družbe, prodaja, cilj, konkurenca, konkurenčnost, prednost, priložnosti, Slovenija, nabava, poslovno okolje, tržna analiza, mednarodni trg, segmentacija, trg, strategija trženja, podjetje Published in DKUM: 30.05.2012; Views: 2280; Downloads: 312
Full text (362,33 KB) |
8. Porast cen in varstvo potrošnikov v Sloveniji po vstopu Slovenije v EMU : diplomsko deloHelena Vrbnjak, 2007, undergraduate thesis Keywords: potrošnik, varstvo potrošnikov, trg, Slovenija, Evropska unija, EMU, harmonizacija, cene, politika cen, valuta, evro, mednarodni sporazumi, denar, denarne unije, država, uporabniki, varstvo pravic, zaščita Published in DKUM: 30.05.2012; Views: 1674; Downloads: 67
Full text (529,85 KB) |
9. Finančni učinki protidumpinških postopkov : diplomsko deloZlatko Gavez, 2007, undergraduate thesis Keywords: dumping, definicija, financiranje, blaginja, cene, uvoz, politika cen, zunanjetrgovinska politika, neposredne tuje investicije, mednarodni sporazumi, Evropa, ZDA, Evropska unija, enotni trg, mednarodno gospodarstvo, mednarodno sodelovanje, mednarodni ekonomski odnosi, internacionalizacija, povezanost, GATT, WTO, pravila, pravilniki, mednarodne konvencije, mednarodna trgovina, trgovina, carinske unije, zaščita, partnerstvo, zunanja trgovina, zunanjetrgovinsko poslovanje Published in DKUM: 30.05.2012; Views: 2197; Downloads: 53
Full text (572,86 KB) |
10. Analiza dejavnikov blagajniških prihodkov Hollywoodskih studijskih filmov : diplomsko deloGorazd Režonja, 2007, undergraduate thesis Keywords: filmi, industrija, proizvodnja, prihodek, ZDA, matematična ekonomija, ekonometrija, blagajniški zapisi, multivariantna analiza, podjetje, panoge dejavnosti, trženje, marketing, trg, tržna analiza, poslovni rezultati, računovodski izkazi, cene, politika cen, kalkulacije, oblikovanje cene, kontrola, prodaja, pospeševanje prodaje, uspešnost poslovanja, storitve, finančno planiranje, finančna sredstva, organizacijske strukture, financiranje, planiranje Published in DKUM: 30.05.2012; Views: 1781; Downloads: 46
Full text (731,58 KB) |