1. Vloga vplivnežev pri nakupnem odločanju o nakupu luksuznih znamk ženskih torbicNina Anastazija Ilić, 2025, master's thesis Abstract: Družbena omrežja so močno preoblikovala načine komuniciranja, deljenja informacij in vplivanja na nakupne odločitve. Platforme, kot so Instagram, TikTok in YouTube, omogočajo uporabnikom ustvarjanje in deljenje vizualno privlačnih in takoj dostopnih vsebin. Te pa niso več samo sredstvo za povezovanje med ljudmi in krajšanje prostega časa, ampak so postale tudi pomembna orodja za blagovne znamke, da se približajo svojim potrošnikom. Družbena omrežja potrošnikom omogočajo dostop do obsežnih informacij, ki vplivajo na vse faze nakupnega procesa, od iskanja informacij do nakupa. Personalizacija vsebin, ki jo omogočajo algoritmi in interakcije v realnem času, pa je ključni element, ki družbena omrežja postavlja v središče sodobnega marketinga. Njihov potencial so prepoznali tudi modni vplivneži, ki so postali ključni akterji med blagovnimi znamkami in potrošniki. Ti imajo pomembno vlogo pri oblikovanju nakupnih odločitev, zlasti pri luksuznih izdelkih, saj z ustvarjanjem vizualno privlačne vsebine in grajenjem odnosa s sledilci vplivajo na njihovo percepcijo in izdelku povečajo zaznano vrednost ter ekskluzivnost. Njihove vsebine pogosto združujejo estetske elemente, kar potrošnikom omogoča, da izdelke vidijo kot del določenega življenjskega sloga, ki ga želijo posnemati. Sinergija med platformami družbenih medijev in vplivneži je ključna za razumevanje dinamike sodobnega nakupnega vedenja, še posebej pri luksuznih modnih izdelkih, kjer družbeni status in osebna identiteta igrata ključno vlogo.
V magistrskem delu s pomočjo literature predstavimo in opredelimo področje družbenih medijev in vplivnežev v povezavi z luksuznimi znamkami ženskih torbic. Iz tega izhaja tudi problem, kjer želimo ugotoviti, kakšno vlogo imajo vplivneži pri nakupnem odločanju glede nakupa luksuzne torbice. S pomočjo raziskave iščemo odgovore za preverjanje hipotez in reševanje zastavljenega problema. Vprašanja smo zastavili na temo družbenih medijev, vplivnežev in luksuznih torbic. Temeljni cilj magistrskega dela je ugotoviti, ali izpostavljenost vplivnežem in sledenje njihovim objavam poveča zanimanje in verjetnost nakupa luksuzne torbice. Keywords: družbena omrežja, marketing vplivnežev, nakupno odločanje, modni vplivneži, luksuzne torbice Published in DKUM: 19.03.2025; Views: 0; Downloads: 21
Full text (5,48 MB) |
2. Večkriterijska primerjava storitev računovodskega servisa xMelisa Horvat, 2024, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu obravnavamo večkriterijsko primerjavo storitev računovodskega servisa X z uporabo metode analitičnega hierarhičnega procesa (AHP). Namen raziskave je bil oceniti in primerjati različne računovodske storitve glede na ključne kriterije, kot so stroški, prihodki, časovna in tehnološka učinkovitost ter zadovoljstvo strank, da bi ugotovili, katera storitev je najprimernejša.
V uvodnem delu smo opredelili in predstavili problem, ki vključuje izbiro najustreznejše računovodske storitve, ter predstavili namen raziskave. V teoretičnem delu smo opredelili funkcije in pomen računovodstva ter pregledali metode odločanja, s poudarkom na metodi AHP. Poleg tega smo preučili, kako lahko ta metoda omogoča primerjavo storitev na podlagi več kriterijev hkrati.
V empiričnem delu smo s pomočjo metode AHP in programa Expert Choice primerjali storitve računovodskega servisa X. Na podlagi pridobljenih podatkov je bilo ugotovljeno, da je knjiženje računov najpogosteje izbrana in najboljša storitev glede na vse obravnavane kriterije. Stroški storitve sicer niso najpomembnejši dejavnik, saj so prihodki in zadovoljstvo strank ocenjeni kot bolj ključni. Poleg tega je knjiženje računov tista storitev, ki računovodskemu servisu prinaša največ prihodkov.
Potrdimo lahko, da metoda AHP ponuja celovit in učinkovit pristop k primerjanju različnih storitev. Ugotovitve raziskave omogočajo računovodskemu servisu X, da optimizira svoje storitve, izboljša zadovoljstvo strank in sprejema boljše poslovne odločitve, kar bo prispevalo k večji konkurenčnosti in uspehu na trgu. Keywords: računovodstvo, računovodske storitve, primerjava, analitično hierarhični proces, večkriterijsko odločanje, Expert Choice. Published in DKUM: 23.01.2025; Views: 0; Downloads: 44
Full text (3,34 MB) |
3. VEDENJE PORABNIKOV IN VPLIV REFERENČNIH SKUPIN NA ODLOČANJEKim Pavličič, Aleksandra Pisnik, 2024, undergraduate thesis Abstract: V tem diplomskem projektu raziskujemo vedenje porabnikov in stopnje celotnega procesa, ki se odvijajo pred in po nakupu izdelka ali storitve. Pojasnjujemo tudi ponakupno vedenje, kjer porabnik analizira svojo nakupno odločitev, ki jo primerja s prvotnimi merili in pričakovanji, ter ugotavlja, ali je izdelek njegove potrebe zadovoljil.
V marketingu je razumevanje vedenja porabnikov posebno pomembno, saj podjetjem pomaga uspešno tržiti svoj izdelek. Na nakupno vedenje vpliva več različnih dejavnikov, med katerimi so osebni, družbeni, kulturni, ekonomski in psihološki dejavniki. Mi se osredotočamo predvsem na družbene dejavnike, pod katere uvrščamo referenčne skupine, ki so osrednja tema tega diplomskega projekta.
Definiramo jih kot skupine ljudi, ki imajo posreden ali neposreden vpliv na posameznikova stališča in vedenje (Kotler, 2004).
Preučujemo kako referenčne skupine oblikujejo nakupne odločitve porabnikov in kako podjetja ta pristop uporabljajo za tržne namene. Opisujemo kako vplivajo na zaupanje porabnikov v izdelke ter njihovo vlogo pri trženju luksuznih izdelkov.
Vpliv referenčnih skupin pojasnjujemo na primeru priznane blagovne znamke Apple, ki ima ogromno zvestih uporabnikov, njihovi izdelki pa veljajo za statusni simbol. Kot drugi primer navedemo skupino mladih mater, ki za svoje otroke iščejo izčrpne informacije preko različnih virov.
V empiričnem delu smo z anketnim vprašalnikom zbrali podatke, ki smo jih analizirali in grafično prikazali. Ugotovili smo, da pri izdelkih, ki spadajo v višjo cenovno kategorijo posamezniki bolj upoštevajo mnenja svojih referenčnih skupin kot pri cenejših.
Sklepamo, da v primerih večjega tveganja nezadovoljstva po nakupu ljudje iščejo potrditev od svojih referenčnih skupin pred odločitvijo o nakupu.
Naša raziskava potrjuje, da so referenčne skupine pomemben dejavnik v procesu odločanja ter in pri oblikovanju nakupovalnih navad.
Keywords: Referenčna skupina, porabnik, nakup, vedenje, odločanje, vpliv. Published in DKUM: 09.01.2025; Views: 0; Downloads: 21
Full text (1,16 MB) |
4. Vpliv umetne inteligence na vodenjeAnita Jahiri, 2024, undergraduate thesis Abstract: Umetna inteligenca (UI) postaja ključen dejavnik za doseganje konkurenčne prednosti v podjetjih, saj omogoča večjo učinkovitost, natančnost in hitrost pri obdelavi podatkov ter sprejemanju odločitev. Kljub temu pa uvajanje UI prinaša številne izzive, kot so prilagoditev vodstvenih vlog, razvoj novih kompetenc in soočanje z etičnimi vprašanji, kot so zasebnost podatkov in vpliv na delovna mesta. Namen diplomske naloge je raziskati, kako UI vpliva na vodenje, prepoznati spremembe v vodstvenih vlogah in kompetencah ter razumeti, kako UI spreminja proces odločanja. Cilji diplomske naloge vključujejo opredelitev pojma vodenja in umetne inteligence, analizo vpliva UI na vodstvene vloge, raziskovanje sprememb v procesu odločanja ter proučitev etičnih izzivov pri uporabi UI. Naloga se osredotoča na spremembe, ki jih prinaša UI v tradicionalne vodstvene vloge, pri čemer vodje vse bolj prepuščajo rutinske naloge UI, medtem ko se sami osredotočajo na strateške in ustvarjalne dejavnosti. UI omogoča hitrejše in bolj informirane odločitve, vendar človeška presoja ostaja ključna pri soočanju z negotovostjo in dvoumnostjo. V nalogi so obravnavani tudi etični vidiki uporabe UI, pri čemer je poudarek na tem, da morajo vodje zagotoviti, da UI deluje v skladu z etičnimi načeli, kar vključuje zagotavljanje pravičnosti, transparentnosti in odgovornosti pri uvajanju te tehnologije. Ugotovljeno je bilo, da je za uspešno vodenje v dobi UI ključnega pomena, da vodje združijo tehnološko znanje, ki vključuje razumevanje osnovnih konceptov UI in analitike podatkov, z edinstvenimi človeškimi lastnostmi, kot so empatija, intuicija in etična presoja, kar bo omogočilo trajnostno in odgovorno poslovanje. Keywords: umetna inteligenca, vodenje, odločanje, vodstvene kompetence Published in DKUM: 11.10.2024; Views: 0; Downloads: 29
Full text (1,13 MB) |
5. Uporaba družbenih omrežij pri nakupnem odločanjuNeja Zavec, 2024, undergraduate thesis Abstract: V današnjem sodobnem življenju imajo družbena omrežja pomembno vlogo pri povezovanju stikov med posamezniki. Potrošnik je deležen vpliva družbenih omrežij pri njegovem nakupnem odločanju za izdelek ali storitve. Kadar je v fazi odločanja gre skozi proces nakupnega odločanja, kjer je deležen vpliva različnih dejavnikov. Diplomsko delo je posvečeno proučevanju kako uporaba družbenih omrežij pripomore pri nakupnem odločanju potrošnika.
V empiričnem delu smo s pomočjo anketnega vprašalnika ugotavljali, ali se uporabniki hitreje odločijo za nakup po priporočilu vplivneža, koliko uporabnikov uporablja družbena omrežja za iskanje informacij pred nakupom, ali imajo zaupanje v podane ocene za izdelek ali storitev in koliko uporabnikov je bilo že deležnih pasti pri nakupu. Keywords: Družbena omrežja, vpliv družbenih omrežij, nakupno odločanje, proces nakupnega odločanja, potrošnik. Published in DKUM: 06.09.2024; Views: 85; Downloads: 63
Full text (1,05 MB) |
6. |
7. Vloga intuicije v kriminalističnem mišljenju : magistrsko deloTaja Rednak, 2023, master's thesis Abstract: Intuicija je podzavestna sposobnost, ki obdela razpoložljive informacije oz. jih nadgradi za nadaljnje sklepanje in odločanje. Prisotna je tako pri vsakodnevnih življenjskih odločitvah kot tudi v kriminalističnem mišljenju, pri posameznih preiskovalnih dejanjih (opravljanje informativnih razgovorov) in posledično pri reševanju kriminalističnih problemov.
V magistrskem delu smo želeli ugotoviti, kakšno vlogo ima intuicija v kriminalističnem mišljenju. Na podlagi pregleda znanstvene literature odkrivamo, da intuicija skupaj s kriminalističnim mišljenjem preiskovalcem pomaga reševati lahke in zahtevne kriminalistične probleme. Preiskovalci so tisti, ki nenačrtno reagirajo na odzive oz. odgovore preiskovanih. Takrat naj bi za oblikovanje vprašanj na podlagi odziva izpraševanca uporabili intuicijo. Sposobnost izbire pravega argumenta ob pravem času pri razgovoru pogosto loči uspešnega preiskovalca od manj uspešnega.
V empiričnem delu smo opravili polstrukturirane intervjuje z različnimi kriminalisti v Sloveniji. Nekateri kriminalisti zagovarjajo prisotnost intuicije pri opravljanju informativnih razgovorov, drugi to zanikajo. Kljub temu so mnenja, da je intuicija zelo uporabna v preiskovalnem procesu. Da bi bila njena uporaba učinkovita, so pomembni tako znanje kot tudi delovne in življenjske izkušnje. Pri uporabi intuicije sta vselej potrebni dodatna previdnost in distanca. Intuicija ni zanesljiva, kar poudarjajo tudi naši intervjuvanci.
V prihodnosti bi bilo treba zaradi pomanjkanja empiričnih in znanstvenih raziskav večji poudarek nameniti poglobljenemu raziskovanju intuicije v Sloveniji in tujini. Do te tematike je treba zaradi njene kompleksnosti pristopiti na sistematičen način. Preiskovalce je treba usposobiti tako, da bi se zavedali dejavnikov, ki vplivajo na njihovo ravnanje pri sklepanju odločitev. Za uspešno preučevanje in razvoj intuicije jo je treba uvesti kot kognitivno veščino ali kot pripomoček, ki bi temeljil na znanju in izkušnjah in s katerim bi bili kriminalistični problemi rešeni hitreje ali celo uspešneje. Keywords: intuicija, kriminalistično mišljenje, odločanje, informativni pogovor, magistrska dela Published in DKUM: 26.01.2024; Views: 341; Downloads: 110
Full text (1,03 MB) |
8. Vpliv vizualne podobe embalaže na nakupno odločitev potrošnika : magistrsko deloTia Maria Tertinek, 2023, master's thesis Abstract: Živimo v sodobni potrošniški družbi, kjer smo vsakodnevno obdani z neštetim številom izdelkov različnih ponudnikov, embalaža je zraven svoje tradicionalne vloge zaščite izdelka in z razvojem možnosti potiska materialov postala eden izmed ključnih komunikacijskih in marketinških orodij med izdelkom ter potrošnikom. V magistrskem delu smo se odločili raziskati vpliv vizualne podobe embalaže na potrošnikove odločitve na primeru embalaže bučnih olj. V teoretičnem delu smo opisali embalažo – od njenih glavnih funkcij in materialov do komunikacijskih elementov na njej. V empiričnem delu smo opravili primerjalno analizo in anketo s potrošniki ter ugotovili, da ima vizualna podoba embalaže pozitiven vpliv na potrošnikovo motiviranost za nakup izdelka ter domnevano kvaliteto izdelka, vpliv ocene privlačnosti emalaže izdelka na domnevano ceno izdelka je zanemarljiv. Keywords: embalaža, vizualna podoba izdelka, nakupno odločanje Published in DKUM: 04.12.2023; Views: 380; Downloads: 94
Full text (8,11 MB) |
9. Raziskava dejavnikov, ki vplivajo na odločitev študentov za študij računovodstvaNika Pučko, 2023, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu na vzorcu študentov visokošolskega strokovnega programa Ekonomsko-poslovne fakultete Univerze v Mariboru proučujemo vpliv (1) osebnostnih dejavnikov, (2) izkušenj študentov z računovodskim predmetom v prvem letniku ter (3) percepcij študentov o sebi in svojih kompetencah, poklicu računovodij in delu na področju računovodstva na njihovo odločitev za študij na tej usmeritvi. Rezultati kažejo na statistično značilen negativen vpliv negativnih izkušenj z računovodskim predmetom v prvem letniku ter več statistično značilnih povezav s percepcijami študentov o sebi, svojih kompetencah ter o poklicu in delu računovodij. Odločitev za študij računovodstva najmočneje povezana s percepcijami študentov o: (1) svojih matematičnih sposobnostih in veselju do dela s številkami – pozitivna zveza, (2) svoji redoljubnosti in natančnosti – pozitivna zveza, (3) svojem znanju tujega jezika – negativna zveza, (4) svojem veselju do učenja – pozitivna zveza, (5) svojem veselju do dela v pisarni – pozitivna zveza, (6) raznolikosti in razgibanosti dela v računovodstvu – pozitivna zveza, (7) ustvarjalnosti dela v računovodstvu – pozitivna zveza in (8) pomembnosti znanja matematike in veselja do dela s številkami v računovodskem poklicu – negativna zveza. Keywords: odločanje o študiju, stereotipi, osebnostne lastnosti, kompetence, percepcije. Published in DKUM: 09.10.2023; Views: 398; Downloads: 96
Full text (1,57 MB) |
10. Dinamika skupinskega odločanja in finančna krizaŽiva Jezernik, 2014, review article Abstract: Standardni modeli ekonomske teorije se v veliki meri osredotočajo na individualno odločanje. Šele v zadnjih letih se je okrepilo zavedanje, da veliko ekonomskih odločitev v realnem svetu sprejmejo skupine, kot so uprave, odbori ali družine. Tako postaja skupinsko odločanje vedno pogostejša tema proučevanja ekonomistov. Slabosti skupinskega odločanja so najizrazitejše prav v obdobju izjemnih razmer, kot je tudi obdobje finančne krize; začetki zadnje tovrstne krize segajo v leto 2008. Glede na to, da se korporativno upravljanje finančnih institucij pogosto poudarja kot glavni razlog za nastalo krizo, in upoštevaje dejstvo, da je sistem upravljanja v bankah in finančnih institucijah zasnovan tako, da sprejemanje odločitev v veliki meri poteka v skupinah, velja pozornost usmeriti na dinamiko skupinskega odločanja ter na njen vpliv na nastanek in razvoj finančne krize. V članku so naprej predstavljene ugotovitve prevladujočih teorij, ki izhajajo s področja socialne, kognitivne in eksperimentalne psihologije ter pojasnjujejo razlike med individualnim in skupinskim odločanjem, s poudarkom na teoriji preobrata o tveganju in teoriji skupinske miselnosti. Sledi pregled ekonomskih študij s področja skupinskega in individualnega odločanja ter analiza vplivov skupinskih odločitev na nastanek in razvoj finančne krize. Keywords: krize, finance, finančna kriza, upravljanje, odločanje, banke, bančništvo Published in DKUM: 06.09.2023; Views: 380; Downloads: 0 |