1. Dravska banovina v drugi polovici tridesetih let in vpliv Slovencev v Kraljevini Jugoslaviji (1935–1941)Gašper Šmid, 2018, doctoral dissertation Abstract: V doktorski disertaciji z naslovom Dravska banovina v drugi polovici tridesetih let in vpliv Slovencev v Kraljevini Jugoslaviji (1935–1941) je predstavljen položaj Dravske banovine v političnem, ekonomskem, socialnem, narodnostnem in diplomatskem vidiku od vstopa nekdanje Slovenske ljudske stranke v vlado pa do začetka druge svetovne vojne na slovenskem ozemlju, ki je bilo vključeno v Kraljevino Jugoslavijo. To je čas zaostrenih mednarodno-političnih razmer v Evropi, ki so jih vzpostavile totalitaristične ideje fašizma, nacizma in komunizma. Podobno zaostreno stanje je bilo zaradi nacionalnih trenj in ideoloških spopadov tudi v Kraljevini Jugoslaviji in posledično tudi v Sloveniji. Banski svet Dravske banovine je bil v tem času nezadovoljen z zgolj posvetovalno funkcijo in je želel pridobiti čim večjo avtonomijo, zlasti v finančnem okviru, ki bi pripeljala do t. i. Banovine Slovenije, federativne upravno enote pod vodstvom bana, z lastnimi pristojnostmi v gospodarstvu, šolstvu, socialnih in notranjih zadevah ter financah, ki bi bile omejene samo na njeno ozemlje. Stanje oziroma vpliv Dravske banovine in Slovencev v Kraljevini Jugoslaviji je bilo ugotovljeno iz statistike in analiz o diplomatsko-konzularnih predstavnikih, zapisanih v arhivskem gradivu Ministrstva za zunanje zadeve Kraljevine Jugoslavije, ki ga hranijo v Arhivu Jugoslavije v zbirki AJ 37 dr. Milana Stojadinovića. V takratni Jugoslaviji so namreč vse odločitve nastajale, se usklajevale in potrjevale v centru, in sicer v Beogradu. V poglavju o nemški manjšini na Kočevskem je bila potrjena takratna situacija, predstavljene pa so bile tudi nove ugotovitve o življenju in sobivanju Slovencev s predstavniki nemške manjšine v zadnjih letih pred drugo svetovno vojno. Pričujoče delo je nastalo na podlagi arhivskega gradiva, ki ga hranita Arhiv Republike Slovenije v Ljubljani in Arhiv Jugoslavije v Beogradu, s pomočjo uradnih listov, časopisnega gradiva ter znanstvene in strokovne literature. Keywords: Dravska banovina 1935–1941, Kraljevina Jugoslavija, politične stranke, Jugoslovanska radikalna zajednica, banovina Hrvaška, banovina Slovenija, banski svet, notranja politika, avtonomija. Published in DKUM: 23.08.2018; Views: 2663; Downloads: 357
Full text (6,97 MB) |
2. Razmerje med državnim zborom in vlado v Republiki SlovenijiAndreja Holobar, 2016, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu je bilo obravnavano razmerje med državnim zborom in vlado Republike Slovenije. Državni zbor v Republiki Sloveniji predstavlja nosilca zakonodajne oblasti, vlada Republike Slovenije pa je eden izmed nosilcev izvršne oblasti. Na podlagi delitve oblasti, ki je opredeljena tudi v Ustavi Republike Slovenije, naj bi bili omenjeni veji oblasti ločeni, njuno razmerje pa uravnavajo mehanizmi ravnovesij in zavor, ki so prav tako opredeljeni v Ustavi. Uporabljeni mehanizmi naj bi zagotavljali stabilnost političnega sistema in preprečevali preveliko koncentracijo moči v enem političnem organu ter zlorabo te moči. Statistična in partikularna obravnava podatkov o uporabi teh mehanizmov je pokazala nizko uspešnost uporabe mehanizmov. Mehanizmi so se poleg osnovnega namena nadzora uporabljali tudi za promocijo političnih strank, pridobivanje političnega vpliva in merjenje moči med političnimi strankami in njihovimi predstavniki. V bistvu se mehanizmi ravnovesij in zavor uporabljajo za dokazovanje in pridobivanje politične moči, ravno nasprotno prvotnemu namenu. Vseeno v večini mandatov mehanizmi niso ogrozili stabilnosti političnega sistema. Keywords: državni zbor, vlada RS, delitev oblasti, politične stranke, Ustava RS Published in DKUM: 16.09.2016; Views: 1031; Downloads: 167
Full text (973,71 KB) |
3. Grofman Bernard (ur.), Blais André (ur.), Shaun Bowler (ur.): Duverger's law of plurality voting: the logic of party competition in Canada, India, the United Kingdom and the United StatesJurij Toplak, 2009, review, book review, critique Keywords: politične stranke, volitve, glasovanje, ocene in poročila Published in DKUM: 10.07.2015; Views: 1330; Downloads: 47
Link to full text |
4. NESTRANKARSKA PARLAMENTARNA UREDITEV IN VIRTUALNI FORUMBlaž Flis, 2014, undergraduate thesis Abstract: V diplomski nalogi obravnavam možnost izboljšanja parlamentarne ureditve z uvedbo nestrankarskega parlamenta in virtualnega foruma. Prikazal bom različne ureditve in rešitve, s katerimi bi lahko izboljšali delovanje državnih organov in dosegli bolj demokratično in učinkovito ureditev. V prvem poglavju je predstavljen pojem demokracije oziroma to, kako se je vsebina tega pojma spreminjala skozi zgodovino. Pojem demokracije se je prvič pojavil v obliki neposredne demokracije Atenske mestne države. Nadaljujem s predstavniško obliko demokracije, v kateri so politične stranke ''najpomembnejši igralec na političnem parketu'' in je danes v svetu prevladujoča oblika političnega sistema. Sodobne politične stranke se vse bolj posvečajo lastnim strankarskim interesom ter obvladovanju državnih organov, kar ni optimalno za delovanje države. V tretjem pogavju je opisana tristebrna zasnova nestrankarske ureditve. Ureditev bi temeljila na nestrankarskih volitvah, nestrankarskem parlamentu in vladi ter na virtualnem forumu. S pomočjo teh treh stebrov želim predstaviti elemente, ki bi vsak na svojem področju nadomestili politične stranke. V četrtem poglavju predstavim značilnosti večinskih in proporcionalnih volitev, ki jih uporabljamo v Sloveniji, iz negativnih in pozitivnih lastnosti obeh tipov volitev pa izpeljem nestrankarsko obliko, v kateri bi imeli državljani zelo poudarjeno vlogo. V petem poglavju je predstavljen odnos med parlamentom in vlado v predsedniškem in parlamentarnem sistemu ter načelo zavor in ravnovesij. Nato obravnavam delovanje nestrankarskega parlamenta kot samostojnega organa in značilnosti mandata samostojnega poslanca ter položaj vlade, ki bi zaradi neposredno izvoljenega predsednika vlade delovala kot strokoven organ vladanja. Zadnje poglavje je namenjeno virtualnemu forumu, ki bi, po vzoru skupščine Atenske mestne države, odpravljal demokratične deficite reprezentativnosti. Keywords: demokracija, politične stranke, nestrankarska ureditev, volilni sistem, parlament, vlada, e-demokracija, virtualni forum Published in DKUM: 09.05.2014; Views: 1792; Downloads: 118
Full text (1,22 MB) |
5. Korupcija in financiranje političnih strank : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študija Varnost in policijsko deloAleš Klančar, 2012, undergraduate thesis Abstract: Korupcija je danes eden največjih problemov, s katerimi se sooča sodobna družba. Pojavlja se v različnih oblikah in pri tem povzroča veliko materialne škode. Največja nevarnost pri korupciji je, da jo težko zaznamo in še težje ocenimo njeno škodo. Vedeti moramo, da korupcija poteka stran od oči javnosti ter da so vse vpletene strani zainteresirane, da korupcijska dejanja ostanejo prikrita. Ena izmed hujših oblik je politična korupcija, ki je povezana tudi s financiranjem političnih strank. Politične stranke so telesa, v katera se ljudje včlanijo, da bi podprli in izvajali tista prepričanja, ki so temelj teh strank. So temelj demokracije in za svoje delovanje potrebujejo finančna sredstva. Ta sredstva prihajajo iz javnih in zasebnih virov in so pogosto netransparentna. Razmerja med javnim in zasebnim financiranjem se pogosto razlikujejo, saj obstajajo različni sistemi financiranja političnih strank. V sedanjem času politika izgublja svoj ugled pri državljanih in to se pozna tudi na financah političnih strank. Finance pa so ključni dejavnik, ki omogoča preživetje in tudi rast politične stranke. Zato se politične stranke poslužujejo tudi nezakonitih oblik financiranja. Koruptivno financiranje političnih strank omogoča določen vpliv tistih, ki so prispevali finančni prispevek politični stranki. Drugi način vplivanja na politiko je skozi lobiranje, ki je v večini primerov zakonito dejanje, čeprav obstajajo tudi negativne oblike lobiranja. Lobiranje je usmerjeno predvsem na tiste, ki so že na oblasti, medtem ko je koruptivno financiranje prisotno tudi pri tistih strankah, ki si prizadevajo priti na oblast. Žal je koruptivno financiranje pogosto v senci drugih koruptivnih dejanj. Vse to meče slabo luč na politiko, ki bi morala biti prva za zgled državljanom pri izogibanju korupciji ter etičnem in moralnem ravnanju. Problematiko financiranja političnih strank lahko reši samo konkretna volja politike, ki si pred tem ne bo zatiskala oči. Ukrepi naj bi temeljili predvsem na večji transparentnosti, učinkovitem nadzoru in sankcijah ter primerih dobre prakse. Vse to pa mora podpirati ustrezna zakonodaja, ki ne sme biti sama sebi namen. Večji poudarek mora biti tudi na ustrezni podpori državnim in nevladnim organizacijam, ki se ukvarjajo s to problematiko. Potrebna pa je seveda tudi volja političnih strank, saj se vsi ti ukrepi nanašajo na njih. Keywords: politične stranke, lobiranje, korupcija, financiranje, diplomske naloge Published in DKUM: 18.03.2013; Views: 1778; Downloads: 278
Full text (640,00 KB) |
6. |
7. |
8. PARLAMENTARNE VOLITVE V PREKMURJU MED SVETOVNIMA VOJNAMARobert Ficko, 2011, undergraduate thesis Abstract: V diplomski nalogi predstavljam parlamentarne volitve v Prekmurju med svetovnima vojnama. Prekmurci so se leta 1919 po 900 letih Ogrske oblasti znašli v novi državi. Nova država pa jim je prinesla tudi večstrankarski sistem in volitve v parlament. Značilna za Prekmurje je bila, bolj kot v ostali Sloveniji, verska in nacionalna pestrost, ki sta pustili svoj pečat tudi na volitvah. Značilnost prvih volitev je bila sorazmerno nizka volilna udeležba, saj Prekmurci še niso bili ravno politično ozaveščeni. Zmago na volitvah je odnesel katoliški tabor s Slovensko ljudsko stranko in svojimi zahtevami po avtonomiji. Prekmurci so dolga leta živeli po krščanskih načelih in tako so tudi najbolj zaupali stranki, ki jim je bila najbližja. Z večanjem števila strank na nadaljnjih volitvah se je večala tudi volilna udeležba. Politična nezrelost in mamljive obljube so prinesle uspehe tudi neslovenskim strankam. Hrvaški politik Stjepan Radić je tako iz volitev 1925 odnesel celo zmago. A ker je šlo le za obljube v prazno, je tako hitro, kot je doživel uspeh, doživel tudi svoj zaton in popoln politični poraz. Trideseta leta so prinesla diktaturo in politični uspeh soboškemu politiku in industrialcu Josipu Benku, ki je bil iz osebnih interesov vedno na strani vladne politike. Ponovno sodelovanje opozicije na volitvah 1935 in 1938 je spet prineslo politično pestrost. A sedaj opozicija z raznoraznimi obljubami več ni dosegala uspehov. Ljudje več niso nasedali obljubam in so ostali na strani vladne politike in njihovih kandidatov. Keywords: Prekmurje, volitve, Jožef Klekl, Stjepan Radić, Josip Benko, politična zgodovina, politične stranke. Published in DKUM: 27.02.2012; Views: 2385; Downloads: 248
Full text (1,98 MB) |
9. |
10. SLOVENSKE INSTITUCIJE V 19. STOLETJUJasna Colnerič, 2010, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu je predstavljen razvoj slovenskih institucij v 19. stoletju. Opisani so prvi neformalni in formalni začetki nacionalnih institucij v omenjenem obdobju. Sam začetek slovenskih institucij sega v konec 18. stoletja, kjer moramo iskati njihove prve zametke. Za 19. stoletje so predstavljena slovenska društva, taborska gibanja, politične stranke, časopisje in šolstvo. V diplomskem delu je uporabljena deskriptivna raziskovalna metoda za opisovanje in predstavitev institucij, pri opisovanju zgodovinskih dejstev in oseb pa je uporabljena zgodovinska metoda. Keywords: Slovenci, društva, taborsko gibanje, politične stranke, časopisje, šolstvo, nacionalne institucije, 19. stoletje. Published in DKUM: 07.01.2011; Views: 3189; Downloads: 538
Full text (578,63 KB) |