1. Navezanost na namišljene prijatelje v predšolskem obdobju : diplomsko deloTadeja Bašl, 2022, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu je obravnavana navezanost otrok na namišljene prijatelje v predšolskem obdobju. Teorijo navezanosti je v psihoanalizo uvedel John Bowbly (1984) ter predstavlja osnovo odnosa med otrokom in njegovim primarnim skrbnikom (mamo). Bowbly poudarja, da je skrb mame v prvih letih otrokovega življenja izjemno pomembna. V diplomskem delu je poudarek na osnovni teoriji navezanosti, ki se jo povezuje s pojavom namišljenih prijateljev v predšolskem obdobju.
Namišljeni prijatelji so značilni za skoraj vse tri ali štiri leta stare malčke. Njihov pojav kaže na to, da se otrokova domišljija v tem obdobju najbolj razvija. V otrokovem življenju imajo pomembno vlogo, po čustveni plati predstavljajo varen način preizkušanja, kdo bi radi bili, njihov pojav pa je lahko tudi izraz otrokove potrebe po zasebnosti. Namišljeni prijatelji so pravzaprav zmožni pravih čudežev (Brazelton, 1999).
V preteklosti je bila večina raziskovalcev razmeroma skeptična do vloge namišljenega prijatelja in so celo izražali skrb, da so otroci, ki se igrajo z njimi, rizični za razvoj psihopatoloških simptomov (Marjanovič Umek in Zupančič, 2001). Danes pa številni strokovnjaki menijo, da namišljeni prijatelji pravzaprav nimajo negativnega vpliva na otrokov razvoj.
Piaget (1962, v Marjanovič Umek in Zupančič, 2001) je med prvimi poudaril prilagoditveno funkcijo namišljenih prijateljev v otrokovi igri, njegove teze pa so kasneje podprle še številne empirične študije.
Ker smo prav odrasli tisti, ki se odločimo, kako bomo namišljene prijatelje sprejeli in se nanje odzivali, je raziskava namenjena ugotavljanju odnosa strokovnih delavcev – vzgojiteljic predšolskih otrok do namišljenih prijateljev. Iz analize raziskave je razvidno, da je izbrani vzorec anketiranih vzgojiteljic namišljene prijatelje opazil zelo redko, o njih se prav tako ne pogovarjajo veliko, vendar smo bili kljub temu zelo pozitivno presenečeni in veseli, ko smo ugotovili, da nimajo negativnega mnenja ali odklonilnega odnosa do njih. Keywords: predšolsko obdobje, navezanost, domišljija, simbolna igra, namišljeni prijatelji. Published in DKUM: 08.12.2022; Views: 262; Downloads: 57
Full text (1,68 MB) |
2. Uporaba ljubkovalne igrače pri počitku v vrtcu : diplomsko deloLina Gornik, 2022, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo obravnava uporabo in pomen ljubkovalne igrače v vrtcu pri
počitku. Namen diplomskega dela je ugotoviti, kako ljubkovalne igrače vplivajo
na otroke pri počitku v vrtcu, kdaj otroci po njih posegajo, kako na njih vplivajo in
ali se pojavljajo razlike v uporabi le-teh glede na spol in starost otrok. V
teoretičnem delu smo opredelili navezanost kot močno vez, ki se vzpostavi med
otrokom in njegovimi starši in poteka v štirih fazah. Opisali smo, kakšen pomen
imajo za otroke ljubkovalne igrače, ki največkrat nastopijo kot prehodni objekt, ki
je otrokom v pomoč in tolažbo, kadar se znajdejo v novih ali stresnih situacijah. V
empiričnem delu smo z anketnim vprašalnikom, ki je razdeljen na dva dela, zbirali
odgovore vzgojiteljev iz vrtcev. V prvem delu anketnega vprašalnika nas je
zanimalo, kako pomembne se zdijo ljubkovalne igrače vzgojiteljem, ali jih otroci
pogosto prinašajo v vrtec in uporabljajo pri počitku in ali jim ljubkovalna igrača
pomaga pri počitku. Drugi del anketnega vprašalnika vsebuje ocenjevalno
lestvico, ki vsebuje postavke, ki se nanašajo na vzorce navezanosti: varnost,
upiranje in izogibanje. Z ocenjevalno lestvico smo ugotavljali, ali otroci izražajo
do ljubkovalne igrače enake vzorce navezanosti, kot jih poznamo iz literature.
Ugotovili smo, da pogostost uporabe ljubkovalne igrače pri počitku ni povezana s
spolom otrok in da ljubkovalne igrače otrokom pomagajo k občutju varnosti in
umiritvi pri počitku v vrtcu. Keywords: ljubkovalne igrače, predšolski otroci, počitek, navezanost, prehodni objekt Published in DKUM: 09.09.2022; Views: 210; Downloads: 31
Full text (1022,82 KB) |
3. Otroška risba in navezanost na učiteljico pri otrocih z motnjo avtističnega spektraŠpela Pernat, 2021, master's thesis Abstract: Magistrsko delo obravnava povezavo med elementi v otroški risbi in navezanostjo otrok z motnjo avtističnega spektra na učiteljico. Teoretični del je osredotočen na značilnosti motnje avtističnega spektra, pomen in sloge navezanosti ter na razvoj otroške risbe.
V raziskavi je sodelovalo 120 otrok, več kot polovica z motnjo avtističnega spektra, in njihove učiteljice. Na podlagi ocenjevalne lestvice navezanosti smo ugotovili slog navezanosti posameznega učenca na učiteljico in potem ta rezultat primerjali z merili za ocenjevanje risbe z naslovom Jaz in moja učiteljica. Merila za ocenjevanje risbe smo določili na podlagi elementov, ki so se izkazali kot dobri pokazatelji sloga navezanosti v drugih raziskavah, in elementov, ki so se najpogosteje pojavljali v risbah iz našega vzorca.
Rezultati raziskave so pokazali, da imajo otroci z motnjo avtističnega spektra v primerjavi z nevrotipičnimi vrstniki zakasneli razvoj otroške risbe in da manj pogosto izražajo varen slog navezanosti na učiteljico. Rezultati so podprli predpostavko, da večina otrok izraža varen slog navezanosti na učiteljico in pokazali povezavo med elementi v risbah in navezanostjo. Keywords: motnja avtističnega spektra, navezanost, otroška risba, slogi navezanosti, navezanost na učiteljico Published in DKUM: 21.02.2022; Views: 1029; Downloads: 66
Full text (2,65 MB) |
4. Uporaba tolažilnih predmetov v vrtcu : diplomsko deloVanja Kiselak, 2021, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo z naslovom Uporaba tolažilnih predmetov v vrtcu je sestavljeno iz dveh delov, iz teoretičnega in empiričnega dela.
V teoretičnem delu je najprej nekaj besed namenjenih temu, kako otroka pripraviti in mu olajšati prvi vstop v vrtec. Nato je predstavljen prikriti kurikulum, ki je pomemben del otrokovega vsakdanjega preživljanja časa v vrtcu. Pri otrocih pa je zelo pomembna navezanosti, ki jo razvijejo do oseb, predmetov in ljubkovalnih igrač. Te ljubkovalne igrače in predmeti otrokom predstavljajo neko varnost in uteho. Prešli smo na vpliv navezanosti pri čustvenem in socialnem razvoju. Na koncu spregovorimo še o higieni teh igrač, kako je potrebno vzdrževati čistočo in kakšne bolezni in okužbe se lahko pojavijo, če ne upoštevamo higiene.
V empiričnem delu smo s pomočjo tabel prikazali odgovore, ki smo jih pridobili s pomočjo anketnega vprašalnika. Anketni vprašalnik je zajemal vprašanja, ki so se nanašala na ljubkovalne predmete. Vse anketirane osebe so bile ali vzgojiteljice ali pomočnice vzgojiteljic. Pod vsako tabelo smo zapisali interpretacije posameznih rezultatov. Keywords: tolažilni predmeti, vrtec, navezanost, higiena Published in DKUM: 24.11.2021; Views: 442; Downloads: 81
Full text (1,16 MB) |
5. Navezanost predšolskih otrok na risane junake : diplomska nalogaŠpela Kolarič, 2021, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo obravnava navezanost predšolskih otrok na risane junake. Pojem navezanosti je v splošnem predstavljen kot močna vez med otrokom in njegovimi starši, ki poteka v štirih različnih fazah. Te kažejo, kako so otroci pri določeni starosti na osebo navezani in kakšne znake kažejo, kadar se od nje ločijo. Naloga se osredotoča na risanke in risane junake ter na njihovo povezavo z navezanostjo. Osrednja tema raziskave je bila, kako so predšolski otroci navezani na risane junake in kako ti nanje vplivajo. Iz analize je razvidno, da so otroci od 2. do 6. leta najbolj navezani na tiste risane junake, ki nastopajo v oddajah, ki se trenutno predvajajo po televiziji. Razlik v spolu ni bilo, saj se gledanost obravnavanih risank ni ločevala glede na spol. Risani junaki otrokom predstavljajo namišljene prijatelje, s katerimi se pogovarjajo, jim zaupajo svoje skrivnosti in se ob njih tudi potolažijo, in pri otroku spodbudijo različna čustva. Risane junake velikokrat posnemajo, zato je pomembno, da starši izberejo risanke, ki jih spodbujajo k ustreznemu obnašanju in prispevajo k njihovemu razvoju. Keywords: navezanost, risanke, risani junaki, predšolski otroci, starši Published in DKUM: 17.11.2021; Views: 556; Downloads: 87
Full text (821,78 KB) |
6. Zaznava in prepričanja staršev o uporabi mobilnega telefona pri njihovih predšolskih otrocihKlavdija Kovač, 2020, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu so predstavljene prednosti in slabosti uporabe mobilnega telefona pri predšolskih otrocih, starih od 2 do 5 let. Raziskovali smo, v kolikšni meri starši zaznavajo doživljanje abstinenčnega odziva na odvzem mobilnega telefona in spremembe vedenja ob uporabi mobilnega telefona pri njihovih predšolskih otrocih ter vpliv uporabe mobilnega telefona na socialni razvoj. V teoretičnem delu predstavljamo, kaj je mobilni telefon, njegove začetke ter zmogljivosti, prednosti in slabosti njegove uporabe ter smo se še posebno posvetili navezanosti na predmete in nekemični zasvojenosti. V empiričnem delu diplomskega dela smo z uporabo kvantitativne metode raziskovanja ugotavljali, ali starši pri otroku, ko mu odvzamejo mobilni telefon, opažajo abstinenčno krizo, ali zaznavajo spremembe na področju govornega razvoja zaradi uporabe mobilnega telefona in njihovo prepričanje, da sta vedenje in socialni odnosi njihovih predšolskih otrok pogojena z uporabo mobilnega telefona. Na podlagi podatkov, pridobljenih z uporabo anketnega vprašalnika, ki so ga izpolnili starši otrok, starih od 2 do 5 let (n = 118), smo ugotovili, da četrtina anketirancev opaža, da se njihov otrok odzove z nemirom, ko mu odvzamejo mobilni telefon, medtem ko se večina otrok še vedno zamoti z drugim delom. Starši na področju govora zaradi vpliva uporabe mobilnega telefona ne zaznavajo bistvenih sprememb, prav tako ne zaznavajo sprememb pri razumevanju in učenju tujega jezika. Prepričani so, da uporaba mobilnega telefona ne vpliva na vedenje njihovih predšolskih otrok. Prav tako menijo, da uporaba mobilnega telefona ne vpliva na socialne odnose njihovih predšolskih otrok, saj otroci nimajo ne manj in ne več stikov z vrstniki. Keywords: mobilni telefon, navezanost, nekemična odvisnost, predšolski otrok, vzgoja, zasvojenost Published in DKUM: 20.11.2020; Views: 630; Downloads: 124
Full text (1,54 MB) |
7. Stiki starih staršev z vrtcem, ki ga obiskujejo njihovi vnuki in vnukinjeTjaša Nagode, 2019, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu so obravnavani stiki starih staršev z vrtcem, ki ga obiskuje njihov vnuki. Razdeljeno je na teoretični in empirični del. V teoretičnem delu je pozornost namenjena proučevanju tega, kdo so stari starši in kakšno vlogo imajo v vnukovem življenju. Predstavljeni so tipi starih staršev in slogi njihovega delovanja. Poleg tega je preverjeno, kakšne pravice imajo stari starši z zakonodajnega vidika. Opisan je pojem navezanosti in kakšna je navezanost starih staršev in vnukov. V delu je predstavljen pomen vrtca kot ustanove in na kakšne načine lahko družina sodeluje z njim.
Empirični del raziskave zajema predstavitev rezultatov anketiranja starih staršev. Z anketiranjem se je ugotavljalo, ali obstajajo razlike med starimi starši pri sodelovanju z vrtcem. Vzorec so sestavljali stari starši, ki so imeli svojega vnuka vključenega v eno izmed enot Vrtca Slovenske Konjice. V raziskavi je sodelovalo 109 starih staršev. Proučevale so se razlike v stikih z vrtcem glede na spol, starost, izobrazbo in bližino bivanja starih staršev. Ugotovljeno je bilo, da neodvisne spremenljivke niso povezane s stiki starih staršev z vrtcem. Keywords: stari starši, navezanost, vloga starih staršev, vrtec, sodelovanje z vrtcem Published in DKUM: 03.02.2020; Views: 964; Downloads: 104
Full text (1,47 MB) |
8. Otrokova navezanost na krajGabrijela Makovec, 2019, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu smo proučevali selitve predšolskih otrok in sicer njihove odzive oziroma doživljanje procesa selitve. Navezanost lahko označimo kot odnos med otrokom in določeno osebo, ki je z njim v vsakodnevnem stiku (največkrat so to starši). Razvija se že na podlagi prirojenih signalov, ki jih pošilja otrok in daje staršem vedeti, da nekaj potrebuje. Jasna, specifična navezanost se prične kazati že pri približno osmem mesecu otrokove starosti, najbolj pomembna za njegov razvoj pa je varna navezanost. Otrok je v času svojega življenja v vsakodnevnem stiku z okoljem, kar pomeni, da se lahko naveže tudi na kraj bivanja. Najboljši pokazatelj otrokove navezanosti na kraj je njegov odziv oziroma doživljanje procesa selitve. Naš primarni cilj je ugotoviti značilnosti zadnje selitve predšolskih otrok in kako predšolski otroci doživljajo selitev. Z analizo podatkov, ki smo jih zbrali z anketnim vprašalnikom, smo ugotovili, da je večina predšolskih otrok pozitivno doživljala selitev. Otroci niso iskali bližine s starim bivališčem, protest ob selitvi ni bil prisoten, prav tako ne negativni čustveni odzivi. Do zastoja ali nazadovanja v razvoju otrok ni prišlo. Ugotovitve, ki smo jih pridobili med pisanjem diplomskega dela, smo podrobneje predstavili v sklepnem delu. Keywords: predšolski otrok, navezanost, kraj bivanja, menjava bivališča, odziv na selitev Published in DKUM: 31.01.2020; Views: 876; Downloads: 230
Full text (1,78 MB) |
9. Prednosti uporabe kenguru metode pri nedonošenčkuAna Katarina Zorman, 2019, undergraduate thesis Abstract: Teoretična izhodišča: Prezgodnji porod je vodilni vzrok za neonatalno umrljivost in obolevnost. Za nedonošenčke je značilno, da se soočajo s številnimi težavami v razvoju. Z namenom preprečevanja teh zapletov se uporablja kenguru metodo. Dokazano ima metoda številne prednosti za nedonošenčke in njegove starše. Metoda v revnih državah nedonošenčkom omogoča preživetje, v razvitih pa staršem omogoči boljšo povezanost z svojim nedonošenčkom.
Raziskovalna metodologija: V zaključnem delu smo uporabili deskriptivno metodo dela. Vključitveni kriteriji pri iskanju člankov so bili članki le v slovenskem in angleškem jeziku, ki so bili polno dostopni. Uporabili smo podatkovne baze EBSCOhost in PubMed ter Cobbis. Rezultati pregleda literature so predstavljeni s PRISMO. Zbrane podatke smo opisno predstavili.
Rezultati: Uporaba kenguru metode ima veliko pozitivnih učinkov na nedonošenčka, le nekaj od teh je: nižja mortaliteta, fiziološka stabilnost, krajša hospitalizacija, močnejša vez med materjo, očetom in otrokom in lažje spoprijemanje s stresom.
Diskusija in zaključek: Kenguru metoda pri nedonošenčku ima temeljni pomen za nadaljnji razvoj otroka. Učinki metode segajo še v odraslo dobo. Veliko vlogo pri metodi ima medicinska sestra, ki skrbi za izobraževanje staršev o nedonošenčku in njegovih potrebah. Keywords: razvoj otroka, medicinska sestra, prednosti metode, prezgodnji porod, starši, intenzivna nega, izboljšana navezanost. Published in DKUM: 11.11.2019; Views: 905; Downloads: 152
Full text (490,18 KB) |
10. Informacijsko komunikacijska tehnologija in vidiki odnosne interakcije kot napovedniki kakovosti partnerskega odnosa: moderatorska vloga navezanostiŽanina Zupan, 2019, master's thesis Abstract: Informacijsko komunikacijska tehnologija (IKT) je razširjena do te mere, da predstavlja stalnico v življenju vsakega posameznika in lahko ima različne posledice za kakovost partnerskega odnosa. Prav tako pomembni sta za kakovost partnerskega odnosa odnosna agresija in viktimizacija, ki se pojavljata znotraj vseh odnosov in ne zgolj partnerskih. Namen pričujoče raziskave je bil torej raziskati, kako uporaba različnih vrst komunikacije (klici, SMS-i, spletna mesta za socialno mreženje (SNS), aplikacije za spletno komunikacijo), odnosna agresija in odnosna viktimizacija napovedujejo kakovost partnerskega odnosa ter kakšno vlogo imata pri tem anksiozni in izogibajoč stil navezanosti kot morebitna moderatorja. Vzorec je bil pridobljen s pomočjo spletne ankete in je vključeval 229 udeležencev, ki so bili stari med 18 in 66 let. Rezultati so pokazali, da je najmočnejši napovednik pozitivnih vidikov kakovosti partnerskega odnosa stil navezanosti, medtem ko so ostali še starost, skupen čas uporabe aplikacij za spletno komunikacijo, uporaba Facebook-a, Facebook Messenger-ja in elektronske pošte. Najmočnejši napovednik negativnih vidikov kakovosti partnerskega odnosa se je ponovno izkazal stil navezanosti, medtem ko so ostali še življenje v skupnem gospodinjstvu, dolžina odnosa, skupen čas uporabe SNS in aplikacij za spletno komunikacijo ter odnosna viktimizacija. Moderatorske analize so pokazale zgolj pomembno interakcijo med časom uporabe klicev in anksiozno navezanostjo za pozitivne vidike kakovosti partnerskega odnosa, medtem ko se ostale predvidene interakcije niso izkazale kot statistično pomembne. V nadaljevanju so predstavljene širše ugotovitve raziskave in možnosti za prihodnje raziskave. Keywords: informacijsko komunikacijska tehnologija, odnosna agresija, odnosna viktimizacija, odrasla navezanost, kakovost partnerskega odnosa Published in DKUM: 16.10.2019; Views: 940; Downloads: 99
Full text (1,80 MB) |