1. Značilnosti stila vodenja v kontekstu prenosa podjetjaNejc Sovič, 2024, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo obravnava značilnosti različnih stilov vodenja v kontekstu prenosa podjetja in kako lahko različni stili pomagajo ali otežijo prenos podjetja iz ene generacije na drugo. Cilj naloge je izvedeti, kako lahko stili vodenja pripomorejo, da bo proces potekal čim bolj gladko, brez večjih zapletov, kakšne težave se lahko pojavijo med postopkom in kako pripraviti bodočo vodjo na sam prevzem podjetja, da bo podjetje še naprej rastlo in se razvijalo. V prvem delu naloge predstavljamo teoretični okvir vodenja, kjer smo opredelili ključne pojme, sloge vodenja in dejavnike, ki vplivajo na uspešen način vodenja. Poudarili smo primerjavo različnih stilov vodenja, kot so avtokratski, demokratični, transformacijski, transakcijski in birokratični in kako ti slogi vplivajo na prenos podjetja. Osrednji del naloge se navezuje na vodenje v kontekstu prenosa podjetja, kjer se osredotočamo predvsem na to, kako stil vodenja vpliva na proces prenosa, kako je potrebno naslednike pripraviti na prevzem podjetja in primerjavo, kako vodijo starejše in kako nove, mlade vodje. V tem delu obravnavamo tudi, do kakšnih sprememb pride v organizacijski kulturi po prenosu in analiziramo uspešne prenose. V empiričnem delu naloge smo izvedli sekundarno raziskavo, v kateri smo zbrali 32 naključno izbranih podjetij v Sloveniji, ki so prestali proces prenosa. Nato smo naredili analizo, koliko podjetij je po prenosu propadlo oziroma zašlo v finančne težave in koliko jih je obstalo in nemoteno poslovalo naprej. Ugotovili smo, kateri stil vodenja so v podjetjih v času prenosa uporabljali, da smo analizirali, kateri stil je bil najbolj učinkovit in kateri najmanj. Proučili smo njihov tržni delež in če se je le-ta po procesu prenosa povečal, zmanjšal ali ostal enak. V zaključnem delu smo predstavili ključna spoznanja in napisali ugotovitve same diplomske naloge, ki poudarjajo, da je proces uspešnega prenosa zelo povezan s stilom vodenja in pravočasno pripravo naslednika na sam proces. Ugotovili smo, kateri stil vodenja najbolje vpliva na proces prenosa in kateri najmanj, kako dolgo in kako morajo potekati priprave naslednika na sam proces in kako se vodenje razlikuje med starejšo in mlajšo generacijo vodij. Ovrednotili smo zastavljene hipoteze in ugotovili, kako sam stil vodenja vpliva na prenosa podjetja. Na koncu smo izpostavili odprt problem, ki bi ga bilo potrebno dodatno raziskati in proučiti. Keywords: vodenje, stili vodenja, prenos podjetja, naslednik, vpliv vodenja, prilagodljivost vodij, družinska podjetja, podjetje. Published in DKUM: 04.12.2024; Views: 0; Downloads: 4 Full text (886,52 KB) |
2. Vpliv pandemije COVID-19 na digitalizacijo poslovanja v malih in srednje velikih podjetjihLuka Jerman, 2024, undergraduate thesis Abstract: Pandemija COVID-19 je postavila malim in srednje velikim podjetjem obilo izzivov. Mala in srednje velika podjetja so bila zaradi omejitev gibanja prisiljena spremeniti svoj način poslovanja. V raziskovalni nalogi smo primerjali deleže uporabe digitalnih tehnologij v malih in srednje velikih slovenskih in podjetij v EU-27. V času pandemije so podjetja pospešeno izvajala digitalno transformacijo, kjer so uporabljala razne tehnologije, kot so internet stvari (IoT), brezžična omrežja nove generacije, računalništvo v oblaku, analitiko velepodatkov (ang. »Big Data«), umetno inteligenco (ang. »AI«), veriženje blokov (ang. »Blockchain«) in računalniško moč. Z napredkom tehnologije je postala pomembna kibernetska varnost, saj podjetja postajajo bolj odvisna od digitalnih tehnologij. V malih in srednje velikih podjetjih se je čez čas spreminjal delež zaposlenih z internetnim dostopom. Med pandemijo so največji delež imela srednje velika slovenska podjetja, najmanjši delež pa srednje velika podjetja v EU-27. Mala slovenska podjetja so ob začetku pandemije COVIDA-19 najslabše implementirala informacijsko-komunikacijske tehnologije. Srednje velika podjetja EU-27 so se boljše prilagodila kot mala podjetja EU-27. Slovenski MSP so se slabše prilagodili kot EU-27 MSP. Delež implementacije IKT tehnologij se je v Sloveniji in EU-27 razlikoval glede na velikost podjetja. Pandemija COVIDA-19 je povzročila rast IKT incidentov. Največje povečanje zasledimo v malih slovenskih podjetjih, kjer je raba IKT najnižja. Podjetja so v času omejitve gibanja začela pospešeno uporabljati spletno prodajo, ki je v času pandemije COVIDA-19 omogočila obstoj veliko podjetij. Največji delež spletne prodaje med pandemijo COVIDA-19 so imela srednje velika slovenska podjetja, vendar je delež po koncu pandemije COVIDA-19 začel upadati. Pandemija COVIDA-19 je pospešila delo od doma. Veliko podjetij je v času pandemije COVIDA-19 kot odziv na prepoved gibanja začelo uporabljati delo od doma, katerega delež je v začetku pandemije narasel. Delež je po koncu pandemije upadel. Keywords: pandemija COVID-19, mala in srednje velika podjetja, digitalizacija, EU-27, poslovanje. Published in DKUM: 20.11.2024; Views: 0; Downloads: 9 Full text (1,34 MB) |
3. Globalizacija in prihodnost kadrovske funkcije v slovenskem okoljuMarjetka Lucija Prelog, 2024, master's thesis Abstract: magistrske naloge z naslovom Globalizacija in prihodnost kadrovske funkcije v slovenskem okolju obravnava vpliv globalizacije na upravljanje človeških virov v slovenskih podjetjih. Naloga raziskuje, kako globalni trendi in tehnološki napredek oblikujejo kadrovske prakse ter kakšne izzive to predstavlja za slovenske organizacije. Namen raziskave je analizirati vpliv globalizacije na kadrovsko funkcijo, prepoznati glavne izzive pri implementaciji globalnih praks in predlagati rešitve za prilagoditev tem spremembam.
V teoretičnem delu naloga pojasnjuje ključne pojme globalizacije, njen zgodovinski razvoj in vpliv na svetovno gospodarstvo. Obravnava tudi razvoj in vlogo kadrovske funkcije v sodobnih organizacijah ter spremembe, ki jih prinašata globalizacija in tehnološki napredek. Poseben poudarek je na izzivih, kot so iskanje in zadrževanje talentov, prilagajanje multikulturnim delovnim okoljem in implementacija digitalnih orodij v kadrovske procese.
Raziskovalni del temelji na kvalitativni analizi, ki vključuje intervjuje s petimi slovenskimi kadrovskimi strokovnjaki. Namen teh intervjujev je bil pridobiti vpogled v aktualne prakse in izzive, s katerimi se soočajo slovenska podjetja. Ugotovljeno je, da globalizacija povečuje potrebe po fleksibilnih delovnih pogojih, raznolikosti v kadrih in uporabi digitalnih rešitev. Vendar pa so slovenska podjetja omejena z dostopom do naprednih kadrovskih orodij in s težavami pri prilagajanju globalnih praks lokalnim razmeram.
Zaključek naloge poudarja pomen prilagoditve globalnih trendov lokalnim specifikam ter potrebo po stalnem izobraževanju kadrovskih strokovnjakov. Med priporočili so uvedba prilagodljivih delovnih pogojev, večja vlaganja v razvoj digitalnih kompetenc zaposlenih in večja usmerjenost v strateško kadrovsko načrtovanje. Globalizacija predstavlja izziv, vendar hkrati ponuja priložnosti za razvoj bolj konkurenčnih in inovativnih kadrovskih praks v Sloveniji. Keywords: globalizacija, kadrovska funkcija, tveganja, tehnološki napredek, slovenska podjetja Published in DKUM: 20.11.2024; Views: 0; Downloads: 4 Full text (1,65 MB) |
4. Izzivi širjenja poslovanja družinskih podjetij na mednarodni trgAnastasiya Nikolaeva Stoyanovich, 2024, master's thesis Abstract: Ukvarjali se bomo z družinskimi podjetji iz Republike Srbije, ki širijo svoje poslovanje na mednarodni trg. Zanimajo nas družinska podjetja, njihove družinske vrednote in izkušnje pri poslovanju na mednarodnem trgu. Na podlagi njihovih izkušenj, mnenj in stališč bomo dobili vpogled v to, kako razvijajo svoje poslovanje.
Cilj je odkriti družinske vrednote, ki jih gojijo omenjena družinska podjetja, da bi bolje razumeli njihov način dela, položaj na mednarodnem trgu in konkurenčne prednosti, ki jih izpostavljajo.
V teoretičnem delu bomo pojasnili pojme, kot sta družinski posel in trg, na katerem poslujejo družinska podjetja, da bi razumeli njihove osnovne značilnosti in posebnosti poslovanja. Nato bomo raziskali proces internacionalizacije družinskih podjetij, motive, prednosti in slabosti samega procesa internacionalizacije, pa tudi izzive, s katerimi se družinska podjetja lahko srečujejo. Prav tako bomo opredelili družinske vrednote, da bi razumeli njihov pomen in vpliv na poslovanje.
Poslovanje družinskih podjetij iz Srbije na mednarodnem trgu smo raziskali s pomočjo strukturiranega intervjuja odprtega tipa. V empiričnem delu so prikazani odgovori na intervjuje, ki smo jih izvedli z lastniki in člani družinskih podjetij. Združili smo njihove izkušnje, razmišljanja in stališča ter ugotovili, da se srečujejo z različnimi izzivi pri poslovanju na mednarodnem trgu, kot so plačilna tveganja, pomanjkanje ustreznega obratnega kapitala in jezikovne ovire. Obstoječi stereotipi o družinskih podjetjih, ki poslujejo na mednarodnem trgu zgolj zato, ker prihajajo iz Srbije, so lahko izzivalni in zato dovolj močan motivator za dokazovanje in vztrajnost.
Intervjuvana podjetja so podala nasvete za potencialno poslovanje na mednarodnem trgu drugih družinskih podjetij, ki temeljijo na vztrajnosti, doslednosti in poštenosti. S tem raziskovanjem pridobimo vpogled v izzive, s katerimi se družinska podjetja srečujejo, in smernice za tiste, ki bi se pogumno odločili za širjenje poslovanja na mednarodni trg. Delo lahko služi kot ideja za nadaljnje raziskovanje poslovnih tveganj na mednarodnem trgu in metod, ki bi lahko potencialno zmanjšale tveganja in stabilizirale poslovanje. Keywords: družinska podjetja, mednarodni trg, družinske vrednote, kulturne razlike, poslovni izzivi. Published in DKUM: 15.11.2024; Views: 0; Downloads: 4 Full text (1,40 MB) |
5. Vpliv tveganega kapitala na uspešnost rasti podjetjaJernej Cankar, 2024, undergraduate thesis Abstract: V sodobnem poslovnem okolju je financiranje ključnega pomena za rast in razvoj podjetij, zlasti za mlada in inovativna podjetja v zgodnjih fazah razvoja. Tvegani kapital predstavlja eno od oblik financiranja, ki omogoča tem podjetjem pridobitev potrebnih sredstev za širitev, inovacije in vstop na trg. Kljub pomembnosti tveganega kapitala ostajajo odprta vprašanja o dejanskem vplivu tovrstnega financiranja na rast in uspešnost podjetij.
Diplomska naloga obravnava vprašanje, kako pridobitev tveganega kapitala vpliva na različne vidike rasti in uspešnosti podjetij. S primerjavo podatkov, ki se nanašajo na rast prihodkov, rast vrednosti podjetij in na rast zaposlenosti v obdobju petih let (od 2019 do 2023), smo na podlagi vzorca štirih podjetij (dveh, ki sta prejeli tvegani kapital in dveh, ki ga nista prejeli), ugotovili, da sta stopnja rasti prihodkov in stopnja rasti zaposlenosti v podjetjih, ki sta prejela tvegani kapital, višja kot v podjetjih, ki ga nista, medtem ko tvegani kapital ne vpliva na rast vrednosti podjetij. Keywords: Podjetje, tvegani kapital, rast prihodkov, rast vrednosti podjetja, rast števila zaposlenih. Published in DKUM: 14.11.2024; Views: 0; Downloads: 9 Full text (2,17 MB) |
6. Planiranje nasledstva in razvoja družinskih podjetij na primeru podjetja xStaš Petrovič, 2024, undergraduate thesis Abstract: Družinska podjetja so ena najpomembnejših vrst podjetij v Sloveniji in po svetu. V Evropi družinska podjetja ustvarjajo 65 % delovnih mest in BDP-ja. Pri družinskih podjetjih pa veliko krat nastane težava pri prenosu nasledstva na naslednjo generacijo. Tako smo v teoretičnem delu diplomskega dela definirali družinska podjetja, zapisali, zakaj so pomembna in naredili primerjavo prednosti in slabosti le-teh. Raziskovali smo tudi družinske odnose, ki vplivajo na procese dela v podjetjih. Posvetili pa smo se predvsem problemu nasledstva in tako opisali razne nasledstvene možnosti in strategije, ki jih lastniki družinskih podjetij uporabljajo pri procesu prenosa podjetja. Za empirični del diplomskega dela pa smo analizirali izbrano družinsko podjetje Atermika d.o.o. Definirali smo, zakaj je podjetje družinsko, raziskovali odnose med družino in podjetjem ter s pomočjo direktorja napravili še nasledstveni načrt. Keywords: družinsko podjetje, nasledstvo, prenos podjetja, lastništvo. Published in DKUM: 21.10.2024; Views: 0; Downloads: 11 Full text (913,06 KB) |
7. Zavedanje o pomenu energijske učinkovitosti v podjetju Eurel d.o.o. in percepcija le-te pri odjemalcihJakob Korbar, 2024, master's thesis Abstract: V današnjem poslovnem svetu, ki je vedno bolj dinamičen, se raznorazna proizvodna podjetja soočajo z vedno večjim pritiskom, da morajo delovati energijsko učinkovito, hkrati pa zmanjšati svoj vpliv na okolje. Pri tem ne gre le za stvar prihranka stroškov, temveč gre za strateški imperativ, ki se prepleta s širšim konceptom trajnosti. Z optimizacijo energijske porabe lahko podjetja dosežejo proizvodnjo z manj vložka, kar jim veča konkurenčnost na trgu. Sprejem energijsko učinkovitih tehnologij in praks podjetja velja tudi za odraz zavezanosti podjetja k inovativnosti in razmišljanju o prihodnosti. Odjemalci, lastniki in drugi regulativni organi od podjetij vse bolj zahtevajo, da ta izkazujejo odgovornost do okolja. Trajnostne prakse, kot je uporabljanje obnovljivih virov, postajajo sestavni del ugleda podjetja in njegovega dolgoročnega poslovanja. Trendi energetske učinkovitosti se bliskovito razvijajo, poganjajo pa jih tehnološki napredek, spremembe politike in pritiski globalne pobude. Zavedanje o energijski učinkovitosti in prizadevanje za trajnost nista le etična izbira, ampak tudi strateška poslovna odločitev, ki kroji prihodnost proizvodnih podjetij.
V teoretičnem delu smo opredelili marketing na splošno ter tudi zeleni marketing oziroma marketing okoljsko sprejemljivih izdelkov. Predstavili smo tudi sedem ključnih področij zelenega marketinga. Opredelili smo splošno marketinško komuniciranje in percepcijo odjemalcev; v tem delu smo podrobno predstavili še družbeno odgovornost podjetij, dojemanje le-te, vedenje in zadovoljstvo odjemalcev. Analizirali smo še proces nakupne odločitve in njen proces pri okolju prijaznejših izdelkih. Opredelili smo tudi raziskovalne koncepte, kot so zaznan vpliv na okolje, skrb za okolje, »zeleno zavajanje«, znanje o okoljskih pobudah in okoljske vrednote odjemalcev. Na koncu smo predstavili še pojem ogljični odtis in energijsko učinkovitost ter predstavili standard ISO50001.
V empiričnem delu smo raziskovali, kako odjemalci zaznavajo podjetje Eurel, d. o. o., in njegov vpliv na okolje v primerjavi s konkurenčnim podjetjem ter kako dojemajo verodostojnost njihove komunikacije glede okoljske politike v primerjavi z njihovim konkurentom. Raziskali smo še, ali bodo odjemalci z višjo stopnjo ozaveščenosti ohranjanja čistega okolja ob nakupu upoštevali morebiten škodljiv vpliv, ki ga ima podjetje na okolje. Ugotavljali smo tudi, ali bodo odjemalci z višjo stopnjo ozaveščenosti ohranjanja čistega okolja imeli bolj pozitiven odnos do pobud podjetij za energijsko učinkovitost.
Rezultati raziskave kažejo, da se podjetje Eurel odjemalcem zdi bolj verodostojno in manj škodljivo do okolja kot njemu konkurenčno podjetje. Izkazalo se je tudi, da bodo odjemalci, ki imajo višjo stopnjo ozaveščenosti ohranjanja čistega okolja, upoštevali morebiten škodljiv vpliv podjetja na okolje pri nakupu. Prav tako se je izkazalo, da imajo odjemalci z višjo stopnjo ozaveščenosti ohranjanja čistega okolja bolj pozitiven odnos do pobud podjetij za energijsko učinkovitost. Keywords: energijska učinkovitost, percepcija odjemalcev, zeleni marketing, zeleno zavajanje, Eurel, korporativna trajnost, družbena odgovornost podjetja Published in DKUM: 17.10.2024; Views: 0; Downloads: 6 Full text (1,91 MB) |
8. Oblike financiranja zagonskih podjetij in pregled financiranja s tveganim kapitalomManja Koželj, 2024, master's thesis Abstract: Magistrsko delo obravnava različne oblike financiranja zagonskih podjetij s poudarkom na financiranju s tveganim kapitalom. Problematika, ki jo delo naslavlja, se osredotoča na izzive in priložnosti, s katerimi se soočajo zagonska podjetja pri iskanju ustreznih finančnih virov v različnih fazah življenjskega cikla. Pregledano je globalno stanje trga tveganega kapitala, pri čemer so analizirane regije: Severna Amerika, Azija, Evropa, Južna Amerika, Oceanija in Afrika. Rezultati raziskave kažejo, da Severna Amerika prevladuje v obsegu financiranja s tveganim kapitalom, medtem ko Azija in Evropa nekoliko zaostajata, Oceanija in Afrika pa sta še v fazi razvoja. Vzroki za te izrazite razlike izhajajo iz različnih gospodarskih in tržnih dejavnikov. Zaključek poudarja pomen razvite finančne infrastrukture za uspešno pridobivanje tveganega kapitala in izzive, s katerimi se soočajo manj razvite regije. Keywords: oblike financiranja, življenjski cikel podjetij, faze financiranja, zagonska podjetja, tvegani kapital. Published in DKUM: 16.10.2024; Views: 0; Downloads: 9 Full text (3,10 MB) |
9. Finančna analiza in vrednotenje podjetja Walmart Inc.Luka Krajšek, 2024, master's thesis Abstract: Walmart je večkanalni maloprodajni trgovec. Po prihodkih je ne samo največje maloprodajno podjetje, temveč največje podjetje nasploh. Maloprodajni trg je visoko konkurenčen trg, na katerem deluje širok spekter trgovcev: klasični fizični trgovci, večkanalni ponudniki in specializirani e-trgovci. Trend je usmerjen v razvoj e-poslovanja. Najpomembnejši trg za Walmart predstavlja trg v ZDA. Največji maloprodajni trgovci na ameriškem trgu poleg Walmarta so še Amazon.com, Costco Wholesale, Kroger in The Home Depot. Med tujimi trgi sta najpomembnejši regiji Mehika in Srednja Amerika. Glavna tveganja, s katerimi se sooča Walmart, so strateško, finančno in operativno tveganje. Pri svojem delovanju se vodilni zavezujejo k odgovornemu ravnanju in upoštevanju načel poslovanja, ki so usmerjena v varovanje narave in okolja, sodelovanje z lokalnimi skupnostmi in dobro vodenje podjetja.
V financah je pomembno vprašanje, koliko je sredstvo ali podjetje vredno. Vrednotenje je pomembna vloga na različnih področjih v financah, pri upravljanju portfelja, pri nakupih in prevzemih podjetij ter pri vodenju podjetja. Obstajajo trije pristopi vrednotenja podjetja, vrednotenje z diskontiranjem prihodnjih denarnih tokov, relativno vrednotenje in vrednotenje z realnimi opcijami. Pri relativnem vrednotenju obstajata metoda primerjav in metoda, ki temelji na temeljnih vrednostih. Metoda primerjav temelji na uporabi multiplikatorjev. Multiplikatorji se delijo na multiplikatorje dobička, multiplikatorje knjigovodske vrednosti, multiplikatorje prihodkov in sektorske multiplikatorje.
Podjetje Walmart smo vrednotili relativno z multiplikatorji glede na skupino primerljivih podjetij. V skupino primerljivih podjetij smo uvrstili podjetja Amazon, Costco Wholesale, Targer in Kroger. Najbližjo oceno vrednosti glede na tržno ceno delnice Walmarta je dal multiplikator P/E. Keywords: Walmart, vrednotenje podjetja, relativno vrednotenje, multiplikatorji Published in DKUM: 16.10.2024; Views: 0; Downloads: 6 Full text (1,99 MB) |
10. Primerjalna analiza poročanja o trajnosti oskrbnih verig izbranih slovenskih večnacionalnih podjetijSergeja Juhart, 2024, master's thesis Abstract: Trajnostno poročanje je nenehno razvijajoče se področje, kar od podjetij zahteva stalno učenje, prilagajanje in izboljšanje pripravljenosti na nove zahteve tega poročanja. Slednje je Evropska unija oblikovala tudi z Direktivo poročanja o trajnostnem razvoju podjetij (angl. Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)), Direktivo o skrbnem pregledu trajnosti podjetij (angl. The Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD)) in Evropskimi standardi poročanja o trajnosti (angl. European Sustainability Reporting Standards (ESRS)). Trajnostno poročanje postaja tudi celovitejše, zajema kazalnike okolja, družbe in upravljanja (ESG) ter obsega vrednostno verigo podjetja. Slednja zajema oskrbno verigo podjetja, ki je v mednarodnem okolju ključni del podjetja in iz katere izhaja marsikateri vpliv podjetja na trajnostno poslovanje.
V teoretičnem delu magistrskega dela obravnavamo trajnost v mednarodnih oskrbnih verigah, poročanje o trajnostnem poslovanju in poročanje o trajnosti oskrbnih verig. V tem delu opredeljujemo pomen direktiv CSRD in CSDDD ter standardov ESRS za poročanje o trajnosti oskrbnih verig. V empiričnem delu nas je zanimalo poročanje o trajnosti oskrbnih verig treh izbranih slovenskih večnacionalnih podjetij. To smo delno raziskovali na osnovi sekundarnih podatkov - z analizo trajnostnih poročil podjetij -, pri čemer sta nas zanimala predvsem dosedanje poročanje o trajnosti mednarodnih oskrbnih verig in dosedanje opravljanje skrbnega pregleda oskrbnih verig. Primarni del empirične raziskave je obsegalo anketiranje, v katerem so izbrana podjetja sodelovala. Z analizo odgovorov na postavljena vprašanja smo pridobili vpogled v trajnostno poročanje podjetij, v njihove zaznane priložnosti in izzive poročanja o trajnosti oskrbnih verig ter v njihovo opravljanje skrbnega pregleda oskrbnih verig.
Z empirično raziskavo smo ugotovili, da izbrana podjetja v svoja poročila o trajnostnem poslovanju vključujejo informacije o trajnosti oskrbnih verig. Spoznali smo, da podjetja pri poročanju o trajnosti oskrbnih verig priložnosti in izzive zaznavajo v podobnem obsegu. Za pridobivanje informacij o oskrbni verigi bodo podjetja primorana izboljšati opravljanje skrbnega pregleda oskrbnih verig. Sklepamo, da še vsa podjetja niso zelo dobro pripravljena na zahteve novih ureditev trajnostnega poročanja. Keywords: trajnost, trajnostno poročanje, trajnost oskrbnih verig, kazalniki ESG, večnacionalna podjetja Published in DKUM: 16.10.2024; Views: 0; Downloads: 11 Full text (3,13 MB) |