1. MEDGENERACIJSKO UČENJE IN SODELOVANJE V PREDŠOLSKI VZGOJIMarjana Šnajder, 2016, undergraduate thesis Abstract: Medgeneracijsko učenje zajema vse načine učenja med različnimi generacijami, ki lahko potekajo na formalen in neformalen način in sta zasnovana na prepričanju, da lahko organizirane dejavnosti povežejo mlajše in starejše generacije. Velik pomen medgeneracijskemu sodelovanju v razvoju predšolskih otrok namenjajo postmodernistični koncepti predšolske vzgoje, ki poudarjajo pomen sodelovanja vrtca z okoljem. Življenje in delo vrtca se prepletata z družinskim in širšim okoljem. V empiričnem delu je raziskano, kakšno je medgeneracijsko sodelovanje in učenje v slovenskih vrtcih, kako pogosto se izvaja, kateri vrtci ga najpogosteje izvajajo in kakšni so učinki na motivacijo za učenje otrok in na razvoj socialnih veščin. V raziskavi je sodelovalo 90 strokovnih delavcev, vzgojiteljev in pomočnikov vzgojiteljev. Raziskava je potrdila, da medgeneracijske dejavnosti najpogosteje izvajajo strokovne delavke z višjo in visoko izobrazbo, pogosteje so to pomočnice vzgojiteljic kot vzgojiteljice v starostni skupini od 36 do 40 let. Najpogosteje se medgeneracijske dejavnosti izvajajo v primestnih vrtcih. Dejavnosti se v večini vrtcev izvajajo nekajkrat letno v obliki prireditev, delavnic, lutkovnih predstav. Rezultati kažejo, da medgeneracijske dejavnosti in aktivnosti izboljšajo razvoj socialnih veščin in motivacijo za učenje v 1. in 2. starostnem obdobju. Strokovni delavci ocenjujejo, da medgeneracijske dejavnosti spodbujajo razvoj socialnih veščin in predstavljajo močno orodje pri povečanju motivacije za učenje. Otroci pri medgeneracijskih dejavnosti kažejo kompleksnejša čustva, razvijajo svoj odnos do starejše generacije in se učijo izražanja skupaj z njimi. Rezultati so pokazali, da ima medgeneracijsko sodelovanje pomembno vlogo pri razvoju otrok in bi ga bilo smiselno večkrat vključiti v vzgojno-izobraževalno delo v vrtcu. Keywords: medgeneracijsko učenje, medgeneracijsko sodelovanje, motivacija, učenje, socialni odnosi, predšolska vzgoja Published in DKUM: 20.11.2023; Views: 112; Downloads: 8
Full text (1,13 MB) |
2. Telesna samopodoba in športna aktivnost študentk : magistrsko deloNika Žuža, 2023, master's thesis Abstract: Namen magistrske naloge je ugotoviti, kakšna je telesna samopodoba študentk, ali se le-ta razlikuje med skupinami bolj, srednje in manj športno aktivnimi študentkami. Prav tako smo raziskali, kako se sedeče vedenje odraža na športno aktivnost in ali imajo pri študentkah družbeni mediji velik pomen pri dojemanju telesne samopodobe ali se primerjajo z drugimi, jih mediji spodbujajo pri ukvarjanju s športno aktivnostjo ali ne. V raziskavi je sodelovalo 104 študentk Pedagoške fakultete Univerze v Mariboru. Meritve so se izvajale v predavalnih prostorih Pedagoške fakultete. Podatki o telesni samopodobi so bili pridobljeni s francoskim vprašalnikom, ki je poslovenjena različica anketnega vprašalnika, za ugotavljanje telesne samopodobe mladostnikov The Physical Self-Inventory - short form. Podatki o pomenu družbenih omrežij ter uporabi interaktivnih medijev so bili pridobljeni z vprašalnikom »Interaktivni mediji in družbena omrežja«. Podatki o sedečem vedenju so bili pridobljeni z vprašalnikom »Sedeče vedenje« ter podatki o športni aktivnosti so bili pridobljeni z vprašalnikom »Gibalna/športna« dejavnost. Za ugotavljanje razlik v telesni samopodobi med skupinami športno različno dejavnih študentk je bila uporabljena analiza variance (ANOVA) kot tudi Kruskal-Wallis test (KW). S Post-Hoc Scheffe preizkusom in Mann-Whitney U testom so bile natančneje opredeljene predhodne ugotovljene statistično značilne razlike. Statistično značilne razlike so bile ugotovljene na ravni tveganja p ≤ 0,05. Rezultati raziskav kažejo, da športno bolj aktivne študentke statistično značilno višje vrednotijo telesno samopodobo v primerjavi s športno manj aktivnimi študentkami. Srednje in bolj športno aktivne študentke se gibalno/športno udejstvujejo predvsem zaradi zdravja in boljšega počutja, kar za skupino manj aktivnih študentk ne velja. Rezultati so tudi pokazali, da srednje športno aktivne študentke pripisujejo mnenju drugih statistično značilno višji pomen pri oblikovanju lastne samopodobe kot drugi dve skupini. Keywords: samospoštovanje, telesna dejavnost, mediji, samozavest, odnosi Published in DKUM: 14.11.2023; Views: 106; Downloads: 17
Full text (1,41 MB) |
3. Politika in novinarstvo v Sloveniji: vprašanje pritiskov in korupcije : vprašanja pritiskov in korupcijeMaruša Lubej, Žiga Petraš, 2023, master's thesis Abstract: Cilj naše naloge je bil raziskati percepcije novinarjev in urednikov ter (nekdaj) zaposlenih na Komisiji za preprečevanje korupcije (KPK) glede potencialnih političnih vplivov in pritiskov nanje, glede njihovega dojemanja korupcije v slovenski politiki (predvsem v strankah SD, NSi, SDS in Levica) ter glede prepletov med polji novinarstva, politike in korupcije v Sloveniji. Za uresničitev tega cilja smo analizirali podatke, ki smo jih pridobili z lastnim anketnim vprašalnikom (odzive smo zbrali leta 2019 z vzorcem 103 novinarjev in urednikov) ter na podlagi intervjujev, ki smo jih izpeljali med letoma 2019–2023 z novinarji, uredniki ter (nekdaj) zaposlenimi na KPK (n = 27). Raziskali smo tudi podatke prijav napadov na novinarsko delovanje iz spletne baze Društva novinarjev Slovenije (DNS) (n = 60). Na podlagi analiz opisanega vzorca smo ugotovili, da novinarji in uredniki, vključeni v raziskavo, dojemajo korupcijo v Sloveniji kot pogosto in intenzivno – pri tem stranke, ki jih dojemajo kot starejše, smatrajo za tendenčno bolj koruptivne. Načeloma se zavedajo potencialnega vpliva, ki ga lahko imajo (tesnejši) odnosi s politiki na njihovo poročanje, čeprav zavedanje tega vpliva nekoliko šepa, ko gre za odnos med vprašanim novinarjem oz. urednikom in politiki, s katerimi so sami spletli tesen odnos. Večina novinarjev in urednikov je prav tako pretežno kritična do poklicnih prehodov iz politike v novinarstvo. Kot obliko vplivov oz. pritiskov nase s strani politikov so novinarji in uredniki največkrat omenjali verbalne napade preko socialnih omrežij. Večinoma so se strinjali, da pripadniki vseh političnih strank nanje ne vplivajo enako. Pri tem se je večina strinjala, da so vplivi oz. pritiski stranke SDS bolj »neprefinjeni« oz. »surovi«, vplivi oz. pritiski strank SD, Levica in NSi pa bolj »prefinjeni« oz. »blagi«. Na podlagi odgovorov vseh intervjuvancev sklepamo, da novinarji oz. uredniki in (nekdaj) zaposleni na KPK vzdržujejo pretežno dobre odnose. Prav tako večina intervjuvancev meni, da je KPK »brezzobi tiger« in da je neodvisnost te institucije odvisna predvsem od njenega vodstva. Zaključimo lahko, da so politični vplivi in pritiski na novinarsko delo in na delo KPK v Sloveniji resen ter večplasten problem, ki se potencialno odseva v pogostosti in intenzivnosti korupcije v Sloveniji, prav tako pa tudi v sami percepciji korupcije v očeh slovenske javnosti. Keywords: odnosi med politiki in novinarji, percepcija korupcije, vplivi na novinarje, pritiski na novinarje, Komisija za preprečevanje korupcije Published in DKUM: 13.11.2023; Views: 95; Downloads: 10
Full text (3,75 MB) |
4. Agencijski problem na primeru izbranega gradbenega podjetjaLea Martinčič, 2023, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem projektu smo se posvetlili agencijski teoriji firme, zlasti agencijskim odnosom, ki se vzpostavijo med principalom (lastnikom podjetja), ki delegira svoje odločitve, in agentom (managerjem podjetja), ki v njegovem imenu sprejema te odločitve.
Podrobno smo raziskali agencijske stroške in predstavili njihov izvor ter možnosti za njihovo znižanje. Posebno pozornost smo namenili agencijskemu problemu, ki smo ga razložili in analizirali, da bi razumeli vzroke zanj. Poglobili smo se tudi v naravo odnosov med lastniki in upniki. Vključili smo tudi tematiko managerskega odkupa podjetja, tako od znotraj kot tudi od zunaj, ter podali analizo tega procesa.
V okviru diplomskega projekta smo prav tako obravnavali konkreten primer podjetja, ki se je soočilo z agencijskim problemom, ki je nastal predvsem zaradi ločitve lastništva in upravljanja. Podrobno smo raziskali, kako so se podjetje, lastniki, delničarji, upniki, banke, zaposleni ter gospodarstvo spopadli s posledicami tega problema, pa tudi z ukrepi in s sankcijami, ki so bili uvedeni za odgovorne osebe.
Poleg tega smo se osredotočili na različne načine, s katerimi se lahko v podjetju zagotovi, da bodo upravljalci podjetja delovali v skladu z interesi lastnikov. Naša analiza je vključevala predpostavke, ki temeljijo predvsem na uvedbi sistema nagrajevanja in sankcioniranja, ki bi lahko učinkovito preprečevali pojav konflikta interesov med lastniki in managerji ter med lastniki in upniki, kar bi zmanjšalo tveganje za nastanek agencijskega problema v podjetju. Naša ugotovitev je, da ima ta sistem neposreden vpliv na zmanjšanje agencijskih stroškov, ki so posledica agencijskega problema. Keywords: Agencijska teorija firme, agencijski odnosi, agencijski stroški, agencijski problem, lastniki, managerji, principal, agent, upniki, managerski odkup podjetja Published in DKUM: 10.11.2023; Views: 96; Downloads: 7
Full text (1,24 MB) |
5. Marketinško komuniciranje v Notranjskem regijskem parkuAlja Maček, 2023, master's thesis Abstract: Marketinško komuniciranje je skupek dejavnosti, ki se jih podjetja poslužujejo za komuniciranje s svojimi obstoječimi in potencialnimi potrošniki. Za uspešnost podjetja je pomembno, da pred začetkom izvajanja marketinškega komuniciranja oblikujejo komunikacijski načrt, ki je sestavljen iz sedmih korakov komunikacijskega programa. Neizbežen korak je izbor ustreznega komunikacijskega spleta. Komunikacijski splet je sestavljen iz štirih aktivnosti, in sicer oglaševanja, pospeševanja prodaje, osebne prodaje in odnosov z javnostmi. Naloga podjetja pa je, da izbere eno ali več orodij komunikacijskega spleta, s katerimi želi doseči zastavljene marketinške cilje in strategije. Danes je poslovna uspešnost vedno bolj odvisna od marketinškega komuniciranja, zato mu podjetja pripisujejo večji pomen. Ker ima javni park Notranjski regijski park unikatno naravno in kulturno dediščino, ki privablja mnoge obiskovalce, in si v prihodnosti želi postati najuspešnejši slovenski naravni park in svetovno prepoznano območje, nas je zanimalo, kako se z marketinškim komuniciranjem soočajo v zavodu.
V magistrskem delu smo se osredotočili na marketinško komuniciranje javnega zavoda Notranjski regijski park. S teoretičnim delom smo želeli predstaviti komuniciranje in marketinško komuniciranje. Pri marketinškem komuniciranju smo se osredotočili na potek oblikovanja celovitega komunikacijskega programa, instrumente marketinškega komuniciranja, neposrednega marketinška komuniciranja, kot tudi strategije marketinškega komuniciranja. Z empirično raziskavo smo analizirali stanje marketinškega komuniciranja Notranjskega regijskega parka v obdobju zadnjih petih let. S pomočjo teorije in empirične raziskave smo izvedli še kvalitativno raziskavo v obliki polstrukturiranih globinskih intervjujev. To nam je omogočilo, da smo pridobili tako objektiven kot subjektiven vpogled v marketinško komuniciranje Notranjskega regijskega parka.
Javni zavod Notranjski regijski park se zaveda pomena kvalitetnega in učinkovitega marketinškega komuniciranja, za realizacijo svoje vizije pa mora uspešno komunicirati s ciljnim občinstvom in lokalnim prebivalstvom. Na kakšen način so izvajali marketinško komuniciranje pa je podrobno opredeljeno in razloženo v nadaljevanju magistrskega dela. Na koncu smo na podlagi rezultatov intervjuja pripravili predloge za izboljšanje obstoječega marketinškega komuniciranja v Notranjskem regijskem parku. Keywords: komuniciranje, marketinško komuniciranje, celovit komunikacijski program, oglaševanje, pospeševanje prodaje, odnosi z javnostmi, osebna prodaja, neposredno marketinško komuniciranje, javni zavod Notranjski regijski park Published in DKUM: 12.10.2023; Views: 109; Downloads: 13
Full text (1,99 MB) |
6. Fandomi na družbenih omrežjih: analiza Taylor Swift in Swifties : diplomsko deloTia Senekovič, 2023, undergraduate thesis Abstract: Tehnološki napredek je močno vplival na oboževalsko kulturo, njeno delovanje in dojemanje v družbi. Oboževalske skupnosti oz. fandomi so se v velikem številu preselili v digitalno okolje, kjer nastajajo in se razvijajo spontano ter organsko. Še posebej pomembno prelomnico predstavlja splet 2.0, ki s svojo interaktivnostjo omogoča in spodbuja delovanje participativne kulture.
V diplomskem delu so predstavljeni načini komuniciranja in povezovanja oboževalcev na družbenih omrežjih, ki so rezultat pregleda literature in tridelnega empiričnega sklopa, s poudarkom na analizi konkretnega primera − Taylor Swift in njenih oboževalcev, Swifties. Ugotovili smo, da oboževalci družbenih omrežij ne uporabljajo le za informiranje o aktualnih dogodkih in interakcijo z zvezdnico, temveč tudi za komunikacijo z drugimi oboževalci in deljenje lastnih vsebin. Keywords: fandomi, družbena omrežja, kultura oboževalcev, parasocialni odnosi, participativna kultura Published in DKUM: 05.10.2023; Views: 158; Downloads: 30 (1 vote)
Full text (2,45 MB) |
7. Odnosi med zaporskimi delavci in obsojenci v ZPKZ Maribor : magistrsko deloStaš Kovačič, 2023, master's thesis Abstract: Odnosi znotraj zapora so kompleksni in v številnih pogledih edinstveni v primerjavi z odnosi zunaj zaporov. Odnosi med zaporskimi delavci in obsojenci predstavljajo jedro vsakdanjega zaporskega življenja. Zaporski akterji so nagnjeni k dobrim medsebojnim odnosom, saj to posledično pomeni mirno sobivanje. V magistrski nalogi smo se posvetili dinamiki odnosov med zaporskimi delavci in obsojenci. Pri tem smo primarno identificirali dejavnike, ki vplivajo na medsebojne odnose. Opravili smo celovit pregled domače in tuje literature o odnosih v zaporskem okolju. V empiričnem delu smo izvedli kvalitativno študijo o odnosih v zaporskem okolju, v kateri smo intervjuvali zaporske delavce v ZPKZ Maribor. Slednjim smo postavili več vprašanj, ki so bila razdeljena v tri skupine: odnosi z obsojenci, obravnava obsojencev in pripravljenost za sodelovanje pri obsojencih. Analiza intervjujev je pokazala, da so odnosi med zaporskimi delavci in obsojenci dobri in potekajo v pozitivnem vzdušju. Primarni dejavniki, ki vplivajo na kvaliteto odnosov med obsojenci in zaporskimi delavci v ZPKZ Maribor so: medsebojno spoštovanje, enakost obravnave, psihična stabilnost obsojencev, profesionalnost, povratništvo in komunikacijske spretnosti. Najkvalitetnejši odnosi so bile identificirani med obsojenci in delovnimi inštruktorji, ki jim podajajo praktično znanje in se ne osredotočajo na njihove »napake« v vedenju. Keywords: zaporski delavci, obsojenci, odnosi, ZPKZ Maribor, magistrska dela Published in DKUM: 05.10.2023; Views: 115; Downloads: 21
Full text (957,04 KB) |
8. Odnosi med zaposlenimi v slovenskih zaporih : magistrsko deloJošt Meško, 2023, master's thesis Abstract: V magistrskem delu obravnavamo odnose med zaposlenimi v slovenskih zaporih. V uvodnem delu magistrske naloge smo opravili pregled literature in postavili raziskovalna vprašanja o tem, kako zaporski delavci ocenjujejo odnose med zaposlenimi v zavodih za prestajanje kazni zapora in o ocenjevanju lastne usposobljenosti za delo ter potrebah po dodatnem izpopolnjevanju. V raziskovalnem delu, ki je temeljil na sekundarni analizi podatkov iz študije, (Hacin idr., 2022) smo uporabili faktorsko analizo, diskriminantno analizo in t-test za neodvisne vzorce. Ugotovitve kažejo, da se statistično pomembne razlike med pravosodnimi policisti in strokovnimi delavci kažejo samo na enajstih od oseminštiridesetih analiziranih trditev. Pri pravosodnih policistih so vrednosti višje pri naslednjih trditvah 1) Večina obsojencev, s katerimi imam opravka, meni, da jih zaposleni v zavodu obravnavajo pravično. 2) Večina obsojencev, s katerimi imam opravka, meni, da zaposleni v zavodu vedno upoštevajo zakone. 3) Vedno podprem sodelavca, ko je ta v sporu z obsojencem. 4) Pred obsojenci vedno podprem sodelavce. 5) Vedno podprem sodelavca, ko ta izreče sankcijo obsojencu (četudi se s sankcijo ne strinjam). 6) Mislim, da pravosodni policisti hitro priskočijo na pomoč sodelavcu, če jo ta potrebuje. Glede potreb po usposabljanju za boljše opravljanje dela ugotavljamo, da so ocene lastne kompetentnosti visoke. Kljub temu pa zaporski delavci želijo več usposabljanj za izboljšanje komunikacijskih veščin, telesno pripravljenost za opravljanje dela, psihologijo, tuje jezike in številne druge veščine. V zaključnem delu magistrske naloge razpravljamo o pomenu rezultatov v primerjavi z drugimi študijami in pomenu raziskave za prakso. Keywords: slovenski zapori, zaporski delavci, odnosi, magistrska dela Published in DKUM: 28.09.2023; Views: 119; Downloads: 13
Full text (1,08 MB) |
9. Uporaba učnega pristopa ustvarjalnega giba pri vzpostavljanju pozitivne razredne klime in dobrih medvrstniških odnosov v oddelku s prilagojenim izobraževalnim programom z nižjim izobrazbenim standardom : magistrsko deloTjaša Fišer Emerih, 2023, master's thesis Abstract: V magistrskem delu smo odgovarjali na vprašanje, ali in kako lahko učni pristop ustvarjalnega giba uporabimo pri vzpostavljanju pozitivne razredne klime in dobrih medvrstniških odnosov v oddelku s prilagojenim izobraževalnim programom z nižjim izobrazbenim standardom. V dveh kombiniranih oddelkih učencev, opredeljenih z lažjo motnjo v duševnem razvoju, smo v okviru predmeta Socialno učenje izvedli gibalno-plesne dejavnosti in preverjali njihov učinek na vzpostavitev pozitivne razredne klime ter dobrih medvrstniških odnosov. Otroci z lažjo motnjo v duševnem razvoju se namreč zaradi svojih primanjkljajev na spoznavnem in socialnem področju soočajo z izzivi pri navezovanju stikov in sklepanju ter ohranjanju prijateljev. Slabše socialne veščine in spretnosti, težave v čustvenem izražanju ter razumevanju, težave v empatiji in težave v reševanju konfliktnih situacij vplivajo na vzpostavljanje ustrezne, pozitivne razredne klime ter na dobro počutje vseh učencev v razredu. Ustvarjalni gib v magistrskem delu predstavimo kot učni pristop, s katerim lahko krepimo socialno-emocionalni razvoj učencev z lažjo motnjo v duševnem razvoju ter s pomočjo sproščenih in zabavnih gibalnih aktivnosti vzpostavimo pogoje pozitivno razredno klimo in dobro počutje vseh v oddelku. Keywords: lažja motnja v duševnem razvoju, ustvarjalni gib, razredna klima, medvrstniški odnosi, socialno-emocionalni razvoj Published in DKUM: 08.09.2023; Views: 153; Downloads: 28
Full text (4,15 MB) |
10. Marketinško komuniciranje v odškodninskem podjetjuMojca Krajnc, 2023, master's thesis Abstract: Marketinško komuniciranje omogoča podjetjem, da dosežejo svoje ciljne skupine in jih spodbudijo k nakupu njihovih izdelkov ali storitev. S pomočjo marketinškega komuniciranja podjetja promovirajo svoje izdelke ali storitve, vzpostavijo svojo lastno blagovno znamko, ustvarjajo ali izboljšujejo svoj ugled, pridobivajo nove stranke ali ohranjajo obstoječe ter z vsem tem pomembno vplivajo na finančne rezultate podjetja. S pomočjo tržnih raziskav, javne komunikacije, osebne prodaje in promocije podjetja prenašajo sporočila, s katerimi nagovarjajo svoje ciljno občinstvo z različnimi nameni oz. v skladu s predhodno zastavljenimi cilji marketinškega komuniciranja. Pomembno je torej, da podjetja marketinškemu komuniciranju namenijo dovolj pozornosti in sredstev in da se ga lotevajo dovolj sistematično, da bo le-to ustrezno prilagojeno ciljem organizacije in potrebam strank, saj lahko le na takšen način zagotovijo najboljše možne rezultate.
Pri storitvenih podjetjih se marketinško komuniciranje že zaradi same narave poslovanja nekoliko razlikuje od klasičnega marketinškega komuniciranja, ki se ga lotevajo pri trženju izdelkov. Marketinško komuniciranje ima pomembno vlogo pri izgradnji poslovnega odnosa s strankami. Način, kako podjetje s svojimi strankami komunicira, vpliva na to, kako ga stranke dojemajo.
V storitvenih podjetjih se lahko marketinško komuniciranje nanaša na različne vidike, in sicer na oglaševanje, spletno udejstvovanje, odnose z javnostmi, neposredni marketing, promocije in drugo. Glavni cilji teh aktivnosti običajno temeljijo na prepoznavnosti, ustvarjanju pozitivnega odnosa do podjetja in pridobivanju zaupanja potencialnih odjemalcev.
Strategija marketinškega komuniciranja mora biti tudi v storitvenih podjetjih ustrezno prilagojena, tako da popolnoma ustreza ciljni publiki. Pomembno je poskrbeti za to, da so sporočila, ki jih prenašamo, potencialnim odjemalcem razumljiva in da so seveda usklajena s storitvami, ki jih podjetje ponuja. V obdobju izrednega porasta priljubljenosti digitalnega sveta je izrednega pomena tudi to, da storitvena podjetja vzdržujejo svoje aktualne spletne strani, da so v zadostni meri prisotna na družbenih omrežjih in da na splošno skrbijo za svoj ugled na spletu. Na tak način njihove storitve namreč lažje dosežejo pot do potencialnih odjemalcev, ki lahko zelo hitro preverijo, kaj vse podjetje ponuja in kakšne so izkušnje drugih strank. Skupaj z zagotavljanjem dobrih storitev in kakovostne ponudbe ter istočasno z ustreznim marketinškim komuniciranjem si lahko podjetje zagotovi uspeh, pomembno konkurenčno prednost in posledično tudi dolgoročen obstoj na trgu. Keywords: storitve, digitalizacija storitev, tipi storitev, marketing mix, komuniciranje, marketinško komuniciranje, komunikacijski načrt, oglaševanje, pospeševanje prodaje, osebna prodaja, odnosi z javnostmi Published in DKUM: 16.08.2023; Views: 242; Downloads: 53
Full text (2,93 MB) |