1. Družinsko podjetništvo in prenos družinskega podjetja x na drugo generacijoSergej Černčič, 2022, master's thesis Abstract: Družinsko podjetništvo postaja vedno bolj priljubljeno pri nas, zato smo se v magistrskem delu odločili analizirati odnose znotraj njega in prenos lastništva na drugo generacijo s pomočjo študije primera Podjetja X.
V magistrskem delu smo znotraj teoretičnih izhodišč opredelili družinsko podjetje, preučilo prednosti in slabosti družinskega podjetja ter problematiko prenosa družinskega podjetja na naslednjo generacijo.
Znotraj empiričnega dela smo na študiji primera predstaviti družinsko podjetje X, opredelili prednosti in slabosti v njem ter pravili intervju z direktorjem družinskega podjetja X in z družinskim članom na katerega, se je prenos družinskega podjetja X izvršil. Na koncu smo analizirati prenos podjetja na drugega družinskega člana.
Ugotovili smo tudi, da je mnogo družinskih podjetij (večinoma jih vodi 1. generacija) , ki razmišljajo v smeri nadaljevanja družinske tradicije in prenosu lastništva na 2. generacijo. V podjetju so dobro seznanjeni o vseh značilnostih družinskega podjetništva, kot so vodenje družinskega podjetja, upravljanje s kapitalom, odgovornost, uravnoteženost tveganj, načrtovanje prenosa lastništva, učinkovito davčno upravljanje. Zavedajo se, da bo poučenost vseh članov družinskih podjetij o značilnostih družinskega podjetništva, dobro vpliva na boljšo uspešnost podjetja v prihodnje. V podjetju X so že opravili prenos lastništva na mlajšo generacijo in mlajše družinske člane vključili v poslovanje podjetja. Keywords: družinsko podjetništvo, prenos lastništva, družinski član, nasledstvo, vizija Published in DKUM: 20.12.2022; Views: 150; Downloads: 33
Full text (2,86 MB) |
2. Analiza strategije rasti družinskega podjetjaJulija Kotnik, 2022, undergraduate thesis Abstract: Podjetništvo opredelimo kot dejavnost ustvarjanja podjetja oziroma več podjetij ob prevzemanju vseh možnih tveganj na tej poti z upanjem na dobiček (Oberlo.com, 2022).
Med eno izmed najbolj pomembnih vrst podjetništva spada družinsko podjetništvo.
Družinsko podjetje povezuje dve pomembni besedi; družino in posel. To je tudi najpomembnejša oblika poslovanja na svetu, ta se pa od drugih razlikuje po lastništvu v družini, družinskih članih z vplivnimi poslovnimi vlogami in poslovnem potencialu. Družinska podjetja so danes najstarejša in imajo najvišjo tradicijo (Jeraj, 2020).
V družinskem podjetništvu obstajajo tako prednosti kot tudi slabosti. Ena izmed največjih prednosti je zagotovo predanost družinskih članov poslu in organizaciji. Kot največjo slabost pa bi izpostavili predvsem vpliv čustev v poslu. V diplomski nalogi smo pojasnili tudi pomen podjetništva nasploh in družinskega podjetništva za nacionalno gospodarstvo.
Opredelili smo rast in razvoj podjetja in opisali probleme na poti rasti ter pogoje za rast podjetja. V nadaljevanju smo podrobno predstavile možne strategije rasti ter uvrstili izbrano podjetje v generično strategijo rasti.
Prikazali smo tudi finančne kazalnike za izbrano podjetje, ki so pomembni za rast podjetja in sicer prihodke, dobiček, sredstva, dodano vrednost na zaposlenega in povprečno število zaposlenih.
Osredotočili smo se na podjetje Satler okna in vrata d. o. o. in ga primerjali s tremi konkurenti v panogi C 22.230 PROIZVODNJA IZDELKOV IZ PLASTIČNIH MAS ZA GRADBENIŠTVO. Za primerjavo smo izbrali konkurenčna podjetja: Cugelj PVC in ALU okna d. o. o., Hancman d. o. o. in Roletarstvo Bayer d. o. o.. Keywords: podjetništvo, družinsko podjetništvo, družina, rast, razvoj. Published in DKUM: 04.11.2022; Views: 114; Downloads: 25
Full text (2,09 MB) |
3. Analiza uspešnosti poslovanja podjetja v lasti podjetnicPia Dobršek, 2022, undergraduate thesis Abstract: Podjetništvo je koncept, o katerem se v sodobnem svetu veliko razpravlja, lahko kot izhod iz gospodarske ali finančne krize, zaradi katere smo brezposelni, lahko kot drug način zaslužka s formalno zaposlitvijo. Podjetništvo je dragocena kombinacija virov in procesov ustvarjanja delovnih mest. Da bi podjetnik izkoristil priložnost, mora imeti podjetniško idejo, priložnost in vire ali sredstva za ustanovitev podjetja, vključene morajo biti vse faze podjetniškega procesa, vključno z identifikacijo poslovnih priložnosti, razvojem poslovnega načrta in pridobitvijo virov, potrebnih za vodenje podjetja.
Želja »biti sam svoj šef« žene podjetnice in podjetnike po vsem svetu, da sprejmejo socialna, psihološka in finančna tveganja ter si prizadevajo za ustanovitev in rast novih podjetij. Podjetništvo bi lahko imenovali »redka dobrina«, saj je neenakomerno porazdeljena med prebivalstvo. Ne gre le za osebne lastnosti, znanja in sposobnosti, ampak tudi za želje posameznikov. Posameznik ima lahko vsa potrebna znanja in veščine, a odločitev za podjetništvo je njegova osebna odločitev.
Zaradi družinskih obveznosti in pomanjkanja časa za raziskovanja se poleg gospodinjskih del, vzgoje ter nege otrok podjetnice velikokrat znajdejo v stiski, oziroma jim to predstavlja oviro in stalen konflikt med vlogo podjetnice, žene in matere, ob misli za ustanovitev lastnega podjetja.
V nalogi smo analizirali konkurenčne kazalnike treh podjetij, dokazati smo želeli, da so lahko podjetja, ki jih vodijo ženske podjetnice prav tako uspešne v poslu kot podjetja, ki jih vodijo moški podjetniki. Največji poudarek smo dali na primer slovenskega podjetja LA POPSI d. o. o., katerega smo primerjali s tremi konkurenčnimi podjetji (INDY & PIPPA d. o. o., INCOM d. o. o. in LUMI7 d. o. o.) in nato razložili dobljene rezultate. Za podjetje LA POPSI d. o. o. smo predstavili strategijo rasti, življenjski cikel, ter naredili napoved za prihodnost. Prav tako pa smo tudi analizirali dobljene rezultate posebne raziskave Globalni podjetniški monitor (Global Entrepreneurship Monitor - GEM) o ženskem podjetništvu z naslovom Women’s Entrepreneurship 2020/21, ki nakazuje, da je po vsem svetu 30,2 % anketiranih podjetnic pričakovalo, da bo v naslednjih petih letih zaposlilo šest ali več zaposlenih« (Elam in drugi, 2021).
Želja »biti sam svoj šef« žene podjetnice in podjetnike po vsem svetu, da sprejmejo socialna, psihološka in finančna tveganja ter si prizadevajo za ustanovitev in rast novih podjetij. Podjetništvo bi lahko imenovali »redka dobrina«, saj je neenakomerno porazdeljena med prebivalstvo. Ne gre le za osebne lastnosti, znanja in sposobnosti, ampak tudi za želje posameznikov. Posameznik ima lahko vsa potrebna znanja in veščine, a odločitev za podjetništvo je njegova osebna odločitev.
Zaradi družinskih obveznosti in pomanjkanjem časa za raziskovanja, se poleg gospodinjskih del, vzgoje ter nege otrok podjetnice velikokrat znajdejo v stiski, oziroma jim to predstavlja oviro in stalen konflikt med vlogo podjetnice, žene in matere, ob misli za ustanovitev lastnega podjetja.
V nalogi smo analizirali konkurenčne kazalnike treh podjetij, dokazati smo želeli, da so lahko podjetja, ki jih vodijo ženske podjetnice prav tako uspešne v poslu kot podjetja, ki jih vodijo moški. Največji poudarek smo dali na primer slovenskega podjetja LA POPSI d. o. o., katerega smo primerjali s tremi konkurenčnimi podjetji (INDY & PIPPA d. o. o., INCOM d. o. o. in LUMI7 d. o. o.) in nato razložili dobljene rezultate. Za podjetje LA POPSI d. o. o. smo predstavili strategijo rasti, življenjski cikel, ter naredili napoved za prihodnost. Prav tako smo pa tudi analizirali dobljene rezultate posebne raziskave Globalni podjetniški monitor (Global Entrepreneurship Monitor - GEM) o ženskem podjetništvu z naslovom Women’s Entrepreneurship 2020/21, ki nakazuje, da je po vsem svetu 30,2 % anketiranih podjetnic pričakovalo, da bo v naslednjih petih letih zaposlilo šest ali več zaposlenih« Keywords: Žensko podjetništvo, podjetništvo, intervju, konkurenčna analiza, raziskava GEM. Published in DKUM: 03.11.2022; Views: 187; Downloads: 79
Full text (1,37 MB) |
4. Podporno okolje za razvoj podjetništva v SlovenijiLea Ulčar, 2022, undergraduate thesis Abstract: Obravnavamo problematiko podpornega okolja za razvoj podjetništva v Sloveniji, ki ne predstavlja le pomembnega področja za podjetne posameznike, temveč tudi za gospodarsko rast države. Ker je podjetniški proces velikokrat prezapleten tudi za podjetnike, ki se odločajo za samostojno podjetniško pot, se je razvilo podporno okolje, ki naj bi podjetnikom nudilo celovite podporne storitve.
Namen diplomskega dela je tako raziskati podporno okolje za razvoj podjetništva, se seznaniti z operativnim delovanjem in dobiti vpogled v vrste subjektov v Sloveniji. V okviru diplomskega dela je cilj raziskati učinkovitost in najti rešitve za izboljšanje podpornega okolja za razvoj podjetništva v Sloveniji.
V teoretičnem delu smo z deskriptivno metodo na temelju pregleda obstoječe domače in tuje literature podali opredelitev podjetništva, podjetniškega procesa, pomena podjetništva za gospodarski razvoj in opredelili vlogo podjetniške politike. V raziskovalnem delu smo s pomočjo kvalitativne metode raziskovanja, izvedbe intervjujev, pridobili odgovore, s katerimi smo lahko odgovorili na zastavljena raziskovalna vprašanja.
V okviru raziskave smo ugotovili, da je podporno okolje v Sloveniji učinkovito, vendar se vseeno spopada z ovirami v delovanju. Predlagamo, da se Republika Slovenija posveti poenotenju podjetniške politike in izdela programe, v okviru katerih bo z novimi priporočili skušala odpraviti ovire, s katerimi se nosilci spopadajo v sklopu delovanja, saj podjetništvo ne vpliva pozitivno le na podjetnika, temveč tudi na gospodarsko rast države. Keywords: podjetništvo, podporno okolje za razvoj podjetništva, subjekt inovativnega okolja, učinkovitost Published in DKUM: 21.10.2022; Views: 124; Downloads: 52
Full text (712,51 KB) |
5. Ukrepi za spodbujanje podjetništva med mladimiPina Slaček, 2022, undergraduate thesis Abstract: Vključujoče podjetništvo prispeva k ustvarjanju delovnih mest, boju proti socialni in finančni izključenosti ranljivih skupin in spodbuja gospodarsko rast v celotnem gospodarstvu. Ena izmed najranljivejših skupin so tudi mladi, ki se soočajo z različnimi izzivi in ovirami ob vstopu na podjetniško pot, zato so različni instrumenti za krepitev motivacije za podjetništvo, razvijanje podjetniških spretnosti, izboljšanje dostopa do financiranja, širjenje mrež ter zagotavljanje spodbud in podpore z regulativnimi instrumenti, ključnega pomena. V teoretičnemu delu diplomskega dela smo opredelili vključujoče podjetništvo, predstavili ranljive skupine, razložili pomen in vlogo vključujočega podjetništva za družbo in gospodarstvo ter naredili pregled politik, ki spodbujajo podjetništvo ranljivih skupin od leta 2016 naprej. V nadaljevanju smo se osredotočili na podjetništvo mladih. Predstavili smo značilnosti mladih podjetnikov, izzive in ovire s katerimi se soočajo, opisali stanje podjetništva mladih v Sloveniji in Evropi na osnovi podatkov Globalnega podjetniškega monitorja ter pripravili pregled ukrepov, instrumentov in programov, ki so namenjeni pomoči mladim pri vključevanju v podjetništvo. V aplikativnem delu smo z orodjem za »boljšo podjetniško politiko« (angl. Better Entrepreneurship Policy Tool), ki ga je razvila organizacija OECD skupaj z Evropsko komisijo, ugotavljali kako nacionalni eksperti samoocenjujejo podporo mladih v podjetništvu. Rezultati so pokazali, da so po mnenju ekspertov, v Sloveniji na voljo kakovostni programi in politike, ki finančno in vsebinsko podpirajo mlade podjetnike ter jim omogočijo lažji vstop na podjetniško pot. pri čemer pa ostaja še zmeraj veliko prostora za izboljšave, ki bi pripomogle h krepitvi zavedanja pomena podjetništva med mladimi. Keywords: Vključujoče podjetništvo, politike vključujočega podjetništva, podjetništvo mladih, podporno okolje, orodje za »boljšo podjetniško politiko« Published in DKUM: 17.10.2022; Views: 208; Downloads: 76
Full text (1,65 MB) |
6. Etične dileme podjetništva v korona kriziJernej Krajšek, 2022, master's thesis Abstract: Virus COVID-19 oziroma »koronavirus« je na svetovni ravni močno vplival na življenja ljudi. Le malokdo si je možnost izbruha epidemije takšne razsežnosti sploh uspel predstavljati, kaj šele da bi se na kaj takega lahko predhodno pripravil. Način vsakodnevnega življenja skoraj vsakega posameznika se je močno spremenil. Ob nenadnih spremembah, na katere se je težko pripraviti, se pogostokrat pojavljajo dileme, kako se na njih odzvati.
Dileme so se pojavile tudi v podjetjih, saj se je trg povpraševanja v zelo kratkem času močno spremenil. Zaradi različnih ukrepov proti širjenju virusa po vsem svetu so se tako pojavile velike spremembe tako v ponudbi kot v povpraševanju. Pojavile so se motnje v dobavnih verigah, omejevanje osebnih stikov pa je ohromilo vsakdanje življenje, kar je močno vplivalo na povpraševanje po določenih storitvah in izdelkih. Zaradi pojava novega virusa so se standardni plani podjetij porušili. V podjetjih so se začele pojavljati dileme, kaj narediti. Mnogi podjetniki in vodstva podjetij so se morali soočiti s vprašanji, na katera niso imeli pripravljenih ustreznih odgovorov. Planiranje za nekaj dni v naprej je bilo zaradi negotovosti v mnogih situacijah zelo oteženo, planiranje za več mesecev ali let vnaprej pa skoraj nemogoče.
V podjetjih so se je pojavile številne dileme, kako se na neko spremembo odzvati oziroma se z njo spoprijeti. Med dilemo o tem, kakšno odločitev podjetnik sprejme, se poraja tudi etično vprašanje oz. dilema, ali je ta odločitev etično sprejemljiva ali ne. Ker se etika nahaja med pravom in prosto izbiro, ima podjetnik možnost, da sprejme odločitev, ki ne sledi splošnim standardom, ki veljajo v določenem času na določenem območju. Etika tako edina teži k »pravilnemu« vedenju, ki ni urejeno z zakoni. Poslovne etične odločitve podjetnika oziroma vodstva se tako nahajajo med točno definiranim pravom na eni strani ter nujnostjo brezpogojnega podrejanja trgu z namenom učinkovitega poslovanja na drugi.
Pri našem raziskovanju smo se osredotočili predvsem na etične dileme malih in srednje velikih podjetij v času korona krize. S pomočjo poglobljenih intervjujev izbranih podjetij smo ugotavljali, kako je sama kriza vplivala na posamezna podjetja, kako so se ta prilagajala različnim ukrepom za preprečevanje širjenja virusa in nenadnim spremembam na trgu. Pri tem smo preverjali tudi odziv podjetij na koronavirus in pojav etičnih vprašanj, ki so s tem povezana. V magistrskem delu smo raziskali tudi, ali se je več etičnih dilem pojavilo v podjetjih, na katera so spremembe in ukrepi vplivali bistveno močneje kot v podjetjih, kjer ukrepi niso bistveno vplivali na poslovanje. Ugotovili smo, da imajo podjetja, ki so osredotočena na poslovanje B2B, nekoliko drugačne etične dileme kot podjetja, ki so osredotočena na poslovanje B2C. Podjetja B2C so izpostavila večje število novih etičnih dilem v primerjavi s podjetji B2B. Najbolj pogoste etične dileme podjetij so bile, ali naj kot podjetje izkoriščajo pomoč, ki jo nudi država, kako ravnati v primeru, ko ukrepi onemogočajo potek dela ter, ali sploh in v kolikšni meri upoštevati ukrepe proti širjenju virusa. Zaradi specifičnosti posameznih intervjuvanih podjetij in njihovega delovanja so podjetja etične dileme različno reševala. Največ etičnih dilem pa se je pojavilo v podjetjih, kjer je pri njihovem poslovanju potrebnega več osebnega stika, ki ga ni mogoče ponujati preko spleta. Keywords: Etika, etične dileme, podjetništvo, podjetja, korona kriza. Published in DKUM: 07.10.2022; Views: 134; Downloads: 21
Full text (2,17 MB) |
7. Poslovni načrt za ustanovitev salona za nego psov ARKIVanja Kovačević, 2022, undergraduate thesis Abstract: Ustanovitev podjetja je ena izmed izjemno pozitivnih priložnosti za vsakega posameznika, ki ima ambicije postati uspešen podjetnik. Vstop v svet podjetništva je odločitev, ki jo v večini primerov spremljajo tudi tveganja. Skozi pripravo poslovnega načrta bomo raziskali, ali je naša podjetniška ideja prvi korak na poti k uspešnemu samostojnemu podjetništvu.
Vsebina je razdeljena na teoretični del, v katerem smo na osnovi domače in tuje literature opredelili ključne pojme, katerih razumevanje je pomembno pri pisanju poslovnega načrta. Empirični del je namenjen rezultatom anketnega vprašalnika, s katerim smo odgovorili na raziskovalna vprašanja in preverili zastavljene hipoteze.
Rezultati raziskave so pokazali, da lastniki psov uporabljajo storitve salonov za nego psov. Najpomembnejša merila, na osnovi katerih se odločajo za izbiro salona, so kakovost storitve, odnos do strank in lokacije. Lastniki psov se za salon najpogosteje odločajo na osnovi priporočil prijateljev in znancev. Rezultate, pridobljene s pomočjo anketnega vprašalnika, smo uporabili kot smernice pri izdelavi poslovnega načrta. Keywords: poslovni načrt, podjetništvo, nega psov Published in DKUM: 22.09.2022; Views: 191; Downloads: 53
Full text (1,00 MB) |
8. Opis in primerjava orodij za projektno vodenje v raznolikih projektih : diplomsko deloFilip Pasarič, 2022, undergraduate thesis Abstract: Glavni cilj diplomske naloge je identificirati in predstaviti orodja, s pomočjo katerih imamo več možnosti za uspešno reševanje problemov načrtovanja projekta. Diplomska naloga je razdeljena na teoretični in praktični del. V teoretičnem delu bomo raziskali razvoj projektnega vodenja skozi čas in najpomembnejše lastnosti uspešnega projektnega vodenja. V praktičnem delu bomo priljubljena orodja preizkusili ter predstavili njihove glavne prednosti in slabosti. Orodja bomo izbrali na podlagi kriterijev, ki vplivajo na uspešno reševanje problemov v sklopu načrtovanja in vodenja projektov. Orodja bomo nato primerjali in jih razvrstili glede na uporabnost. Keywords: projektno vodenje, orodja za projektno vodenje, proces projektnega vodenja, podjetništvo Published in DKUM: 06.07.2022; Views: 531; Downloads: 119
Full text (2,13 MB) |
9. Analiza poslovnega okolja držav Beneluksa za širitev izbranega mednarodnega podjetjaMaša Kolar, 2022, undergraduate thesis Abstract: Družinsko podjetje Hermi, d.o.o. s sedežem v Celju, je mednarodno podjetje, ki želi svoje poslovanje razširiti tudi na ostale trge, kot je trg Beneluksa, vendar se pri tem sooča z izzivi nepoznavanja značilnosti in specifike omenjenega trga. S pomočjo PESTEL analize in Porterjevega modela petih silnic smo zato proučili poslovno okolje držav ekonomske unije Beneluks, natančneje Belgije in Nizozemske. Na podlagi pridobljenih rezultatov analiz smo s pomočjo SWOT analize identificirali obliko vstopa obliko vstopa podjetja na izbrani tuji trg preko ustanovitve komercialne podružnice. Ugotavljamo, da je vstop na trg Beneluksa za podjetje potencialno ustrezen način širitve poslovanja, vendar je za učinkovito implementacijo potrebno nadaljnje, poglobljeno proučevanje. Keywords: mednarodno podjetništvo, internacionalizacija, poslovno okolje podjetja, Beneluks, Hermi, d.o.o. Published in DKUM: 23.06.2022; Views: 386; Downloads: 102
Full text (1,69 MB) |
10. Razvoj didaktičnega modela za neformalno in formalno izobraževanje, temelječega na sodobnih tehnologijah in mobilnih aplikacijahTine Pajk, 2022, doctoral dissertation Abstract: Zavedati se moramo, da imamo samo eno naravno okolje, ki ga ne moremo brezmejno in brezobzirno izkoriščati. Zato potrebujemo trajnostne in okolju prijazne rešitve na vseh področjih, še posebej na področju pridelave hrane in varovanju okolja.
Ključni pomen pri tem je ozaveščanje in izobraževanje na področju pridelave hrane.
V doktorski disertaciji je bil razvit in preizkušen inovativni interdisciplinarni didaktični model predvsem za neformalno, lahko pa tudi formalno izobraževanje, ki temelji na interdisciplinarnem pristopu in na sodobnih tehnologijah ter mobilnih aplikacijah. Razviti didaktičen model in spletno okolje sta namenjena razvijanju novih kariernih in zaposlitvenih možnosti na trgu dela, predvsem na področju ekološkega kmetovanja. Pri tem smo dali poseben poudarek socialnemu podjetništvu, trajnostnemu razvoju in sonaravnim oblikam proizvodnje s poudarkom na ekologiji in varovanju okolja.
Razviti didaktični model na osnovi sodobnih in mobilnih tehnologij bo zagotovo vplival na doseganje višjih kompetenc učečih, kot bi uporaba tako imenovanih klasičnih metod poučevanja. S sodobnim pristopom poučevanja bomo v koraku s časom tudi na področju digitalne pismenosti, digitalnih kompetenc in s potrebami gospodarstva. Keywords: didaktični model, socialno podjetništvo, ekokmetijstvo, neformalno izobraževanje, sistem za upravljanje učenja, Moodle Published in DKUM: 17.05.2022; Views: 460; Downloads: 65
Full text (6,61 MB) |