3.
Napolnjenost steklenice kot model odzivnosti receptorjev za barvni vidMatej Erjavec, 2016, master's thesis
Abstract: V magistrskem delu obravnavam fizikalni vidik barvnega vida. Izmeril sem spektre svetlobe odbite od zeleno, rdeče, rumeno, oranžno in rjavo obarvane površine. Iz intenzitete odbite svetlobe pri dani valovni dolžini in spektralne občutljivosti čepkov sem izračunal relativno vzbuditev posameznih vrst čepkov. Predlagal sem model delno napolnjenih steklenic, kjer napolnjenost ponazarja vzbuditev posameznih vrst čepkov. Model dijakom omogoča lažje razumevanje detekcije svetlobe. Relativno napolnjenost steklenic povežem z vtisom barve v možganih in razložim, kdaj vidimo rjavo. Pokažem, da so v primeru, ko opazujemo oranžno telo, čepki relativno enako vzbujeni, kot če opazujemo rjavo, le absolutno so veliko manj vzbujeni.
Pregledal sem, kako zaznavo barve opisujejo slovenski učbeniki za osnovne in srednje šole. V nobenem učbeniku nisem zasledili, da bi se pri zaznavanju barvnih odtenkov posvetili vsem trem parametrom, ki so za zaznavanje barv pomembni: barvi svetlobe, nasičenosti in intenziteti svetlobe. Z modelom delno napolnjenih steklenic pa lahko upoštevamo vse parametre. Opozoril sem tudi na nekatere napake in nedosledno rabo izrazov, ki se uporabljajo v učbenikih.
Da sem preveril, ali je model delno napolnjenih steklenic uporaben v šoli, sem izvedel pedagoški eksperiment. Dijake sem razdelil v dve skupini. V kontrolni skupini sem barvni vid razlagal tako, kot je zapisano v veljavnih učbenikih, v eksperimentalni skupini pa sem uporabil model napolnjenih steklenic. S predtestom sem potrdil, da je predznanje dijakov v obeh skupinah približno enako, s potestoma pa preveril znanje obeh skupin in ugotovil, da so dijaki v eksperimentalni skupini dosegli višjo raven znanja, obenem pa je pridobljeno znanje dolgotrajnejše.
Keywords: zaznavanje barv, rjava barva, napolnjenost steklenic kot model vzbuditve čepkov, pedagoški eksperiment
Published in DKUM: 20.06.2016; Views: 1738; Downloads: 168
Full text (1,85 MB)